Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. "No eipä hihnassa kulkeminen..."Kuten sanottu.Eipä ole luonnollista.Itse asiassa harva asia,miten me haluamme koiran toimivan,on koiralle luonnollista.Vaan ne on meidän haluaamamme tapoja,jotka sitten koiralle opetamme ja vaadimme.Kuka sitten miten,opetammekin.
    Sillä mitä me päätämme,ei ole luonnollisuuden kanssa mitään tekemistä.koirien luonnollinen käytös on se,mikä tulee ihan ilman opetuksia tai vaatimuksia ;)

    "Minulle nätisti ohittaminen..." Ei minullekkaan.Mutta teen sen koiralle mukavaksi,kun sen voi niinkin opettaa,että käytän esim.ruokaa :)

    "mutta senkin johtaja..."En kyllä kontaktista koiraa haluaisi rankaista...Tuohan on sitä luonnollista käytöstä,ja vielä positiivista.Miksi sitä rankaista murahduksella...
    Itse asiassa epäloogistakin,jos ylipäätään puhutaan luonnollisuudesta...
    Itseasiassa hyvän koirankielen omaava koira ei tuossa kohdin toista rankaise.Se näyttää vaan ns.rauhoittavilla eleillä,jos tunkeilu on hämmentävää...

    Jaaha,viestit pomppii taas mihin sattuu...
  2. Ehkä tulee toistoakin,mutta sen verran mielenkiintoinen aihe,että tulkoon :D

    "No minusta koira..." Ei opi,kun oikein tehdään.Kannattaa myös muistaa,että paljon kaikessa määrää se omistajan ja koiran suhde.Olkoon sitten johtajuus,kumppanuus,miten kukakin sen määrittää.Mutta...Moni asia on ihan tekniikkalaji.Oli se kenelle mitä onkin.
    "Palkkaamista ei voi lopettaa..." Voi.Mutta miksi täytyy.Ja palkatahan voi myös ihan äänelläkin.
    Jos noin ajattelee,niin voisiko myös sanoa,että jos käyttää opetusvaiheessa pakotteita(esim.hihnasta nykäisyt),niin niitäkään ei voi koskaan lopettaa,vai...

    "Ja luoksetulossa..." Toisaalta,onko mitään merkitystä,miksi viimekädessä koira toimii.Jos se vaan toimii ja varmasti.Itse opetan tuon palkalla täysin.Ja jokaisen olleen koiran kohdalta voisi sanoa,ettei nyt ainakaan huonosti ole menneet...Ja jokusen enemmän on ollut noita moppeja,kun ihan muutama.

    "Sit joku kerta..." Luoksetulo on siis yksi juttu.Jahtaamisen jättäminen toinen.Toki ne voi yhdistääkin.Tavalla tai toisella.Omat koirat on opetettu olemaan myös minkään perään lähtemistä.Pääasiallisesti ruualla.Tosin myös kieltosanaa käytetään.Eli siinä mielessä sekakäytöllä,että on myös kielteinen palaute tuossa kohtiin.Mutta perus on ihan palkalla.Yksikään mennyt,eikä oleva,ole lähtenyt minkään perään,kun oppi on päähän ajettu.Ei vaikka mikä elukka lähtisi nenän edestä.Viimekädessä ei mitään merkitystä,miksi koirat toimii...Ja joukossa on erittäin saalis ja riistaviettistäkin...

    "Tottelee hienosti..." Jos ei tottele normielämässä,niin riittävä opetus puuttuu.Ja tarvittaessa myös vaatimus.Se,että on tottelevaisuuskoulutuksessa käytetty makupaloja,ei liity erikoisemmin asiaan.
    Kyllä minustakin voi puhua myös kunnioittamisesta tai sen puutteesta,osittain,mutta ei vietin käyttö peruskasvatuksessa,nyt vaikka ruuankäyttö,asiaa mitenkään huononna tai poista,yhä edelleen ;)Itse asiassa,voi vaikka osaltaan kasvattaakin.Mukava juttu-kiva omistaja-luotto kasvaa :D

    "ja ohi mennään..." Miten olisi ehdotus tässäkohtiin,että tuo opetettaisiin?

    "Tempuilla..."ehkä pitäisi sitten taas määrittää mitä ne kellekkin on...
    Minulla ei koirat valitse mitään.Ne tehdään ja toteutetaan,mitä alkuun pannaan.
    Ihan samoin,tapakasvattaa ne koirat miten tekeekin,niin koira jättää tekemättä,jos sen on annettu valita.Mitään eroa sillä ei ole siis mihinkään temppuihinkaan ;)
    Ja se sitten taas on ihan omistajasta kiinni,antaako koiran valita vai ei.
  3. Omalta kohdaltani täytyy sanoa,että vaikka jokunen vuosikymmentä on tullut kentillä käytyä,niin enpä ole kaikenkaikkiaan tuollaista menoa yhteensäkään nähnyt...
    En edes vuonna kuokka ja kirves,kun meno oli vähän "kulmikkaampaa",eikä vieteillä niinkään viellä pelattu.
    Jos siis kyse lähinnä yhdestä kentästä,niin kyllä itse jättäisin menemättä,oli sitten muita paikkoja tai ei,jos meno on kuin villissä lännessä...
    Mitään koulutustekniikoiden kanssa,eikä pahemmin ns.pakotteidenkaan kanssa,ei tuossa menossa oikein kyse tunnu olevan kylläkään.

    "Pitäisikö vetää raja" Kukin tyylillään,mutta kaksi eri asiaa,jos ylipäätään pakotteita käytetään,niin ne pakotteet tai lähes/jo pahoinpitely.
    "Eli onko hyväksyttävää..."Ehkä pitäisi miettiä,voidaanko käyttää vaikka mitä keinoja,jos kouluttaja on taitamaton,sen korjaamiseen...

    "Henkisestä yliotteesta..." Tämä onkin kinkkisempi juttu.Riippuu ihan täysin,mistä roikkuu.Koiran yliampuva käytös ei aina välttämättä tarvi olla merkki huonosta pidosta,liian kovasta.Itse asiassa noin voi käyttäytyä koirat(rotutyypillisiä piirteitä),jotka ovat ns.ohjaajapehmeitä tai ei yleisesti ottaen nimenomaan koulutuksessa kestä lainkaan pakotteita.Eli tuossa tilantessa on jossain tapauksissa ohjaaja toiminut väärin koulutusnäkökulmaa ajatellen lähinnä.En siis tarkoita eka viestissä tarkoitettua toimintaa,vaan koiran lukua nimenomaan koulutusominaisuuksilta.
    Ja jos on tuohon tilanteeseen menty,niin se,että ohjaaja vähänkään ottaa pulttia,niin tekee sen,että koira alkaa mm.kuvatuilla tavoilla rauhoitella ohjaajaa.Ja jollei ohjaaja sitä tajua,niin kierre on valmis...
    Itse asiassa ei välttämättä myöskään ole merkitystä,onko koira pehmeä vai kovahko,aivan sama juttu voi olla,jos on kyse mainitsemistani tyypeistä.

    Auktoriteetti on auktoriteetti.Se voi olla mitä vaan,huonon ja hyvän välillä...Vahva auktoriteetti ei missään nimessä ole sama kuin huono.
    Cf jo selvittikin hyvin sitä.Hyvä auktoriteetti on myös kokonaisvaltaista,koska hyvä suhde puolin ja toisin on aina kokonaisvaltainen.Eli siihen kuuluu niin normielämä,kuin koulutuspuoli.
    Minä taas sanoisin,että ei ole ollenkaan huono vahva (hyvä) auktoriteetti sen enempää pehmeillä,kuin kovemmillakaan koirilla.Jos ajattelee,että on kyse siitä,miten hyvin koira tietää esim.paikkansa,niin ei mitään merkitystä.Kummallakin tilanne voi olla sama.
    Itselläni on vahva auktoriteetti,toiminta on ihan sama ollut kaikentyyppisten/rotujen kanssa.Mutta se on positiivinen,ja voi sanoa,että koirat vahvan auktoriteettini alla,ovat ja saavat myös hyvin paljon etuisuuksia...

    "Pehmeä koira tarvitsee..."Ei tarvi millään lailla poiketa kovemman koiran kanssa.Kummankin kanssa voi toimia samoinkin,riippuu täysin miten asiat haluaa ja myös osaa hoitaa...
    Toisaalta tämä on niin vivahteita sisältävä aihe,että joka lauseen jälkeen pitäisi tehdä tarkka selvitys,mitä tarkoittaa,että tulisi pointti selväksi ja ymmärrettäisiin varmasti oikein :D
  4. Siinä mielessä kaikkia,että kun ollaan näytelmistä tai kokeista jotain pikkupussukoita voitettu,niin ne makupaloina sitten syötetty.Isot pussit menneet sitten kavereille tai eläinsuojeluyhdistykselle.
    Muutenhan koirat aina syöneet vain kotiruokaa.
  5. "muttaa,mitenkä..." Lähtisin taas siitä,mitä vähemmän lepsuksia,sen nopeammin ja varmemmin oppii.Siinä kun on myös se vaara,että jos koira oppii ja huomaa,että ilman valvontaa voi itseään toteuttaa,niin voi käydä niin,että koirasta tulee ns.silmänpalvoja.Eli tottelee hyvin valvonnan alla,mutta muuten ei.Eli siis jos siitä mustavalkoisuudesta lipsutaan.
    Toisin sanoen,jos ei ole paikkaa,missä pitää,niin sitten tehdään jotkut syteemit,ettei niille mööpeleille mennä.
    Sama koskee siis teinin kanssa.Teinille kerrotaan miten ja miksi koissun kanssa nyt toimitaan,ja ettei hänkään päästäisi siellä.Kyllä teinit jo hyvinkin asioita ymmärtää ;)
    Muuten tarvittaessa vaikka ovi kiinni.

    Kyllä se koira voi maata ihan lattiallakin.Ei se aina omaa punkkaansa tarvi,ne pienetkään :D
    Mutta voi tehdä niinkin,kuten eräs ystäväperheeni,että heillä on joka huoneessa koiralla oma punkka.

    "Ystävääni suhtautui hyvin..."Juu,juuri noin.Neutraalisti vaan,kun paikalle tullaan.
    Itse en katso ruokaa huonoksi.Silloin kun on ongelmia,niin erinomainen keino tehdä ihmisistä mukavia ja myös rentouttaa koiraa.Kun saadaan hommat kuntoon,makupalat voi jättää(jätetään) pikkuhiljaa pois,vähitellen.Koira,mikä ei ole ääreisavoin,ei tuollakaan tavoin ihmisiin "fiksoidu".
    Tuosta sietämisestä,miten viimekädessä asia onkin,niin siinä on kuitenkin niin,että kun mahdollisemman positiivisen ja mieluisan kautta opetetaan,niin se poistaa stressiä,joka taas edesauttaa oppimaan paremmin ja myöskin "omaksumaan ja hyväksymään" sen helpommin.Ja myös tekee koirasta varmemman,koska asiassa ei ole sille enää mitään negatiivista mielikuvaa.

