Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Oppimaan saa tai sitten ei...
Näyttämällä rajat,kieltämällä ylityksistä ja opettemalla toimintamallit .
Se sitten toimiiko,riippuu koiran perusluonteesta (osaltaan rodustakin joskus),omasta asemasta koiraan nähden,rittävävästä opetuksesta tai sen riittämättömyydestä ym.
Mutta ainoa vastuullinen tapa kaikkien kannalta ja kohtaan on joko valvoa koiraa aina ja sen pitää olla niin hanskassa,ettei lähde sieltä tai sitten aidata piha. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän riskinottoa,riippuen osaltaan määrältään missä eletään.
Jos tarpeeksi huono tuuri käy,niin se ensimmäinen pihalta lähtökin voi olla viimeinen lähtö ylipäätään mihinkään.
11.03.2011 12:51
RIP suurille koiramaailman persoonille.
Ja Yrjölä jää historiaan vielä tervellisemmän ravinnon puolesta puhumisesta ja mainitusta puurosta.
11.03.2011 12:35
Onkohan sinulla nypittävä tirri,vai kynitkös muuten vaan,kuten minä :D
06.03.2011 13:13
Ei ylipäätään koirat tottele jokaista (perheenjäsentäkään) samalla lailla aina.Riippuu hyvinkin koirasta.Silläkään ei ole mitään tekemistä,kuinka koulutettu tai ei aina.
Nyt kun puhutaan taas termeistä,pehmeä,kova ym.niin kiinnostaisi kuulla,onko tämä testissä käytetty,vai mistä tulee.Ihmiset kun niin herkästi viljelevät noita termejä,ja aina ei osu ihan edes kohdalleen. Pelkästään ohjaajaherkkyys(pehmeys) saatetaan sotkea pehmeyteen,ja esim.koiran sitkeys,peräänantamattomuus ym.rotupiirteet kovuuteen.
Itse en usko mihinkään "koiran näyttämiseen".Se menee sinne inhimillistämisen puolelle.
Se miksi toinen menee miten menee ja toinen miten menee,niin on ihan jostain muusta kiinni.Viimekädessä opetuksessa,ihmisten käytöksestä,koiran perusluonteesta ym.
Näkemättä vaikea sanoa tuokin,koska kokonaiseleetkin kertoo omaa kieltää.Joskus vähän rotukin osaltaan.
En tiedä mitä kovistelemalla kouluttaminen tarkoittaa,mutta usein on pikemmin kyse pakotteiden käytöstä.Se on taas oma juttunsa.
Noh,aika ihme suhtautumista mieheltä.Jos olisi omastani kyse,niin saisi samaa mitä tilaisi.Voisi sosiaaliset tavat äkkiä kumminkin muuttua...
06.03.2011 11:15
Meillä irtoaa kunnolla nyt,ja kun yritän sitä jouduttaa,että nopeammin loppuu,niin on kohta läikällisiä,kun kiskon niitä irti oikein urakalla vielä harjauksen yhteydessä lisää :D.Saa sitten pihan tipuset pesänrakennusaineita,jos kelpaa.
Onko siellä ilma ruvennut lämpeämään,vai vieläkö kovia pakkasia piisaa?
05.03.2011 20:00
Noh,eipä löydy,ei. Nyt näköjään taas vaihteeksi pelittää sentäs.
Jotain pientä pakkasjaksoa on tuossa vielä lupaillut,mutta eipä taida jäädä ainakaan päälle.Kyllä luotan sen verran noihin sääsammakoihin,yleensä suht kivasti tietävät :D
Kohta alkaa juu se kurakeli.Silloin kyllä mietin välillä,että pitäiskö muuttaa johonkin paikkaan,jossa mettä lähtisi ihan takapihalta.Kurasten koirien lisäksi,kun minä kuulun siihen sarjaan,jonka kävellessä rapa roiskuu niskaan asti :/ .Ja housut saisi pestä joka käytön jälkeen,jos haluaisi ihan siistinä pysyä.
04.03.2011 14:26
Viestini oli siis Pietro(jollekkin),mutta tää helskutin uudistus heittelee viestejä näemmä mihin sattuu.Ihan kökkö homma.
03.03.2011 18:23
"Onko tosiaan..." Pystytään,tai ei.Usein käskyjä käytetään vain lähinnä opetteluaikoina,kun opetetaan,miten halutaan toimittavan.Koirahan syntyessään sitä ei tiedä itsestään.
"Miksi koiranne..." itseasiassa mielenkiintoinen kysymys.Ja vaikea vastata,miksi koirat viimekädessä enemmän kiinnostuneita jostain asioista,kuin toisista.Voisiko viimekädessä ole jotain vaikutusta geeneistä,vieteistä ja vaistoista.Jaa-a,vaikea sanoa...
Ja kyllä,koirile opetetaan,nimenomaan opetetaan,että on yhtä luonnollisia,ainakin esim.ohitettavuuden suhteen ja toivotun käytöksen...
Mutta kerro,miten toimitaan,jos koiraa ei tarvitse opettaa.Miten koira itsestään oppii/osaa pysyvästi esim.ohittamaan koirat luonnollisesti?
03.03.2011 18:20
Teitte miten teitte,niin kannattaa nyt kuitenkin hakea se yhteinen linja.
Meillä aletaan pentua kasvattamaan/kouluttamaan siitä päivästä kun tulee.Pikkuhiljaa.
Hihnakäyttäytymiseen siitä lähtien,kun siinä liikutaan,suurinpiirtein.
Normivälineet on panta ja hihna.Nahkahihna,lähinnä kun se eniten minua ylipäätään miellyttää.Pennulla vielä joku kevyt juttu.
Hyvään hihnakäyttäytymiseen kuuluu,että siinä ei vedetä,muut ohitetaan rauhallisesti ja normaalisti (ei seurustella hihnassa koskaan),ihmisten luo (jos joku haluaa tervehtiä)mennään vaan luvalla,ja siinä puolella minuun nähden kuljetaan,kun on laitettu eli ei tsompailla puolelta toiselle.Nuot on säännöt,ja noin toimitaan myös vapaana liikuttaessa.Paitsi luvalla saa vapaana juoksennellä "vapaammin".Mutta muihin suhtautuminen toki samaa.
Meillä koirien ei tarvi liikkua vieressä.Saa mennä vaikka edellä.Viereen tullaan tarvittaessa,kun haluan,ja siinä kävellään,ollaan sitten hihnassa tai irti.
Koirat saa haistella lenkeillä.Tuleepahan siinä luonnollisesti nenänkäyttöäkin samalla.Jos en halua,että johonkin hajuun pysähdytään aikeissa,niin sanon vaan mennään.Jos haluan,että hajut joskus tarvittaessa jätetään väliin,niin siihenkin on opittu sana eli nyt mentiin.Silloin tietävät,että nyt mennään vauhdilla,eikä pysähdellä.
Noin meillä on kuiskittu :D,oli sitten yksi tai useampi matkassa ollut tai on.
Opetus tapahtuu kaikkeen lähinnä äänellä,ja motivoinnilla.Eli hihna on lähinnä statisti.Toki tarvittaessa se on myöskin hallintaväline,mutta itse pyrin siihen,että koira liikkuu,pysähtyy ym.toimii käskyillä tarvittaessa,ei hihnan pakotteella.
Eiköhän tuosta selvinnyt kummin vai kammin meillä...
Niin,ja kaikki vaaditut opetetaan.Ei oleteta,että koirat jossain vaiheessa itse oppii.
03.03.2011 17:47
Perheen isän kanssa samoilla linjoilla.Eli opetusta vaan kehiin...
En nyt oikein napannut,mitä on opetettu ja miten.Koska minusta homma on ei ole kondiksessa,jos siihen kuuluu (yhä edelleen) se kielto.
Jos on opetettu ja oikein,niin ei siinä kieltoja pahemmin tarvi,jos ollenkaan tarvi.
Kun joku homma myös toimii(osaa ja on sisäistänyt),niin koira tekee sen pääasiassa mielellään ja luonnollisesti.
Tästä nyt ei tuo ihan paista.Vaan pikemmin,että koira on vaan pakotteilla saatu ruotuun,ei viimekädessä opetettu toimintaa kunnolla. Siitä kertoo jo "korvien laitto ym.",kuin myös se,että koira on alkanut loikkia ohituksen jälkeen.
Perusjuttuja muuten noit.
Tuputan tai en,niin ensin mietitään miten kukin haluaa tehdä...
Minusta taas on ihan simppeli OPETTAA tietty toiminta,jolloin se tulee varmaksi.Eli ohituksiin opetetaan toimintamalli,joka lyhyesti ,että opetetaan kontakti (ruoka,tai lelu.Jos pelkät kehut riittää,niin mikäs siinä.Harvemmin vaan riittää ihan loppupeleihin),sitten sitä harjoitellaan.Tarpeessa vaaditaankin,mutta pointti,että se olisi niin mieluista,että koira siihen itse pyrkisi. Tosi toimissa sitten muistetaan aina se ennakointi,eli ei odoteta niitä virheitä rankaistavaksi,vaan toimitaan itse aktiivisemmin,ettei niitä tule.
