Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Joo,niin kertoi.Ja jos aloittajan viestistä puhutaan,se vaan on aika epätodennäköistä,että kaikissa kynsissä on kynsivallin tulehdus.Samaanaikaan varsinkaan.
    Itse olen myös saanut aikanaan tietoa,että akuutissa tapauksessa on ne selkeät merkit,eli turvotus/punoitus,ja siis nimenomaan kynsivallissa ( tuo nähty) ja eritettä saattaa tulla.Kroonisessa ei näitä yleensä ole,mutta muutoksia on kynsissä (kuoppia) ja turvotustakin.
    Koirilla ne tapaukset mitä tiedän,ei ole esiintynyt kynnen punotuksina,vaan ne punotukset on ollut nimenomaan siellä kynsivallissa.Ja niistähän aloittaja ei maininnut mitään.

Mutta ikävä juttu,niin ihmisellä kuin koiralla,varsinkin jos ärtsyksi heittäytyy.
  2. En tiedä millaisiin koiriin olette tottuneet,mutta minusta tuo vaikuttaa vaan rajunpuoleiselta,ehkä hieman taistelutahtoiselta nuorelta koiralta.Joita kyllä piisaa...
    Dominoinnin kanssa sillä ei ole välttämättä yhtään mitään tekemistä,varsinkin jos ihan pentuna jo on alkanut.Voi hyvinkin olla,että koira ei vaan tajua,mitä siltä vaaditaan ( ei jotain toimintaa saa tehdä) ja kun on aikansa saanut itseään toteuttaa,niin on opittua itseään palkkaavaa toimintaa ( joka on lähtöisin lasten tietynlaisesta käytöksestä,jonka koira on saattanut ottaa ihan leikiksi).Jos vielä on kyseessä aktiivinen tapaus,niin voihan osaltaa tuossa purkaa niitä höyryjä pois,mitä siellä on.
    Tuota,onko koiraa ihan yksinkertaisesti kielletty? Minä kun olen ihan sen vanhanaikaisen kunnon kiellon kannalla,joka opetetaan jo pennusta.Koira kielletään tarvittaessa,vaikka pääpointti on toki siinä,että opetetaan toivottu käytös aina.Jos niin yksinkertaista asiaa kuun kielto koira ei tottele,niin luvassa voi olla myöhemminkin ongelmia jossain muodossa lisää,joten kannattaisi hakea apua ihan perusasiaan joltain pätevältä ihmiseltä,joka ymmärtää koiran käytöstä ja osaa neuvoa perusasioissa.
    Se,että lapset on nyt passiivisia,ei ole huono juttu.Mutta jos he hiukankin ovat "vastanneet" koiran käytökseen jossain vaiheessa ,niin passiivisuus ei välttämättä yksistään pure.Varsinkaan jos teille sen suosittaja ei ole myöskään opettanut,että siihen toimintaan kannattaa tuossa vaiheessa liittää myös rauhoittavat eleet.
    Tuokin on ihan ok,että lapset ylipäätään "kouluttaa" koiraa,valvonnan alla toki ym.mutta ei se poista sitä asiaa,että koira on oppinut tietyn käytöksen,eikä todennäköisesti edes tajua,että se ei ole suotavaa.
    Mutta jos koira tekee jotain kiellettyä ihan silmienkin alla,niin koira "ei kovin vakavasti ota" käskyttäjäänsä,ja useinmiten on ihan "kommunikaatio-ongelmasta kyse.

Se sitten,jättääkö ylipäätään lapset ja koiran keskenään valvomatta,vaikka ison ja rajun koiran ja nuoren ( tai noh,monessakin tapauksessa),niin on oma lukunsa.

Minusta toi on ihan perusjuttua,se sitten miten kukakin haluaa koiransa kanssa toimia,on tietty makuasia.
    Jos koira ei osaa kieltosanaa/tai ei tottele,niin apua sellaiselta,joka perusasiat neuvoo.Ja tietty katsoa,että jos tarmoa löytyy kuin pienessä kylässä,niin ne höyryt täytyy saada kunnolla purkaa.Ja se sitten hoituu parhaiten jonkin sortin riittävillä ja säännöllisillä aivojenkäytön tekemisillä.
  3. Räikeitä virheitä tulee välttää.ihan samaa mieltä.Siksi onkin tärkeää,että ruokkii sitten miten ruokki,olisi siitä kunnon perustietoaJa parhaiten sitä saa niiltä,joilla on siitä kunnon kokemus,ja näyttöä hyvistä tuloksista :)

" Geneettinen..." Samaa mieltä myös tuossa.

