Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Voi hyvä tavaton!

Koska jälkikasvu oli muuttanut kotoa "maailmalle", myimme turhan suureksi käyneen asuntomme ja ostimme kerrostalosta jonkin verran pienemmän. Suurin osa asunnoista on omistusasuntoja, joissa omistajat itse asuvat. Muutamissa pienasunnoissa on vuokralaisia, mutta he eivät eroa millään lailla muista asukkaista.
    Eräänä päivänä oli ilmoitustaululla viesti, että uusi tulokas pitää tupaantuliaiset ja pyysi jo etukäteen anteeksi, jos naapureille aiheutuu häiriötä.
    Ei aiheutunut, vaikka me olemme seinänaapureita.

Ihan mukavasti olemme kerrostaloasumiseen sopeutuneet, mutta tämä ei olekaan sellainen vankila, jolta useiden kirjoitusten perusteella monet asunnot vaikuttavat.
    Emme ole havainneet kenenkään kyttäävän tai vahtivan naapurien tekemisiä tai olemisia. Päivää sanotaan, kuin satutaan pihassa vastakkain. Joskus jopa vaihdetaan muutama sana, riippumatta siitä asuuko vastaantulija omistus- vai vuokra-asunnossa.

Mikähän ihmeen itsekorostuskonsti vuokra-asujien haukkuminen ja halventaminen on?
    Kun poikani aikoinaan osti ystäviltään kaksion, hän oli oppinut kotona, että kaikkia pihalla liikkujia tervehditään. Saman opin oli saanut myös hänen tyttö- ystävänsä.
    Kun he sitten noudattivat vanhaa tapaa, ei heille vastattu ennen kuin tuli yhtiökokous. Poikamme valittiin heti yhtiön hallitukseenkin, kun kävi ilmi, ettei hän ollutkaan nuoruudestaan huolimatta vuokralainen!

Ja sitten vielä väitetään, ettei enää säätyrajoja ole...
  2. Huomenta!

Kun täällä kaikki ovat marjastaneet ja sienestäneet, mökkeilleet, uineet ja kalastelleet, tarjoan nyt puolestani pienen kalajutun:
    Äitihauki ja poikahauki lekottelivat rantakaislikossa. Pojan edestä mennä viipotti uistin.
    - Äiti, mikä toi oli? poikahauki kysyi,
    - Se oli se Rapalan eukko, jonka matkaan isäsi viime kesänä lähti.

(Epäilen, että myös Ynnämuun silmiin on tämä tarina on osunut...)

Meillä oli eilen kalapäivä: paistettua kirjolohta, ja tänään on vuorossa samaa kalaa graavattuna.
    Ne ovat sellaista evästä, että kaikki menee kerralla, eikä päästä seuraavana päivänä syömään eilistä.

Ajattelin tulla tänne Pirttiin yöllä, kun väsytti ihan mahdottomasti, muttei uni tullut. Puoli yhdeltä siirsin tyynyt jalkopäähän, mutta ei siitä apua ollut. Yhden maissa vaihdoin huonetta ja sänkyä, että huonouninen miesparkani sai nukkua rauhassa.
    Pelasin muutaman pelin, lämmitin maitoa, avasin parvekkeelta yhden ikkunan kokonaan ja jätin parvekkeen ovet täysin auki. Kun tuli vähän viileämpää, luulin unenkin tulevan. Kattia kanssa! Puoli tuntia torkahdin, ja sitten heittäydyin tavallista taiteellisempaan seuraan. Kun vihdoin oletin unen tulevan, laitoin kirjan pois ja sammutin valon. Puoli tuntia myöhemmin olin edelleen valveilla, joten päätin palata lukuhommiin.
    Kello neljältä nousin ylös ja lähdin parvekkeelle istumaan. Taisin siellä vähän torkahtaakin, sillä yhtäkkiä kello tuli jo viittä.
    Keittelin aamukahvit ja siitä lähtien olen ollut ihan kunnolla pystyssä.

Jossakin vaiheessa minulla on mennyt aikakäsitys sekaisin, mutta mitäpä sillä on väliä, sen verran sekaisin olen itsekin.
    Varmuudeksi muistutan, etten kuitenkaan ole ympäristölle vaarallinen.

Että oikein mukavaa päivää teille kaikille!
  3. Kylläpä oli jyrinä, ja leimahdukset seurasivat toisiaan niin tiheään, että välillä oli neljäkin samanaikaisesti näköpiirissä.
    Sitten rupesi tulemaan vettä. Kai tuolla yläimoissa sijaitsee mahdottoman suuri kaatoallas, jonka kaatajaisiin muinaiset jumalat Zeus ja Jupiter sulassa sovussa rekrytoivat koko jumalaiset sukukuntansa.
    Istuimme parvekkeella syöden soppaa ja ruisleipää ja jälkiruoaksi kahvittelimme.
    Kyllä oli lounaallamme upeat kehykset!

Nyt näkyy taivaalla jo vaaleansinistä, ja luonto tuoksuu raikkaalta kuin hikinen ihminen suihkun jälkeen.
    Kyllä on helppo hengittää!

Taidan palata parvekkeelle nauttimaan ilman raikkaudesta.
    Terve!
  4. Terve taas!
    Ja heti alkajaisiksi mekkeloin SkillaNille, että älä, hyvä ihminen, maalaa pirua seinälle muistuttamalla syksyn tulosta! Onhan tässä kesää vielä jäljellä koko elokuukin. Minä ainakin yritän pitää suvesta kiinni kynsin ja hampainkin!

Siinä olen samaa mieltä, että makkarat ja leikkeleet ovat tosi suolaisia, jopa ne, joissa lukee että miedosti suolattu.
    Sisarentyttäreni kummasteli, eikö Suomessa enää myydä kunnon ruokaa, kun kaikki on laktoositonta, gluteenitonta, rasvatonta ja kevyttä, kevyttä ja kevyttä tavalla tai toisella. Vähäsuolaista hän ei arvostellut sen jälkeen, kun oli laittanut kaksi viipaletta leivän päälle. Totesi vain, että miltähän normaalisuolainen olisikaan maistunut!

Tänään taitaa olla Jaakon-päivä.
    On se Jaska joskus heittänyt kuumiakin kiviä järveen ja muihin jorpakkoihin, joten eipä olla huolissamme. Ehkä kuuma kesä on kuumentanut kivetkin niin, että ne polttavat Jaakon kourissa, ja hän heittää ne järveen.

Mutta palataan vielä suolaan. Minä saan suola-annokseni ahmimalla tomaatteja, joiden päälle ripottelen suolaa. Ah, mitä herkkua!
    Toivottavasti en muutu itsekin tomaatiksi...

Piti kirjoittamani Pirttimme keskustelutavasta, mutta jääköön toiseen kertaan.
    Sen vain sanon, ettei täällä kukaan puheenvuoroja jaa ja että jokainen saa kirjoittaa, mitä lystää. Hurjan epävirallista täällä on ja kotoista. Kyllä täällä viihtyy, vaikka joskus poikkeaa muuallekin.
    Punaista mattoa ja torvisoittoa on uusien tulokkaitten turha odottaa, ja ihan hävyttömästi täällä sinutellaan heti ensi tapaamisella, eikä ketään yritetä tunkea samaan muottiin. Saa olla oma itsensä, jopa leikkiminen ja mielikuvituksen käyttö eivät ole tuomittavia.

Siinä se nyt kuitenkin lipsahti, joten mitäpä tässä muuta kuin edelleen hyvää kesää!