Virittäjä voi jäädä kiinni

-Janne78.

Rekkarikilpi voidaan laittaa muistiin ja ilmoittaa se poliisille.
Asun itse Kuusankoskella ja olen valmis ottamaan rekkarin
ylös jos näen selvää järjetöntä kaahaamista yleisillä teillä.
Eikä asia koske pelkästään mopoilijoita, vaan myös autoilijoita.
Aika usein teiniväki ajaa holtittomasti.

Saatan myös tulla asiasta sanomaan, jos näen selvää syytä tällaiseen
laittomuuteen ja jos kutsun poliisin paikalle, niin poliisi kyllä tulee.
Voin myös estää kaahailijan lähtemisen karkuun.

Ei kannattaisi pelleillä niiden vehkeiden kanssa varsinkaan tossa iässä.
Luulisi vanhempien kieltävän moisen.

Tiedätte nyt kuitenkin mitä asiani koskee. Kiukuttelu on turhaa, sillä
olen nyt yhden kaaharin käräyttänyt näillä toimenpiteillä ja kaahari
joutui virkavallan kanssa tekemisiin, sakkoa tuli ja kilvet pois.

82

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutaman käräyttäny

Näin on! Itsekin olen käynnyt ilmoittamassa poliisille laittomasta moposta mm. kaahaamassa kevynliikenteenväylällä ohitseni, kun itse ajoin viereisellä ajoradalla ajoneuvollani laillisesti 60km/h. Poliisi seuraa ko. mopoa liikenteessä ja ottaa tarvittaessa kuljettajan puhutteluun, sekä mahdollisesti testaa mopon nopeuden. Jos moposta on ilmoitettu aiemmin luvattoman suuria nopeuksia, on hyvin varmaa, että tapausta selvitetään tarkemmin. Kertaakaan minun ei ole tarvinnut olla oikeudessa todistamassa tuosta ylinopeudesta, vaan mopoilijan viritetty kalusto on riittänyt todisteeksi. Kertonee jotain poliisin tehokkaasta työskentelystä.

• Mopopojan isä

Janne, tutustuppa 1-sivun asiaani

• warestrydjfkgjh

Toista se oli ennen kun ajettiin nätisti pyöräteillä tunturi super sportilla 40 km/h.
      Virityksistä ei tietoakaan, mitä nyt pientä välityssuhteiden muuttamista.

• Hienoa neropatit!

Luulette olevanne suuriaki sankareita, kun kutsutte poliisin paikalle viritetyn mopon takia.

Poliisilla on parempaakin tekemistä, kuin tulla otamaan moposta kilvet pois teidän työttömien ihmisten soitosta, joiden nuoruus on jääny väliin.

• Poliisin työtä...

Lain noudattaminen ja järjestyksen pito on poliisin tehtäviä. Viritetty mopo on lainsuojaton, jos sillä ajetaan tieliikenteessä. Jos viritetyllä mopolla ajetaan kevyenliikenteenväylällä huomattavilla nopeuksilla, on se melkoinen vaaratekijä.

Myös muiden ajoneuvojen seassa tieliikenteessä viritetty mopo on täydellinen pommi, kuljettajan äo kengän numeron luokkaa, yli 65km/h kulkeva mopo luokitellaan moottoripyöräksi ja vakuutusasiat täysin rempallaan. Olen kerran ollut kolarissa syyttömänä osapuolena, kun Liikennevakuutuskeskus alkoi hoitamaan vakuuttamattoman ajoneuvon korvauksia, toki korvaukset hoituivat aikaa myöten ja nyt Liikennevakuutuskeskus perii tuolta virittäjältä tuon vahingon korvauksia varmaan seuraavat kymmenen vuotta. Joten kokemuksieni perusteella käyn ilmoittamassa jokaisen viritetyllä mopolla ajavan poliisille, ettei lisää tuolllaisten törppöjen vahinkoja syntyisi. Kaikista parasta olisi, jos mopon virittäjien vanhemmille jaettaisiin ehkäisyvälineitä 15v.ja 9kk. ennen virittäjien tuloa mopoikään:D

• ei näin!!!
        Poliisin työtä... kirjoitti:

Lain noudattaminen ja järjestyksen pito on poliisin tehtäviä. Viritetty mopo on lainsuojaton, jos sillä ajetaan tieliikenteessä. Jos viritetyllä mopolla ajetaan kevyenliikenteenväylällä huomattavilla nopeuksilla, on se melkoinen vaaratekijä.

