~ Mitä tämä on, "Kristus on lain loppu" ?!?!

Lakitermi " vanhurskas " = Syyttömäksi julistettu

On ihmeellistä nähdä nykypäivänkin kristillisyydessä ja kristityissä niin monenlaista tapaa tulla Jumalalle otolliseksi...
Toiset käyvät kirkossa Jouluna ja Pääsiäisenä ja ovat silti melko varmoja, että ovat vanhurskaita, siis syyttömiä Jumalan edessä.
Toiset taas kuuluvat jos johonkin järjestöön ja neuvostoon, ovat arvostettuja ja heitä kuunnellaan. He ovat aina esillä, osaavat opettaa ja neuvoa jos mitäkin, mutta heistä itsestään ei kyllä saa mitään selvää; ja tietysti nämä ovat myös varmoja vanhurskaudestaan eli syyttömyydestään Jumalan edessä... Jotkut taas ovat sellaisia, että he käyvät kaikissa mahdollisissa seurakunnan tilaisuuksissa ja rukoilevat säännöllisesti
monta kertaa päivässä, myyvät lehtisiä ja tutkivat joka päivä raamattua ja kirjoituksia ja omia virheitään, joista he sitten kärsivät suunnattomia
omantunnon tuskia; ja tietysti, nämäkin ovat varmoja, että he ovat vanhurskaita eli syyttömiä Jumalan edessä...
Herää siis kysymys, kuinka tämä tällainen voi olla mahdollista ?
Ovatko kaikki muka oikeassa ?
Mutta ketkä sitten ovat ne " harvat " kaidan tien kulkijat ?
Ehkä on hyvä eritellä muutamia yleisiä tapoja, joilla ihminen uskoo tulevansa Jumalalle otolliseksi eli vanhurskaaksi.
Otetaan aluksi ensin tapoja, jotka ovat saavutettavissa ns." ihmiskeinoin" eli ovat ns. Toimivanhurskausoppeja:
1) MAALLINEN VANHURSKAUS = Maalliset vallanpitäjät, Hallitus, Laki ja virkavalta, Työ ja tittelit, Verot ja maksut ja muu " siveellinen kuri" ja kaikki muukin hyvän eettisyyden säännöt, sekä vielä muut maalliseen elämään kuuluvat auktoriteetit ja velvoitteet.
- Nyt on siis yksi tällainen kristittyjen joukko, jotka ovat ns. yhteiskunnallisesti hurskaita ja jotka uskovat, että kun minä nämä asiat kaikki
teen ja täytän, niin Jumalalla ei varmaankaan ole minusta mitään pahaa sanottavaa ja näin ollen, jos Jumala todella on olemassa
niin minä jos kuka pääsen taivaaseen.
2) SEREMONIALLINEN VANHURSKAS = Ihmissäännöt, Kirkolliset säännöt, Seurakunnan säännöt, Säätiöiden säännöt, tms
- Ja tässä esittäytyy nyt sitten tällainen kristittyjen joukko, joka tunnetaan myös toisella nimellä nimittäin " farisealaisuus"/ "ulkokultaisuus"!
ns. Tosiuskovaisten ryhmät, jotka maksaa kymmenykset, rukoilee, ja paastoaa, sanoo kauniisti päivää, kulkee ihmisten edessä raamattu kädessä viisaan näköisenä ja hartaasti, etsii arvostusta, pyrkii seurakunnassa olemaan aina esillä, sanoo toisille " älä tartu, älä maista ",
tuomitsee publikaanin ja on silti kuitenkin täysin varma omasta vanhurskaudestaan, eli syyttömyydestään Jumalan edessä ja pitää itseään
vielä oikein Jumalan ykkösmiehenä...

49

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...jatkuu...
      3) LAINVANHURSKAUS = " Kymmenen käskyn vanhurskaus "
      - Ja tässä sitten vasta on erityisen hankala joukko, sillä nämä ne ovat sitten vaikea saada ymmärtämään mitä oikein todella
      tarkoittaa " elävä usko " ja voitto sielun vihollisesta. Tämä joukko nimittäin uskoo, että kun minä sanatarkasti teen kaiken mitä kymmeneen
      käskyyn kuuluu ja näitä aina mieleeni teroitan, niin silloin minä varmasti olen vanhurskas, siis Jumalalle otollinen. Ja tämän toteuttaminseen heillä on monenlaisia tapoja ja tyylejä; toiset heistä kurittavat itseään, jos ei muuta niin lukevat ainakin raamattua itsensä väsyksiin hokemalla " hauki on kala, hauki on kala" ajattelematta mitä se oikein tarkoittaa...
      Toiset murehtivat ja riuduttavat lihaa aivan tietoisesti, ovat ns. legalistisiä itseään kohtaan eli armottomia, mutta liha on kuiten talttumaton ja langennut aina vaan " ei liha voi alistua Jumalan tahdon alle ", ja näin heistä moni ennen pitkään kuluttaa itsensä loppuun.
      Mutta silti tämän kaiken keskellä he kuitenkin uskovat Jumalaan, josta on tullut heille eräänlainen pakkomielle ja he ovat mielestään
      erittäinkin otollisia Jumalalle, koska näin paljon tekevät töitäkin tämän asian puolesta...
      Tämän kaltaiset ihmiset eivät tiedä oikein mitä tarkoittaa käsky " Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi " vaikka sitä hokevatkin, koska tämän kaltaiset ihmiset eivät kykene edes rakastamaan itseään saati sitten toista oikealla tavalla. He nimittäin ovat itse rikkiviisaita, jotka eivät muiden neuvoja kaipaa ja näin suorastaan nauravat muille ihmisille. Lempeys ja armo ovat näin käynyt heille vieraaksi ja he vievät Jumalalle vieläkin
      ns. "uhreja "....
      No katsotaanpas nyt edellä olevaa ja tässä meillä on kolmenlaista porukkaa ns. " Vanhurskaita " ihmisiä, joille kaikille on
      ominaista tietyt samat asiat:
      - Nämä ihmiset luottavat, että pelastus perustuu ihmisen omiin tekoihin ja muka sen tuomiin "hurskaisiin" saavutuksiin ja vaikkakin moninaisissa
      opeissaan saattavatkin sanoa, että pelastus tulee uskosta, mutta teoillaan tavallaan kieltävät uskonsa ja todellisen Jumalan armon siinä yhdessä
      teossa, jonka Jeesus Kristus saavutti ristillä !
      - Tämä toimivanhurskaus saa aikaan sen, että Jumalaa ei nyt oikeastaan aina edes tarvita, vaan Jumalasta tulee lähinnä etäinen palkintotuomari, joka katselee asioita ikään kuin ylhäältäpäin merkiten muistiin kunkin ihmisen käyttäytymisen ja ns. "hyvät teot" sen paremmin puuttumatta mihinkään asiaan, kuten esim. ihmisen sielunhoitoon ja näin ihminen on tavallaan " oman onnensa seppä "...
      - Tämä omavanhurskaus saa aikaan myös sen, että Jeesuksen ristin perimmäinen tarkoitus jää hämärän peittoon. Ei ymmärretä, että
      Jumala antaa anteeksi Jeesuksen kautta ja sen tähden !
      Ei ymmärretä, että armo perustuu vain sen ymmärtämiseen, ja vain sen, että omassa tilassamme ilman Kristusta me olemme täysin
      riittämättömiä Jumalan edessä...
      Eräässä laulussa sanotaan osuvasti: " Vain yksi on joukosta poissa, jne " Ja näissä edellä luettujen merkeissä se on tämä yksi
      ja ainoa oikea, nimittäin
      4) USKONVANHURSKAUS !!!!!!!
      Voi kuinka paljon näitä omatekoisia asioita ylempänä kulkeekaan Jumalan armo ja elävä usko Jeesukseen Kristukseen; ja voi kuinka vaikeaa on joskus elävänkin kristityn riistäytyä vapaaksi näistä edellä kuvatuista ihmisten keksimistä toimivanhurskauden ikeistä todelliseen Jumalan lapsen vapauteen; " Oi te älyttömät Galatalaiset ", tuumasi Paavalikin... Voi kuinka usein tapahtuukin niin, että eläväkin kristitty tiputtautuu huomaamattaan alhaisemmalle tasolle ja alkaa etsiä Jumalaa omin voimin ja omavanhurskaan toimikristillisyyden avulla. Varsinkin vaikeuksien ja koettelemusten keskellä ihminen helposti lähtee tälle väärälle tielle, varsinkin kun sielunvihollinen nostattaa kaikenlaisia itsesyytöksiä mieleen
      ja yrittää saada näin ihmisen unohtamaan Jumalan armon. Ja tätä nimittäin toimivanhurskauden viittaa sielun vihollinen alati tahtoo tarjota myös eläville kristityillekin, niin että hän saisi omatuntomme alati vapisemaan ja että me aina suurella peljästyksellä lähestyisimme Jumalaamme,
      josta Jeesus kuitenkin käytti suloista lempinimeä " ABBA " eli " Iskä " tai " Faija ".... :))))

