Vapaa kuvaus

Täällä eri Suomi 24 keskusteluissa "otakoppi"/"kopittelija007" keskustelee siitä jos jostakin... ;)Tuolta löytyy minun blogini joka sisältää joitakin runoja ja uskonnollisia artikkeleita !

https://otakoppi.webnode.fi/

Aloituksia

775

Kommenttia

193

1. ... JATKUU...

Myös eräs Espanjalainen mystikko runoilija Juan de la Cruz (1542-1591) eli RISTIN JOHANNES kuvaa kirjassaan " Pimeä yö " minusta tämän vähän saman asian hienosti ja kuvasi asian jotenkin näin, minä yritän tätä ajatusta jotenkin tuoda julki kansantajuisesti ja meidän kirkolliseen aikaamme soveltuvasti:

Kuvitellaanpa nyt, että me olemme se ns. "Pyhän Hengen temppeli", niin kuin Paavali sanoo, mutta kuvitellaan kuitenkin, että olemme
    ns. perinnäissäännöille pyhittyneitä !

No niin, nyt me päätämme alkaa siivoamaan tätä uljasta temppeliämme ja laitamme sen kaikki virsikirjat ja kirjapöydät järjestykseen,
    laitamme myös kaikki alttarille kuuluvat rekvisiitat paikoilleen, pesemme lattiat mopeilla, pesemme myös ikkunat ja lamput, pyyhimme pölyt huolellisesti kaikesta irtaimistosta...
    No niin.. Sitten kun kaikki mahdollinen on tehty, niin suoritamme vielä lopputarkastuksen, että kaikki asiat on kunnossa...
    Ja nyt on sekin ohi.. kyllä nyt kelpaa olla ja katsella omaa työn jälkeä ja nostaa itselle hattua; " Kylläpäs on siistiä, kylläpäs olen toiminut hyvin, kyllä Jumala on nyt varmasti tyytyväinen...Kunpa nyt ei vaan joku pahalle haiseva puli-ukko astuisi ovesta sisään ja sotkisi kaikkea, täällähän tuoksuukin niin hyvälle."

Ja tässä tilassa me nyt olemme, nimittäin tilassa, josta on lähtöisin niin monta harhaoppia ja lakiuskontoa ja monenlaista ihmisten keksimää
    eettisyyttä...
    Mutta mikä tässä on homman juju ????????
    Tämähän näyttää ulkoisesti niin hyvältä ja tavoittelemisen arvoiselta... Tämähän on suorastaan hieno juttu...
    Mutta eipäs olekaan !!!
    Tässä temppelissä on yksi erittäin surullinen puoli;
    Ja se on se, että tästä temppelistä puuttuu Jumalan " VALKEUS" (1MOOS 1:3) Jeesus Kristus !!!

Ja kuvitelkaamme nyt, että käy niin onnellisesti, että Jumalan Valkeus Jeesus Kristus astuu Pyhän Henkensä
    kautta tähän muuten niin siistiin temppeliin...
    NOH... Mitä nyt käykään ????
    Yhtäkkiä voimmekin huomata, että temppelin ns" luonnollinen" valomäärä, joka sillä on omasta takaa, ylittyy, ja näin
    ikään kuin kirkas auringon paiste pääsee paistamaan temppeliin...
    Ja mitä tapahtuukaan tässä siistissä temppelissä nyt ?
    Yhtäkkiä alkaa näkyä joka paikassa likaa ja pölyä mitä ei aikaisemmin millään voinut huomata, sitä leijuu, sitä on tarttuneena joka paikassa ja joka puolella, ikkunoissa on vanhoja sormenjälkiä ja rasvaa ja mitä enemmän valon määrä kasvaa, niin sitä enemmän erottuu vain likaa ja tomua...

Mutta huomatkaamme !
    Tämä on suuri ja iloinen asia, sillä tästä vasta alkaa todellinen itsemme löytäminen ja sisäinen eheytymisemme...
    Ensimmäisiä kirkkoisiämme ollut Augustinus sanoi näin:
    " Jumala, anna minun löytää sinut, että tuntisin itseni."

Ja tämä todella pitää paikkansa. Me emme ilman Pyhää Henkeä edes pystytä tajuamaan ketä me oikein olemme ja mitä me täällä teemme...
    Ja näin on myös meidän temppelimme kanssa. Jos Jumala ei tule meidän temppeliimme uskonlahjana, niin kaikki sen omin voimin siivoilemisyritykset on turhaa työtä.
    Ja näin on kaikissa lakiuskonnoissa ja ulkokultaisuuksissa !
    "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
    ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." ( Ef 2:8,9)
    Onko meillä siis aihetta kerskata omasta hyvyydestämme ja olla parempia kuin kukaan muu ihminen
    oli hän sitten mukamas paha tai hyvä..
    EI OLE !
    Monen kristitynkin olen kuullut ihmettelevän Paavalin sanontaa, jossa hän toteaa, että " OLEN SYNTISISTÄ SUURIN " (1 Tim 1:15)
    vaikka hän oli valovoimaisempia kristittyjä ikinä.

Mutta sitä juuri Paavali olikin, valovoimainen, joka takasi myös sen, että hän eli lähellä Kristusta ja näin kykeni näkemään oman
    syntisyytensä .
    Myös Johannes kastaja ymmärsi tämän kohdallaan
    " Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä." (Joh 3:30)

Eli juuri näissä asioissa tapahtuu sitä ihmisen ja ihmisyyden puhdistautumista mitä ei itse kukaan voi omin teoin ja lakia vain noudattamalla tehdä, vaan niin, että annetaan Kristuksen rakastaa ehjäksi ja sinut paremmaksi omaksi itseksesi miksi sinut on Jumala jo alussa tarkoittanutkin...

ja näihin ajatuksiin siteeraan vielä valovoimaista Paavalia, joka kehottaa meitä näin:
    " Koetelkaa itseänne, oletteko USKOSSA. " (2 Kor 13:5)

God bless you all !!! ♥
    T:(*J*) Jamppe

https://www.youtube.com/watch?v=TJTn58IPC5Q
  2. ...JATKUU...

Lainaan Jeesusta. ( Mark 7:18-23)
    " Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. Ja hän jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."

Ja nyt siis Jeesus alkoikin opettaa aivan juutalaisille ennen tottumattomalla tavalla. Hän alkoi opettaa, että ei ole eroa hyvällä syntisellä ja huonolla syntisellä, vaan että kaikki ovat syntisiä ja eksyksissä, turmeltuneita ja vailla Jumalan uudistavaa armoa..

Siis Jeesus alkoikin nyt opettamaan tässä asiassa näin, että ihminen ei pääse perisynnistä eroon ainoastaan lakia noudattamalla, koska ei
    syntisyytensä takia siihen kykene, vaan että LAIN tarkoitus on kasvattaa meidät siihen tilaan, että ymmärrämme olevamme syntisiä ja ilman Jumalan armoa tuhoon tuomittuja, ja niin, että sen huomattuamme rientäisimme rakastavan Isän " Abban" luokse turvaan koko sydämestämme ! :)

Ihminen joka ei tätä huomaa, nimittäin omaa syntisyyttään, ei kykene tulemaan Jumalan eteen oikealla asenteella...
    Ja tämä asiahan oli ulkokullatuille fariseuksille sitten varmaan kauhea asia ymmärtää, sillä hehän luulivat olevansa oikein
    uskonnollista eliittiä ja Jumalan valittua kansaa, mutta julkea Jeesus kehtasi opettaa näin;
    " Publikaani muka vanhurskas, ja minä en muka, HÖH HÖH. Hänessä on riivaaja "
    Mutta todella kiihkeä entinen fariseus, Paavalikin, joutui tunnustamaan tämän opin lopulta oikeaksi, kun hän ensin oli kohdannut Jeesuksen ja saanut itselleen Pyhän Hengen uskon kautta Jeesukseen opettajakseen ja neuvojakseen.

Ja tästä Paavali meille ilmeikkäästi kertookin: (Room 7:14-25)

"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
    Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
    Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
    Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
    sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
    sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
    Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

Ja eli siis" Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa
    meidät kaikesta vääryydestä. " (1 Joh 1:9)
  3. http://www.protestant-reformation.org/images/prophecychart.jpg
    Web of Trust

Ja muutenkaan tämä raviohjelma ei pidä paikkaansa kun sen aloitus perustuu Artakserkseen käskyyn vuonna 457 eaa ja siis Esran kirjan 7 lukuun, jossa jakeessa 7:17 sanotaan näin "Osta siis näillä rahoilla mitä tunnollisimmin härkiä, oinaita ja karitsoita ynnä niihin kuuluvia ruoka-ja juomauhreja; ja uhraa ne teidän Jumalanne temppelin alttarilla Jerusalemissa."

Eli näin osoittaen, että uhrikäytäntö Jumalanpalvelusmenoineen on käytössä !

Mutta sitten taas Danielin 8 luvun ennustus 2300 illasta ja aamusta, johon tämä raviohjelma päättyy edellyttää siihen kuuluvissa edellisissä jakeissa sitä, että tämä uhrikäytäntö palvelusmenoineen loppuu !

