Vuodet on vierineet ja monia uusia hauskoja lastenlauluja on syntynyt vuosien mittaan. On omien lasten tuomia tarhasta ja kouluistakin, joskin tuttuja lauluja saatoimme yhdessä laulaa.
Uusia oli ilo kuunnella ja oppia, mutta ne omat rakkaat laulut on osittain tallella vieläkin. Muistatteko?
Mä olen niin pienoinen,
pienoinen aivan.
Sä suuri ja voimakas,
Isäni Taivaan.
osan olen unohtanut, mutta tämän muistan
Ah, johdata polkuni,
totuuden teitä,
....?
Siks' syytä ei peljätä,
lapsella lienee,
kun Taivainen Isäni,
tarpehet tienee,
tarpehet tienee.
Tuostakin tulee niin hyvä muisto, lapsena kun kaikki upposi niin suoraan sydämeen turvallisina.
Muistatteko vielä lastenlauluja joista pidítte lapsena? :)
28
2714
Vastaukset
- xxxä
Maailma on niin lavea
pikku pikku Lauri.
Siell on monta loukkua
pikku pikku Lauri. - ,,,,,,,,,
Musta-Saara jäi pyhäkoulusta erityisesti mieleen. Tallessa omassa pienessä albumissaan ovat sieltä saadut, liimatut kuvatkin.
Nythän laulua jopa paheksutaan.
" Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään.
Näin lauloi kerran Musta-Saara...." - u-atu
Jäääniis iistui maaassa toooorkkuuueen
tooorkkuuueen, toorkkuuueen,
miiikäää suuull´ ooon jäänöööneeen, kuuun eeet eenää ryyyppääile,
ryyyppäää poooiis, ryyyppäää poooiis, ryyyppäää pooois!
(noin sitä jossakin laulettiin.)- sinisirkku-ek
No, johan laahavasti lauloivatten! Onhan niitä ryyppylauluja, varsinkin nyt rapuaikana!
Tuo Musta Saara oli minusta ihana silloin, ja sitten
Jori Malmstenin
Kas, Mikkihiiri mättähältä mättähälle käy,
ja pikkujalka pilkahtaa!
Hän huoletonna lauleleepi vaara kun ei näy,
ja päiväkulta kuumottaa:D
Niin reippaan iloisia melodioita sävelsi kaikessa Georg Malmsten ja lauloi! - sinisirkku-ek
sinisirkku-ek kirjoitti:
No, johan laahavasti lauloivatten! Onhan niitä ryyppylauluja, varsinkin nyt rapuaikana!
Tuo Musta Saara oli minusta ihana silloin, ja sitten
Jori Malmstenin
Kas, Mikkihiiri mättähältä mättähälle käy,
ja pikkujalka pilkahtaa!
Hän huoletonna lauleleepi vaara kun ei näy,
ja päiväkulta kuumottaa:D
Niin reippaan iloisia melodioita sävelsi kaikessa Georg Malmsten ja lauloi!Karhunpoika sarastaa
häntä hellikäämme.
Lääkkehillä voidelkaa
Nalle ystäväämme:)
Maito tuore lämpöinen
hyväks' olla voisi,...
sitten en enään muista. sävetet muistan paljon paremmin kuin niin kaukaiset sanat. Ehkä jollakin on sanat vielä muistissa.
Uni paras lääke on
siitä nauttikaamme, näiden sanojen hellän sävelen myötä,
Hyvää ja onnellista yötä!
- Pär Pillhard
Muistan joitakin. Esimerkiksi "Pumtsikihittaa nuoraa pierää, pumtsikihittaa nuoraa pierää, pumtsikihittaa nuoraa pierää, äbbyt ybbyt hilijolleen".
Sitten tykkäsin virrestä 487: "Kaitse Jeesus paimen hyvä, laumassasi minua..."
Isovanhempani olivat ruotsinkielisiä, niin muistan isoisäni laulaneen minulle (kirjoitan niinkuin ne ääntyvät suomenkielisille) "Tuss´lull sovär på skull, butty brann o smöri he rann, o fleschi he piinast i pannu".
Hauskoja näin monen vuoden jäleen. - sinisirkku-ek
On ne muistot hauskoja säveleineen:D Selllainenkin muistui mieleen kun,
Tuu, tuu tupakkarulla,
mistäs tiesit tänne tulla.
Tulin pitkin Turuntietä,
Hämäläisten härkätietä.
Aika kuvaavaa, varmaan laivat on tuoneet ulkomailta Turun satamaan tupakkilastiakin, ja siitä loru kertoo.
Taisi olla tärkeä väylä Turku-Hämeentie, kuljettivatkohan härkävaunuilla tavaraa siihen aikaan?