      • ... jatkuu...
        " OMA VOIMASI EI SINUA AUTA, VAIKKA JUOKSISIT MINNE "...
        Merkitsee: On yksinkertaisesti luotettava vain ja ainoastaan Jumalan armoon ja Jumalan tekoihin meissä. Meidän kuuluu vain oppia
        kohottautumaan lahja- eli kristillisen vanhurskauden katselemiseen ja kuuntelemiseen ja tällaisessa ei ole sijaa toimivanhurskaudelle.
        Meidän ns." omien tekojen " täytyy tässä kohden vaieta ja meille ei jää sijaa muille teoille kuin tälle yhdelle:
        " Puhu, Herra; palvelijasi kuulee." ( 1 Sam 3:9 )
        - Kristittyjen suurinta taitoa on ja viisautta siis on se, että ollaan ikään kuin laista mitään tietämättä, poistetaan mielestä teot ja kok omatoimivanhurskaus, varsinkin omantunnon kamppaillessa suhteestaan Jumalaan. ja mutta yhtä aikaa suurinta viisautta on se, että
        me samanaikaisesti pystymme tuntemaan ja tutkimaan lakia, tekoja ja omia toimiammekin kuitenkaan tavallaan kuulumatta niihin...
        Mutta mitä ihmettä tämä nyt sitten tarkoittaa ???
        Pitäisikö muka olla tietämätön laista ja yhtä aikaa muka elää Jumalalle otollisella tavalla ???
        No tämähän on aivan paradoksaalista. Raamattuko nyt nurkkaan ja menoksi ???
        Tutkitaanpa nyt hiukan lähemmin, että mikä on lain tarkoitus !!!
        a) " Sillä lain kautta tulee synnin tunto." ( Room 3:20)
        Merkitsee: Laki on ensisijaisesti tarkoitettu ihmisille, jotka eivät usko, siis eivät tunne Jumalaa. Ja näin lain tarkoitus on siis herättää
        ihmisessä synnin tunto, niin että Jumalasta vieraantuneet oivaltaisivat olevansa omassa tilassaan väärässä ja syntisiä ja että sen huomatessaan
        rientäisivät Jumalan eteen tunnustamaan syntinsä ja tekisivät parannuksen...
        b) " Ette ole enää lain alla, vaan armon alla." (Room 6:14) " Kristus on lain loppu." ( Room 10:4)
        Merkitsee: Kun ihminen on saanut Jumalalta Jeesuksen Kristuksen kautta lahjaksi elävän uskon, siis oppinut tuntemaan Jumalansa,
        " Te, jotka olette saaneet maistaa, että Herra on hyvä ", niin silloin ihminen on jo sydämeltään kääntynyt Isän puoleen ja näin ollen hän ei enää
        tarvitse lakia kasvattajakseen, sillä tässä uudessa tilassaan uutena luomuksena hänen tahtonsa on kurottautunut Isän puoleen, eikä hän näin
        saata syntiä tehdä omatuntoaan vasten. Ja syy on se, että hänen sielunsa rakastaa Herraansa yli kaiken, eikä näin tahdo vahingoittaa huolehtivan Isänsä mieltä.
        Näin on siis Jumalan rakkauden laki kumonnut aiemmat lain määräykset ja ne ovat menettänneet ikään kuin käskyvaltansa, sillä ne ulottuvat vain tottelemattomuuteen saakka...
        " Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen (Pyhä Henki) pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on
        Jumalasta syntynyt." ( 1 Joh 3:9)
        Ja mitä huutaakaan nyt lain orjuudesta vapautettu elävä Isän lapsi:
        ` Vaikka olenkin syntinen, lain edessä lainvanhurskauden mukaan, niin silti ei minun tarvitse vaipua epätoivoon ja masennukseen, johon
        saatana minut haluaisi ajaa, vaan saan olla varma, että en silti joudu kadotukseen, koska Kristus elää. Ja minä uskon, että hän kykenee
        puhditamaan minut vanhasta minästäni ja siitä minun ei tarvitse itse yhtään huolta kantaa !!!
        Vaan siinä..siinä on nyt sinulle Jeesus kaikki, syntini, erehdykseni, tietämättömyyteni, lapsellisuuteni, luonteenvirheeni, omapäisyyteni,
        mahdottomuuteni ja kaikki salatutkin epätäydellisyyteni, siinä on kaikki, koko roska, siinä on kaikki mitä MINÄ olen saanut aikaan,
        nimittäin sirpaleeni, siinä on kaikki, sulata ne ja tee minusta uusi ruukku, sillä vain sinä pystyt siihen, en MINÄ... `
        Ja näin jatkaa nyt elämäänsä eteenpäin iloinen ja vapaa Jumalan lapsi kaikkitietävän katseen alla huolettomana ja yhtä aikaa
        syntisenä ja VANHURSKAANA (syyttömäksi julistettuna), siis Jumalalle otollisena jo tässä ajassa !!!!


      • otakoppi kirjoitti:

        ... jatkuu...
        " OMA VOIMASI EI SINUA AUTA, VAIKKA JUOKSISIT MINNE "...
        Merkitsee: On yksinkertaisesti luotettava vain ja ainoastaan Jumalan armoon ja Jumalan tekoihin meissä. Meidän kuuluu vain oppia
        kohottautumaan lahja- eli kristillisen vanhurskauden katselemiseen ja kuuntelemiseen ja tällaisessa ei ole sijaa toimivanhurskaudelle.
        Meidän ns." omien tekojen " täytyy tässä kohden vaieta ja meille ei jää sijaa muille teoille kuin tälle yhdelle:
        " Puhu, Herra; palvelijasi kuulee." ( 1 Sam 3:9 )
        - Kristittyjen suurinta taitoa on ja viisautta siis on se, että ollaan ikään kuin laista mitään tietämättä, poistetaan mielestä teot ja kok omatoimivanhurskaus, varsinkin omantunnon kamppaillessa suhteestaan Jumalaan. ja mutta yhtä aikaa suurinta viisautta on se, että
        me samanaikaisesti pystymme tuntemaan ja tutkimaan lakia, tekoja ja omia toimiammekin kuitenkaan tavallaan kuulumatta niihin...
        Mutta mitä ihmettä tämä nyt sitten tarkoittaa ???
        Pitäisikö muka olla tietämätön laista ja yhtä aikaa muka elää Jumalalle otollisella tavalla ???
        No tämähän on aivan paradoksaalista. Raamattuko nyt nurkkaan ja menoksi ???
        Tutkitaanpa nyt hiukan lähemmin, että mikä on lain tarkoitus !!!
        a) " Sillä lain kautta tulee synnin tunto." ( Room 3:20)
        Merkitsee: Laki on ensisijaisesti tarkoitettu ihmisille, jotka eivät usko, siis eivät tunne Jumalaa. Ja näin lain tarkoitus on siis herättää
        ihmisessä synnin tunto, niin että Jumalasta vieraantuneet oivaltaisivat olevansa omassa tilassaan väärässä ja syntisiä ja että sen huomatessaan
        rientäisivät Jumalan eteen tunnustamaan syntinsä ja tekisivät parannuksen...
        b) " Ette ole enää lain alla, vaan armon alla." (Room 6:14) " Kristus on lain loppu." ( Room 10:4)
        Merkitsee: Kun ihminen on saanut Jumalalta Jeesuksen Kristuksen kautta lahjaksi elävän uskon, siis oppinut tuntemaan Jumalansa,
        " Te, jotka olette saaneet maistaa, että Herra on hyvä ", niin silloin ihminen on jo sydämeltään kääntynyt Isän puoleen ja näin ollen hän ei enää
        tarvitse lakia kasvattajakseen, sillä tässä uudessa tilassaan uutena luomuksena hänen tahtonsa on kurottautunut Isän puoleen, eikä hän näin
        saata syntiä tehdä omatuntoaan vasten. Ja syy on se, että hänen sielunsa rakastaa Herraansa yli kaiken, eikä näin tahdo vahingoittaa huolehtivan Isänsä mieltä.
        Näin on siis Jumalan rakkauden laki kumonnut aiemmat lain määräykset ja ne ovat menettänneet ikään kuin käskyvaltansa, sillä ne ulottuvat vain tottelemattomuuteen saakka...
        " Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen (Pyhä Henki) pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on
        Jumalasta syntynyt." ( 1 Joh 3:9)
        Ja mitä huutaakaan nyt lain orjuudesta vapautettu elävä Isän lapsi:
        ` Vaikka olenkin syntinen, lain edessä lainvanhurskauden mukaan, niin silti ei minun tarvitse vaipua epätoivoon ja masennukseen, johon
        saatana minut haluaisi ajaa, vaan saan olla varma, että en silti joudu kadotukseen, koska Kristus elää. Ja minä uskon, että hän kykenee
        puhditamaan minut vanhasta minästäni ja siitä minun ei tarvitse itse yhtään huolta kantaa !!!
        Vaan siinä..siinä on nyt sinulle Jeesus kaikki, syntini, erehdykseni, tietämättömyyteni, lapsellisuuteni, luonteenvirheeni, omapäisyyteni,
        mahdottomuuteni ja kaikki salatutkin epätäydellisyyteni, siinä on kaikki, koko roska, siinä on kaikki mitä MINÄ olen saanut aikaan,
        nimittäin sirpaleeni, siinä on kaikki, sulata ne ja tee minusta uusi ruukku, sillä vain sinä pystyt siihen, en MINÄ... `
        Ja näin jatkaa nyt elämäänsä eteenpäin iloinen ja vapaa Jumalan lapsi kaikkitietävän katseen alla huolettomana ja yhtä aikaa
        syntisenä ja VANHURSKAANA (syyttömäksi julistettuna), siis Jumalalle otollisena jo tässä ajassa !!!!

        ...jatkuu....
        Ja siis tätä kaikkea on USKONVANHURSKAUS eli elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Ja tätä ei alati syyttävä laki eikä alati syyttävä
        saatana voi käsittää, mutta rakastava Isä ymmärtää ja tässä hänen pyhyytensä tahto tulee täytettyä.
        Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
        " Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. "
        (Kol 2:13,14)
        "Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan. " (Ef 13:13-15)
        " ME RAKASTAMME, SILLÄ HÄN ON ENSIN RAKASTANUT MEITÄ " (1 JOH 4:19)
        " Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." ( Joh 3:16)


      • +++
        otakoppi kirjoitti:

        ...jatkuu....
        Ja siis tätä kaikkea on USKONVANHURSKAUS eli elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Ja tätä ei alati syyttävä laki eikä alati syyttävä
        saatana voi käsittää, mutta rakastava Isä ymmärtää ja tässä hänen pyhyytensä tahto tulee täytettyä.
        Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
        " Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. "
        (Kol 2:13,14)
        "Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan. " (Ef 13:13-15)
        " ME RAKASTAMME, SILLÄ HÄN ON ENSIN RAKASTANUT MEITÄ " (1 JOH 4:19)
        " Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." ( Joh 3:16)

        Oikein hyvää evankeliumia! Vain Jeesus YKSIN riittää ja Hänen verensä pelastamaan meidät.

        Mutta yksi kohta meni väärin, ja se voi koitua iankaikkiseksi kadotukseksi ennen Jeesuksen tuloa, eli se, että Jeesus ELI JUMALA ITSE, JOKA OLI ANTANUT KYMMENEN KÄSKYÄ, olisi naulannut ristiin ITSE ANTAMANSA JA OMALLA KÄDELLÄÄN kirjoittamansa kymmenen käskyä: 2.Moos. 25:21! Ei missään tapauksessa!

        Jeesuksen sanat Matt.5:17-19:
        Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille:
        Matt.5:17-19
        "Kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

        ---

        Seremonialaki:

        5.Moos.31:24-26 "Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat (=seremonialaki, joka loppui, kun Jeesuksesta tuli uhrikaritsa. Seremonialaki on Raamatussa 3. Moos. alkuosa) alusta loppuun asti, käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN."

        Kol.2:14 .."ja pyyhki pois sen KIRJOITUKSEN SÄÄDÖKSINEEN (=seremonialaki), joka oli MEITÄ VASTAAN ja oli meidän vastustajamme; SEN hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        ---

        Jumalan rakkauden käskyt ELI KYMMENEN KÄSKYÄ

        Jumalan OMALLA kädellä kirjoitettu kymmenen käskyä: 2. Moos.25:21


      • +++
        +++ kirjoitti:

        Oikein hyvää evankeliumia! Vain Jeesus YKSIN riittää ja Hänen verensä pelastamaan meidät.

        Mutta yksi kohta meni väärin, ja se voi koitua iankaikkiseksi kadotukseksi ennen Jeesuksen tuloa, eli se, että Jeesus ELI JUMALA ITSE, JOKA OLI ANTANUT KYMMENEN KÄSKYÄ, olisi naulannut ristiin ITSE ANTAMANSA JA OMALLA KÄDELLÄÄN kirjoittamansa kymmenen käskyä: 2.Moos. 25:21! Ei missään tapauksessa!

        Jeesuksen sanat Matt.5:17-19:
        Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille:
        Matt.5:17-19
        "Kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

        ---

        Seremonialaki:

        5.Moos.31:24-26 "Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat (=seremonialaki, joka loppui, kun Jeesuksesta tuli uhrikaritsa. Seremonialaki on Raamatussa 3. Moos. alkuosa) alusta loppuun asti, käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN."

        Kol.2:14 .."ja pyyhki pois sen KIRJOITUKSEN SÄÄDÖKSINEEN (=seremonialaki), joka oli MEITÄ VASTAAN ja oli meidän vastustajamme; SEN hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        ---

        Jumalan rakkauden käskyt ELI KYMMENEN KÄSKYÄ

        Jumalan OMALLA kädellä kirjoitettu kymmenen käskyä: 2. Moos.25:21

        jatkaa:

        Jumalan omalla kädellään kirjoittama ikuinen kymmenen käskyn lakia pidettiin liiton arkussa:

        2. Moos. 25:16
        Pane arkkuun se laki, jonka minä sinulle annan. [2. Moos. 40:20; 5. Moos. 10:5; 1. Kun. 8:9; 2. Aik. 5:10]

        2. Moos. 25:21
        Aseta kansi arkun päälle pantuasi arkkuun ne liiton todistuskappaleet, jotka minä sinulle annan.

        2. Moos. 40:20
        Hän otti lain ja pani sen arkkuun, kiinnitti arkkuun kantotangot ja asetti kansilevyn arkun päälle.


        5. Moos. 10:2
        Minä kirjoitan tauluihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. Pane taulut arkkuun.' [2. Moos. 25:16]


        5. Moos. 10:5
        Laskeuduttuani vuorelta minä panin taulut arkkuun, jonka olin tehnyt, ja siellä niitä pidetään, kuten Herra on määrännyt.

        MUTTA

        Mihin pantiin seremonialaki?


        5.Moos.31:24-26 Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan koko tämän lain viimeistä sanaa myöten, hän antoi leeviläisille, Herran liitonarkun kantajille, tämän käskyn: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, Jumalanne, LIITONARKUN VIEREEN todistuskappaleeksi teitä vastaan. [5. Moos. 17:18]

        5. Moos. 17:19 Hänen tulee pitää laki hallussaan ja lukea sitä koko elämänsä ajan, että hän oppii pelkäämään Herraa ja tarkoin noudattamaan kaikkia tämän lain KÄSKYJÄ JA MÄÄRÄYKSIÄ.
        (=seremonialain käskyt ja määräykset).

        Kol.2:14 .."ja pyyhki pois sen KIRJOITUKSEN SÄÄDÖKSINEEN (=seremonialaki), joka oli MEITÄ VASTAAN ja oli meidän vastustajamme; SEN hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."


      • +++
        +++ kirjoitti:

        jatkaa:

        Jumalan omalla kädellään kirjoittama ikuinen kymmenen käskyn lakia pidettiin liiton arkussa:

        2. Moos. 25:16
        Pane arkkuun se laki, jonka minä sinulle annan. [2. Moos. 40:20; 5. Moos. 10:5; 1. Kun. 8:9; 2. Aik. 5:10]

        2. Moos. 25:21
        Aseta kansi arkun päälle pantuasi arkkuun ne liiton todistuskappaleet, jotka minä sinulle annan.

        2. Moos. 40:20
        Hän otti lain ja pani sen arkkuun, kiinnitti arkkuun kantotangot ja asetti kansilevyn arkun päälle.


        5. Moos. 10:2
        Minä kirjoitan tauluihin sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit. Pane taulut arkkuun.' [2. Moos. 25:16]


        5. Moos. 10:5
        Laskeuduttuani vuorelta minä panin taulut arkkuun, jonka olin tehnyt, ja siellä niitä pidetään, kuten Herra on määrännyt.

        MUTTA

        Mihin pantiin seremonialaki?


        5.Moos.31:24-26 Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan koko tämän lain viimeistä sanaa myöten, hän antoi leeviläisille, Herran liitonarkun kantajille, tämän käskyn: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, Jumalanne, LIITONARKUN VIEREEN todistuskappaleeksi teitä vastaan. [5. Moos. 17:18]

        5. Moos. 17:19 Hänen tulee pitää laki hallussaan ja lukea sitä koko elämänsä ajan, että hän oppii pelkäämään Herraa ja tarkoin noudattamaan kaikkia tämän lain KÄSKYJÄ JA MÄÄRÄYKSIÄ.
        (=seremonialain käskyt ja määräykset).

