Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuossa tekstissäsi ainoastaan huonot palkat on aito kommentti. Ne ovat huonot, mutta kyllä ne vähitellen kohoavat.
MItä tulee työn raatamisesta. Vaikka välillä siivoustyössä pitää juosta, jotta ehtisi työt tekemään.
Pääasiassa kannattaa tehdä se, minkä ehti tekemään annetussa työajassa omalla vauhdilla riippumatta työlistasta. Hyvin pitkälti siivoojana pärjää sillä, että tekee ne pääkohdat päivittäin ja osittaa ei niin tärkeät alueet useammalle päivälle, ei se niin vaikeata voi olla.
Mitä tulee haukkuihin. Kumma kyllä täälläkin jatkuvasti valitetaan valituksista. Muutama viikko sitten aloitin keskustelun, jossa etsin positiivisia palautteita. Niitäkin on hitosti. Ikävä kyllä siivoojan työ on niin näkyvää, että siitä tulee helposti valituksia. Mutta yllättävästi tulee myös positiivista palautetta.
Mitä tulee kertaluonteiseen joulurahaan. Jos palkkaan olisi ängetty jouluraha, palkan korotus olisi mahdollisesti ollut pienempi jolloin pitkällä aika välillä olisimme menettäneet.
Mitä tulee PAMiin, mikset sinä itse liity PAMiin, hakeudu seuraavassa äänestyksessä hoitamaan näitä valittamiasi asioita.
20.08.2008 19:20
Tässä sen huomaa, että ulos lähtö ovet paukkuen on ihan hyvä juttu. Sellainen mielenilmaus on selkeästi aito ja pistää ihmiset ajattelemaan.
Mikäli näiden rouvien ikä alkaa vitosella, mikään ei estä heitäkin menemästä esimerkiksi oppisopimuksella opiskelemaan laitoshuoltajaksi.
20.08.2008 19:12
Korotukset ovat olleet PAMin aikana suuremmat kuin koskaan. Ennen palkat nousivat korkeintaan 10 c/tunti, iltalisä sekä yölisät olivat vuosikaudet samalla tasolla.
Nyt vähitellen, mutta vakaasti ilta- että yölisät nousevat. Palkkoihinkin tuli 30-40 senttiä lisää.
Toki asiat voisivat mennä paremminkin, mutta myös paljon huonommin. Joka tapauksessa siivousala oli yksi harvoista aloista, jonka korotukset olivat inflaation yläpuolella. Me saimme nyt suuremmat korotukset kuin monikaan PAMin aloista. Muutkin korotus erät ovat korkeammat kuin monella muulla PAMin alalla.
Mielestäni PAM tekee hyvää työtä suhteessa jäsenistön vähäisyyteen.
20.08.2008 15:46
Ihainnoin jossain määrin. Osittain syystä että itse en pystyisi tuollaiseen temppuun. Välillä kun saa tarpeeksi näpeilleen tekisi mieli paiskata harja tai moppi valittajan käteen ja käskeä tekemään työ sitten itse, kun ei kelpaa.
Mutta aina tulee purtua hampaat yhteen, purnattua itsekseen ja sitten mietittyä tilannetta myöhemmin sen suhteen mitä olisi pitänyt tehdä ja mitä ei.
20.08.2008 15:34
Minusta on hienoa että sä osaat näyttää tunteesi tuolla tavoin. Meitä kohtaloomme tyytyneitä suomalaisia, jotka emme osaa näyttää tunteitamme suoralla toiminnalla on aivan liian vähän.
Käytöksesi saa varmasti ne tädit miettimään itseään, vaikkeivat sitä näyttäisikään ulospäin.
Minulla itselläni oli kolme vuotta sitten opastajana räjähdysaltis vanhempi rouva. Hän toki osasi siivota ei sen puoleen. Mutta jos olin pessyt mopit illalla enkä jättänyt tilaa hänen yhdelle mopilleen seuraavaksi aamuksi se oli syy räjähtämiselle.