Siinä vaiheessa kun koira osaa hyvin hommat,kontaktin oton voi vaikka halutessa liuttaa pois.Meillä esim.aikuisena koirat ei enää hae,eikä tarvi ottaa ohituksissa kontaktia,kun hommat jo osataan eli tiedetään,että ohi vaan mennään ilman muitten "ihmettelyä",hyppii ne vaikka päällänsä. Jossain tilanteissa,kuten ahtaissa paikoissa,jossa vastaantuleva räyhää,tosin saatan käyttää vielä jotain kontaktintapaista joskus,tosin lähinnä enemmän ohi-käskyä,joka on opetettu alkuhomman siivellä.
Niin,eikä se namikoulutus ole yhtään sen enempää uskon asia,kun muukaan :D.Puhdasta vietin käyttöä,osana kokonaisuuten pyrkimistä,siinä missä muukin.Ehkä vähemmän katu-uskottavan näköistä korkeintaan ,ja jos se egoon ottaa,niin sitten hankalampi juttu :D.
Oikein tehtynä hyvä homma,vääri cacca homma.Ihan kuin muukin koiran käsittely tai koulutus.
01.03.2011 14:10
Onhan kaikki väärinkäytökset tuomittavia kasvattajien puolelta,ja hyvä tuoda esiin.Jos selkeää huijausta tai rikosta on tapahtunut,niin siitä kannattaa HETI ilmoittaa kennelpiirin sovittelijalle,kennelliittoon ja tarvittaessa tehdä rikosilmoitus.
Ihmiset voisi kyllä itse olla tarkempia.Jotenkin oudolta tuntuu,jos/kun koirakaupoissa ollaan holtittomia,vaikka tietoa on jo saatavilla.Samalla lailla kun pitäis asiat hoitaa,kun normaalistikin kaupat ja paperiasiat,eli hyvin.
Hankalia juttuja nämä tosin ovat,kun sitä häikkää löytyy puolin ja toisin.Eikä nettikirjoituksissa tiedä sitä vähääkään,mikä milloin on totuus,ja ketä mokailee...
01.03.2011 11:37
Kuten jo edellä sanoin,pidä se koira hihnassa,älä vapauta,niin kauan,kun opetusharjoituksilla saadaan rauhoittumaan.
Opeta sille myös uusi sana vapaan tilalle,eli siinä vapautus opetetaan itse suht välinpitämättömänä ja koiralle rauhallinen vapautuminen.
"Pitäiskö..." Noh,jos nyt ainakin alkaisi ihan kunnolla opettaa koiralle näitäkin juttuja ihan alusta,niin tulostakin voi ruveta tulemaan.
Kaikkein tärkeintä on nyt saada se koira rauhoittumaan,ja siihen vaikuttaa pitkälti se oma käytös,ja muitten.Jos niitä ei saa kuntoon,niin aloituskohta on aika heikoilla...
Tuo ukon kouluttaminen menee jo enemmänkin ihmispuolen alan puolelle.Joten ei siitä sen enempää.Itse pistäisin jo moisesta ulkoruokintaan :D.Pääsisis helpommalla,kun ei tartte kahta sählää työstää .
01.03.2011 11:24
Ylipäätään täytyy sanoa,että on ne koirat ihmeellisiä,kun ei vielä enempää ole luonneongelmia,kun meitä ihmisiä joutuvat kestämään ja epäloogisuuttamme...
Eli on,silloin kun on.Ja ihan maalaisjärjellä ajatellen,jos koiraa rangaistaan jollain tapaa,ja samaa käytetään sitten ihan huvin vuoksi,niin toki se ristiriitoja aiheuttaa.Varsinkin vielä jos siinä tilanteissa on käytetty jotain yhteistä sanaa,tai elettä.
Yksi tyhmempiä tapoja mokata,ja sitten ihmetellään,kun koira ei toimi. Toki jotkut osaavat homman hoitaa niinkin,että koira ei asioita yhdistele,eikä ongelmia tule.
"Kentällä käy..." No,jos he syyn tietävät,että ovat mokanneet,niin eikö sitten kannattaisi sen eteen jotain tehdä,ihan koirankin kannalta... Aika typerää on koiraa paineistaa turhaan... Ellei sitten ole ihan selittelystä kyse ylipäätään,kun koira ei toimi.
Tosin voihan muitakin syitä olla ja onkin olemassa,miksi koira ei kunnon maahan menoja tee.Se on sitten oma juttunsa.
28.02.2011 16:15
"Miksi?" No oiskohan ihan siksi,että ihmiset ovat eri mieltä asioista,niin tästäkin,kuin yleensäkin.
Koira on laumaeläin.Mikä estää palkkamasta tai motivoimasta ruualla tai lelulla? Nythän puhutaan ihan kesykoirista,jalostuksen tuotteista.Ei villieläimistä,jotka keskenään kykenevät lajinomaisesti kommunikoimaan keskenään ja elävät pelkästään lajityypillistä elämää,ei sellaista,jota me ihmiset haluamme.
Minä en ole ikinä näykkinyt,en alistanut koiria.Meillä ei sitä koirat keskenäänkään harrasta.Eli toisinsanoen,tapansa ehkä kullakin o_O,mutta yleistää ei ihan ehkä kannata ;)
Ja yhä edelleen,namit,välineet ym.ei poista ongelmia,jos niitä on,mutta tarvittaessa poiston tukena niitä voi käyttää.
CM on ongelmakoirakouluttaja,ei kouluttaja.Jos verrataan,niin ehkä kannattaisi verrata vastaavaan.
Kiinnostaakin,ketä ongelmakoirakouluttaja toimii "kävelee ja katsoo..." tyyliin ?
"Täytyy olla se"...Kyllä.Mutta siihen voidaan pyrkiä eri tavoin.
CM on erinomainen siinä,miten hän toimii.Sitä tuskin voi kieltää.Ja omaa selkeästi auktoriteettiä.
Tuomitsematta :D,itse sanoisin,että hänellä on ihan hyvä ajatusmaailma koiriin nähden,taitoa.
Mutta on myös sellaisia juttuja,joista en pidä tai voisi tehdä toisinkin.Toisaalta,mitä olen jotain jaksoja myöhemmin katsonut,niin lisää hyviä juttuja on tullut kehiin :).Ja sitä itse aina arvostan,että ihminen myös,vaikka kuinka varma ja uskoo toimintaansa,on kuitenkin myös valmis muitakin vaihtoehtoja huomioimaan ja miettimään lisänä tai ohessa :)
Ja eiköhän muitakin kouluttajia löydy,kuin myös ongelmakoirakouluttajia,jotka hommaansa tekee ihan sydämellä cesari lisäksi.Niin Suomessa,kuin muuallakin.Ja sitten ihan jotain muutakin.Kuten muussakin,laidasta laitaan löytyy joka paikassa,joka asiassa.
27.02.2011 13:15
Jatketaan...
Se,että koiralle opettaa vaikka paikan,kun vieraat tulee,on toisaalta hyvä juttu.Mutta...
Ensinnä,se kannattaa opettaa ihan erilaisessa mielentilassa ja eri käskyin,kuin tottelevaisuussuorituksena.
Eli nyt haetaan rauhallista,ei tarkkaavaista olotilaa.Helpoiten pääsee,kun koiralle opettaa ensin sen mainitsemani rauhoittumisen käskyineen,eli koira tietää että nyt huilitaan,muusta viis.Silloin se ei myöskään opi tuota piippaamista,eikä kerää kierroksia.
Nyt kun maahanmeno on jo perusteellisesti ryssitty koiran kanssa,ja saatu se piippailu kunnolla kehiin ja koira hermostumaan (stressi ja kierrokset nousee),niin paras vaihtoehto on opettaa ja vain positiivisesti uusi sana ja maahanmeno uudestaan.Jos ei ole tarvis mitään tokojuttuja ,niin se käy ihan siinä yhteydessä,kun opettaa sen aktiivisen rauhoittumisen ja liittää siinä sen sanan.Voi sen muutenkin,mutta kuten sanoin,rauhallisessa mielentilassa ja koko homma pidetään siinä tilassa,loppuun asti.
Niin,ja jos ja kun piippaavaa koiraa mennään rankaisemaan esim.siinä paikalla pidossa,niin melkoista taitoa ja koiranlukua se vaatii,jos sen meinaa saada onnistumaan...
26.02.2011 15:37
Ensinnäkin,KAIKKEIN tärkein on oma rauhallisuus.Vaikka se koissu menis seinille,niin ei kiihdytä.Selkeesti ja määrätietoisesti toimitaan,mutta rauhallisesti.
