Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nyt tuli ajatuskatkos,kun en ymmärtänyt tuota hintajuttua :D
Eli siis tarkoitin,että jos nykyisen eurohinnan siis muuttaisi vanhoiksi markoiksi,niin on siinä kymppitonnin ja hurjimmat pyynnöt vielä reilusti tonttuja päälle.
Eli voipi sanoa,että muutamiinkin pikkumuotirotuihin on tullut yli sadan prosentin korotus...
Tuosta näytelmien näytteistä,niin olisi mielenkiintoista tietää,kuinka paljon niitä yleensä otetaan.Itse en ole koskaan joutunut ja kun ollaan tuttujen kanssa pohdittu,niin kukaan ei ole rysään joutunut,saati edes kuullut otettaneen.
04.02.2012 19:31
Kuukelillakin löytyy,mutta opiskelussa aina paras oppi käsikädessä.
Eli johonkin seuraan mukaan.
Riippuu nyt mitä tarkoittaa etsijäkoiralla,niin kannattaa sen mukaan valita seura.
Etsintää ja kohdetta kun on erilaisia ja tekniikoissa silloin on myös eroja.Eli mihin on tarkoituskin,niin ei olisisi pahitteeksi juuri siihen erikoistunut porukka.
Rulla ei välttämättä ole helpompi opettaa,koska siihen vaaditaan koira,joka luonnostaan pitää kantamisesta ja myöskin noutamisesta.Jos nuot ei ole luonnostaan,niin ei välttämättä helppo homma.
Itse pidän haukusta.Mutta toki jos jostain syystä olisi parempi vaihtoehto rulla koiralle,niin se sitten.
04.02.2012 15:23
Jatkoa vielä,kun pelkäsin,että menee poikki.
Nenätehtävät on aina hyviä.Itse kallistuisin ensin jälkeen,esim.verijälki.Koira saa työskennellä itsenäisemmin.Saa itseluottamusta ja on ainakin alussa ehkä rennompaa,kuin haku,missä on enemmän kontrollissa.Myöhemmin sitten tukin ei huono.
Tuohon koiran "lomailuun" en ihan varma ole omasta kannastani.Syystä,että tarttis tuntea tapaus henk.kohtasesti.Puolensa ja puolensa.CF jo kertoi,että on ihan ok.tietyissä tapauksissa.Mutta kun en itse tiedä tarkalleen,myös "lomapaikkaa"(siis en yhtään epäile etteikö hyvä pito),niin en siksi mitään varmaa sano.
Mutta siinä olen samaa mieltä ylipäätään,että ei pitkää aikaa,koska "leimautuminen" uuteen voi olla hyvin nopeaa.Ja siitä taas toiseen takaisin,voi tehdä jopa stressiä,mitä ei kyllä yhtään mukaan yhtälöön enää tarvita.
Tuohon täysvieraaseen systeemiin en itse lähtisi.Voi olla liika töräys koiralle.Myöskin vieraat koiratyhtälö saa minut usein varovaiseksi.Varsinkin isompi joukko=oma lauma.
ps.Ja jos ei ihan ennakkoluuloinen ole,niin enpä katsoisi ehkä huonoksi kokeilla homeopatiaakin tukena pätevän koiriin erikoistuneen avulla.
04.02.2012 15:13
Bretoni on minulle tuntematon henk.kohtasesti,joten piti käydä netistä lunttaamassa.
Ensinnäkin,aina ollaan hyvässä mallissa,jos nähdään ja todella halutaan nähdä ne omat viat.Ja myöntää ne.Töpeksiminen on inhimillistä,mutta uuden suunnan oppimisen kannalta on nimenomaan tärkeää,että myöntää ne.Joten hyvällä mallilla ollaan jo :)
Bretoni ei taida olla mikään kovapäisemmistä mettäkoirista.Tosin ei mikään ääripääkään toiseen suuntaan,kun kuitenkin on ainakin muualla hyvinkin suosittu.Mutta kuitenkin ei siis mikään saksanseisoja tyyppinen.
Kuten sanoin,ohjaajaherkkä on omanlaisensa.Ihan kokemuksesta sanon.En siis ihmettele,jos virheitä on tehty,varsinkin jos on ihan toisenlaisiin tottunut.Minulla on tuo viiminen taloon tullut,ja täytyy myöntää,että kieli poskella sen kanssa aluksi olin.Tuolla kun on vielä terävyyttä,reaktioherkkyyttä, ja muuten kuin turbo...Ja päälle vielä selkeä puolustushalu.
Eli vähän piti syteemeitä tarkistella aikoinaan...
Yksi mikä on tärkeä,niin oma kehonkieli.Ohjaajaherkkä lukee sitä usein tosi tarkkaan.
Tokossa mm.on tosi tärkeä myös tuo,koska pelkällä kehonkielellä viestittää paljon.Ihan tahtomattaan.Sillä voi paineistaa koiraa,jopa huomaamattaan.
Ohjaaja herkän kanssa pitää olla ihan samalla lailla jämptti,mutta "siloisen" rautaisesti.Yhtään ei pitäisi itse antaa verenpainettaan nousta.Nyt kun jo ongelmia on,niin pitäisi yrittää nuot muistaa tosi tarkkaan.
Ohjjajaherkkä ei ole sama kuin herkästi stressaantuva.Toki voi olla.Itse olen samaa mieltä cf:n kanssa,että en vähentäisi metsäjuttuja(on vaan hyväksi,että koira voi "irtautua" ja saa erinomaista liikuntaa).Ohjatut kävelyt siinä sivussa on ok.Kokonaan tai osaltaan tehtynä.Mutta taas muistettakoon,että kun ollaan ongelmissa,niin pitää olla tarkkana ohjaajaherkän koiran kanssa,ettei niissä paineista liikaa(oma kehonkieli tarkkaa).Välipäiviäkään itse en pitäisi,mielestäni ei tarpeen,päinvastoin.Kun ei ihan nappaa,että olisi niinkään stressitapaus tai ylikierroksilla viipyilevä,vaan olosuhteiden "uhri".
Palleja en poistaisi.Tosin se puoli on olemassa,että jos siellä hormoonitoiminta on pielessä,niin kastrointi voi tasoittaa sen,joka voi auttaa.Tai sitten ei,riippuu kokonaistilanteesta.Äijähormoonithan on nyt mitä on,leikkuussen ne ei tuossa tilanteessa tuskin mitään vie,koska ne ei muutenkaan vaikuta olevan missään asemassa.Mutta tarkoitan,että jos ongelmaa,niin tasaaminen voi auttaa,ehkä.Mutta pitäisi hormoonitoiminta kunnolla ensin määrittää,olisko apua vai ei,pätkääkään.
04.02.2012 14:55
On myös huomioitavaa,että eri jutut periytyvät eri laillakin.Toiset dominoivammin,toiset väistyvästi ym.Eli ei pelasta yhtään enemmän sekarotuisuus itsessään.Myöskin kun on huomioitava taustat.Myös ne vaikuttaa.Ei pelkästään vanhemmat.
Jos pannaan kaksi kaihista koiraa yhteen,ei sitä pelasta vaikka olisi eri rotuisia.Ihan samoin jos pannaan kaksi sökölonkkasta yhteen,niin tulokseen ei vaikuta onko eri rotua vai ei.Mutta taustat vaikuttaa myös osaltaan,joko huonontavasti tai hieman paremmalla odotusarvolla (lähinnä tuurilla).
Ihmisten geenien periytyvyydestä(mitä ja miten tarkalleen) en tiedä mitään,joten kantaa siihen en ota.
03.02.2012 18:59
Jos muuten peloton,paukkavarma(hko),niin ei viittaa hermorakenteeseen.Ainakaan pahaan feeluun tarkoitan.
Vaan tuntuu menevän puhtaasti ohjaajan puolelle syy.Ja jotain klikkaa tai on klikannut aika pahasti jossain kohtiin.
Ohjaajaherkkäkoira on omanlaisensa.Sen kanssa saa olla tarkka,varsinkin siinä iässä,kun voi joutua rautalankaa vääntämään.Siinä tulee helposti virheet,kun on oltu liian "kovia",ei luettu riittävästi koiraa.Jos koira on vielä pehmeä,niin voi mettään mennä helpostikkin.
"Tottishommat piti..." Eli on virheitä tehty.Ohjaajaherkälle koiralle(edes miellyttämishaluttomalle rodulle) ei hommaa saa paineeksi,ellei ole väärin tehty.Jos pakotteita on käytetty,niin niissä voidaan jo mennä pieleen.Tietyntyyppiset rodut ei kestä ylipäätään pakotteita siinä,saati jos kyseessä on ohjaajaherkkä.Stressinpuolelle menee helposti ja hanskat koira voi lyödä naulaan,kuka sitten mitenkin.
Pallien poisto on kaksipiippuinen.Jos takana hormooniperäistä,niin voi rauhoittaa tilannetta.Tai sitten ei.Perusluonteesta riippuen ja kaiki mukaan lukien,voi mennä toisinpäinkin.
Toista koiraa en itse koskaan suosita,jos ekalla on ongelmia jo.Ensin pitäisi saada eka hanskaan.Jokusiakin kun tiedän,että A.joko samat virheet on tehty,tulos sama ja/tai toinen oppinut toiselta samaa käytöstä.
Lääkkeitä en ylipäätään kannata,korkeintaan jotain luontaisjuttua voisi kokeilla,käytösterapian tukena.
Tähän kuin moneen muuhunkin,niin paras olisi,että löytäisi jonkun kokeneen koira-ihmisen tai pätevän ongelmakoiriin erikoistuneen,ja MYÖS näyttöä olevan juuri tän tyyppisistä jutuista.Kun on ihan oma juttunsa.
Eli ulkopuolinen kunnolla kyselisi taustat ja pääsisi katselemaan yhdessä oloa.
Kiinnostaisi myös kuulla ongelmissa,rotu,kuin myös se,onko ollut samanlaisia ongelmia vanhempien,sisarusten ym.lähisuvun kanssa.
03.02.2012 13:59
Riippuu lähinnä rodusta/roduista.
Ei siitä,onko rotukoira vai sekis.Toiset rodut on ihan itsessään vaativampia,toiset helpompia.
Sekiksessä sitten riippuu mitä rotuja on ja mitkä dominoivassa asemassa yhdistelmässä.
Toki yksilöerotkin olemassa aina on.
03.02.2012 13:31
1.En ole.Ainoastaan ennen asetusta on kyllä muutaman kerran ollut terassilla.Pitäjän luvalla.Tai on yks tirri ollut muutaman kerran yhessä pubissa,kun olen tuttua myyjää käynyt moikkaamassa,baarituolilla istuskeli...
2.Noit kerran oikein hyvä.Pubitapaus jo lähenteli hupaisuutta...
3.Ihan hyvä.Kunhan nyt koiraihmiset toimii vastuullisesti ja muut hyvin huomioiden,jos/kun koissut mukana ovat.
4.Voisi olla hyvä idea.
5.Alla tai vieressä.Kunhan on poissa tieltä.
6.Voi olla hyvä tarkistaa tuo tilanne.
03.02.2012 13:26
Tuo kokeilu sana vaan ei ole kiva...
Aikaa vaatii ja kärsivällisyyttä.Turvallisuutta ja kivaa yhdessätekemistä.
Kaikki vaan pitäisi alkaa ihan alusta,kuin pienen pennun.Siihen tuo reppana on verrattavissa.Eli niin sisäsiisteys,yksinjäänti,kuin muutkin perusasiat.Eli kunnolla opetetaan,kannustetaan ja palkitaan.Ja sitten myös vaaditaan,kun on opittu.Mutta vasta kun toinen tietää mitä halutaan.Sisälle tarpeista ei missään nimessä toruta,ellei ole ihan varma,että koira ymmärtää mitä halutaan.
Mitään apukonsteja ei ole,eikä tarvi,vaan kaikki aloitetaan ihan alkeista.
Myös kivaa tekemistä kannattaa keksiä,kivoja koulutustuokioita,joku kiva harrastus ym.Eli yrittää keksiä,mistä koira kovasti pitäisi ja mistä koiraa pääsisi kannusta,maan ja kehumaan kovasti onnistumisista.Se kasvattaa itsetuntoa.
Itse pitää olla ystävällisen määrätietoinen ja kärsivällinen.Herkempi koira vaistoaa helposti turhautumisen,jolloin hommat menee takapakkia.
Jos ja kun koira aristaa jotain,niin ei saa paapoa,mutta ystävällisesti tehdä sitä tukien sopivasti kumminkin asiat tutuiksi.
Yksinolon ajaksi voi koiran rajata johonkin pienempään tilaan,jolloin voi tuntea olonsa turvallisemmaksi.Siihenkin pitää opettaa.
Tsemppiä!
