Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Miten niin vapaamatkustajia, maksamme lupamaksun, mutta emme YLElle, jos YLE ilmoittaa, sen lähetyksiä ei tänne lähetetä, niin meidän on siihen tyytyminen, ei meillä ole valtaa YLEEn, valittakaa sinne, jos olette tyytymättömiä. Me maksamme veroja kuten muutkin, meillä ei ole juuri työttömyyttä, ME EMME OLE VAPAAMATKUSTAJIA. Älä itse ole tyhmä.
30.11.2007 08:14
YLE ei hoida lähetyksiä tänne, ja esim. digitalisointi tuli tänne jo paljon ennen mannersuomea. Täällä ei siis maksetä tv-maksua YLElle vaan maakuntahallitukselle. Normaaliantelli näkyy YLEn 1,2 ja FST5 sekä Ruotsin 1,2 ja nelonen.
29.11.2007 19:03
No meitä suomenkielisiä on aina tänne muuttanut ja muuttaa jatkossakin, eikä meitä kukaan pelkää. Pari äidinkieleltään suomenkielistä istuu maapäivilläkin.
29.11.2007 18:53
Kuten olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, on tänne pakolaisia otettu ennenkin, mutta ajattelin nyt laittaa tämän tiedon tänne, kun tälläinen ketju oli olemassa. Ahvenanmaalla on kymmeniä kansalaisuuksia jo ennenkin, mutta kun ahvenanmaalaiset ovat aina olleet merenkulkijakansaa, ei vieraat kulttuurit pelota heitä samalla tavalla kuin manner-Suomen ihmisiä.
28.11.2007 17:25
Luin juuri lehdestä, että Maarianhaminaan otetaan ensi vuonna kuusi pakolaisperhettä.
28.11.2007 14:49
Yleensä ihmisillä on joku syy muuttaa. Matkustella voi kuinka paljon lystää, mutta jos hankkii vakituisen asunnon, siihen yleensä on jokin syy, niin ahvenanmaalaisilla kuin muillakin.
27.11.2007 15:29
Todennäköisesti olet ainoa koko Suomessa, joka iloitsee Suomen parhaan radiokanavan poistamisesta, jota en tosin usko tapahtuvan.
26.11.2007 15:01
Olen suomenkielinen ja ainoa radiokanava, jota kuuntelen on Radio X3M. Parempaa kanavaa ei ole! Sitä ei missään nimessä saa lopettaa!
26.11.2007 10:32
Ja mitähän erioikeuksia ahvenanmaalaisilla mantereella on? Ja ainakin minun tuntemani ahvenanmaalaiset ovat opetelleet suomea suomenkieliselle paikkakunnalle muutettuaan, samoin kuin me tänne muuttaneet olemme opetelleet ruotsia.
26.11.2007 08:49
Mutta oletko huomannut, että nuo vääryyttä kokevat asuvat jossain ihan muualla kuin täällä rauhan saarilla (Fredens öar), kuten me saariamme kutsumme?
22.11.2007 12:10
En pahemmin arvosta Tony Halmetta, mutta yksi hyvä puoli hänessä oli, hän ei mesonnut pakkoruotsista. Syykin selvisi, hän on käynyt ruotsinkielisen koulun ja osaa sujuvaa ruotsia. Yleensähän suurintä ääntä "pakkoruotsista" pitävät ne, jotka eivät ruotsia lainkaan osaa.
20.11.2007 08:36
Ja mitähän mahdat tuolla tarkoittaa?
16.11.2007 13:21
Minusta nimien kääntäminen on yleensäkin kummaa puuhaa, mutta jos Tukholma on aina ollut Tukholma suomeksi, niin saa se jatkossakin olla. Ahvenanmaan suomenkielisiä nimiä, Maarianhaminaa lukuunottamatta, ei kukaan käytä, niin minusta on aivan turhaa niitä mitenkään virallistaa, turhaa byrokratiaa ilman mitään hyötyä. Olen siis itse suomenkielinen ja minä en ole koskaan kuullut näitä nimiä misssään yhteydessä. Kovin haetulta tuntuu koko homma.
16.11.2007 12:10
Harvat virkamiehet pystyvät palvelemaan ruotsiksi, joten ei sinun mitään tarvitse boikotoida. Kokemusta asiasta on ihan tarpeeksi.
05.11.2007 10:01
Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa. Ja myös ruotsinkieliset tänne muuttavat saavat odottaa kotiseutuoikeutta ja siten oikeutta äänestää maaakuntapäivävaaleissa viisi vuotta, äidinkielellä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
02.11.2007 20:37
Olen suomenkielinen, olin jopa ehdokkaana vaaleissa ja tietysti äänestin. Kukaan ei kysynyt äidinkieltäni. Muuten äänestämme eduskuntavaaleissa oman edustajamme Suomen eduskuntaan.
Lopetetaan nyt tämä höpötys siitä, että äidinkielellä olisi merkitystä äänestämisessä tai missään muussakaan asiassa.
02.11.2007 09:17
Suomen kilvissä pitää olla numerot, Ahvenanmaalla voi olla pelkkä nimi tai muu sana. Ja kun Ahvenanmaalla hankkii tälläisen kilven (joka siis maksaa täälläkin), sen voi siirtää toiseen autoon, kun vaihtaa autoa. Mantereella joutuu käsittääkseni "ostamaan" kilven joka kerta, kun vaihtaa autoa.
31.10.2007 15:31
Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.
21.10.2007 10:38
Ei ole näkynyt valituksia asiasta, olen ymmärtänyt, että päinvastoin eläkäleläiiä toivotaan tänne muuttavan.
17.10.2007 12:37
Rivareita on myynnissä ja sellaisen voi kuka tahansa ostaa. Ainoastaan kiinteän omaisuuden (maan) ostoissa on rajoituksia. Myytävänä olevat rivarit ym. löydät Ahvenanmaan kiinteistönvälittäjiltä, paikaillislehdissä esim. on ilmoituksia tai sitten otat niihin suoraan yhteyttä.
17.10.2007 09:10
68 / 71