Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kuten tuolla jo mainittiin, niin on vähän eri asia olla tarpeita tekemättä öisin, kuin päivisin. Eli se on ihan normaalia. Kyse ei ole niinkään halusta, vaan tosiaan aineenvaihdunnasta ym. Eli nyt vaan ahkeraan ulos ja kehuja (palkkaa haluttaessa). Turhautuminen on turhaa, nyt on kyse ihan normiasioista. Toisille vaan se pidötyskyky voi tulla tosi nopeaan, toisilla hitaammin. Minullakin oli viime pentueessa mm.yksi vajaa kolmekuinen sisäsiisti ja yksi vasta noin 9 kk. Oli vielä kotiin jäänyt. Tosin leikilläni olen sitä sanonutkin, että vähän "lapsentasolla"muutenkin, kun vielä 4kuisena yritti emänsä tissiäkin vielä imeä :D
08.04.2023 14:38
No ensinnäkin, ihan peruskauraa...Koiralle pidätyskyky voi tulla ihan mainiosti paljon myöhemmin. Ihan vaikka sinne liki 10 kk...Joten, ihan voi ollla siitä kyse, ettei se pidätyskyky ole vielä kehittynyt. Eli ihan vaan jatkatte kuten pikkupennun kanssa. Jos välissä olisi ollut pitkään jo sisäsiisteyttä, niin voi epäillä tulehdusta. Mutta jos ei, eikä mitään oireita ole, niin tuskin on. Jotkut nartut myös pissaavat enemmän, ennen juoksuja. Se on mahdollista, mutta jos mitään muutoksia määrään ei kumminkaan ole, niin viittaa vaan puutteelliseen pidätyskykyyn.
Ihan mielenkiinnosta, voisi ottaa kasvattajaan yhteyttä ja kysyä, mites muut pennut. Mutta loppupeleissä kuitenkin kaikki on yksilöllistä ja kiinni myös toki omistajien aktiivisuudesta asian suhteen.
07.04.2023 18:04
"Voit myös itse laittaa esim rodun facebook sivuille tai jonnekin kodinvaihtajaryhmään ilmoituksen"
Kuten sanottu, noin EI voi noin tehdä. Sijoituskoiraa ei voi myydä, ellei kasvattajan kanssa ole sovittu (syystä mistä lie). Sijoituskoiran omistaja on vaan haltija, ei omistaja.
Kyllä tää jo oudolta vaikuttaa, kun aloittaja ei ole enää edes mitään kommentoinut, tekeekö asian hyväksi mitään ym. Ja jos se kasvis niin lähellä asuu kaiken lisäksi, että lenkeillä näkyilee, niin aikas helppo se on mennä oven taa selvittämään asia. JOS ei selvyyttä tule, niin sitten vaan kennelliittoon yhteys, jossa neuvotaan tarkemmin. Joskus aikoinaan oli paikallisia kennelneuvojia, jotka myös hoiti epäselvyyksiä, mutta en tiedä onko enää.
23.03.2023 14:58
Mites, onko kasvattajasta otettu "selvää" yhtään, kun sijoitusta on mietitty...Entä ylipäätään sijoitussopimuksesta?
Siis kasvattaja asuu lähellä, jos teidät lenkillä näkee? Jos noin, niin helppoahan se on mennä vaan rohkeasti kasvattajan luon juttelemaan asiasta. Keskustelette asiasta kunnolla. Koiraa et toki voi lopettaa ilman lupaa, koska et ole omistaja. Etkä antaa pois. Ensin nyt hoitaa asia noin, ja jos nyt ihan homma pystyssä, niin voi ottaa yhteyttä kennellittoon. Mutta ensikädessä nekin suosittaa selvittämääm asiat suoraan kasvattajan kanssa.