Myös muiden ajoneuvojen seassa tieliikenteessä viritetty mopo on täydellinen pommi, kuljettajan äo kengän numeron luokkaa, yli 65km/h kulkeva mopo luokitellaan moottoripyöräksi ja vakuutusasiat täysin rempallaan. Olen kerran ollut kolarissa syyttömänä osapuolena, kun Liikennevakuutuskeskus alkoi hoitamaan vakuuttamattoman ajoneuvon korvauksia, toki korvaukset hoituivat aikaa myöten ja nyt Liikennevakuutuskeskus perii tuolta virittäjältä tuon vahingon korvauksia varmaan seuraavat kymmenen vuotta. Joten kokemuksieni perusteella käyn ilmoittamassa jokaisen viritetyllä mopolla ajavan poliisille, ettei lisää tuolllaisten törppöjen vahinkoja syntyisi. Kaikista parasta olisi, jos mopon virittäjien vanhemmille jaettaisiin ehkäisyvälineitä 15v.ja 9kk. ennen virittäjien tuloa mopoikään:D

niin ja tuolla jotkut pedofiilit raiskaa raiskaamisesta päästyään niitä luumuilla mopoilla ajavia nörttejä.....

• Greater good

Täällä maaseudulla on mopot aina kulkeneet sen 80km/h ja talvella ajetaan traktoreilla, aurataan tiet samalla ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, eikä virkavaltaakaan kiinnosta... Jos ei muuta elämää ole, niin voi sitä mopopoikia kiusata, mutta aika säälittävää mielestäni...

• 16v

Komppaan, asun itsekkin maaseudulla, ja melkeempä noin on asiat täälläkin..:D ja itteeniki vituttaa noi tollaset mopopoikien vainoojat..

• mopopahis666

Voin tulla ajamaan mun uudella kiina-skootterilla joka kulkee 30km/h ni saat rutkutella mun perässä ni katotaan ketä sitten vituttaa niin sanotusti.

• Janne78.

Älä lässytä poju.

• .

vit*n pellet, hankkikaa elämä jos ei oo parempaa tekemistä kun kytätä mopoilijoita.

• llllllllllllllllllll

Täällä huudellaan vaan että vedellään mopopoikia turpiin ite olen 192cm ja 90kg ''mopopoika'' ja kyllä mää ny jotkut 170cm toimistohiiret hakkaisin:D

• Jason78.

No ole vaikka 200cm.
      Minä en ole mikään pätkä ja painan yli 130 kiloa joten kyllä sinä minuun
      verrattuna olet edelleen se mopopoika. Ei se 90 kiloa nyt kuulu muualle
      kuin niihin neuvolassa punnittaviin pikkupoikiin.
      Alle 100 on raja.

• voi voi teijän kans

kaikki aikuset jotka tänne tulee nuoria haukkumaa ootte noloja. jääkää sinne kotii kasvamaa ja pistäkää se kone kii ja miettikää vähä. ootte itekki ollu nuoria ja tiiätte millast se o nii älkää tänne tulko niitä haukkumaa.

• äläs nyt jaksa..

"henkinen taso 33..ksömkdgklömömöd...error... henkinen taso 17 vuotias" Johan naurattaa kun tätä katsoo, käyt vierailla vaikka olet naimisisssa? huhhuh.. Luulisi et aikuisilla olisi jotain järkeä päässä, mut taitaa niitä olla poikkeuksiakin. Turha mainostaa sitä sun virtuaalipippeliäs. Mee sinne traktorifoorumiin esittämään sun mahtavaa tonnistamunanjatke valmettia. Elämäsi taitaa olla tylsää vaikka on nintendot ja plaaplaa 100hehtaarista plaaplaa, kun täällä käyt uhittelemas alle 18 vuotiaille. Eikö oo munaa heittää herjaa tai mitä teetkää siellä isojen poikien traktorifoorumilla? Ja pillu jutut, puhuu mahtavia, teot mitättömiä. Nyt se redtubest pois ettei vaimos yllätä. Älä jaksa.. :D

• Heh heh hee :)