Voi kamala, mikä kolina istua puupyöräkärrissä, heinäsäkin päällä pitkiä matkoja! Juoksemaan ei härkiä taida saada. - Atolfia
Tällainen laulu usein mielessäni soi:
Hei, jopa Ruissalon työkello soi,
päivä kun kirkkaana koittaa.
Tarhasta paimen jo karjansa toi,
torvella tuoreella soittaa.
Lampuri lampaita huutelee tuis!
Liisa se porsaille ärjäsee huis!
Kuttuja täynnä on Härkölän ruis,
kaurassa taas kanat kuokkii.
Toinen säkeistö on yhtä pitkä, en sitä nyt viitsi näpytellä. Tuosta tulee mieleen elävästi maalaispihapiiri. Löytyneekö enää vastaavaa. 60 vuotta sitten niitä vielä löytyi.- Atolfia
Sinisirkulle kertoisin vielä jatkoa tuohon "Tuu, tuu tupakkarullaan". Olen tuota laulellut lastenlapsilleni, niinkuin monia muitakin täällä nemettyjä lauluja.
Toinen säkeistö:
Mistäs tunsit meidän portin?
Näin teidän uuden portin.
Haka alla, pyörä päällä,
karhuntalja portin päällä.
Jatkoinpahan hieman ketjua. Hyvää Yötä!
- sinisirkku-
Kyllä niitä vielä löytyy, lähelläkin pääkaupunkiseutua Sipoossa.
On kuin aika olisi mennyt huomaamatta tai sitten on entisöity ja pidetty ulkorakennukset kunnossa, vaikka ei karjaa monellakaan enää ole. Kanaloita löytyy suuriakin ja sikatiloja:)
Tiu tau tilhi
äidin ryytimaassa
tiu tau tilhi
äidin ryytimaassa.
Joko sinä lensit syömähän taas,
joko sinä lensit syömähän taas.
Varmaan on vanha laulu tuokin, omat lapseni eivät sitä laulaneet tarhassa.
Hyvää yötä Atolfia, sitten kun pujahdat nukkumaan:) - Lau lan
Pellolla tuolla, kauniilla missä kypsä jo ruis on keltainen,
sirpit kourassa, kyyryksissä leikkaapi väki iloinen.
Täällä näitä lisää:
http://www.delicato.fi/diskografia_alakansakoulunlauluja.html#10 - Laa Laa
Täällä lauluja, wanhaa muutakin arvokasta:
http://www.phpoint.fi/ulrikaj/bookshelf/ksrkansa.htm - sinisirkku-
No, niinpä näkyilin olevan. Niin pientä *pränttiä* vaan,
Pikku Mac Book'illa etten saa suurennettua tarpeeksi!
Safarilla sai ohjauslevyllä venytettyä ihan suureksi, sitten taas ulkolaidat jäi kuletettavaksi, no se siitä, mutta oli siellä yks' mieluinen muisto!
Jo tulenki, jo tulenki,
jo tulenki kotiini;
Joko on kylpy joutununna,
Joko on saatu saunavettä,
Sekä vastat valmihina?
Onko huttu keitettynä,
Puohtimella peitettynä?
Onko lusikat ääressä,
Voita päälle heitettynä,
maitokupit vieressä?
Pruu Kirjo, Ptruu Karjo,
Ptruuko haikea Haluna !
Jo on Kirjo kiinni pantu,
Karjo kaarehen rakettu,
Haluna hakahan saatu.
Jo nyt jouvunki tupahan.
Jo tulenki, jo tulenki,
Jo tulenkii jo, joo :D
Tämä oli kyllä jo kansakouluaikoina hauska !
Kantelettaresta, joten ikää on,
- ja aina yhtä tuore jotenkin:D - Atolfia
Sinisirkulle tuosta maalaismiljööstä. Tiedänhän minä nuo suuret sikalat, jotka haisevat pitkälle jopa naapureita häiritsevästi. Suuret kanalat herättävät hieman inhoa, kun kanaparat ovat kuin sillit suolassa.
Sellaisia tiloja on harvemmassa, joissa kanoilla ja kukoilla oli omat nimensä ja lehmät kutsuttiin kotiin nimillä huutelemalla. Voi, niin ikävä tulee tuota kesäistä maalaisidylliä.
Hyvää Yötä Sirkku ja kaikki! Nyt sukellan petiin. Oli varmaan aika ensimmäisiä oppimiani lauluja tämäkin
Tuku, tuku lampaitani
Kili, kili, kiliäni
Päkä, päkä puskuripässiä
Päkä, päkä pässiäni
Aurinko mailleen laskehtii,
Kussapa kultani viipyypi.
Kyllä me tavataan huomenna
Toisemme suurella salolla.
