Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

1995

1. On paikkakuntia, joissa mopot todellakin OVAT vain ja ainoastaan autoliikenteen seassa, ja silloin siinä 45 km/h nopeudessa ei ole järkeä.

Maantiellä ajetaan maantienopeutta, ja pyörätiellä mopolla ajaminen on ainakin minun paikkakunnallani ollut aina kiellettyä. Eikä pyöräteitä ole taajaman ulkopuolella. Ja jos mopoilija asuu taajaman ulkopuolella, hän joutuu ajamaan valtatietä.
    Silti pitää ajaa traktorivauhtia, vaikka todellakin autojen seassa on ajettava. Näiltä osin se laki vaatisi muutosta. Sinä höpötät vain siitä laista, mutta kuka sen on säätänyt?
    Virkamiehet ja poliitikot, jotka ovat yhtä "viisaita" kuin sinä.

On todellista tyhmyyttä tavalliselta pulliaiselta, jos uskoo kaiken viisauden olevan virkamiesten päässä. Näin ei todellakaan ole.

Maantiellä mopon pitäisi mennä 60 eikä 45, ihan esim. siksi jos rekka joutuu hidastamaan mopon nopeuteen jos rekka ei pääse ohittamaan. Hidas ajoneuvo on ihan tarpeettomasti tientukkona silloin.

Kuuttakymppiä kulkeva ei niin olisi.

Ja syy miksi minä 33-vuotias kommentoin ylipäänsä näitä mopojuttuja on se, että minua kiinnostaa vanhat mopot, ja minulla ei ole A-korttia, joten en saa ajaa moottoripyörällä. Jos siis haluaisin ajaa jollain muullakin kuin autolla, se on mopo. Ja silloin sen pitäisi kulkea mieluummin 60.
  2. Minulla ajoautona nyt 640-kiloinen 155-12 pyörillä varustettu pikkuauto.

Kieltämättä jäisellä tiellä aika uraherkkä, mutta sitä ongelmaa taisi kyllä 80-luvun japanilaisissa olla isommissakin.

Auton kapeus on suurempi ongelma kuin keveys. Ei sovi nykyautojen uriin.

Miksi huonollakin kelillä pitäisi aina ajaa suurinta sallittua? Sitä minä en ymmärrä. Ajonopeuden pudottamisella selviää kelistä kuin kelistä. Vaaratilanteita aiheuttavat ne, joiden mielestä on aina ajettava yhtä lujaa vaikka keli olisi kuinka huono.