Käskystä suu auki

Sano "aaa..."

Eli miten opettaa koira pitämään suu auki käskystä, kun pesen sen hampaita? Koirani kyllä antaa pestä, mutta puree harjaa ja yrittää nuolla tahnan siitä... Olisi hiukan helpompaa ja tehokkaampaa, jos sen saisi istumaan paikallaan suu auki.

Kelpaa kyllä vinkit tehokkaista hammaskiven poistajistakin, jos on olemassa esim. joku aine. Dentastiksejä se syö, mutta oikeita luita ei pysty antamaan, kun ei vatsa kestä (olen kokeillut, ja vähän herkkämahainen tapaus muutenkin).

8

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hampu

      Miksi yrität noin hankalasti, suu auki?? Huom. koira ei ole ihminen, purupintoja ei tarvitse harhata vaan ikenentyvet ulkopinnalta. Koirasta riippuen pahiten hammaskiveä keräävät kulmahampaiden tyvet, etuhampaat ja sudenhammas eli ylä-P4. Pyydä jotakuta eläintenhoitajaa tai kokenutta kennelihmistä näyttämään miten hampaat harjataan oikein ja koiraystävällisesti. Kun jätät leukojen aukikampeamisen sikseen (sisäpinta likaantuu hyvin vähän ulkopintoihin verraten), nuo pureminen ja tahnan nuoleminenkin jäävät pois.
      Jos olet ujo ja asut maalla, katso edes filminpätkiä netistä. Youtubesta on apua moneen pulmaan.

    • clarma ei rek

      Oikeiden luiden antaminen poistaa tuon vaivan ja homman.
      Toisaalta jos ei ole tottunut niin...

    • Sano "aaa..."

      No en minä varsinaisesti yritäkään muuta pestä, kuin ulkopintaa, mutta se silti onnistuu jäystämään ja puremaan harjaa. Harja on myös sellainen kaksipäinen muodoltaan, että sillä on vähän pakkokin hinkata purupintaa (kai pitäis ostaa uusi harja...) - ja kuten sanoin, luita koirani maha ei kestä.

      • Kuten tuolla joku sanoikin,niin sisäpuolelle ei niin helposti kerrykkään,yleensä.
        Ja pureskelut auttaa siihen.Kaikille koirille ei luut tosiaan sovi.Mutta entäs sopisiko oikein kuivaksi kuivattu kunnon reikäleivän pala.Kunnon paksun vanhanaikaisen reikäleivän pala,jota koira joutuu oikein jyystämään.Myöskin raakaa porkkanaa voi kokeilla ja ihan kurkkuakin.Mutta katsoa toki,että sopii koiralle.Puruluitakin voi kokeilla,mutta niitä kannattaa sitten vahtia,että koira syö ne oikein.Ettei vaan imase ne löllönä kitaansa,ja meinaa tukehtua...

        Minä käytin pikkukoiralle,jonka hampeja siis pesin,ihan sellaista pikkuskidien ensi harjaa.
        Kätevän kokoinenkin.
        Koeta harjata ilman tahnaa.Voi olla,että se tahna enemmän häiritsee tai sitten jos joku makujuttu,niin on niin hyvä maku,että pistää massuttamaan.Pääasia on kuitenkin se mekaaninen liike ja hampien putsaus.

        Itse käytin myös sellaista ainetta,kuin plaque off,josta jokunenkin on saanut jotain apua.Sen lisäksi yhtä homeopaattista ainetta,mutta nyt en muista nimeä.
        Nuot aineet teki sen,että hammaskiveä ei kertynyt enää läheskään niin paljon,ja oli paljon pehmeämpi rapsua pois.

        Täytyy myöntää,että itse olin laiska pesijä,mutta hoisin asian niin,että rapsutin itse säännöllisesti kiven pois.
        Minulla oli siinä ihan ihmishampilääkärin manuaaliset vehkeet,MUTTA HUOMOITAVAA,että missään nimessä niitä ei pidä käyttää,ellei satavarmasti koira pysy täysin paikallaan liikkumatta.Muuten voi käydä niillä vahinko.
        Jotkut on rapsutellut myös kolikolla ja eläintarvikeliikkeissä on saatavilla sellainen pikkulusikan näköinen vempain,jolla voi rapsutella.
        Noilla omilla konsteilla sain hampit pidettyä kunnossa niin,ettei tarvinut sitten viedä lekurille putsattavaksi.
        Jos oikein huonoon malliin on hampit jollain päästetty/päässyt,niin ensin kannattaa antaa lekurin tehdä kunnon putsinki ensin,ja sitten alkaa itse huolellla hoitamaan.
        Ja kuten sanoin,se ahkera pesu olisi paras.


    • canis.familiaris

      Voi kesä, tuokin vielä. En kyllä ole edes harkinnut koiran hampaiden pesua -ei ole tarve. Jättää ne viljamömmöt pois ja käyttää sitä luonnon hammasharjaa (raakaluuta) niin välttyy tuoltakin.

      Omalla brassilla oli aluksi alkavaa hammaskiveä, mutta nyt ei hampaat voisi paremmat olla...kyllä se sitten luita järsiikin.

      Pakko kai se on harjata, jos plakkia syntyy.

      • Ei auta viljojen poisjättämiset,ei edes barffikaan välttämättä,jos on vahva taipumus hampikiveen.Kaikkein paras konsti on se pesu...

        Pääasiallinen syy on syljen koostumus,tulee tai ei.Toinen on joillakin pikkukoirilla hampaitten asento/liian tiivisti kiinni toisissaan.Joissain roduissa saattaa olla jonkin sortin geneettinen taipumuskin enemmän tuohon.
        Minulla on ollut tarvetta hampaita hoitaa ainoastaan yhdellä.Kaikki koirat on ruokittu täysin samoin,syöneet luita kuka enemmän,kuka vähemmän.Itseasiassa tuo puhdistettava malli oli kaikkein hanakkain järsimään ylipäätään,niin leluja kuin luita.
        Kaikilla muilla tähän asti ei ole koskaan tarvinnut edes hampeja putsailla,ja kaikki leegot on pysynyt loppuun asti vielä suussakin,ettei ole tarvinnut poistella.


    • Sano "aaa..."

      molossi: en kyllä uskaltais millään terävällä alkaa rappaamaan sen hampaita, kun tosiaan ei malta pysyä paikallaan... Ihan omalla kynnellä olen yrittänyt rapsuttaa, mutta ei se lähde mihinkään. Tuo harja on vähän hankalan mallinen (ihan "virallinen" koirille tarkoitettu), joten ehkä pitää ostaa uusi - ja se hammastahna maistuu/tuoksuu kanalle, joten varmaan kannattaa jättää pois... Pitääpä kokeilla tuota ainetta, jonka mainitsit ja se homeopaattinenkin etsiä, olen kuullut jonkun puhuvan siitä, joten ehkä löydän jostain nimen. Raakaa porkkanaa ja kurkkua olenkin sille syöttänyt ja ne maistuu, mutta ei ilmeisesti riitä putsaamaan hampaita. Ei sillä vielä ihan hirveästi ole hammaskiveä, mutta siksi yritänkin saada tuon pois, ettei mene pahemmaksi.

      c.f.: no en minä nyt omasta mielestä niin pöljiä tässä kysellyt - ihan vain on tarkoitus pitää koiran hampaat kunnossa, ja kuten molossi jo sanoikin - niin syljestä kai se johtuu niin koirilla kuin ihmisilläkin kenelle hammaskiveä muodostuu ja kenelle ei... Ellei sitten ole hampaat vinksallaan, ja tällä tapauksella ei ole. Olen vain kuullut että jotkut on koirilleen opettaneet, että aukaisevat suun käskystä ja pitävät auki. Helpottaishan se esim. el.lääkärissäkin jos pitää suuhun syystä tai toisesta kurkistaa.

    • Jatkoon kaikille pennunostajille hyvä vinkkejä pari :

      Käsittele ja nostele koiraasi paikasta a paikkaan b joka päivä niin ei voimat lopu kesken kun koira kasvaa. Joka päivä. Joka päivä. Roplaa ja koplaa.

      Totuta koira heti pennusta aitoihin luihin. Heti ja heti.

      Harjoittele alusta asti sitä, että opetat koirasi makaamaan esim kyljellään paikallaan.

      Rimpuilevan pienen pennun saa rauhoitettua onnistumiseen ja "palkkaamiseen" asti siten, että jos se hyörii, ota tassuista kiinni kun makaa maassa ja pyöritä niistä kiinni pitäen ensin vasempaan ja sitten oikeaan (karusellli ilman väkivaltaa) ja tee harjoitus pienellä ja helposti onnistuvalla jutulla sen jälkeen.

      Käytä hellittelyhetket "tutkailemiseen".

      Jos pieni pentu puree tms., ongelma on vielä helposti poistettavissa. Älä jää tuleen makaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2150
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1643
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1460
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1175
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      214
      1157
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1141
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1081
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      942
    Aihe