Vapaa kuvaus

Postia ja kommentteja saa lähettää.

e-mail: [email protected]

Kiitos 'korkeampi' Voima / voimat siitä, että loitte tällaisen todellisuuden, jossa elämänkokemuksemme eivät mene hukkaan. Olemme yhtä todellisuuden syy-seuraus-verkkojen kanssa, ja luomme koko ajan tulevaisuuden historiaa teoillamme ja pelkällä olemassaolollamme.

AFORISMEJANI

Jokainen olkoon oma keisarinsa ja/tai keisarinnansa.

Kaikki ihmiset ja menneet tapahtumat ovat tärkeitä

tulevaisuuden ihmistodellisuuden historian kannalta.

Muutaman kymmenen vuoden päästä ei ole niin oleellista,

mitä olemme tehneet, vaan että olemme toimineet täsmälleen

juuri niin kuin olemme kulloinkin toimineet.

Elämänfilosofioiden ja uskontojen päätarkoituksia on

saada ihminen tulemaan toimeen omien ajatustensa kanssa -

viihtymään ajatustensa seurassa.

Menneisyyttä et voi muuttaa. Hyväksy nykyhetkesi ehdoitta iankaikkisesti.

All people and events in the past are significant for

the sake of the history of the future human reality.

Jos ihmisellä on vähääkään vapaata tahtoa, ihminen on kuin

erittäin likinäköinen, lähes sokea jumala, joka ei tiedä

mitä hän luo.

If a human being has any sort of free will, she/he is like

a very nearsighted, almost a blind god who does not know

what she/he creates.

A human being should always remember all people have

faith/believe and act at every moment meaningfully by

their inner reality of their brains.

JOKAINEN IHMINEN ON TÄRKEÄ

Me kaikki ihmiset luomme koko ajan tulevaisuutta. Ajatuksemme, unemme, tunteemme, sanamme, tekomme ja laiminlyöntimme vaikuttavat jatkuvasti todellisuuden syy-seuraus-verkkoihin, ja siten siihen, mitä tulevaisuudessa täällä todellisuudessa tulee tapahtumaan, ketä ihmisiä tulee syntymään maapallolle tulevaisuudessa jne.

Itse asiassa vaikuttaminen tulevaisuuteen on melkein ainoa asia, jota ihmiseltä ei voi täysin riistää. Olitpa keisari tai kuolleena syntynyt keskonen, olemassaolosi silti vaikuttaa tulevaisuuteen. Ihmiseltä voidaan viedä esim. henki, terveys, omaisuus, kunnia, vapaus jne., mutta sitä häneltä ei voida viedä, että hän olemassaolollaan ja elämisellään vaikuttaa elämänsä aikana jatkuvasti siihen, keitä ihmisyksilöitä täällä maapallolla esimerkiksi 200 vuoden päästä tallustelee (olettaen että 200 vuoden päästä on ihmiselämää jäljellä).

Vaikutamme koko ajan toisiimme ja toistemme elämään. Monesti pahalta tuntuva sattuma johtaakin tulevaisuuteen, jossa meille tapahtuu paljon hyvää. Ja päinvastoin. Jokaisen ihmisen elämä on tulevaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeä.

(Mielipidekirjoitukseni Espoon seurakuntasanomissa 15.2.2007, lehden verkkoversiossa, www.esse.fi, 10.1.2007)

Jatkan Frank Capran ohjaaman "Ihmeellinen on elämä" (1946)-joululeffan sanoman elämänfilosofian poluilla. Elokuva perustui Philip Van Doren Sternin tarinaan "The Greatest Gift". Veikko Lavikin lauloi, että jokainen ihminen on laulun arvoinen ja että jokainen elämä on tärkeä. Tähän voisi lisätä, että ihmisten elämien lisäksi tietysti myös eläinten, sienten, kasvien ja mikrobien elämät ovat tärkeitä.

Suosikkibändit/artistit: Juice Leskinen, J. Karjalainen

Suosikkileffat: Matrix, Armoton, Seitsemän Samuraita

Lempikirjat: Mika Waltarin Feliks onnellinen, Thorwald Dethlefsenin Hyvä ja Paha

Vapaa-aikanani: sufttaan netissä, chattailen ja osallistun keskusteluihin

Linkit:
http://jarmomanninen.blogspot.com/2014/08/42-elamanfilosofiani-kaikki-vaikuttaa.html
https://www.youtube.com/channel/UCAhVC5hXfjsTSJCeaszC9vw
http://jarmomanninen.blogspot.com/
http://www.iki.fi/manninen/

Koulutus: ---

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Email: [email protected]

Hakusanat: uskonto, elämänfilosofia, hengellisyys, uskonnonfilosofia, elämänkatsomukset

Aloituksia

23

Kommenttia

63

  1. "Kun luin 'ripitystäsi', en voinut ajatella muuta kuin, että olet kaukana Kristuksesta, ja nuo 'kokemuksesi' ovat olleet saatanasta. Hän on alusta asti ollut valehtelija. Sinutkin hän petti."

    Kiitos rehellisestä kommentista. Uskon kuitenkin, että olet väärässä. Tulee vain mieleen, että
    jos olisin todella saanut "todisteet" saatanan olemassaolosta, sitten olisi joku hyvä Jumalakin todennäköisesti olemassa. Mutta absoluuttisen pahasta olennosta on vaikea kuvitella, miten hän pärjäisi itsensä kanssa. Juutalaisuuden mukaan muistaakseni saatana on "Jumalan joukkueessa".
    Katso Jobin kirjan alku. Jopa Luther muistaakseni sanoi, että saatana on "Jumalan kahlekoira".