        Kol.2:14 .."ja pyyhki pois sen KIRJOITUKSEN SÄÄDÖKSINEEN (=seremonialaki), joka oli MEITÄ VASTAAN ja oli meidän vastustajamme; SEN hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

        Seremonialaki ja määräykset löytyvät 3. Mooseksen kirjasta, jossa on säännöt mm. polttouhrilaki, syntiuhrilaki, hyvitysuhrilaki, ym., jotka menettivät merkityksensä, kun Jeesuksesta tuli meidän uhrilampaamme.


      • otakops
        +++ kirjoitti:

        Seremonialaki ja määräykset löytyvät 3. Mooseksen kirjasta, jossa on säännöt mm. polttouhrilaki, syntiuhrilaki, hyvitysuhrilaki, ym., jotka menettivät merkityksensä, kun Jeesuksesta tuli meidän uhrilampaamme.

        Sinä sanot:
        Lainaus:Mutta yksi kohta meni väärin, ja se voi koitua iankaikkiseksi kadotukseksi ennen Jeesuksen tuloa, eli se, että Jeesus ELI JUMALA ITSE, JOKA OLI ANTANUT KYMMENEN KÄSKYÄ, olisi naulannut ristiin ITSE ANTAMANSA JA OMALLA KÄDELLÄÄN kirjoittamansa kymmenen käskyä: 2.Moos. 25:21! Ei missään tapauksessa!

        ___________________________

        Minä vastaan: (lainaus tuolta ylempää)

        Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
        " Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. " !!!!
        (Kol 2:13,14)

        SIIS:
        Kol2:14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja NAULITSI RISTIIN.!!!
        http://biblehub.com/lexicon/colossians/2-14.htm

        Ef. 2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi KÄSKYJEN LAIN säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,"

        1 Piet. 2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."

        ME EMME SIIS ELÄ ENÄÄ LAIN ALLA VAAN ARMON ALLA !

        Ymmärrätköhän sinä mitä tämä " lain alla" oleminen tarkoittaa ?
        Nähtävästi et...
        Taidat olla adventisti päätellen noista puheistasi seremonialaeista, yms...

        USKO JA VÄHÄN JOTAIN PÄÄLLE... :(


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Sinä sanot:
        Lainaus:Mutta yksi kohta meni väärin, ja se voi koitua iankaikkiseksi kadotukseksi ennen Jeesuksen tuloa, eli se, että Jeesus ELI JUMALA ITSE, JOKA OLI ANTANUT KYMMENEN KÄSKYÄ, olisi naulannut ristiin ITSE ANTAMANSA JA OMALLA KÄDELLÄÄN kirjoittamansa kymmenen käskyä: 2.Moos. 25:21! Ei missään tapauksessa!

        ___________________________

        Minä vastaan: (lainaus tuolta ylempää)

        Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
        " Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. " !!!!
        (Kol 2:13,14)

        SIIS:
        Kol2:14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja NAULITSI RISTIIN.!!!
        http://biblehub.com/lexicon/colossians/2-14.htm

        Ef. 2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi KÄSKYJEN LAIN säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,"

        1 Piet. 2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."

        ME EMME SIIS ELÄ ENÄÄ LAIN ALLA VAAN ARMON ALLA !

        Ymmärrätköhän sinä mitä tämä " lain alla" oleminen tarkoittaa ?
        Nähtävästi et...
        Taidat olla adventisti päätellen noista puheistasi seremonialaeista, yms...

        USKO JA VÄHÄN JOTAIN PÄÄLLE... :(

        Ja vielä jatkan raamatulla:
        Ap 13:38,39. Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus
        joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla. !

        HUOM: VAPAAKSI KAIKESTA MISTÄ TE ETTE VOINEET MOOSEKSEN LAIN
        KAUTTA KAUTTA VANHURSKAIKSI TULLA !

        Hab. 2: 4 Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurskas on elävä uskostansa." !

        Room. 3: 24-28 ja saavat LAHJAKSI vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi USKON KAUTTA hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

        HUOM: "LAHJAKSI USKON KAUTTA" !

        Room. 8: 3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,

        Room. 10: 4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

        huom: LAIN LOPPU JOKAISELLE JOKA USKOO !

        Gal. 2: 16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.!!!!

        Hebr. 7: 19 - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.


      • lirho
        otakoppi kirjoitti:

        ...jatkuu....
        Ja siis tätä kaikkea on USKONVANHURSKAUS eli elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Ja tätä ei alati syyttävä laki eikä alati syyttävä
        saatana voi käsittää, mutta rakastava Isä ymmärtää ja tässä hänen pyhyytensä tahto tulee täytettyä.
        Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
        " Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. "
        (Kol 2:13,14)
        "Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan. " (Ef 13:13-15)
        " ME RAKASTAMME, SILLÄ HÄN ON ENSIN RAKASTANUT MEITÄ " (1 JOH 4:19)
        " Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." ( Joh 3:16)

        Ennenkuin rautanaulat hakattiin kämmeniin,ennenkuin rautanaulat jalkoihin.
        Hänet melkein tapettiin paljain käsin.Häntä ruoskittiin,potkittin.Pitkään.


    • otakops

      Tässä videossa on jotain "niin samaa" kuin siinä kun
      Herraansa etsivä vielä "lainalainen" tarpoo suolla ja Jumala näyttäytyy
      vain etäisenä pelottavana tuomarina...


      http://www.youtube.com/watch?v=KQu8FOjJXdI

    • 1213

      Sanotaanko Raamatussa jossain kohdassa: "vanhurskas = Syyttömäksi julistettu"? Jos ei, mihin tuo perustuu?

      • otakops

        Minä olen jostakin kuullut joskus että sana olisi johdettu jostain sellaisesta
        kuin va`an hurskas ja näin tarkoittaen niin kuin vaakaa, joka sitten
        taipuu suuntaan tai toiseen eli tavallaan mikä vaakassa painaa...
        Asia siis liittyy tuomioistuimeen !

        " Sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu." (Dan 5:27)

        Eli Kristillisyydessä vanhurskauden eli syyttömyyden/armon Jumalan edessä saavuttaa silloin, kun ihminen uskon kautta ottaa sydämeensä Kristuksen ja näin Jeesuksen jo täytetyn työn kautta,
        kuitenkin syntisenä, vapautetaan ja hän saa syntinsä anteeksi.
        Ja julistetaan näin va`an hurskaaksi...

        Näin minä asian ymmärrän.


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaus

        Jeesus liittää "vanhurskauden" vuorisaarnaansa seuraavissa kohdissa:
        Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
        Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
        Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.[17]

        Muita Jeesuksen mainintoja vanhurskaudesta ovat:
        Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.[18]
        Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan. [19]
        Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.[20]
        Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista[21]
        Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.[22]
        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. [23]
        Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus. [24]
        Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."[25]


      • 1213
        otakops kirjoitti:

        Minä olen jostakin kuullut joskus että sana olisi johdettu jostain sellaisesta
        kuin va`an hurskas ja näin tarkoittaen niin kuin vaakaa, joka sitten
        taipuu suuntaan tai toiseen eli tavallaan mikä vaakassa painaa...
        Asia siis liittyy tuomioistuimeen !

        " Sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu." (Dan 5:27)

        Eli Kristillisyydessä vanhurskauden eli syyttömyyden/armon Jumalan edessä saavuttaa silloin, kun ihminen uskon kautta ottaa sydämeensä Kristuksen ja näin Jeesuksen jo täytetyn työn kautta,
        kuitenkin syntisenä, vapautetaan ja hän saa syntinsä anteeksi.
        Ja julistetaan näin va`an hurskaaksi...

        Näin minä asian ymmärrän.


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaus

        Jeesus liittää "vanhurskauden" vuorisaarnaansa seuraavissa kohdissa:
        Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
        Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
        Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.[17]

        Muita Jeesuksen mainintoja vanhurskaudesta ovat:
        Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.[18]
        Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan. [19]
        Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.[20]
        Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista[21]
        Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.[22]
        Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. [23]
        Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus. [24]
        Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."[25]

        Itse olen tullut siihen tulokseen, että vanhurskaus on oikeamielisyyttä (huom englanniksi sana on righteous, mikä ei viittaa vaakaan).

        Tämä kohta esim. ei mielestäni sovi ajatukseen syyttömäksi julistettu:

        "Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."
        Mat. 5:20

        Ja seuraava kohta näyttäisi viittaavan mielenlaatuun:

        Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
        Luuk. 1:17


      • otakops
        1213 kirjoitti:

        Itse olen tullut siihen tulokseen, että vanhurskaus on oikeamielisyyttä (huom englanniksi sana on righteous, mikä ei viittaa vaakaan).

        Tämä kohta esim. ei mielestäni sovi ajatukseen syyttömäksi julistettu:

        "Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."
        Mat. 5:20

        Ja seuraava kohta näyttäisi viittaavan mielenlaatuun:

        Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
        Luuk. 1:17

        Niin suomen kieli taitaa vain olla aika köyhä sanan " vanhurskas " kohdalla samoin kuin sanan " rakkaus " kohdallakin, jota on krikan kielessä neljää eri lajia...
        Näin siis vanhurskaus sanaa pitääkin tulkita eri tavoin eri yhteyksissä ja olisi hyvä tietää alkukielen sanamuoto, mikä juuri on hankalaa kun emme aina tiedä tai ymmärrä mitä alkukieli sanoo !

        Huom: "Jo Mikael Agricola käytti sanoja vanhurskas ja vanhurskaus käännöksinä kreikankielisille sanoille dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Näillä kreikan sanoilla kuitenkin on myös ei-uskonnollinen merkitys "oikeudenmukainen". Latinaksi vanhurskas on iustus ja vanhurskauttaminen iustificatio."

        Huomaa tässä latinassa on kaksi eri sanaa vanhurskas= iustus ja
        VANHURKAUTTAMINEN = iustificatio !!!!

        Eli tämä minun ns. " syyttömäksi julistettu " tarkoittaa juuri tätä
        ns. VANHURSKAUTTAMISTA eli ihminen vapautetaan lain orjuudesta
        Jumalan lapsen vapauteen Jeesuksen Kristuksen jo täytetyn työn kautta !


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        Niin suomen kieli taitaa vain olla aika köyhä sanan " vanhurskas " kohdalla samoin kuin sanan " rakkaus " kohdallakin, jota on krikan kielessä neljää eri lajia...
        Näin siis vanhurskaus sanaa pitääkin tulkita eri tavoin eri yhteyksissä ja olisi hyvä tietää alkukielen sanamuoto, mikä juuri on hankalaa kun emme aina tiedä tai ymmärrä mitä alkukieli sanoo !

        Huom: "Jo Mikael Agricola käytti sanoja vanhurskas ja vanhurskaus käännöksinä kreikankielisille sanoille dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Näillä kreikan sanoilla kuitenkin on myös ei-uskonnollinen merkitys "oikeudenmukainen". Latinaksi vanhurskas on iustus ja vanhurskauttaminen iustificatio."

        Huomaa tässä latinassa on kaksi eri sanaa vanhurskas= iustus ja
        VANHURKAUTTAMINEN = iustificatio !!!!

        Eli tämä minun ns. " syyttömäksi julistettu " tarkoittaa juuri tätä
        ns. VANHURSKAUTTAMISTA eli ihminen vapautetaan lain orjuudesta
        Jumalan lapsen vapauteen Jeesuksen Kristuksen jo täytetyn työn kautta !

        Huom lisään !

        Kreikan eli UT.n alkukielen sana ` DIKAIOS ´ ELI VANHURSKAS tarkoittaa,

        juuri " Syytön ", " Syyttömäksi julistettu " !!!!!!


    • otakops

      Gal 2:14-21

      "2:14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"

      2:15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;

      2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

      2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!

      2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.

      2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

      2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut."

    • otakops.

      Välttääkseni epäselvyyksiä lukijalle lisään tähän väliin:

      Kreikan eli UT.n alkukielen sana ` DIKAIOS ´ ELI VANHURSKAS =
      " Syytön ", " Syyttömäksi julistettu " !!!!!!

      • otakops

        http://biblehub.com/lexicon/galatians/3-24.htm
        Web of Trust











        Sukulais: 1342 díkaios (adjektiivi, johdettu oja "oikea, tuomioistuimen antamaa ratkaisua") - oikein, "Jumala hyväksyy" (J. Thayer), vanhurskas "juuri Jumalan silmissä" (Souter). Katso 1343 ("dikaiosynē).

        ["Righteous" koskee vaatimustenmukaisuuden Jumalan mittapuun (oikeus). Saat enemmän root-ajatus nähdä sukulais substantiivi, 1343 / dikaiosýnē ("vanhurskaus").]

        1342 / díkaios ("vanhurskas, vain") kuvaa, mikä on sopusoinnussa Jumalan omasta olemuksestaan ​​(Hänen tahtonsa, taso oikeita), joten "pystyssä."

        http://biblehub.com/greek/1342.htm
        Web of Trust


      • 1213

        "Kreikan eli UT.n alkukielen sana ` DIKAIOS ´ ELI VANHURSKAS =
        " Syytön ", " Syyttömäksi julistettu " !!!!!! "

        Raamatun mukaan Jumala on vanhurskas. Voiko Jumala olla syyttömäksi julistettu?

        "...Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa
        vanhurskauttaan..."
        Room. 3:25


      • otakops
        1213 kirjoitti:

        "Kreikan eli UT.n alkukielen sana ` DIKAIOS ´ ELI VANHURSKAS =
        " Syytön ", " Syyttömäksi julistettu " !!!!!! "

        Raamatun mukaan Jumala on vanhurskas. Voiko Jumala olla syyttömäksi julistettu?

        "...Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa
        vanhurskauttaan..."
        Room. 3:25

        Pitää ymmärtää,että asiayhteydestä riippuen vanhurskas sanalla on monia merkityksiä:

        δικαιωθῶμεν dikaiōthōmen, dikaios , that we may be justified, to show to be righteous, declare righteous from
        http://biblehub.com/lexicon/galatians/3-24.htm
        Web of Trust
        dikaios
        http://biblehub.com/greek/1342.htm
        Web of Trust

        ja yksi on tämä:
        díkaios (adjektiivi, johdettu oja "oikea, tuomioistuimen antamaa ratkaisua") - oikein, "Jumala hyväksyy"
        "vanhurskas "juuri Jumalan silmissä"

        Vrt Gal3:24. Niin muodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

        Ap. t. 13: ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.


      • otakops

        VT
        Vanhurskas = hebr. " Sadak" = VT:ssa Jumala on vanhurskas =
        oikeamielinen, oikeudenmukainen, Pyhä
        ( 5moosm32:4, Ps 89:15, Ps98:2, Hoos 2:19)

        UT
        Vanhurskas = Kreik. " Dikaios" = " syytön", " syyttömäksi julistettu "
        ( Room 1:17, 3:21-24, 4:3 )


    • >Toiset käyvät kirkossa Jouluna ja Pääsiäisenä ja ovat silti melko varmoja, että ovat vanhurskaita, siis syyttömiä Jumalan edessä

      • Onnellinen sapatti

        "Ei Jumala hyväksy vanhurkaaksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaaksi julistetaan ne, jotka myös NOUDATTAVAT LAKIA" Room.2:13.

        "Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, ON SYYPÄÄ KAIKILTA KOHDIN" Jaak.2:10.

        "Onnellinen se ihminen...se, joka pitää loukkaamattomana sapatin pyhyyden" Jes.56:2.


      • otakops
        Onnellinen sapatti kirjoitti:

        "Ei Jumala hyväksy vanhurkaaksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaaksi julistetaan ne, jotka myös NOUDATTAVAT LAKIA" Room.2:13.

        "Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, ON SYYPÄÄ KAIKILTA KOHDIN" Jaak.2:10.

        "Onnellinen se ihminen...se, joka pitää loukkaamattomana sapatin pyhyyden" Jes.56:2.

        Keitä ovat nämä fanaattiset "sapattilaiset" eli 7 päivän adventistit ?

        Näihin voi tutustua vaikka tästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12073447


      • otakops kirjoitti:

        Keitä ovat nämä fanaattiset "sapattilaiset" eli 7 päivän adventistit ?

        Näihin voi tutustua vaikka tästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12073447

        Muista pyhittä lepopäivä,jos kirkon käsikirjassa on mainittu jos oikeinmuistan.
        Lepopäivä on ihmistä varten,ei ihminen lepäivää varten.

        otakops


      • 1234567...
        otakops kirjoitti:

        Keitä ovat nämä fanaattiset "sapattilaiset" eli 7 päivän adventistit ?

        Näihin voi tutustua vaikka tästä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12073447

        otakops ei näe koska otakops kulkee paksu peite silmillään ! Sapatti kuuluu kaikille Uudenliiton kristityille !
        Nämä fanaatikot eivät antaneet vuosisatoihin pitää sapatinpyhittäjien omia kauppojaan sunnuntaisin auki.
        Nykyään on jo väljempää.


    • otakops

      Sinulle "Onnellinen sapatti " !

      Lainaus:"Ei Jumala hyväksy vanhurkaaksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaaksi julistetaan ne, jotka myös NOUDATTAVAT LAKIA" Room.2:13.
      _____________________________________
      ... ja minä jatkan seuraavilla jakeilla...
      2:14 Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki.
      2:15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä.
      2:16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi."

      Mitä siis on " LAKI JA PROFEETAT" ?

      JEESUS VASTAA:
      Matt 22:34 "Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
      22:35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
      22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
      22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
      22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
      22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

      vrt: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12123906

      __________________________

      Ps. Sinä "sapattilainen onnellinen sapatti"... oletko sinä muistanut Rakastaa Jumalaasi kaikesta sielustasi ja Rakastaa lähimmäistäsi niin kuin itseäsi vai oletko vain adventismin opin mukaan TUOMINNUT muut sunnuntaina Jeesuksen ylösnousemuspäivää eli "Herran päivää" viettävät uskovat Ellen G Whiten ns. "Pedon merkillä" kadotukseen ?

      • Usko ja pelastu

        "Jumalan kansalla on yhä SAPATTIJUHLA edessään" Hepr.4:9.
        "seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti" 2Moos.20:10.
        "Heille ei kuitenkan ollut MITÄÄN HYÖTYÄ SANASTA, jonka he kuulivat, KOSKA HE EIVÄT SITÄ USKONEET eikä se näin sulautunut heihin" Hepr.4:2.
        "Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä" Joh.12:48.


      • otakops
        Usko ja pelastu kirjoitti:

        "Jumalan kansalla on yhä SAPATTIJUHLA edessään" Hepr.4:9.
        "seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti" 2Moos.20:10.
        "Heille ei kuitenkan ollut MITÄÄN HYÖTYÄ SANASTA, jonka he kuulivat, KOSKA HE EIVÄT SITÄ USKONEET eikä se näin sulautunut heihin" Hepr.4:2.
        "Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä" Joh.12:48.

        Joo... ja tässä lisää Adventistien HARHAA heidän 28 opinkohdastaan ja siitä kuinka he sanovat olevansa se oikea "Pyhä jäännös" Israelin kansan jäännöksen sijasta... ELI ADVENTISTIT LUULEVAT OLEVANSA JUUTALAISIA !
        Ja tämän "pyhän jäännöksen" merkki on siis se, että he pitävät sapattia lauantaisin ja sunnuntaisin Lepopäivää pitävät ottavat näin itseensä "Pedon merkin" ja tuomitaan kadotukseen !!

        ELI TÄYSIN EPÄRAMAATULLISTA HARHAA JA VÄHÄN IHMETTELEN ETTÄ TÄLLÄ OPILLA ADVENTISTIT VIELÄ LIITETÄÄN KUULUVAKSI KRISTILLISIIN KIRKKOKUNTIIN YLIPÄÄTÄÄN... :O

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        vrt: Jes10:20-22 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
        Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.
        Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös.


      • Sapatin riemua : )
        otakops kirjoitti:

        Joo... ja tässä lisää Adventistien HARHAA heidän 28 opinkohdastaan ja siitä kuinka he sanovat olevansa se oikea "Pyhä jäännös" Israelin kansan jäännöksen sijasta... ELI ADVENTISTIT LUULEVAT OLEVANSA JUUTALAISIA !
        Ja tämän "pyhän jäännöksen" merkki on siis se, että he pitävät sapattia lauantaisin ja sunnuntaisin Lepopäivää pitävät ottavat näin itseensä "Pedon merkin" ja tuomitaan kadotukseen !!

        ELI TÄYSIN EPÄRAMAATULLISTA HARHAA JA VÄHÄN IHMETTELEN ETTÄ TÄLLÄ OPILLA ADVENTISTIT VIELÄ LIITETÄÄN KUULUVAKSI KRISTILLISIIN KIRKKOKUNTIIN YLIPÄÄTÄÄN... :O

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

        vrt: Jes10:20-22 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
        Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.
        Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös.

        "Samalla tavoin MYÖS MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, KAIKKI JOTKA VAROVAT LOUKKAAMASTA SAPATIN PYHYYTTÄ ja pysyvät minun liitossani...Minä tiäytän heidät RIEMULLA, kun he rukoilevat siellä...Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa KAIKKI KANSAT saavat rukoilla"Jes.56:6,7.


      • Sapatin riemua : )
        Sapatin riemua : ) kirjoitti:

        "Samalla tavoin MYÖS MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, KAIKKI JOTKA VAROVAT LOUKKAAMASTA SAPATIN PYHYYTTÄ ja pysyvät minun liitossani...Minä tiäytän heidät RIEMULLA, kun he rukoilevat siellä...Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa KAIKKI KANSAT saavat rukoilla"Jes.56:6,7.

        "Samalla tavoin MYÖS MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, KAIKKI JOTKA VAROVAT LOUKKAAMASTA SAPATIN PYHYYTTÄ ja pysyvät minun liitossani...Minä täytän heidät RIEMULLA, kun he rukoilevat siellä...Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa KAIKKI KANSAT saavat rukoilla"Jes.56:6,7.


      • otakops
        Sapatin riemua : ) kirjoitti:

        "Samalla tavoin MYÖS MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, KAIKKI JOTKA VAROVAT LOUKKAAMASTA SAPATIN PYHYYTTÄ ja pysyvät minun liitossani...Minä täytän heidät RIEMULLA, kun he rukoilevat siellä...Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa KAIKKI KANSAT saavat rukoilla"Jes.56:6,7.

        Mutta se mikä tässä edellisessä Jesajan vertauksessa ja adventistien opissa on tragikoomista...Niin on se, että
        nämä "muukalaiset"=adventistit =ns."Pyhä jäännös" !!!
        ... ja sitten diasporassa hajaannuksessa olevat Juutalaiset/Juutalaiskristityt/Messiaaniset juutalaiset on jotain aivan muuta ! :O

        Ps. Miksi aina laitat viestin kahteen kertaan ?


      • Sapatin lepo
        otakops kirjoitti:

        Mutta se mikä tässä edellisessä Jesajan vertauksessa ja adventistien opissa on tragikoomista...Niin on se, että
        nämä "muukalaiset"=adventistit =ns."Pyhä jäännös" !!!
        ... ja sitten diasporassa hajaannuksessa olevat Juutalaiset/Juutalaiskristityt/Messiaaniset juutalaiset on jotain aivan muuta ! :O

        Ps. Miksi aina laitat viestin kahteen kertaan ?

        "Ps. Miksi aina laitat viestin kahteen kertaan ? " Korjasin eka viestissä olleen kirjoitusvirheen : ) eli tiäytän = täytän

        Jumala muistuttaa meitä Jeesuksen seuraajia näin: "Pitäkää pyhänä minun SAPATTINI, olkoon se merkkinä liitostamme ja muistuttakoon se teitä siitä, että MINÄ OLEN HERRA, TEIDÄN JUMALANNE" Hes.20:12.

        Muista viikonpäivistä (ylösnousemuspäivä mukaanlukien) puhutaan Raamatussa "työpäivinä" tai vuoden 1992 käännöksessä "arkipäivinä" Hes. 46:1 "viikon kuuden ARKIPÄIVÄN AJAN, mutta SAPATTINA..."kuusi TYÖPÄIVÄÄ, mutta SAPATINPÄIVÄNÄ..." vuoden 1938 käänös. Tehdään siis SELVÄ ERO arki - eli työpäivien ja SAPATIN VÄLILLÄ.

        "Myöskin SAPATTINI minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tuntemaan, että minnä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12. Jeesus sanoo: "Sapatti on annettu IHMISTÄ VARTEN" Mark.2:27.
        Jos ja kun minäkin sanon olevani ihminen, silloin SAPATIN LEPO JA SIUNAUS KUULUU MYÖS MINULLE, KIITOS HERRAN! Tulehan sinäkin vaan tähän oikeaan SAPATIN LEPOON : )


      • otakops
        Sapatin lepo kirjoitti:

        "Ps. Miksi aina laitat viestin kahteen kertaan ? " Korjasin eka viestissä olleen kirjoitusvirheen : ) eli tiäytän = täytän

        Jumala muistuttaa meitä Jeesuksen seuraajia näin: "Pitäkää pyhänä minun SAPATTINI, olkoon se merkkinä liitostamme ja muistuttakoon se teitä siitä, että MINÄ OLEN HERRA, TEIDÄN JUMALANNE" Hes.20:12.

        Muista viikonpäivistä (ylösnousemuspäivä mukaanlukien) puhutaan Raamatussa "työpäivinä" tai vuoden 1992 käännöksessä "arkipäivinä" Hes. 46:1 "viikon kuuden ARKIPÄIVÄN AJAN, mutta SAPATTINA..."kuusi TYÖPÄIVÄÄ, mutta SAPATINPÄIVÄNÄ..." vuoden 1938 käänös. Tehdään siis SELVÄ ERO arki - eli työpäivien ja SAPATIN VÄLILLÄ.

        "Myöskin SAPATTINI minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tuntemaan, että minnä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12. Jeesus sanoo: "Sapatti on annettu IHMISTÄ VARTEN" Mark.2:27.
        Jos ja kun minäkin sanon olevani ihminen, silloin SAPATIN LEPO JA SIUNAUS KUULUU MYÖS MINULLE, KIITOS HERRAN! Tulehan sinäkin vaan tähän oikeaan SAPATIN LEPOON : )

        Ok... Mulle kelpaa molemmat en erottele päiviä...
        Mutta tämä topiikki ei nyt liity suoranaisesti sapattiin vaan on tarkoitettu
        oppiin USKOSTA VANHURSKAUTTAMINEN !

        Joten sapatista en tässä topiikissa keskustele sen enempää !