Menikö luu kurkkuun äidin pikku mussukalle nyt :D

"eiku kyl te niiq tiiättä milt tuntuu niiq olla teini et niiq on aika noloo et te niiq
      tuutte tänne huutaa niiq "

Ah hah hah hah xD

• - heh heh hee :)

Olen tähän astikka perustellut mielestäni melko pätevästi eri asioita joilla aikuiset elävät varmasti parempaa ja mielenkiintoisempaa elämää, kuin heidän lapsensa.
        Itselläni ei ole lapsia, siksi olen vapaa ja voin hyödyntää aikuisuuteni ihan vapaasti mitenpäin vain :)

• ....

siis niiq ei vitsi oon nii kade sulle ku sul o rahaa vaik mihi ja naisii siis ei viddu.. joo en oo mua ei kiinnosta ollenkaa :) ei tollasille jaksa ees vastata enää. sovitaa sitte nii et oot iha sika mahtava ja paras ja nuoriso iha paskaa jos nii luulet:) kai saat tällasest jotai mielihyvää..

• Jep.

No niin, tulihan se sieltä :)
      Voittajan on helppo hymyillä.

• Niin että silleen..

Itse olen 17v, ajan viritettyä mopoa, kulkee tasasella 68. Olen pyrkinyt noudattamaan nopeusrajoituksia ja hyvin se on onnistunut. Ongelmia ei ole tullut, kerran on poliisit pysäyttäneet ja ihmetelleet teharista lähtevää pärinää. No selitin näille että pakoputken tiiviste on tippunu ajon aikana, ja olen parhaillani hakemassa uutta. Homma meni läpi ja mitään ei käynyt, no haters gonna hate. Mutta tuo että annatte rekisterikilven numeron poliisille, ei auta mitään. Sun sanoillas tätä ei voida todistaa että se on totta. Ja jos sieltä tulee kutsu poliisilaitokselle ja mopoa pitäis testata, ni fine tulkoon testaamaan, vakio osat on alle puolestunnissa kiinni ja senkun kokeilkoon, yli 50ei mene vaikka kuinka hiisaa. Eli aika kädettömiä olette napsimaan mopoja tieltä pois. Ja sitten tuosta vielä, että jos puhuttelet mopoiliaa hänen viritetystä moposta, niin ketä se kiinnostaa ei ainakaan sitä kenelle puhut. Ja jos alat pidättelemään mopoiliaa tälläisen takia, niin olet yks kaks itte syytteessä! Että vähän sitten käytöstapoja teiltä aikuisilta miehiltä! Kiitos.

• Huoh mikä jätkä

Elämäsi, Janne78, on selvästi mennyt hukkaan ja pahasti, kun ei uskalla olla missään tekemisissä edes oman vuosikymmenen lasten kanssa. Sen sijaan vittuilet Suomi24:ssä puolet sinua nuoremmille, mikä on kaikinpuolin hyvin huolestuttavaa käytöstä.

• 212121

Janne on hyvä esimerkki siitä, kun vanhemmat eivät antaneet hänen lapsuudessaan virittää mopoa. :S Voi tuota itkun ja kateellisuuden määrää meitä mopoilijoita kohtaan!

• Ihmeellistä???????

Miksi mopon virittäjän tulisi saada rikkoa lakia, kun muiden pitää sitä kunnioittaa? Ei käy minun järkeeni, että mikä suo moponvirittäjälle erivapauden olla kunnioittamatta lakia?

Siis missä raja, jos hyväksytään mopon virittäminen, niin miksi valelääkäri ei saa toimia? Eihän valelääkärikään vaaranna yhtään sen enempää ihmishenkiä, kuin moponvirittäjä ajaessaan tuolla liikenteessä.
      Jos mopoa saa muka virittää, saako omalle tontille rakentaa ilman rakennuslupaa taikka saako ajaa rekkaa ilman rekkakorttia? Jos kerta viritelyllä mopolla muka saa ajaa, niin voinko alkaa toimimaan poliisina tienpäällä ilman virallista lupaa?

• Mopon kohdalla lainsäätäjä ei ole ajatellut asioita järkevästi, siksi lakia joutuu rikkomaan.

Varsinkaan siinä ei ole mitään järkeä, ettei B-kortillinenkaan saa virittää mopoa.

Vai ei valelääkäri vaaranna enempää ihmishenkiä kuin mopon virittäjä? Mitenkähän tuon perustelet?

