Räksyttävät koirat...

kyllästunyt räyhäämiseen

Asiani koskee nyt lähinnä pieniä koiria, niiden omistajia ja pienten koirien käyttäytymistä:
Tätä palstaa selaillessani törmään monessa keskustelussa siihen, kuinka ihmiset tuntuvat pitävän kaikkia suuria koiria, erityisesti palveluskoirarotuisia koiria, vaarallisina riskitekijöinä. Useasti tätä perustellaan sillä, että suuri koira ärsyyntyessään on vaikea pidätellä, ja saa aikaan pahaa jälkeä hyökätessään(viimeisintä ei tietenkään voi kiistää). Näiden argumenttien tukena on usein erilaisia keltaisen lehdistön artikkeleita.

Omistan itse keskikokoisen palveluskoiran, ja olenkin tehnyt paljon töitä, jottakoirani käytös olisi moitteetonta, eikä siitä olisi minkäänlaista häiriötä muille ihmisille ja eläimille. Ja olenkin onnistunut: koirani kävelee nätisti remmissä, ei räyhää, ei pyri ihmisten tai koirien luokse, ei hauku tai hypi, ja tottelee minua.
Olenkin itse lopen kyllästynyt siihen, että JATKUVASTI lenkillä ollessamme, tulee vastaa pieniä koiria jotka räyhäävät, pomppivat ja räksyttävät remmin päässä, ja yrittävät päästä kohti ja hyökätä. Omistajat eivät yleensä tee asialle yhtään mitään, eivät edes kiellä koiriaan. Oma koirani ei vastaa tähän, kävelee vieressä, ja saattaa korkeintaa vilkaista rähisijää. Usein myös pienten koirien omistajat päästävät räyhäävän koiran (useista kielloistani huolimatta!) aivan meidän iholle, sanoen vain "tämä tahtoo vain tutustua". Kun sanon, että "älä tule, mene kauemmaksi" omistajat eivät edes noteeraa minua, ja joudun itse peruuttamaan. Tästä yleensä seuraa mulkaisu, ja "ai se on vihainen.." tai "niin, noihan usein onkin aika aggressiivisia" Meillä ei koira pääse muihin remmissa tutustumaan, siihen on olemassa ihan muut foorumit, kuten koirapuistot. Mielestäni jokaisen tulee tätä kunnioittaa.

Nyt viimeisen kuukauden aikana minua on pieni koira purrut kertaalleen (ei ollut ensimmäinen kerta) ja koiraani purrut 2 kertaa. Kaikki koirat olivat kytkettyinä. Omani olen pystynyt hallitsemaan niin hyvin, ettei pienempiin ole tullut naarmuakaan.

Kysymys kuuluu: Miksi pienten koirien omistajille tuntuu olevan sellainen käsitys, että pieniä koiria ei tarvitse kouluttaa yhteiskuntakelpoisiksi? Ja jos kerran isot palveluskoirat ovat kamalia tappajia, niin miksi ne omat koirat päästetään iholle asti? Ja miten se on vähäpätöisempi asia kun pieni koira puree, kun jälki on pienempi? (purema on aina purema!) Miksi pienten koirien omistajat kuvittelevat voivansa ottaa itselleen erivapauksia, vain koska heillä on pieni koira?

Ja turha väittää että pienet koirat on vaikeampi kouluttaa, se on ihan puuta heinää. Siskollani on chihuahua, joka on todella hyväkäytöksinen. Mutta on sitäkin koulutettu, ei se itsestään sellaiseksi tullut.

11

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen puoli

"Ja turha väittää että pienet koirat on vaikeampi kouluttaa, se on ihan puuta heinää. Siskollani on chihuahua, joka on todella hyväkäytöksinen. Mutta on sitäkin koulutettu, ei se itsestään sellaiseksi tullut."

Olet oikeassa että pienet eivät ole välttämättä vaikeampia kouluttaa. Ja myöskin että tarvitsevat koulutusta. Taitaa vain olla niin että nämä eivät osaa edes kouluttaa...lieneekö ittekin olleet koulussa pinnareita.

Mutta yksi tärkeä asia: Onneksi heillä ei ole suuria koiria!!!

• ...

Eihän sinun koirasi ole noutaja???? Ja sinua purrut koira terrieri vai oliko se mäyris??

Kuullosti kertomus niin tutulta.

Itsellä kaksi pikkukoiraa ja toinen puolustaa minua kivaasti jos vieras koira tulee lähelleni.
      Muutaman kerran on vastaan tullut näitä ihmisiä, jotka haluavat väkisin tutustuttaa omaa koiraansa meidän koiriin. Välillä sanon kohteliaasti että ei tule toimeen vieraiden koirien kanssa ja jos siitä huolimatta päästää niin leevi nappasee varmasti kuonon päästä.

Kaksi kertaa pihalta on juossut koira ja leevi on aina nopeasti napannut kiinni. Eipähän ole toiste tullut ja omistajat ovat olleet noloina lähinnä. Itsellä koirat aina kiinni!

• älkää aina jaksako

Tästä on jo sata aihetta valmiina, et voinut jatkaa sinne? Piti TAAS aloittaa erikseen tämän jauhaminen... Tässä esim. yksi missä jo ollut viimeksi tätä juupas-eipäs-isot VS pienet-loputonta väittelyä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8404536
      Miksi ihmeessä tämäkin pitää ottaa aina tasaisin väliajoin esille, aivan kuten esim. jokakeväinen koiranpaska-syyttelyt yleisönosastoilla, tämä pienet vastaan isot aihe vaan tulee monta kertaa vuodessa aiheeksi täällä. Aloittajan kysymyksiin on jo monen monet kerran vastattu ja pienten koirien omistajat hyökänneet vastaan kertomalla mitä vikaa isoissa on ja siitä se sitten taas alkaa se loputon väittely, kummat on enemmän perseestä. EDELLEEN OMISTAJISSA NE VIAT ON EIKÄ KOIRISSA, OLI NE SITTEN PUOLEN KILON LAMPPUHARJOJA TAI SADAN KILON TAPPAJAKOIRIA!!!!
      Joku pakkomielle tietyillä koiran omistajilla tulla kertomaan tänne kuinka täydellisesti se oma koira on muka koulutettu vai mikä syynä tulla tänne valittamaan tietyistä koirista? Miksi sinäkin yleistät juuri pienten omistajat kun lopussa kuitenkin kerrot tuntevasi hyvin koulutetun pikkuräksyn? Vai onko se maailman ainoa koulutettu pikkukoira? Kun sattuu olemaan sukua sinulle jolla on se täydellinen koira...
      Hittoako te täällä valitatte, sanokaa ensi kerralla suoraan koiran omistajalle ettei tule lähelle ja jatkakaa samalla matkaa, ei siinä tarvitse pysähtyä jaarittelemaan puoleksi tunniksi. Ja tämä koskee kaikkia koiria ja omistajia kokoon katsomatta, kaikista löytyy niitä jotka tunkevat liian lähelle eleistä ja sanoista huolimatta!

• ...

Sitä varten palstat ovat olemassa. Etkö koskaan aikaisemmin elämäsi varrella ole aloittanut keskusteluketjua aiheesta, joka on joskus aikaisemmin käsitelty???

Minä ole ja tulen jatkossa aloittamaan. Sitä varten on sananvapaus.

Näitä "oooi kun ihanaa, muita koiria jee haistellaan" tyyppisiä mammoja on liikaa suomen teillä.

Kerran kävin 20min väsytystaistelun erään mamman kanssa, joka jäi risteykseen odottamaan meidän koiria. siinä sitten seisottiin ja jöpötettiin ja pälyiltiin toisiamme. Myönnän: minä hävisin. Päätin oikaista ja mamma katsoi hölmistyneenä ja jatkoi matkaa.

• aiheelle aina uusi topic?
        ... kirjoitti:

Sitä varten palstat ovat olemassa. Etkö koskaan aikaisemmin elämäsi varrella ole aloittanut keskusteluketjua aiheesta, joka on joskus aikaisemmin käsitelty???

Minä ole ja tulen jatkossa aloittamaan. Sitä varten on sananvapaus.

Näitä "oooi kun ihanaa, muita koiria jee haistellaan" tyyppisiä mammoja on liikaa suomen teillä.

Kerran kävin 20min väsytystaistelun erään mamman kanssa, joka jäi risteykseen odottamaan meidän koiria. siinä sitten seisottiin ja jöpötettiin ja pälyiltiin toisiamme. Myönnän: minä hävisin. Päätin oikaista ja mamma katsoi hölmistyneenä ja jatkoi matkaa.

