Totuus

Vain uskovilla ihmisillä on totuus valmiina, se on kerrottu Raamatussa.

Kun Charles Darvin loi teorian lajien synnystä se kauhistuttu Jumalaan uskovia. "Eikö se olekaan totta?" kysyttiin.

Ainoa totuuteen pyrkivä on tiede. Jokainen meistä tietää siitä huikeasta kehityksestä ja saavutuksista.

Meillä on Yliopistossa tuo Teologinen tiedekunta, joka on suorastaan naurettava, Totuushan on heillä valmiina!

Minähä tunnustaudun syntiseksi, olenhan vieläkin kirkon jäsen.

Synnin palkka on kuolema, siis minun palkkani. Kuolla näyttävät myös uskovat, ihan kaikki. Pääsevät sinne taivaan ihanuuteen ikuisiksi ajoiksi. Kyllä mahtaa tulla aika pitkäksi!

Sanon hei vaan jo ajoissa, minä joudun sinne "lämmityspuolelle"

32

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ullamirjami*

Älä murehdi --siellähän ne kaikki hauskemmat asustaa ,toivottavasti kohdataan siellä .
      Ja syntiä on tehneet kaikki --siittä eipääse mihinkää.
      Nyt moni eroaa näistä lahkoista koska siellähän ne kaikkein törkeämmät tapaukset Lasten sekaantumisinkin on nyt tullut julki.
      Totuus voi olla tosi julmaa - Mutta tieteessäkin joskus erehdytään ..Toinen kumoaa toisen.

• Tietessä, niinkuin kaikessa tekemisessä, tehdään virheitä ja otetaan taka-askeleita, mutta lopulta edistytään kumminkin.

Raamatun totuus katsotaan aina oikeaksi, vaikka tehdään kardinaalivirheitäkin

• matilda 67
        Ruuneperi kirjoitti:

Tietessä, niinkuin kaikessa tekemisessä, tehdään virheitä ja otetaan taka-askeleita, mutta lopulta edistytään kumminkin.

Raamatun totuus katsotaan aina oikeaksi, vaikka tehdään kardinaalivirheitäkin

Raamattu on vain historian kirja,mut ihmiset sekoilevat ja mieli piteillään kaikenlaisia muunnelmia vääntelevät. Sama kirja lahkot vääntelevät siitä mieleisiänsä muunelmia, näin se totuus on.

• *Kukkahame*

Minä varmaankin sitten olen lämmittelijä, hupsis vai onko vielä jotain kuumempaa?
      Olen kristitty omalla tavallani, en silti kiihkoile mutta silmäilen usein TV7, usea on perillä mitä on paratiisi ja elämä taivaassa, mutta merkillepantavaa on se että kaikilla on aivan omat visiot.
      Olen heikko ihminen ja saan kaikenlaista ajatuksiini, esimerkiksi että onko niitä kuolemanjälkeisiä elämänkenttiä niin monta laatua että voi kiertää ja valita?
      Olen saanut rukousapua moniinkin maallisiin kompurointeihin mutta hurmahenkisyys ei sovi luonteelleni, jatkan siitää huolimatta synnillistä tai mitä tämä elämä nyt sitten on, joskus kai se selviää.
      Luojani on antanut minulle elämän ja minä yritän hallita tätä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta hauskaakin pitää olla iloa ja yllätyksiä kaikessa.
      Elämä on ilo se vain pitää löytää kunkin itselleen sopiva, lämmittäjäksi en kyllä halua jos vielä on kosteat puut se on liian raskasta.
      Yksitoikkoista olisi miettiä kaikenaikaa vain uskontoakin.

• sinisirkku-

Missä se nyt onkaan Ruuneperin taivas, joka kerran oli Lorenan* kanssa duettoa laulaessa? Nyt taas helvetin osaansa kertaa:D

Minäkin siihen tupsahdin ilostuneena, että Ruunekin on kerran taivasosuudessaan, ja mutta lauloi vaan * Sinun kanssasi Tähtisilmä* mä kuolen nauruun!
        tyypilliseen miesten tapaan:D
        yks' kainalossa ja toiselle jo laulaa, on niillä sinkkumiehillä systeemit :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD!

Ja ukkomiehilläkin sisimmissään:D Luonto ne sellaisiksi loi !

• Kun joku "hallitsee koko totuuden, on ainoana oikeassa, tietää paremmin", niin silloin kyllä hälytyskellot rämisevät jo kuuluvasti. Breivikhän on tuorein tapaus, miehellähän on "tärkeä syy, joka oikeutti" tuhoisiin toimiin.

Aika pitkälle jo siitä, miten kohtelet kanssaihmisiäsi, selviää myös arvomaailmasi. Ja besserwissereistä ylipäätään ei saa kuin näppylöitä.

• Voi taivas!

En ole pyrkinyt etsimään mitään Hitlerin tai Breivikin totuutta, vaan tietellisen tutkimuksen pohjalta löytyvää totuutta.

• Sinulla on siis se ikuisuuskysymys: Mikä on totuus?
      Mitäs arvelet, löydätkö joskus?

• Ei ole! Ikuisuuskysymys tuli esiin uskoon kuuluvana päämääränä. Tuokaan totuus ei ole minusta mikään itsestäänselvyys.

Tieteen avulla pyritään selvttämään mikä on absoluuttinen totuus.

• Ruuneperi kirjoitti:

Ei ole! Ikuisuuskysymys tuli esiin uskoon kuuluvana päämääränä. Tuokaan totuus ei ole minusta mikään itsestäänselvyys.

Tieteen avulla pyritään selvttämään mikä on absoluuttinen totuus.

En usko että tieteenkään avulla ikinä selviää, mikä on se absoluuttinen totuus. Olisi se jo selvinnyt. Tiedettähän tekevät ihmiset ja rajallisuus näkyy kaikessa.
        Ei ollut aikomukseni asiasta kinastella, kunhan vain heittelin. Jatkakaa kaikin mokomin, jätän aiheen ihan suosiolla. Enhän asiasta edes mitään tiedä - ja elänkin mieluummin vain tätä päivää niin itselleni sopivasti kuin osaan. :)

• tinat kirjoitti:

En usko että tieteenkään avulla ikinä selviää, mikä on se absoluuttinen totuus. Olisi se jo selvinnyt. Tiedettähän tekevät ihmiset ja rajallisuus näkyy kaikessa.
        Ei ollut aikomukseni asiasta kinastella, kunhan vain heittelin. Jatkakaa kaikin mokomin, jätän aiheen ihan suosiolla. Enhän asiasta edes mitään tiedä - ja elänkin mieluummin vain tätä päivää niin itselleni sopivasti kuin osaan. :)

Totuutta kohti kuitenkin tiede pyrkii. Työ on vielä kesken mutta se jatkuu.

Olen paljon vähemmän oppinut kuin useat muut. Jatka vaan kirjoittelua!

• Ruuneperi kirjoitti:

Totuutta kohti kuitenkin tiede pyrkii. Työ on vielä kesken mutta se jatkuu.

Olen paljon vähemmän oppinut kuin useat muut. Jatka vaan kirjoittelua!

Ei minusta viisaus oppineisuudesta ole kiinni, näin väitän ja elämä on sen näyttänyt. Ns. kirjanoppineisuus ei ole ainakaan minulle koskaan näyttäytynyt kovin ihmeellisenä, onhan sitä nähty hienoja titteleitä, mutta ihmisenä ... hmm. En tietenkään puhu nyt kaikista oppineista.
        Lepo!

• sinisirkku-

Voi Ruune ystävä, mitä on ihmisen totuus? Tiedekin jää toiseksi kun katsot tähtitaivasta ja universumin valtavuutta.

Mikä on silloin ihminen?

Job sai sen tuta, ja Carl Gustav Jung tulkitsi sen meille,kirjassaan ---Job saa vastauksen.---puhuttuhan nämä on aiemminkin.

PS. Job'in kirja kuuluu maailman runollisimpiin kirjoihin:)

Tuuli eli henki puhuttelee siinä Job'ia, se on upea!

( Etkö muka milloinkaan ole tuntenut hengen läsnäoloa?)

