Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"On tässä hieman..." Ai apua,minä kun olen luullut,että perheen isä on mies.Olenko erehtynyt,vai osaako miehet oikeasti ajatellakin myös muutoin kuin putkiaivoilla,toiselta kannalta o_O :DDDD
Elä siirry takavasemmalle.Etkö ole kuullut,että sen sakeampi soppa,kun enempi C=:-) .Hyvässä kuin pahassa :D,mutta ainakin on kunnon ja kiinnostavat seokset,mitä enemmän hämmentäjiä.
Muutoin vois olla tylsemmät sopat.
12.09.2010 19:21
Tässä on kyllä tullut jo viestiviestiltä niin samansuuntaista,kuin omat hajatelemat,että ei paljon lisättävää,vaikka yrittäis pinnistelläkkin :D
Jos sen verran,että oisko vähän nykypäivänä myös sitä,että sitä tietoa saa liikaakin.Yleensä siis tieto on tosi hyväksi,mutta tulee mieleen välillä,että kun sitä saa pureksimatta,niin se oma yritteliäisyys ehkä pienenee,kokemuksen kautta hakeminen vähenee,jolloin se koiranluku "vähenee" ja sitten herkemmin taas tulee uusia ongelmia eteen.
Eli kun joutuis enemmän alussa polullaan vääntämään ja asioita itse miettimään,niin pitemmän päälle se myös kehittäisi paljon.Noh,tiedä häntä.Monta monessa.Ja kaikki korostuu,kun koiramäärät on hurjasti lisääntyneet,ja pelkkä koirien status omistamisessakin noussut.
Minäkin olen sitä mieltä,että kehitys koulutuksessa on mennyt parempaan,ja itseasiassa koiraystävällisempään suuntaan.Ja tuloksethan näkyy jopa harrastustasolla,kilpatasolla,joka puolelta kansainvälisellä tasolla ropisee nykyään huipputuloksia suomalaisille :)
Tosin vähän ehkä liikaa puhutaan entisajan "nyrkilläpäähän"systeemistä.Ei se nyt ihan niin hurjaa kauttaaltaan ollut.Enemmän kyse ehkä runsaista pakotteista.Mutta ainahan laidasta laitaankin myös on ollut.Nykyään enemmän ehkä taas sitä toista laitaa...
Minun mielestä taasen ei pahemmin ennenvanhaan maalaiskoiria ylipäätään kouluteltu.Ei pahalla,jos ei hyvälläkään.Siellä ne narunnokassa päiväänsä vietti,ja metsästysaikana mettälle vietiin.Ja sen hoiti lähinnä vahva vietti.Jos ei sitä ollut,niin soronoo vaan sille sielulle...
Samaa mieltä minäkin viimekädessä olen,että ei niillä tavoilla väliä ole,vaan tuloksilla.KUNHAN ne tavat on vaan inhimillisiä,koiria kunnioittavia ja ymmärtäviä.
Noh kukkistätinä tosin positiivisen kouluttamisen ja vahvistamisen puolesta itse lähinnä liputtelen :D
12.09.2010 19:08
Minusta paras tapa antaa lääkkeet,jos on tarkka koira ruuasta,niin yksinkertaisesti kuono auki ja työntää lääke sinne nieluun.Sitten heti makupala päälle,että koira varmasti nielasee.Jos ei makupala kiinnosta,niin hieroo kevyesti kaulaa,niin tulee nielemisrefkeksi.
Isolle helppoa,pikkutirriäiselle pienen suun takia vähän hankalampaa,mutta kyllä sekin onnisttuu.
Menee sitten joka murunen ja varmasti.
12.09.2010 17:48
No kun tää maailma vaan ei ole ideaali,ja sille ei voi mitään.Oli kyse sitten mistä.
Itse olen kyllä myös sitä mieltä,että järjestöt voisi enemmänkin puuttua epäkohtiin.
Minulle sopisi aivan mainiosti,että hommat standartisoisiin ja laitettaisiin niin selkeäksi,esim.ikäraja nartun käyttöön,ettei sitä yksinkertaisesti ylitettäisi millään poikkeusluvilla ym.
Mutta,kun ne asiat ei aina mene kuten haluaa,niin silloin on vaan omilla valinnoilla tehtävä mahdollisemman moraalisesti oikein,myös ostajana.
Kuten sanoin,sen toimintaa tukee,mistä koiransa ostaa...
Jos uudet ostajat ei osaa olla aktiivisia,niin mielestäni nykypäivänä on enemmänkin kyse uusavuttomuudesta.
Tietoa on saatavilla tuutin täydeltä,ihan toisin kuin ennenvanhaan,jolloin oli käytössä pelkkä maalaisjärki useinkin...Ja silläkin jotkut pärjäsi.
Tuntuisi oudolta,jos löytyy ihmisiä,jolla ei ole yhtään maalaisjärkeä,ei yhtään pitkänlinjan koiratuttua,ei nettiä,ei kirjastoa käytettävissä,ei tietoa yhtään mistään nykyaikana.Täytyy aika pimennossa elää o_O
Kotisivut on kotisivuja.Niitä nyt ylipäätään ei voi kukaan valvoa,vaikka sinne kirjoittaisi mitä potaskaakin suurinpiirtein,jos vaan nettietiketti täyttyy ym.perusjutut.
Jalostustietojärjestelmä on yksi erinomainen faktapankki omalta osaltaan.Ja AINA se,että tarkoin kysyy kasvattajalta asioita,ja AINA käy paikanpäällä katsomassa.Jotain kuvaa siitäkin osaltaan saa.
12.09.2010 13:46
Opettaminen on aina toki hyödyllistä,ihan missä vaan :),mutta on jo kaksi eri asiaa saada jokin niin varmaksi,että se toimii myös ilman valvontaa.Eli pihalla yksin pysyminen ja vaikka lenkit auki.Jälkimmäisessä kun omistaja pystyy kontrolloimaan (jos siis pystyy...),mutta ensimmäisessä ei lainkaan.
On myös ihan eri asia,kun pihalla pysyminen lähtee jo sisäisesti koirasta eli tietyt vahvasti laumaviettiset,kuin esim.toisenlaiset.Toki yksilökin vaikuttaa.
Ja toiset pystyy opettamaan asiat,toiset ei.Koskaan ei tiedä,jos ei pystykkään ja siihen kun lisää,että mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma,ja että koira ei ole kone,minka pystyy satavarmasti ohjelmoimaan,niin se kertoo,missä riskeissä kuitenkin ollaan.
Ja kun,kannattaa muistaa,harvemmin se koira oppii laakista.Niitä lepsuksia tulee.Ja yhdessäkin voi pahimmillaan käydä köpelösti :/.Osaltaan riippuu missä asuukin.
Ja niitä kun ihan oikeasti on jokusiakin tapahtunut oikeassa elämässä,kun se koira sieltä pihalta lähtiessään ei ole enää palannut.Syystä tai toisesta...Siinä sitten omistajat parkuu,mutta koiraparkaahan se ei enää mitään hyödytä.
ps.Aidan alle pystyy tarvittaessa tekemään vahvistukset.Ja jos ei onnistu,niin sitten ei pidä valvomatta ulkona ;)
12.09.2010 11:33
"No siteerataan..." Niin,ja missä siellä lukee,ettei nimenomaan kuulu? Eli jos näin lukisi,niin se olisi nimenomaan virhe luonteessa,joka tarkoittaisi,ettei olsi esim.jalostuskelpoinen.
Itseasiassa,jos tuota lukee,niin siinä on kyllä niin hauskoja kohtia,että onneksi ei ole kysessä joku iso,myös fyysisesti vahva koira ;)Jos nimittäin lukisi kuin piru raamattua ja toteuttaisi,niin voisi äkkiä olla pulassa ison koiran kanssa,vaikka jonkun isomman molossityyppisen o_O
Entä mopot? Missä niitten sivuilla lukee,ei kuulu ?
