Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ja1978
profiilit
ja1978
ja1978
Vapaa kuvaus
Aloituksia
5
Kommenttia
1995
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
On paikkakuntia, joissa mopot todellakin OVAT vain ja ainoastaan autoliikenteen seassa, ja silloin siinä 45 km/h nopeudessa ei ole järkeä.
Maantiellä ajetaan maantienopeutta, ja pyörätiellä mopolla ajaminen on ainakin minun paikkakunnallani ollut aina kiellettyä. Eikä pyöräteitä ole taajaman ulkopuolella. Ja jos mopoilija asuu taajaman ulkopuolella, hän joutuu ajamaan valtatietä.
Silti pitää ajaa traktorivauhtia, vaikka todellakin autojen seassa on ajettava. Näiltä osin se laki vaatisi muutosta. Sinä höpötät vain siitä laista, mutta kuka sen on säätänyt?
Virkamiehet ja poliitikot, jotka ovat yhtä "viisaita" kuin sinä.
On todellista tyhmyyttä tavalliselta pulliaiselta, jos uskoo kaiken viisauden olevan virkamiesten päässä. Näin ei todellakaan ole.
Maantiellä mopon pitäisi mennä 60 eikä 45, ihan esim. siksi jos rekka joutuu hidastamaan mopon nopeuteen jos rekka ei pääse ohittamaan. Hidas ajoneuvo on ihan tarpeettomasti tientukkona silloin.
Kuuttakymppiä kulkeva ei niin olisi.
Ja syy miksi minä 33-vuotias kommentoin ylipäänsä näitä mopojuttuja on se, että minua kiinnostaa vanhat mopot, ja minulla ei ole A-korttia, joten en saa ajaa moottoripyörällä. Jos siis haluaisin ajaa jollain muullakin kuin autolla, se on mopo. Ja silloin sen pitäisi kulkea mieluummin 60.
31.01.2012 04:25
Millä vaihteella olet sitä satasta ajanut?
Onko se neli, vai viisivaihteinen? Ei pitäisi viitosella satasessa olla meluisa.
Aiemmin puhuttiin ohjekirjassa uuden auton totutusajosta, johon nuo alhaiset nopeudet liittyivät. Mutta ei se auto enää nyt ole uusi.
30.01.2012 22:01
Ei voisi olla tuonnäköinen 96 alunperin mustilla kilvillä, koska musta maski tuli vasta 1973.
Vielä 1972 lopulla oli kromimaskinen malli.
30.01.2012 04:48
Nykyisen kokoiset rekat ovat ajoneuvoryhmä, jota ei pitäisi olla lainkaan olemassa.
Rahti pitäisi hoitaa rautateitse. Joka kunnassa ja monessa kylässäkin oli aikoinaan rautatieasema. On kyse vain politiikasta miksei se ole yhä niin. Paljon rahdataan myös turhaa tavaraa jota vain kuljetetaan siksi kun se tavara tehdään väärässä paikassa.
Auto oli alkujaan henkilöauto. Ja kuormuri oli lava-auto. Junan kokoiset perävaunulliset kuorma-autot ovat käsittämätön johdannainen ajatuksesta.
28.01.2012 04:18
""on nostettava nopeutta tai vaihdettava kaistaa, jotta rekka pääsee vapaasti ohi"""
Mihin helvettiin sitä kaistaa vaihdetaan kaksikaistaisella tiellä? Ojaanko?
Ja nopeutta ei silloin nosteta jos nopeuden nostaminen ei ole turvallista.
28.01.2012 04:12
Tienpidollisista syistä ja siitä syystä että suomen tiestö on muutenkin paskaa kunnoltaan, ei aina voi ajaa suurinta sallittua. Joskus lumipyryssä jopa se 60 voi olla liikaa.
28.01.2012 04:09
"""Ja keli ei ole mikään veruke mihinkään, jos on muka niin huono keli että ei voi ajaa niin pysykää kotona. ""
Kyllä sitä kotoa on pakko lähteä asioille vaikkei huvittaisikaan ajaa huonon kelin takia, joten haista paska.
28.01.2012 04:04
60 km/h pitäisi olla sallittu, jos valtaosa reitistä jota joutuu ajamaan on 80-100 km/h rajoitettuja teitä. Syrjäseudulla ei ole vaihtoehtoja. Yli 90 % mopomatkasta maaseudulla voi olla teitä jossa autoilijat ajavat sataa.
Kun esim. rekka ei pääse mopon ohi vastaantulijoiden takia, olisi paljon parempi että mopo kulkisi 60 kuin 45. Silloin sen rekankin olisi helpompi taas kiihdyttää 80 km/h nopeuteen.
Tapaukset, joissa mopoilija on jäänyt ohittavan rekan alle, ovat johtuneet juuri siitä, että rekkakuskin hermot eivät ole kestäneet sitä että olisi pitänyt ajaa muutama sekunti mopon perässä neljääkymppiä ja odotella vastaantulijoiden loppumista, vaan on tunkenut ohi samaa kaistaa muutaman sentin päästä.
Tuollaisissa tapauksissa ammattiautoilijaksi tietysti on jostain syystä päässyt vaarallinen henkilö jonka ei olisi lainkaan pitänyt siihen hommaan päästä.
Liikenteessä ei voi luottaa oikeassa olemiseensa, vaan vahvemman laki usein vallitsee.
Tästä syystä ei mopoilija voi luottaa siihen että ohittaja väistää. Ohittaja voi ajaa myös päälle. Mieluummin pitäisi olla nopeutta siis mopossakin enemmän.
28.01.2012 03:11
http://www.ama-ry.com/tunturi_runkokyselylomake.html
26.01.2012 04:03
Tuon ikäisen auton kulutusta tuskin pienennetään muuten kuin tyytymällä 80 km/h nopeuteen.
Ja tietysti kaikki sytytysosat kannattaa pitää kunnossa.
Kaksilitraista 24 vuotta vanhaa raskasta autoa ei kovin vähällä saa kulkemaan millään konstilla.
80-luvulla se oli joko taloudellisuus tai turvallisuus, molempia ei samassa autossa ollut.
26.01.2012 03:39
Ei se mikään lisenssivalmiste ollut, vaan nimenomaan ranskalainen auto. Ranskan chrysler oli aiempi simca. Takavuosien nimi talbot tuli nimeksi siksi, kun peugeot osti chrysleriltä konkurssiin menossa olleen yhtiön ja piti ottaa käyttöön muu nimi kuin chrysler.
Suomalainen kokoonpano sensijaan oli lisenssivalmistusta. Myös englannissa koottiin 80-luvulla etuvetoisia ranskalaisia malleja.
Muotoilullisesti 1510 ja horizonin korit oli kuitenkin piirtänyt brittisuunnittelija, sama joka suunnitteli esim. sunbeam avengerin aiemmin. Muotoilusta tätä ei helposti uskoisi.
24.01.2012 22:19
Talbot kaivettiin esiin merkkinä, kun peugeot tuli chryslerin tilalle omistajaksi.
Viimeiset avengeritkin joita ei enää suomeen tuotu, olivat talboteja.
Sunbeam sai nimenä kunniallisen lopun, kun viimeinen nimeä kantanut malli, talbot sunbeam lotus, voitti rallin merkki-MM:n 1981.
24.01.2012 22:05
Tuosta olen siis ihan samaa mieltä, että mopot pois kevyen liikenteen väyliltä. MUTTA sitten pitäisi sallia myös kovempi nopeus.
Itselle mitkään kevyen liikenteen väylät eivät ikinä ole merkinneet mitään, kun ei niitä ole kuin taajamissa ja olen ikäni asunut peräkylällä, joten kyllä mopoa viritettyä tuli.
Nykyään ajan autolla mutta haluan silti harrastaa mopoilua ja pyöräilyä joskus. Hitaus vaan tekee sen ikäväksi kun todellakaan niitä pyöräteitä ei missään lähistöllä ole. Pikkuteitä voi käyttää, mutta on paikkoja, joissa ei ole ollut rakennettuna mitään pikkutietä ennen valtatien valmistumista, siksi ei ole vaihtoehtoa olla käyttämättä valtatietä.