02.02.2012 19:04
Ei toimisi meijän hurtilla.Kun on kaikki olleet enemmän tai vähemmän ahneita ,yleensä enemmän...
Ne söis kuivat näkkärit alkupalaksi ja kotona kinkkuporsaat pääruuaksi :D
Itses halki noit otukset olisi syönyt,jos vaan tavaraa olisi eteensä saanut.
Kerran veti 10 minsan välein "työtapaturman" johdosta täyden satsin safkaa edellinen pariskunta,ja vielä oli sen jälkeen katsonut kaihoisasti keppoaan ja jäänyt siihen nököttämään,kun luuli että nyt tulee koko ajan näemmä safkaa.Pikku koira oli kuin minipossu,röyhtäili ja pieri,mutta lisää olis mennyt sen puolesta.
Että sillä lailla...
02.02.2012 18:38
Minun rotuni on pääasiassa olleet aina hintavia.Suht järkevissä kuitenkin.
Viimiset rodut huitelee tota kymppitonnia mummonmarkkaa ihan normihinnoissaan.Pikkurodussa muutamat on hilanneet hinnat reilusti ylikin.
Sen jälkeen kun suosiota on tullut ja Eu kielsi hintasuositukset,mitkä oli ennen lehdessäkin nähtävillä,niin hinta nousi kohisten,muutamien toimesta...
02.02.2012 18:29
Itse noit olen opettanut ihan perusasialla eli kiellolla.
Eli ei-sanaa on käytetty.Sitä sitten treenattu niin sisällä,kuin ulkona.Ja myöskin palkkaa käytetty,kun on toteltu ahkeraan,alussa varsinkin.
Kun se on kunnolla opittu,niin sitten ei mitään epätoivottua oteta.Jos joskus ulkona on lepsus käynyt,niin sitten vaan annettu käsky räkästä pois.Mikä tietty opetettu.
Ja koissut on aika pian oppineet,kumpi on mukavampaa loppupeleissä,niellä se vai räkästä kiltisti pois...
Viimekädessähän tuossa on myös kyse kokonaishallinnasta toki myös.
Eli mitä paremmin hanskassa,miten hyvin opetettu,niin sen parempi on lopputulos.
02.02.2012 18:20
"ei tarvitse kuin laittaa..." En edes ilkeä.Hirvittää ja ärsyyntyy jo pelkästä ajatuksesta,kun nuot jenkkiläiset tietää...
Joo,nykyään hinta on enemmän status.Ja jokusella pikkurodulla melkoinenkin status :D o_O
01.02.2012 13:44
Tää on niitä,joista ei tiedä enää mitä ajattelisi.
Kyllä tulee ihan sama mieleen,että suurinsyy ja melkein aina on se ihminen.Eli omia toimia tai pikemmin toimimattomuuttaan sitten paikkaillaan taas sillä,mistä aita on matalin,helpoin ja vaivattomin tapa.
Jos noin monen syö,niin ihan järkkyä.Eikö nyt sitten pitäisi paneutua jo kunnolla miksi tähän on tultu,eikä hoitaa vaan oiretta jollain lääkkeillä.
Koko elämän,sivuvaikutukset?
Toki jalostuksellakin voi olla jonkinmonen osa,joskus.Käytetään koiria,joita ei pitäis.Sitten myydään kenelle sattuu ja siinä se sitten...
Harvoin kuitenkin on niin pipejä päästään,ettei oikeilla ihmisillä pysty elämään ihan hyvin ja stressittömästi kuitenkin.Ihan siis oikealla käsittelyllä.Ja viimekädessä sitten pitää miettiä,jos ei kalua saa,niin päästää sitten pois.
Seuraavaksi varmaan tänne rantautuu koirien piristyslääkkeet ja energiajuomat.
01.02.2012 12:58
"Jotkut koirat tarvitsevat..." Ensin meinasin kirjoittaa heti kättelyssä,että enpä allekirjoita,mutta jos kumminkin kysyisi ensin,että mikä on se "kova koulutus" ?Mitkä rodut tai minkätyyppiset nimenomaan tarvii sellaista?
"myös koulutusmenetelmissä" Riippuu taas tarkalleen ottaen millaisesta kyse.Itse sanoisin,että riippuu täysin tavasta.Kaikki tavat ei ole samanlaisia.Tietynlaiset vaan ei sovi kaikille.Jos siis nyt puhutaan puhtaasti koulutuksesta.
01.02.2012 12:48
"täytyy vähän katsoa..." Toisaalta olen kyllä samaa mieltä.Mutta lähinnä tullaan siihen,mitä nyt tarkoitetaan.
Otetaas esim.,jossa nähdään hyvin perusluonne.Tuodaan laivalla kaksi sisarusta.Satamassa ulkoillessa pimeässä,toinen menee ympäriinsä kuin nato-ohjus.Toinen kyyristelee ja jumittaa välillä.Laivassa "lenkkeillessä" toinen vetää yhä edelleen kuin nato-ohjus ja pyrkii jokaisen luo.Toinen peesaa toista ja varoilee.
Se missä itse huomioisin,niin lähinnä ärsykkeiden määrässä yhteensä ja niiden tulo"nopeudessa".
Jos ajattelee eka tapausta,niin on/oli tapaus,jota ei tarvinnut huomioida missään.Eli mihin vaan,missä vaan,koska vaan,ei tarvinnut "totuttaa" ym.vaikka ärsykkeitä,sressaavia tilanteita oli kuinka paljon.Palautui nopeasti,eikä nauha jäänyt päälle.
Toinen taas oli parempi ottaa vähitellen asiat,ei niin ryminällä.Eli hyvä antaa "stressitason" laskea ja hieman rauhallisemmin viedä uusiin vahvoisiin tilanteisiin.Samat asiat toki ja samoihin lopputuloksiin,mutta rauhallisempaan tahtiin.
Mielenkiintoinen pari oli.Toinen aikuisenakin turbo,toinen hitaampi diesel ja ensimmäisen peesaaja.Toinen luonnostaan tekisi ensin,miettisi sitten vasta.Toinen taas mietti tarkoin,teki sitten.Toinen omani.
Ihan mielenkiinnosta kommentteja pelkän luetun perusteella,kumpi helpompi ylipäätään?
31.01.2012 16:42
On niitä perusahneita.Ihan yberahneitakin :D Täällä taloudessa niitä ei ole paljon muunlaisia ollutkaan D
Mutta eri asia on se,miten koira saa toimia.
Meillä voi jättää vaikka yksinollessa paistin sohvapöydälle ja siinä se pysyy.
Eli koulutusjuttu,tosin ei helppo sellainen välttämättä,jos noin pitkälle viedään.
Muussa tapauksessa huolehditaan,ettei mitään jätetä tyrkylle ja yritetään edes opettaa tavoille.
Tuo kiinnipitäminen sisällä saattaapi täyttää eläinsuojelun vastaiset kriteerit.
Siksipä olis fiksua,että soittaisit paikalliselle eläinsuojeluyhdistyksella.
31.01.2012 16:06
Eipäs ole kuin huru mykke.Katsos kun kulttuurikieli on ihan omansa :=D
30.01.2012 15:26
Joo,ainahan on joka lähtöön ollut.Mutta nykypäivänä,kun tuntuu moraali enemmän höllentyneen ihan yleisesti asioissa,niin siksikin enenevässä määrin.
Myöskin se,että on esim.jossain roduissa hinnat hilattu pilviin,niin houkutellut enemmän vaan rahaa ajattelevia ja osaltaan tehnyt,että on mopo lähtenyt käsistä...
Juuri tänään yrittelin auttaa erästä noissa ongelmissa,kun oli aika hankalassa paikassa koiran hankkija.
Mutta hyvä juttu on se,että Kennelliitto julkaisee Koiramme-lehdessä sentään sanktion saaneet.Mitä enemmän julkiseksi ja ihan nimillä,niin voi edes jotain auttaa.
30.01.2012 15:25
Aika paljon on mielipiteitä tullut ja ehdotuksia.Riippuu sitten itsestä,miten ne ottaa tai haluaa ottaa ;)
Rotuyhdistelmään on kantaa otettu,koska se ei ole ihan järjellä tehty,ostajia ajatellenkaan.Ja hyvän tietää,jos on ottanut.
Ja nyt ei ole kyse mistään yhdestä rodusta,vaan ennenminkin siitä,että on yhdistetty hyvin erilaisia,kaikin tavoin,myös vaativia,josta sekametelinä voi tulla hyvinkin haasteellinen.Saati terveydentilaltaan,jos ei ole hyvin tutkittuja.
30.01.2012 13:35
82 / 262