Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

267

1. Muistan, kun joku yrityksen edustaja porasi Loimaan lehdessä, että heillä on työvoimapulaa ja että kukaan ei viitsi työskennellä heillä.
    Yritin kysellä työtä... Minulla on tiettyä ongelmaa eli kaikkeen siivoukseen en enää kykene, mutta tiettyihin siivoustöihin kykenisin erittäin hyvin.
    yritins elvittää sitä että onko mahdollista tehdä tietyntyylistä siivousta koska se onnistuisi hyvin, kun taas esimerkiksi kotisiivous ei onnistuisi...
    Vastaus oli aikalailla tyly eli kaikki tekee kaikkea, eli enpä sitten hakenut sinne töihin koska en olisi sitten kyennyt osaan heidän tarjoamastaan työstään.
  2. Mulla+on+aina+ollut+samat+kengät+jopa+saunojen+pesuissa.+Turha+niitä+on+vaihdella+mennen+tullen.+Tavalliset+kengät+kestävät+kyllä+pientä+kosteutta.+Tietty+vapaus+tehdä+näitä+töitä+on+se+juttu+mistä+tykkää+ja+se+että+näkee+hyvin+erilaisia+ihmisiä.+Minä+yritin+opiskella+välillä+leipomoalaa+ja+olin+jopa+työharjoittelussa.++Yksi+iso+ongelma+tuntuu+olleen+kulumat,+jotka+hidastivat+työtä+jota+olisi+pitänyt+tehdä+tehokkaasti+ja+ne+myös+todennäköisesti+vaikuttivat+sorminäppäryyteen.Myös+se,+että+tätä+siivoustyötä+on+tehnyt+niin+pitkään+itsenäisesti+taisi+vaikuttaa+minuun+niin+työharjoittelussa,+kuin+koulussakin.++Se,+kun+olisi+pitänyt+keskustella+asioista+ja+sopia+jostain+asioista+esimerkiksi+koulun+leipomossa+tai+työharjoittelussa+tuottivat+vaikeuksia,+kun+on+tottunut+tekemään+kaiken+aina+yksin+ja+olemaan+vastuussa+yksin+siitä+mitä+tekee+ja+miten+tekee.+Tottakai+siivoustyökin+on+tiimityötä+tietyssä+mielessä.+PItää+tietää+se+mitä+pitää+tehdä+ja+se+miten+tehdään.+Palveluohjaaja+sekä+hänen+esimiehensä+seuraavat+siivoamieni+kohteiden+siivoustasoa+ja+sanovat+mitä+pitää+tehdä+ja+mitä+ei+pidä+tehdä.++Mutta+silti+se+viime+käden+päätös+on+mulla+että+siivoanko+jonkin+saunan+tänään+vaan+nopeasti+pintä+puolisesti+vai+pesenkö+sen+oikeasti+kunnolla+se+päätös+on+loppujen+lopuksi+pitkälti+minulla.+Jos+sauna+on+aivan+kaameassa+kunnossa+ja+jätän+siivoamatta+siitä+tulee+varmasti+sanomista,+mutta+jos+sauna+näyttää+siltä+että+sitä+ei+ole+käytetty+ollenkaan+tai+sitä+on+käytetty+hyvin+vähän+niin+silloin+on+helppo+pyyhkiä+pikaisesti+se+sauna+ja+sitten+jatkaa+matkaa+seuraavaan+saunaan+tai+keittiöön,+joita+siivoan+tai+johonkin+muuhun..+Mieluummin+sen+ajan+käyttää+sitten+toisaalle,+kuin+jää+hinkkaamaan+puhdasta+saunaa.+Joka+tapauksessa+vuoden+minä+yritin+opiskella+leipomoalaa+ja+palasin+siivoojaksi.+Niin+se+vaan+on.+Toisaalta+se+opiskeluaika+ei+harmita+siinä+mielessä,+että+sain+hetken+taukoa+ja+lomaa+siivoustyöstä+ja+siten+oli+ihanaa+palata+omaan+vanhaan+työhön+ja+unohtaa+leipomoala,+joka+tuotti+valtavasti+ahdistusta,+masennusta+ja+epätoivoa+kun+en+millään+oppinut+asioita,+kuten+piti.
  3. No vaikkapa sillä perusteella että työ jota mentiin tekemään on tehty?
    Asiakas maksaa tehdystä työstä siivousfirmalle.

Kohteita on todellisuudessa hyvin laidasta laitaan, kuten myös eri tasoisia siivoojia. On sellaisia kohteita joissa työaikaa on työhön nähden aivan valtavasti, mutta myös niitä kohteita joissa työaika työhön nähden on erittäin tiukkaa.

Oman kokemukseni perusteella voin sanoa että niitä kohteita joissa on paljon työaikaa on yhtä harvassa kuin kohteita joissa se työaika on todella tiukka.

Pääasiassa kohteissa aluksi aika ei tunnu riittävän mutta kun työhön rutinoituu työaikaa alkaa löytymään. Aluksi ei ehdi käymään edes vessassa tai juoda vettä. Loppuvaiheessa ehtii pitämään pientä taukoa ja nauttimaan työstä.
  4. Eihän palkkaus ole siivousalalla se suurin ongelma. Yksityisellä puolella palkka on nykyään 9.56 e/h eli tästä tulee noin 1450 e/kk, siivoustyö on usein iltatyötä kuten minulla joten käytännössä palkka on 1500 e/kk ja enemmänkin.

Nykyään verotus on sellaista että alimmissa palkkaluokissa verotus on erittäin matalaa eli käytännössä minulla vero on n. 9% ja kun laitan verotukseen ajokilometrit työkohteisiin niin vero putoaa 4%:iin. Eli käteen jää n. 1400 e/kk. Kyllä sillä pärjää. Vuokra on nykyään tavallisella paikkakunnalla n. 300-400 euroa sijainnista sekä koosta riippuen. Joten elämiseen pitäisi jäädä n. 1000 e/kk. Kun vertaa vaikkapa työttömyysturvaan, jossa vero on aina 20%.

Suurin ongelma siivousalalla on työn pirstaloituminen eli käytännössä sitä että kaikille ei riitä siivousta kokoaikatyönä. Jos pitäisi valita työttömyyden ja osa-aikatyön välillä siivousalalla niin valitsen työttömyyden, mutta jos on tarjolla kokoaikatyötä siivoojana niin mieluummin olen siivooja kuin työtön.

Aiemmin siivousfirmat eivät juurikaan kokoaikatyötä tarjonneet, mutta nykyään siivousfirmat tajuavat sen että ne eivät saa kunnollista työvoimaa elleivät tarjoa kokoaikatyötä. Tämä tarkoittaa sitä että yhä useampi suuri firma laatii sopivan kokoisen työpaketin useista eri kohteista joista työajaksi tulee n. 30-37.5 tuntia/viikko jolloin ne saavat helpommin pätevän siivoojan joka pysyy.

Osa-aikatyöllekin on tekijänsä, mutta yleensä he ovat opiskelijoita jotka tekevät työtä vuoden pari jonka jälkeen pitää hakea uusi työntekijä. Mikäli osa-aikatyötä tarjoaa muulle kuin opiskelijalle siitä ei tule tulemaan pitkäaikaista työsuhdetta.

Mikäli kokoaikatyötä tarvitsevalle ei pysty tarjoamaan kokoaikatyötä siivoojana on todennäköisempää että työntekijä hakee työtä muualta ja myös ottaa sen työn, ja ottaa työn vastaan heti kun voi eli siivousfirman pitää hakea taas uutta työntekijää.

Eli työntekijä joka saa kokoaikatyötä tulee pysymään varmemmin ja pidempään työntekijänä joten ei tarvitse jatkuvasti kouluttaa työntekijöitä.