Toinen syy räjähtämiselle ihan alussa oli yhdistelmäkoneen ajaminen väärää reittiä pisteeseen A. Reitti kun heitti peräti metrin pari hänen tottumastaan reitistä. Nielin vain tuon tilanteen. Suomalaisenhan ei pidä mennä näyttämään tunteitaan. Juuri tästä syystä tuo asia kalvaa vieläkin.
Minusta sinä voit olla itsestäsi ylpeä. Työn saannin suhteen tuskin on ongelmia. Siivoojista ilman tutkintoa on huutava pula, saatika laitoshuoltajista. Töitä sulla tulee riittämään paljon. Sinulla on hyvä mahdollisuus kokea paljon erilaisia työympäristöjä ja erilaisia työkavereita. Tulet varmasti löytämään niin nuoria kuin vanhojakin jotka katsovat pitkin hampain työtäsi. Mutta tulet löytämään myös niitä, jotka haluavat oppia työstäsi. Tulet myös kohtaamaan siivoojia, jotka ovat melkeinpä guruja siivousalalta. Heiltä kannattaa ammentaa oppia. Nämä gurut ovat yleensä vanhoja laitoshuoltajia (tai vanhan nimikkeen mukaisia laitossiivoojia), joilla on vuosien työkokemus siivouksesta.
Minä itse olen suhteellisen passiivi näyttämään tunteitani työpaikalla. Jos joku siivooja tekee mielestäni väärin minä en ikävä kyllä ota asiaa esille muuta kuin yrittämällä olla mallina ja tehdä edeltä kuten minä tekisin. Enkä minä mielestäni ole sinänsä mikään hyvä tekijä. Teen minkä osaan, joskus tulee kehuja joskus moitteita, useimmiten ei mitään kommenttia.
Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.
20.08.2008 07:13
Eipä ne esimiehet tiedä kohteen likaisuudesta, jos asiakkaat eivät valita.
Tilanne tosin on voinut olla esimiehen siunaama. On päätetty resurssipulassa, että siivotaan riskillä kerran viikossa ja katsotaan mitä tapahtuu.
Toinen vaihtoehto on se, että tuuraaja on itse tehnyt päätöksen siivota vain kerran viikossa. Tuuraajissa on eroa: JOtkut ovat hyviä, jotkut huonoja. Jos esimies ei tiedä asiasta on mahdollista, että taloyhtiössä on jupistu asiasta keskenään, muttei tehty virallista valitusta. Siivoomaan tuleva vakisiivooja on usein hyvä uhri valituksille.
Kuten eräs toinen ketjussa jo mainitsikin. Hyväksi koettu vakiosiivooja on usein se parempi siivooja. Riippumatta siitä tekeekö se tuuraaja paremmin vai huonommin kuin vakituinen siivooja.
Mietin sitäkin miten tarkkaan ne asukkaat tarkkailevat siivoojaa. Voivatko he vannoa että tuuraaja on käynyt vain kerran vai onko tämä 1 krt/viikko heidän omien kuvitelmiensa tulosta.
Mutta alkuperäiselle tekstin aloittaja: Surullista, että kohteesi on mennyt huonoksi kesälomasi aikana. Niin se vaan on että nykyään ei enää ole tarpeeksi tekeviä siivoojia, saatika heitä tuuraavia siivoojia. Niin surullista se vaan on. :(
16.08.2008 18:22
Käsitykseni voi olla täysin väärin, mutta käsittääkseni olet oikeassa.
Periaatteessa sun pitäisi kirjata ylös kaikki matkat, joista et saa firmalta km-korvauksia tai siirtymiä. Sen lisäksi teet jokaisesta tuntilistasta kopion, jota säilytät niin pitkään kuin yleensäkin veroihin liittyviä asiakirjoja. Saman teet myös palkkakuiteille.
Lopuksi kirjaat jokaisesta ajosta tiedot veroilmoitukseen.
Eipä tässä muutakaan tapaa taida olla. Tosin jos sulla on pieniä matkoja, joista teoriasta voisit saada muutaman euron verotuksessa, mielestäni ei kannata nähdä vaivaa. Koko operaatiosta tulisi tolkuttomasti työtä korkeintaan muutaman satasen takia. En sitten tiedä kannattaako.
13.08.2008 20:23
Mulla on ollut jonkin verran osakerahasto-osuuksia, mutta siirryin vähäriskisempään tilanteeseen kun osakerahastot olivat putoamassa. Ehdin saamaan 30 euron näpäytyksen.
Tarkoitus on pitää näitä vähiä varoja inflaatiosuojassa, kunnes osakemarkkinoilla on taas vakaampaa.
Tarkoitus olisi kasvattaa rahastoja niin että voisin myöhemmässä vaiheessa siirtyä osakesijoittaksi ohitse rahastopäättäjien päätäntävallan.
13.08.2008 11:45
Parempi antaa loppuakin, jos eivät tuon enempää sinua arvosta. Asia on vaan näin.
Siivousalalla on paikkoja ja pienikin kokemus on avuksi haettaessa parempaa ja työntekijää kunnioittavampaa työnantajaa.
Minä pitäisin tuon työsuhteen yllä tähyillen kilpailijalta parempaa työsopimusta.
13.08.2008 10:58
Näitä kohteitahan riittää. Valitetaan ja valitetaan keksityistä syistä.
Tosiasia on se, että kokenut esimies tuntee kohteensa. Tuskin sinä olet ainoa tästä kohteesta turhia valituksia saanut siivooja, joten pomosi varmasti tietää että vika on heissä.
Käytännössä turhista valittaminen kaatuu loppupeleissä kohdetta itseään vastaan. Kohteessa vaihtuu jatkuvasti siivoojat, koska siivoojat eivät jaksa valituksia. Joten pätevää kohteen osaavaa siivoojaa ei jää, joten työn tulos on jo siivoojien vaihtumisen vuoksi vaihtelevaa.
Toinen ylivalittamisen tuoma ongelma on esimiesten ja siivoojian sokeutuminen valituksille.
Toisin sanoen aiheellista valitusta ei noteerata enää samalla lailla,joten todellisellakaan tilanteelle ei tehdä mitään. Tottakai siivousfirma saa noottia toimistaan, hankitaan uusi siivousfirma ja ongelma jatkuu varmasti ajattelematta omaa osuutta tilanteessa.
11.08.2008 21:00
MInusta palveluohjaajan asema riippuu pitkälti heidän työsopimuksestaan.
Meillä yhdellä palveluohjaajalla on lupa rekrytoida, tilata tavaraa ja laittaa esimerkiksi palkat koneelle. Hän on toiminut ainakin tähän asti lähes kuin palveluesimies erolla että palveluesimiehellä on aina ollut se viimeinen sana.
Samalla tittelinä palveluohjaajina on muitakin työntekijöitä, mutta heillä ei ole esimerkiksi rekrytointi tai tilausoikeuksia saatika avaimia toimistolle.
Toisin sanoen palveluohjaajien tilanne riippuu paljon palveluesimiehestä. Ainakin meillä palveluesimies voi näemmä pitää halutessaan itsellään palkkojen koneelle laitot, tilaukset sekä rekrytoinnin. Mutta voi käsitykseni mukaan myös delegoida tehtäviään palveluohjaajalle.
11.08.2008 20:24
Meidän yksikössä palveluesimiehestä seuraavan esimiehen ovessa lukee yhteysvastaava.
Mitä tulee palveluesimiehiin sekä kohdepäälliköihin. Minusta heidän joukossaan on vielä kolmas titteli, joka on vastuussa elintarvikelaitoksesta. Titteli alkoi jollain hygienia...
Tosin en ole 100% varma onko tämä titteli esimiehen titteli vai onko hän palveluohjaajan tasolla. Joka tapauksessa työskennellessäni Valion omana työntekijänä tämä erikoinen titteli pisti silmään erikoisuudellaan.
10.08.2008 12:35
Itseasiassa kysyjä ei kysynyt tarkemmin ´minkä tasoisesta esimiehestä on kyse. Todennäköisesti kysyjä tarkoittaa palveluesimiestä. Puhun siis ensin palveluesimiehistä.
Palveluesimiehen duuni vaikuttaa olevan kiinni esimiehestä. Jotkut esimiehet pyrkivät olemaan konttorirottia. Toki esimiehen pääasiana on toimia konttorilla yhteyshenkilönä. Hänen tehtäviinsä kuuluu asiakaskäynnit: Kierrellään sopimuksen mukaisesti asiakaskohteissa, tutkitaan siivouksen tulos ja annetaan mahdollinen palaute (yleensä negativiinen) siivoojalle. Ainakin L&T:llä kohteen kunto pisteytetään periaatteessa asteikolla 1-10. Tosin alle olevat arvosanat huomioidaan vain jos työntekijä on sopimusvastaisesti jättänyt siivoamatta.
Toinen tärkeä tehtävä (jota myös palveluohjaajat tekevät) on asiakaskohteiden reklamaatiohin vastaaminen ja niistä ilmoittaminen työntekijöille.
Lisäksi esimiehen tehtäviin kuuluu kaikenlaista puuhastelua toimistolla: Tilaukset, laskutukset, palkanlaskenta, rekrytointi yms.
Tosin esimies voi itse määritellä aika paljon tehtäväänsä. Hän voi siirtää tehtäviä tarpeen mukaan palveluohjaajille. Esimies saa toimia myös kentällä. Meillä eräs esimies teki jopa sijaisuuksia.
Eli pääsääntöisesti esimiehen tehtävä on pitää asiat käsissä ja asiat koossa. Esimies on vastuussa jos tehdään ylitöitä, esimies on vastuussa jos tehtävät tehdään huonosti. Esimiehen tehtävä on siinä mielessä koiranvirka että hän toimii sekä työntekijöiden, omien esimiesten että asiakkaitten yhteyshenkilönä. Kun sujuvat huonosti palveluesimies on ensimmäinen jonka pää on vadilla.
Mitä tulee autoiluun. Esimiehen autoilumäärät vaihtelevat. Ainakin meilläpäin palveluesimies ajaa autolla paljon: Asiakaskohteiden välillä välimatka voi olla noin 50 km.
Mutta esimerkiksi laajoilla vähän asutuilla alueilla esimiehen asiakaskohteiden välimatka voi olla satoja kilometrejä. Työskennellessäni Kajaanissa palveluesimies tuli Oulusta asti Kajaaniin asiakaskäynneille. PK-seudulla jossa on paljon esimiehiä pienillä alueilla matkaa ei pahemmin tehdä. Kun taas esimerkiksi Forssassa eräässä kohteessa oli 50 siivoojaa, kaksi palveluohjaajaa ja yksi palveluesimies. Hänellä ei kertynyt kilometrejä, koska hänen tehtävä kenttänsä oli yksi iso kohde.
Palveluesimiehestä seuraavan esimiehen, yhteysvastaavan toimista en täysin tiedä. Mutta pääasiassa hänen tehtävä alueensa on erittäin laaja. Käytännössä hän toimii konttorirottana sekä tekee asiakaskäyntejä suurimmille asiakkaille. Esimerkiksi meilläpäin yhteysvastaavalla on alaisenaan kolme palveluesimiestä, eli alue voi olla suuri.
Heistä en tiedä tämän tarkempaan enkä ala spekuloimaankaan, mutta joka tapauksessa parhaassa tapauksessa yhteysvastaavalla voi olla tehtäväkenttänään koko lappi.
Palkkauksista en tiedä tarkemmin, mutta palkkaan vaikuttavat niin työtunnit kuin myös tulospalkkaus. Mulla on hämärä mielikuva siitä, että palveluesimiehen palkka olisi n. 2500 e/kk vähintään. Ja se riippuu alueen koosta sekä työntekijöiden määrästä että koulutuksesta.
Esimieheksi pääsee pääasiassa kahta reittä: Työkokemus sekä koulutus.