Siis tämä raviohjelman ennustus on irrotettu asiayhteydestään !

vrt: Dan 8:11-14
    "Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan, ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin.
    Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle. Se sarvi heitti totuuden maahan, ja mitä se teki, siinä se menestyi. Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan, ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui: "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?" Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".
  4. Lainaus Timo Flinkin blogista Kuka käski rakentaa ?
    "Jerusalemin jälleenrakennuskäskystä. Kyyroksen ja Dareioksen käskyt ovat liian varhaiset, koska ne valittaessa Jeesus olisi tullut maailmaa ennen kuin Jeesus edes syntyi, looginen mahdottomuus siis. Sen sijaan Artakserkseen käsky vuonna 457 eaa sopii Jeesuksen elämän kanssa, kun taas Nehemialle annettu käskyn vahvistaminen tulee liian myöhään.

Se, että Artakserkses antoi käskynsä syksyllä 457 eaa voidaan laskea lukuisista Raamatun ulkopuolisista lähteistä. "

Ja palaan Dan 8:13,14
    " "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?"
    Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".

Ja nyt kun alamme lukemaan Esran kirjaa ja sitä aikaa jolloin tämä käskykirje annettiin ESRAN KIRJA:
    3:6 Seitsemännen kuun ensimmäisestä päivästä alkaen he uhrasivat polttouhreja Herralle, vaikka temppelin perustusta ei oltu vielä laskettu." !!!!
    6:3Jumalan temppeli Jerusalemissa, se temppeli rakennettakoon paikaksi, jossa uhreja uhrataan.
    " 7:17 Osta siis näillä rahoilla mitä tunnollisimmin härkiä, oinaita ja karitsoita ynnä niihin kuuluvia ruoka-ja juomauhreja; ja uhraa ne teidän Jumalanne temppelin alttarilla Jerusalemissa."

ELI MITÄ NÄISTÄ JAKEISTA VOIMME TODETA ?
    SEN, ETTÄ JOKAPÄIVÄINEN UHRI/JOKAPÄIVÄINEN JUMALAPALVELUS
    OLI KÄYTÖSSÄ JERUSALEMIN UUDELLEENRAKENNUSKÄSKYN AIKOIHIN !

ELI HUOMAA SIIS 2300 ILLAN JA AAMUN ENNUSTE PYHÄKÖN ASETTAMISESTA OIKEUTEENSA EDELLYTTÄÄ ENSIN TÄTÄ
    Dan 8:11 Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan, ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin."
    8:12 Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle."

ELI YMMÄRRÄTTEKÖ JO ?

TÄLLÄ KÄSKYKIRJEEN AJANKOHDAN AIKOIHIN, NIIN SILLOIN UHRIKÄYTÄNTÖ OLI VIELÄ TÄYSISSÄ VOIMISSA !!!!!!!
    ELI DANIELIN 2300 ILLALLA JA AAMUN ENNUSTE EI SOVI TÄHÄN VIITEKEHYKSEEN."

TÄMÄ KOKO VUOSI 1844 ON PELKÄSTÄÄN OMAAN KORVASYYHYYN KEKSITTY VÄÄRÄ PROFETIA, JOLLA ON EKSYTETTY JA EKSYTETÄÄN IHMISIÄ VIELÄ TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ !
  5. Lainaus Timo Flink
    zikkaron tamid = jokapäiväinen muisto
    `olat tamid = jokapäiväinen polttouhri
    qetoret tamid = jokapäiväinen suitsutusuhri
    solet minchah tamid = jokapäiväinen ruokauhri
    "Tällä hetkellä kielitieteessä näkemys on se, että hattamid tarkoittaa kaikkea jokapäiväistä eli "jokapäiväinen jumalanpalvelus"."

Oli miten oli, käännetään tai väännetään niin siltikin tämä kohta juuri osoittaa, että "jokapäiväinen uhri"/"jokapäiväinen jumalanpalvelus" Danielin ennustuksen mukaan päättyy ja se päättyi juuri
    v 70 jkr kun Jerusalemin temppeli tuhottiin !
    Ja siitä jäljellä on vain se ITKUMUURI !

Ja tästä johtuen nykypäivänäkin vielä "hurskas" juutalainen rukoilee Siduur-rukouskirjastaan mm näin: (pääsiäsirukous)
    " Kaikkeuden Herra, sinä olet käskenyt meitä uhraamaan pääsiäisuhrin neljäntenätoista päivänä ensimmäistä kuuta ja olemaan pappeina palveluksessasi ja Leeviläisinä virassaan ja asettanut Israelin lukemaan Hallel-ylistystä. Mutta nyt on syntiemme tähden temppeli hävitetty ja pääsiäisuhri mitätöity eikä meillä ole uhritehtävässään olevaa pappia eikä Leeviläistä eikä Israelia sille valtuutetussa asemassaan - mutta olkoon
    tahtosi Herra Jumalamme ja isiemme Jumala, että huultemme puhe kelpuutettaisiin edessäsi ikään kuin oikea-aikaiseksi pääsiäisuhriksemme, niin että me olisimme heidän paikallaan ja Leeviläiset saisivat laulaa Halle-ylistystään Jumalalle".....
    Myös päivittäisessä aamurukouksessaan "hurskas" juutalainen lukee Siduur-rukouskirjastaan, että " Nyt on syntiemme tähden temppeli hävitetty ja ainaisuhri peruutettu ! eikä meillä ole uhripalvelukseensa vihittyä pappia"...

ELI... temppelipelvelus/päivittäinen uhri on poissa !
    Ja Milleristit/Ellenistit sivuuttavat tämän asian täysin Dan 8:11-14 kohdassa tehdessään ennustuksia Jeesuksen takaisintulosta v. 1844
    2300 iltaa ja aamua koskevassa ennustelussaan !

Danielin 8 luvun jakeet 13 ja 14 selvästi kuuluvat yhteen ja jakeessa 13 puhutaan tästä "jokapäiväisestä uhrista"/"jokapäiväinen Jumalanpalvelus" !

Huomaa siis: !
    Dan 8:13 "Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan, ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui: "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?"
    Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".

2300 ILLAN JA AAMUN ALKAMISEN ASETTAMINEN
    Jerusalemin uudelleenrakennuskäskyyn, jonka antoi Persian kuningas Artakserkses Longimagus vuonna 457 eaa !
    Ei vastaa mitään totuutta,
    vaan on täysin valheellisesti ennustettu HARHAKUVA !
    VÄÄRÄ PROFETIA ! :O

ELI TÄMÄ "MILLERILÄISTEN / ELLENILÄISTEN" MAAILMANLOPUN ENNUSTUS JA SIITÄ JATKETTU OPPI "TUTKIVASTA TUOMIOSTA" VUOTEEN 1844 ON EDELLEEN TÄYSIN VÄÄRÄ JA IRROITETTU LAUSE/ASIAYHTEYDESTÄÄN !
  6. HUOM ! Tarkennus aloitukseeni jossa viimeisessä kohdassa siteeraan v.1938
    käännöstä Ef 2:14

Tarkensin siis v 1938 käännöstä 1992 käännöstä ja huomasin että
    siinä kohdassa ei varsinaisesti puhuta Pyhäkön "väliverhosta" vaan niin sanotusta " lain aitauksesta" vaikkakin
    liiton arkki ja lakitaulut sijaitsevatkin väliverhon sisäpuolella "kaikkeinpyhimmässä"
    v.1938 käännös jota aidompana käytän on tässä kohtaa vähän harhaanjohtava...
    Mutta ei tämä kohta kuitenkaan mitenkään muuta sitä tosiasiaa, että Jeesus kuollessaan repi rikki väliverhon ja avasi meillekin tien "kaikkeinpyhimpään"

eli tämä Ef 2:14 "Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden."

Eli tarkemmin katsoen tässä puhutaan the barrier= este,aita, a fence=aita eli tässä puhutaan juutalaisten ns. "lain aitauksesta" raamatun 10 käskystä ja Toorasta jossa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää.
    http://biblehub.com/lexicon/ephesians/2-14.htm
    Web of Trust

ja 1992 käännös sanookin tämän jatkon hyvin

Ef 2:15 Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi UUDEKSI IHMISEKSI "(INTO ONE NEW MAN"), ja näin hän on tehnyt rauhan."

Eli Jeesus omassa lihassaan kumosi lain käskyt säädöksineen
    siis
    " Ette ole enää lain alla, vaan armon alla." (Room 6:14) " Kristus on lain loppu."
    ( Room 10:4)

vrt: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874
  7. ...JATKUU...

MUTTA
    mitä ihmettä opettaakaan minulle adventistit ja kirja Suuri taistelu / Ellen G White

Noh, nythän on käynyt niin, että adventistit olivat ennustaneet, että Jeesuksen toinen tuleminen piti tapahtua vuonna 1843, mutta se ei tullutkaan silloin ennustuksen mukaan joka oli tulkittu Danielin 8 luvun mukaan. Sitten ajateltiin samasta luvusta, että Jeesus tuleekin takaisin 1844, mutta Jeesus ei tullut silloinkaan ja näin adventistien joukot alkoivat rakoilla ja täytyi keksiä joku syy miksi ennustukset eivät toteutunutkaan.
    Ja silloin syntyi tämä oppi siitä, että vuosi 1844 tarkoittikin hetkeä taivaassa, jolloin Kristus siirtyi taivaallisessa temppelissä pyhästä kaikkeinpyhimpään suorittamaan ns. pyhäkön puhdistusta, johon liittyi uskovien tutkiminen ja tuomi jokaiselle tekojensa mukaan...

Tämä oppi kulkee nimellä " TUTKIVA TUOMIO" !

Eli siis adventistien opin mukaan Kristus kuollessaan ei mennytkään vielä heti kaikkeinpyhimpään, vaan hän meni vain taivaallisen pyhäkön pyhään osastoon ja sitten vasta 1844 hän meni taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimpään suorittamaan hänen sovitustyönsä viimeistä osaa
    toisen tulemisensa edellä !

- Tämä on kyllä kieltämättä erittäin mielenkiintoinen oppi ja selittäähän tämä hyvin ne väärät ennustelut Jeesuksen takaisin tulosta hyvin poispyyhkivällä ja peittävällä tavalla, mutta mikä tässä on surullisinta, niin se on se, että tällä opilla ei ole raamatun opin kanssa mitään tekemistä. Ei raamatusta mistään kohdasta voi saada käsitystä siitä, että Kristus olisi ollut 1844 vuotta jossain taivaallisessa pyhässä, eikä siis Jumalan oikealla puolella kaikkeinpyhimmässä niin kuin raamattu meille sen selvästi osoittaa !

Jo yksi raamatun jae osoittaa koko tämän opin jostain Jeesuksen
    menemisestä pyhästä kaikkeinpyhimpään aivan tyhjäksi:

Hebr 8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa
    8:2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä," !!!!

- Miten siis kukaan voi näiden selvien hebrealaiskirjeiden osoitusten valossa väittää, että Kristus ei heti kuoltuaan saanut lupaa mennä kaikkeinpyhimpään, vaan meni sinne vasta 1844....

Tämä adventistien tutkiva tuomio oppi kääntää koko Kristuksen avaaman armon pelastustien aivan nurinpäin !

Miksi adventistit väittävät väittävät etsivänsä totuutta rehellisesti ja raamatun mukaisesti, ja silti hautovat opeissaan tämän kaltaisia harhoja ja valheita...

Adventisteilla alkaisi olla jo korkea aika alkaa hiljalleen avata silmiään ja nähdä asioita laajemmin, eikä vain aina sokeasti pitäytyä E.G.Whiten kirjoituksiin ja moniin hyvin kyseenalaisiin ennusteluihin...

KERRATAAN VIELÄ:

ELI SIIS JEESUS AVASI KUOLLESSAAN RISTILLÄ MEILLE ELÄVÄN ARMON TIEN KAIKKEINPYHIMPÄÄN ELI TIEN ISÄN JUMALAN LUOKSE KERTA KAIKKIAAN !
    VRT: Ef 2:13 "mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
    2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden."

Kovasti tätä oppia ihmetellen (*J*)
  8. Raamattu Uudessa testamentissa käyttää tällaista sanaa kuin
    " Prognoosi "
    1 Piet 1:1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
    1:2 ja jotka Isän Jumalan EDELTÄTIETÄMISEN mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha."

Prognoosi = "edeltätietämys", "ennuste", "odotettava kehitys"

( Prognoosi (muinaiskreikaksi πρόγνωσις, nykykreik. πρόγνωση, ennaltatietäminen) eli ennuste on lääketieteellinen termi, jolla tarkoitetaan lääkärin tekemää arviota sairauden etenemisestä ja henkilön paranemismahdollisuuksista.)
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Prognoosi

Uudessa testamentissa käytetään ns. ennaltamääräyksestä sanontoja:
    nähdä, tietää, valistaa ja määrätä ennalta.

Vertaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Predestinaatio

Itse koen henkilökohtaisesti asian niin, että Jumalalla on kyky kulkea ajassa sekä eteen että taakse eli nähdä tämä tämän maailman näytelmä alusta loppuun
    (Ps90:4 Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki)
    .... ja näin siis Jumala tavallaan jo idussasi näkee mikä sinusta tulee...
    Vrt: Ps139:16 "Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut."

Mutta mitä tulee ennaltamääräämiseen siitä, että onko minulla vapaa tahto valita, niin kyllä minulla on ! mutta Jumala TIETÄÄ sen valinnan jo etukäteen eli ei sitä
    kuitenkaan ole ennaltamäärätty ! :O

Jumala vaan näkee prognoosin eli tulevan kehityksen mutta ei tavallaan puutu siihen
    vaan antaa ihmisen tehdä valintansa mukaan !

JA JOHTUU MISTÄ !?

Jos Jumala puuttuisi tähän ns.prognoosiin niin hän tavallaan kieltäisi itsensä
    eli ei olisi AGAPE-Rakkaus, sillä rakkauteen kuuluU aina mahdollisuus
    vapaasti valita !
    Aatami ja Eevakin sai valita, vaikka Jumala sen valinnan kyllä varmaan
    jo ennalta tiesi koska varasuunnitelma oli jo valmiina
    1 Moos 3:15 "Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Eli näillä ajatuksilla kuljen vapaalla tahdolla mutta tietäen sen että Jumala jo tietää
    valintani ja määränpääni eli sen tuonelan jossa näen kaiken sitten paljon paremmin ja selvemmin... :)
  9. Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
    Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
    viettää sapattia !

VERTAA: 2 Moos 31:16
    " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
    31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

" Sons of Israel "
    "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
    Web of Trust
    http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm
    Web of Trust

JA TÄSTÄ NS. UUDEN LIITON SUNNUNTAISTA HERRAMME YLÖSNOUSEMUSPÄIVÄSTÄ:

- Antiokian piispa Ignatios Antiokialainen!!!!! (kuoli n. 98-117)
    (kolmas patriarkka Pietarin ja Euodioksen (kuoli n. 68) jälkeen.)
    kirjoitti jo n. 110jkr Magnesian seurakunnalle:

" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
    Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios
    Web of Trust

- Myös Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) kirjoitti jo n.140jkr, että
    kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri
    Web of Trust

- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:

Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"

Kreikaksi " En de tee miaa toon sabbatoon" = Ensimmäisenä sapatista laskien

Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
    Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
    sunnuntain puolelle !
    Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....
    Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !
    Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
    syyttää vasta myöhemmin lepopäivän turmelemisesta ???

Ja SIIS ottivatko jo alkukristitytkin nyt sitten muka tämän adventistien kutsuman
    kuuluisan " Pedon merkin" itseensä kun pyhittivät Jumalalle sunnuntain !?!?!?!
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
    Web of Trust
  10. JOHDANTO:
    Jesaja 7:14 "Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." !!!!!

Ajattelepa sinä "YKSINKERTAISTA" tätä raamatun kohtaa, jossa tämä hebrean alkusana "almad" voidaan kääntää tarkoittamaan "neitsyttä" tai toissijaisesti "nuorta tyttöä"...
    Juutalaisessa perinteessähän on aina pidetty tärkeänä sitä ja pidetään edelleen, että naimisiin menevä nuori tyttöä on neitsyt !

Mutta ajattelepa tätä, että jos tällä raamatun kohdalla tarkoitettaisiin vain jotakin
    satunnaista "nuorta tyttöä", niin loogisesti ajatellen mikä ihmeellinen Jumalallinen merkki
    se olisi, että nuori tyttö tulee raskaaksi ????

Olisiko se sinusta ollut suuri ihmeellinen ihme mistä pitää oikein profeetan ennustaa ?

Ja nythän vielä Mariakin vahvistaa tätä samaa asiaa Luukkaan evankeliumissa
    1:34 "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?" :O

Eli näin ei ole edes ateistin loogista ajatella tätä Jesaja 7.14 kohtaa, vaan sen
    neitseestä syntymän joko uskoo tai sitten ei usko muut teoriat ei tue raamattua !

Eli tämä hebrean alkukielen sana " almad " tarkoittaa juuri nuorta naimaikäistä
    koskematonta tyttöä erityisesti ennen avioliittoa ja tämä oli myös juutalaisen kulttuurin avioliittokelpoisuuden edellytys !
    Ja tätä käsitystä tukee myös Even Shushanin arvostettu hebreaa hebreaksi selostava sanakirja joka tarkentaa "almad" käsitettä, että se tarkoittaa "neitosta ja nuorta naista ennen avioliittoa !

Ja tämä " koskemattomuus" asia näkyy myös Joosefin, Jeesuksen kasvatusisän, käytöksestä:
    Luuk 1:19 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.!!!!!
    Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä."

Minusta tämä sinun oletettava tapasi kääntää tämä Jes 7:14 kohta ei tunnu mitenkään järkevältä:
    Esim käännetään näin:
    " Sentähden Herra itse antaa merkin: Katso, nuori tyttö joka on jo ehtinyt olla monen miehen kanssa sängyssä tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." ( God with us) :O

TÄMÄPÄ VASTA OLISI TOSI JUMALALLINEN MERKKI JOPA SENSAATIO !

HERÄÄ PAHVI !

(Ps. Onneksi sinä YKSINKERTAISTA et kuulunut Suomen v.1992 raamatun
    käännöskomiteaan, jossa maamme Liberaaliteologitkin tätä miettivät ja oltaisiin saatu
    oikein "lunttu" väännös ! ) :D

(Ps2 Septuagintan käännös "parthenos" on käsitteeltään vielä ahtaampi ja tulkitaan tarkoittavan neitsyttä.)
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Septuaginta
  11. ...jatkuu....

SEURAKUNTAKUVAA

- Seitsemännen päivän adventisteille on ominaista ajatus tosiuskovaisten muodostamasta seurakunnasta, henkilöistä, jotka ovat ottaneet vastaan adventtitotuuden. Mutta seurakunnat ovat heidän mielestään enemmän tai vähemmän saatanan eksytyksen alaisina, mutta heidän mielestään oikeitakin kristittyjä saattaa olla muuallakin.