        Siitä voidaan keskustella vaikka Adventien sivuilla
        vaikka tästä linkistä:

        Sunnuntai "Pedon merkkikö" ?!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742


      • Pyhä ja epäpyhä
        otakops kirjoitti:

        Ok... Mulle kelpaa molemmat en erottele päiviä...
        Mutta tämä topiikki ei nyt liity suoranaisesti sapattiin vaan on tarkoitettu
        oppiin USKOSTA VANHURSKAUTTAMINEN !

        Joten sapatista en tässä topiikissa keskustele sen enempää !

        Siitä voidaan keskustella vaikka Adventien sivuilla
        vaikka tästä linkistä:

        Sunnuntai "Pedon merkkikö" ?!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742

        "Mulle kelpaa molemmat en erottele päiviä..." Niinpä niin. "Eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä...ja sulkevat silmänsä MINUN SAPATEILTANI, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä" Hes.22:26.

        "Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julisetaan ne, jotka myös NOUDATTAVAT LAKIA" Room.2:13


      • otakops
        Pyhä ja epäpyhä kirjoitti:

        "Mulle kelpaa molemmat en erottele päiviä..." Niinpä niin. "Eivät tee erotusta pyhän ja epäpyhän välillä...ja sulkevat silmänsä MINUN SAPATEILTANI, niin että minä tulen häväistyksi heidän keskellänsä" Hes.22:26.

        "Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julisetaan ne, jotka myös NOUDATTAVAT LAKIA" Room.2:13

        Sinä et ole "elävässä uskossa" vaan LAIN ALLA !
        Et ymmärrä mitä tarkoittaa USKON VANHURSKAUS !

        MENE MUUALLE JULISTAMAAN LAKIASI !

        KIITOS !


      • Vhistamme lain
        otakops kirjoitti:

        Sinä et ole "elävässä uskossa" vaan LAIN ALLA !
        Et ymmärrä mitä tarkoittaa USKON VANHURSKAUS !

        MENE MUUALLE JULISTAMAAN LAKIASI !

        KIITOS !

        "Jumala on yksi ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaaksi, jos he uskovat, ja ympärileikkamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? EMME SUINKAAN, ME PÄINVASTON VAHVISTAMME SEN MITÄ LAKI SANOO" Room.3:30,31.


      • Vahvistamme lain
        Vhistamme lain kirjoitti:

        "Jumala on yksi ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaaksi, jos he uskovat, ja ympärileikkamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? EMME SUINKAAN, ME PÄINVASTON VAHVISTAMME SEN MITÄ LAKI SANOO" Room.3:30,31.

        "Jumala on yksi ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaaksi, jos he uskovat, ja ympärileikkamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? EMME SUINKAAN, ME PÄINVASTON VAHVISTAMME SEN MITÄ LAKI SANOO" Room.3:30,31.


      • otakops
        Vahvistamme lain kirjoitti:

        "Jumala on yksi ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaaksi, jos he uskovat, ja ympärileikkamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? EMME SUINKAAN, ME PÄINVASTON VAHVISTAMME SEN MITÄ LAKI SANOO" Room.3:30,31.

        KIITOS !


      • otakops
        otakops kirjoitti:

        KIITOS !

        Room 3:28

        "Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja." :)))

        Ap 13:38-39

        "Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,
        saavuttaa kaiken sen, mitä te Mooseksen lain avulla ette voineet saavuttaa." :)

        Room 4:5

        "Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi." :)


      • Vahvistamme lain
        otakops kirjoitti:

        Room 3:28

        "Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja." :)))

        Ap 13:38-39

        "Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,
        saavuttaa kaiken sen, mitä te Mooseksen lain avulla ette voineet saavuttaa." :)

        Room 4:5

        "Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi." :)

        1. Kor. 7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

        Jaak. 2:17, 26 "Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut ... Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."

        Näin sanoo Herra:" Minä panen lakini heidän SYDÄMIINSÄ ja kirjoitan ne heidän MIELEENSÄ." Hepr.10:16

        "Sinun lakisi on minun ILONI...Kuinka sinun lakisi onkaan minulla RAKAS" ...Sinun lakiasi minä rakastan...sinun lakisi on TOTUUS...Suuri RAUHA on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi..Ps.119:77,97,142,165.

        "Joka laista ottaa vaarin, on YMMÄRTÄVÄINEN POIKA" Sanl.28:7 "Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on KAUHISTUS" Sanl.28:9.

        "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        Ethän sinäkään halua kuulla Herrasi sanovan sinulle viimeisenä päivänä: "Menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT" Matt.7:23.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN" Room.3:31

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilonpäiväksi...silloin on ILOSI OLEVA HERRASSA" Jes.58:13,14.


      • otakops
        Vahvistamme lain kirjoitti:

        1. Kor. 7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

        Jaak. 2:17, 26 "Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut ... Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."

        Näin sanoo Herra:" Minä panen lakini heidän SYDÄMIINSÄ ja kirjoitan ne heidän MIELEENSÄ." Hepr.10:16

        "Sinun lakisi on minun ILONI...Kuinka sinun lakisi onkaan minulla RAKAS" ...Sinun lakiasi minä rakastan...sinun lakisi on TOTUUS...Suuri RAUHA on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi..Ps.119:77,97,142,165.

        "Joka laista ottaa vaarin, on YMMÄRTÄVÄINEN POIKA" Sanl.28:7 "Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on KAUHISTUS" Sanl.28:9.

        "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        Ethän sinäkään halua kuulla Herrasi sanovan sinulle viimeisenä päivänä: "Menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT" Matt.7:23.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN" Room.3:31

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilonpäiväksi...silloin on ILOSI OLEVA HERRASSA" Jes.58:13,14.

        Ei vissin "ryövärikään" ehtinyt oikein "sapattina synagogaan"...
        Ei ehtinyt "lain teoilla" mielistelemään Jumalaa...
        Ei fariseuksena pilkkaamaan publikaania...
        Ei kehumaan omilla töillään...

        Mutta jotain lopulta älysi kuitenkin oikein...

        Luuk 23:39 "Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        23:40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        23:41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        23:42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani PARATIISISSA." !


        https://www.youtube.com/watch?v=X7B4EQX7C9I


      • Vahvistamme lain kirjoitti:

        1. Kor. 7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

        Jaak. 2:17, 26 "Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut ... Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."

        Näin sanoo Herra:" Minä panen lakini heidän SYDÄMIINSÄ ja kirjoitan ne heidän MIELEENSÄ." Hepr.10:16

        "Sinun lakisi on minun ILONI...Kuinka sinun lakisi onkaan minulla RAKAS" ...Sinun lakiasi minä rakastan...sinun lakisi on TOTUUS...Suuri RAUHA on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi..Ps.119:77,97,142,165.

        "Joka laista ottaa vaarin, on YMMÄRTÄVÄINEN POIKA" Sanl.28:7 "Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on KAUHISTUS" Sanl.28:9.

        "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        Ethän sinäkään halua kuulla Herrasi sanovan sinulle viimeisenä päivänä: "Menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT" Matt.7:23.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN" Room.3:31

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilonpäiväksi...silloin on ILOSI OLEVA HERRASSA" Jes.58:13,14.

        Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.Joh 1:17
        Siis Jeesuksessa oleme armon ja totuudessa,emme enään lain alla,koska Jeesus täytti puolestama lain.
        Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.Gal 3:21
        Nyt olemmeki siirtyneet lain alta armoon
        Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Ef 2:8


      • otakops
        Vahvistamme lain kirjoitti:

        1. Kor. 7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

        Jaak. 2:17, 26 "Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut ... Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja."

        Näin sanoo Herra:" Minä panen lakini heidän SYDÄMIINSÄ ja kirjoitan ne heidän MIELEENSÄ." Hepr.10:16

        "Sinun lakisi on minun ILONI...Kuinka sinun lakisi onkaan minulla RAKAS" ...Sinun lakiasi minä rakastan...sinun lakisi on TOTUUS...Suuri RAUHA on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi..Ps.119:77,97,142,165.

        "Joka laista ottaa vaarin, on YMMÄRTÄVÄINEN POIKA" Sanl.28:7 "Joka korvansa kääntää kuulemasta lakia, sen rukouskin on KAUHISTUS" Sanl.28:9.

        "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        Ethän sinäkään halua kuulla Herrasi sanovan sinulle viimeisenä päivänä: "Menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT" Matt.7:23.

        "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? POIS SE! Vaan me VAHVISTAMME LAIN" Room.3:31

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilonpäiväksi...silloin on ILOSI OLEVA HERRASSA" Jes.58:13,14.

        Sinulle nimimerkki "VAHVISTAMME LAIN " !

        Lainaus: ""Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        _________________________________________

        Aikamoista asiayhteyksistä irrottelua sinulla taas... HUH HUH ! :(

        Katsotaanpa:

        "Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli. Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti." (Fil. 2:5-8)

        Siis: " ihmisenä ihmisten joukossa"... :)
        ( vajavainen, empaattinen, rakkaudelllinen, toisen taakkoja kantava,
        syntisten joukossa...ihminen...)

