Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1100

1. En tiedä katkeruutesi syytä mutta aikoinaan lähes 20v seuran venekatsastajana olleena olen sitä mieltä, että venekatsastus siinä muodossa kuin se seurojen järjestämänä oli ja on nytkin on aivan riittävä takaamaan veneilyn turvallisuuden rakenteiden kannalta.

Veneilijöiden katsastusta sen sijaan pitäisi lisätä, tietty vesiliikenteen tuntemus pitäisi vaatia muilta kuin soutajilta ja 5hv perämoottorilla katiskalle meneviltä ukoilta (akoilta myös).

Seuraavaksi onnittelen tämän saitin alan laajentamisesta myös vesiliikenteen puolelle, tähän astihan se on ainakin viime aikoina ollut kuivanlaista menoa.
  2. Tuossa joku jo sanoi sen parhaan matkasuunnitelman. Ostetaan lippu meren yli ja ei kun matkaan. Olen nyt 10v suoriutunut moisella suunnitelmalla ja aina on löytynyt mielenkiintoisia paikkoja.

Tosin on ollut aina myös 1 kohde joka on ollut kuin matkan kulminaatiopaikka. Siihen asti ollaan oltu menossa ja sen jälkeen ollaan tulossa. Näitä paikkoja ovat olleet esim. Venetsia, Budapest, Santiago de Compostela, Pariisi jne. Aikoinaan työn vuoksi matkat olivat 3 - 5 vk mutta nyt on tarkoitus syyskuun alussa lähteä ilman paluupaikan varausta ja ehkä muutaman mielenkiintoisen kohteen varassa joskin matkalla yleensä löytyy lähes joka päivälle joku uusi tuntematon kohde. Meille näitä kohteita ovat yleensä museot, linnat, kirkot, luonnonpuistot jne. Huvipuistot ja muut sen kaltaiset runsaan väen paikat tällainen huru-ukko/akka pariskunta kiertää kaukaa. Monta kertaa pelkkä paseeraus antaa sitä lomatunnelmaa kun se tehdään meikäläisittäin eksoottisessa ympäristössä.

Kartat ja EEC (Europe Camping and Caravaning) ja joku muu leirintäopas pitää olla mukana. Sen lisäksi, että nykyään on Eurooppa navigaattori pitää jokaisesta maasta ostaa kartta noin 1:250'000 tarkkuudella. Tuolla tarkkuudella pärjää vaikka nykyajan vempeleet sanoisivat sopimuksen irti, niistä voi myös valita reittiä navigaattorin reitistä poiketen.

Maaseudulla ajaminen on yleensä helppoa pelkällä kartalla mutta lähes jokaiseen läpiajamaani kaupunkiin olen eksynyt, niissä on niitä risteyksiä aivan liikaa oudolle. Aina niistä kuitenkin on ulos päässyt ja tällaiseen läpiajoon uskon navigaattoreista olevan suurimman hyödyn. Tosin noilla "harharetkillä" on löytynyt monia mielenkiintoisia paikkoja joihin ei olisi muutoin "törmännyt".

Syksyn kohteisiin olen ajatellut Roomaa noin viikko lisää ja Välimeren rannikkoa Espanjaan jossa on paljon kiinnostavaa maurilaisajan kulttuuria nähtävänä mikäli olen oikein informoitu.

Yhtenä vinkkinä sanoisin kaikki vanhat kaupungit, niissä on historian havinaa enemmän kuin 10 vuodessa kerkiää kokemaan. Jos nyt on aiheesta kiinnostunut.
  3. Nuo tiemaksut eivät niin järin korkeita ole mutta onhan se yksi harrastus niitä vältellä. Tosin nykyisillä polttoaineen hinnalla saattaa joskus tulla kalliimmaksi vaan ainahan harrastukset maksavat.

Olen kerran kokeillut saksalaisten yleisesti käyttämää "ilmaista" (ei tiemaksuja) reittiä Saksan ja Italian välillä. Se kulkee Resia (it)/ Reschen (ger) passin kautta Alppien yli läheltä Sveitsin rajaa. Sieltä oli ainakin silloin kunhan vaan suunnisti tarkkaan pääsi paikallisteitä Saksaan aivan ilmaiseksi. Tie oli hyväkuntoinen vaikkakaan ei kovin leveä, myöskin mutkia oli sille tielle riittänyt aivan riittämiin joskin pahempiakin on testattu. Parhaimmillaan tie käy noin 1500m korkeudella.

Tiellä oli aika vilkas Saksalaisten m-autoilijoiden liikenne joten kunhan saa päästä kiinni niin kesäaikaan ainakin loppu on helppoa. Saksan puolella reitti alkaa/loppuu Lindaun itäpuolelle.

Retken ajankohta oli muistaakseni 2002 tai 2003 joten muutoksia on voinut tulla.