Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Oppimaan saa tai sitten ei...

    Näyttämällä rajat,kieltämällä ylityksistä ja opettemalla toimintamallit .
    Se sitten toimiiko,riippuu koiran perusluonteesta (osaltaan rodustakin joskus),omasta asemasta koiraan nähden,rittävävästä opetuksesta tai sen riittämättömyydestä ym.

    Mutta ainoa vastuullinen tapa kaikkien kannalta ja kohtaan on joko valvoa koiraa aina ja sen pitää olla niin hanskassa,ettei lähde sieltä tai sitten aidata piha. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän riskinottoa,riippuen osaltaan määrältään missä eletään.
    Jos tarpeeksi huono tuuri käy,niin se ensimmäinen pihalta lähtökin voi olla viimeinen lähtö ylipäätään mihinkään.
  2. Teitte miten teitte,niin kannattaa nyt kuitenkin hakea se yhteinen linja.

    Meillä aletaan pentua kasvattamaan/kouluttamaan siitä päivästä kun tulee.Pikkuhiljaa.
    Hihnakäyttäytymiseen siitä lähtien,kun siinä liikutaan,suurinpiirtein.
    Normivälineet on panta ja hihna.Nahkahihna,lähinnä kun se eniten minua ylipäätään miellyttää.Pennulla vielä joku kevyt juttu.

    Hyvään hihnakäyttäytymiseen kuuluu,että siinä ei vedetä,muut ohitetaan rauhallisesti ja normaalisti (ei seurustella hihnassa koskaan),ihmisten luo (jos joku haluaa tervehtiä)mennään vaan luvalla,ja siinä puolella minuun nähden kuljetaan,kun on laitettu eli ei tsompailla puolelta toiselle.Nuot on säännöt,ja noin toimitaan myös vapaana liikuttaessa.Paitsi luvalla saa vapaana juoksennellä "vapaammin".Mutta muihin suhtautuminen toki samaa.
    Meillä koirien ei tarvi liikkua vieressä.Saa mennä vaikka edellä.Viereen tullaan tarvittaessa,kun haluan,ja siinä kävellään,ollaan sitten hihnassa tai irti.
    Koirat saa haistella lenkeillä.Tuleepahan siinä luonnollisesti nenänkäyttöäkin samalla.Jos en halua,että johonkin hajuun pysähdytään aikeissa,niin sanon vaan mennään.Jos haluan,että hajut joskus tarvittaessa jätetään väliin,niin siihenkin on opittu sana eli nyt mentiin.Silloin tietävät,että nyt mennään vauhdilla,eikä pysähdellä.
    Noin meillä on kuiskittu :D,oli sitten yksi tai useampi matkassa ollut tai on.
    Opetus tapahtuu kaikkeen lähinnä äänellä,ja motivoinnilla.Eli hihna on lähinnä statisti.Toki tarvittaessa se on myöskin hallintaväline,mutta itse pyrin siihen,että koira liikkuu,pysähtyy ym.toimii käskyillä tarvittaessa,ei hihnan pakotteella.

    Eiköhän tuosta selvinnyt kummin vai kammin meillä...

    Niin,ja kaikki vaaditut opetetaan.Ei oleteta,että koirat jossain vaiheessa itse oppii.
  3. Perheen isän kanssa samoilla linjoilla.Eli opetusta vaan kehiin...

    En nyt oikein napannut,mitä on opetettu ja miten.Koska minusta homma on ei ole kondiksessa,jos siihen kuuluu (yhä edelleen) se kielto.
    Jos on opetettu ja oikein,niin ei siinä kieltoja pahemmin tarvi,jos ollenkaan tarvi.
    Kun joku homma myös toimii(osaa ja on sisäistänyt),niin koira tekee sen pääasiassa mielellään ja luonnollisesti.
    Tästä nyt ei tuo ihan paista.Vaan pikemmin,että koira on vaan pakotteilla saatu ruotuun,ei viimekädessä opetettu toimintaa kunnolla. Siitä kertoo jo "korvien laitto ym.",kuin myös se,että koira on alkanut loikkia ohituksen jälkeen.