• Ikuisuuskysymystä en ole pohtinut. Tiedän, että olen syntynyt - tuskin jumalan armosta, pikemminkin vanhempieni huolimattomuudesta.
      Tiedän myös, että jokainen syntynyt myös kerran kuolee.

Joskus olen loukannut innokasta käännyttäjää ihmettelemällä sitä, ettei kaikkivoipa jumala olekaan kaikkivoipa.
      Kun maailma on täynnä vääryyttä, joka yleensä kohdistuu heikoimpiin tai kilteimpiin ihmisiin, miksi kaikkivoipa sallii niin tapahtua.
      Joka kerta olen saanut samansisältöisen vastauksen: Ei jumala sellaista salli. Paholainen on syypää kaikkeen pahuuteen, ja paholainen on niin paha ja voimakas, ettei jumala mahda hänelle mitään.
      Heikon ihmisenkö pitäisi paholainen voittaa?

Sen verran tästä kuolemanjälkeisestä elämästä ymmärrän, että tosiuskovaiselle on varmaankin apua läheisen ihmisen kuollessa.
      Hänhän elää jälleennäkemisen toivossa.

Koska uskon, että rakkaat omaiseni ovat maatuneet tai maatumassa maaksi, ja
      sama on omakin kohtaloni, en ole muutamia varhaisimpia kouluvuosiani lukuun ottamatta pohtinut ikuisuuskysymystä.
      Erään kokemuksen jälkeen mietin kuolemaa ja tulin siihen tulokseen, että haudataan minut perhehautaan arkussa, uurnassa tai pelkästään tuhkana, kuolema ei ole pelottava.

• iloon ja valoon

jalat maassa ja pää pilvissä
      näköalat ja varsinkin mietteet joskus huikeat

Mitä mietteisiin tulee, täytyy joskus niitä jotenkin realisoida "pudota arkeen" vaikka lennokkuus jotenkin kiehtoo välillä enemmän.

Ollanhan tässä maailmassa kaikkien tuulien armoilla, mutta edelleen kai kaikkien kohdalla on voimassa toi painovoiman laki - mikä ylös nousee, tulee joskus taatusti alas.

Maailmaan syntyessä tullaan valoon ja kuollessa palataan valoon takaisin, on mun käsitys tästä elosta.

Paljon on mielessä risteillyt ajatuksia ja erilaisia tunteita Norjan tapahtumien johdosta. Lohtua on tuonut sävelmä Amazing Grase - tuo nuorten joukko, joka unelmoi ja halusi tehdä työtä paremman maailman puolesta, on liittynyt taivaan enkelijoukkoihin, ehkä työ paremman maailman puolesta jatkuu sieltä käsin.

Kun vuosituhannen soi laulu pyhien, se alkusoitto vain....

• Anteeksipyyntö-

Avasin tämänkin ketjun ikäänkuin pyytäen eri henkilöiden näkemysiä totuudesta.

Onneksi huomasin, että en sellaisenaan hyväksynyt muiden omia näkemyksiä, vaan yritin korjata niitä ikäänkuin paremmiksi.

Ei noin tietysti saa tehdä. Toivottavasti me huomaamme toistemme oikeudet. Ai ketkä me? me kaikki - minäkin.

• Iki Wanha

Kuulehan sie nyt. Raamatun ehkä kaikkein viisain lause on Pilatuksen heittämä kysymys: Mikä on totuus?

• Sitä samaa olen minä yrittänyt etsiä tässä ketjussa.

Pilatusta en plagioi

• sinisirkku-ek
        Ruuneperi kirjoitti:

Sitä samaa olen minä yrittänyt etsiä tässä ketjussa.

Pilatusta en plagioi

Tuota samaa kysymystä ovat sukupolvet ennen sinua kysyneet sisimmässään.

Pilatuksesta harva edes tietää, hänellä se oli toki ymmärrettävä ajatus, niin uudesta asiasta oli kyse silloin.

Olethan kertonut kokeneesi keskustellessasi Luojasi kanssa, hänen lohduttaneen sinua, että sinunkin asiasi järjestyy.

