Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Noista "ylisuurista tuista" sen verran, että emme saa mitään "tukia" mantereelta. Saamme veromme takaisin niin sanoittuna klumpsummana, jonka suuruus lasketaan siellä mantereella valtion budjetista, flitpengar perustuu ahvenananmaalaisten maksamiin veroihin, mutta sekin summa selviää verohalllinnosta siellä mantereella. Ja niihin vaikuttaa enemmän mantereen tulot ja verot, eivär ne meidän tilastoihimme perustu. Tuskin ne nyt julkisuuskuvaankaan paljon vaikuttavat, vaikkka onhan se tietysti mukavaa, kun tilastoista näkee, että esim. työttömyys on täällä paljon vähäisempää kuin mantereella.
06.07.2015 05:25
Tuota on vähän vaiea uskoa, koska lapseni ei ollut vielä koulussa kun muutimme Ahvenanmaalle.
05.07.2015 21:26
Ai että ÅSUB ihan teitä nettifennoja varten vääristelee tilastoja. Taidatte nyt luulla vähän liikoja itsestänne?
Ja mihin periaatteellisiin tai laillisiin ongelmiin en ole ottanut kantaa? Yleensä ne teidän ongelmanne ovat sellaisia, että olette käsittäneet (tahallaan?) väärin ja tehneet siitä ongelman. Olen vastauksessani kertonut asian oikean laidan. Mutta en tietenkään aina ehdi tai jaksa kaikkia älyttömyyksiä korjata.
Itsestäni ja lapsistani sen verren, että en ole "pakottanut" lastani "surukouluun, mutta hän aloitti koulunsa Ahvenanmaalla ja on nyt tyytyväinen kun osaa ruotsia sujuvasti, vaikka asuukin manner-Suomessa ihan suomenkileisellä alueella.
Itsekin asuin reilun kymmenen vuotta mantereella (suomenkielisellä alueella) ja muutin sitten takaisin tänne. Teen aivan samaa työtä kuin mantereella, enkä ole täällä näistä nettikirjoituksistani kenellekään maininnut (se siitä palkasta :)).
Asiallinen yritän olla, vaikka joskus kyllä verenpaine nousee, kun ihan päättömyyksia saa lukea. Joten jos totuullisuudesta puhutaan, niin useimmiten siitä ei fennojen väitteissä ole jälkeäkään.
Nikkiäni en ole tarkoituksella keneltäkään varastanut. Kun aloitin tänne kirjoittamisen, en tiennyt nimimerkin olleen käytössä, vaan keksin sen itse ja rekisteröin sen. Ja siitäkin taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta, joten asian voisi ehkä jo unohtaa.
Viihdyn täällä, toimin erilaisissa yhdistyksissä ja vähän politiikassakin. Hyvin minuun on suhtauduttu, mitään vihaa tai diskiminointia en ole äidinkieleni vuoksi kokenut. Ja niin minä kuin kaikki tuntemani suomenkieliset täällä ovat ylpeitä äidinkielestään. En ymmärrä nettifennojen käsitystä siitä, että jotenkin halveksisin omaa äidinkieltäni. Satun nyt vain asumaan alueella, jonka virallinen kieli on muu kuin minun äidinkieleni ja rakastan myös nykyistä kotiseutuani. Kummallista olisi sekin, että vihaisin sen kieltä, kun olen vapaaehtoisesti tänne tullut.
Ahvenanmaana asioista esitetään niin paljon virheellistä tieoa, että pidän jollain tavalla velvollisuutenani kertoa siitä, miten asiat todellisuudessa ovat.
05.07.2015 11:06
Verot saatte ja viha on teidän päässänne, ei sillä ole mitään todellisuuspohjaa.
03.07.2015 10:58
Ahvenamaa on vaurasta seutua, työttömyys on alhainen ja me maksamme paljon veroja Suomen valtiolle. On turha puhua, että me lypsäiimme rahaa sieltä.
03.07.2015 10:58
Ahvenanmaalaiset ovat isänmaallisia. Missä näet vihaa suomenkieleisiä kohtaan? Ahvenanmaalaiset haluavat, ihan kansanvälisten sopimusten ja Suomen perustuslain mukaisesti, käyttää ruotsia yhteyksissä mantereen viranomaisiin. Ei siinä mitään vihaa ole. Paljon ilkeämmin täällä suomenkieliset kirjoittavat meistä. Ei Ahvenanmaa todellakaan ole Suomivastainen, mutta tietenkin se haluaa pitää oikeuksistaan kiinni.
03.07.2015 10:04
Ahvenanmaa on osa Suomea, itsehallinnollinen maakunta Suomessa. Miten se,etteivät asukkaat osaa suomea, vaan puhuvat maan toista kansalliskieltä asiaan vaikuttaa? Epäystävällisyydestä tuskin voit sanoa mitään, kirjoituksestasi päätellen et ole täällä käynyt etkä yhtään ahvenanmaalaista tavannut.
Ahvenanmaalla on (runsaan pienyrittäjyyden johdosta) erittäin alhainen työttömyys ja ahvenamaalaiset ovat hyvin toimeen tulevia. He maksavat veronsa Suomen valtiolle (ja maan hallitukset ovat ehdottomasti kieltäytyneet selvittämästä mahdollisuutta omaan verotukseen). Mutta aina joku tällä palstalla on valmis antamaan kauniin ja vauraan osan omasta maastaan milloin kenellekin. Minusta se ole isänmaallista.
