Ottetaanko pakolaisia?

Samanarvoinen

Ottaako Ahvenanmaa pakolaisia tai turvapaikanhakijoita? Ja jos ottaa merkitseekö se heidän oman identiteettinsä ja elämäntapojensa muuttumista tai peräti loppumista.

27

3364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäturisti

      En tiedä otetaanko, mutta monta Aasiasta päin kotoisin olevaa oli ainakin Maarianhaminan torilla myymässä yhtä sun toista. Siis kesällä.

      • venesköl

        Missä se Pärre asuu joka sanoo,että on parempi kun turisti ei tule ollenkaan koko åland.


    • Elisama

      Ahvenanmaata ei sido muun Suomen sopimukset pakolaisten otosta.

      • Samanarvoinen

        Onhan se tutuksi tullut monessa muussakin asiassa.


      • valehtelet

        Oolantia koskavat aivan samat sitoumukset kuin muutakin Suomea. Itsehallinto ei millään tavalla vapauta niistä. Jos Oolanti pääsee jossain asiassa helpommalla, syy on omassa eduskunnassamme - siis meissä!


      • Elisama
        valehtelet kirjoitti:

        Oolantia koskavat aivan samat sitoumukset kuin muutakin Suomea. Itsehallinto ei millään tavalla vapauta niistä. Jos Oolanti pääsee jossain asiassa helpommalla, syy on omassa eduskunnassamme - siis meissä!

        En nyt ala riidellä, mutta et taida olla täysin selvillä ahvenanmaan oikeuksista EU:ssa. Kyllä Ahvenanmaalla on eräänlainen oma sopimus jossa on eri oikeuksia..


      • *sddgrtjgyjyuh'tyty
        Elisama kirjoitti:

        En nyt ala riidellä, mutta et taida olla täysin selvillä ahvenanmaan oikeuksista EU:ssa. Kyllä Ahvenanmaalla on eräänlainen oma sopimus jossa on eri oikeuksia..

        Ahvenanmaa ei kuulu Euroopan talousalueeseen. Siinä ainoa ero manner-Suomeen. Suomen tavanomaiset muut sitoumukset koskevat myös Ahvenanmaata.


      • *sddgrtjgyjyuh'tyty kirjoitti:

        Ahvenanmaa ei kuulu Euroopan talousalueeseen. Siinä ainoa ero manner-Suomeen. Suomen tavanomaiset muut sitoumukset koskevat myös Ahvenanmaata.

        Maarianhaminalla on sopimus pakolaisten ottamisesta, muilla kunnilla ei ole, mutta ainakin Jomala on ottanut pakolaisia.


      • valistelija
        ahvennainen kirjoitti:

        Maarianhaminalla on sopimus pakolaisten ottamisesta, muilla kunnilla ei ole, mutta ainakin Jomala on ottanut pakolaisia.

        Kannattaa muistaa, mikä on Ahvenanmaan ja sen kuntien väestömäärä. Ei sellaisella väestömäärällä kovin suuria joukkoja pakolaisia voi ottaa vastaan aiheuttamatta suuria sosiaalisia ongelmia.


    • ja paljon??

      Tjoo sano kaikkonenkin täältä isosta sairaalasta.

      • hillbergmounting

        jotta Ahnananmua onnii koko Suemessa aenoo ja oekee paekka pakolaesillen. Lauhkee ilimastom ja mukavat immeesettii. Korjaantuu asukasmiärän vajjauskii. Mukavaa pulinoo kaapungilla ja mikä parasta; eepä juur vihattuva suomee kuulukkaa hienohelemoje korvii.


      • hillbergmounting

        Ootkoon hull... eeku potilas vae alpalakattu hoetaja.


      • murretutkija
        hillbergmounting kirjoitti:

        Ootkoon hull... eeku potilas vae alpalakattu hoetaja.

        Jopa astui vientäjä kehiin. Viennä vuan. Ei mitään tolkkua saa.


      • Lukenut
        murretutkija kirjoitti:

        Jopa astui vientäjä kehiin. Viennä vuan. Ei mitään tolkkua saa.

