Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ihan vaan tiedoksi,että jalostustarkastuksia ei edes kaikilla roduilla ole.Ja jos on,niin on jokunenkin niitä rotuja,joilla se ei ole mitenkään säännöllisesti.Voi olla hyvinkin harvoin.
Lisäksi myös,jalostustarkastuksen tekee ihminen.Useinmiten tuomari.Ja siinä voi tulla siihen,että onko se nyt yhtään sen pätevämpi tai vähemmän pätevä,välttämättä,kuin tuomaroidessaan näyttelyssä...
Eli jos ruvetaan pilkkua viilaamaan,niin sen jalostustarkastuksen tekijänkin voi valkata,ihan samoin kuin näytelmissä,kelle menee...
Jalostustarkastukset ei myös näy tietojärjestelmässä.Näytelmätulokset näkyy.Että voipi katsella jotain tuloksia myös ulkonäöstä puolueettomalta taholta.
"Kirjoitukseni käsitteli..." Aivan.Otsikointi kyllä oli erittäin yleistävä.Kuten myös viesteissäkin...
Jos olisi kirjoitettu eri tavalla,kuin yleistäen,niin kirjoituksen sävy olisi ollut ihan toinen.
Se nyt on selvää,että kasvattajissa,niinkuin yleisestikkin ihmisissä on monenlaista,ja koira asioissa ostajillakin on suuri vastuu,minkälaista toimintaa kannattaa ;)
Pienkasvattajilla esim ei suinkaan ole monia pentueita .
Mutta toki mahdollisimman hyvään pyrkivä kasvattaja pyrkii itselleen/sijoitukseen jättämään parhaat mahdolliset.Se nyt on ihan järkiasia.Sillähän pyritään mahdollisimman hyviin jalostustuloksiin.
Mutta kyllä harvemmin esim.pienkasvattaja montaa sijoittaa,ja harvemmin on pentueessa niin "huonoa" laatua,etteikö sieltä myös saa muutkin ihan vaikka näytelmätasoista pentua.Se sitten,miksi koira kehittyy,on oma lukunsa ja aina ei lupaavasta tule hyvää,mutta joskus voi vähemmän lupaavastakin taas puolestaan tulla.
Ja kyllä noita potentiaalisia saa ihan yhden koiran omistajat ym.Mutta jos on potentiaalinen,niin toki kasvattaja haluisi,että edes muutama näyttely käydään.Saahan siitä puolueettoman arvostelun sitten.Mutta ei kaikki edes näyttelyihin "pakota".
"Eikä koiraa tarvi..."Noh,omat koirani on kaikkein tyytyväisempiä olleet aina,kun vaan saa olla kanssani.Ei niitä ole kiinnostanut riehua edes keskenään pihalla...
Myöskin jokainen on pitänyt aina menoista,mihin vaan,vaihtelu kun virkistää koiraakin...Eri asia on tietenkin koirat,jotka vaan samoja kortteleita tai pihaa kiertäneet ikänsä,niin toki stressaantuu,jos johonkin uuteen joutuu...
Myös näytelmiin aina olleet valmiit lähtemään.Tässäkin kun on turha yleistää,sillä näytelmätilanteet on ihan sitä,miksi kukin koiraalleen ne tekee ;)
Kyllä ihan asiaa aloituksessa myös oli.Valitettavasti se hukkui vaan turhan yleistyksen alle.
"Eli ahneita ja manian vallassa olette !!!" Ja turhan aggressiivisen kirjoittamisen alle...
19.05.2012 15:01
En ole koskaan kuullut uroksesta,joka tuppais vaan hässimään uroksia.
Mutta myös niitä kyllä,eikä niin tavatonta ole.Eli komppaan isoisoäitiä.
Varsinkin pikkukoirissa noita on.Usein se on ihan sijaistoiminta.Ja kuten iso...jo sanoikin,saatetaan sillä purata jännitystiloja.Kiihtyneisyyttä tilanteesta ym.
Voi olla ihan puhtaasti seksuaalisuuttakin.Jos sitä kovasti piisaa,niin ei koirat välttämättä valkkaa,minkäpuolinen vastakohta on.Jossain tapauksissa myös dominointiakin.
Juu,en minäkään sitä ompelukonetta suosittaisi esille kaivamaan :D
Kyllä se kielto riittää,jos ei halua pojan itseään toteuttavan :D
17.05.2012 14:02
No ei kai nyt sentään kaikille lihoille...
Vikaa nyt on ylipäätään,jos allergiaa on.Se sitten mistä viimekädessä johtuu,niin ei kait ihan tarkkaa tiedetä.Olettamuksia on,kuten nykypäivän saasteet,lisäaineet,maintsemasi steriiliyskin.itse sanoisin,että mistäs noista rokotuksistakaan tietää.Ennenvanhaanhan ei niitä näissä määrin tökitty,kuin nykypäivinä.
Geneettinen taipumus myös,mutta mistä saanut alunperin alkunsa,niin vaikea sanoa.
Siksi kannattaisikin miettiä,onko järkevää käyttää jalostukseen allergista koiraa.Ainakaan selkeästi allergista.
Alunperin raadon syöjä.Noh,niin pitkään jo ihmisten kädenjälki ollut mukana kuvioissa,että sinänsä ei taida tuolla olla enää mitään merkitystä.
17.05.2012 13:51
Minä en tiedäpelkäätkö vai et.Kun en tunne sinua.
Jotkut pomppii pelosta,toiset väistääkseen.Esim.kun menee pentulaatikkoon,missä villejä pikku terroristejä,niin kyllä siellä itseään varjelee :D,vaikkei pelkääkkään.
Ja ei,en käytä toppahousuja sisällä.Olen vilukissa ja riittää,että ison osan vuodesta joudun niitä ulkona käyttämään.Tosin ei ole ollut tarvettakaan.Minulla ei koirat pahemmin minua syö,ne keskittyy leluihin tai ruokiin.Riippuu mistä kyse.
Pureskelussa ohjaan pääasiassa oikeaan.Joskus jos tarvis,kiellän.
Ei ole ollut ongelmia kontaktinotoissa myöhemmin.Edes noitten vaativien kanssa.Ehkä sanoisin,jos itseäni kehuisin :D,pikemmin päinvastoin.
Asiat on kokonaisuuksia,kaikki voi tehdä oikein tai väärin.
Luoksetuloissa ei ole myöskään eteen tultaessa ollut ongelmaa hampaista.Pääasiassa siis ohjattu leluun tai ruokaan.
Koirien päälle ei meillä ole tapana kävellä.Joko kävellään yli.Isoina se ei onnistu isoilla kuin niitten makaessa.Tai sitten ne käskystä väistää(kun jo sen osaa).Tilanteen mukaan,ihan simppeliä.Kyllä joskus ihan väistänkin,mikä nyt milloinkin helpompi on.Ei ole tarvetta ollut miettiä moisia.
Sama juttu pentujen kanssa.
En pidä käsiä ylhäällä,en kilju.En edes osaa kiljua.Ylipäätään kiljuminen vaan saattaa houkuttaa vielä touhukkaamin kiinni,jos on kovin taistelutahtoinen.Kuten sanoin,ohjaan oikeaan,joskus/tarvittaessa kiellän.
Eikä taaskaan ole tullut kontaktiongelmia,tai pelkotiloja minuun nähden.
Ai niin,minä käytän luoksetulossa makupalaa tai lelua.Mutta on tuota pakotteillakin tehty.Myös eteen.Esim.vuonna kuokka ja kirves,kun viettejä ei pahemmin käytetty.
En muista pk-kentillä missä olen käynyt,että toppavaatteissa oltaisiin oltu.Suojelussa puruissa vaan molarit oli kunnon tamineissa,kuten yhäkin.
16.05.2012 21:36
"Yleensä varsinkin suurikokoisten..." Ai jaa...
Enpä ole törmännyt moiseen.Vai onko laatukysymys.Hyvä ruoka,parempi mieli :D
No joo,mitään eroahan ei tuossa ole pieniin koiriin.Koira joko syö riittävästi tai ei.Terve koira,hyvin syövä ja kunnon safkaa, syö hyvin,koosta riippumatta.Ja samalla lailla,sen minkä tarvii,jos normaalisti syö.Tai sitten,kaikki uppoaa,mitä etteen laitetaan...
"Neljä kertaa hevosen annos..." Itseasiassa esim.kääpiöt syö kokoonsa nähden paljon enemmän ;)
Jos ruoka on ravinnollisesti hyvää,kolmekin kertaa riittää.Mutta kyllä neljä kertaa pitäisi mennä ihan kevyesti,sopeuttaen sopivaan määrään,jos normiruokahaluisesta on kyse.
