Olen kuullu yrjölänpuuroista mutta en tiedä mitä sisältää

koirakokki

Joten teinkin tälläsen oman sörssön: Keitin kaura-ruishiutale puuroa, siihen lisäsin pakastevihannespussin, nakkeja pilkoin, maksalaatikon lisäsin, lisäsin lohiöljyä ja kananmunan. Ajattelin että eikö tuosta puurosta voi tehdä kaikenlaisia variaatioita. Ainakin tuo puuro kelpasi koirilleni.

Kerro sinäkin oma puuro-reseptisi, olisi kiva vaihdella reseptejä ja kokeilla niitä omille koirille :) Tai ei pelkkä puuroresepti, voit laittaa myös toisen koiraruoka reseptin, jota koirasi syö :)

24

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus keitellyt

      Kyllähän googgeli puuron ohjeen löyttää: Lihaa lisätään valmiiseen puuroon, sitä ei kysennetä.

      YRJÖLÄN PUURO (alkuperäinen resepti)

      1 DL RIISIÄ (miel. täysjyvä)

      1 DL HIRSSIÄ

      1 DL TATTARIA

      1 DL OHRASUURIMOITA

      1 TL MERISUOLAA

      n. 2 l vettä

      Kaikki aineet sekoitetaan keskenään uunivuokaan ja lisätään vettä runsaasti. Annetaan liota ennen paistamista useita tunteja.

      Paistetaan 150 asteessa n. 1½ tuntia tai kunnes puuro näyttää kypsältä. Aika voi vaihdella jonkin verran aineista riippuen. Vettä voi lisätä välillä kypsennyksen aikana, koska viljatuotteet imevät sitä paljon. Sitä paitsi valmista puuroa on mukavampi annostella hieman löysänä kuin ”kittimäisenä”.

      Tämä on vain perusohje, joten aikuiselle koiralle kannattaa heti laittaa kaikkia aineita esim. 3 dl. Puuroa kannattaa yleensäkin tehdä valmiiksi kerralla enemmän ja pakastaa. Puuro säilyy kyllä jääkaapissakin muutamia päiviä. Kaikkia em. aineita on saatavissa aivan tavallisista ruokakaupoista. Jos satut tuntemaan jonkun maanviljelijän, kannattaa kysellä ohraa ja tattaria suuremmissa erissä, koska hinta voi tällöin olla halvempi. Kalliiksi tämä ruokintatapa ei kylläkään tule kaupan hinnoillakaan.

      PUURON KYPSENNYKSEN EKOVINKKI:
      Keitä puuroa hellalla pari minuuttia. Laita kansi kattilan päälle ja nosta koko komeus kylmälaukkuun ja kansi päälle. Anna olla laukussa vähintään 4 tuntia ja puuro on valmista. Aika riippuu puuron määrästä ja kattilan koosta. Kylmälaukun pohjalle pitää laittaa sanomalehtiä tai joku muu alusta.

      • ei yrjöä

        Sun reseptissä suola on ihan tarpeeton osa.


    • murrenmurkina1

      keitettyä makaronia ja siihen lisätään tonnikalapurkki öljyineen, näin tulee samalla tärkeät öjlyt ja turrki kiiltää, saman voi tehdä myös esim riisiin, eli ns. tonnikala-riisiä.

    • Maitrek

      Tonnikala toisaalta on vaan aika suolaista, joka se taas ei ole koiran munuaisille kovin terveellistä kuten nakitkin myös,joita antaisin koiralle hyvin rajoitetusti korkeintaan ihan joskus vaan pieninä palasina palkkiona ehkä koulutuksessa silloin ,kun tarvitaan jotain erikoisherkkua,kuten esim .jäljestämisharjoittelussa ,jotta saataisiin koiran kiinnostumaan asiasta.

      • Terveellisiä palkkoj

        Olen joskus aikanaan kuullut, että kissalle ei saa missään nimessä syöttää noita ihmisten tonnikalapurkkeja, ja sen vuoksi en ole niitä koirillekaan antanut. Onkohan kysymyksessä urbaanilegenda, vai perustuuko se juuri suolan määrään? Jäljellä käytän nakkeja ja valmislihapullia, tosin olen niidenkin kanssa miettinyt samaa asiaa. Eli vinkkejä terveellisemmistä jälkiherkuista!


      • kuivalihaa
        Terveellisiä palkkoj kirjoitti:

        Olen joskus aikanaan kuullut, että kissalle ei saa missään nimessä syöttää noita ihmisten tonnikalapurkkeja, ja sen vuoksi en ole niitä koirillekaan antanut. Onkohan kysymyksessä urbaanilegenda, vai perustuuko se juuri suolan määrään? Jäljellä käytän nakkeja ja valmislihapullia, tosin olen niidenkin kanssa miettinyt samaa asiaa. Eli vinkkejä terveellisemmistä jälkiherkuista!

        Palkkioherkkujen ohje:
        Kuivaa esimerkiksi naudan suikalelihaa uunissa pellillä, pienellä lämmöllä luukku raollaan. Kääntelet välillä.
        Tulee täyttä naksulihaa, säilyy taskussa hyvin, eikä "tahri" ja tiedät mitä on.

        Tonnikalassa normaalisti on suolaa aivan ihmisillekin liikaa.
        Eläimille vain suolatonta tonnikalaa.


      • Terveellisiä palkkoj kirjoitti:

        Olen joskus aikanaan kuullut, että kissalle ei saa missään nimessä syöttää noita ihmisten tonnikalapurkkeja, ja sen vuoksi en ole niitä koirillekaan antanut. Onkohan kysymyksessä urbaanilegenda, vai perustuuko se juuri suolan määrään? Jäljellä käytän nakkeja ja valmislihapullia, tosin olen niidenkin kanssa miettinyt samaa asiaa. Eli vinkkejä terveellisemmistä jälkiherkuista!

        Ei ehkä ihan urbaania,suolan lisäksi syy,että purkeista voi ehkä liueta metallia jossain määrin.Siksi ei välttämättä ihmisillekkään suositella kovin usein,tai yleensä metallitölkit pitäisi tyhjentää muihin astioihin,jos éi hetimiten anneta.

        Palkkioksi ym.on paljon jo valmiitakin vaihtoehtoja.Ainakin eläintarvikeliikkeistä,ja jostan lemmikkiosastoiltakin saa ihan kuivattuja kalaa,lihaa,missä ei ole lisäaineita,eikä muutakaan ;)
        Saa pilkottuina tai voi isompaa itse pilkkoa.
        Voi myös paistaa keittää,ym.itse ihmisten lihoistakin ja paloitella.
        Itse käytän kyllä aika usein ihan jotain makkaraa,juustoa ym.kun kätevästi kotona on ja helppoja.Koirat kun ei syö teollistakaan,niin ei se mitään haittaa,vaikka mitä niille välille heitteleekin,ehkä vähemmän epäterveellistä.
        Reissueväinä tai joskus hätävarana kuppiin menee joskus noita ihmisten eineslaatikoitakin.

        Aloitukseen.Mitä milloinkin ryynejä,lihat on kennelrehulta koirille tarkoitettuja.Sitten muita protskuja,kalaa,munaa.Kasviksia,marjoja,mitä milloinkin,sekä lisäravinteet.
        Tuossa nyt lyhyesti.Eli perus on puurot,protskut ja jotain kasviksia.

        C-vitamiinista sen verran,että kiistanalainen,valmistaako koira sitä itse vai ei,ja mikä oleellisin,riittävästikkö.Esim.lisätarpeissa ei välttämättä saa riittävästi.Itse käytän C-tä koirille,tilanteista ym.riippuen sitten,missä määrin.

        Vähintään 50 prossaa lihaa ei ole mikään pakko tai edes suositeltava välttämättä.
        Riippuu ihan koirasta,iästä ym.Jos ei kovinkaan aktiivinen,niin voi vaan lihottaakin turhaan.


    • herkkuja

      Nakeissa ja makkaroissa on hirveä määrä lisäaineita, siksi niitä ei paljon kannata antaa. Toimii ne makupaloina tosi hyvin, laitan ihan pieniksi paloiksi. Herkkuahan se olisi!
      Tonnikalassa varmaan se suolaisuus on huono puoli, öljy taas hyvää.

    • Tarja

      Tonnikalaa ei edes sais antaa koiralle !!

      • Terveellisiä palkkoj

        Miksi ei? Kirjoitin tuon aiemman kommentin kissoista, ja on jäänyt harmittamaan, kun en koskaan ole tullut kysyneeksi syytä. En siis ole koirillekaan antanut, mutta olisi kiva kuulla perustelut sille, että ei saa antaa.


    • kisurouva

      mulla on kissoja 7 kappaletta, jokainen niistä saanu tonnikalaa. koirallekin sitä olen antanut ja terveitä on.

      • kisurouva

        sen verran lisään vielä että pieniä annoksia tonnikalaa, ei siis mitään tyyliin kuppi täyteen, juurikin raksujen seassa tai riisin seassa ok. eikä sitä suositella ku vaan just ton suolasuuden takia, katoin tonnikala purkkia kaapissa, siinä 1% suolaa. eli pieniä annoksia ja ei tietty joka pv niinku ei kalaa muutenkaan ,vaan pari kertaa max viikossa. ja jos pelkää liallista suolasuutta ostaa sit vaikka koirilleen ja kissoilleen sitä kissoille suunnattua tonnikalaa :) olen mä ihan kissojenkin tonnikalaa antanu eläimilleni :)


    • kohtuudella

      Eläinlääkärien ylläpitämä tiedonhakuportaali sanoo näin esim. akuutin ripulin kotihoidosta: "Ensimmäisenä ripulipäivänä koiralle tarjotaan hapanmaitotuotteita, raikasta vettä ja pieniä annoksia keitettyä riisiä. Seuraavina kolmena päivänä riisiannoksia suurennetaan ja riisin mukaan sekoitetaan raejuustoa tai tonnikalaa. Tämän jälkeen koira voi siirtyä vähitellen omaan ruokaansa."
      Tuskin se tonnikala vaarallista on, kun sitä käsketään antaa ripulipotilaallekin. Ja varmaankin öljyssä oleva on parempaa kuin vesitonnikala.

      • suolatonta

        Saatetaan tarkoittaa eläimille tarkoitettua suolatonta tonnikalaa, ns kissan tonnikalaa. Katso ensin miten paljon suolaa on omassa ABBAsasi.


    • 14+5

      Ei tosiaankaan yrjölänpuuroon makaronia tai teollisia nakkeja, vaan oikeaa lihaa. Sikaa, nautaa, kanaa... Pötköjä saa eläinkauppojen pakasteosastoilta. Ja vähintään 50% puurosta pitää olla lihaa.

    • riisiripuli

      Keitä vilja puuro hyvin, oli vilja mikä hyvänsä. Kasviksista ele varma, vanha eläinlääkäri sanoi, että koiralla turha, tulee vatsa kipeäksi. Nakit on turhaa lisäainesotkua koiralle ja ihmiselle, vain makupaloina koiralle joskus. Maksalaatikko on liian suolaista. Kananmuna silloin tällöin raakana on hyvä, kuorineen puristettuna rikkiJatkuva raaka muna estää jotain imeytymästä. Lohiöljy tai rypsiöljy.
      Maksalaatikon tai nakkien tilalla annokseen lisäisin tuoretta jauhelihaa tai tuoretta sisäelintä. Tai kalaa (järvikala kypsennettynä loisten vuoksi). Puuroannos säilyy keitettynä monta päivää. Keitän usein viljapuuroa yksittäisistä viljoista, kaura, vehnä, tattari (keitä todella hyvin) riisi (keitä ylikypsäksi) ja ohra. Koiralleni sopii ohrapuuro parhaiten. Puuropohjasta kauhaisen ruokaan annoksen, lisään siihen öljyn ja proteiinilähteen. Koiran elimistö tekee itse C-vitamiinin, sitä ei tarvita vihanneksina.
      Hyvin on pärjännyt jo vuosia.

    • nakkikoira1

      mä vaan kysyn että 2000-luvulla on hiton vaikeaa löytää mitään herkkua koiralle missä ei olis lisäainaita ,väriaineita ja muuta paskaa, kyllä mä ainaki maksalaatikot ja nakit syötän, ei niin vakavaa, kuhan ei joka pv syötä. Tietenkin haluan että koirani on terve ym, mutta en jaksa aina vahdata missä ruoassa on mitäkin, joku pekoni nyt on ei-listalla, mutta tuskin koirani kuolee jos se välillä saa tonnikalaa tai nakkia...

    • Akka vaan

      teen koiralleni mössön kennel-rehun kilosta hevosen tai bloirerin jauhelihaa, ohraryyneistä ja maitojauheesta laittamalla mössön hautumaan varaavaan takkaan 5 litran padassa. Syöttäessä sitten lisään perunan tai kaksi ja joskus tilkan maitoa kuppiin Koira on 40 kg seropi,10 v ja vehnäallergia.

      • pieni vinkki

        Prismasta saa koiran puuroa, on gluteenitonta. Meillä tykkää koira, pistän jauhelihaa sekaan. Riittää tuo paketti n. puolivuotta.


    • Toinen koirakokki

      Nakit ja maksalaatikko ovat jo viljaa: ei niitä pidä käyttää puurossa! Oletko kuullut uutuustuotteesta nimeltään liha – koirat pitävät siitä. (Oscar-pakastejauheliha koirille maksaa n. 3 € kilo.)

      Vihannekset pitää keittää ylikypsiksi (vähintään tunti) ja soseuttaa.

      Tavoitelihapitoisuus on 60%. Rasvaa saisi ollaainakin tuommoiset 10%, ml. lihan rasva. Viljaa siis hyvin vähän, sanoo joku yrjölä mitä tahansa.

      Näin minun koirani syövät ja ovat huipputerveitä! (Nykyinen seniori on 11-vuotias ja eläinlääkäritkin luulevat sitä paljon nuoremmaksi.)

      • Toinen koirakokki

        Siis liha- ja rasvapitoisuus ”aineksista”: keittovesi on eri juttu.

        Koirat eivät ole vegetaareja (minä olen) eivätkä varsinkaan märehtijöitä!


    • Mamma8

      Emmää laittais nakkei koiran puuroon,jauhelihaa mialuimmi.Nakit on huanosti sulavaa ja sualassii.

    • näin meillä

      Minä teen koiralle kaalista porkkanasta jauhelihasta ja riisi/ohrasta padan jonka haudutan kypsäksi. Välillä vaihtelen eri lihaa tai vihanneksia. Rasvana rypsiöljyä mutta ei suolaa tai mausteita. Hyvin kelpaa ja maistuu.

      Kananmunasta meidän koira oksentaa joten sitä en anna. Eikä suostu syömään myöskään koirakauppojen raakalihamakkaraa missään muodossa.

      Joskus annan kotivaran koiranmakkaraa ja nappuloita tietysti vaikka niitä se syö tosi vähän.

    • tiikeri_lilja

      Nakeista ei liene haittaa satunnaisesti annettuna, maksalaatikko on turhaa, viljoja voi käyttää kohtuudella, pakastevihannesten tulee olla hyvin kypsennettyjä ja muhennettuja eikä niitä voi paljon laittaa. Kananmuna ja lohiöljy sen sijaan ovat oikein hyviä, mutta olennaisinta on liha! Maksalaatikko sisältää alle 20% maksaa, loput on pääasiassa riisiä ja rasvatonta maitoa... Vähintään yhtä paljon lihaa ja valmista puuroa. Ja muistetaan ne vitamiinit ja kivennäiset sitten...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2130
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1632
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1440
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1165
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      213
      1146
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1131
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1077
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      935
    Aihe