Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Tuo,että pärjäätkö,niin ei siihen varmasti voi kukaan sanoa.Se pärjääminen kun riippuu sinusta,saatko koiran henkisesti hanskaan,mikä on kaiken A ja O,koiran luonteestakin ja omista fyysisistä voimistasi.
    Eli vaikka se koira olisi hyvin hallinnassa henkisesti,mistä hallinta lähtee,niin kyllä niitä tilanteita voi tulla,että voimaa tarvitaan.Varsinkin nuoren koiran kanssa.Ja mitä enemmän asuu paikassa,jossa koiralla on paljon ärsykkeitä,niin sen suurempi mahdollisuus on .Siinä mielessä on hyvä miettiä,että pystyykö sen koissun myös fyysisesti pitämään.Kenenkään koko ei ole pääpointti,vaan se voima,kuin myös tarvittaessa tekniikka,joka auttaa fyysisessäkin hallinnassa.Ja yksi tärkeä,koiranlukutaito,joka auttaa esim.tilanteitten ennakoinnissa.

Jos pentu on pieni tai pienin,se ei takaa sitä,että se myös jäisi pieneksi.Joskus jää,joskus ei.
    Yksi juttu,mikä usein pitää paikkansa,varsinkin isoilla,koon arvioinnissa,on tassujen koko ;) Mitä isommat tassut,niin se usein on merkki tulevasta koosta.Mutta,ei tuokaan nyt mikään satavarma ennustamismuoto ole tokikaan.
  2. No aika paljon on kesännäköistä,mutta noit koivun pudonneet lehdet pukkaa sinne syksyn puolelle.

Äkkisellään muistellen meillä kukkii syysasteri,puutarha-alpeihin pukkaa vielä hieman kukkaa,syyskaunosilmä (parhaimmillaan),kamsatkan maksaruoho kukkii uudelleen,mirrinminttu valtavana pensaana,isomaksaruoho aloittanut punertamaan,syyskaunosilmä,syyspäivänhattu,onnenapila,ja joku keltaruskeakukkainen perenna,jonka nimeä en tiiä."Kääpiö"auringonkukat on vielä parhaimmillaan ja puskista pensashanhikki.
    Ja yksi hassu juttu vielä.Eli keväällä pistin siemenistä sellaisen sinikukkaisen köynnöksen,jota täällä suositeltiin paahteeseen sopivaksi.No se meinas delata purkissa ja pikkutaimenena ulkona.En tiedä mistä johtui,mutta aina ennen olen pannut kaikki halpaan sisäkukkamultaan ja on laakista onnistuneet,mutta tämän pisti myyjän suosituksesta johonkin himskatin hienoon istutusmultaan.Enää en pistä...
    No loppukesästä yksi unohtamani taimi,jonka kiukuspäissäni olin rytännyt yhden kukkaruukun reunalle,alkoi kasvaa.Ja nyt,kun jo lehdetkin alkanut tippua siitä ja kellastua,niin on alkanut pukata JULMETUSTI kukkaa o_O
    Saa nähdä kerkeekö kaikki vaan avautua.

Mikä muuten videon alussa oli se tummanpunainen kukka?Salkoruusu,joku malva?
    Muuten olen tehnyt topin uusikke kukkasille,mutta salkoruusun vielä kyllä hankin :)

Niin ja kesäkukista kukkii hyvin vielä marketat,suojassa ollut samettikukka ja siniviuhka.Lobeliat on kaikki jo kompostissa.
  3. Tää on ihan sellainen juttu,että kaikki riippuu ihan itsestäsi,joten ei oikein voi vastata onnisttuuko vai ei...
    Ensinnäkin,rodun valinta.Riippuu mistä on kiinnostunut.
    Et maininnut,kuinka pian koira on päivät yksin.Jos kovin pian,niin ehditkö totuttaa yksinoloon?Jos et,niin voi tulla ongelmia,esim.jonkinsortin meteliä.Mitä sitten eli onko siitä haittaa?
    Entä sisäsiisteyden opettaminen?Riittääkö siihen aikaa kuitenkin riittävästi?Varsinkin jos isoa harkitsee,niin aikas äkkiä sitä tavaraakin tulee ja paljon.Sisäsiisteyden oppiminen voi ottaa aikansa,jos hetimiten joutuu hyvinkin pikään olemaan pääsemättä ulos.
    Aikas pitkä aika tuo pennulle on yksinoloon,mutta onhan niitä ollut.Jos kovasti energinen pentu ja muutkin,niin toivottavasti sitten riittää aikaa paikkaamaan tuota yksinoloaikaa niin,etä pentu olisi mahdollisimman hyvin lepäävä sitten väliajan eli yksinään.

Kannattaisi ehkä kuitenkin ensin saada opiskeluelämä rutinoitumaan,niin sitten kun tietää miten aikaa riittää,niin harkita vaikka vielä uudelleen siinä tilanteessa.
  4. No jos sitten pienten harrastaja vastaa...

Vaikkakin tää on aikas useasti koluttu aihe,ja useinmiten kärjistettynä "miks kaikki"tyyliin...

Eli taas kerran.Niitä huonosti ja hyvin käyttäytyviä löytyy ihan joka koosta.Niin se vaan menee.Jos ajattelen noita lenkkimaastoja,missä itse pitkälti liikun nykyään,niin kyllä eniten huonosti käyttäytyviä löytyy isoista,ja jostain kumman syystä vielä tännepäin kertynyt eräästä rodustakin pitkälti.
    Samoin,kun puhutaan irtiolevista koirista,niin voipi sanoa,että elämäni ajan,mitä olen koirien kanssa lenkkeillyt,niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta,ne on olleet isoja koiria,joita olen sannut hätistellä koierien "suusta"pois.Jos valita saisin,niin mieluummin ne räksyttävät moppet koosta kuin koosta,kuin irti olevat hallitsemattomat isot koirat.Tai pienet,tai ihan mitä vaan.
    Pienten koirien omistajat hallitsevat koiransa helpommin fyysisesti.Se voi olla osa syy,miksi niitä ei viitsitä kouluttaa(siis ne,kun ei viitsi).Mutta se,miksi ei viitsitä isoa,käsivarsia irti melkein repivää hihnassa riekkuavaa moppea kouluttaa,niin se vasta kiinnostaakin,ainakin minua.
    Mutta en tiedä,kannattaa ehkä kysyä niiden koirien omistajilta itseltään,joilla ne koirat riekkuu,miten sattuu.Koosta huolimatta.Jos ne vaikka osaisivat vastata...

Purema on aina purema.Siitä olen samaa mieltä.Vaikkakin se ison saama jälki taitaa useinmiten olla isompaa.
    Mutta mikään puolustushan se ei ole pienten koirien hampaitten väärälle käytölle yhtään sen enempää.
    Siksi olisikin hyvä saada jonkinsortin koira-ajokorttia.Lisää valistuneita kasvattajia,eli niitä,jotka vähän katsoisivat kelle koiransa myy,opastaen niitä heti alussa kunnon koiran pitoon.Eli edellyttää myös sitä,että kasvattaja osaisi edes perusasiat myös koirien hyvään käytökseen liittyen.Tosin ostajilla nykypäivänä riittää tietoa,miten kasvattaa hyvätapainen koira ylipäätään.Jos vaan sitä haluaa.Mutta se sitten taas kun ei olekkaan mikään koko asia.Siis koirien... ;O)