Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No nyt on maajussit jusseiltu,ja romantiikat tuijoteltu,heh...
Mutta näyttelyt on näyttelyitä,ja tosiaan,ei yksi eikä kaksi arvostelua vielä kesää tee.
Tuosta eri ikäkausista vähän sen verran,että omasta puolestani sanon,että ne arvostelut ja käynnit on meillä nuoremmanpuoleisena ainoastaan kokemuksen hakua,ettei ihan mettästä kehään mentäis.
Meillä kun nuo nuoret kun saattaa näyttää nuorena enemmän kirahveilta kuin koirilta.Kun tarkoituksella yritän pitää ne luikeroina.
Ja näytelmissä kun tuntuu olevan monelle tuomarille kova sana täydessä "kuosissa" oleva jo pentuluokassa,hmm...
Jos nuoriso pärjää,niin ok,mutta jos pitäis oikeesti ottaa keskiarvo,niin enpä veisi meitin öttiäisiä pahemmin nuorena kehään.
Ja kun puhutaan ulkonäöllisestä "arvosta",niin tosiaan jälkeläisnäyttö sen paljastaa.
Osaltaanhan näyttelyt sitä ajaa,mutta osaltaan nykypäivänä harrastus harrastusten joukossa.
Minusta muuten muutos aikoinaan,että "pienet"sai valionarvon nuorissa poistui,oli hyvä idea.
Mites sinä tuumaat?
09.12.2007 21:49
Tuo on hieno ele Kennelliitolta :O)
Ihmisen parhaalle ystäville upeista teoista tunnustus :O)
09.12.2007 19:58
Ehkä saat,ehkä et,siis puhelimitse ;)
Mitään vinkkejä ei ole antaa,kun on reilusti vaan oma itsensä.Aina hyvä asia on se,että on ottanut selvää rodusta paljon,miettinyt pitempään koiran ottoa,ja nimenomaista rotua ym.
Ja aina kannattaa muistaa,että kaikki kasvattajat ei suinkaan ota varausta vastaan näkemättä ihmistä/koko perhettä,korkeintaan voi tehdä alustavan varauksen eli jättää lopullisen päätöksen teon vasta sitten,kun on nähnyt perheen.
Minä mm.olen niin ikävä ihminen,ettei niin isoa rahaa löydy,että varaisin jollekin pennun näkemättä perhettä.
Kun se puhelin on kuin netti.Puhua voi mitä vaan,ja olla jotain ihan muuta...
09.12.2007 19:48
Jep.
Jos puhutaan mainitsemastasi (se sitten onko se varsinaisesti nyt nykymaailmassa minun rotuni,onkin hieman eri juttu ;) ) rodusta,niin tosiaan löytyy :).
Ei ehkä nykypäivänä hevin kuulosta uskottavalta...
Ei rotu varsinaisesti mielestäni muuallakaan enää erityisemmin työkoira ole,vaikka luokitus onkin working groupiin.
Harrastuskoiraksihan tosta olisi,ainakin niihin lajeihin,joissa voisi toteuttaa vanhaa "ammattiaan" sosiaalisemmassa muodossa.
Harmi vaan,että viralliset oikeudet noihin hommiin aikoinaan tyrittiin.
08.12.2007 19:23
Putkityömies,on työmies,jos on koulutettu putkimies,vaikka olisi työtön ;)
Toisaalta,jos funtsii vielä liiemmin,niin koira voi olla koulutettu johonkin työhön,mutta ei ole työkoira,jos ei ole päivääkään tehnyt sitä varsinaista työtä.
Voisinkin kutsua vaikka tiettyyn työhön koulutetuksi koiraksi,mutten varsinaiseksi työkoiraksi.
Kun se tekee sitä työtä,se on työkoira.
Mutta kuten yleensäkin,näkemyksiähän on monia.Asiasta kuin asiasta.
08.12.2007 19:04
Minähän mainitsin myös yksilöjutuista ;)
Työkoira voi olla myös harrastuskoira,harrastuskoira työkoira.
Jos puhut peko-koirista,niin siellä löytyy myös ihan pelkkiä harrastajia,jotka ei tähtää edes hälyryhmään.Ja sitten on ne,joille se on itseistarkoitus.
Jos koira on hälyryhmässä,minusta sitä voi kutsua silloin työkoiraksi.
Jos sen kanssa "vaan harrastetaan" pekotoimintaan,niin se on harrastuskoira.Vaikkakin se olisi suorittanut kokeet pelastuskoira-nimikkeen saamiseksi.
Tuo siis minun mielipiteeni ;)
08.12.2007 18:48
Henk.kohtasesti itse määrittelisin sen yksinkertaiseksi roduksi,joka on tehty jotain työtä varten.Tosin rotujen tarkoitushan on muuttunut,eikä ihan kaikki rodut varsinaista työtään tee nykypäivänä.Tai vain pieni osa niistä.
Välillä voisi vaikka tarkentaa,että alkuperältään työkoirarotu.
Erikseen on sitten yksilöjutut eli jos koira toimii jossain työtehtävässä (opaskoirat,virkakoirat,vartioiden työparina ym.),niin se on silloin työkoira.
Jotkut puhuu myös harrastuskoirista työkoirina.Esim.rodun/yksilön kanssa harrastetaan jotain lajia/lajeja,toiset puhuu silloin työkoirasta.
Itse en,koska minusta työkoirat on työkoiria,harrastusjutut on ihan jotain muuta.
Toisin sanoen,koira on työkoira,jos se olisi vastaavassa tilanteessa kuin muutettuna toiminta ihmisen palkkatyöksi tai hyödykkeeksi,kun taas harrastuskoira,kuten ihmisellä hommassa,jota harrastaa viihdytyksekseen.Hassusti ehkä sanottu,mahtoikohan kukaan ymmärtää...
Näin funtsin ;)
08.12.2007 18:31
Tottavie riippuu koiran koosta :O)
En minäkään ole antanut pikkutirriäisille samoja määriä esim.lihaakaan sun muuta ruokaa.Oishan se jo aika koomista jos kääpiökoira söis vaikka lihaa about puolikiloa ja yli kerrallaan kuten isot toverinsa.
Eli toisinsanoen.Munahan on proteiiniläjäys.Kuten sanoin,sitä voi antaa esim.pari kertaa viikossa.Ja määrän suhteuttaa tietenkin koiran kokoon,kuten muutenkin ruuan.
Meillä on annettu esim.n.6 kg-yli käppänöille ihan koko muna paristi viikossa.Siis aikuiselle.Joskus saa enemmänkin.Esim.tiinet ja kantavat,koska muna on hyvä tapa nostaa proteiinimäärää ja on myös melkoinen viitaalipaukku ;)
Kun kiinteeseen ruokaan on pennut siirtyneet,niin jotain pieni hujaus munasta valutettu ruuan joukkoon.Välillä myös saaneet keitettynä.
Ei niille mitään ole tullut.
Mutta vanha sanonta.Kohtuus kaikessa.
Mutta jokainen tietty tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
Onhan niitä ihmisiäkin,jotka uskoo että raaka lihakin tekee koirasta agressiivisen ja elukat kulkee paistinpannu kädessä luonnossakin :O))))
07.12.2007 12:26
Kananmunaa voi ihan antaa raakana kohtuullisia määriä.Kohtuullisuudella tarkoitan lähinnä siksi,että muna on vahva proteiinipläjäys,joka kannattaa huomioida,varsinkin kasvavan ruokinnassa.
Jos puhutaan raa´án munan haitallisuudesta,niin sitä pitää antaa jo niin suuria määriä,ettei sellaista nyt kukaan anna.Eli suurinpiirtein ruokkia munilla.
Kasvavalla parit munat viikossa on ok,erityistilanteissa /aikuisella voi antaa enemmänkin,varsinkin jos on tarvetta suurempan protskumäärään.
Suomalaisilla elukoilla salmonellavaara on niin pieni,että lottovoittokin on mahdollisempi.
Enemmän salmonellaa on vissiin tavattu jossain kauppojen kasvisseoksissa ym.asioista.
Ja ylipäätäänhän käsittelemätön (raakaruoka) on aina terveellisempää eläimelle.Käsiteltäessä aina ruuasta häviää vitaali-aineita kuin myös ruoka "steriloituu",mikä taas ei ole hyvä koiran kannalta ;)
Meillä on jokainen pentue saanut jo kiinteästä ruuasta lähtien raakaa kananmunaa.Eli koirat koko ikänsä,välillä tosin keitettynä tai paistettunakin,kun herkuttelevat.Jos siitä jotain haittaa olisi,eiköhän olisi jo näkynyt.
05.12.2007 15:01
"Eikö sen kuuluisi vahtia..."
No,ensinnäkin,kun ei ole kyse rotukoirasta,ja sen perimästä/käyttötarkoituksesta,vaan sekarotuisesta,niin sen käyttäytymisen oletusarvo on ihan eri asia.
Sillä ei välttämättä tarvi olla yhtään esim.jonkun rodun käyttäytymismallia.
Se noissa sekarotuisissa on ongelma,ja yksi syy,miksi niitä kritisoin,varsinkin vaativien rotujen yhdistelmissä,että se geeneistä tuleva "käyttäytyminen" on sitten melkoista sattumankauppaa.
Ensinnäkin se,että sinulla on noin monta koiraa,on omajuttunsa.En tiedä,mitä laumanvartijarotua sinulla on sekarotuisessasi,niin kannattaa myös muistaa,että laumiksissakin on eroja.Toiset sopeutuvat porukkaan helpommin,kuin toiset.Ja varsinkin,jos elinolosuhteet ei vastaa niden luontaisia lainkaan,niin niitä ongelmia voi tulla siitäkin.
Sama sakuissa,ei sekään rotu ole "laumakoirien" top-ykkösrotua.
Jos nyt olisi omasta koirastani kyse,niin eipä siinä muuta,kuin koira olisi saatava ymmärtämään,että turha "vahtiminen" on kiellettyä,kuin myös rähinät.
Jos koira on sitä mieltä,että omistaja on oikeasti pomo,se lopettaa väärän toiminnan melko pian,JOS siihen osataan oikein puuttua ja se sille opettaa oikea malli.
Nää nyt on kuitenkin sellaisia asioita,että ei välttämättä ole helppo edes neuvoa,kun ei näe tilanteita,saati tunne koiria ja omistajia.
Joten jos katsot,että sinulla on ongelma,niin parasta olisi ottaa yhteytta johonkin ongelmakoiriin erikoistuneeseen,tai muuten pätevään koira-ihmiseen,jolla on taitoa lähteä neuvomaan ja arvioimaan tilannetta ;)
04.12.2007 18:55
Sanos muuta.
Meillä nämä pikkutiet on ihan järkkyjä.Rämeikön jälkeen ollaan siirrytty luistinradalle :/
Piikkarit kengissä on ainoa turvallinen tapa liikkua näillä pikkuteilla.Hankalaa vaan on se,että noi isot tiet on asfaltilla,eikä niin jäisiä,joten niillä taas ei viittisi piikkejä käyttää tylsistyttämässä.
03.12.2007 13:29
Meillä on kakkuvuoka,mutta ei ole kolahtanut.
Minä en pidä,kun se on sellanen lieru,että saa olla tosi tarkkana,kun panee uuniin,ettei taikinat plumpsahda pellolle.
Eräs ystäväni kerran livautti moisen käsistään oikein komiasti lattialle.
Jos teen yhen jonkun,niin käytän mieluummin ihan teflonpinnotteista,eipä siihenkään ihmeemmin tartu.Jos panen useamman kerralla,niin tuo vetelys tulee mukaan,kun on kerran hankittu.
Mutta enempiä en hanki.
02.12.2007 19:22
On.Silloin kun sitä tulee niin runsaasti,ettei siihen mikään varsinaisesti auta,hidastaa korkeintaan.
Jos syljen laatu on sellainen,että se ei estä riittävästi,niin sitä tulee,vaikka mitä tekisi.
Samoin esim.tietyn tyyppisillä koirilla on hampaat niin tiiviisti,että sitä muodostuu helposti.Jos siihen yhdistyy syljenlaatu,joka "edesauttaa"kiven tuloa,niin sitä siis tulee.
Tuohon raaputtamiseen sen verran.Itsellä on ollut yksi ainoa koira (vaikka useita on ollut),jolla hammaskiveä pukkaa ja reippaasti.Muille ei ole ikinä tarttenut tehdä yhtään mitään.
Kun olen mm.rapsutellut itse kiveä pois,niin ihan selkeesti olen saanut hampilääkärin poistot vähenemään.Ne rauhoitukset kun ei ole kiva juttu,varsinkin kun on vanhempi koira kyseessä.
Lekuri ei ole mitään huonoa sanonut omatoimisesta putsauksesta.Päinvastoin...
28.11.2007 20:12
Ja pienen pieni vastaus :O)
Koira todennäköisesti käyttää sitä sijaistoimintana/rauhoittaa itseään,kun on niin täpinöissään ulos lähdöstä ;=)
28.11.2007 19:52
Eläinlääkärit pitkälti käyttää nykyään tosiaan sellaista sähköistä vempainta,mutta ei kai sitä ole saatavilla,ainakaan helposti,kuin heille,joten kannattaa kysyä suoraan lekurilta mistä on hankkinut.Vai oisiko nyt moinen ollut saatavilla yleiseen käyttöön,en ole kyllä kuullut.
Itse puhdistan ton pikkuäijän hampaita ihmishammaslääkärin instrumenteilla,joita he käyttää.
Olen siis saanut heiltä poisheitettäviä.
Tosin kun niitä käyttää,niin täytyy olla hyvin tarkkakätinen ja koira hyvin hallinnassa,ettei tule vahinkoja.
Jostain eläintarvike liikkeistä on saatavilla koirien hampaille myös rapsutin.Siinä on pienen lusikan mallinen pää.
Hampaiden harjaus päivittäin myös osaltaan auttaa.
Ainoa ongelma on se,että joillekin koirille kertyy hammaskiveä enemmänkin sinne syvälle ikenien alle,jota kotikonstein on aikas mahdoton poistaa.
Tuo Plaque Off,joka mainittiin,on myös monelle koiralle ollut tehokas.Se osaltaan ehkäisee hammaskiven tuloa,muta myös pehmentää hammaskiven koostumusta,jolloin se on helpompi poistaa.
26.11.2007 17:16
Täällä Suomessa kyllä sataa kaatamalla,vettä.
Tiet ja piha lilluu kuraa ja lumesta korkeintaan voi uneksia muinaisjäänteenä historiasta :/
25.11.2007 10:15
Olen kuullut.Siis niistä oikeista vahinkolapsista.Ja se on ihan ok ja oli myös,että sitten niille hankittiin hyvät kodit.
Tosin nykyään on tarjolla myös keskeytyspiikki heti kättelyssä ;)...
Ja vahinkoksi en katso sitä,että juoksuinen narttu on yksin ulkona.En edes aitauksessa.Juoksunartut kun pitää AINA valvonnan alla,niin niitä "vahinkoja" ei tule.
Joten kallistun pikemmin huolimattomuuden piikkiin tai sitten tahalliseen ;)
Jos on karkausalttiista kyse,niin vielä suuremmalla syyllä AINA koira kiinni ulkoillessa ja ITSE siellä toisessa päässä.
25.11.2007 10:10
"Kotikoirissa toimii..."Mikäs sen työkoirissa estää?Mitähän nyt ymmärsit nopealla tahdilla?Joka juoksusta vai,et kai nyt sentään?
Kyllä sitä nopeaan tahtiin voi tehdä ja sitä se onkin,jos vaikka astuttaa vain kevään juoksuista,muutamat pennut nopeaan tahtiin.Niin moni kasvattaja tekee,koska haluavat kesäpennut.
Eikä se nyt tietenkään mitään pilkuntarkkaa aikataulukädessä touhua ole,yleensähän toki jokainen pennut tekee itselleen sopivalla ajankohdalla.
Minä nyt siis systeeminä kannatan sitä,että narttu pennutetaan "nuorena" mahdollisimman hyväkuntoisena fyysisesti,ja vanhempana se saa "jäädä" eläkkeelle.
Minä muuten puhuin pienistä koirista ja isoista.En mitään siltä väliltä ;)
Tosin "siltäväliltäkin" pistäisin rajan sinne 8 vuoteen.
Ja isoissa koirissa 3 ei ole nuori.Ne kun "vanhenee" myös nopeammin.Ja isoissa monissa roduissa 4 vuotiaskin on jo hieman vanha ensisynnyttäjä.
Jos myös aloittaa myöhään,koira ei tulekaan heti kantavaksi ym.niin saattaapi tulla ikä vastaan.Ja kuten sanoin,minä en pidä vanhojen koirien pennuttamisesta.
Mutta hommia on monia.Ei tartte kun katsoa koiranettiä...
Minä nyt kuitenkin kannatan systeemiä muutamat pennut,eikä eläkeläisillä.
25.11.2007 09:55
Minun ajatusmaailma on,että isot koirat alaraja 2 vuotta,mutta eka pentue olisi hyvä tehdä viimeistään n. 3 vuoden paikkeilla.Sitten "nopeaan" tahtiin seuraava/seuraavat,jonka jälkeen niiltä osin homma seis.Yhdelle nartulle korkeintaan 3 pentuetta,mutta pitää sitten olla jo edellisistä hyvää näyttöä.Isoimmat koirat viimeinen pentue korkeintaan 7 vuotiaana,tosin sekin rupee olemaan maksimissa.Mutta ei enää sen jälkeen.
Pikkuroduilla,joillain eka pennutus kolmansista juoksuista ok (riippuen tietty millaiset välit ja myös nartusta),jos on helpompi rotu noissa asioissa,niin vaikka sinne kahden paikkeille myös.
Ylä rajaksi laittaisin kaikille pienimmille tuon 8 vuotta,tosin sekin jo melkoisen korkea,joten vaan harkiten (eli mieluiten raja 7 ).
Mikään koira ei ole niin hyvä,että tarttis enempää kolmea pentuetta teettää.
24.11.2007 18:51
Minä en vihaa mitään,paitsi hirvikärpäsiä,mutta sen verran olen utelias,että miksi ko.yhdistelmän tekijä ei ole käyttänyt koiralleen (jos se on hyvä ja tervesukuinen,myös terveeksi kuvattu,onko?)saman rotuista hyvää ja hyvän taustan omaavaa urosta?
Ja osaatko sanoa,mitä kasvattaja tarkoitti nimenomaan sanalla "tervesukuinen" kummankin rodun kohdalla?
23.11.2007 21:59
259 / 262