Ainakaan autoliikenteen seassa mopoilija ei vaaranna ketään muuta kuin itsensä. Ja valtatiellä se viritetty mopo on turvallisempi kuin vakio.

• No voi huh huh...

Täälä 30 vittuilee 15-18 vuotiaille . Ihan näin asiallisesti veikkaan että joku 30 saisi pataan joltain 195cm ja 120 kg 18vuotiaalta. Ja ei kellään ole oikeutta puuttua muiden mopoihin ja muihin kulkuneuvoihin , omapahan on ongelmansa jos aiheuttaa onnettomuuden tai kilvet lähtee tai tulee sakkoja , miksi helvetissä joku tuollaisia mopopoikien asioita miettii iltaisin. En ymmärrä..

• ES-mopojonne16v AMIS

olen 16v mopoilija, ja kyllä ajan viritetyllä. Yhtään vaaratilannetta tai ongelmia ei ole virityksien takia tullut, poliisikin on saanut tutkaan pariin kertaan n. 60km/h mutta toivottivat vain hyvää matkaa, toisella kerralla vain käskivät korjata vilkut kun oli menneet rikki.

Ja kuka estää jannua 33v ajamasta mopolla ja virittämästä? vaikka näin nuori olen niin kyllä sanon että eläkää kun vielä elätte, koskaan ei tiedä kun kuolee. ja jos asennoituu niin, että raha on yhdentekevää niin silloin vahingonkorvauksilla tms ei ole merkitystä. valtio maksaa ja voit huoletta pilistellä shelliltä varastetuilla bensoilla :)

• -JMM

ei kiinnosta virittely.
        lopeta sinäkin lain rikkominen tai joku rikkoo sut. usko nyt jo nulikka
        että hymy hyytyy ja kalikka kalahtaa omaan nilkkaas kun tulee pahoja
        poikia vastaan...lopeta p*skanjauhaminen ja aja laillisella ajopelilllä.

• t.lukki

mulkut

• -_-

Luuletteko et jossain suomi24 foorumilla pystytte vaikuttaa yhtään mihinkään?

täällä luisuu aina asiat sivuraiteille, nytki joku hemmetin miehisyystaisto meneillään :D

• byäähh

yhyhyyyyhyyy

• vittuakosullekuulu

kusipäät

• niiq niiq.

en mää oo jaska mää oon vili poju kuusankoskelta ja kirjottelen
        potku.netissä tai ainakin sen kamu.

• 455478

Janne78, Suomi24 on nyt pullollaan sinun aggressiivisia kirjoituksia joissa suoraan sanoen uhkaat mopoilijoita ihmisryhmänä. Periaatteessa toimintasi on laitonta, sillä olen varma, ettet olisi valmis moiseen kielenkäyttöön mikäli et olisi nimimerkkisi takana. Laittomista uhkauksista voit joutua poliisien kanssa tekemisiin. On vain ajan kysymys, milloin minä - tai joku muu - tekee sinusta ilmoituksen. Mitenkö he löytävät sinut? Tietokoneesi avulla tietysti. Kyllä Suomi24:n ylläpidolta saa tarvittavat tiedot sinun paikallistamiseen.

Hauskaa illanjatkoa, idiootti.

• 45478

Mielellään tulisin kasvotusten sinua vasten. Paljasta oikea nimesi.

• kokookkkkkkk

Kyseisestä jutusta on seurannut pelkkää harmia, pienemmissä paikkakunnissa ei periaatteessa ole mitään järkeä lähteä ulkopuolisena tällaiseen touhuun. Poliisit soittaa vain mopon omistajalle ja antaa suullisen varoituksen kaahailuista. Ja ehkä hieman aktiivisuutta tulee heillekkin. Jos joku on ottanut taas kuvallisen todisteen pääsee siitäkin taitava nuori puhumalla asian selville. Itselläni muutama vuosi sitten kevarilla kaahatessa tuli kyseisiä tapauksia eteen. Etenkään itse ei kannata kenenkään yrittää pysäyttää hurjastelevaa liikenneneuvoa. Vasta äskettäin meinasi yksi mummeli jäädä traktorin alle hypätessään sen eteen ja saadakseen sen pysähtymään.