Pitkä työkokemus luo mahdollisuuden päästä palveluesimieheksi, mutta käytännössä riittää kun opiskelee ensin laitoshuoltajaksi ja sitten esimerkiksi siivoustyönohjaaksi sekä siivousteknikoksi. Kaikkia näitä tutkintoja voi opiskella oppisopimuksella lähes kautta suomen.
07.08.2008 08:34
Yhtälailla voisin säästää tililleni näitä rahoja, mutta käytännössä ne saisi heti käyttään. Tällöin mä kuluttaisin ne rahat hyvin nopeasti johonkin muuhun.
Rahasto-osuuksien myynti ei tapahdu heti, rahat saa muutaman päivän päästä joten rahat säästyvät pidempään ja saan samalla pientä tuottoa.
Vaikka onhan se hieno tunne kun mun sijoittamiani varoja on hieman ympäri maailmaa.
05.08.2008 20:40
Mulla oli muutama satanen sijoituksina osakerahastoissa. Hävisin -10% ja pääti siirtää loput turvaan korkorahastoon.
Ajatus kannatti. Vaikka tuo -10% tappio tuntui pahalta tuolloin. Viikkoa myöhemmin oli USAssa tämä pankkilainakatastrofi. Eli vaikka hävisin 10%, viikon päästä olisin menettänyt enemmän.
Nyt ryhdistäydyt, ajattelet asiat uudelleen ja siirrät varat talteen joko korkeakorkoisille joita nykyään markkinoidaan.
Jos haluat pitää rahasi pienestä riskistä huolimatta sijoita lähes kaikki rahasi pariin kolmeen korkorahastoon, jotka sijoittavat varmoihin kuten Eurooppalaisten valtioiden myymiin obligaatioihin tai jos haluat vielä suurempaa riskiä sijoita rahaa rahastoihin jotka antavat lainoja yrityksille.
Tai laita vähän kaikkiin. Jätä 10-20% pääomasta johonkin osakerahastoon, 50-70% rahasta rahastoon joka sijoittaa valtioiden tai kuntien markkinoille lyömiin obligaatioihin ja loput yrityslainoihin sijoittaviin yrityksiin.
Voit myös sijoittaa jonkin verran suoraan osakkeisiin. Jokin tällä hetkellä nousua tekevän yrityksen osake voisi olla ihan ok.
Mielestäni sä otat liian raskaasti tämän. Minulle tämä on peli, jossa mä suojaan varojani itseltäni sekä inflaatiolta. Toisaalta riski tuo oman mielenkiintonsa. Välillä ketuttaa kun on tappiota, välillä tuntuu hyvältä kun idea toimii.
Mieti mitä teen ;)
05.08.2008 16:16
Näyttää olevan Winclean rekrytoija.
04.08.2008 20:26
Ja kaikki tämä menisi taas verottajan kukkarosta.
En ota enää sitä syyllisyyttä, kiitti vaan.
03.08.2008 22:10
Minusta on hyvä antaa vertailukohtia myös muista firmoista.
Sä voisit mennä vaikka popsimaan pikkukivia vatsakipuihisi, jotta tuo helvetin häiriköintisi loppuisi.
03.08.2008 20:47
Puhdistus- ja kiinteistöhuollon Tessissä ammattitutkinnon (laitoshuoltajat) saaneella on 3%:n lisä. (mitätön, mutta on kuitenkin)
Erikoisammattitutkinnon (siivoustyönohjajat sekä siivousteknikot) saaneilla on 5%:n lisä.
Tämä koskee siis pääosin suuria siivousfirmoja.
Kun firman koko pienenee tarpeeksi (eli ideaalitapauksessa siivoojan lähin esimies on firman omistaja) hinnoista voidaan neuvotella paremmin.
Muutama tuttu siivooja tienaa n. 10 e/h pienessä firmassa. On eriasia sitten miten varmalla pohjalla pieni siivousfirma on.
03.08.2008 12:46
En tiedä mitään ISS:stä, mutta L&T:llä on oma sairaskassa. Jos haluat hyvän terveydenhuollon niin ilman muuta L&T.
31.07.2008 23:16
7 / 14