        Murretutkijalle tais tulla herne kuonoo.
        Kaho elä huoli kyllä sinnäi opit elämisen tavolle viellä. Katoha sie murretutkailija elämee eläkä uattele muita.


      • kumma juttu
        Lukenut kirjoitti:

        Murretutkijalle tais tulla herne kuonoo.
        Kaho elä huoli kyllä sinnäi opit elämisen tavolle viellä. Katoha sie murretutkailija elämee eläkä uattele muita.

        Hitto kun Savost lähtöö hulluu porukkoo. Mie iha raivostun. Sen oon tienny, et Lukenu on jostai Rantasalamelt. Ohan se sitä välillä toitonnu. kuKumma et se vaan riekkuu täl palstal., vaikka ekäkohtii olis siel Savoskii.


      • Lukenut
        kumma juttu kirjoitti:

        Hitto kun Savost lähtöö hulluu porukkoo. Mie iha raivostun. Sen oon tienny, et Lukenu on jostai Rantasalamelt. Ohan se sitä välillä toitonnu. kuKumma et se vaan riekkuu täl palstal., vaikka ekäkohtii olis siel Savoskii.

        Sinullahan on edellytyksiä päästä vaikka Ahvenanmaalle tuolla mielenalalla.
        Tätä saa mainostaa eteenpäin niille, jotka kehuvat Ahvenanmaata malli itsehallinto paikaksi.


      • Siccee
        kumma juttu kirjoitti:

        Hitto kun Savost lähtöö hulluu porukkoo. Mie iha raivostun. Sen oon tienny, et Lukenu on jostai Rantasalamelt. Ohan se sitä välillä toitonnu. kuKumma et se vaan riekkuu täl palstal., vaikka ekäkohtii olis siel Savoskii.

        Myö osataa olla ihmisii ja sie et oo meit mieräämes.
        Sull hiitot miekii tiiä mis on hullui sie oot yks heist. lopettasit sie tuon hoilaamisen tält palstaa vaik ja het. Oon niit epä kohtii siel siunkii ja Ahvenoidenkiin hollis.


      • hillbergmounting
        murretutkija kirjoitti:

        Jopa astui vientäjä kehiin. Viennä vuan. Ei mitään tolkkua saa.

        epäpateväne murretutkijja. Ee sua murteesta selevee. Maksetaankoha sulle syynäyksestäs oekee palakkookii.


      • Savosta oikeesti
        hillbergmounting kirjoitti:

        epäpateväne murretutkijja. Ee sua murteesta selevee. Maksetaankoha sulle syynäyksestäs oekee palakkookii.

        Murre se vastakii oon epäterveellistä ruvveeta semmoosia ja tuommoosia setvimää. Suako selvee koskoo
        ja mistee sitte ottas sen parempookaa tolkkuakkaa.


    • Luin juuri lehdestä, että Maarianhaminaan otetaan ensi vuonna kuusi pakolaisperhettä.

      • Savosta oikeesti

        Ootteko piesseet valikoimaa, vai ihan noin vua ja ite? Ja pieltä vissii, ruottalaiset nyt suotte sinne uuttakii opetettavuo ku vatupassi heimolaiset ruppee vuatimaa ommoo kulttuuriioo sine yks kielisee suaree.
        Mieluisoo varmasti ku tulloo verestä kulttuuria, ettei aina suomesta ja kot muasta, tuppois tulloo kiel hirviöitä sinne suarelle ja luotoloille, pelottellommaa polliitikkojanne iha henkhieverii.


      • Savosta oikeesti kirjoitti:

        Ootteko piesseet valikoimaa, vai ihan noin vua ja ite? Ja pieltä vissii, ruottalaiset nyt suotte sinne uuttakii opetettavuo ku vatupassi heimolaiset ruppee vuatimaa ommoo kulttuuriioo sine yks kielisee suaree.
        Mieluisoo varmasti ku tulloo verestä kulttuuria, ettei aina suomesta ja kot muasta, tuppois tulloo kiel hirviöitä sinne suarelle ja luotoloille, pelottellommaa polliitikkojanne iha henkhieverii.