    Perusjuttuja muuten noit.
    Tuputan tai en,niin ensin mietitään miten kukin haluaa tehdä...
    Minusta taas on ihan simppeli OPETTAA tietty toiminta,jolloin se tulee varmaksi.Eli ohituksiin opetetaan toimintamalli,joka lyhyesti ,että opetetaan kontakti (ruoka,tai lelu.Jos pelkät kehut riittää,niin mikäs siinä.Harvemmin vaan riittää ihan loppupeleihin),sitten sitä harjoitellaan.Tarpeessa vaaditaankin,mutta pointti,että se olisi niin mieluista,että koira siihen itse pyrkisi. Tosi toimissa sitten muistetaan aina se ennakointi,eli ei odoteta niitä virheitä rankaistavaksi,vaan toimitaan itse aktiivisemmin,ettei niitä tule.
    Siinä vaiheessa kun koira osaa hyvin hommat,kontaktin oton voi vaikka halutessa liuttaa pois.Meillä esim.aikuisena koirat ei enää hae,eikä tarvi ottaa ohituksissa kontaktia,kun hommat jo osataan eli tiedetään,että ohi vaan mennään ilman muitten "ihmettelyä",hyppii ne vaikka päällänsä. Jossain tilanteissa,kuten ahtaissa paikoissa,jossa vastaantuleva räyhää,tosin saatan käyttää vielä jotain kontaktintapaista joskus,tosin lähinnä enemmän ohi-käskyä,joka on opetettu alkuhomman siivellä.

    Niin,eikä se namikoulutus ole yhtään sen enempää uskon asia,kun muukaan :D.Puhdasta vietin käyttöä,osana kokonaisuuten pyrkimistä,siinä missä muukin.Ehkä vähemmän katu-uskottavan näköistä korkeintaan ,ja jos se egoon ottaa,niin sitten hankalampi juttu :D.
    Oikein tehtynä hyvä homma,vääri cacca homma.Ihan kuin muukin koiran käsittely tai koulutus.
  4. "Miksi?" No oiskohan ihan siksi,että ihmiset ovat eri mieltä asioista,niin tästäkin,kuin yleensäkin.

    Koira on laumaeläin.Mikä estää palkkamasta tai motivoimasta ruualla tai lelulla? Nythän puhutaan ihan kesykoirista,jalostuksen tuotteista.Ei villieläimistä,jotka keskenään kykenevät lajinomaisesti kommunikoimaan keskenään ja elävät pelkästään lajityypillistä elämää,ei sellaista,jota me ihmiset haluamme.
    Minä en ole ikinä näykkinyt,en alistanut koiria.Meillä ei sitä koirat keskenäänkään harrasta.Eli toisinsanoen,tapansa ehkä kullakin o_O,mutta yleistää ei ihan ehkä kannata ;)
    Ja yhä edelleen,namit,välineet ym.ei poista ongelmia,jos niitä on,mutta tarvittaessa poiston tukena niitä voi käyttää.

    CM on ongelmakoirakouluttaja,ei kouluttaja.Jos verrataan,niin ehkä kannattaisi verrata vastaavaan.
    Kiinnostaakin,ketä ongelmakoirakouluttaja toimii "kävelee ja katsoo..." tyyliin ?

    "Täytyy olla se"...Kyllä.Mutta siihen voidaan pyrkiä eri tavoin.

    CM on erinomainen siinä,miten hän toimii.Sitä tuskin voi kieltää.Ja omaa selkeästi auktoriteettiä.
    Tuomitsematta :D,itse sanoisin,että hänellä on ihan hyvä ajatusmaailma koiriin nähden,taitoa.
    Mutta on myös sellaisia juttuja,joista en pidä tai voisi tehdä toisinkin.Toisaalta,mitä olen jotain jaksoja myöhemmin katsonut,niin lisää hyviä juttuja on tullut kehiin :).Ja sitä itse aina arvostan,että ihminen myös,vaikka kuinka varma ja uskoo toimintaansa,on kuitenkin myös valmis muitakin vaihtoehtoja huomioimaan ja miettimään lisänä tai ohessa :)

    Ja eiköhän muitakin kouluttajia löydy,kuin myös ongelmakoirakouluttajia,jotka hommaansa tekee ihan sydämellä cesari lisäksi.Niin Suomessa,kuin muuallakin.Ja sitten ihan jotain muutakin.Kuten muussakin,laidasta laitaan löytyy joka paikassa,joka asiassa.