Vetoleikeistä aggressiiviseksi?

Totta vai tarua?

Katsoin yksi päivä Isännän ja koiran käytöskoulua, ja siinä kouluttaja sanoi, että vetoleikkejä ei saisi koiran kanssa harrastaa, sillä se kasvattaa koirassa aggressioita.

Onko tämä väite totta?

26

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen samaa mieltä jos on kyse koirasta jolla on taipumus aggressioon.
      Tasapainoisen koiran kanssa se on viettiä nostavaa jonka koira kestää.

    • 1+12=13

      Mulla on staffordshirenbullterrieri, niillä ei mun tietääkseni ole taipumusta aggressioon

      • dillethiiteen

        Olet täydellinen dille....


    • oikeaa tietoa

      Juuri tuota asiaa olen itsekin pohtinut! Selkeästi olen huomannut, että vetoleikkejä harrastavat koirat ovat paljon omistushaluisempia (murisevat lelujensa, ruokiensa ym. lähelle tulleille) kuin sellaiset, jotka ollaan koulutettu vaikkapa noutamaan niille heitettyjä tavanoita. Ne kilpailevat toisten koirien kanssa myös enemmän valta-asemista. Vetoleikithän opettavat koiria juuri kilpailemaan kaikesta omastaan.

      Minä itse tein aikoinaan saman virheen. Edellisen koirani kanssa leikin paljon köydenvetoa, jonka seurauksena siitä kasvoi riehakas, ärhäkkä ja kilpaileva. Nykyisen koirani opetin pennusta asti noutamaan ja muihin palvelustehtäviin, jonka ansiosta olen saanut siitä miellyttämisenhaluisen ja lempeän, en kilpailevaa.

      • caninefamiglia

        Meillä koira rakastaa vetoleikkejä, eikä se ole osoittanut mitään aggression - tai omistushaluisuuden merkkejä. Siltä saa ottaa vaikka naapuri hirven luun pois ja koira vain katsoa killittää että saako se luun takaisin vai ruvetaanko luulla leikkimään noutoa.

        Jos rotu on sellainen joka vahtii tai sillä on taipumuksia aggressioon tai koira näykkii jo valmiiksi silloin ei pitäisi vetoleikkejä harrastaa koiran kanssa koska se vain pahentaa tilannetta.

        Enkä menisi ainakaan yhden koiran perusteella väittämään että vetoleikki teki koirasta huono käytöksisen. Koirissakin kun on yksilö eroja.


    • molossi ei rek

      Tarua.Taisteluleikit kasvattaa taistelutahtoa,joka ei ole sama kuin aggressio.
      Vahvistaa myös saalisviettiä,mutta sekään ei ole sama kuin aggressio.
      Joskus sekoitetaan aggressioon siitä syystä,että jos suhde ei ole ihan kunnossa,niin saatetaan olla sitä mieltä,ettei pitäisi harrastaa riekaamista(eikä tässäkohtiin välttämättä huono asia ottaa huomioon),varsinkin jossain rodussa(jossain ylipäätään,tosin en itse näe sitä noin mustavalkoisena),koska koira saattaa kuumua niin,että menee yli.Ja jos ei vielä ole leikittäjällä "tilannesilmää",niin saattaa homma vähän lähteä käsistä.

      Pienet pennut jo "taistelee"keskenään ja emän kanssa,ei nekään kovin aggressiiviseksi siitä tule :D

      Ns.omistushalu joko on koirassa tai ei,se ei liity taisteluleikkeihin.
      Samoin ruokakupilla murinat on joko jollekin ominaisuus tai ei,johon sitten miten toimitaan sen kanssa ratkaisee viimekädessä,näyttääkö koira sitä vai ei.
      Tempperamenttikin on sisäsyntyinen.Kasvatuksella ylipäätään toki sitä voi hallita,tietyin määrin.

    • ...

      Pötyä. Vetoleikit ovat ihmisen keino leikkiä lähimmäksi koiransa kansa kuten koira leikkisi toisten koirien kanssa. Eli motivoi koiraa niin tehokkaasti, että tuo koiran luonteen ne ärhäkätkin puolet esiin. Jos koira on agressiivinen, eli se tappaisi toisen koiran jos sellaisen kanssa lähtisi "leikkimään", niin en suosittelisi vetoleikkejäkään koiralle. Mutta kaikille muille koirille, joiden kanssa on tarkoitus työskennellä tehokkaasti ja hyvällä sykkeellä, ihan ehdotonta.

      Vetoleikit, koiran kanssa joka niitä luontevasti leikkii, motivoi koiraa siis niin hyvin, että vetoleluun tulee usein kiinteä suhde ja ihan taatusti saattaa sitä puolustaa, mutta sehän on tarkoituskin kun koira yrittää repiä lelua ihmisensäkin kädestä. Mutta kyseinen lelu on koiralle siis vain resurssi, ei sen puolustaminen tarkoita, että puolustaa kaikkea muutakin itselleen yhdentekevämpää. Merkityksellisiä asioita puolustetaan, eikä leikkiminen koiran kanssa tee esimerkiksi ruokaa koiralle yhtään merkityksellisemmäksi.

      Stillwell uskoo johtajuuteen. Siitä hänen näkemyksensä kumpuaa tuossa tilanteessa. Koira on yleensä parempi vetoleikeissä kuin ihminen ja johtajan ei pidä koskaan antaa koiralle mahdollisuutta vahvistaa näitä asioita, joissa se saa kokemuksia parempana olemisesta. Meilläkin koiran ote lipeää köydestä puolet harvemmin kuin minulla, mutta meitä ei koiran vedon voittaminen haittaa, kun johtajuutta ei perheessämme noudateta. Me taistelemme lelusta tosissamme ja se häviää, kumman ote lipeää, toinen saa lelun...

    • eiköhän ne koiran agressiot tule ihan muualta kun siitä jos omistaja leikkii vetoleikkejä koiran kanssa. esim pahoinpitelemällä koiraa saat siitä aggressiivisen et sitä leikittämällä. meillä toinen koira nauttii vetoleikistä, ja kiltimpää koiraa saa hakea.

    • agremörkö

      Oikeesti !!!!
      Meinasin kirjoittaa mutta rupes vit....niin paljon tämä tyhmyys täällä.
      Ihmiset jotka omistavat koiran puhuu näin hulluja,noissa muutamassa kirjoituksessa on aika pitkälti oikeaa asiaa ,mutta jos ymmärykksen taso on tämä niin antaa olla.
      "Olen samaa mieltä jos on kyse koirasta jolla on taipumus aggressioon.
      Tasapainoisen koiran kanssa se on viettiä nostavaa jonka koira kestää. "
      ja
      "eiköhän ne koiran agressiot tule ihan muualta kun siitä jos omistaja leikkii vetoleikkejä koiran kanssa. esim pahoinpitelemällä koiraa saat siitä aggressiivisen et sitä leikittämällä. meillä toinen koira nauttii vetoleikistä, ja kiltimpää koiraa saa hakea. "
      Selvitäkää mitä agressio on !!!

      • toinenaggressiivinen

        aloittaja kysyy vetoleikeistä aggressiiviseksi??? tuossahan noi yllämainitut niihin vastaa. eiköhän se vastaus aggressioon ole ETTÄ EI! mutta tässä tuskin sitä haetaan ,vaan että onko koira aggressivinen jos leikkii näitä leikkejä, joten lueppa ensin itse uusiksi. vai onko luetun ymmärtämistä?


      • Olikohan mielipiteeni jotenkin epäselvä.. No, selvennetään.
        Eli en ole sitä mieltä että vetoleikit synnyttäisivät aggressiota, pelko ja epävarmuus ovat kuitenkin ykkössyyt aggressivisen käytöksen takana. Mutta olen samaa mieltä Stillwellin kanssa siitä että tiedetysti aggressiivisen koiran kanssa jättäisin vetoleikit leikkimättä.
        Tasapainoisen koiran kanssa voi surutta harrastaa vetoleikkejä, nostaa vain viettiä ja on hyvä apu palkkaamisessa.


      • hyvää tekevät
        minpin4ever kirjoitti:

        Olikohan mielipiteeni jotenkin epäselvä.. No, selvennetään.
        Eli en ole sitä mieltä että vetoleikit synnyttäisivät aggressiota, pelko ja epävarmuus ovat kuitenkin ykkössyyt aggressivisen käytöksen takana. Mutta olen samaa mieltä Stillwellin kanssa siitä että tiedetysti aggressiivisen koiran kanssa jättäisin vetoleikit leikkimättä.
        Tasapainoisen koiran kanssa voi surutta harrastaa vetoleikkejä, nostaa vain viettiä ja on hyvä apu palkkaamisessa.

        samaa mieltä. Jos koira on aggressiivinen, ei sen kanssa kannata muutenkaan leikkiä sellaisia leikkejä, joista voi tulla ongelmia. Sinällään vetoleikkejä suositellaan pennuille, auttaa hampaiden vaihdossakin. Ja muistelen, että purentakin vahvistuu vetoleikeillä.


      • minpin4ever kirjoitti:

        Olikohan mielipiteeni jotenkin epäselvä.. No, selvennetään.
        Eli en ole sitä mieltä että vetoleikit synnyttäisivät aggressiota, pelko ja epävarmuus ovat kuitenkin ykkössyyt aggressivisen käytöksen takana. Mutta olen samaa mieltä Stillwellin kanssa siitä että tiedetysti aggressiivisen koiran kanssa jättäisin vetoleikit leikkimättä.
        Tasapainoisen koiran kanssa voi surutta harrastaa vetoleikkejä, nostaa vain viettiä ja on hyvä apu palkkaamisessa.

        Nyt kyllä kiinnostaa,että mitähän tässä nyt tarkoitetaan aggressiivisuudella?Millä lailla?
        Kun itse en sitten millään koiran taisteluhalua saa samaksi kuin aggressio.

        Ylempänä puhuttiin aggressiosta muihin koiriin.En kyllä ymmärrä mitä silläkään on suoraan itsessään tekemistä sen kanssa,että omistaja riekaa koiransa kanssa.


      • ...
        molossi kirjoitti:

        Nyt kyllä kiinnostaa,että mitähän tässä nyt tarkoitetaan aggressiivisuudella?Millä lailla?
        Kun itse en sitten millään koiran taisteluhalua saa samaksi kuin aggressio.

        Ylempänä puhuttiin aggressiosta muihin koiriin.En kyllä ymmärrä mitä silläkään on suoraan itsessään tekemistä sen kanssa,että omistaja riekaa koiransa kanssa.

        "Ylempänä puhuttiin aggressiosta muihin koiriin.En kyllä ymmärrä mitä silläkään on suoraan itsessään tekemistä sen kanssa,että omistaja riekaa koiransa kanssa."

        Itse olen järkeillyt näin -omasta kokemuksestani pehmeän ja väistämään pyrkivän koiran kansa- että kun koira kanssa leikitään taisteluleikkejä, koira saa siitä paljon tarpleellista itseluottamusta. Se pääsee siis harjaannuttamaan taistelutaitojaan ja saa kokemuksia omasta vahvuudestaan. Tämä on lähes kaikkien koirien kanssa vain positiivista, mutta jos koira on agressiivinen ei sille mielestäni ole syytä opettaa enää, että se on myös voittamaton, kävi se taistoon mistä tahansa. Jos koira on agressiivinen ja hyökkäävä, sillä on jo ehkä liikaakin itseluotamusta. Jos taas koira on pelokas ja siksi agressiivinen, asia on aivan eri...

        Tietenkin olen vain kuullut, että koira voi olla agressiivinen myös ilman pelkoa, itse en ole sellaista koskaan nähnyt, vaan kaikki vihainen käytös jota koirilta olen nähnyt, on ollut puolustautumista, ei pelkää toisten vihaamista.


      • ... kirjoitti:

        "Ylempänä puhuttiin aggressiosta muihin koiriin.En kyllä ymmärrä mitä silläkään on suoraan itsessään tekemistä sen kanssa,että omistaja riekaa koiransa kanssa."

        Itse olen järkeillyt näin -omasta kokemuksestani pehmeän ja väistämään pyrkivän koiran kansa- että kun koira kanssa leikitään taisteluleikkejä, koira saa siitä paljon tarpleellista itseluottamusta. Se pääsee siis harjaannuttamaan taistelutaitojaan ja saa kokemuksia omasta vahvuudestaan. Tämä on lähes kaikkien koirien kanssa vain positiivista, mutta jos koira on agressiivinen ei sille mielestäni ole syytä opettaa enää, että se on myös voittamaton, kävi se taistoon mistä tahansa. Jos koira on agressiivinen ja hyökkäävä, sillä on jo ehkä liikaakin itseluotamusta. Jos taas koira on pelokas ja siksi agressiivinen, asia on aivan eri...

        Tietenkin olen vain kuullut, että koira voi olla agressiivinen myös ilman pelkoa, itse en ole sellaista koskaan nähnyt, vaan kaikki vihainen käytös jota koirilta olen nähnyt, on ollut puolustautumista, ei pelkää toisten vihaamista.

        "Itse olen järkeillyt..."Joo,kyllä pitää paikkansa.Varsinkin jos koira saa vielä voittaa saaliin.
        "Mutta jos koira on aggressiivinen..."Siis kyseessähän on leikki ihmisen kanssa.Ei koira tule siitä aggressiiviseksi tai innostu hyökkimään muitten päälle ym.Ihmisen kanssa riekaaminen on koiran ja ihmisen välistä.
        Otetaan esimerkiksi rodut,vaikka palveluskoirista,joille saalisvietin ja taistelutahdon käyttäminen on normia koulutuksessa.Rotujahan siellä on jokusiakin niitä,jotka ei pahemmin ole lajisosiaalisia(oma sukupuoli lähinnä).Silti ei tarvitse olla millään lailla provosoiva.Ei perusluonteeltaan,eikä kasvatuksen puolestakaan.
        Aggressiivinen koira voi olla ihan ilman mitään riekaamisia(kaikki varmaan tietää).
        Jos koira on aggressiivinen(tähän voi olla monia syitä),niin oli sillä itseluottamusta tai ei,niin oman ihmisen kanssa riekaaminen ei sitä lisää tai tee.
        Toki voi ajatella asiaa niin,että taisluhalu kasvaa leikittäessä,mutta niin se kasvaa myös koirien välisissä leikeissä.Siinä myös koira käyttää itseään.Mutta aggressiotahan sekään ei ole vielä itsessään.

        "Vaan kaikki vihainen..." Melkein jo oma juttunsa.Itse sanoisin,että geneettinen puoli on olemassa.Mm.taistelukoira taustaisilla roduilla.Eli voi olla muuta kuin pelkoa myöskin.


    • bullipoju

      Meillä on aina leikitty bullipojun kanssa vetoleikkejä eikä sitä kyllä voi millään tavalla sanoa agressiiviseksi joten voin ihan 100% varmuudella sanoa että vetoleikit eivät aiheuta agressiota. Meillä vetoleikki korvaa koiran järkyttävää repimishimoa! :) Se rakastaa sitä kun se saa kiskoa köyttä kaikilla voimillaan!
      Mutta olen samaa mieltä siinä että varmasti jos koiralla esiintyy jonkilaista agressiivista käytöstä ja koiralla on taipumusta käydä ylikierroksilla, jättäisin vetoleikit kokonaan pois. Kyllä sen aika hyvin koirasta näkee millä mielellä se vetoleikkiä leikkii, onko se verenmaku suussa vai ihan vaan iloisella leikkifiiliksellä.

    • Ei ongelmia

      Joskus aikoinani omistin aivan upean sakemannin. Sen kasvattaja sanoi jo heti alussa, että leiki sen kanssa rätti- ja vetoleikkejä ihan niin paljon, kuin vaan haluat, mutta muista, että se leikki pitää päättää aina niin, että sinä johtajana lopetat sen. Eli jään aina voitolle ja minä päätän, milloin leikki loppuu. Hyvin toimi, eikä koskaan tullut mitään ongelmia. Se oli se "irti-käsky" ja sillä hyvä.

      • ...

        Siinä vaiheessa kun leikissä siirrtyään käskyttämiseen, leikki on jo loppu. Ei tarvitse olle johtaja loepttaakseen koiran leikin, vaan minäkin ihan vain koirani ihmisenä tai ohjaajana aina lopetan leikin käskyttämällä. Sitä ennen kuitenkin häviävän aika useita vetoja koiran kanssa...

        Saksanpaimen, jolle et koskaan hävinnyt vedossa... Uuuh, olen katellinen voimistasi, tai sitten koirasi oli vain perässä roikkuja, eikä oikeasti vetänyt koskaan... Meillä on vain 26 kiloinen koira, jolla ei ole läheskään saksanpaimenen luontaista taistelutahtoa (lopettaa siis aina vedon heti, jos pientäkin painostusta lyödään kehiin) ja se jo vetelee minua miten sattuu pitkin pihaa patukan perässä...


      • että tälleen
        ... kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun leikissä siirrtyään käskyttämiseen, leikki on jo loppu. Ei tarvitse olle johtaja loepttaakseen koiran leikin, vaan minäkin ihan vain koirani ihmisenä tai ohjaajana aina lopetan leikin käskyttämällä. Sitä ennen kuitenkin häviävän aika useita vetoja koiran kanssa...

        Saksanpaimen, jolle et koskaan hävinnyt vedossa... Uuuh, olen katellinen voimistasi, tai sitten koirasi oli vain perässä roikkuja, eikä oikeasti vetänyt koskaan... Meillä on vain 26 kiloinen koira, jolla ei ole läheskään saksanpaimenen luontaista taistelutahtoa (lopettaa siis aina vedon heti, jos pientäkin painostusta lyödään kehiin) ja se jo vetelee minua miten sattuu pitkin pihaa patukan perässä...

        Tuo on vanhanaikaista tuo johtajuusteoria, tarhasusilta keksitty, luonnossa ei sellaista ole. Minäkin olen usein hävinnyt koiralleni vetoleikeissä, entä sitten ? Reipas ja hyväluonteinen koira, ei mikään alistettu ja hyvin tottelevainen, kun ei olla käskytetty koskaan, vain pyydetty tekemään jotain, kerran sanon ja sitten odotellaan, onnistuu joka kerta.


      • että tälleen kirjoitti:

        Tuo on vanhanaikaista tuo johtajuusteoria, tarhasusilta keksitty, luonnossa ei sellaista ole. Minäkin olen usein hävinnyt koiralleni vetoleikeissä, entä sitten ? Reipas ja hyväluonteinen koira, ei mikään alistettu ja hyvin tottelevainen, kun ei olla käskytetty koskaan, vain pyydetty tekemään jotain, kerran sanon ja sitten odotellaan, onnistuu joka kerta.

        Minäkin "häviän" miltei aina...Hyvin harvoin loppuu leikki niin,että omin lelun.Yleensä koira saa sen voittaa.Yleensä sanon koiralle,että loppu,ja silloin leikki minun kanssa loppuu ja saa touhuta lelunsa kanssa yksin.Ei siinä sen ihmeempää...

        Toki nuoren kanssa joskus lopetan leikin kesken kovimmankin tohinan ja otan tavaran irti-käskyllä itselle.Pointti vaan lähinnä se,että oppii myös luopumaan vaan heti käskystä tarvittaessa.mistä tahansa ja milloin tahansa.