"Mutta pennusta..." Tuskin tuleekaan ainakaan puurolla,jos sitä pelkästään antaa.Se on sitten eri,jos sen koostaa kuten pitääkin.Tuostakin kohtaa olit jättänyt pois barffin,näemmä...Oliko se tarkoituksella...
    Ja vielä kerran,olen kertonut mielipiteeni ruokinnasta jalostuksen yhteydessä jo jokusen kertaa ;)
    Se sitten,mitä kukin on mieltä siitä,miten pääsee parhaimpiin tuloksiin,on oma juttunsa.Mutta,niden tulosten arviointiin kuuluu myös luusto,joka on yksi tärkeimmistä.

"Laajamittaiset..." voipi hyvinkin olla...
    Tosin,kun yritän AINA ajatella puolueettomasti,vaikka mielipide tuostakin on selvä (varsinkin penturuuista),niin kun järjestelmää lukee,niin pitää myös arvioida,mikä on sen osuus,ettei esim.pevisaa ole tehty riittävän tiukaksi (eli geneettinen puoli myös).

"ruokintaohjeesi sopivat tohtorille..." Öh,koiraansa hän kyllä nyt niillä on ruokkinut :D.Muistaakseni itse olet vetänyt biologian/genetiikan ym.esiin. Ehkä niiden taitajillakin voi olla omat näkemyksensä asioista...

"Tunnet olevan..." Skeptisyys tuskin on pahaksi.Etkö myöskin ole,koska itsehän tuot koko ajan esiin vaan yhtä oikeaa tapaa ;) Minun tietämykseni pedoista ei ole niin suurikuin näemmä sinulla,joten en viitsi samoin miettiä kuin sinä,keitteleekö niille joku metsänhenki puuroja.Minä keskityn koiriin,kun ne on harrastukseni ja elämäntapa.
    Ja koirat on myös iät ajat ruokittu muulla kuin kuivamuonalla tai barffilla.Siitä on ihan näyttöä, oli sitten skeptisyyttä tai ei.Tietty sitäkin voi väittää keksityksi,tai metsänhenkien tekosiksi,jos itsellä ei ole mitään tietoa siitä tai muistoa niistä ajoita ;).Kaikkien ei tarvi kuiteskaan niitä metsänhenkiä mietiskellä, kun on muitakin näkökohtia ;D

"En minäkään tiedä..." No hyvä.Alkujutuissasi sai tuosta vaan hyvin oudon kuvan.Aloituksessasihan et heti ottanut esim. esille tapaa ruokkia ylipäätään,jonka minä taas tein.Ja siinä korostin,että on eri tapoja ruokkia,ja mistä minä tiedän.Etköhän hyvinkin antanut kuvaa,että siinäkin on viljat turhia,ja riittää liha(vesi ?) ja rehut... ;)

Mutta,vielä sanoisin,että jos mietitään sitä ja PUOLUEETTOMASTI,mikä on parasta,niin oli miten oli,niin pitäisi olla jonkinlainen vertailusarja,jossa on verrattu,mikä on parasta.Jollain tavoin ja kaikin tavoin.Tuskinpa sitä on.Siksi ei voi sanoa,mikä on paras/ainut tapa.Vaikka jokaisella siitä toki mielipiteensä onkin :O)
    Teoreettinen puoli on aina teoriaa,ja "oikeellisuuden" selville saamiseksi vain näyttö ratkaisisi.
    Mutta ylipäätään minusta on hienoa,että uskalletaan ruokkia muutenkin kuin "nykyurbaanisesti" kuivamuonalla.Oli se sitten mitä.Ja seurata ja vaihtaa niiden tuloksista mielipiteitä :)
    Myös siis muista,kuin omasta tavasta.Siitä kun on jo sen verran näyttöä piiitkältä ajalta,sellaisin tuloksin,että oikein hyvin passaa :O)