    Huomiosta sen verran,että itse en koskaan toru tai kiellä,jos koira ottaa kontaktia.En koskaan.Mutta...Pääasiassa joko osoitan eleillä,ettei minua nyt kiinnosta ja joihinkin joskus tulee jotain omaa variaatiotakin mukaan,tuon ohella.
    Jos itse vaikka löhöän sohvalla,ja koirat tulee hakemaan huomiota,niin joko ilmaisen eleillä tai sanon,että mamma katsoo nyt telkkua.Siinä se.Siitä ne sitten saa valita,lähteekö pois vai jääkö vierustalle makoilemaan.
    Seuraamista(jos haluaa tai tarvetta),niin pienenä opetan niin,että koira vaan ei pääse aina jokapaikkaan perään.Jätetään joko oven portin taa,ja tarvittaessa opetetaan vaikka jäämistä ylipäätään.Tässä asiassa en myöskään harrasta rankaisua.

    ps.Makupaloista yleisesti.Jos halutaan niistä maksimiteho,eli mahdollisemman tehokkaat oppimisessa,niin silloin ne valitaan ihan yksilöllisesti.Koira voi ottaa ihan sujuvasti jotain vastaan,mutta se ei ole sama asia,kuin se selvästi "syttyy" niistä.
    Toki kannattaa huomioida se koiran koko,koska pienemmillä ne kannattaa huomioida myös ruuassa.Sama juttu,riippuen mitä syöttää.Siis terveellisyystekijät.
    Ei nakitkaan(hippuset) huonoja ole.Mutta riippuu mitä muuten syö,ja missä määrin,tokikin.Jos teollisiin vertaa,niin tuskin ne laadusta ihmeemmin poikkeaa :D
  6. "Yleensä tuo viimeinen jää..."
    Itse ajattelen asiaa ilmeisesti eri tavalla...
    Alkuviestistä ymmärsin,että ostaja oli ollut oletuksessa,että saa kasvattajalta apuja haluamaansa,eli koulutukseen.Jos näin on luvattu tai selkeästi annettu ymmärtää,niin itse olen ainakin niitä ihmisiä,jotka lähtee siitä,että lupaukset ym.myös pidetään.
    Oli kyse ihan mistä vaan elämässä.Mutta niinkuin monessa muussakin vanhoissa arvoissa,inflaatio on tainnut iskeä...

    Koirapuolella jos ajattelee,niin tietyt asiat voi olla hyvinkin olennaisia kaupankannalta.
    Itse lähden ainakin siitä,että paras "kauppa" syntyy,kun ostaja tietää "mitä on saamassa mahdollisimman tarkoin" ja kummatkin pitää lupauksensa ja kuvansa,mitä ollaan annettu ja sovittu.

    "Koulutus jää itse omistajalle".Juu,mutta ihan samoin siinäkin,jos kauppaan on annettu ymmärtää jotain siihen liittyvää tulevan,aivan samoin kuin muussakin,niin se pitäisi pitää.Se on sitten eri asia,jos mitään lupauksia tai tahallista mielikuvaa,ei ole edes annettu.Vaan ostaja selvästi tietää,että on omillaan...

    Tosín en ymmärrä sitäkään,jos jollain kasvattajalla on asenne,ettei anna arvoa sille,että joku haluaa touhuta ja harrastaa koiransa kanssa.Omasta mielestäni kaikki tekeminen on jo pelkästään hienoa pr:ää rodullekkin...
    Saati jos kyseessä on käyttökoirarotu...
    Valitettavasti onhan noita jokunenkin hieno vanha palveluskoirarotu,joka on ihan jotain muuta kuin aikoinaan,eikä pahemmin enää kokeissa näy.