17.03.2023 15:12
Vähän erikoinen kysymys...Siis ilmeisesti sentäs puhutaan uroksista vaan? Yleensä lähtökohta on ihan oma-aloitteisuus...Tutkitaan jalostusnettiä, hyvä kasvattaja on tuntenut rotuaan kauan, joten tietää mitä hakee. Sitten vaan ottaa yhteyttä kiinnostavien urosten omistajiin. Joillakin rotuyhdistyksillä on myös jonkinsortin listaa uroksista, jotka on tarjolla. Jotenkin olen sitä mieltä, että jos tieto asioista on tuota kysymyksen luokkaa, niin toivottavasti ei ainakaan oikeasti ole miettimässä mitään pentujen tekoa...
14.03.2023 14:27
Kyllä tuo on ihan normaalia, että suomalainen kasvattaja tuo ulkomailta koiran, jonka myy(ehdoilla) tai sijoittaa. Yleensä sijoittaa, koska se on sopimusten kannalta usein selkeämpi. Kasvattaja voi siis hyvinkin tuoda jalostusta varten.
Mutta se, että tuo "ja myy kun on kaksi liikaa" kuulostaa kyllä epäilyttävältä. Kait omien koiriensa määrän nyt etukäteen tietää...Ja kuten kirjoitin, jos jalostukseen tarkoitus, niin ainahan voi sijoittaa ym.ehdoin myydä.
Ja kyllä hyvämainen ulkolainen kasvattaja voi myydä noin. Ei siinä ole ihmeellistä.
Itsekkin olen tuonut ulkomailta ja sijoittanut. Mutta ei niitä mitään vaan myytäväksi anneta.
Yleensä sukutaulun saa heti jo mukaan. Tosin tiedän tapauksia, jossa ei. Itse en ostaisi, ellei sitä heti saisi. Noitten "myöhästyneitten"" kanssa kun sitten on usein ollut ongelmia.
Koiran myyjän tehtävä on toimittaa ne paperit, ellei muuta ole sovittu. Ota siis suoraan hänen yhteyttä ja sano, että hoitaa asian kuntoon tai otat yhteyttä kennelliittoon.
Rotuyhdistyksen tehtävä se ei ole, mutta jos nyt joku ystävällinen viitsii vaivaa nähdä, niin mikäs siinä. Harvemmin kuitenkaan viitsivät mihinkään "väliin" tulla.
25.02.2023 14:39
"En tuolla hinnalla kutsuisi todellakaan pentutehtailuksi..."
Ihan mielenkiinnosta, osaatko sanoa, mitä virossa maksaa nuot mainitsemasi?
Sitä vaan mietin, että joskus määrähän muuttaa asiaa myöskin paljonkin. Eli volyymi nostaa ns.tuottoa pienemmilläkin voitoilla. Ja tuo siis ihan yleisesti ottaen.
22.02.2023 14:03
Ei ole, kuten jo mainittiin. Vastuutonta, ja kertoo vaan siitä, että rahaa ja mahdollisemman helposti. Eri asia, jos on tutut ihmiset kyseessä, joihin voi noissa asioissa luottaa. Tosin, jos et itse näe pentuja ja elä niden kanssa, niin et tiedä millaisia ne ovat luonteeltaan.
11.02.2023 15:28
Ei ole. Pelastuskoiratoiminta on viranomaisten alaista toimintaa viimekädessä. Eli päätökset tulee sieltä, lähetetäänkö suomalaisia pelastuskoirakoita milloin ja mihin.
08.02.2023 14:52
"Kyllä kennelliitto myös hyväksyy niin kasvattajat kuin rodut ja ohjaa jalostustyötä. Eli on vastuussa. "
Tuota, sana kennelliito ei mitään päätä...Kennelliitto on ihan yhdistys, joka koostuu ihmisistä. Ja ihan siis jokaisella siihen kuuluvalla on mahdollisuus vaikuttaa, kuin myös rotuyhdistyksiin kuulumisella ja sieltä sitten lähtien. Jäsenet valitsee sieltä niin hallituksen, kuin sitä kautta myös edustajan kennelliittoon ja niin edespäin. Eli kaikki lähtee ihan jäsenistä. Kennelliittohan ei voi myöskään päättää ja tehdä ihan mitä vain. Sen pitää noudattaa niin lakia, kuin yhdistyslakia. Kennelliitto on kuitenkin saanut myös paljon hyvää aikaa, mm.pevisat (JOTKA myöskin lähtee ihan jäsenistä...), koiranetin ym. Harvassa maassa myös tuon tietokannan pääsee jokainen näkemään. Toki petrattavaa on, mutta yhä edelleen, kaikki lähtee ihan ruohonjuuritasolta. Eli sinne vaan mukaan. Valitettavasti monikaan ei itse omaa panostaan halua antaa, muita kyllä helposti arvostellaan. Se, mitä kennelliitto on sallinut, on vähän ontuva vertaus. Maailma on muuttunut, orjuuskin on kielletty. Ja moni muu paha asia, onneksi. Sekin millaisia koiria viimekädessä tulee, ei ole niinkään minkään järjestön syy. vaan syy on ihmisissä pääasiassa, ketä mitäkin ostaa. Koirissa on ihan sama asia, kun muussakin, jos ei ole kysyntää, ei ole myyntiä. Eli voi verrata vaikka pentutehtailuun siinä mielessä, että ainuttakaan pentutehdasta tai muuta epäeettistä kasvattamista ei olisi, ELLEI ihmiset niistä ostaisi. Ihan simppeli juttu...
26.01.2023 15:24
" Me itse esimerkiksi haimme pennun Vantaan S-marketin pihalta"
Tuota, ihan hienoa, että kirjoitatte kokemuksistanne, mutta kun en oikein ymmärrä, miksi näitä koiria otetaan trokareitten kautta...Kun niin paljon tietoa on, miten koira hommataan.
Vanhemmat nähtävä, pennun kasvatusolosuhteet/paikka ym.
Noit parkkipaikka roudaamiset on yksi trokareitten aikas läpinäkyvä tunnusmerkki kaiken lisäksi...
Kun se vaan on niin, ettei noita trokareita, eikä pentutehtailijoita olisi, ellei niiltä ostettaisi. Sillähän sitä ylläpidetään :(
21.01.2023 14:48
Ei arkaa/epävarmaa urosta kannata kastroida, eikä laittaakaan implanttia. Testosteroni kun vähenee, niin entisestään noit luonteen heikkoudet korostuu.
Lisää toimintaa ja selkeät säännöt, niin sillä pärjää.
Hyvää uutta vuotta myös sinne!
02.01.2023 14:25
Juu, ei uroksella ole niinkään juoksuaikaa. Ne on tyttöjen juttuja ne. Mutta se, että voi välillä olla levottomampi, niin todennäköisesti on joku juoksuinen narttu lähistöllä tai useampikin. Sitten ne hormoonit vaan keikkaa niin, että levottomuutta piisaa ym.
Pienissä roduissaon jokunenkin niitä, jotka on aikas hyvinkin kartalla tytöistä :) se on aika tyypillistäkin.
Kyllä niitten kanssa pärjää, kun vähän työstää. Enemmän liikuntaa ja muutakin toimintaa, niin ajatukset lähtee muualle. Ja kontrolloidaan sitä käytöstä, omistaja määrää tahdin, kuten yleensäkin... Ja ihan samoin kuin normistikkin, ei toivottava käytöstä vaan pois.
29.12.2022 13:58
"Itse en tiedä tästä jutusta, "
No tuota, miksi sitten haukut muita kirjoittajia itse? Jos et tiedä ko.tapauksesta mitään? Kannattaisiko ensin ottaa selvää asioista, että vähän tietäisi kirjoittaako ihmiset haukkumisia vai ei.
16.11.2022 14:18
No ensin perusasiaa...Eli toivottavasti on tarkoin harkittu ylipäätään koiran otto. Ja sitten myös rodut. Ei millään pahalla, mutta kun kysymys on tuollainen, niin jotenkin paistaa, että ei ihan kunnolla. Joten ehkä kannattaa vielä miettiä ylipäätään koiran ottoa, ja rodutkin.