• Sairas--56

Eivittu nä oot kyllä sairas jätkä, saatanan hullu, Ollaan sitä kyllä niin vanhoja ku jopa 30v... on sullaki hurja elämä, oot saanu jopa OMAN asunnon ja OMAN naisen.. Huhheihjahurraa onnea elämään, Täälläpäin tuommoset vietäis saunantaakse.

• vähäpää-Janne78

Olen onnellinen tällaisena kuin olen!

• Get a life

Onnea sulle, mutta jos tuut tänne uhkailemaan muita " 120- kilosena taff gai äijänä" nii olisko aika lähtee täältä pois viettää sitä sun mahtavaa elämääs. Btv jos painat 120 kiloa nii ettei olis ylipaino joka johtuu läskistä?

• jk

Ite olen melkein viiskymppinen mopoilija, ketään en aio käräyttää vaan luotan siihen luonnonvalintaan. Eli riskillä liikenteessä menevät kyllä saavat koheltaa kunhan eivät tahallaan onnettomuuksia aiheuta.
      Oma skodeni kulkee mittarin mukaan 52 km/h, olen siis lainsuojaton itsekin. :)

• Joillain vanhojen mopojenkin harrastajilla on ylipitkät välitykset ajomopoissaan, jolloin huippunopeutta on enemmän kuin lain mukaan saisi olla.
        Tämä pitäisi minun mielestäni ihan sallia laissakin, eikä sen pitäisi olla niin, että jotain 55 km/h nopeuttakin ajaessa muka "rikkoo lakia", vaikka ajokokemusta riittää kortillisistakin kulkuneuvoista ja liikennesäännöt tunnetaan.

Maantiellä on paikkoja, joissa hidasta ajoneuvoa autoilija ei aina ehkä huomaa ajoissa. Tässä polkupyöräilijä on tietenkin vielä heikommassa asemassa kuin mopoilija. Mutta koska mopossa on moottori, ja teho riittää vakionakin 60 km/h nopeuteen, minusta on tyhmää rajoittaa aikuisenkin ajaman mopon nopeus niin alas kuin 45 km/h, silloin jos tien nopeusrajoitus on 80 tai 100 km/h.

Puolta muita hitaampi ajoneuvo ei ole turvallinen, nopeus pitäisi olla joku 2/3 autojen nopeudesta.

• maltilla viritetty

Mopon pitäisi kulkea laillisesti 60, koska 45 ajava mopo on 60 alueella tientukko. Joten siitä seuraa hyvin mahdollisesti vaarallinen ohitus eli autoilija ohittaa ihan helvetin läheltä. Saatte uskoo että se ei oo mukavaa.

• g42hy42r

Ja lisäksi vielä se, että nykyään mopokorttiin tarvitaan teoria- ja ajo-opetusta, sekä teoriakokeen lisäksi myös ajokoe. Mopojen sallittua nopeutta voitaisiin ihan hyvin nostaa, mutta ei taida tapahtua, ellei Suomi sitten eroa EU:sta, koska tuo 45 km/h raja on Euroopan Unionin säätämä.

• ....................

No jos täällä porukka haluaa mopojen kulkevan satasta laillisesti niin miksi on niin vaikea odottaa sen kevarin ostoa?
      tai no tehkää sitten laki joka poistaa mopot ja mopokortilla ajellaan sitten kevareilla vain autoliikenteessä, kaikki muut alueet kielletty.

ei niillä voi enää ajaa siellä missä kävelijät menee, ihan yksinkertainen asia.

• Missä yleensä saa ajaa mopolla kevyen liikenteen väylällä? Ainakin minun paikkakunnallani se on ollut aina kiellettyä. Siksi en ymmärräkään, miksi mopon pitää olla hidas?

Kevarikortin hinta on järjetön, varsinkin kun B-kortista ei ole mitään apua sen a-kirjaimen hankkimisessa, vaan joutuu jo olevasta b-kotista huolimatta silti istumaan järjettömän hintaisilla teoriatunneilla autokoulussa, käytännössä toiseen kertaan samoja asioita kuuntelemassa. Rahastusta. B-kortillisen pitäisi saada päästä suoraan a-kortin kuljettajantutkintoon, ilman teorioita ja niistä maksamista.

Eli a-korttia ei hintasyistä kannata enää B:n päälle hankkia. 16-vuotiaana on tietenkin eri juttu.