No täytyy kyllä myöntää että en ole aloittanut enkä tule aloittamaan uutta aihetta aiheesta jota on jo käsitelty sadassa topicissa ja joka kerta jokaisessa on lähes samat kysymykset ja vastaukset ja jankutukset yhtä moneen kertaan. En näe mitään järkeä siinä että pitäisi aina avata uusi pitkä väittelyketju, lähinnä vain siksi että on "sananvapaus" ja sattuu sillä hetkellä siltä tuntumaan? Miksi ei voi jatkaa väittelyä siellä jo olemassa olevassa "keskustelu"-ketjussa? Ja vaikka lukea niitä aikasempia ennen kuin avaa uuden, (varsinkin jos kysyy samoja kysymyksiä kuin sata muuta on jo aiemmin suustansa päästänyt), sielä luultavasti on jo myös olemassa niitä vastauksiakin niihin askarruttaviin kysymyksiin... Tai no, tähän aiheeseen kenelläkään ei ole vastauksia kun aihekin on niin pöljä.

• aloittaja

Minä en yksinkertaiseti viitsi/ei ole aikaa kaivaa kaikkia keskusteluja läpi että onko tästä puhuttu aikaisemmin vai ei. Aloituksessani en kertaakaan sanonut, että vika olisi koirissa. Enkä myöskään väittänyt, että maailmassa on vain yksi pieni koira, jonka pystyy kouluttamaan, päinvastoin; pointtini oli se, että miksi niitä pieniä ei omistajat jaksa kouluttaa, kun ne on kuitenkin ihan hyvin koulutettavissa.

Olen samaa mieltä siitä, että syy on omistajassa, ei koirassa. Juuri siksi sitä täältä kysynkin; haluaisin pienten koirien omistajien vastaavan, koska haluaisin heidän kantansa asiaan.
        Eikä aloitukseni tarkoitus ollut millään tavalla korostaa oman koirani "erinomaisuutta", elukka se vain on. Helvetisti olen vaan duunia sen eteen tehnyt, että oma piski on hanskassa, niin ottaa päähän, etteivät muut voi tehdä samaa omilleen.

Hieman yleistin, kyllä, ja pahoitteluni siitä. Kyllä niitä isoja koiriakin on, jotka räyhää, mutta harvemmin vaan ovat sattuneet meidän tiellä, kun taas näitä pieniä on joa lenkillä... varmaan asuinalueesta myöskin riippuvainen, täällä päin on paljon vanhuksia ja perheitä.

Ja vielä tohon linkkiin jonka laitoit toiseen aiheeseen: Mua ei kiinnosta vääntää siitä kummat on parempia, isot vai pienet koirat. Henk.koht minulle on aivan sama millaisia koiria ihmiset itselleen ottaa, ja minusta kumpikaan ei ole sen parempi kuin toinen. Kuitenkin ne kaikki pitäisi kouluttaa.

Ja viimeiseen kommenttiin vielä: Jos lukisit aloitukseni kunnolla, huomaisit, että sanon kyllä näille omistajille että älkää tulko lähemmäs. Olen vain hyvin kyllästynyt hyppimään ojia myöten ohitse, kun ihmiset ei puhetta tajua vaan päästää koiransa iholle.
        Jos ärsyttää, jätä lukematta tämä aihe, sillä siitä selviät.

...................................................................................................................................................
        Aiemmalle kirjoittajalle:

Koirani ei ole noutaja, vaan dobermanni.
        Minua purrut koira on Jackrusseli, ja koiraani purreet olivat spanieli ja russeli.

• hophophop
        aiheelle aina uusi topic? kirjoitti:

No täytyy kyllä myöntää että en ole aloittanut enkä tule aloittamaan uutta aihetta aiheesta jota on jo käsitelty sadassa topicissa ja joka kerta jokaisessa on lähes samat kysymykset ja vastaukset ja jankutukset yhtä moneen kertaan. En näe mitään järkeä siinä että pitäisi aina avata uusi pitkä väittelyketju, lähinnä vain siksi että on "sananvapaus" ja sattuu sillä hetkellä siltä tuntumaan? Miksi ei voi jatkaa väittelyä siellä jo olemassa olevassa "keskustelu"-ketjussa? Ja vaikka lukea niitä aikasempia ennen kuin avaa uuden, (varsinkin jos kysyy samoja kysymyksiä kuin sata muuta on jo aiemmin suustansa päästänyt), sielä luultavasti on jo myös olemassa niitä vastauksiakin niihin askarruttaviin kysymyksiin... Tai no, tähän aiheeseen kenelläkään ei ole vastauksia kun aihekin on niin pöljä.

