Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Ihan vaan tiedoksi,että jalostustarkastuksia ei edes kaikilla roduilla ole.Ja jos on,niin on jokunenkin niitä rotuja,joilla se ei ole mitenkään säännöllisesti.Voi olla hyvinkin harvoin.
    Lisäksi myös,jalostustarkastuksen tekee ihminen.Useinmiten tuomari.Ja siinä voi tulla siihen,että onko se nyt yhtään sen pätevämpi tai vähemmän pätevä,välttämättä,kuin tuomaroidessaan näyttelyssä...
    Eli jos ruvetaan pilkkua viilaamaan,niin sen jalostustarkastuksen tekijänkin voi valkata,ihan samoin kuin näytelmissä,kelle menee...
    Jalostustarkastukset ei myös näy tietojärjestelmässä.Näytelmätulokset näkyy.Että voipi katsella jotain tuloksia myös ulkonäöstä puolueettomalta taholta.

"Kirjoitukseni käsitteli..." Aivan.Otsikointi kyllä oli erittäin yleistävä.Kuten myös viesteissäkin...
    Jos olisi kirjoitettu eri tavalla,kuin yleistäen,niin kirjoituksen sävy olisi ollut ihan toinen.

Se nyt on selvää,että kasvattajissa,niinkuin yleisestikkin ihmisissä on monenlaista,ja koira asioissa ostajillakin on suuri vastuu,minkälaista toimintaa kannattaa ;)
    Pienkasvattajilla esim ei suinkaan ole monia pentueita .
    Mutta toki mahdollisimman hyvään pyrkivä kasvattaja pyrkii itselleen/sijoitukseen jättämään parhaat mahdolliset.Se nyt on ihan järkiasia.Sillähän pyritään mahdollisimman hyviin jalostustuloksiin.
    Mutta kyllä harvemmin esim.pienkasvattaja montaa sijoittaa,ja harvemmin on pentueessa niin "huonoa" laatua,etteikö sieltä myös saa muutkin ihan vaikka näytelmätasoista pentua.Se sitten,miksi koira kehittyy,on oma lukunsa ja aina ei lupaavasta tule hyvää,mutta joskus voi vähemmän lupaavastakin taas puolestaan tulla.
    Ja kyllä noita potentiaalisia saa ihan yhden koiran omistajat ym.Mutta jos on potentiaalinen,niin toki kasvattaja haluisi,että edes muutama näyttely käydään.Saahan siitä puolueettoman arvostelun sitten.Mutta ei kaikki edes näyttelyihin "pakota".

"Eikä koiraa tarvi..."Noh,omat koirani on kaikkein tyytyväisempiä olleet aina,kun vaan saa olla kanssani.Ei niitä ole kiinnostanut riehua edes keskenään pihalla...
    Myöskin jokainen on pitänyt aina menoista,mihin vaan,vaihtelu kun virkistää koiraakin...Eri asia on tietenkin koirat,jotka vaan samoja kortteleita tai pihaa kiertäneet ikänsä,niin toki stressaantuu,jos johonkin uuteen joutuu...
    Myös näytelmiin aina olleet valmiit lähtemään.Tässäkin kun on turha yleistää,sillä näytelmätilanteet on ihan sitä,miksi kukin koiraalleen ne tekee ;)

Kyllä ihan asiaa aloituksessa myös oli.Valitettavasti se hukkui vaan turhan yleistyksen alle.
    "Eli ahneita ja manian vallassa olette !!!" Ja turhan aggressiivisen kirjoittamisen alle...
  2. Minä en tiedäpelkäätkö vai et.Kun en tunne sinua.
    Jotkut pomppii pelosta,toiset väistääkseen.Esim.kun menee pentulaatikkoon,missä villejä pikku terroristejä,niin kyllä siellä itseään varjelee :D,vaikkei pelkääkkään.

Ja ei,en käytä toppahousuja sisällä.Olen vilukissa ja riittää,että ison osan vuodesta joudun niitä ulkona käyttämään.Tosin ei ole ollut tarvettakaan.Minulla ei koirat pahemmin minua syö,ne keskittyy leluihin tai ruokiin.Riippuu mistä kyse.
    Pureskelussa ohjaan pääasiassa oikeaan.Joskus jos tarvis,kiellän.
    Ei ole ollut ongelmia kontaktinotoissa myöhemmin.Edes noitten vaativien kanssa.Ehkä sanoisin,jos itseäni kehuisin :D,pikemmin päinvastoin.
    Asiat on kokonaisuuksia,kaikki voi tehdä oikein tai väärin.
    Luoksetuloissa ei ole myöskään eteen tultaessa ollut ongelmaa hampaista.Pääasiassa siis ohjattu leluun tai ruokaan.

Koirien päälle ei meillä ole tapana kävellä.Joko kävellään yli.Isoina se ei onnistu isoilla kuin niitten makaessa.Tai sitten ne käskystä väistää(kun jo sen osaa).Tilanteen mukaan,ihan simppeliä.Kyllä joskus ihan väistänkin,mikä nyt milloinkin helpompi on.Ei ole tarvetta ollut miettiä moisia.
    Sama juttu pentujen kanssa.

En pidä käsiä ylhäällä,en kilju.En edes osaa kiljua.Ylipäätään kiljuminen vaan saattaa houkuttaa vielä touhukkaamin kiinni,jos on kovin taistelutahtoinen.Kuten sanoin,ohjaan oikeaan,joskus/tarvittaessa kiellän.
    Eikä taaskaan ole tullut kontaktiongelmia,tai pelkotiloja minuun nähden.

Ai niin,minä käytän luoksetulossa makupalaa tai lelua.Mutta on tuota pakotteillakin tehty.Myös eteen.Esim.vuonna kuokka ja kirves,kun viettejä ei pahemmin käytetty.
    En muista pk-kentillä missä olen käynyt,että toppavaatteissa oltaisiin oltu.Suojelussa puruissa vaan molarit oli kunnon tamineissa,kuten yhäkin.
  3. Ensinnä täytyy sanoa,ettei aavistuskaan,mikä on Bondnahka...

Mutta ylipäätään riippuu mistä roikkuu.
    Nahka on kaikkein helppohoitoisin.Helppo imuroida,pyyhkästä kosteallakin.Huono puoli,että jos siihen jotain pillaa,niin vaikea saada pois.Ei lähde kunnolla välttämättä edes nahanpuhdistusaineilla.
    Ja ei kestä norminahka ainakaan kynnen jälkiä.Normiteputtelua hyvälaatuinen kyllä,mutta ei mitään raapustelua,kyntämistä ym.Eli jos ne elukat ei pysy lattialla,niin riskialtis nahka on tuossa asiassa.
    Noh,materiaalina mukavuudessa muuten,siitä joko pitää tai ei.Itse en pidä,tosin on ollut kylläkin.

Kankaaseen sitten tarttuu karvat lujemmin.Mutta kestää paremmin elukoitten käsittelyä.Jotkut kankaat kestää myös hyvin voimakkaampiakin pesuaineita(tahranpoistoa) eli käytännöllisempiä tuossa.
    Ja sitten on noita,että voi pestä päälliset ja saa jopa uusia irtopäällisiä niihin.
    Itse olen seuraavaksi ajatellut tuonlaisia.Ikean Ektorp-malli kiinnostaa lähinnä.

En halua pitää mitään suojapäällisiä,enkä ole mikään siivousintoilija.Siksikin meillä koirat pysyy lattioilla.Karvaa ei pahemmin mitään lähde,kuin karvanlähtöaikana keväällä jonkun aikaa.Nykyisetkin soffat kestää hyvin pyyhkimistä,ja ne vähät karvat helppo imuroida,mitä nyt niihin tarttuu.
    Mukavuus ratkaisee tässä asiassa ja minulle se on silloin hyvälaatuiset kangassohvat tulevaisuudessakin.