Lisäksi syrjäseudulla vanhoja teitä hävitettiin esim. 70-luvulla valtatien tieltä, joka oli hullua. Se olisi pitänyt jättää viereen, pyörä-ja mopotieksi. Pyöräilyhän. on vielä ikävämpää valtatiellä kuin mopoilu.
23.01.2012 21:46
Missä yleensä saa ajaa mopolla kevyen liikenteen väylällä? Ainakin minun paikkakunnallani se on ollut aina kiellettyä. Siksi en ymmärräkään, miksi mopon pitää olla hidas?
Kevarikortin hinta on järjetön, varsinkin kun B-kortista ei ole mitään apua sen a-kirjaimen hankkimisessa, vaan joutuu jo olevasta b-kotista huolimatta silti istumaan järjettömän hintaisilla teoriatunneilla autokoulussa, käytännössä toiseen kertaan samoja asioita kuuntelemassa. Rahastusta. B-kortillisen pitäisi saada päästä suoraan a-kortin kuljettajantutkintoon, ilman teorioita ja niistä maksamista.
Eli a-korttia ei hintasyistä kannata enää B:n päälle hankkia. 16-vuotiaana on tietenkin eri juttu.
23.01.2012 21:35
Ongelma tietysti jos ei pysäytyspaikkaa ole, muta kyllä se vain pitäisi sammutta heti kun näkee että alkaa punainen alue lähestyä.
Viime talvena -35 pakkasessa jäätyi oman autoni lämppärin kenno. Kun lämpö koneessa nousi, mutta sisään ei tullut mitään, tiesin että matka on ajettava pysäytellen ja konetta sammutellen. Eli heti kun alkaa punainen alue lähestyä, kone sammuksiin ja odottelemaan jäähtymistä, joka tapahtuu nopeasti 30 asteen pakkasessa sekin. Silloin on tosin vaikeaa jos pysähdyspaikkoja ei ole.
Ei mennyt kannentiiviste. Kädet jäätyivät kun ei tullut sisälle lämpöä, se oli pahempi ongelma. Tukos lämmityslaitteessa suli lopulta itsestään.
Muutama vuosi sitten toisessa autossa vuoti kesällä lämmityslaitteen letku konehuoneessa ja mittari nousi tappiin, mutta siltikään kannentiiviste ei mennyt.
23.01.2012 21:25
Tuota vikaa on muissakin merkeissä. Taitaa olla mittarinvaijerin ja virtajohtojen hinnasta kyse, kun pituutta nuukaillaan? Tai sitten pelätään mittarinruuvaajia ja homma on siksi tehtävä vaikeaksi.
23.01.2012 21:09
On etuvedon hyvä puoli se, että vaihdelaatikko on huollon kannalta hyvin sijoitettu. Takavetoisen laatikko on vittumaisessa paikassa. Öljymäärän tarkistuskin vaatii auton alle ryömimistä.
Se tietysti pitää paikkansa, että etuvetoisen ohjaus vetelee enemmän. Mutta riippuu tietysti myös autosta.
23.01.2012 21:05
Minä olen kokematon ja masentunut, mutta olen laiha, joten en kelpaa.
21.01.2012 06:48
Putosi minun suzuki altossakin, se kumi jonka varassa kepin paino on, irtosi metallireunuksestaan. Aika lapsellinen kiinnitys. Korjasin ruuvaamalla ruuvit metallireunuksen läpi siihen kumiin, ja sen jälkeen on pysynyt.
20.01.2012 20:13
Minulla ajoautona nyt 640-kiloinen 155-12 pyörillä varustettu pikkuauto.
Kieltämättä jäisellä tiellä aika uraherkkä, mutta sitä ongelmaa taisi kyllä 80-luvun japanilaisissa olla isommissakin.
Auton kapeus on suurempi ongelma kuin keveys. Ei sovi nykyautojen uriin.
Miksi huonollakin kelillä pitäisi aina ajaa suurinta sallittua? Sitä minä en ymmärrä. Ajonopeuden pudottamisella selviää kelistä kuin kelistä. Vaaratilanteita aiheuttavat ne, joiden mielestä on aina ajettava yhtä lujaa vaikka keli olisi kuinka huono.
20.01.2012 20:02
52 / 100