- He viettävät sapattia (lepopäivää) viikon seitsemäntenä eli lauantaina.
    - Liike pitää käsitystä sielun kuolemattomuudesta uuden testamentin ylösnousemusopin vastaisena; "kuolleet ei tiedä mitään", vaan nukkuvat tiedottomassa tilassa. oppi aina elävästä sielusta on heidän mielestään saatanan eksytystä ja on vaarallista uskoa näin !
    - Adventistit pitävät tärkeänä myös terveitä elämäntapoja, kuten kasvisravinnon ensisijaisuutta. Esimerkiksi sian tai muiden ns. saastaisten eläinten syönti on heille kiellettyä.
    - Adventistien opin mukaan lapsikaste on väärä ja mitätön rituaali.
    -Adventistien tulisi pukeutua vaatimattomasti ja elää tietyllä tavalla maailman pahuudesta erillään ns"askeettisesti". Heidän kuuluu kyllä liikkua maailmassa, mutta lähinnä vain sieluja voittamassa adventtitotuudelle. Pukeutumisen suhteen nykyisin asiat ovat löystyneet sitten Ellen G Whiten päivien, mutta silti tähdennetään vaatimattomuutta ja sitä kautta "hurskasta kristillisyyttä", muodin mukaan kulkeminen on väärin ja epähurskasta.
    - Oppi ns. TUTKIVASTA TUOMIOSTA ja oppi sielun tiedottomuudesta ovat eristäneet adventistit aika etäälle muista kristillisistä ryhmittymistä omaksi joukokseen, mikä on erittäin murheellista ja kristittyjen ekumeniaa tyrehdyttävää.
    -Adventistien mukaan roomalaiskatolinen kirkko ja paavi ovat ilmestyskirjan babylonia ja peto.
    - Adventistien mukaan väärä sapatin vietto on saatanan eksytys ja näin ns."PEDON MERKKI" !
    ( ilmestyskirjan mukaan jokainen, joka ottaa itselleen tämän pedon merkin, tuomitaan kadotukseen.
    _________
    Ja vielä Ps.
    1800-luvun lopun Amerikassa syntyi vähän myöhemmin myös toinenkin merkityksellinen liike, nimittäin JEHOVAN TODISTAJAT, joiden toiminta käynnistyi Pennsylvaniassa 1870-luvulla.
    Jehovan todistajat järjestön perustaja oli Charles Taze Russell (1852-1916), joka sai keskeiset vaikuttimensa juuri adventisteilta...
    -Russelin opin mukaan Kristuksen piti palata takaisin 1874 näkymättömänä ja sitten 1914 näkyvänä kuninkaana; kun sitten maailmanloppu ei tullutkaan 1914 liike joutui joksikin aikaa kriisiin, sitten liike antoi uuden ennustuksen vuodeksi 1925 ja sitten viimeisin vuodeksi 1975...
    Jehovan todistajat katsovat olevansa ainoa oikea uskonto...

Lopuksi siis: Mark 13:31,32 " Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
    Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä."

God Bless you all T: (*J*) Jamppe

( Olen lainannut tässä kirjoituksessa lähteinä myös materiaalia kirjoista:
    Mihin suomi uskoo/ E:E.Howell:adventtiherätys/ E.G.White: kristillisiä kokemuksia)
  12. ...jatkuu...

- Vuonna 1846 painettiin ensimmäinen adventtikirjallisuudeksi katsottava kirjanen ja se sisälsi Ellen G Whiten ensimmäisen näyn ja oli osoitettu " hajalla olevalle jäännökselle". Tämä kirjasen ensimmäisen 250kpl sisältävän painoksen/painatuksen kustansivat H.S.Gurney ja James White, julkaisijana viimeksi mainittu.
    Seuraava julkaisu oli 40-sivuinen kirjanen Joseph Batesin kirjoittamana ja sen nimi oli " The opening Heavens".
    Tämä Joseph Bates niminen mies liittyy myös muutenkin voimakkaasti adventisteihin, sillä hän tekemissään raamatun tutkimuksissa vakuuttui siitä, että sapattia tuli viettää lauantaina ja jota myös kovasti vahvisti adventistien oma profeetta Ellen G White näyillään sapattikäskyn pyhyydestä.
    _______

Suomeen adventtisanoma saapui n.1892. Tällöin Helsinkiin saapui Ruotsista sikäläisen konferenssin puheenjohtaja Olof Johnsson, josta paikalliset suomalaiset käyttivät nimitystä "ruotsinmaalainen juutalainen". Ja näin seurakunnan vuokraamassa huoneistossa
    ( Pursimiehenk.25:ssä) alkoivat ensimmäiset jonkinlaiset kotihartaustilaisuudet.