Tosi pienenä joulukirkossa muiden laulaessa virttä, minä muistan laulaneeni pitkälläni kirkonpenkissä Karhun poika sairastaa -laulua. Laulettua virttähän en osannut mutta laulaa piti kuten toisetkin. Ääneni kuulemma erottui virrensäkeistöjen kohdalla kirkkaana.- sinisirkku-ek
tinat kirjoitti:
Säkeistöjen vaihtuessa tietenkin. Painovihreitä painovihreitä pukkaa ...
Olipa herttainen tarina, ihan ymmärrettävää lapsen kannalta kaikki kun veisaa niin tottahan minäkin...
Mahtoi hymyilyttää vanhempia!
- Ramoona*
Meillä aloittaa tänä syksynä alakoulun lastenlapsista tyttö ja poika, serkukset. Molemmille on jo reppu ja penaali ostettu, tyttö miettinyt tarkkaan, miten laitetaan hiukset ja mitkä vaatteet valitaan. Valokuvat on perinteisesti otettu aina kouluun ensimmäistä kertaa lähtijöistä. Minulla oli letit isoine rusetteineen, valkea puhvihihainen pyöreäkauluksinen pusero ja olkaimellinen pepitaruutuinen vekkihame, valkoiset polvisukat. Oli juhlapäivä, essua ei tarvinnut laittaa, koetin saada nenäliinan pysymään hihassa. Ilme on odottavan iloinen, ja hyvin viihdyinkin koko koulutaipaleen. Nyt on kaunis tapa siunata kirkossa koulutien aloittavat.
Ainakin vielä 50-luvulla laulettiin "Pientä matkalaista", tosin hiukan eri sanoin kuin tämä 1800-luvun lopun versio. Minusta tämä netistä löytämäni on kuitenkin liikuttava, sen ajan arvot näkyvät siinä niin selvästi. Isänmaan toivojahan lapset ovat , tai nyt voi paremminkin sanoa : maailman toivo.
Pien’ on tuossa matkalainen,
kirjat, taulut laukussaan,
silmä kirkas, hohtavainen
viel’ on puna poskillaan.
Minne, minne käy sun tiesi,
pieni, reipas matkamiesi?
»Kouluhun», sä vastaat mulle
toivon hymy kasvoillas. –
Käyös siis, ja Herra sulle
olkoon siellä oppaanas.
Ahkeruuteen aikas käytä,
isän, äidin toiveet täytä!
Rinnassasi asukohon
onnen riemu lapsuuden!
Olkoon sielus templi, johon
henget astuu hyvyyden,
jotta toiminnoitas yhä
johtais Herran tahto pyhä.
Säännön tiedän taatun, vakaan:
»Rukoile ja työtä tee!»
Tiedot, taidot, sen mä takaan,
siten sulle aukenee,
tunnossasi rauha säilyy,
puhtautta silmäs päilyy.
Ja kun kerran koulustasi
astut elon taistohon,
kunto sull’ on povessasi,
käsivartes vahva on,
taitosi myös käytät varmaan
kunniaksi maasi armaan.
Lukukirja lapsille, 1888. - susmorsian ek.
Aaa-aa allin lasta, pientä linnun poikaa, ei oo hällä isää äitiä, joka sitä hoitaa...ihan järkyttävää oli, kun tätä laulua en saanut laulaa nuorimmaiselleni, odoptoidulle tyttärelle, häntä rupesi itkettämään. Hän kasvoi meillä neljän kuukauden ikäisestä, mutta liekkö ollut jokin alitajuntainen tunne samastaa itsensä tähän lauluun, tai sitten hän vain hyvin herkkänä lapsena, suri alli-äidin lasta.
Voi herraisä, pitääkö minun taas puhua minä-minä-minä !!!, mutta voisin sanoa olleeni myös !!! lastenlaulujen erikoistuntija. Jokíkiselle neljälle lapselleni oli ihan rituaali jok´ikinen ilta nukuttaa heidät laulamalla koko repertuaarini läpi, pitäskii tehhä lista, montako laulua yleensä kerkis laulaa, ennenko nukkuivat.
Mielenkiintoista on ollut näin jälkeenpäin kuulla, että Luadogan meren randamil mie kazvoin kauko briha, siel mie paimoin virzie lauloin, nyt ees on mieron piha jne...oli heistä mieluisin. Liekö syynä ollut kaunis lämmin sävel, myös mielenkiintoiset sanat. Tällasella kaarjalan kielellä, varmaan puutteellisellakin sen aina lauloin, ja onhan siitä eri versioitakin. Kukkahamehan näitä osaa varmaan paremminkin, karjalankielisii.
Sitten aina viimesenä lauluna lauloin Levon hetki jo lyö...silloin lapsi ymmärsi, että unta simmuun.
Tyttäreni halusivat tuon Karjalan mail perinnön jatkuvan, joten ihan paperille oon heille sen kirjoittanut.
