Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

263

1. Tuossa tekstissäsi ainoastaan huonot palkat on aito kommentti. Ne ovat huonot, mutta kyllä ne vähitellen kohoavat.
    MItä tulee työn raatamisesta. Vaikka välillä siivoustyössä pitää juosta, jotta ehtisi työt tekemään.
    Pääasiassa kannattaa tehdä se, minkä ehti tekemään annetussa työajassa omalla vauhdilla riippumatta työlistasta. Hyvin pitkälti siivoojana pärjää sillä, että tekee ne pääkohdat päivittäin ja osittaa ei niin tärkeät alueet useammalle päivälle, ei se niin vaikeata voi olla.
    Mitä tulee haukkuihin. Kumma kyllä täälläkin jatkuvasti valitetaan valituksista. Muutama viikko sitten aloitin keskustelun, jossa etsin positiivisia palautteita. Niitäkin on hitosti. Ikävä kyllä siivoojan työ on niin näkyvää, että siitä tulee helposti valituksia. Mutta yllättävästi tulee myös positiivista palautetta.
    Mitä tulee kertaluonteiseen joulurahaan. Jos palkkaan olisi ängetty jouluraha, palkan korotus olisi mahdollisesti ollut pienempi jolloin pitkällä aika välillä olisimme menettäneet.
    Mitä tulee PAMiin, mikset sinä itse liity PAMiin, hakeudu seuraavassa äänestyksessä hoitamaan näitä valittamiasi asioita.
  2. Minusta on hienoa että sä osaat näyttää tunteesi tuolla tavoin. Meitä kohtaloomme tyytyneitä suomalaisia, jotka emme osaa näyttää tunteitamme suoralla toiminnalla on aivan liian vähän.
    Käytöksesi saa varmasti ne tädit miettimään itseään, vaikkeivat sitä näyttäisikään ulospäin.

Minulla itselläni oli kolme vuotta sitten opastajana räjähdysaltis vanhempi rouva. Hän toki osasi siivota ei sen puoleen. Mutta jos olin pessyt mopit illalla enkä jättänyt tilaa hänen yhdelle mopilleen seuraavaksi aamuksi se oli syy räjähtämiselle.
    Toinen syy räjähtämiselle ihan alussa oli yhdistelmäkoneen ajaminen väärää reittiä pisteeseen A. Reitti kun heitti peräti metrin pari hänen tottumastaan reitistä. Nielin vain tuon tilanteen. Suomalaisenhan ei pidä mennä näyttämään tunteitaan. Juuri tästä syystä tuo asia kalvaa vieläkin.

Minusta sinä voit olla itsestäsi ylpeä. Työn saannin suhteen tuskin on ongelmia. Siivoojista ilman tutkintoa on huutava pula, saatika laitoshuoltajista. Töitä sulla tulee riittämään paljon. Sinulla on hyvä mahdollisuus kokea paljon erilaisia työympäristöjä ja erilaisia työkavereita. Tulet varmasti löytämään niin nuoria kuin vanhojakin jotka katsovat pitkin hampain työtäsi. Mutta tulet löytämään myös niitä, jotka haluavat oppia työstäsi. Tulet myös kohtaamaan siivoojia, jotka ovat melkeinpä guruja siivousalalta. Heiltä kannattaa ammentaa oppia. Nämä gurut ovat yleensä vanhoja laitoshuoltajia (tai vanhan nimikkeen mukaisia laitossiivoojia), joilla on vuosien työkokemus siivouksesta.

Minä itse olen suhteellisen passiivi näyttämään tunteitani työpaikalla. Jos joku siivooja tekee mielestäni väärin minä en ikävä kyllä ota asiaa esille muuta kuin yrittämällä olla mallina ja tehdä edeltä kuten minä tekisin. Enkä minä mielestäni ole sinänsä mikään hyvä tekijä. Teen minkä osaan, joskus tulee kehuja joskus moitteita, useimmiten ei mitään kommenttia.

Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.
  3. Itseasiassa kysyjä ei kysynyt tarkemmin ´minkä tasoisesta esimiehestä on kyse. Todennäköisesti kysyjä tarkoittaa palveluesimiestä. Puhun siis ensin palveluesimiehistä.
    Palveluesimiehen duuni vaikuttaa olevan kiinni esimiehestä. Jotkut esimiehet pyrkivät olemaan konttorirottia. Toki esimiehen pääasiana on toimia konttorilla yhteyshenkilönä. Hänen tehtäviinsä kuuluu asiakaskäynnit: Kierrellään sopimuksen mukaisesti asiakaskohteissa, tutkitaan siivouksen tulos ja annetaan mahdollinen palaute (yleensä negativiinen) siivoojalle. Ainakin L&T:llä kohteen kunto pisteytetään periaatteessa asteikolla 1-10. Tosin alle olevat arvosanat huomioidaan vain jos työntekijä on sopimusvastaisesti jättänyt siivoamatta.
    Toinen tärkeä tehtävä (jota myös palveluohjaajat tekevät) on asiakaskohteiden reklamaatiohin vastaaminen ja niistä ilmoittaminen työntekijöille.
    Lisäksi esimiehen tehtäviin kuuluu kaikenlaista puuhastelua toimistolla: Tilaukset, laskutukset, palkanlaskenta, rekrytointi yms.
    Tosin esimies voi itse määritellä aika paljon tehtäväänsä. Hän voi siirtää tehtäviä tarpeen mukaan palveluohjaajille. Esimies saa toimia myös kentällä. Meillä eräs esimies teki jopa sijaisuuksia.
    Eli pääsääntöisesti esimiehen tehtävä on pitää asiat käsissä ja asiat koossa. Esimies on vastuussa jos tehdään ylitöitä, esimies on vastuussa jos tehtävät tehdään huonosti. Esimiehen tehtävä on siinä mielessä koiranvirka että hän toimii sekä työntekijöiden, omien esimiesten että asiakkaitten yhteyshenkilönä. Kun sujuvat huonosti palveluesimies on ensimmäinen jonka pää on vadilla.
    Mitä tulee autoiluun. Esimiehen autoilumäärät vaihtelevat. Ainakin meilläpäin palveluesimies ajaa autolla paljon: Asiakaskohteiden välillä välimatka voi olla noin 50 km.
    Mutta esimerkiksi laajoilla vähän asutuilla alueilla esimiehen asiakaskohteiden välimatka voi olla satoja kilometrejä. Työskennellessäni Kajaanissa palveluesimies tuli Oulusta asti Kajaaniin asiakaskäynneille. PK-seudulla jossa on paljon esimiehiä pienillä alueilla matkaa ei pahemmin tehdä. Kun taas esimerkiksi Forssassa eräässä kohteessa oli 50 siivoojaa, kaksi palveluohjaajaa ja yksi palveluesimies. Hänellä ei kertynyt kilometrejä, koska hänen tehtävä kenttänsä oli yksi iso kohde.
    Palveluesimiehestä seuraavan esimiehen, yhteysvastaavan toimista en täysin tiedä. Mutta pääasiassa hänen tehtävä alueensa on erittäin laaja. Käytännössä hän toimii konttorirottana sekä tekee asiakaskäyntejä suurimmille asiakkaille. Esimerkiksi meilläpäin yhteysvastaavalla on alaisenaan kolme palveluesimiestä, eli alue voi olla suuri.
    Heistä en tiedä tämän tarkempaan enkä ala spekuloimaankaan, mutta joka tapauksessa parhaassa tapauksessa yhteysvastaavalla voi olla tehtäväkenttänään koko lappi.
    Palkkauksista en tiedä tarkemmin, mutta palkkaan vaikuttavat niin työtunnit kuin myös tulospalkkaus. Mulla on hämärä mielikuva siitä, että palveluesimiehen palkka olisi n. 2500 e/kk vähintään. Ja se riippuu alueen koosta sekä työntekijöiden määrästä että koulutuksesta.
    Esimieheksi pääsee pääasiassa kahta reittä: Työkokemus sekä koulutus.
    Pitkä työkokemus luo mahdollisuuden päästä palveluesimieheksi, mutta käytännössä riittää kun opiskelee ensin laitoshuoltajaksi ja sitten esimerkiksi siivoustyönohjaaksi sekä siivousteknikoksi. Kaikkia näitä tutkintoja voi opiskella oppisopimuksella lähes kautta suomen.