- Vuonna 1894 perustettiin ensimmäinen adventtiseurakunta Helsinkiin. Veli Johnnson toimi maassamme vuoteen 1898, laskien näin adventtisanoman julistukselle perustan.
    Ensimmäinen Helsingissä adventtisanomalle voitettu sielu lienee ollut eräs Lindgvist- niminen kirvesmies, joka oli lestadiolainen.
    Kuultuaan "ruotsinmaalaisesta juutalaisesta", joka piti asunnossaan kokouksia, hän päätti mennä käännyttämään Johannsonia "lain orjuudesta", mutta käynnin tulos olikin täysin toisenlainen. Mies tuli kotiin ja sanoi ällistyneille omaisilleen: " nyt on asian laita niin, että minä en teekään enää töitä lauantaisin.
  13. ...jatkuu...
    Henkilökuvaa: Ellen Gould Harmon ( White ) 1827-1915
    Voimakkaasti SDA eli Seventh-day Adventist Church seurakuntaan vaikuttanut persoona on ollut Ellen G White, joka " urheasti" otti vastaan "Jumalan profeetan" viran, jota ensin lokakuussa 1844 ei Hazen Foss niminen mies Mainesta halunnut vastaanottaa, vaikka Jumala oli ensin halunnut sen hänelle antaa... Tällöin lokakuussa 1844, jolloin näyssä virkaa ensin tarjottiin Fossille niin Ellen oli vasta 17-vuotia vakavamielinen tyttö. Hänen varhaisessa lapsuudessaan kohtaamansa onnettomuus, joka rumensi hänen kasvojansa ja heikensi hänen terveyttään, pakotti hänet lopettamaan koulunkäyntinsä. Siitä johtuen hän eli enemmän eristyneenä omista ikätovereistaan ja sai näin aikaa uskonnollisten asioiden mietiskelyyn...
    Myöhemmin Ellen avioitui James White nimisen adventtisaarnaajan kanssa. Heille syntyi neljä poikaa Henry Nichols, James Edson (tunnetaan Edson), William Clarence (tunnetaan Willie tai WC), ja John Herbert.
    (Edson ja William eivät saavuttaneet aikuisikää. John Herbert kuoli ruusu iässä kolme kuukautta ja Henry kuoli keuhkokuumeeseen vuoden iässä )
    Huom ?...Jossain vaiheessa kaksi poikaa oli jätetty huostaan eri paikkoihin ?
    Lainaus Ellenin kirjasta kristillisiä kokemuksia: " toisen kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäisen olimme jättäneet Mainen valtioon, ja toisen yhdeksän kuukauden ikäisen New Yorkiin"...

Useiden näkyjensä lisäksi Ellen G White oli hyvin tuottelias kirjailija. Hänen useat kotikasvatusta ja kodin onnea koskevat kirjat ovat erittäin suosittua luettavaa vielä tänäkin päivänä, mutta kirja nimeltään Suuri Taistelu lienee hänen suosituin teoksensa.

- Seitsemännen päivän adventistien johtavat saarnamiehet olivat alussa ennen järjestäytymistä James White ja Joseph Bates, jotka antoivat valtakirjoja niille saarnaajille, jotka elämällään ja työllään olivat osoittaneet saaneensa Jumalalta kutsun saarnavirkaan.

Ensimmäiset valtakirjat allekirjoitettiin tammikuussa 1853.
    - Vuonna 1854 leirikokouksissa päätettiin, että jokainen seurakuntalainen antaa 1% velattomasta omaisuudestaan "järjestelmälliseen hyväntekeväisyyteen" ja lisäksi uhraamaan joka viikko varallisuuttaan vointinsa mukaan.
    Vuonna 1859 tämä vahvistettiin siihen asti kunnes myöhemmin siirryttiin kymmenysjärjestelmään.
    - 3.5.1861 perustettiin ensimmäinen järjestäytynyt seitsemännen päivän adventistien kustannusliike ja nimeksi tuli:
    " Seitsemännen päivän adventistit "
    - Vuonna 1897 pääkonferenssissa Nebraskassa päätettiin myöntää kahdelle Pohjois-Amerikan ulkopuolella olevalle alueelle, nimittäin Euroopalle ja Australialle itsenäinen paikallisjohto. Pääkonferenssin ulkolähetysosaston tuli ohjata kaikkea toimintaa työkentillä, jotka ovat Pohjois-Amerikan ulkopuolella olevia ns. osasto-konferensseja.
    Osastokonferenssien alaisina taas toimivat liittokonferenssit, jotka tarkkailevat alueilla suoritettavaa työtä.
    Liittokonferenssien alaisina toimivat sitten taas paikalliskonferenssit, jotka johtavat kaikkea sen piirissä tapahtuvaa toimintaa, mukaa luettuna paikallisseurakunnille annettava neuvo ja apu.
    - Alkuaan SDA:N pääkonferenssin päämaja sijaitsi Battle Creekissa, Michiganissa, mutta se siirrettiin v.1903
    Takoma Parkiin, Washingtoniin.
    Pääkonferenssi kokoontuu nykyisin joka neljäs vuosi valitsemaan korkeimmat johtajat yhdyskunnan työn valvojiksi.