Mutta kuten sanottua.Jokainen tyylillään,tulokset puhuu puolestaan.Oli sitten mikä itse ruokkija.Geneetikko,metsänhenki tai jotain muuta :DDD
  4. No minulle kelpaa nimenomaan se kokemus,jota olen sanonut,muut voi sitten kaivata mitä kaipaa ;).Tieteestä ei ainakaan viimekädessä ole vieläkään löytynyt satavarmaa tietoa,mikä on paras tapa ja kaikinpuolin terveellisin ruokkia koira.En ole ainakaan nähnyt...Yhtään puolueetonta riittävän kattavaa tutkimustakaan en tiedä,joten pysyn ihan vaan omalla tyylillä :D

" Tai raakaa lihaa" Oliko tuo uusi aihe vai mikä? Mutta lyhyesti.Raakaa lihaa on syötetty meillä jo silloin,kun vielä ei pahemmin kuivamuonia ollut kuin jotkut Lupat,ja barffikin jossa kaaaaukana tulevaisuudessa siinsi.
    Mutta siinäkin kukin tyylillään,ei kaada minun maitani,jos joku senkin kypsänä haluaa antaa.
    Biologia ja muut on ihan kiinnostavia.Tosin en niin syvällisesti ymmärrä siitä,kun eräs ystäväni,joka on sen alan tohtori ja tutkija.Ja jolle aikoinaan olen tehnyt myös ruokintaohjeet...
    Eläintarhan eläimiinkään en voi ottaa kantaa,kun en ole niihin perehtynyt,eikä kokemusta ole.Joten en voi kommentoida noin korkealentoista asiaa.

"Puuron syöttäminen vähentää...Toki,jos niin ruuan haluaa koostaa.Siinähän tullaan vaan siihen,taas kerran,minkä katsoo hyväksi,sopivaksi ja toimivaksi ;)

C-vitamiinia syöttää tai ei syötä.Minä syötän( tietyissä tilanteissa),ihan kuin muissakin tavoissa jotkut syöttää,kuten barffissakin.Eipä sitä huonoksikaan ole todettu,ja jotkut lääkäritkin sitä jopa suosittaa kasvaville ;)

"Tottakai pennun..." Tuosta olen mielipiteeni jo sanonutkin.Ja kotiruuassahan,ainakaan alunperinhän ei numeroilla ja luvuilla ole pahemmin hifistelty.Eiköhän ne ole tulleet ihan muuta kautta,kuten laskut painojen mukaan ym. ;)

"Tiedän täysin..." Nyt täytyy kysyä,että mitä tässä yhteydessä tarkoittaa keskivertoterve?Sorry,en honaa, nyt oikein.Mitä saa mielestäsi barffilla tai sekaruokinnalla,kun niitä ei tässä kohtaa mainittu? Onko kokemuksia,vai mitä tarkoitit?
    Minä sanoisin niin,että mikään ei ole niin ylitse muiden,että ohittaisi kaiken muun merkityksen (perimä,liikunta).Siitä sitten taas onkin jokaisella omat mielipiteensä,millä on mahdollisuus parempiin tuloksiin :)

Räikeä virhe,samaa mieltä,tosin vieläkään en ole vakuuttunut siitäkään,että koira tulee toimeen lihalla ja "rehuilla" ,vielä vaan jaksaa esimerkit siihen kiinnostaa ;D

"Loppujen lopuksi..."Kumpikin yhtä tärkeää,tai riippuu miten ajattelee.Jo pikkupennusta "luodaan" mm. suolistofloora, ja se luuston perus,joka on AINA huomioitava.Sen verran tärkeä asia,ja jokainen tietää,jos on ollut/on tekemisissä niissä asioissa haastavien rotujen kanssa.
    Ja jokainen ruokkii,kuin ruokkii,kaikilla ei ole halukkuutta,syystä tai toisesta,siirtyä siihen,jota luonnolliseksi kutsut.

ps.Tuli mieleen,että tuolla koirat.com,jossa olen joskus käynyt joskus lueksimassa,niin muistaakseni siellä on aika aktiivinen ruokintapalsta.Jos haluat lisää mielipiteitä ym.niin voisi tulla.Uskon,että jos laitat saman aloituksen,kuin tänne,niin saat lisää mielipiteitä :)