        Ja mikä olikaan Jeesuksen "sydämen laki " ♥

        Matt 22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


        Se ei siis todellakaan tarkoittanut miten vietät "sapattisi", vaan sitä miten liikut
        "ihmisenä ihmisten joukossa" ja miten siellä " rakastat lähimmäistäsi" ! ♥
        Siinä riippuu Laki ja Profeetat !

        Mutta ns."lain alla" oleva ihminen ei tätä ymmärrä, koska hän, muka
        hurskailla lain teoillaan, yrittää miellyttää Jumalaansa ja näin samalla nostaa itsensä muiden
        yläpuolelle ja tuomitsee kaikki, jotka ei toimi samalla tavalla !
        Eli tätä on niin sanottu " lain kautta pyhittyminen " !
        joka on aivan eri asia kuin "uskon kautta vanhurskauttaminen" jolloin Jumalan laki on Pyhän Hengen kautta kirjoitettu uskovan sydämeen ! ns. "Sydämen ympärileikkaus"


      • otakops
        kuulija1 kirjoitti:

        Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.Joh 1:17
        Siis Jeesuksessa oleme armon ja totuudessa,emme enään lain alla,koska Jeesus täytti puolestama lain.
        Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.Gal 3:21
        Nyt olemmeki siirtyneet lain alta armoon
        Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Ef 2:8

        Juuri näin... :)


      • Me vahvistamme lain
        otakops kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki "VAHVISTAMME LAIN " !

        Lainaus: ""Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" Filp.2:5. JA MIKÄ OLI TUO KRISTUKSEN MIELI JA ASENNE JUMALAN LAKIIN NÄHDEN? Se oli ja on tämä: "Sinun tahtosi, minun Jumalani, MINÄ TEEN MIELELLÄNI, ja sinun LAKISI ON MINUN SYDÄMESÄNI" Ps.40:8.

        _________________________________________

        Aikamoista asiayhteyksistä irrottelua sinulla taas... HUH HUH ! :(

        Katsotaanpa:

        "Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli. Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti." (Fil. 2:5-8)

        Siis: " ihmisenä ihmisten joukossa"... :)
        ( vajavainen, empaattinen, rakkaudelllinen, toisen taakkoja kantava,
        syntisten joukossa...ihminen...)

        Ja mikä olikaan Jeesuksen "sydämen laki " ♥

        Matt 22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


        Se ei siis todellakaan tarkoittanut miten vietät "sapattisi", vaan sitä miten liikut
        "ihmisenä ihmisten joukossa" ja miten siellä " rakastat lähimmäistäsi" ! ♥
        Siinä riippuu Laki ja Profeetat !

        Mutta ns."lain alla" oleva ihminen ei tätä ymmärrä, koska hän, muka
        hurskailla lain teoillaan, yrittää miellyttää Jumalaansa ja näin samalla nostaa itsensä muiden
        yläpuolelle ja tuomitsee kaikki, jotka ei toimi samalla tavalla !
        Eli tätä on niin sanottu " lain kautta pyhittyminen " !
        joka on aivan eri asia kuin "uskon kautta vanhurskauttaminen" jolloin Jumalan laki on Pyhän Hengen kautta kirjoitettu uskovan sydämeen ! ns. "Sydämen ympärileikkaus"

        Kyllähän minä se uskon, että ihminen vanhurskautetaan USKON KAUTTA ILMAN LAINTEKOJA, koska olen lukenut Roomalaiskirjeen ja vieläpä Lutherin selityksenkin siihen. Tässä asiassa en ole lain alla. Kuka sitten on lain alla? No eikö se, joka tahallaan rikkoo lakia! Hän on silloin lain TUOMIOVALLAN ALLA. Jos minä esimerkiksi ajan 60km nopeusrajoitusalueella kuuttakymppiä, niin ei minulla ole mitään pelättävää, vaikka poliisiauto tutkineen hurahtaisi vastaan. Miksi? Koska en ole ajanut ylinopeutta, olen noudattanut liikennesääntöä ja lakia. Mutta, jos minulla on sata lasissa tuolla alueella, niin on syytä pelätä. Miksi? Koska rikon lakia ja olen näin ollen sen tuomiovallan alla. Sakot rapsahtaa, jos virkavalta osuu kohdalle.

        Sen tähden en ymmärrä niitä, jotka uskoon vetoamalla haluavat kumota elämän käyttöohjeen, Jumalan lain, eli kymmenen käskyä. Jo Paavali puhui siitä, että "laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa" 2Tess.2:7. Ja Jeesus ennusti, että lopun aikana, juuri ennen hänen tulemustaan, "laittomuus pääsee valtaan" Matt.24:12.

        Jeesuksen aikana juutalaiset sanoivat: "Meillä on laki ja emme tarvitse Kristusta."
        Tämän päivän kristikunta huutaa: "Meillä on Kristus ja emme lakia tarvitse."

        Kummatkin ovat väärässä. ME TARVITSEMME KRISTUSTA SYNTIEMME SOVITUKSEKSI JA ME TARVITSEMME KYMMENEN KÄSKYÄ ELÄMÄN OHJEEKSI TAIVAAN TIELLÄ.


      • otakops
        Me vahvistamme lain kirjoitti:

        Kyllähän minä se uskon, että ihminen vanhurskautetaan USKON KAUTTA ILMAN LAINTEKOJA, koska olen lukenut Roomalaiskirjeen ja vieläpä Lutherin selityksenkin siihen. Tässä asiassa en ole lain alla. Kuka sitten on lain alla? No eikö se, joka tahallaan rikkoo lakia! Hän on silloin lain TUOMIOVALLAN ALLA. Jos minä esimerkiksi ajan 60km nopeusrajoitusalueella kuuttakymppiä, niin ei minulla ole mitään pelättävää, vaikka poliisiauto tutkineen hurahtaisi vastaan. Miksi? Koska en ole ajanut ylinopeutta, olen noudattanut liikennesääntöä ja lakia. Mutta, jos minulla on sata lasissa tuolla alueella, niin on syytä pelätä. Miksi? Koska rikon lakia ja olen näin ollen sen tuomiovallan alla. Sakot rapsahtaa, jos virkavalta osuu kohdalle.

        Sen tähden en ymmärrä niitä, jotka uskoon vetoamalla haluavat kumota elämän käyttöohjeen, Jumalan lain, eli kymmenen käskyä. Jo Paavali puhui siitä, että "laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa" 2Tess.2:7. Ja Jeesus ennusti, että lopun aikana, juuri ennen hänen tulemustaan, "laittomuus pääsee valtaan" Matt.24:12.

        Jeesuksen aikana juutalaiset sanoivat: "Meillä on laki ja emme tarvitse Kristusta."
        Tämän päivän kristikunta huutaa: "Meillä on Kristus ja emme lakia tarvitse."

        Kummatkin ovat väärässä. ME TARVITSEMME KRISTUSTA SYNTIEMME SOVITUKSEKSI JA ME TARVITSEMME KYMMENEN KÄSKYÄ ELÄMÄN OHJEEKSI TAIVAAN TIELLÄ.

        Ongelmasi on nyt vain se, että sinä et pysty täyttämään
        sitä kymmentä käskyä !!!!

        Et vaikka kuinka yrittäisit ! Et pysty !
        Ei kukaan pysty... Koska perisyntisen ihmisemme takia
        olemme siihen kykenemättömiä !
        Uskoimme tai emme !

        Ja tämän Jumala juuri haluaa käskyjensä kautta sinulle näyttää !
        Laki on silti hyvä, mutta ihminen ei voi sitä täyttää !

        Siksi meidän jokaisen pitää päivittäin nöyrtyä Jumalan eteen
        puhdistaaksemme sydämemme synnistä ja luottaa
        uskossa Jeesukseen siihen, että kelpaan vaikka olenkin
        tällainen syntinen !

        Ei tämä silti sitä tarkoita, että ihmisen tahallaan pitäisi syntiä tehdä,
        vaan ihminen tahtomattaankin tekee syntiä joka päivä !
        Jos ei suoranaisin teoin niin ajatuksin ainakin !


      • 1234567...
        otakops kirjoitti:

        Ok... Mulle kelpaa molemmat en erottele päiviä...
        Mutta tämä topiikki ei nyt liity suoranaisesti sapattiin vaan on tarkoitettu
        oppiin USKOSTA VANHURSKAUTTAMINEN !

        Joten sapatista en tässä topiikissa keskustele sen enempää !

        Siitä voidaan keskustella vaikka Adventien sivuilla
        vaikka tästä linkistä:

        Sunnuntai "Pedon merkkikö" ?!
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742

        otakops. . . Väitä mitä väität sunnuntai on pedon merkki . . . Sapatti on Jumalan merkki.

        Jokainen tuokoon oman näkemyksensä pedosta ja pedonmerkistä esille. Sana on vapaa.
        Itse pitäydyn siihen mitä kirjoitin pedon merkistä.


    • Hes 36:25 "Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe