Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eivät ahvenanmaalaiset oleta kaikkien suomalaisten puhuvaa ruotsia, mutta Ahvenanmaa on kansainvälisten sopimusten mukaisesti yksikielisesti ruotsinkielinen. Joten vertaus on aivan asiallinen. Saksalainen joka muuttaa Suomeen ei oleta kaikkien puhuvaa saksaa, mantereelta Ahvenanmaalle muuttava ei oleta kaikkien puhuvan suomea.
23.02.2014 07:14
Olen ihan suomalainen ja suomenkielinen. Ahvenanmaalainen olen sen vuoksi, että asun Ahvenanmaalla. Ahvenanmaa on yksikielinen alue, ei siinä pitäisi mitään ongelmaa olla. Ei meitä mitenkään erotella. Jos muutat esimerkiksi Saksaan, niin koetko itseäsi syrjityksi sen vuoksi, ettei siellä ole suomenkielistä seurakuntaa?
Meillä on täällä hyvä olla.
22.02.2014 22:02
Voi kuule, ensinnäkin ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja meitä mantereelta muuttaneitakin tulee koko ajan lisää, myös ihan suomenkielisiä. Ja hyvin viihdytään. Kannattaisi todella sinunkin miettiä tänne muuttoa, niin rauhottuisit vähän.
22.02.2014 21:34
Lopeta jo tuon roskan joka puolueen palstalle kirjoittaminen! Muuta tänne Ahvenanmaalle, voit puhua suomea ihan sydämesi kyllyydestä. Kovin moni ei sinua silloin ymmärrä, mutta puhua saat ihan rauhassa.
22.02.2014 20:55
Turhaaan huolehdit, keskity hoitamaan asiat kuntoon siellä mantereella. Meillä suomenkileisillä täällä Ahvenanmaalla on asiat kunnossa.
22.02.2014 15:43
Ahvenanmaalla on köyhiä kuten muuallakin. Sen sijaan Suomi ei avusta Ahvenanmaata ruhtinaallisesti, vaan palauttaa ahvenmaalaisten maksamat verot tänne, jotta täällä voitaisiin hoitaa asioita, joita mantereella hoitaa valtio tai esim. Kela. Esim työmarkkinatukea ei Ahvenanmaalla maksa Kela vaan maakuntahallitus. Tiesitkö sen?
Koska et ole täällä koskaan käynyt etkä tunnu asioistamme mitään tietävän, niin sinun on turha puhua syrjinnästä ja rasismista. Muuta tänne niin näet asioiden oikean laidan!
22.02.2014 15:36
Turhaan tuosta huolehdit. Meillä täällä Ahvenanmaalla asuvilla on asiat hyvin ja ihan samat oikeudet kuin muillakin. Huolehdi vain asioista siellä mantereella, kun et Ahvenanmaan asioista mitään tiedä. Tämä lisäksi on Köyhien asialla puolueen palsta ja se tuskin on kiinnostunut Ahvenanmaasta.
22.02.2014 10:12
Taas pitkä sepustus, mutta ei vastausta kysymykseeni. Onko syrjintää, kun minua ei hyväksytä Suomalaisuuden Liiton jäseneksi?
21.02.2014 18:46
Ahvenanmaalla ei ole senioripuoluetta, mutta kai minulla sentään on oikeus tänne kirjoittaa ja ihmetellä miten puolueenne syrjii ruotsinkielisiä.
Olen suomenkielinen ja voin vakuuttaa että Ahvenmaalla ei ketään syrjitä, rasismia on täällä vähemmän kuin mantereella. Joten tervetuloa käymään ja asumaankin! Pääsee sitten eroon rasismista ja syrjinnästä.
21.02.2014 01:09
Ruotsi ei ole vieras kieli Suomessa. Suomi24 palstalla voi kirjoittaa myös ruotsiksi.
20.02.2014 17:29
Lukutaidossasi on puutteita. Kirjoitin, että täällä on hyvä asua, on äidinkieli mikä tahansa. Se voi siis yhtä hyvin olla suomi kuin vaikka retroromania. Täällä on vähän kammoamaasi rasismia eikä täällä syrjitä ihmisiä.