Monissa maissa on alueita, joissa puhutaan eri kieltä kuin maan enemmistö ( esim. Saksassa on tanskankielinen alue (Sydslesvig, jossa on esim. tanskan kielisiä kouluja), mutta täällä meuhkotaan kuin Ahvenamaan ruotsinkielisyys olisi jotain ihan kummallista ja ainutlaatuista.
03.07.2015 06:50
On se kummallista, että suomalaiset (ja usein vielä sellaiset, jotka kehuvat isänmaallisuuttaan), ovat myymässä, lahjoittamassa tai vuokraamassa osaa omasta isänmaastaan. Voisiko tuollaista kutsua maanpetturuudeksi vai miksi?
02.07.2015 23:43
Saa ahvenanmaalaisten maksamat verot.
02.07.2015 21:48
Nyt en ymmärrä. Matkailu on tärkeä elinkeino täällä Ahvenanmaalla. Sen ansiosta me pystymme maksamaan veroja sinne mantereelle. Meille on yhdentekevää mistä maasta matkailijat ovat, rahaa kun vain tuovat. Mitä verorahoilla kustannettuja etuja ruotsalaiset matkailijat saavat? Saavatko he sinusta jotain etuja, joita muut matkailijat eivät saa? En todellakaan ymmärrä ajatustasi. Mitä enemmän matkailijoita, sitä enemmän rahaa tänne ja sitä enemmän veroja mantereelle.
01.07.2015 14:54
Korrvikin satamassa on Fiskkojan ja Jomalassa Fina Fisken. Molemmista saa tuoretta kalaa. Perunanmyyjiä löytyy teitten varsilta, kylttejä on siellä täällä.
01.07.2015 09:49
Vastaus on annettu, täällä ei ketään syrjitä äidinkielen tai minkään muunkaan syyn takia. Eu:lla ei ole mitään syytä puuttua sellaiseen, mitä ei ole.
Freudenthaliin olen törmännyt täällä Suomi24 sivuilla,ahvenamaalaisille hän on täysin vieras.
01.07.2015 09:37
Minä puhun suomea suomenkielisten ystävieni kanssa, ei sitä kukaan kiellä. Koska maakunta on yksikielisesti ruotsinkielinen, viranomaiskieli on ruotsi ja monet viranhaltijat eivät edes osaa suomea. Itse käytän kyllä suomea asiakkaan kanssa, jos asiakas niin haluaa ja niin tekevät ne jotka suomea osaavat. Mutta on vaikea käyttää suomea, jos toinen osapuoli ei sitä osaa. Ja kaikki lomakkeet yms. ovat tietysti ruotsiksi, joka on maakunnan virallinen kieli. En minä näe tässä mitään ongelmaa.
01.07.2015 08:50
En ole kenenkään nikkiä varastanut, se oli aikoinaan (monta vuotta sitten) vapaasti rekistöröitävissä. Palkkaa saan työstäni, joka on täysin samaa, jota tein mantereella. Olinko siis palkkaluopio silloinkin? Tekeeko työssä kaynti ja siitä palkan saaminen luopioksi? Mielenkiintoinen kanta.
Ahvenanmaalla ei ketään sorreta ja olen erittäin ylpeä kun pystyn aina joskus tällä palstalla korjaaamaan suurimpia virheellisyyksia.
01.07.2015 06:01
En ole svedu, vaan täysin suomenkielinen, mutta vastaan kuitenkin. Ahvenanmaa on yksikielinen, ruotsinkielinen, maakukunta. Ei täällä ruotsilla pullistella, vaaditaan vain ne peustuslaissa taatut oikeudet. Itse suomenkielisenä en ole kokenut rasismia, enkä sellaisesta ole muittenkaan suomenkileisten kohdalla kuullut. Samat oikeudet minulla on kuin kaikilla muillakin, kotiseutuoikeuskin on. Joten tässä vastaus, tosin ei siis svedulta.
01.07.2015 05:57
Maan kielellähän tuo näkyy olevan kirjoitettu. On huomioitava, että tuohon maakuntahallituksen palveluksessa oleviin kuuluu esimerkiksi koko Ahvenanmaan terveydenhuolto keskussairaaloineeen ja koko keskiasteen koulutus.
30.06.2015 20:52
Ahvenanmaalaiset maksavat veronsa Suomeen ( mantereelle), joten minne luulet verojen tulevat?. Verotusoikeutta Ahvenanmaalla ei ole, vaikka täällä moni niin luulee.
14.06.2015 11:10
Kannattaisi ehkä muistaa että me ahvenanmaalaiset maksamme verot Suomeen ja että ruotsi ei ole pelkästään toisen maan kieli vaan myös Suomen toinen kansalliskieli. Työllisyys on hyvä, ei nykyisin tarvitse muualla töihin lähteä eller halua. Haluavat varsinkin nuoret mantereellakin maailmalle lähteä.
12.06.2015 16:55
Koska useimmat ahvenamaalaiset eivät osaa suomea, taitaa olla ihan luonnollista etteivät he käy Suomi24 keskustelupalstoilla. Jos se nimimerkin mielestä tekee heistä "kermaperseitä", niin suosittelen hänen ahkerasti osallistumaan keskusteluun palstalla, jonka kieltä ei ymmärrä. Muuten pidän hänta "kermaperseenä",
21.05.2015 06:31
Ahvenanmaalla on oma opetussunnnitelma, joten tutkija tuskin on verrannut ahvenanmaalaisia ruotsalaisiin. Joten väärä palsta.
28.04.2015 06:06
16 / 71