      • katseen alla koira
        molossi kirjoitti:

        Minäkin "häviän" miltei aina...Hyvin harvoin loppuu leikki niin,että omin lelun.Yleensä koira saa sen voittaa.Yleensä sanon koiralle,että loppu,ja silloin leikki minun kanssa loppuu ja saa touhuta lelunsa kanssa yksin.Ei siinä sen ihmeempää...

        Toki nuoren kanssa joskus lopetan leikin kesken kovimmankin tohinan ja otan tavaran irti-käskyllä itselle.Pointti vaan lähinnä se,että oppii myös luopumaan vaan heti käskystä tarvittaessa.mistä tahansa ja milloin tahansa.

        Täälläkin hävitään 10-0 koiralle, sen vertaa löytyy vetovoimaa et jos meinaisin siitä lelusta kiinni pitää ni varmasti oisin naamallani maassa ja raahautuisin perässä :D Dobermanni kyseessä. Tämän kanssa va pitää alkaa nämä leikit aina nii, että alussa pitää muutaman kerran käskeä päästämään irti, sitten tauko, ja taas uudelleen, muuten tahtoo kiehua liikaa. Onneksi on oppinut lukemaan koiraa milloin alkaa olla liikaa vedättämistä ettei pahasti kiehaha. Ei siinä muuta, mut kun on muitakin koiria, ja kerran päässyt kiehahtamaan, niin meinas sattua pahasti toiselle koiralle kun topperi oli saanu eka kiskastua multa lelun ja toinen koira yritti siihen sitten tulla. Jos ei päästä kiehumiseen asti ni si ei haittaa et tulee toinenki koira siihen vetämään


    • Kokemus vs.uskomus

      45 vuoden kokemuksella eri koiraroduista vastaus on -Totta. Vetoleikit kasvattaa/tuo esiin koirien aggressiot. Mitä haastavammin ja enemmän niitä leikkii, sitä enemmän laumaeläimen taistelutaipumus korostuu. Jos tutlii koiran sytyä, niin jokainen tietää että kaikkien koirien tausta pohjautuu kuitenkin perimmiltään selviytymiseen.

      Rodunjalostuksella on saatu todella paljon aikaan, mutta taistelu/puolustus mekanismi on edelleen sisäänrakennettua myös kilteimmissä lapukoissa ja puudeleissa. Provosoimalla niitäkin puolia saa aktivoitua. Kysymys kuuluukiin - kannattaako? Eikö tavaran piilotus ja pallon nouto riitä?

      • ...

        " Kysymys kuuluukiin - kannattaako? Eikö tavaran piilotus ja pallon nouto riitä?"

        Ei jos aikoo tehdä koirastaan hyvän harrastekoiran ja mahdollisesti luoda sen kanssa kilpauraa.


      • "Taistelu/puolustus mekanismi..." Mutta eivät ole synonyymi taistelutahdolle ;)
        Tappeluhalukkuus ja puolustushalukkuus on omat juttunsa.
        Koira voi olla aggressiivinen muita kohtaan,ilman taistelutahtoa.Mutta myös erittäin taisteluhaluinen koira voi olla hyvinkin sosiaalinen.Esim.löytyy jopa 9 ryhmän tirreistä :D

        "Kannattaako" Miksei koiran kanssa leikkiminen kannata...Mutta kuten mainittua,TOKI silloin,jos on jotain erityisjuttuja otettava huomion,niin on eri juttu.Mutta koskee niin monessa,pallohullulle koirallekkaan ei ole hyväksi usein pallosta päästä edes haaveilemaan,välttämättä missään muodossa.ainakaan kovin usein.Varsinkaan jos hommaa ei osaa kontrolloida,ylipäätään.


      • Staffi tytöt ;)
        molossi kirjoitti:

        "Taistelu/puolustus mekanismi..." Mutta eivät ole synonyymi taistelutahdolle ;)
        Tappeluhalukkuus ja puolustushalukkuus on omat juttunsa.
        Koira voi olla aggressiivinen muita kohtaan,ilman taistelutahtoa.Mutta myös erittäin taisteluhaluinen koira voi olla hyvinkin sosiaalinen.Esim.löytyy jopa 9 ryhmän tirreistä :D

        "Kannattaako" Miksei koiran kanssa leikkiminen kannata...Mutta kuten mainittua,TOKI silloin,jos on jotain erityisjuttuja otettava huomion,niin on eri juttu.Mutta koskee niin monessa,pallohullulle koirallekkaan ei ole hyväksi usein pallosta päästä edes haaveilemaan,välttämättä missään muodossa.ainakaan kovin usein.Varsinkaan jos hommaa ei osaa kontrolloida,ylipäätään.

        Itsellä staffi mix likka, jonka kanssa veto leikit ei vain yksinkertaisesti onnistu... Olen käynyt jo useamman vuoden koirakouluttajalla, yksityistunneilla ja Harrastamme tokoa ja agilitya.. Kentällä koira toimii erinomaisesti, lenkillä myös. Käydään koirapuistossa ja kaikki sujuu ongelmitta... Mutta kun esim. Joku ottaa vetolelun siellä esiin herää koirassani järjetön voittamisen halu se ensin ajaa muut koirat pois vaikka tapellen omii lelun ja tuo sitä ihmisille näytille että vedä nyt mun kanssa ja se ääni mikä siitä lähtee on sit kova!! Ja näin on käynyt kun koira oli 8kk ikäinen pallot ovat vähän sama juttu myös kepit... Mutta tuttujen koirien kanssa pystyy leikkimään ilman rähinää palloilla ja kepeillä mutta ei vetoleikkejä... Otin heti silloin jo yhteyttä kouluttajaan ja hän sanoi että koira saa siitä vetoleikistä adrea vereen ja hyvän olon tunteen siksi siitä myös taistelee noin niin ku lyhennettynä... Pidemmän aikaa jo ollaan oltu siinä pisteessä että minulla on koiraani se 99% kontakti ja varmuus, puistossa kesken leikin tulee luokse ja rauhoittuu jos näin on tarpeen... Jotkut rodut vaan yli kiihtyy ja lämpenee liikaa...mutta kun asian tiedostaa niin pärjää!!! Ja tosi asiahan on että 1 tunti vetoleikkiä vs 1 tunti aivotyöskentelyä , kumpi voittaa ?!?? Koira on väsyneempi onnellisempi ja rauhallisempi ton tunnin aivotyöskentelyn jälkeen :) joka ei nosta esim koiran stressitasoa ylös mitä sitten taas vetoleikki saattaa tehdä?!? Kysymys minusta pitäisi olla näin: haluatko sinä leikkiä koirasi kanssa mielummin hyvin korkealle vireys/ stressitasoa nostavaa vetoleikkejä vai ehkä mielummin sinun ja koirasi suhdetta ja kontaktia parantavia aivotyöskentely leikkejä esim avaa purkit ( nanna piilotettu purkin alle tai ulkona etsi leikkejä maastossa ?!? Jossa koira käyttää nenäänsä ?!?


      • Staffi tytöt ;) kirjoitti:

        Itsellä staffi mix likka, jonka kanssa veto leikit ei vain yksinkertaisesti onnistu... Olen käynyt jo useamman vuoden koirakouluttajalla, yksityistunneilla ja Harrastamme tokoa ja agilitya.. Kentällä koira toimii erinomaisesti, lenkillä myös. Käydään koirapuistossa ja kaikki sujuu ongelmitta... Mutta kun esim. Joku ottaa vetolelun siellä esiin herää koirassani järjetön voittamisen halu se ensin ajaa muut koirat pois vaikka tapellen omii lelun ja tuo sitä ihmisille näytille että vedä nyt mun kanssa ja se ääni mikä siitä lähtee on sit kova!! Ja näin on käynyt kun koira oli 8kk ikäinen pallot ovat vähän sama juttu myös kepit... Mutta tuttujen koirien kanssa pystyy leikkimään ilman rähinää palloilla ja kepeillä mutta ei vetoleikkejä... Otin heti silloin jo yhteyttä kouluttajaan ja hän sanoi että koira saa siitä vetoleikistä adrea vereen ja hyvän olon tunteen siksi siitä myös taistelee noin niin ku lyhennettynä... Pidemmän aikaa jo ollaan oltu siinä pisteessä että minulla on koiraani se 99% kontakti ja varmuus, puistossa kesken leikin tulee luokse ja rauhoittuu jos näin on tarpeen... Jotkut rodut vaan yli kiihtyy ja lämpenee liikaa...mutta kun asian tiedostaa niin pärjää!!! Ja tosi asiahan on että 1 tunti vetoleikkiä vs 1 tunti aivotyöskentelyä , kumpi voittaa ?!?? Koira on väsyneempi onnellisempi ja rauhallisempi ton tunnin aivotyöskentelyn jälkeen :) joka ei nosta esim koiran stressitasoa ylös mitä sitten taas vetoleikki saattaa tehdä?!? Kysymys minusta pitäisi olla näin: haluatko sinä leikkiä koirasi kanssa mielummin hyvin korkealle vireys/ stressitasoa nostavaa vetoleikkejä vai ehkä mielummin sinun ja koirasi suhdetta ja kontaktia parantavia aivotyöskentely leikkejä esim avaa purkit ( nanna piilotettu purkin alle tai ulkona etsi leikkejä maastossa ?!? Jossa koira käyttää nenäänsä ?!?

        No jos ei onnistu jossain koiransa kanssa,niin ei silloin sitä kannata tehdä.Mutta ei se sitä tarkoita,että jos ei itsellä onnaa/ei handlaa ym. joku tapauskohtainen,että asia itsessään olisi "huono" ;)
        Tuo,että koira haluaa omia leluja,saattaa kertoa myös kovasta taistelutahdosta/ja tai saalisvietistä.Eli jonkun esiin ottama jo laukaisee.Tuo on ihan normaalia toimintaa koiralta.Omistajan tehtävä koiraa on sitten kontrolloida...En tarkalleen noita koirapuistohommia tunne,mutta eikös jossain ole ainakin suosituskin,ettei omia leluja tai leluja oteta sinne,ettei tulisi turhia kähinöitä niistä.

        "Ja tosiasiahan..." Riippuu mitä tarkoitetaan voittamisella.Kaksi eri asiaa,jota ei voi edes verrata.Tosin itse en ole ikinä tuntia putkeen revittänyt,eikä taida kovin monikaan...
        Vois tuossa tunnissa jo aika moni hyytyäkkin :D

        "Kysymys minusta pitäisi olla näin..." Ihan mielenkiintoinen kysymys,mutta pitäisikö esittää vastakysymys,että vetoleikkien paikalle laitetaan koirapuistoilu...Yhteistä kun niin koirapuistoilulla,kuin vetoleikillä,että KUMPIKIN nostaa stressitasoa ;)Niin ja sillä,että edes antaa koiransa leikkiä muitten lajitovereitten kanssa.Sekin kun nostaa stressitasoa...

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus,kumpaakin.

        Stressitasosta jos/kun puhutaan,niin silloin pitää huomioida kaikki mitä siihen kuuluu,ja yksilössä nähdä se kokonaisuutena ;)



        Vetoleikeistä tulee addrenaalia,kyllä,mutta addrenaalikaan ei ole sama kuin aggressio.
        MUTTA niin tulee sitä addrenaalia myös ihan koiralle pallonheittelystä ja koirien keskenään leikkimisistä ;)Ja myöskin ne koirapuistoilut tuo siis sitä addrenaalia vereen ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      157
      2262
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      120
      1715
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1590
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      98
      1487
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1332
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      223
      1285
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1273
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1237
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1121
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      976
    Aihe