"Kun painon tarkoitus on nousta kilokin..." Minä jättäisin tuon "kin" pois.Sanoisin,että kilo riittää mainiosti.Korkeintaan mielellään puolitoista.
Ja kyllä voi syöttää liikaa.Ja se on yksi syy kasvuhäiriöihin ja huonoihin luustotuloksiin(siis jos alttiutta on.Isoilla roduilla jokusella on).
16.05.2012 21:08
En lahjo koiria,enkä siis käytä mitään lahjontana.
Mutta motivaationa ja palkkana käytän,myös ruokaa,koska se on tehokasta.
Herkkuja on tullut käytettyä appelsiinista broilerpyöryköihin.Se valitaan,mikä kullekin sopii parhaiten tai mitkä eniten iskee.Eli yksilöllisesti.Kaikkein iskevämmät valitaan tarkempiin juttuihin.
Perusjuttujen opettelussa ei minulla ole koskaan ollut kymmeniä toistoja,joten ei ole ollut paino-ongelmiakaan.Tosin ei ole muutenkaan,koskaan.Eikä ole tarvinnut vähentää siis ruokakupista,ainakaan toistaiseksi.
Ruoka annetaan sen minkä kuluttaa ja kotiruoka ei muutenkaan helposti plösötä.
16.05.2012 20:54
Ei ole.
Etkö kysynyt,mitä tarkoittaa liian nuori?
Taitaapi nyt tarkoittaa ihan sitä,että kyseisellä koiralla ei ollut tehty terveystarkastuksia ennen käyttöä.Siksi puhutaan liian nuoresta.
Ja fiksu kasvattaja olisi sen nyt ihan suoraan sanonut,oli sitten vaikka vahingosta kyse koko hommasta.
Jos tuota oleellista asiaa ei ole kerrottu ennen varausmaksun ottoa,niin se on maksettava takaisin ja kauppa purettava haluttaessa.
Jos taas haluaa ottaa terveystarkistamattomista vanhemmista/vanhemmasta koiran ja riskit siinä sivussa,niin minkäs sille kukaan voi.Jokainen kun saa tukea sellaista toimintaa,kuin haluaa.
Minä en tukisi,edes ilmaiseksi.
Ehkä eri asia olisi,jos todella olisi vahinko kyseessä,kasvattaja ollut rehellinen,oletusarvona terve uros taustojen puolesta,jonka kasvattaja myös tutkituttaisi,kun ikä on täynnä.
15.05.2012 10:11
Oikein käyttömaissahan,kun sitä suojaa kunnolla tarvitaan,niin useampi sitä laumaa vartioi.Vähemmässä määrin taitaa olla vain yksi,jos/kun oikeasti vaaralisissa maissa/alueilla asutaan ja kunnon turvaa tarvitaan.
"Pitäisi olla tosi pätevät..." Tuossa olen ihan samaa mieltä.Ja lisäisin,että pätevillä ihmisillä.
14.05.2012 19:55
"...toisin kuin jonkun... Ja mistä meinaat,että on pelkkää arvelua?
"PS."Minulla on myös..."
Ei koskenut.Mainitsin asian sivuhuomautuksena,kun oli puhetta uroksista,joita ei pysty hallitsemaan,jos vietit tyttöihin vaikuttaa vahvasti...Omassa porukassa kun nuot vietit yleensä vahvistuu,normaalisti.
Alkuperäiseen kysymykseen se ei siis liittynyt sen enempää tai vähempääkään kuin viesti itsekkään,mihin se liittyi...
Mutta hyvä jos olet saanut jo hommaa työstettyä.Vaihtoehtojahan on täällä ollut.
Ja paljon löytyy ketjuja selaamalla lisää.Vetäminenhän on noita perusaiheita.
14.05.2012 19:43
"vaan liiallinen palkkaaminen..." tuskin on liiallista palkkaamista.Vaan pikemmin väärin palkkaamista.Palkata voi vaikka kuinka paljon,jos sen tekee vaan oikeassa kohtiin.
Ihan samalla lailla kuin pakotteiden käyttö(ketjupanta),niin asiat vaan pitää tehdä oikein.
"Niillä ei vaan saavuteta koiran kunnioitusta" .Juu ei,pelkästään.Mutta ihan samoin kuin ei saavuteta katjukaulaimellakaan...
13.05.2012 20:08
Millaniin kantaa ottamatta,mutta tuohon pissojen ihmettelyyn,niin itse en myöskään käyttäisi sitä koskaan palkkana,saati antaisi unelmoida niissä yhtään.
Mistään egojutuista viis,mutta se sekoittaa entisestään seksihullujen päätä.
Ja tuo mainittu eturauhasjuttu suurin syy,miksi noit asiat pitäisi olla kontrollin alla ja mahdollisimman vähäisellä.
Mutta en minä ainakaan niistä ongelmaa ota.Eli kyllä pojatkin haistella saa,sen minkä lenkillä annan,ohimennen.Mutta unelmoimaan ei jäädä ja niistä irrotaan,kun käsky käy.Oli sitten irti tai kiinni.Niitten bongaamisesta ei myöskään tehdä mitään itseisarvoa.Reitillä pysytään.Jos reitillä nyt nenään osuu,niin bongatkoon,mutta kuten sanoin,unelmoimaan sen äärelle ei jäädä.
13.05.2012 19:49
No tuota,en minä pidä itseäni minään superkouluttajana,mutta ei minulla ole ongelmaa siinä,vaikka taloudessa on uros ollut narttujen kanssa...
Vaikka on ollut enemmän kuin normiviettinen :D
Saati sitten virkakoirat.Eiköhän ne kuitenkin ole oikeasti sen verran "koulunsa käyneet",että hommat hoidetaan,kun ne hoidettava on.
13.05.2012 19:39
"Haastavan koiran alistaminen..." Ahah.Ja tieto perustuu mihin?
Jos oikeasti olisi kokemusta oikeasti haastavista koirista,niin tuskinpa tuota mieltä olisi.
"myös vieraampien..." Just.Eli ei muuta kuin rohkeasti vaan jonkun aluettaan vartioivan molossin/laumanvartijan alueelle,ja jos koira haastaa niin ei muuta kuin tsuih tsuih ja alistamaan.
Toki hyväluontoinen koira sen kestää.Mutta entäs se alistaja :D
13.05.2012 19:28
Ensinnä täytyy sanoa,ettei aavistuskaan,mikä on Bondnahka...
Mutta ylipäätään riippuu mistä roikkuu.
Nahka on kaikkein helppohoitoisin.Helppo imuroida,pyyhkästä kosteallakin.Huono puoli,että jos siihen jotain pillaa,niin vaikea saada pois.Ei lähde kunnolla välttämättä edes nahanpuhdistusaineilla.
Ja ei kestä norminahka ainakaan kynnen jälkiä.Normiteputtelua hyvälaatuinen kyllä,mutta ei mitään raapustelua,kyntämistä ym.Eli jos ne elukat ei pysy lattialla,niin riskialtis nahka on tuossa asiassa.
Noh,materiaalina mukavuudessa muuten,siitä joko pitää tai ei.Itse en pidä,tosin on ollut kylläkin.
Kankaaseen sitten tarttuu karvat lujemmin.Mutta kestää paremmin elukoitten käsittelyä.Jotkut kankaat kestää myös hyvin voimakkaampiakin pesuaineita(tahranpoistoa) eli käytännöllisempiä tuossa.
Ja sitten on noita,että voi pestä päälliset ja saa jopa uusia irtopäällisiä niihin.
Itse olen seuraavaksi ajatellut tuonlaisia.Ikean Ektorp-malli kiinnostaa lähinnä.
En halua pitää mitään suojapäällisiä,enkä ole mikään siivousintoilija.Siksikin meillä koirat pysyy lattioilla.Karvaa ei pahemmin mitään lähde,kuin karvanlähtöaikana keväällä jonkun aikaa.Nykyisetkin soffat kestää hyvin pyyhkimistä,ja ne vähät karvat helppo imuroida,mitä nyt niihin tarttuu.
Mukavuus ratkaisee tässä asiassa ja minulle se on silloin hyvälaatuiset kangassohvat tulevaisuudessakin.
11.05.2012 17:25
"En ole ihan varma..." Sitä lähinnä,että onko esim.eroja siinä,miten nopeasti eri tyyppiset rodut,erikoisominaisuudet ym.muotoutuisi ns.samankaltaiseksi,kuten nyt vaikka susilauma.Siis kaikin tavoin,mutta lähinnä käyttäytymiseltään.
Postuuko jotkut rotuominaisuudet ehkä nopeammin kuin toiset ym.
Menisikö yhtään lähelle sutta vai millainen kanta tulisi olemaan.Tuollaisia mietin.
Ja täysin ilman ihmisen sotkeutumista.
ps.En kyllä ymmärrä millaista johtajuutta olet noudattanut,jos koirallesi se on stopin tehnyt halukkuudessa...
Joko koulutusvirhe ylipäätään tai tässä taaaaas tullaan siihen,miten kukakin mitäkin käsittää.
Omat rotuni on pääasiassa ollut nimenomaan niitä,joden kanssa koulutus on vaativaa,mutta ei ainakaan omissa "johtajuusjutuissa" ole tuota sentäs koskaan tullut vastaan.
11.05.2012 16:56
"Molossi ei pidä..."
Siis ei pidä siksi,että koirat on jo melkoisen kaukana sudesta.Ja koirat on melko puhtaasti ihan ihmisen tekemällä tehtyjä.Kaikin tavoin.Toki siellä jotain suteen viittavia piirteitä on jäljellä,jotka geeneissä kulkee.
"...eli sitä,entä jos..."Mielenkiintoista olisikin nähdä,miten nopeasti esim.eri rodut muotoutuisivat samaan muottiin eli rotuominaisuudet jäisi pois ja kommunikaatio kaikin tavoin ja toiminta tulisi yhteneväiseksi ja laumallisesti toimivaksi kaikin tavoin.
Toisaalta mielenkiintoista olisi myös,tulisiko niistä kostaan (täysin) suden kaltaisia ja toimivia kokonaan,vai jotain muuta.
Johtajuusjutuista en viitsi,kun mielipiteeni ja näkemykseni siitä on jo ollut esillä.
10.05.2012 18:45
ghj...
Minulla olisi sama muistikuva,kuin c.f:llä,että tuohon rotikka tapaukseen liittyi jotain tuollaista ihmejuttua,minkä hän mainitsi.
En ihan varma ole,jos kuitenkin sekoitan sen johonkin muuhun(tuollainen kyllä varmasti on ollut).
Lisäys,googletin.Yhden keskustelin löysin,jossa mainittiin juuri tuo niittipyssytouhu ko.tapauksen yhteydessä.
Eli siis kyseessä juuri tuo mainittu.
10.05.2012 18:27
Voi sen aidata niiltä osin,kun ei tie ole,eli tiehen saakka.Vaikka kumminkin puolin,jos siis tie ihan läpi menee.
"Ajattelin tässä..." Voihan se toimia.Riippuu koirasta ja opettajasta.Itse kyllä lähtisin siitä,ettei perään lähdettäisi lainkaan.Varmempikin.
Ja kyllä kouluttamisessa voi palkkana käyttää saalisviettiä tässäkin.Sekin kuitenkin pitää sisäänajaa ja motivoida siihen.Täysissä höyryissä ei mikään toimi.
Ja jos lelua käyttää,niin hyvä olla sellainen,että on ekstrakiva,jolla leikitään vaan treenatessa ja palkatessa.
Palkka valitaan aina sen mukaan,mikä eniten iskee.
09.05.2012 14:49
"On muuten pätevä kaveri...(jos vähän naisillekkin).
Mitääääh? o_O
ps.Hampilääkäreistä vielä sen verran,että täällä on nyt asema,joka hoitaa poraamatta.Muistaakseni laserilla.
En tuosta hampikäynnistä oikein itsekkään tykkää :/ ,joten ties vaikka menisi tuota kokeilemaan itsekkin.
09.05.2012 14:38
Et tule liian.Aina mukavampi niin päin :)
Ja hienoa,että olet kivan koiran saanut.Toivottavasti pitkäksi aikaa :)
Meillä vapaa aika menee nyt paljon pihalla,pihatöissä.Vähän hankalaa,kun nyt tuo yksi on ottanut pääjehun paikan itselleen.Eli vetää vaan sikeitä keskellä pihaa...
Muuten ok,mutta kun maa on vielä kylmää.Ja niin puupää ja itsepäinen,ettei voi kuistilla lämpimässä maata.
Ehkä sitten kumminkin koisii tuolla keskellä pihaa mieluummin.Saa pidettyä maailmaa paremmin silmällä,siinä koisimisen ohella,vaivihkaa...
08.05.2012 15:46
70 / 262