Mitä ihmettä tarkoitat tuolla ruotsalaisuudella? Onko Ruotsi mielestäsi raaka maa (miten sen perustelet?) ja millä tavalla Ruotsissa erotellaan ihmisiä? En ymmärrä tarkoitustasi, mutta minun on vaikea uskoa että Ruotsi tai ruotsalaiset olisivat jotenkin raaempia kuin esimerkiksi Suomi tai suomalaiset.
18.02.2014 21:53
En tiedä miten tämä keskustelu liittyy senioripuolueeseen, mutta vastaan joka tapauksessa. Suomenkielisenä Ahvenanmaalla asuvana (ja tiedän edustavani myös muita täällä asuvia suomenkielisiä) pystyn mielestäni kertomaan suomenkielisten asemasta. Rasismista täällä kirjoittavat ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä elamästä Ahvenanmaalla, tuskin moni heistä on edes käynyt täällä. Täällä on hyvä asua ja elää ihan riippumatta siitä mitä kieltä äidinkielenään puhuu.
18.02.2014 16:18
Tervetulua tänne Ahvenanmaalle! Aiuon turpaani asioista jotka tunnen, eli rasismi on todella vähäistä täällä Ahvenanmaalla.
18.02.2014 09:38
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Myöskin tuossa raha-asiasta. Me maksamme veromme mantereelle ja saamme sitten takaisin. Suomen hallitus ei halua edes keskustella siitä, että Ahvenanmaa saisi verotusoikeuden ja tuossa kierrätyksestä päästäisiin euron. Ilmeisesti siksi, että Ahvenanmaa maksaa enemmän Suomen valtiolle kuin saa takaisin.
Mutta tuossa ministeriasiasta, kannattaisi nyt ensin ottaa selvää Ahvenanmaan hallinnosta ennenkuin alkaa esittää mielipiteitä Ahvenanmaasta.
17.02.2014 14:04
Asun Ahvenanmaalla ja voin kertoa että täällä on erittäin vähän rasismia eivätkä tuntemani suomenruotsalaiset ole rasisteja. Itse olen suomenkielinen.
16.02.2014 08:36
Pidän itseäni paljon isänmaallisempana kuin niitä jotka ovat valmiita myymään tai lahjoittamaan osan isänmaastaan milloin Venäjälle milloin Ruotsille.
09.02.2014 10:53
Lista maataloustukien saajista? Oliko se sinusta täynnä ahvenanmaalaisia tukien saajia? Minusta suurimmat tukien saajat olivat mantereelta. Miksi meidän pitäisi maksaa teidän tukenne?
Ja minä en ole mikään svekkuli minä olen aivan tavallinen suomenkielinen suomalainen. Onko se niin helvetin vaikea tajuta?
09.02.2014 07:08
Lohta ei saa enää missään kalastaa. Muualla valtio maksoi lohenkalastajille korvausta menetetystä ammatista, ainoastaan ahvenanmaalaiset kalastajat jäivät ilaman.
Lohenkalastus kielto on peräisin EU-lta, eikä lohta siis enää moneen vuoteen ole voinut kalastaa Ahvenanmaalla.
03.02.2014 22:02
Kuten tuolla jo aiemmin kerrottiin, kunnat eivät Ahvenanmaalla vastaa terveydenhoidosta, joten soteuudistus olisi siis pelkästään souudistus. Sosiaalitoimen yhdistämistä täällä suunnitellaan yhdessä muun yhteiskuntapalvelu-uudistuksen kanssa (samhällsservicereform). Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin aloittaa kirjoittaa asioista joita ei tunne (kuten esim. terveydenhuollon järjestäminen Ahvenanmaalla).
01.02.2014 19:36
Saat sinä ihan rauhassa ottaa kuvia nuuskastamme, ihan laillisia ne ovat. Nuuskaa saa ostaa laivoilta ja Ruotsista omaan käyttöön. Eikä nuuskan myyminen ole Ahvenamaalla kannattavaa, koska halpaa nuuskaa saa laivoilta, joten myyntiä ei täällä ole.
08.01.2014 11:40
22 / 71