KASVATTAJIEN MORAALISTA

KYSYMYKSIÄ LÖYTYY

Yli 8 vuotta vanhojen narttujen käyttö ihmetyttää.
Pentueiden määrä herättää lisää kysymyksiä.
Milloin narttu pääsee eläkkeelle.

9

1191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoin

      Pitäisi ihmetellä kuinka on kiire käyttää vaikkapa suhteellisen isokokoista koiraa jalostukseen heti ensimmäisestä juoksusta! Kennelliiton pitäisi tehdä päätös että, keski- ja isokokoisia koiria ei saa käyttää jalostukseen ennen 2- vuotta tai vähintään se 16.kk.

      • Pukeli

        lapsia. Minun näkemykseni mukaan ainakin isoimmissa ja keskikokoisissakin roduissa olisi sopiva ikä 3 vuotta ensimmäisen pentueen synnyttämiseen ja korkeintaan kolme pentuetta yhdellä emokoiralla.


    • Hyvää löytyy ainakin siinä että lopulliset silmälausunnot ovat ainakin tuohon ikään mennessä tulleet. Isojen ja työkoirien osalta koulutus vie jo oman aikansa ja jos harrastaa tai kilpailee, ei nartulle juuri jää aikaa penikoimiseen.

      • rodussa...

        ei ainakaan rotujärjestön pentulistallekaan pääse enää, jos narttu on ollut yli 8 v. penikoidessaan. Muutenkin on alettu kiinnittämään huomiota eläinsuojelullisiin näkökohtiin kasvattajien kohdalla. Yksi kasvattaja juuri erotetttiin kerhosta. Ikävää, että jossain toisissa roduissa on edelleen tuollaisia ajatuksia. Toivottavasti myös muut rotujärjestöt ottavat mallia.


      • rodussa... kirjoitti:

        ei ainakaan rotujärjestön pentulistallekaan pääse enää, jos narttu on ollut yli 8 v. penikoidessaan. Muutenkin on alettu kiinnittämään huomiota eläinsuojelullisiin näkökohtiin kasvattajien kohdalla. Yksi kasvattaja juuri erotetttiin kerhosta. Ikävää, että jossain toisissa roduissa on edelleen tuollaisia ajatuksia. Toivottavasti myös muut rotujärjestöt ottavat mallia.

        jos liian nuorena tekee nartulle pennut. kääpiökoirien kanssa vähän kinkkinen kuttu. Aina sanottu että eka pentue viimeistään kolmannesta juoksusta?? Monella ei silloin vielä ole korvien väli kunnossa, eli kakara tekee pentuja.


    • No meillä, narttu jää *eläkkeelle pennutuksesta
      6-7 vuotiaana, sen jälkeen ei pentuja tehdä, vaikka olisi mikä maailmantähti tai periyttäjä...Niin ja eka pennut aikasintaan 2 vuotiaana.

    • Minun ajatusmaailma on,että isot koirat alaraja 2 vuotta,mutta eka pentue olisi hyvä tehdä viimeistään n. 3 vuoden paikkeilla.Sitten "nopeaan" tahtiin seuraava/seuraavat,jonka jälkeen niiltä osin homma seis.Yhdelle nartulle korkeintaan 3 pentuetta,mutta pitää sitten olla jo edellisistä hyvää näyttöä.Isoimmat koirat viimeinen pentue korkeintaan 7 vuotiaana,tosin sekin rupee olemaan maksimissa.Mutta ei enää sen jälkeen.

      Pikkuroduilla,joillain eka pennutus kolmansista juoksuista ok (riippuen tietty millaiset välit ja myös nartusta),jos on helpompi rotu noissa asioissa,niin vaikka sinne kahden paikkeille myös.

      Ylä rajaksi laittaisin kaikille pienimmille tuon 8 vuotta,tosin sekin jo melkoisen korkea,joten vaan harkiten (eli mieluiten raja 7 ).

      Mikään koira ei ole niin hyvä,että tarttis enempää kolmea pentuetta teettää.

      • wimble

        koti koirissa toi varmaan toimii et pennutetaan 2-3vuotiaana tasasentappavaa tahtia. entäs "ns"nämä työ käytössä olevat koirat astutus tapahtuu taatusti kevään juoksuista ja jos ei natsaa odotellaan seuraavaa kevättä.eikä 7v koira todellakaan ole liian vanha pennutukseen 3 vuotias saattaa vielä olla jopa liian nuori.


      • wimble kirjoitti:

        koti koirissa toi varmaan toimii et pennutetaan 2-3vuotiaana tasasentappavaa tahtia. entäs "ns"nämä työ käytössä olevat koirat astutus tapahtuu taatusti kevään juoksuista ja jos ei natsaa odotellaan seuraavaa kevättä.eikä 7v koira todellakaan ole liian vanha pennutukseen 3 vuotias saattaa vielä olla jopa liian nuori.

        "Kotikoirissa toimii..."Mikäs sen työkoirissa estää?Mitähän nyt ymmärsit nopealla tahdilla?Joka juoksusta vai,et kai nyt sentään?

        Kyllä sitä nopeaan tahtiin voi tehdä ja sitä se onkin,jos vaikka astuttaa vain kevään juoksuista,muutamat pennut nopeaan tahtiin.Niin moni kasvattaja tekee,koska haluavat kesäpennut.


        Eikä se nyt tietenkään mitään pilkuntarkkaa aikataulukädessä touhua ole,yleensähän toki jokainen pennut tekee itselleen sopivalla ajankohdalla.
        Minä nyt siis systeeminä kannatan sitä,että narttu pennutetaan "nuorena" mahdollisimman hyväkuntoisena fyysisesti,ja vanhempana se saa "jäädä" eläkkeelle.

        Minä muuten puhuin pienistä koirista ja isoista.En mitään siltä väliltä ;)

        Tosin "siltäväliltäkin" pistäisin rajan sinne 8 vuoteen.
        Ja isoissa koirissa 3 ei ole nuori.Ne kun "vanhenee" myös nopeammin.Ja isoissa monissa roduissa 4 vuotiaskin on jo hieman vanha ensisynnyttäjä.
        Jos myös aloittaa myöhään,koira ei tulekaan heti kantavaksi ym.niin saattaapi tulla ikä vastaan.Ja kuten sanoin,minä en pidä vanhojen koirien pennuttamisesta.

        Mutta hommia on monia.Ei tartte kun katsoa koiranettiä...
        Minä nyt kuitenkin kannatan systeemiä muutamat pennut,eikä eläkeläisillä.


    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe