Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Menee vähän yleistyksen puolelle nuot eka sanat...

Kun ei ne kaikki samaan kastiin kuulu.

Siis tuo koira-ajokortti ei ole ollenkaan huono idea.Ylipäätään sellainen pitäisi olla kaikille koiran ostajille.Vaativien voisi sitten olla vielä jotain vaikka extraa.
    Se sitten,miten toteutetaan,ei taida ihan helppoa olla. Kun periaatteessa pitäisi sellainen suorittaa jo ennen koiran ottamista.
    Minusta pitäisi ehkä myös kääntää katse enemmän myös jalostuspuoleen. Eli kasvattajille enemmän "painetta" hyviin koiriin ja huolellista myyntiä.Jonkinlainen sertifikaatiosysteemi ehkä tuohon.Jotain myös valvontaa enemmän,että jos esim.jonkun kasvattajan koirista enemmän sikiäisi huonoa sanottavaa,niin jollakin lailla voisi laittaa tarkkailuun tai puuttua.Luonnetestauksia enemmän roduille,että edes nähtäisiin ne ääripäät pois ja jokin systeemi siihen liittyen myös kasvatuspuoleen.
    Tuossakin,kun on laumiksia(joitain) ollut tapetilla,niin mitä olen kuullut,niin siellä on jokunenkin "villikasvattaja", jolta on ongelmia ollut ...
    Hyvät ja vastuulliset siinä taas sitten kaikki kärsii ja koko laumanvartijaryhmä niputetaan nippuun ja leimataan suurinpiirtein ilmestyskirjan pedoiksi.

Seuraava vaihe voisi sitten olla todellakin jotkut hallintakokeet.Eli jotain sellaisia kehittää,jossa näkyisi nimenomaan,että koira pärjää nyky-yhteiskunnassa ja on omistajalla käsissä.Eli pitäisi nimenomaan olla sellaiseen kehiteltu,ilman muita kikkailujuttuja.Ja sellainen,että se nimenomaan mittaa hallittavuutta,koiran normaalia sietokykyä,ei mitään niinkään puhtaasti opeteltuja koesuorituksia,joihin sitten osallistumiskynnys on ehkä vaikeaa.

Vaikeita asioita,ja tiedä sitten miten saisi toimivan.Ehkä jotkut viisaammat saisi joskus kehiteltyä.
    Jos jossain maissa on jotain tuonsuuntaista,olisi mielenkiintoista saada linkkiä tai tietoa.
  2. Eläinrasvat on siis eläinperäisiä,ja lähinnä nimenomaan "suorat" eli lihat.Mitä rasvaisempaa,sen enemmän eläinperäistä rasvaa,siis nimenomaan rasvaa.Kunnon ihra esim.on hyvä energian lähde talvella ja erikoistilanteissa.Tosin varovaisuus siinä eli voi aiheuttaa vatsan sekaannuksen liian isoina annoksina tai tottumattomalle.Voikin on osaltaan,tosin jo käsiteltyä.
    Rasvalisiä on sitten myös kalaperäinen,esim.lohiöljy ja sitten kasvisperäiset eli kasvisöljyt.
    Kasvisperäisistä rypsiöljykin on ok,itse vaihtelen eri öljyjä,pellavansiemenöljyä tosin menee eniten.
    Jokaisessa hieman eri vitaaliaineensa,joten ihan ok vaihdellakkin.Niin ja kylmäpuristetut on parhaita.
    Ei siitä margariinista mitään haittaakaan ole,mutta voi on tujumpaa,jos vaikka rasvalisänä meinaa.

En niin tarkalleen noista nappuloista tiedä,ja vähän skeptinenkin olen,mitä niissä aina viimekädessä on ja missä muodossa :D Meillä kun koissut on aina pupeltaneet kotisafkaa,joista nyt tietää varmasti mitä syövät :)

En usko,että ihan turhaa kikkailua olisi noita öljyjä syöttää jonkin verran tai kuureittain.Ei sitä koskaan tiedä mitä koira viimekädessä irti saa noista nappuloista,tuossakaan asiassa...Joten minusta ainakin ihan ok.
    Kalanmaksaöljyn käyttö on sitten hieman eri asia.Että sitä ei kannata ihan miten vaan ruiskia ruokaan,vaan pitä huomioida se muukin safka sen korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi.Välttämättä ei kannata ainakaan teollisen kanssa käyttää,tai sitten joskus pimeinä aikoina kuuri pienellä annoksella.
  3. Noh huijaustahan noit koiraruokasafkojen mainokset ym. enemmän tai vähemmän on,tai miksi niitä sanoisi,kun mainostetaan jopa,että "meidän safkoilla useampi vuosi elinikääkin lisää" .Kun tuollaisia lukee,niin luulis uskomusten jo häviävän :D

Jos oikeista lihoista puhutaan,niin en näe koirille mitään tarvetta mitään "sisäfileitä" syöttää.Ihan pätevät jutut noista jää,mitä ihmisten ruokien ulkopuolelle jää. Ne sidekudokset,rasvat ym.kun on ihan hyvää koiran safkaa.
    Koirille myytävät jauhelihat itseasiassa mielestäni on parempia,kuin missään kuivamuonissa lisäaineissa ym.käsitellyt ns.lihat.Joissain jauhelihoissa voi tosin eroa olla mm.enemmän verta,tai itseainesosien määrässä suhteessa. Ja onhan noita lihoja,niin paloina,kuin jauhelihoina saatavana jo melkoiset valikoimat mistä valita,jo siinäkin,mitä elukkaa haluaa syöttää ;)

Jos kuivamuonan lisänä jonkinverran lihaa syöttää,niin kalkkivalmiste on tarpeeton,ellei nyt mitään hirveitä mällejä heitä o_O.Jos kuivamuonan lisänä ylipäätään aikoo syöttää,niin sitten kannattaa miettiä määrät suht tarkoin ja kannattaako,JOS kyseessää kasvava luustoltaan vaativa rotu.Jos taas ei,niin ei niin tarkkaa.