...pöljä aihe, niin ei tarvitse lukea. Täällä kun voi ihan itse valita ne kiinnostavat aiheet, ei tarvitse ollenkaan lukea niitä ei-kiinnostavia. Ja voi ei, nyt jotakuta ärsyttää, iikkk..! ei puhuta mitään, niin kukaan ei ärsyynny :)

• ...
        aloittaja kirjoitti:

Minä en yksinkertaiseti viitsi/ei ole aikaa kaivaa kaikkia keskusteluja läpi että onko tästä puhuttu aikaisemmin vai ei. Aloituksessani en kertaakaan sanonut, että vika olisi koirissa. Enkä myöskään väittänyt, että maailmassa on vain yksi pieni koira, jonka pystyy kouluttamaan, päinvastoin; pointtini oli se, että miksi niitä pieniä ei omistajat jaksa kouluttaa, kun ne on kuitenkin ihan hyvin koulutettavissa.

Olen samaa mieltä siitä, että syy on omistajassa, ei koirassa. Juuri siksi sitä täältä kysynkin; haluaisin pienten koirien omistajien vastaavan, koska haluaisin heidän kantansa asiaan.
        Eikä aloitukseni tarkoitus ollut millään tavalla korostaa oman koirani "erinomaisuutta", elukka se vain on. Helvetisti olen vaan duunia sen eteen tehnyt, että oma piski on hanskassa, niin ottaa päähän, etteivät muut voi tehdä samaa omilleen.

Hieman yleistin, kyllä, ja pahoitteluni siitä. Kyllä niitä isoja koiriakin on, jotka räyhää, mutta harvemmin vaan ovat sattuneet meidän tiellä, kun taas näitä pieniä on joa lenkillä... varmaan asuinalueesta myöskin riippuvainen, täällä päin on paljon vanhuksia ja perheitä.

Ja vielä tohon linkkiin jonka laitoit toiseen aiheeseen: Mua ei kiinnosta vääntää siitä kummat on parempia, isot vai pienet koirat. Henk.koht minulle on aivan sama millaisia koiria ihmiset itselleen ottaa, ja minusta kumpikaan ei ole sen parempi kuin toinen. Kuitenkin ne kaikki pitäisi kouluttaa.

Ja viimeiseen kommenttiin vielä: Jos lukisit aloitukseni kunnolla, huomaisit, että sanon kyllä näille omistajille että älkää tulko lähemmäs. Olen vain hyvin kyllästynyt hyppimään ojia myöten ohitse, kun ihmiset ei puhetta tajua vaan päästää koiransa iholle.

...................................................................................................................................................

Minua purrut koira on Jackrusseli, ja koiraani purreet olivat spanieli ja russeli.

Kotiseudulla olin vähän aikaa sitten jutellut juuri samasta aiheesta erään koiranomistajan kanssa ja häntäkin oli koira purrut. Toivottavasti ei tule vastaavia eteen. :-)

• koirakuisk.
        aloittaja kirjoitti:

Tere.

Näin se on, että koiran kuin koiran olisi hyvä olla räyhäämättä, oli se sitten pieni, keskikokoinen tai iso koira. Kysymyksesi tavallaan lähtee siitä asetelmasta, että on yleisempää pienten koirien kohdalla ettei niitä ole koulutettu yhtä hyvin kuin isompia koiria ja sitä kautta nyt kysytään sitä, miksi on näin.

Olen nähnyt ja päivittäin näen niin pieniä, keskikokoisia kuin isojakin koiria, jotka joko ovat ookoosti hihnassa tai sitten esim. räyhäävät, vetävät tai riekkuvat. Kaikenlaisia löytyy ja joskus huonommin käyttäytyvien koirien taustalla voi olla kodinvaihtoa, kaltoinkohtelua aiemmassa paikassa ja traumakäytöstä, jota sitten koetetaan karsia ja saada koirasta mukavalla mielin menijä. Silloin jos ihminen sallii koiran huonon käytöksen eikä pyrikään puuttumaan oman koiran häiritsevään käytökseen, on vikaa juuri siellä hihnan päässä.

Ilman muuta pitäisi olla niin, että jos toisen koiran omistaja sanoo lenkillä vastaantulevalle ja omaa koiraansa tervehtimään haluavalle koiranomistajalle että "Meillä ei ole tapana moikata lenkillä vieraita koiria, älä tuo koiraa lähemmäs" pitäisi toisen koiran omistajan olla tuomatta koiraansa lähelle, tämä on ihan päivänselvää. Ja muutenkin olisi suotavaa, että koiraihmiset keskittyisvät Myös ihmisten väliseen elekieleen (:D), jos huomataan että toinen koiraihminen on menossa kiireesti ohitse, tästä voi tehdä jo päätelmää.