Opi luottamaan siihen ja elä elämääsi niinkuin koet oikeana!

• Iki Wanha
        Ruuneperi kirjoitti:

Sitä samaa olen minä yrittänyt etsiä tässä ketjussa.

Pilatusta en plagioi

En toki minäkään, jos nyt ehkä niin käsitit. Lainaus on eri asia kuin palgiointi. Minä lainasin.

• ,.lvgäp,b

Mihin helvettiä tarvitaan, kun tämä maanpäällinen elämä on sitä monille.
      Itse en usko taivaisiin, en helvettiin.

Onnekkaita, jotka saavat uskoa uskoonsa.

• yksi miettijä

1 totuus voisi olla tälläinen:

minkä silmä näkee ja korva kuulee, usein unohtuu.
      Se mitä kehosi on kokenut elämäsi aikana, säilyy muistissa eliniän.
      Kehon muistissa. Aivot ja hermosto on oikeastaan hyvin hieno laitos .
      Joku kollektiivinen kerroskin meissä taitaa olla, päälle rakentunut tuo jokaisella oma historiikki, kokemukset ja opittu kypsyy tiedoksi ja taidoiksi, joiden varassa toimitaan.

Olkos järkevä päätelmä totuudesta , koskien yleensä ihmistä/ihmiskehoa?

• <<<3>>>

Eiköhän se omatunto ole joka ihmisellä- joka kertoo meille, milloin emme ole tyytyväisiä itseemme! Tietenkin voimme vaientaa sen äänen, ja teemmekin niin, kunnes se tie on loppuun käyty ja ikäänkuin heräämme tyydyttämättömyyteen, tai kaipaukseen!

Meillä kun on myös henkinen minä, se itse, joka ei elä pelkällä leivällä. Silloin emme paljoakaan piokkeaisi eläimistä.

Me valitsemme itse tiemme, niin hyvin kuin kykenemme, ja sen myötä seuraa myös rauha ja vapautus elää.

• Päätelmissäsi on paljon totuutta, lisääkin voisi varmaan sanoa.

Olen ennenkin kertonut omasta näkemyksestäni tämän maailmankaikkeuden pienenä osana, hiukkasena. Samanlaisia olemme, ei kukaan ole kuun tai maapallon kokoinen.

Henkisesti olemme hyvinkin erikokoisia, taiteilijat ym. suurihmiset (ei vain miehet) tekevät merkittävän poikkeuksen.

Kaikki me palamme aikanaan, riippumatta hautaustavastamme. Jos se jälkeenjäävä energiahiukkanen joskus huutaa tuolta avaruudesta muiden mukana, suuressa kuorossa, ei se kilju ilosta vaan kauhusta.

Siis palakaamme lieskoin leimuvin.......Jotain tuollaista sanoi EL.

• sinisirkku-
        Ruuneperi kirjoitti:

Päätelmissäsi on paljon totuutta, lisääkin voisi varmaan sanoa.

Olen ennenkin kertonut omasta näkemyksestäni tämän maailmankaikkeuden pienenä osana, hiukkasena. Samanlaisia olemme, ei kukaan ole kuun tai maapallon kokoinen.

Henkisesti olemme hyvinkin erikokoisia, taiteilijat ym. suurihmiset (ei vain miehet) tekevät merkittävän poikkeuksen.

Kaikki me palamme aikanaan, riippumatta hautaustavastamme. Jos se jälkeenjäävä energiahiukkanen joskus huutaa tuolta avaruudesta muiden mukana, suuressa kuorossa, ei se kilju ilosta vaan kauhusta.

Siis palakaamme lieskoin leimuvin.......Jotain tuollaista sanoi EL.

En soisi sen kauhusta huutavan. Haluaisin niin, että sillä hiukkasella olisi muisto rakkaudesta aarteenaan, joka suojaisi ja antaisi sen turvan, minkä me kaikki tarvitsemme ollaksemme onnellisia.
        On se sinullakin:)

• 78543

Miksi tuota samaa jankkaat? Olethan tuon saman sanonut jo monet kerrat. Mitä haet muilta ihmisiltä?
      Itse on jokaisen etsittävä.