• Tuosta olen siis ihan samaa mieltä, että mopot pois kevyen liikenteen väyliltä. MUTTA sitten pitäisi sallia myös kovempi nopeus.

Itselle mitkään kevyen liikenteen väylät eivät ikinä ole merkinneet mitään, kun ei niitä ole kuin taajamissa ja olen ikäni asunut peräkylällä, joten kyllä mopoa viritettyä tuli.

Nykyään ajan autolla mutta haluan silti harrastaa mopoilua ja pyöräilyä joskus. Hitaus vaan tekee sen ikäväksi kun todellakaan niitä pyöräteitä ei missään lähistöllä ole. Pikkuteitä voi käyttää, mutta on paikkoja, joissa ei ole ollut rakennettuna mitään pikkutietä ennen valtatien valmistumista, siksi ei ole vaihtoehtoa olla käyttämättä valtatietä.
        Lisäksi syrjäseudulla vanhoja teitä hävitettiin esim. 70-luvulla valtatien tieltä, joka oli hullua. Se olisi pitänyt jättää viereen, pyörä-ja mopotieksi. Pyöräilyhän. on vielä ikävämpää valtatiellä kuin mopoilu.

• lol

nii siis kuka tääl netis paskaa jauhaa? kuka KAIKKI tämmöset ketjut on alottanu? jannehan nää on alottanu

• Suattaapi jiädä

NIIN, virittäjä VOI jäädä kiinni MUTTA jos on PRO niin EI jää kiinni.

• Virityksestä..

Ei välttämättä tarvitse jäädä edes kiinni ollaakseen opiskeluvuotensa veloissa...

Otetaan nyt ääriesimerkki: Kolaroit Ferrarin kanssa "mopollasi", ja vauhtia sinulla on ollut vaikkapa 80km/h. Ferrarista hajoaa keula. Voin luvata, ettei mokoman korjaaminen ole mitään ilmaista hommaa. Tosin tuollaisen tällin jälkeen tuskin mopoilijalle on mitään merkitystä paljonko kustannukset ovat - hyvä jos pysyy hengissä.

En suosi virittämistä, jos sillä viritetyllä menopelillä pitää vetää joka paikassa "tuppi nurin". Silloin ihan eri asia, jos ajaa tilanteen mukaan erilaisia nopeuksia vaihdellen. Jokainen tietää, ettei pyörätiellä kannata ajaa 100km/h ja vastaavasti 80km/h alueelle ei ole asiaa 45km/h kulkevalla mopolla jos oma henki on tärkeä.

Yhteenvetona siis uskallan väittää, että esimerkiksi 60km/h kulkeva mopo(skootteri) on kaikin puolin turvallisempi kuin 45km/h kulkeva vakiomopo. Sanon näin lähinnä kiihtyvyyden tähden - kaupunkialueella voi tulla vaarallisia ohituksia risteyksistä lähtiessä kun sillä vakiomopolla lähtee kiihdyttämään eikä ehdi kiihtyä edes 20km/h asti ennen seuraavia valoja. Toki, kuten aiemmin tässä ketjussa on mainittu, myöskin tarpeettomat ohitukset esimerkiksi 50km/h tieosuuksilla ovat omalta kohdaltani vähentyneet vähintään 95% laitettuani moponi kulkemaan vajaa 65km/h. Minulla on niin paljon tehoa tuovia osia, ettei kiihtyvyydessä pärjää A1-tehoiset kevytmoottoripyörätkään.

Itse viritän kiihtyvyyden takia, en huippunopeuden. Kiihtyvyys ei tapa, huippunopeus tappaa. Kiihtyvyys ei tuo veroja/kalliita vakuutusmaksuja/lykkää korttia, huippunopeus tuo.

Kyllä se

• Virityksestä..

Löysin pari kirjoitusvirhettä tekstistäni, pahoitteluni.

• 60 km/h pitäisi olla sallittu, jos valtaosa reitistä jota joutuu ajamaan on 80-100 km/h rajoitettuja teitä. Syrjäseudulla ei ole vaihtoehtoja. Yli 90 % mopomatkasta maaseudulla voi olla teitä jossa autoilijat ajavat sataa.