    "MISTÄ SINÄ TODISTAT'? Tuo kirjoituksesi ei ainakaan Jumalasta todista. Sinun ehkä pitäisi syventyä Raamatun teksteihin, niin oppisit tuntemaan Jumalaa ja Hänen ajatuksiaan."

    Minä "todistan" vain sen, että minä itse uskon,
    että on olemassa vähintään yksi "ihmistä
    korkeampi voima". Loppu on spekulaatioita ja ajatusleikkejä. En tarkoituksella esitä täällä teologisia hypoteesejäni totuuden vaatimuksin,
    mutta minusta on erittäin mielenkiintoista
    yrittää muun muassa miettiä, millä mekanismeilla
    ns. korkeammat voimat voisivat nähdä ja kuulla ajatuksemme, tekomme, tunteemme ja niin edelleen.

    Olen kyllä Raamatun lukenut läpi kertaalleen
    (Vanhan Testamentin apokryfikirjoja en ole lukenut), ja "sieltä täältä" lukemalla kuluttanut aikaa siihen perehtymiseen mielestäni suhteellisen paljon. Raamatussa on kiehtovia tarinoita ja myös
    hyviä moraalineuvoja, mutta siellä on myös
    paljon sellaista, jota en allekirjoita.

    "Raamatussa Hän lmoittaa itsensä."

    Voi olla? Esitä väitteellesi järkiperäiset
    perustelut, kun kerran näytät olevan
    liikkeellä totuuden vaatimuksin, toisin
    kuin minä.
  2. Uskonnot pitävät yleensä Jumalaa/jumalia täysin huumorintajuttomana vakavana oliona. Tämä on harhakäsitys, Jumalalla on erittäin hyvä huumorintaju, ainakin miten Jumala on minulle ilmaissut itsensä.

    Karuksi asian vähän tekee teodikean ongelma. Valaistuneen ystäväni vastaus teodikean ongelmaan, oli: "vähän surua". Itse olen ajatellut, että ehkä joku yli-jumaluus on määrännyt katkeran lain, "kantapään kautta melkein kaikki opi."

    Toinen yleinen ennakko-oletus on, että Jumala tai jumalat eivät huijaa ihmisiä. Teologit perustelevat tätä sillä, että silloin mentäisiin mitä huikeimpiin ja mahdottomiin teologioihin. Mutta en ole kuullut yhtään sen parempaa perustelua. Tälläinen perustelu jumalien huijaamattomuudelle on yhtä tyhjän kanssa.

    Eräs valaistunut tuttavani sanoi minulle hiljattain, että muistinvaraisesti "Se..se oli bisnestä, kun piti kirjoittaa raamattuja."

    Itse leikittelen välillä ajatuksella, että maailma on luotu dinosaurusluineen päivineen esimerkiksi vuonna 1800 meidän ajanlaskuamme.
    Kukupa voisi väittää vastaan? Lisäksi epäilen vakavissaan, että ehkä elämmme virtuaalitodellisuudessa, jollakin tasolla.

    Jumalat ovat voineet käyttää meitä koekaniineinaan, kuten ihmiset eläimiä. Ehkä olemme altaassa olevat aivot, johon jumalaiset syöttävät koko harhamaailmamme. Kuka voi väittää vastaan?

    Mene ja tiedä, mutta virtuaalitodellisuus tai tuntemattomat ulottuvuudet mahdollistaisivat joka tapauksessa sen, että
    Jumala tai jumalat voisivat kuulla rukouksemme, ajatuksemme ja nähdä tekomme.

    Mitä ajattelen lakien rikkojista ja tuomioista? En tiedä. Evankeliumien Jeesus sanoo mielestäni kertakaikkisen selvästi: Älkää tehkö pahalle vastarintaa (Matt.5:39). Älkää tuomitko niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. (Luuk.6:37) Minulla ei ole näihin evankeliumien Jeesuksen sanoihin mitään lisäämistä, mutta ihmettelen, miksi kristityissä maissa on tuomioistuimia, valojen vannomista, kihlakunnansyyttäjiä, lautamiehiä ja valamiehistöjä, tuomareita jne. Eivätkö nämä viisastelijat osaa lukea Raamattujaan??????

    Mitä tässä maailmassa on sitten hyvää? Se, että rakkautta ja armeliaisuutta löytyy edes sen verran kuin sitä nyt löytyy tästä hölmölästä. Jos olisimme kokonaan ilman rakkautta, armeliaisuutta ja toistemme auttamista, tämä hölmölä-maapallo olisi täysin tyystin yksi helvetti. Mutta toivoa ehkä on, jos joskus usko Jumalaan nousee ruususenunestaan...

    ...tai usko jumaliin, ei niitä voi ihminen nähdä montako niitä on, tosin todellisuus, kaikki mikä on olemassa, muodostanee yhden kokonaisuuden, jota sitä ehkä voinee kutsua Jumalaksi panenteistisessa mielessä, ja sitten on mahdollisesti näitä pienempiä jumalia...

    Tässä siis vähän tekstiä lämpimikseen. Hyvää joulua!