Eikö muka ole elämäsi varrella ollut ihmisiä, jotka on tuoneet sinullekin tietoa. Olet valinnut tähän asti oman tiesi, ja itsestäsi riippuu myöskin miten loppuaikasi toimit.

Onni myötä etsinnässäsi!

• säälittää

kun vanhuuden päivinä on noin epävarma, pelkää helvetin tulta mutta koittaa vaan niin tieteeseen vedota. Ei tiedkkään ole tosistanut, ettei helvettiä ole.

• ullamirjami*

jos tommosia rupee aatteleen ,niin se helvetti on kyllä täällä maanpääl jo.

Onneksi ihmiselle on sentään (joillekkin) annettu senverran järkee, ettei usko jonkun ihmisen keksimään helvetti Sanaan.

Mulla ainakin pyyhkii ny paremmin kun nuarena ,kun ei aina meinannu rahat riittää.
        Vaikka sitä olis tullu vaikka kuinka paljo.
        Ny sitä tulee joka kuukausi . ja tiätää etukäteen mitä saa.

Kun vaan sais elää kauan.

Ei siittä kualemankaan jälkeisestäkään elämästä oo tullu kukaan kertoon.
        Eletään niinkauankun henkipihisee,--- täysillä meinaan.

• P.S, sama
        ullamirjami* kirjoitti:

jos tommosia rupee aatteleen ,niin se helvetti on kyllä täällä maanpääl jo.

Onneksi ihmiselle on sentään (joillekkin) annettu senverran järkee, ettei usko jonkun ihmisen keksimään helvetti Sanaan.

Mulla ainakin pyyhkii ny paremmin kun nuarena ,kun ei aina meinannu rahat riittää.
        Vaikka sitä olis tullu vaikka kuinka paljo.
        Ny sitä tulee joka kuukausi . ja tiätää etukäteen mitä saa.

Kun vaan sais elää kauan.

Ei siittä kualemankaan jälkeisestäkään elämästä oo tullu kukaan kertoon.
        Eletään niinkauankun henkipihisee,--- täysillä meinaan.

Ha haaa ---on ne tarkkoja kun ei manalan sanaakaa saa sanoo niinkuse on !!!

• mikä olis pätevä

oliskohan joku oraakkeli pylvään nokassa hyvä juttu esm eduskunnassa?

Perustelisin sillä että korkeemmalta näkee laajemmin ja eri ikkunoista käsin tarkasteltuina näkökulmia olisi useampia.

....kukin tavallaan.

• osatotuus

Eihän tiede puhu absoluuttisesta totuudesta vaan likimain totuudesta - se muuttuu sitä mukaa kuin tiede jollain osa-alueella menee eteenpäin, mutta aina ollaan likimain totuudessa. (viisas ihminen sanoo, ettei tiedä kaikkea).

Uskonnoillahan/uskomuksilla/kulteilla tai lahkoillahan on se absoluuttinen totuus, ja niillä kaikilla on ehdottomasti juuri sillä omalla uskomuksella se oikein absoluuttinen totuus. Mitä hullumpi lahko - sen ehdottomin ja varmin on heidän totuutensa.

• sinisirkku-ek

Mieheni selitti joskus, kun keskustelimme näistä asioita, että jotkut ihmiset tarvitsevat ikäänkuin kehykset, joiden varassa elää.

Täytyyhän se hyväksyä, mitä lienevät Raamatusta tulkinneet, emme me voi heitä ihan tuomitakaan.
      Oman käsityskykynsä mukaan kai jokainen ajattelee, Mahtuuhan maailmaan käsityksiä:D Kunhan jättävät minut rauhaan!

PS. Olihan se humaani suhtautuminen kaikkiin uskontoihin häneltä:)
      Musliimeihin oli suhtautumisensa humoristista, toivoi etteivät olisi syöneet hernekeittoa, pyllistellessään moskeijassaan! DDDDDDDDDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      89
      5095
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      51
      4012
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      23
      2073
    4. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1775
    5. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1717
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1414
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      26
      1185
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1006
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      971
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      960
    Aihe