Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Ehkä pitää täsmentää mistä puhuu,ettei mene vellit ja puurot sekaisin :D
    Kovapäisillä koirilla useinmiten tarkoitetaan koiraa,joka on tyypiltään melko peräänantamaton,sitkeä,taistelutahtoinen (saattaa hyvinkin olla).Yleensä on rotuja,joihin liittyy myös,että haasteellisia kouluttaa.Eli kovapäisiä suhteessa kasvatukseen/koulutukseen.

    Kova koira taasen,on luonteen osa-alueita mitattaessa(virallisin testin),kova.Usein nuot sotketaan keskenään.Kova koira taas voi olla ihan muuta kuin yllämaittu,kuin taas kovapäinen koira/rotu,voi olla ihan hyvin myös pehmeä(hkö).
    Ja itseasiassa kovaksi testattuja koiria on vaan kourallinen.Kohtuullisia sitten jo enemmän.

    Kun taas puhutaan koiran elämää kestämisestä,eli ilmeisesti millainen koira on ihan normielämässä,niin jos pysytään pelkässä genotyypissä,niin siihen vaikuttaa kaikki luonteen osa-alueet yhdessä.Eli mitä muut osa-alueet on ja miten ne myöskin stemmaa yhteen,osaltaan.
    Varsinkin tai esim. jos puhutaan yleisesti vielä stressistä,niin pehmeäkin koira voi olla ihan yhtä stabiili kuin kovakin,normaalissa elämässä.Tai sitten kova koira voi olla huonompi.
  2. Tuota,koiralaumoja on erilaisia.Ja koirat toimii hieman erilailla,ihan kuin tuntuu meissä ihmisissäkin toimivan.Kaikki koiraporukat,nyt puhutaan siis kotikoirista,niitähän meillä on ;),ei suinkaan toimi noin.Itseasiassa,jos toimisi,tai saisi toimia,niin voitaisiin hyvinkin olla vaikeuksissa.Esim.koiraporukoissa voi aivan hyvin olla vaikka olematon kääpiökora ns.pomona.Ja se se kovinkaan helposti siinä onnistuisi,jos se alkaisi itseään korostamaan ns.aggressiivisilla eleillä.

    Ei koirat tarjoile nameja,eipä ei.Ei ne myöskään opeteta toisiaan kävelemään nätisti,olemaan menemättä sohville ym.
    Suuri ero on myös siinä,että koirat lukee omaa lajiaan huomattavasti paremmin,kuin meitä ihmisiä.Ne kommunikoi niin hienosäikeisestikkin,että emme edes kaikkea huomaa...
    Siitä tullaan taas siihen,ettei voida verrata kahta eri lajia,ei "toisen ohjeistamisessa" tai suoraan keskenään,ylipäätään.Eli meidän ihmisten on viimekädessä tarvinnut kehittää omia tapojaan toimia,mahdollisemman hyvin.Se sitten mikä se on kenenkin mielestä,on myös oma juttunsa.

    "Siellä paikka otettiin..." Jos nyt jatketaan mustavalkoisella linjalla...Itse harrastaan lujaluontoisia suuria molossirotuja.Ja ei,en missään nimessä suosittaisi ihmisen menemään ruokakepolle murisemaan ja irvistelemään...En myöskään pidä hyvänä,että kenenkään tuontyypin annettaisiin välejään selvittää noin.Siitä ei hyvä heiluisi,koska erittäin usein,jos mahdollisuus tarjotaan,pieneenkin provosointiin vastattaisiin.

    "Koiralla tulee olla säännöt ja johdonmukainen ihminen" Tuosta olen kyllä aivan samaa mieltä.Mutta tuohon pääsemiseksi ei ole ollenkaan huono asia olla myöskään käyttämättä koiran luonnollisia viettejä ;)
  3. No ei minusta tuo ohjelma varsinaisesti,huono ole,jos siis nyt puhutaan "tekniikkapuolesta".Huonoa siinä on,tai tylsää minusta enemmän se,että suuri osa alusta menee ohjelman ihmisten esittelyyn,tosin vaan nykyajasta...
    Mielelläni olisin myös nähnyt kaikkien tapausten koirien alkutilanteen,joita ohjelmassa harjoitellaan.