Kun esim. rekka ei pääse mopon ohi vastaantulijoiden takia, olisi paljon parempi että mopo kulkisi 60 kuin 45. Silloin sen rekankin olisi helpompi taas kiihdyttää 80 km/h nopeuteen.
        Tapaukset, joissa mopoilija on jäänyt ohittavan rekan alle, ovat johtuneet juuri siitä, että rekkakuskin hermot eivät ole kestäneet sitä että olisi pitänyt ajaa muutama sekunti mopon perässä neljääkymppiä ja odotella vastaantulijoiden loppumista, vaan on tunkenut ohi samaa kaistaa muutaman sentin päästä.
        Tuollaisissa tapauksissa ammattiautoilijaksi tietysti on jostain syystä päässyt vaarallinen henkilö jonka ei olisi lainkaan pitänyt siihen hommaan päästä.

Liikenteessä ei voi luottaa oikeassa olemiseensa, vaan vahvemman laki usein vallitsee.
        Tästä syystä ei mopoilija voi luottaa siihen että ohittaja väistää. Ohittaja voi ajaa myös päälle. Mieluummin pitäisi olla nopeutta siis mopossakin enemmän.

• Vinkkejä?
        Virityksestä.. kirjoitti:

Löysin pari kirjoitusvirhettä tekstistäni, pahoitteluni.

Voisitko antaa pari vinkkiä miten saisi viritettyä mopoon lisää tehoja huppunopeutta silti suuresti lisäämättä. Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että mopoa ei tarvitse virittää kulkemaan 100 km/ h.

• -Janne.
        Vinkkejä? kirjoitti:

Voisitko antaa pari vinkkiä miten saisi viritettyä mopoon lisää tehoja huppunopeutta silti suuresti lisäämättä. Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että mopoa ei tarvitse virittää kulkemaan 100 km/ h.

Et voi mitenkään lisätä nopeutta se on laissa kielletty.

• Tiedoksi neropatti

Janne voisit poistua ainakin näistä mopokeskusteluista. Monet virittelevät mopoja niin paljon kuin lystää ja se ei ole sinun murheesi. Minuakin kyllä harmittaa että olet tuossa "pikkupoika" iässäsi eli sinun mukaasi 15-vuotiaana heittänyt nuoruutesi hukkaan ja istunut isäsi kotona saunanlämmittäjänä aamusta iltaan. Et tee itsestäsi sankari kun yrität täällä päteä mopojen laillisista nopeuksista ym. temppuiluista. Nuoret ajavat viritetyillä mopoilla siten kun ajavat ja se ei sinulle kuulu pätkääkään. :) Mopon 45 km/h nopeus on niin valtavan pieni verrattuna muuhun liikenteeseen. Teiden tukkona mopot olisivat vain jossei ne enempää kulkisi kuin tuon 45 km/h. Ja itsehän olet aina ollut lainkuuliainen ja ajanut mopolla sen 45 km/h ilman mitään temppuilua. Josset Janne ole huomannut niin napasi ei ole maailman keskipiste?

ps. Eikö 30.v miehellä ole mitään muuta sisältöä elämässään kuin istua tietokoneella katsellen nuorten mopo keskustelupalstoja ja kommentoiden niihin jotain bullshittiä ravaten jääkaappi ja tietokone väliä? Haloo valot päälle "Mies"...jos sinua voi mieheksi sanoa.. pojanalulta tunnut vasta.

• -Janne.

Sulle on vastattu tohon "mopotyttölle" ketjuun.
        Käy sieltä lukemassa.

sallittu nopeus on 45km/h.
        15-22v ei hahmota liikennettä kuten aikuisemmat kykenee. Tilastojenkin mukaan haittatekijä liikenteessä on naskalien viritetyt mopot ja lapsekas ajotaito.

tottakai se harmittaa kun elämä on noin rajoitettua.
        Itse tosin saan tehdä mitä huvittaa kun on oma talo ja rahaa.

• - Janne.
        -Janne. kirjoitti:

Sulle on vastattu tohon "mopotyttölle" ketjuun.
        Käy sieltä lukemassa.

sallittu nopeus on 45km/h.
        15-22v ei hahmota liikennettä kuten aikuisemmat kykenee. Tilastojenkin mukaan haittatekijä liikenteessä on naskalien viritetyt mopot ja lapsekas ajotaito.

tottakai se harmittaa kun elämä on noin rajoitettua.
        Itse tosin saan tehdä mitä huvittaa kun on oma talo ja rahaa.

"60 km/h pitäisi olla sallittu, jos valtaosa reitistä jota joutuu ajamaan on 80-100 km/h rajoitettuja teitä. Syrjäseudulla ei ole vaihtoehtoja. Yli 90 % mopomatkasta maaseudulla voi olla teitä jossa autoilijat ajavat sataa."

Ei pidä... 60km/h ei enään ole mopo vaan suljetulle alueella tarkoitettu väline

• Köpäää
        - Janne. kirjoitti:

"60 km/h pitäisi olla sallittu, jos valtaosa reitistä jota joutuu ajamaan on 80-100 km/h rajoitettuja teitä. Syrjäseudulla ei ole vaihtoehtoja. Yli 90 % mopomatkasta maaseudulla voi olla teitä jossa autoilijat ajavat sataa."

Ei pidä... 60km/h ei enään ole mopo vaan suljetulle alueella tarkoitettu väline

Ei jää kii koska pyörätuoli jättää sen

• fsdgfhmjbnm

Uskokaa nyt, tuo "Janne" ei ole mikään tietty henkilö. Aina täällä on 2-10 henkilöä, jotka esiintyvät nimillä: Janne, Janne78, J78, j78, Janne The Sheriff, J78 The Boss jne. Heillä ei näytä olevan parempaa tekemistä.

• malqpfbr

Kyllä tuo Janne78 on todellinen henkilö valitettavasti, vaikka monet häntä esittävätkin..

• niinseonjuu

Vaustaukseni = Jaa, vittuako siinä sitten. Ymmärrän riskit ja jos setä sininen pysäyttää niin kannan vastuun.

• kokeltasko

Mite olis, jos laitettas autot kulkemaan sen 60km/h maksimissaan, kuinka moni autoilija ajaisi autollaan noin alhaista nopeutta? Veikkaan, että aika moni autoilija ''virittäisi'' autoaan lain vastaisesti! ;)

• rwistt88

Hohhoijjaa, en ymmärrä vastauksesi pointtia. Sinun mielestä autojen pitäisi kulkea 60 koska mopot ei saa kulkea liikenteessä yli 45 lain mukaan. Autosta pitää maksaa autoveroa, isommat vakuutukset jne. Auton kuljettamiseen tarvitaan myös paljon vaativampi ajokorttikoe jne. mopoon verrattuna. Kyllä minunkin mielestä mopot saisi kulkea nykysäännösten mukaan sen 60, onhan se aika naurettavaa, että tarvii kaikki käsittely ja ajokokeet, että saa ajaa 45km/h 50cc omenaporalla. Autoihin voisi laittaa pakollisen nopeuden rajoittimen johonkin 130km/h kohdalle, ei Suomessa tarvita sitä suurempia nopeuksia. Voin olla aika varma, että suurin osa autoilijoista haluaisi myös, että mopot kulkisivat ihan laillisena sen 60, turvallisempaa se on ajaa liikenteen mukana kuin tukkeena.

• ei vois olla anonyym

voi viddu make . janne ihanko googlesta katoit että mopon pidää kulgee 44 kmh?
      t.aprilia 74 cc

• eheeehehe

kilpi vinoo ja perä katuun

• krepkshzks

YOU DONT SAY, IDIOT!!??

• Janne=sairas pelle

Tää Janne vinkuu joka paikassa ja nyt pidät kuule Janne sen vitun ruman naamas kiinni tai ilmoitan susta lähimpään mielisairaalaan

• Janne "The Sheriff"

Hahahahaa, kova viistoista kesäinen penska, jonka tekstissä on aina vähintään yksi "v*ttu" Kasva aikuiseksi niin ymmärrät mitä varten lait ovat.

• Janne.

"Tää Janne vinkuu joka paikassa ja nyt pidät kuule Janne sen ***** ruman naamas kiinni tai ilmoitan susta lähimpään mielisairaalaan "'

Siitä vaan. Tässä ollaan edelleen samalla kannalla.
      En myöskään kannata mielisairaaloiden toimintaa. Mielestäni ne toimivat vastoin itsemääräämisoikeuksia.

Ketjusta on poistettu 45 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      50
      5799
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      44
      4372
    3. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      148
      4009
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      91
      3650
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      71
      2869
    6. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      106
      2517
    7. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      41
      1919
    8. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      56
      1836
    9. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      236
      1696
    10. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1471
    Aihe