Ja tutkimukset on tutkimuksia.Riippuu ketä minkäkin tekee aina joskuskin ;)
    Ihan maalaisjärjellä ajatellen ylipäätäänhän on aina sanottu,että kaikki kypsentäminen (pakastuskin) jonkin verran tuhoaa niitä vitaaliaineita ;)

"Susi ei..." Tiedä sitten viimekädessä tuotakaan.Kun siitäkään ei ole edes tutkimusten mukaan taidettu yksimielisyyteen päästä ;D
  4. Minä olen pari vuosikymmentä kouluttanut kaikkien rotujen koirayhdistyksessä tottelevaisuutta(melkoisen isossa).Muissakin ja hyvin "erityyppisissä",mutta tuossa yhä edelleen säännöllisesti.Niin kauan kun mukana olen ollut,niin siellä on ollut kaikenkokoisia.Niin nytkin,ja pieniä hyvinkin paljon,mutta pääasiassa käyvät näytelmäpuolella.
    Tosin selkeesti lisääntynyt tämän vuosisadan alusta mielestäni tokopuolella.
    Ja kuten olen sanonut ennenkin,niin nissä vasta sitä fiksuutta löytyy ja tekemisen halukkuutta hyvin monessa.
    Ennakkoluulot on vaan ihmeen sitkeessä. Olen ollut vetämässä muutamat koulutukset aikoinaan paikalliselle puudelijengille,ja täytyy sanoa,että harmi,että ne karvapallot on syyttä suotta saaneet "pelkän" tupeeratun näyttelypellen maineen. Äärettömän fiksuja koiria,nopeita oppimaan ja kun motivaatio saatu kasaan,niin erittäin työteliäitä kääpiöistä alkaen.Omasta mielestäni ehkä eniten sieltä päästä.Toisin sanoen minulla on hiukan erilaista näkökantaa.
    Ja täytyy sanoa,että minulla ei ole ollut huonoa sanomista touhuista,siinä ne on järjestykseen laitettu,kuin isommat toverinsakin. Tai sanoisin,pikemmin niiden omistajat :DDD

Pk-kentillä ei pahemmin ole ollut pieniä.Tosin ei ihmekään,kun eiköhän ole kieroon jonkun verran katsottu aika monestikkin,kun joku tirriäinen on mukaan pyrkinyt...
    Ihan omasta kokemuksestakin historiasta :D aikoinaan muistan,kun tiettyyn harrastukseen lähdin "vieraalle" kentälle(jossa joskus monta vuotta sitten kävin ison koiran kanssa ja ok,ja nyt oli siis porukka siellä vaihtunut ja minulle uutta ),niin kyllä siihen hommaan pyrkivää tirriäistä hiukan kieroon osa katsoi,kun ei pahemmin moiseen totuttu oltu...No hyytyi ne hymyt siitä hymyilijöiltä,ja osa tikahtui kun " kun ei se koko ,vaan se laatu,tulikin framille ;D
    Että toisaalta voi sanoa myöskin,että voipi olla joskus niinkin,että on into lopahtunut jollain heti kättelyssä,jos vastaanotto on ollut enemmän tai vähemmän "rasistista",siis jossain paikoin. Kaikki kun ei ole yhtä kova kalloisia koiransa kanssa :D

En tiedä,onko pelkästään pienille koirille nytkään kursseja.Mutta minun mielestäni ei tarviskaan,ellei sitten haluta.Ihan samalla lailla ne pienet on koiria,kuin isotkin,ja ihan samalla lailla ne ohjaajat pystyy ohjeistamaan,oli siellä narunpäässä tirri tai jätti.Se on vaan asenne kysymys.Eli ne hommat tehdään,mikä on tarkoitus ja käyttäydytään sen mukaan.
    Eipä taida pk-kentillä vieläkään pahemmin pieniä olla.Oman kokemukseni mukaan lähinnä sitten niitä,joilta myös lisänä löytyy joku tirri,joka sitten on "tuttuna jenginä"mukana touhuumassa.
    Noh,hyvä puoli muuten pk-kentillä monessa on se,että aika avoimin mielin on harvinaisempiakin rotuja mukaan tullut,edes sitten isoja sellaisia.Tosin onhan noita pk-oikeuksiakni enemmän jakoon laitettu.
  5. Kyllä aika hienosti on,jos jalostustoimikunnassa istuu nuo kaikki mainitut.Eiköhän yleisemmin koostu kasvattajista/harrastajista.Tosin genetiikkaa nyt pitäisi ihan kasvattajienkin tuntea,vähintään perusasiat.

a) ainakaan niistä mitä tiedetään.Lähinnä virallisista tuloksista siis.
    b) riippuu mikä on puolueeton ja miten hyvin se puolueettomuus toimii.
    Yleensä päätökset tehdään ihan selkeisiin julkisiin kriteereihin,mitkä on ehdoissa määritelty.Ja hyvä niin.Kaikki valmiisiin tehtyihin kriteereihin perustumattomat päätökset kun voi mennä helposti myös "musta tuntuu" kategoriaan.

"Vaikka mitään virallista..." Siis nimenomaan virallista.Mitkään suositukset/hyväksynnät ei asiaa tee viralliseksi,vaan ainoastaan yleisesti virallisesti määritellyt tulokset.