    Ohjelmalaisten ideologia on puhtaasti tietynlaista.Se sitten onko se tehokasta,niin oma ajatusmaailmani,jota varsinkin iän myötä on joutunut vähän viilaamaankin ehdottomuudessa kaikkeen :D,niin en ihan helpolla lähde tyrmäämäänkään mitään,mistä ei itsellä ole kunnon kokemusta.Ja itsellä ei ole kokemusta ohjelman ideologiasta,siis puhtaana siitä.Joten ihan tyrmäyslinjalle en lähde.Mielenkiintoista olisi tuntea kyllä edes joku,joka koiransa kanssa on mennyt täysin noin oppien mukaan.Ja nimenomaan jonkun vaativan rodun kanssa.Mutta valitettavasti en tunne ketään.Olisi mielenkiintoista tuntea myös joku tai tietää kokemuksista,Karpelan "korjauksista".Eipä ole vielä tietoa yhdestäkään.
    Itse olen käynyt parin Rakkaitten haukkujen teemaluennon,ihan mielenkiinnosta vaan lähinnä.Ihan omaan makuuni jonkun verrankin samaa,kuin ajattelen,mutta kyllä myös jotain ihan eriäkin.

    "Koska suuri osa..."Nyt en ihan ymmärtänyt tuota.
    Kaiken minkä tekee,pitää tehdä oikein.Jos joku tekee jotain väärin,niin itse asiaa se ei huonoksi tee.
    Ruuan käyttö(viettiin perustuuhan tuo),on ihan ok ja hyvä,mutta tokikin se pitää osata oikein tehdä.Jos sitä,niinkuin mitä tahansa jollekkin korjauksiin aikoo,niin toki se pitää kädestä pitäen opettaa kunnolla.
  4. Kuten tuolla joku sanoikin,niin sisäpuolelle ei niin helposti kerrykkään,yleensä.
    Ja pureskelut auttaa siihen.Kaikille koirille ei luut tosiaan sovi.Mutta entäs sopisiko oikein kuivaksi kuivattu kunnon reikäleivän pala.Kunnon paksun vanhanaikaisen reikäleivän pala,jota koira joutuu oikein jyystämään.Myöskin raakaa porkkanaa voi kokeilla ja ihan kurkkuakin.Mutta katsoa toki,että sopii koiralle.Puruluitakin voi kokeilla,mutta niitä kannattaa sitten vahtia,että koira syö ne oikein.Ettei vaan imase ne löllönä kitaansa,ja meinaa tukehtua...

    Minä käytin pikkukoiralle,jonka hampeja siis pesin,ihan sellaista pikkuskidien ensi harjaa.
    Kätevän kokoinenkin.
    Koeta harjata ilman tahnaa.Voi olla,että se tahna enemmän häiritsee tai sitten jos joku makujuttu,niin on niin hyvä maku,että pistää massuttamaan.Pääasia on kuitenkin se mekaaninen liike ja hampien putsaus.

    Itse käytin myös sellaista ainetta,kuin plaque off,josta jokunenkin on saanut jotain apua.Sen lisäksi yhtä homeopaattista ainetta,mutta nyt en muista nimeä.
    Nuot aineet teki sen,että hammaskiveä ei kertynyt enää läheskään niin paljon,ja oli paljon pehmeämpi rapsua pois.

    Täytyy myöntää,että itse olin laiska pesijä,mutta hoisin asian niin,että rapsutin itse säännöllisesti kiven pois.
    Minulla oli siinä ihan ihmishampilääkärin manuaaliset vehkeet,MUTTA HUOMOITAVAA,että missään nimessä niitä ei pidä käyttää,ellei satavarmasti koira pysy täysin paikallaan liikkumatta.Muuten voi käydä niillä vahinko.
    Jotkut on rapsutellut myös kolikolla ja eläintarvikeliikkeissä on saatavilla sellainen pikkulusikan näköinen vempain,jolla voi rapsutella.
    Noilla omilla konsteilla sain hampit pidettyä kunnossa niin,ettei tarvinut sitten viedä lekurille putsattavaksi.
    Jos oikein huonoon malliin on hampit jollain päästetty/päässyt,niin ensin kannattaa antaa lekurin tehdä kunnon putsinki ensin,ja sitten alkaa itse huolellla hoitamaan.
    Ja kuten sanoin,se ahkera pesu olisi paras.
  5. Ei ehkä ihan urbaania,suolan lisäksi syy,että purkeista voi ehkä liueta metallia jossain määrin.Siksi ei välttämättä ihmisillekkään suositella kovin usein,tai yleensä metallitölkit pitäisi tyhjentää muihin astioihin,jos éi hetimiten anneta.