Eipä tässä aineellisia perintöjä olekaan jaettaviksi, mutta tärkeempiähän nää tällaiset.Vielä pitää muistuttaa tällä omalla naiivisuudellani, että miten rakas onkaan itselleni se venäläisen vangin minulle huolellisuudell tekemä puinen rasia Viipurissa. Jollain lailla käsittämätöntä, mutta jonkinlainen yhteys on minulla tähän vankiin, hänellä oli kuulemma samanikäinen palleroinen kotona Venäjällä, parin vuoden ikäinen kaiketi olin silloin suunnilleen.
Voi-voi...aa-aa allin lasta.... - ek-sinisirkku
Siinä onkin polveilevan kaunis melodia, heti piti sitä hyräillä, kevyen kauniisti sävel kohoaa *paimoin virzie lauloin*, silloin kun ääni on kunnossa.
Musiikki tempaa niin mukaansa, tunteineen kaikkineen, ja välittyy edelleen...
Uutislukijan ääni lähes häiritsee latelullaan, mutta Paavo Väyrystä kuuntelin tällä kertaa mielelläni, harkitseva on pitkän linjan politiikko. - Atolfia
Paavoa vain ei Keskustan johto hyväksy puolueensa presidenttiehdokkaaksi. Jotenkin sääliksi käy tuo Paavon itseänsä tyrkyttäminen. Onhan hän pitkän linjan poliitikko, mutta jostain syystä Keskustassa on joku joukko, joka ei häntä hyväksy. Lienee tämä nuori polvi.
Katsotaan nyt, kuinka monta ehdokasta Keskustan piiristä nousee puoluekokouksen äänestettäväksi.
Tulipahan vielä tuokin sanottua. Niinpä lähtivät. Ja minä kun käytin Mustan Saaran terminologiaa ja sen lapsen mieleen synnyttämiä ajatuksia.
Ei ollut tarkoitettu vinoiluksi se peräkommenttikaan. Ihan hyvähän se on, että jokin roti on.- millimaria
Mä olen niin pienoinen
.....
3.
Kun voimani uupuvat,
käsilläs kannat
syntini armosta
anteeksi annat,
anteeksi annat.
4.
Oi johdata kulkuni
totuuden teitä!
Et, Isäni armahin,
lastasi heitä,
lastasi heitä.
Sanat löytyvät ainankin "kultainen laulukirja" - kirjasta- sinisirkku-ek
Noinhan ne ovatkin:) muisti vain ei yllä vuosikymmenten taakse! Aina ne on kuitenkin antaneet paljon silloin lapsena.
Ja jääneet mieleen. Kiitos millimaria, kun toit sanat tänne, on paljon suloisempaa yhdessä muistella kuin yksin lukea netistä.
Meidän lapsuutemme oli yksinkertaisempaa ja turvallisempaa monella tavalla kuin nykylapsilla, joiden vanhemmat ei samalla tavalla ole perimmäisten arvojen vaalijoita, monet kirkosta eronneita, ja sitä myötä menettäneet sen pohjan, mitä se antoi.
Ihminen on niin * itte* monesti, ja uskoo voivansa järjestää
kaikki oman järkensä varassa.
Vielä kiitos, - ja leppoisaa iltaa:)
- Aituli
Kukahan muistaisi sellaista laulua, jossa suuri vihreä sammakko ui yksin vedessä, näki kotkan lennossa ja sille kurnutti. ...Sitten siinä kilpailtiin ja sammakko hävisi. Säkeistöjen lopussa oli tällainen hokema: kvaak kvaak sammakko parka, kvaak, kvaak pääsi on arka, kvaak kvaak sammakko parka , pitkännenän sait
- sini.s.-
Joku on lukenut arkistoa sadepäivinä! Kesäaikaan mökillä saatoin minäkin vintillä pitää sadetta: Uutta ja mielenkiintoista uutuuttaan oli nettikeskustelut ja menneestä lukeminen silloin.
Tuolloin 2011 en tienyt lastenlauluja olevan koottuna löydettävissä, lähes kaikki ne ovatkin tuttuja. Atolfiinaa kaipaa joskus vieläkin, aina luotettava järkevä, kertoikin lapsuudetaan ,hevosajaluista maaseudulla, vaikka kaupungissa asuikin lapsena. Sentään monet uskolliset on pysyneet matkassa mukana, hyvältähän se tuntuu.
Ihmettelen ketjun ylös nostamista, en tuosta Nimimerkki "aitulin " laulusta muista minäkään, kuin tuon lopputoiston sammakkoparasta, en ole kiinnittänyt enenpää huomiota tarinaan.
Ehkä joku vielä muistaakin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905157
- 534046
- 252169
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271837Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161785- 151434
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹271227Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201036T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980