Kaikkia koiria ei ole pakko päästä tervehtimään, menee jo ylisosiaalisuuden puolelle. Että tuossa kirjoittamassasi aloituksessa ikään kuin lenkkisosiaalisuuden ääripäät törmäävät: ylisosiaalinen vs epäsosiaalinen (koskien vain lenkkikäytäntöä) lenkillämenijä. On aivan hyväksyttävä linjanveto, että ette tervehdi lenkillä muita koiria ja tapaatte muita sitten puistossa tms ja sosiaalista on sitten. Ihmisten erilaisia linjauksia voi kunnioittaa, ylisosiaalisen koiranlenkittäjän tulisi huomioida muidenkin koiranlenkittäjien tarpeet ja linjaukset. Ja etenkin jos se oma koira on räyhäävä, pitäisi oman ja muidenkin turvallisuuden takia kiinnittää erityisempää varovaisuutta sosiaalistamiseen ja koettaa saada räyhäämistä aisoihin eikä vain sallia sitä.

Mutta jos haluat vaikuttaa asiaan siellä missä asut, niin kerro mukavasti ylisosiaalisille asiasta "Meillä on tällainen linjanveto, ei moikata muita koiria lenkillä." Kirjoitit että vaikka sanoisikin linjauksesta, niin tuppaavat silti koiraa eteen. Jos ovat seniorikansalaisia, niin kuulolaitekaan ei aina toimi ja ne omat käsitykset voivat muutenkin olla aika juurevasti heillä, että kannattaa silti fiksusti mutta selkeästi sanoa linjauksesta ja toivottaa hyvää päivän jatkoa. Eivät kuitenkaan tarkoita mitään "pahaa", eivätkä varmasti muutkaan koiriansa ajattelemattomasti eteen tuppaavat ihmiset, joten kyse enempi ajattelemattomuudesta ja tajuamattomuudesta - paras keino tähän voi olla valistaminen/kertominen/kommunikointi.

Alkoi melkein hymyilyttää, kun kuvittelin mielessä miten siellä on joku 89 v mummeli seissyt tienristeyksissä perhoskoira Elisabethin kanssa ja koettanut olla nykyajan malliin ennakkoluulottomasti. "Odotellaan tässä, Eliissabett, sanotaan päivää dobermannille, käsipäivää."

Että ainakaan teille ei sitten huudella tappajakoirasta eli oteta negatiivista ennakkoluuloa mukaan, kuten dobermannipalstallakin (valitettavasti) lukee joidenkin ihmisten tekevän ja siten aiheuttavan huonoa mieltä dobermannien omistajille.

Kyllä sitten pikkukoirien omistajillekin sanotaan välillä kaikenlaista. On kuulemma huudettu "homoa" miehelle, joka omistaa chihun ja liikkuu sen kanssa. Ei sekään mukavaa. Eivätkä stereotypiat joita koiriin ja niiden omistajiin välillä lätkäistään aika automaattisesti. Chihujen julkkiskuvaa ja sukupuolista ennakkoluuloa vastaan on onneksi noussut mediassa esiin myös muunkinlaista kuin stereotypista paris hilton chihuilua Mickey Rourke ja Chad Dressen, jälkimmäinen murtaen samalla ennakkoluuloja sekä chihuista että dobermanneista että sukupuolisesta leimautumisesta koirien suhteen.

Mitenkö itse olen lenkillä chihun kanssa? Katsotaan tilanteita, tilanteiden mukaan, elekieltä myös normaalilla tapaa katsotaan, sekä koirani että minä. Välillä on tilanteita, että vastaantuleva koiranlenkittäjä haluaisi koiransa kanssa moikata iloisesti, jutelllaan alkujutut ja sitten koirien vuoro olisi jutella, toinen koira häntä heiluen ja ystävällisen rauhallisesti tykkäisi että saisi vastakaikua toiselta, mutta kas vaan, kun koirillakin on omat kantansa asioihin, voi tulla selänkääntö ja toisen huomioimattomuus vastineeksi. Kaikenlaista. :D

Ja räkyttääkö? Ei. Meille on tultu erikseen lenkillä sanomaan "Täytyy tulla sanomaan, että en ole noin hyvin käyttäytyvää chihua nähnyt, tutuilla chihut iskee nilkkoihin kiinni ja lenkillä räyhää jne." En usko että omani on mitenkään poikkeuksellinen (tai no...) chihu, on vain niin nykyään, että chihujen lisääntyvän kannan/suosion myötä niitä hankitaan paljon myös vääristä syistä. "Kun se on söpö ja pieni koira." Juu... Suloinen osaa olla, mutta tarpeen vaatiessa osaa olla myös mahdoton. :D

No niin... mikäköhän uusi pointti tästä kaikesta vielä vetäistäisiin: Miehet, jotka olette koiraihmisiä, hankkikaa chihu jos mieli tekee. Älkää antako mieheyden estää teitä...:D

• No jos sitten pienten harrastaja vastaa...

