Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Tässä on kyllä tullut jo viestiviestiltä niin samansuuntaista,kuin omat hajatelemat,että ei paljon lisättävää,vaikka yrittäis pinnistelläkkin :D

Jos sen verran,että oisko vähän nykypäivänä myös sitä,että sitä tietoa saa liikaakin.Yleensä siis tieto on tosi hyväksi,mutta tulee mieleen välillä,että kun sitä saa pureksimatta,niin se oma yritteliäisyys ehkä pienenee,kokemuksen kautta hakeminen vähenee,jolloin se koiranluku "vähenee" ja sitten herkemmin taas tulee uusia ongelmia eteen.
    Eli kun joutuis enemmän alussa polullaan vääntämään ja asioita itse miettimään,niin pitemmän päälle se myös kehittäisi paljon.Noh,tiedä häntä.Monta monessa.Ja kaikki korostuu,kun koiramäärät on hurjasti lisääntyneet,ja pelkkä koirien status omistamisessakin noussut.

Minäkin olen sitä mieltä,että kehitys koulutuksessa on mennyt parempaan,ja itseasiassa koiraystävällisempään suuntaan.Ja tuloksethan näkyy jopa harrastustasolla,kilpatasolla,joka puolelta kansainvälisellä tasolla ropisee nykyään huipputuloksia suomalaisille :)

Tosin vähän ehkä liikaa puhutaan entisajan "nyrkilläpäähän"systeemistä.Ei se nyt ihan niin hurjaa kauttaaltaan ollut.Enemmän kyse ehkä runsaista pakotteista.Mutta ainahan laidasta laitaankin myös on ollut.Nykyään enemmän ehkä taas sitä toista laitaa...
    Minun mielestä taasen ei pahemmin ennenvanhaan maalaiskoiria ylipäätään kouluteltu.Ei pahalla,jos ei hyvälläkään.Siellä ne narunnokassa päiväänsä vietti,ja metsästysaikana mettälle vietiin.Ja sen hoiti lähinnä vahva vietti.Jos ei sitä ollut,niin soronoo vaan sille sielulle...

Samaa mieltä minäkin viimekädessä olen,että ei niillä tavoilla väliä ole,vaan tuloksilla.KUNHAN ne tavat on vaan inhimillisiä,koiria kunnioittavia ja ymmärtäviä.
    Noh kukkistätinä tosin positiivisen kouluttamisen ja vahvistamisen puolesta itse lähinnä liputtelen :D
  2. "Hassuinta on..." No ei välttämättä,voipi olla ihan loogistakin.Rauhoittavien eleiden käyttö (mitä siis haukottelu on myöskin)saattaa jossain olla ok,mutta tarkkaan kannattaa miettiä,missä kohtiin ihminen sitä käyttää. Kun ihminen ei ole koira,eikä osaa kuitenkaan puhua ihan sitä oikeaa koirankieltä ja välttämättä oikeassa kohtiinkaan.
    Voipi olla tuossa kohtiin nyt niin,että kun ihmiset alkoi niitä rauhoittavia eleitä käyttämään,ja ehkä vielä siis liioitellen(mikä taas vaikuttaa saattaa eriltä vaikutukseltaan),niin koira tulkitsikin sen niin,että "kyllä nyt varmana tässä tilanteessa on jotain vänkää",tai miten ne kukin käsittääkin,koska noit karvattomatkin on huomannut,ja oikein korostaa tilannetta o_O."Ja muutenkin käyttäytyy oudosti,niin varmasti on nyt joku juttu päällä.Ei kun pökköä pessään vaan täältäkin ".
    Rauhallisuus ihan ok,aina,ei siinä mitään.Mutta itse liittäisin tilanteeseen aina sen,eli mikä on toivottua myös.
    Viimekädessä tuossa jäi koiralle päätäntävalta enemmänkin siitä.