        Kuten olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, on tänne pakolaisia otettu ennenkin, mutta ajattelin nyt laittaa tämän tiedon tänne, kun tälläinen ketju oli olemassa. Ahvenanmaalla on kymmeniä kansalaisuuksia jo ennenkin, mutta kun ahvenanmaalaiset ovat aina olleet merenkulkijakansaa, ei vieraat kulttuurit pelota heitä samalla tavalla kuin manner-Suomen ihmisiä.


      • Mitäs sanot
        Savosta oikeesti kirjoitti:

        Ootteko piesseet valikoimaa, vai ihan noin vua ja ite? Ja pieltä vissii, ruottalaiset nyt suotte sinne uuttakii opetettavuo ku vatupassi heimolaiset ruppee vuatimaa ommoo kulttuuriioo sine yks kielisee suaree.
        Mieluisoo varmasti ku tulloo verestä kulttuuria, ettei aina suomesta ja kot muasta, tuppois tulloo kiel hirviöitä sinne suarelle ja luotoloille, pelottellommaa polliitikkojanne iha henkhieverii.

        Nyt borrilioosi äijä mukaan pakolaisjonoon. Voit saada kaffetta ja bullaa.


      • Savosta oikeesti
        ahvennainen kirjoitti:

        Kuten olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, on tänne pakolaisia otettu ennenkin, mutta ajattelin nyt laittaa tämän tiedon tänne, kun tälläinen ketju oli olemassa. Ahvenanmaalla on kymmeniä kansalaisuuksia jo ennenkin, mutta kun ahvenanmaalaiset ovat aina olleet merenkulkijakansaa, ei vieraat kulttuurit pelota heitä samalla tavalla kuin manner-Suomen ihmisiä.

        Tiietää myö sekkii, jos suomee huastoo seo hirvee assii ahvenamuan piättäjille ja hyö pelkeevät ett
        kurraavat housuihiisa het mittee.
        Myö suomessa ei välitetä vaikka mistee muasta tulloovat ja huastoovat mittee ossoovat, kuha ovat vuan ja assuuvat ku muutkii immeiset.


      • Savosta oikeesti
        Mitäs sanot kirjoitti:

        Nyt borrilioosi äijä mukaan pakolaisjonoon. Voit saada kaffetta ja bullaa.

        Mittee höpiset borrelioosia ei miussa oo mittää semmosii haikuloita.
        sumpitkii keittelen ite enkä tarvii siu litkujais ryystee. Mee sie hyvä siä aikaa ottamaa hoitoo tuoho
        harhaluulois,ettei piäs mätäne enne aikovua.


      • Savosta oikeesti kirjoitti:

        Tiietää myö sekkii, jos suomee huastoo seo hirvee assii ahvenamuan piättäjille ja hyö pelkeevät ett
        kurraavat housuihiisa het mittee.
        Myö suomessa ei välitetä vaikka mistee muasta tulloovat ja huastoovat mittee ossoovat, kuha ovat vuan ja assuuvat ku muutkii immeiset.

        No meitä suomenkielisiä on aina tänne muuttanut ja muuttaa jatkossakin, eikä meitä kukaan pelkää. Pari äidinkieleltään suomenkielistä istuu maapäivilläkin.


      • Samanarvoinen
        ahvennainen kirjoitti:

        No meitä suomenkielisiä on aina tänne muuttanut ja muuttaa jatkossakin, eikä meitä kukaan pelkää. Pari äidinkieleltään suomenkielistä istuu maapäivilläkin.

        Suomenkielisiä muuttanut ahvenanmaalle? Eihän se tarkoita sitä, että te pidätte suomenkielisten puolia siellä saarellanne.
        Voittehan osata kieltä, mutta olette silti ruotsalainen mieleltänne ja pidätte suomenkielisten syrjintää oikeana toimintana, siellä maakunnassanne.

        Eihän oikeasti ajatteleva suomalainen käyttäydy omankielisiään kohtaan sortaen heidän pyrkimyksiään saada jotakin omaa ja tasa-arvoa elämäänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe