Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Nyt tuli ajatuskatkos,kun en ymmärtänyt tuota hintajuttua :D

Eli siis tarkoitin,että jos nykyisen eurohinnan siis muuttaisi vanhoiksi markoiksi,niin on siinä kymppitonnin ja hurjimmat pyynnöt vielä reilusti tonttuja päälle.
    Eli voipi sanoa,että muutamiinkin pikkumuotirotuihin on tullut yli sadan prosentin korotus...

Tuosta näytelmien näytteistä,niin olisi mielenkiintoista tietää,kuinka paljon niitä yleensä otetaan.Itse en ole koskaan joutunut ja kun ollaan tuttujen kanssa pohdittu,niin kukaan ei ole rysään joutunut,saati edes kuullut otettaneen.
  2. Bretoni on minulle tuntematon henk.kohtasesti,joten piti käydä netistä lunttaamassa.

Ensinnäkin,aina ollaan hyvässä mallissa,jos nähdään ja todella halutaan nähdä ne omat viat.Ja myöntää ne.Töpeksiminen on inhimillistä,mutta uuden suunnan oppimisen kannalta on nimenomaan tärkeää,että myöntää ne.Joten hyvällä mallilla ollaan jo :)

Bretoni ei taida olla mikään kovapäisemmistä mettäkoirista.Tosin ei mikään ääripääkään toiseen suuntaan,kun kuitenkin on ainakin muualla hyvinkin suosittu.Mutta kuitenkin ei siis mikään saksanseisoja tyyppinen.

Kuten sanoin,ohjaajaherkkä on omanlaisensa.Ihan kokemuksesta sanon.En siis ihmettele,jos virheitä on tehty,varsinkin jos on ihan toisenlaisiin tottunut.Minulla on tuo viiminen taloon tullut,ja täytyy myöntää,että kieli poskella sen kanssa aluksi olin.Tuolla kun on vielä terävyyttä,reaktioherkkyyttä, ja muuten kuin turbo...Ja päälle vielä selkeä puolustushalu.
    Eli vähän piti syteemeitä tarkistella aikoinaan...
    Yksi mikä on tärkeä,niin oma kehonkieli.Ohjaajaherkkä lukee sitä usein tosi tarkkaan.
    Tokossa mm.on tosi tärkeä myös tuo,koska pelkällä kehonkielellä viestittää paljon.Ihan tahtomattaan.Sillä voi paineistaa koiraa,jopa huomaamattaan.
    Ohjaaja herkän kanssa pitää olla ihan samalla lailla jämptti,mutta "siloisen" rautaisesti.Yhtään ei pitäisi itse antaa verenpainettaan nousta.Nyt kun jo ongelmia on,niin pitäisi yrittää nuot muistaa tosi tarkkaan.

Ohjjajaherkkä ei ole sama kuin herkästi stressaantuva.Toki voi olla.Itse olen samaa mieltä cf:n kanssa,että en vähentäisi metsäjuttuja(on vaan hyväksi,että koira voi "irtautua" ja saa erinomaista liikuntaa).Ohjatut kävelyt siinä sivussa on ok.Kokonaan tai osaltaan tehtynä.Mutta taas muistettakoon,että kun ollaan ongelmissa,niin pitää olla tarkkana ohjaajaherkän koiran kanssa,ettei niissä paineista liikaa(oma kehonkieli tarkkaa).Välipäiviäkään itse en pitäisi,mielestäni ei tarpeen,päinvastoin.Kun ei ihan nappaa,että olisi niinkään stressitapaus tai ylikierroksilla viipyilevä,vaan olosuhteiden "uhri".

Palleja en poistaisi.Tosin se puoli on olemassa,että jos siellä hormoonitoiminta on pielessä,niin kastrointi voi tasoittaa sen,joka voi auttaa.Tai sitten ei,riippuu kokonaistilanteesta.Äijähormoonithan on nyt mitä on,leikkuussen ne ei tuossa tilanteessa tuskin mitään vie,koska ne ei muutenkaan vaikuta olevan missään asemassa.Mutta tarkoitan,että jos ongelmaa,niin tasaaminen voi auttaa,ehkä.Mutta pitäisi hormoonitoiminta kunnolla ensin määrittää,olisko apua vai ei,pätkääkään.
  3. Jos muuten peloton,paukkavarma(hko),niin ei viittaa hermorakenteeseen.Ainakaan pahaan feeluun tarkoitan.
    Vaan tuntuu menevän puhtaasti ohjaajan puolelle syy.Ja jotain klikkaa tai on klikannut aika pahasti jossain kohtiin.
    Ohjaajaherkkäkoira on omanlaisensa.Sen kanssa saa olla tarkka,varsinkin siinä iässä,kun voi joutua rautalankaa vääntämään.Siinä tulee helposti virheet,kun on oltu liian "kovia",ei luettu riittävästi koiraa.Jos koira on vielä pehmeä,niin voi mettään mennä helpostikkin.
    "Tottishommat piti..." Eli on virheitä tehty.Ohjaajaherkälle koiralle(edes miellyttämishaluttomalle rodulle) ei hommaa saa paineeksi,ellei ole väärin tehty.Jos pakotteita on käytetty,niin niissä voidaan jo mennä pieleen.Tietyntyyppiset rodut ei kestä ylipäätään pakotteita siinä,saati jos kyseessä on ohjaajaherkkä.Stressinpuolelle menee helposti ja hanskat koira voi lyödä naulaan,kuka sitten mitenkin.

Pallien poisto on kaksipiippuinen.Jos takana hormooniperäistä,niin voi rauhoittaa tilannetta.Tai sitten ei.Perusluonteesta riippuen ja kaiki mukaan lukien,voi mennä toisinpäinkin.
    Toista koiraa en itse koskaan suosita,jos ekalla on ongelmia jo.Ensin pitäisi saada eka hanskaan.Jokusiakin kun tiedän,että A.joko samat virheet on tehty,tulos sama ja/tai toinen oppinut toiselta samaa käytöstä.
    Lääkkeitä en ylipäätään kannata,korkeintaan jotain luontaisjuttua voisi kokeilla,käytösterapian tukena.
    Tähän kuin moneen muuhunkin,niin paras olisi,että löytäisi jonkun kokeneen koira-ihmisen tai pätevän ongelmakoiriin erikoistuneen,ja MYÖS näyttöä olevan juuri tän tyyppisistä jutuista.Kun on ihan oma juttunsa.
    Eli ulkopuolinen kunnolla kyselisi taustat ja pääsisi katselemaan yhdessä oloa.
    Kiinnostaisi myös kuulla ongelmissa,rotu,kuin myös se,onko ollut samanlaisia ongelmia vanhempien,sisarusten ym.lähisuvun kanssa.
  4. "ei tarvitse kuin laittaa..." En edes ilkeä.Hirvittää ja ärsyyntyy jo pelkästä ajatuksesta,kun nuot jenkkiläiset tietää...

Joo,nykyään hinta on enemmän status.Ja jokusella pikkurodulla melkoinenkin status :D o_O