Vaikkakin tää on aikas useasti koluttu aihe,ja useinmiten kärjistettynä "miks kaikki"tyyliin...

Eli taas kerran.Niitä huonosti ja hyvin käyttäytyviä löytyy ihan joka koosta.Niin se vaan menee.Jos ajattelen noita lenkkimaastoja,missä itse pitkälti liikun nykyään,niin kyllä eniten huonosti käyttäytyviä löytyy isoista,ja jostain kumman syystä vielä tännepäin kertynyt eräästä rodustakin pitkälti.
      Samoin,kun puhutaan irtiolevista koirista,niin voipi sanoa,että elämäni ajan,mitä olen koirien kanssa lenkkeillyt,niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta,ne on olleet isoja koiria,joita olen sannut hätistellä koierien "suusta"pois.Jos valita saisin,niin mieluummin ne räksyttävät moppet koosta kuin koosta,kuin irti olevat hallitsemattomat isot koirat.Tai pienet,tai ihan mitä vaan.
      Pienten koirien omistajat hallitsevat koiransa helpommin fyysisesti.Se voi olla osa syy,miksi niitä ei viitsitä kouluttaa(siis ne,kun ei viitsi).Mutta se,miksi ei viitsitä isoa,käsivarsia irti melkein repivää hihnassa riekkuavaa moppea kouluttaa,niin se vasta kiinnostaakin,ainakin minua.
      Mutta en tiedä,kannattaa ehkä kysyä niiden koirien omistajilta itseltään,joilla ne koirat riekkuu,miten sattuu.Koosta huolimatta.Jos ne vaikka osaisivat vastata...

Purema on aina purema.Siitä olen samaa mieltä.Vaikkakin se ison saama jälki taitaa useinmiten olla isompaa.
      Mutta mikään puolustushan se ei ole pienten koirien hampaitten väärälle käytölle yhtään sen enempää.
      Siksi olisikin hyvä saada jonkinsortin koira-ajokorttia.Lisää valistuneita kasvattajia,eli niitä,jotka vähän katsoisivat kelle koiransa myy,opastaen niitä heti alussa kunnon koiran pitoon.Eli edellyttää myös sitä,että kasvattaja osaisi edes perusasiat myös koirien hyvään käytökseen liittyen.Tosin ostajilla nykypäivänä riittää tietoa,miten kasvattaa hyvätapainen koira ylipäätään.Jos vaan sitä haluaa.Mutta se sitten taas kun ei olekkaan mikään koko asia.Siis koirien... ;O)

• aloittaja

asiallisista vastauksista.
        Olen samaa mieltä kahden viimeisen kirjoittajan kanssa. Lähinnä syy miksi aiheesta kirjoitin, oli se, että meni tänään kuppi nurin tämän tilanteen osalta täällä. Oman koiran kanssa kun on niin pirusti töitä tehnyt, niin ärsyttää vaan suunattomasti, kun joku ei viitsi edes peruskouluttaa omaansa.

Mutta myönnän kyllä, on niitä huonosti käyttäytyviä koiria ihan kaikissa roduissa ja koissa, täälläpäin nyt vaan sattuu jostain syystä olemaan enemmän pienen puoleisia.

Lyhyestä virsi kaunis: Toivoisin, että kaikki koiralliset henkilöt jotka tätä keskustelua lukevat, katsoisivat pikaisesti peiliin, ja miettisivät, miten se oma puppe käyttäytyy. Ja että seuraavalla kerralla jos joku tulee kadulla koiran kanssa vastaan ja sanoo selkeästi, että älä päästä koiraasi lähelle, niin kelaisi sen flexin vähän pienemmälle niin ettei toisen tarvitse hyppiä pitkin ojia päästäkseen ohi.

Kiitos ja kumarrus! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5784
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1947
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1379
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      1202
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1115
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1067
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      66
      1039
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1036
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      50
      1012
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      975
    Aihe