Itseasiassa mopot on hyvinkin helppoja kouluttaa,erittäin älykkäitä,oppivaisia,ja jos vähänkään taitoa riittää,niin hyvinkin motivoitavissa,sille tyypilliselle tavalla ;D
"Sinulla ei..." .Njaa-a.Mitähän tuohonkin sanoisi.Turha vaatimattomuus kun ei kaunista edes,niin sanotaan,että taitaa olla enemmän kuin pystyt uneksimaan ;D .Ei mm.tarvi vastata kysymyksiin pelkillä lainauksilla tai linkeillä ;)...
Mutta ihan mielelläni olen valmis keskustelemaan vaikka nimenomaan vaativista koirista,se kun kiinnostaa kovasti,ihan harrastuksenkin vuoksi,varsinkin jos se ei jää toiselta puolin pelkäksi heitoksi tai kirjoitusten lainaukseksi ;D
ps.Jos vähän palstoja selailet,niin itse asiassa voit löytääkin keskusteluja asiaan liittyen.Ihan mukavaa keskustelua.monelta suunnalta :)Jos oikeasti kiinnostaa...
12.09.2010 10:44
Ainut varma ja vastuullinen keino,on aidata piha riittävän korkealla aidalla.Ja sitten muistaa pitää portin kiinni...
11.09.2010 20:05
No nyt hiffasin ;)
Jos samassa ollaan,niin olen yhessä näytelmässä nähnyt.Ei paha noin ulkoisesti,mutta luonne ei oikein vaikuttanut...Ainakaan siis silloin.
11.09.2010 19:28
Eli tuon nimiseen ab:henkö?
En ole sattunut tapaamaan,mutta uteliaisuus heräsi :D
Yhellä kavereilla on nyt nuori ab uros,ja haastetta riittää...
Edelliset,tutut rodut ;) kun oli sitten tosi helppoja.Kavereitten kanssa naureskeltukkin,ihme on o_O,jos vielä
kolmaskin osuu.Olisi jo enemmänkuin lottovoitto :D
No nyt on haastetta sitten kaikkien edellisten edestäkin :D
11.09.2010 19:03
Niin ja kun rodunjalostusta halutaan miettiä lisää,niin todella outoon mennään silloin,kun ensin tehdään upeita käyttökoiria,ja sitten niistä tehdään jotain ihan muuta...
Että jotkut sentäs muistuttaa edes jotain,vaikka muinaisjäänteitä,kun jotkut ei muistuta sitä muinaisjäännettä,eikä edes nykypäivän rotukoiraa...
11.09.2010 18:19
Valitettavasti vaan se,kuuluko mihin tai mihin kuuluu,ei viimekädessä takaa yhtään mitään.
Ostaja voi vaikuttaa sillä,että miettii tarkoin,mistä pentunsa ostaa.Kun se vaan on niin,että sieltä mistä ostat,sen toimintaa kannatat...
Onneksi meillä on sentäs kaikille avoin jalostustietojärjestelmä,kiitos siitä.Sitä vaan tutkailemaan ja siitä entisestään tiedottamaan etiäpäin.Siitä kun pystyi aika moniakin päätelmiä tekemään ja osaltaan myös auttaa,jos haluaa hyvää toimintaa kannattaa.
11.09.2010 18:08
Sen verran mielenkiintoinen ilmaisu "ei vaiska...",että pakko kysyä perusteluita?
Ymmärtäisin,että eivät ole sitä,mutta miksi "ei kuulu"?
11.09.2010 17:44
Olin juuri yhdessä esittelytilaisuudessa,vähän semmosessa naisten jutussa :D,mutta se pulju myy myös tuotteita,jotka käy elukoillekin.Puolustus siis menoon :D
Siellä oli joku suihkute,jota kuulemma hirviökärpäset kartaa,eikä tule likikään o_O
Ystävä osti sitä,ja lupasi sitten kertoa,tehoaako.Saas nähdä.Välillä kun skeptikko iskee päälle,niin en kaikkea heti niele.Mutta katsotaan.Jos ihme tapahtuisi,niin eiköhän meiltäkin lähde jokusen litrankin tilaus :D
10.09.2010 18:16
Minähän pyysin vain vastausta kysymykseeni ;) Ja omaan viestiini olen laittanut myös jotain perusteluja ;)
Miten se voi olla provoilemista ?
Pikemmin provoilua voi olla se,että laittaa kommenttia ja väittämää,mihin ei kumminkaan halua vastata mitään,jos siitä joku tähdennystä haluaa.
Se antaa kuvaa "vaan" heitosta ;)
Yhä edelleen,en tarvi rotuyhdistykseltä vastausta.Olen vaan yhä edelleen kiinnostunut kirjoittajan kannasta ;)
Se mielipdehän täällä oli,ei rotuyhdistyksen ;D
10.09.2010 18:08
Juu,ja jos vielä osuu lukemaan vähemmän kannustavia o_O,niin vähemmästäkin voi hiipua pahimmillaan hieno ajatus,"että jos minäkin riskaisin mennä kokeilemaan ".Varsinkin jos ei ole pakko,eikä tunne omaavansa huippukoiraa...
Mutta kuten sanoin,arvostelulaji.Tosin tulee mieleen,että voi olla myöskin arvostelun arvostelun laji :D
10.09.2010 17:48
"Hassuinta on..." No ei välttämättä,voipi olla ihan loogistakin.Rauhoittavien eleiden käyttö (mitä siis haukottelu on myöskin)saattaa jossain olla ok,mutta tarkkaan kannattaa miettiä,missä kohtiin ihminen sitä käyttää. Kun ihminen ei ole koira,eikä osaa kuitenkaan puhua ihan sitä oikeaa koirankieltä ja välttämättä oikeassa kohtiinkaan.
Voipi olla tuossa kohtiin nyt niin,että kun ihmiset alkoi niitä rauhoittavia eleitä käyttämään,ja ehkä vielä siis liioitellen(mikä taas vaikuttaa saattaa eriltä vaikutukseltaan),niin koira tulkitsikin sen niin,että "kyllä nyt varmana tässä tilanteessa on jotain vänkää",tai miten ne kukin käsittääkin,koska noit karvattomatkin on huomannut,ja oikein korostaa tilannetta o_O."Ja muutenkin käyttäytyy oudosti,niin varmasti on nyt joku juttu päällä.Ei kun pökköä pessään vaan täältäkin ".
Rauhallisuus ihan ok,aina,ei siinä mitään.Mutta itse liittäisin tilanteeseen aina sen,eli mikä on toivottua myös.
Viimekädessä tuossa jäi koiralle päätäntävalta enemmänkin siitä.
10.09.2010 17:40
Kuva oli vähän epäselvä,mutta täytyy sanoa,että harvinaisen kaunis selkälinja.
Eipä tainnut olla suoraan geelilinjainen :D
10.09.2010 12:27
Pistetään vielä selkeämmin .On asioita,joita tarvii tehdä,ja joita ei.Ja on asioita,jotka tuntee ja tietää paremmin,kuin joku tuntee omat taskunsa ;D
Tuota voit miettiä ;)
Ja yhä edelleen odotan vastausta nimenomaiseen kysymykseeni,mutta jollei siihen kykene,niin toki sen ymmärrän.Joten jätettäköön asia vaikka ihan heiton tasolle :D
10.09.2010 12:19
Käys kattomassa tuolta tuota mainittua.Ainakin itse sen jälkeen ymmärsin,mikä oli kirjoittajan pointti...
10.09.2010 12:10
Olin jo kirjoittanut viestin,mutta päätinkin mennä kurkkaamaan mainittua ko.palstalle...
Täytyy sanoa,että nyt ymmärsin jo paremmin,mistä on kyse.
Tuli jo mieleen, kummasta sitten viimekädestä pitäisi olla kyse, behavior test vai obedience...
Omasta mielestäni ainakin ensimmäisestä.Ainakin jotain alunperin sillä perusteella sitä lähdettiin kaikille mopeille suosittamaan...
Mutta mene vaan,teette parhaanne.Muusta viis...
10.09.2010 12:09
144 / 262