    Mutta jokaisella omat arvonsa ja tyylinsä.
  7. Tuolla on jo tullut hyviä pointteja,joten vähän vaan lisäilen.
    Noitten pikkukoirien kanssa kannattaa ajatella niin,että ne on ihan samoja kotihukkia :D,kuin isotkin lajitoverinsa.Ne on vaan tiivistetty pieneen kokoon...
    Eli ihan samat toimintamallit,tarpeet ym.kuin isommilla kavereilla.Ei niillä ole myöskään yhtään sen enempää "inhimillisiä" tunteita,kuin isommillakaan.Helposti niitä tulee kuitenkin kohdeltua siinämielessä erilailla,että pidetään niitä ihan psyykkisestikkin heikompina,tyyliin "enmävoikunseonniinpienikin".
    Tuo on toisaalta ihan inhimillistä ihmisissä,mutta siitä myös tulee niitä ongelmia.Koirahan kun itsessään ei asioita noin ajattele,vaan sen sisässä on ihan sama,kuin isommissakin.
    Eli kannattaa ajatella niin,että mitä tekisin,JOS tuo pikkukaveri olisikin tooosi iso.

    Kun haluaa varmistaa,että lapset ja koirat ei pääsisi keskenään sompailemaan,niin oveen,minkä takana koira on,voi laittaa lukon.Eli tarvittaessa pitää sen lukittuna.

    Tuosta,että vinkaisee,kun koira puree,niin se on kaksipiippuinen.Kun toinen koira vinkaisee,se ensinnäkin osaa tehdä sen vakuuttavasti(koiran oma kieli),kuin myös elekieli on koiranomainen.Ihminen ei välttämättä siihen pysty.Siinä on sitten se vaara,että jos on hyvin taistelutahtoinen koira,niin se saattaa vaan innostua "hassusta äänestä.

    Itse ottaisin tuosta sohvasta tässä tilanteessa nollavyöhykkeen näin aluksi.Ihan siksikin,että mustavalkoisuuden kautta on helpompi oppia.
    Sitten kun on tilanne jo ok,ja ongelmat ratkenneet,niin sitten voi miettiä,jos tarvetta/halua, uudelleen.
  8. No jos ei onnistu jossain koiransa kanssa,niin ei silloin sitä kannata tehdä.Mutta ei se sitä tarkoita,että jos ei itsellä onnaa/ei handlaa ym. joku tapauskohtainen,että asia itsessään olisi "huono" ;)
    Tuo,että koira haluaa omia leluja,saattaa kertoa myös kovasta taistelutahdosta/ja tai saalisvietistä.Eli jonkun esiin ottama jo laukaisee.Tuo on ihan normaalia toimintaa koiralta.Omistajan tehtävä koiraa on sitten kontrolloida...En tarkalleen noita koirapuistohommia tunne,mutta eikös jossain ole ainakin suosituskin,ettei omia leluja tai leluja oteta sinne,ettei tulisi turhia kähinöitä niistä.

    "Ja tosiasiahan..." Riippuu mitä tarkoitetaan voittamisella.Kaksi eri asiaa,jota ei voi edes verrata.Tosin itse en ole ikinä tuntia putkeen revittänyt,eikä taida kovin monikaan...
    Vois tuossa tunnissa jo aika moni hyytyäkkin :D

    "Kysymys minusta pitäisi olla näin..." Ihan mielenkiintoinen kysymys,mutta pitäisikö esittää vastakysymys,että vetoleikkien paikalle laitetaan koirapuistoilu...Yhteistä kun niin koirapuistoilulla,kuin vetoleikillä,että KUMPIKIN nostaa stressitasoa ;)Niin ja sillä,että edes antaa koiransa leikkiä muitten lajitovereitten kanssa.Sekin kun nostaa stressitasoa...

    Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus,kumpaakin.

    Stressitasosta jos/kun puhutaan,niin silloin pitää huomioida kaikki mitä siihen kuuluu,ja yksilössä nähdä se kokonaisuutena ;)



    Vetoleikeistä tulee addrenaalia,kyllä,mutta addrenaalikaan ei ole sama kuin aggressio.
    MUTTA niin tulee sitä addrenaalia myös ihan koiralle pallonheittelystä ja koirien keskenään leikkimisistä ;)Ja myöskin ne koirapuistoilut tuo siis sitä addrenaalia vereen ;)
  9. 43 / 262