    Palkkioksi ym.on paljon jo valmiitakin vaihtoehtoja.Ainakin eläintarvikeliikkeistä,ja jostan lemmikkiosastoiltakin saa ihan kuivattuja kalaa,lihaa,missä ei ole lisäaineita,eikä muutakaan ;)
    Saa pilkottuina tai voi isompaa itse pilkkoa.
    Voi myös paistaa keittää,ym.itse ihmisten lihoistakin ja paloitella.
    Itse käytän kyllä aika usein ihan jotain makkaraa,juustoa ym.kun kätevästi kotona on ja helppoja.Koirat kun ei syö teollistakaan,niin ei se mitään haittaa,vaikka mitä niille välille heitteleekin,ehkä vähemmän epäterveellistä.
    Reissueväinä tai joskus hätävarana kuppiin menee joskus noita ihmisten eineslaatikoitakin.

    Aloitukseen.Mitä milloinkin ryynejä,lihat on kennelrehulta koirille tarkoitettuja.Sitten muita protskuja,kalaa,munaa.Kasviksia,marjoja,mitä milloinkin,sekä lisäravinteet.
    Tuossa nyt lyhyesti.Eli perus on puurot,protskut ja jotain kasviksia.

    C-vitamiinista sen verran,että kiistanalainen,valmistaako koira sitä itse vai ei,ja mikä oleellisin,riittävästikkö.Esim.lisätarpeissa ei välttämättä saa riittävästi.Itse käytän C-tä koirille,tilanteista ym.riippuen sitten,missä määrin.

    Vähintään 50 prossaa lihaa ei ole mikään pakko tai edes suositeltava välttämättä.
    Riippuu ihan koirasta,iästä ym.Jos ei kovinkaan aktiivinen,niin voi vaan lihottaakin turhaan.
  6. Eli pysytään nyt luonteissa...
    Itse en nyt oikein ymmärrä,mikä on pointti.Siis tarkoittaako,että ylipäätään tekemällä tehty ylienergiseksi tai sinnepäin,kaikki?
    En nyt muista tuota Koiramme-lehden juttua,vai onko jäänyt väliin.Täytyypi katsoa,onko tuota lehteä vielä.

    Ei minusta kuitenkaan yleisesti ottaen ole rotuja viemällä viety ylienergiseksi.Mutta joissain roduissa sitä on tapahtunut.Mutta enemmän kyllä kyse,että tietyille palveluskoirille(roduille) haettu lisää "juttuja" harrastuksia ajatellen.Joko sitten tarkoituksella haettu tiettyjä ominaisuuksia lisää,ja tullutkin toivottua,mutta myös kylkiäisenä ehkä jotain muutakin.
    Mutta taitaa kumminkin enemmän olla nimenomaan käyttölinjoissa.Toisaalta,tarviiko sellaista hankkia,jos ei ole halukkuutta/rahkeita sitten tuontyyppiseen.
    Se sitten eri asia,jos jo harrastajat on sitä mieltä,että on menty liiallisuuksiin,niin se on eri asia.
    Mutta kyllä minun mielestä ihan löytyy koiria,minkä kanssa ei tarvi mitään paineita noissa asioissa ottaa.Ihan rotukysymyshän tuo on.Kyllä noita rotuja löytyy pilvin pimein,joista ylipäätään ei ole edes miksikään kisatykiksi.
    Samoin on rotuja,jotka on rauhallisia luonteeltaan.Enemmän nyt on kyllä ihan valintakysymys pikemmin,jos siis yleisesti roduista puhutaan.

    Se sitten,jos puhutaan ylipäätään luonteista verrattuna rotumääritelmiin,on oma juttunsa.Onhan niitä,jokusiakin,kun on lipsuttu,mihin sattuu...Lähinnä todennäköiseksi siksi,että ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota luonnepuoleen jalostuksessa,ja käytetty vähän mitä sattuu.

    Toisaalta,onhan noita ihan tavallisia sessujakin tullut ongelmakoirakouluttajille,kun on niin vilkkaita.Käsitteellinen juttu,kun usein ei ole koira mitenkään sen ihmeemmin vilkas,kuin normi koira.On vaan luettu rotumääritelmää silmät kiinni ja valittu itselle "liian energinen" rotu.

    "että ovat raskassoutuisia" Onkohan tuolla sanalla eri merkityksiä.Kyllä minulle tuo tarkoittaa pikemmin ihan muuta kuin energista :D

    ps.Minulla oli vimeksi erittäin mielenkiintoinen ryhmä koulutettavana.Oikein kunnon kirjo.Sattui olemaan vielä pääasiassa hyvinkin rotutyypillisiä.Ja kyllä siinä(kin)näki,että rotu se on määräävä tekijä.