Ovikelloon ja tulemiseen ensinnä koulutatte ihmiset.Kukaan ei huomioi koiraa,ei katso,ylipäätään koko kylässä oloaikana sitä ei huomioida mitenkään.Jos se tulee luokse,pää käännetään sivulle rauhallisesti eli käytetään rauhoittavia eleitä.Ne vieraat,jotka ei noin toimi,niin voi jättää tulematta.Vaihtoehtoja kun kauhiasti ei ole...
Tuota voi myös harjoitella.Eli ovikello soi,joku tulee ja niin edespäin.Ovikellon soidessa sinne ei itse rynnätä pää punaisena,vaan sovitaan vieraitten kanssa,että odotellaan aina jonkin aikaa,sitten rauhassa hipsitään ovelle.Vieraat myös vastaanotetaan itse eleettömästi.
Sama käytös kun ollaan vieraissa.Alussa voi myös koiran pitää kiinni koko ajan.Tosin koiralle kannattaa ensin opettaa aktiivinen rauhoittuminen kotona,siihen liitetään viitesana,jota sitten harjoitellaan esim.lenkillä ym.Jolloin koira oppii rauhoittumaan.
Tuosta homma lähtee,mutta hetkessä ei muutosta tapahdu,ja jokainen ihmisen puolelta tuleva kämmi heikentää.Hyvä olisi,jos koira olisi myös ennen lenkitetty,siitä ehtinyt rauhoittumaan,jolloin päästään ylipäätään aloittamaan hieman rauhallisemmassa mielentilassa.
26.02.2011 15:25
Itsenäinen,riippuu kuinka itsenäinen viimekädessä.Riippuu osaltaan rodun käyttötarkoituksestakin.
Missä määrin itsenäinen eli mitä enemmän,sen enemmän pystyy olemaan ilman "johtajan" läheisyyttä ja myöskin itse kontaktia hakee.Kasvatus,saati koulutusmielessä hyvin haasteellisia.Varsinkin jos haluaa mahdollisimman hyvää hallintaa.
Oman arvonsa tunteva.Minusta enemmänkin inhimillistävä määrite.Ei niinkään koiralle sopiva.Varsinkin kun mitä kummallisimpia näkemyksiä tuosta ihmisillä tuntuu olevan...
24.02.2011 19:40
Eiköhän vähemmässä määrin niitä ole,jotka nyt ihan pelkästään suojeluun tavoitteena. Hyväksi rodunomaiseksi palveluskoiraksi jo sitten enemmänkin.Varsinkin maleissa.
Mutta jos tosiaan kiinnostaa,niin ei muuta kuin jalostustietokantaa tutkimaan.Eiköhän sieltä saa osviittaa jo ihan kivasti ;)
Sitten vaan soittelemaan kasvattajille,ja miettimään,onko ylipäätään itsellä resursseja nimenomaan käyttikselle ;) Se nyt on se oleellisin,kuin myöskin se,nimenomaan kummalle.Erityyppisiä kun ovat...
24.02.2011 19:08
Kiinnostaisi kuulla mistä on kyse,kun noin kovalta kuulostaa ?
Jos nyt oikeasti koira on noin huonossa kunnossa,eikä kyse ole "vaan" jonkun perinnöllisen sairauden mahdollisesta perimästä,niin tuo muuttaa jo asiaa.
Siksikin olisi näissä kysymyksissä ihan hyvä hieman tarkemmin laittaa,niin vastauksetkin voisi enemmän "antaa"...
Jos koira on oikeasti tuossa mallissa,niin silloin on pennuttaminen mielestäni niin moraalisesti väärin (perinnöllisyydenkin kannalta),kuin myös eläinsuojelullisesti väärin.Ja jälkimmäinen siis muuttaa oleellisesti asiaa.Eli tuossa tapauksessa kannattaa pyytää lekurin lausunto koirasta ja ottaa suoraan yhteys eläinsuojeluviranomaisiin.Jos siellä katsotaan aiheelliseksi(todennäköisesti),niin silloin on mahdollista asiaan vaikuttaa ja todennäköisesti helpostikkin.
23.02.2011 14:13
No minusta tuo menee kyllä rääkin puolelle.Varsinkin kun tietää,kuinka herkästä paikasta kyse.Vaikka kuinka puolustellaan "että kovasuinen".Säännöt tosiaan on tiukentuneet vuosien saatossa,mutta kyllä tuosta mieleen tulee,että mikä ettei vähän lisääkin...
22.02.2011 20:17
120 / 262