Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1416

  1. Noista "ylisuurista tuista" sen verran, että emme saa mitään "tukia" mantereelta. Saamme veromme takaisin niin sanoittuna klumpsummana, jonka suuruus lasketaan siellä mantereella valtion budjetista, flitpengar perustuu ahvenananmaalaisten maksamiin veroihin, mutta sekin summa selviää verohalllinnosta siellä mantereella. Ja niihin vaikuttaa enemmän mantereen tulot ja verot, eivär ne meidän tilastoihimme perustu. Tuskin ne nyt julkisuuskuvaankaan paljon vaikuttavat, vaikkka onhan se tietysti mukavaa, kun tilastoista näkee, että esim. työttömyys on täällä paljon vähäisempää kuin mantereella.
  2. Ai että ÅSUB ihan teitä nettifennoja varten vääristelee tilastoja. Taidatte nyt luulla vähän liikoja itsestänne?
    Ja mihin periaatteellisiin tai laillisiin ongelmiin en ole ottanut kantaa? Yleensä ne teidän ongelmanne ovat sellaisia, että olette käsittäneet (tahallaan?) väärin ja tehneet siitä ongelman. Olen vastauksessani kertonut asian oikean laidan. Mutta en tietenkään aina ehdi tai jaksa kaikkia älyttömyyksiä korjata.
    Itsestäni ja lapsistani sen verren, että en ole "pakottanut" lastani "surukouluun, mutta hän aloitti koulunsa Ahvenanmaalla ja on nyt tyytyväinen kun osaa ruotsia sujuvasti, vaikka asuukin manner-Suomessa ihan suomenkileisellä alueella.
    Itsekin asuin reilun kymmenen vuotta mantereella (suomenkielisellä alueella) ja muutin sitten takaisin tänne. Teen aivan samaa työtä kuin mantereella, enkä ole täällä näistä nettikirjoituksistani kenellekään maininnut (se siitä palkasta :)).
    Asiallinen yritän olla, vaikka joskus kyllä verenpaine nousee, kun ihan päättömyyksia saa lukea. Joten jos totuullisuudesta puhutaan, niin useimmiten siitä ei fennojen väitteissä ole jälkeäkään.
    Nikkiäni en ole tarkoituksella keneltäkään varastanut. Kun aloitin tänne kirjoittamisen, en tiennyt nimimerkin olleen käytössä, vaan keksin sen itse ja rekisteröin sen. Ja siitäkin taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta, joten asian voisi ehkä jo unohtaa.
    Viihdyn täällä, toimin erilaisissa yhdistyksissä ja vähän politiikassakin. Hyvin minuun on suhtauduttu, mitään vihaa tai diskiminointia en ole äidinkieleni vuoksi kokenut. Ja niin minä kuin kaikki tuntemani suomenkieliset täällä ovat ylpeitä äidinkielestään. En ymmärrä nettifennojen käsitystä siitä, että jotenkin halveksisin omaa äidinkieltäni. Satun nyt vain asumaan alueella, jonka virallinen kieli on muu kuin minun äidinkieleni ja rakastan myös nykyistä kotiseutuani. Kummallista olisi sekin, että vihaisin sen kieltä, kun olen vapaaehtoisesti tänne tullut.
    Ahvenanmaana asioista esitetään niin paljon virheellistä tieoa, että pidän jollain tavalla velvollisuutenani kertoa siitä, miten asiat todellisuudessa ovat.
  3. Ahvenanmaalla on oma opetussunnnitelma, joten tutkija tuskin on verrannut ahvenanmaalaisia ruotsalaisiin. Joten väärä palsta.