Itse vastaus kysymykseen. Voi, mutta se riippuu täysin omistajista. Se vaatii todellakin huolellisuutta ja tarkkuutta. Ja tilaakin...
Kannattaa myös muistaa, että monelle urokselle tilanne voi olla hyvinkin stressaavaa. Ja siitä taasen voi tulla erilaista häiriökäyttäytymistä.
14.11.2022 14:12
Kyllä minäkin lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että miksi niitä koiria on noin monta hankittu, varsinkin kun hommaa ei ole kunnolla mietitty...
Ylipäätään, kun määrää aletaan lisäämään, niinpitäisi miettiä, että mitä jos ei toimeen tullakkaan. Onko sitten resursseja/taitoa hoitaa tilanne tavalla tai toisella ja halukkuutta siihen vai ei. Onko mahdollisuus eristää, lenkittää tarvittaessa erikseen ym.ym. eli "halutaanko" lisävaivaa...
Rodut olisi myös hyvä miettiä. KAIKKI rodut ei tule toimeen porukassa pääsääntöisesti. Ja sitten on niitä, ns.rajatapauksia, jossa omistajan merkityksellä voipi hyvinkin onnistua. Ja sitten niitä, jotka pääsääntöisesti tulee, tumpelolla omistajallakin ( karkeesti ilmaistu) toimeen.
Rodut olisikin mielenkiintoista tietää näissä tapauksissa. Kuten tässäkin.
Minä en koskaan suosi mitään "keskenään" selvittelyjä. ELLEI kyseessä ole helpot rodut ja siis oletusarvollisesti hommat hoituisi sillä eli kyseessä vaan pientä pullistelua homman hoitamiseen. Tosin meillä on aina nollatoleranssi, ja hommat koirien kesken on hoidettava kohteliaasti ja pääosin ns.rauhoittavilla eleillä. Jos tarvetta on, niin minä puutun peliin. Noin on menty ja tullaan menemään.
Itsellä on jo senverran isot kokoerot koiraporukassa ollut, että ei kovinkaan terveellistä pienemmätkään kähinät...
"Nuorin koira on dominantti ja ”pidetty pumpulissa”, ei koskaan joutunut tilanteeseen missä joutuisi alistua tai edes leikeissä vähän näytetty paikkaa (isompi kokoinen) ja selvästi yrittää pomottaa muita (määrää sohvaa ja varsinkin autoa). Luoksetulo..."
Ei mitään toisille alistumisia tarvi, enkä ylipäätään niitä edes kannata, ja joillekin noit jutut on vaan ärsyke, joka voi vanhempana eskaloitua huonolla käytöksellä. Eri asia on, jos hyväpäinen esim.vanhempi koira osaa komentaa oikeassa kohtiin ja sopivasti.
Itse olen ns.johtajuuden kannalla koirien kanssa. Eli auktoriteettiä pitää olla. Mutta se hankitaan hyvällä suhteella, positiivisesti, mutta myös jämäkästi (jos tarve vaatii). Mikään ääripää ei mielestäni ole paras mahdollinen, suuntaan jos toiseen.
Mutta aloittajan tapauksessa omat rahkeet ei nyt riitä. Suosittelen ulkopuolista, PÄTEVÄÄ ja noista jutuista myös näyttöä olevaa ongelmiin perehtynyttä kouluttajaa, ihan paikan päälle tsekkaamaan ja ja kertomaan mielipiteensä. Onko mitään tehtävissä enää tai jos, niin miten.
24.10.2022 15:08
"Itseasiassa sekarotuisen kanssa ... Juurikin näin. Valitettavasti noita juttuja viljellään, josta ihan väärää tietoa, ja sitten jotkut niihin uskoo...
Ja kaikki rotukoiratkaan ei pääse kisaamaan kaikkiin lajeihin.
Noissa vastauksissa oli kirjoituksia, joissa näkyi, että siis tiedetä ylipäätään. Joten se mielestäni vääristää lukemia.
18.10.2022 14:14
"Tällaisia kasvattajia ja pentutehtailijoita on myös Suomen Kennelliiton sopimuskasvattajina." On, koska eihän kennelliitto voi tietää kaikkien touhuista, ellei niille tietoa mene... Valitettavasti kaikenlaista löytyy, monessakin.
Joten siksikin, jos selkeetä fibaa tehdään, niin tietoa siitä niin rotuyhdistykselle, kuin kennelliittoon, jossa sitten asia käsitellään, jos aihetta on.
Aika härskiä toimintaa. Jo tuossa on selkeä virhe ja vastuun paikka, ettei ole kerrottu pentueen alkuvaiheesta. Ne tiedot on kaupan kannalta oleellisia ja kasvattajan kuuluu kertoa.
Mutta hyvä, että olette asiaa vienyt eteenpäin, noin kuuluukin toimia. Surullista vaan on , että kun noihin koiriin voi kiintyä nopeasti ja sitten joutuukin luopumaan :(
29.09.2022 14:36
No+siinähän+kouluttaja+oli+oikeassa,+että+"oikeat+välineet"+takaa+parhaan+tuloksen.+Jos+siis+ajattelee+kilpailumielisesti+ja+tähtää+huipulle.+Mutta+jos+on+kyseessä+seura+(kaikki+agiseurathan+ei+ole),+jossa+ei+ole+mitään+ns.tavoitepakkoa+vaan+ihan+voi+vaan+harrastaa+omaksi+ja+koiran+iloksi,+niin+tollaisia+ei+pitäisi+suustaan+päästää...
Tuosta+voisi+antaa+ihan+vaikka+seuralle+palautetta.+
Kyllä+minä+ymmärrän,jos+halutaan+hankkia+"parasta+mahdollista"+johonkin+tiettyyn+lajiin.+Jos+kuitenkin+se+koira+ei+ole+kuitenkaan+pelkkä+väline.+Jos+on+kunnianhimoa,+niin+paremmin+huipulle+pääsee+ja+varmemmin+.+Mutta+kaikki+ei+sitä+halua.+
Ja+esim.seuroissa+onkin+hyvä+heti+myös+tehdä+selväksi+(niinkuin+joissakin+tehdään),+että+halutaanko+siellä+panostaa+vaan+tavoitteellisiin+pyrkiviin+vai+onko+pääasiassa+ihan+vaan+touhuamista+ilman+ihmeempää+tavoitetta,+ylipäätään+tai+myöskin.+Noin+kaikille+on+selkeämpää.
13.09.2022 14:03
"Jos+saisin+jotan+lukuja"
Ei+kun+en+voi+antaa+lukuja,+koska+kuten+kirjoitin,+riippuu+monesta+tekijästä.+Minulla+on+myös+viimeisestä+tuonnista+sen+verran+aikaa,+että+pelkät+matkakustannukset+on+varmasti+niinpaljon+muuttuneet,+että+parhaiten+tiedot+saa+ihan+ottamalla+itse+selvää,+joko+vertailemalla+eri+tapoja+tuoda+tai+mikä+sitten+miellyttää.+Itse+koiran+hinnathan+saa+ottamalla+yhteyttä+suoraan+kasvattajiin+tai+jos+on+pentuvälittäjä,+niin+voi+alustavasti+kysellä.
Ja+sillä+ei+ole+mitään+merkitystä,+mistä+maasta+olen+tuonut+tai+maista,+eikä+kyse+ole+mistään+"osoitejutuista",+kun+yhä+edelleen+ja+enemmän+merkkaa+SE,+miten+koiran+noutaa/lähetetään+ym.++Koiran+kokokin,+meneekö+käsitavarana+vai+ruumassa,+mahdolliset+varo-ajat+rokotusten+puolesta+ym.ym.
Kyllä+jo+pelkästään+omistani+jos+toisin,+niin+eroja+olisi+useissa+sadoissa+euroissa,+jopa+parhaimmillaan+puhuisi+tonnista,+riippuen+mistä+toisi+ja+keneltä+kasvattajalta.+Ja+olisiko+kyseessä+pikkurotu+vai+iso.
30.08.2022 13:32
2 / 262