Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jle-66
jle-66
jle-66
Vapaa kuvaus
Aloituksia
488
Kommenttia
5492
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ajattelin oikeastaan olla tähän vastaamatta, koska siitä tulee sinulle ehkä "väärin sammutettu, sanoi palopäällikkö" tunnelma.
***Mysteerillä tarkoitan sitä, että uskossa on myös sellainen ulottuvuus, joka ei ole tavoitettavissa ihmisen tiedolla, aisteilla eikä myöskään tajunnalla. Se liittyy jotenkin siihen, että uskovainen on uskovainen ollessaan vauva, nukkuessaan, dementoituneena jne.
Eli Jumala kantaa. ****
Nyt vasta ymmärsin pointtisi, omien ennakkoluulojeni takaa. Näin se on kuin sanoit.
17.09.2009 23:15
Mark. 10:39 "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja SILLÄ KASTEELLA, JOLLA MINUT kastetaan, kastetaan MYÖS TEIDÄT. 16:16 Joka uskoo ja KASTETAAN, SE PELASTUU; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Tarkalleen ottaenhan Jeesus kastettiin Johanneksen kasteella. Sitäkö hän tarkoitti?
En usko, että sitä tarkoitti, vaan tuossa Jeesuksen sanomassa kasteessa oli jotain vertauskuvallisuutta?
Lisäksi huomautan vl-uskoisia, että usko ja kaste oli Jeesuksen vaatimus pelastukseen. Ei mitään taikamantroja..
17.09.2009 22:22
Uskoa nooan arkkiin ei ole tehty autuuden ehdoksi. Et joudu helvettiin, vaikket uskokaan..
15.09.2009 22:51
Vaan usko Jeesukseen
15.09.2009 22:49
"älyää yhtä vähän, kuin sonni sakramentista".
On ne, ehtoollinenkin on Jeesuksen muistoksi.
Mutta vain usko Jeesukseen pelastaa. Siinä ei sakramentit auta, jos ei usko lunastustyöhön kohdallaan.
15.09.2009 22:48
Ilolla panen merkille, että otat Raamatun sitaattisi sen arvovaltaa korostaen...
Kiitän samalla vetoavusta, jonka toit Raamatunkohtien kautta todistaen.
Miten usko on sinulle mysteeri? Sehän on uskoa ja toivoa siihen mitä emme näe, mutta tiedämme sen olevan olemassa. Kristityn usko on sitä, että hän uskoo Jeesuksen lunastaneen meidät kuoleman vallasta. Yksinkertaista?
15.09.2009 22:41
Siksi mielenkiintoinen. Tervetuloa omituisten otusten kerhoon, jossa minä myös olen mukana :)
15.09.2009 22:32
Ihmiset kastettiin kahdesti Jeesuksen nimeen. Ensin Johannes ja myöhemmin apostolit
15.09.2009 22:31
Kyllä sinä kotisiioneinesi olet kusessa oulunmiesten kanssa, jos he näitä lukevat :)
15.09.2009 22:26
Apostolien teot:
19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
15.09.2009 22:23
Tuli kotiläksyä, mutta en "möläyttele" jos minulla ei tietoa ole. Mutta varmasti se Raamatussa on.
Merkillepantavaa että erotat uuden- ja vanhan liiton kasteessa, kuitenkin uskoen että vl-viestikapulausko on sama Aadamista lähtien. Miksi vl-usko ei mennyt uuteen liittoon?
15.09.2009 22:17
Ainakin tähän asti on ollut voimassa 60-luvun alusta asti ollut vl-dogmi jossa nimenomaan pidetää kaikkia maailman lapsia vl-uskoisina, kastettiinpa heitä eli ei.
***että kastetta ei halveksita, ja että joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siksi kaste on myös hyvin tärkeä opinkohta****
Mikä olikaan kotisiinonisi osoite? meinaan että saatte vieraita oulusta, -pian :)
15.09.2009 22:13
Jeesus puhuu vain uskosta, joka pelastaa. Ei sanakaan sakramenteista..
15.09.2009 22:05
Tai sitten "muuttumaton" tieto, on jälleen päivitetty.
15.09.2009 22:04
***Raamatussa, Jeesus puhuu myös kansojen kastamisesta, joiden seassa myös pieniä lapsia on. Tietysti ratkaisukristillisyys kaiken tämän kieltää, koska hurmahenki on omavanhurskas henki. uskovaiset ei voi opettaa omaa vanhurskautta ja kieltää pienten lasten uskoa ja heidän kastettaan.***
Ei se kaste haittaakaan lapsia, mutta autuuden ehto se ei heille ole.
Lutherin ajan hurmahenget olivat Müntseriläisiä, jotka sanoivat ettei Raamattua tarvita kun henki puhuu heille suoraan. Vrt H. Saaren lausuma "ei tässä Raamatuita tarvita". Ketkä todella ovatkaan hurmahenkiä?
***Myönnän kyllä, että kansankirkon kasteopetus on retuperällä, saatika tavoittaa kaikkia maallistuneita ihmisiä. Emme kuitenkaan tarvitse uudelleen kastamista, eikä Raamatussa ole yhtään esimerkkiä, saman merkkisen kasteen uusimisesta, koska kristillinen kaste on aina liittona Jumalan puolelta voimassa.***
Kylläpä on, Johanneksen kasteen uusi moni..
Sinänsä en minäkään pidä uudelleen kastamista välttämättömänä. Koska uskon ettei kastekysymykset, vaan usko lopulta pelastaa. Jos kuitenkin jonkun omatunto vaatii uskovien kasteen, niin okay. Minä en ole uudelleen kastettu.
15.09.2009 22:03
Luuk.18
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
****Juuri katson, näen sileällä aivan muuta kun Homon, Jeesukselle kiitos.*****
En totisesti pahaa tarkoita veli kempsu, mutta nyt syyllistyt samaan kuin melperi, hän kiittää ettei tupakoi.
Sinä siitä että et ole homo.
Minä sanon: Jeesus ole minulle armollinen, vaikken homoja tuomitsekaan.
Siunausta myös sinulle kasvussasi kempelainen
15.09.2009 21:53
Mielsetäni käsityksesi kasteesta on luterilainen, mutta ei ollenkaan vl-opin mukainen.
Etkö yhteen aikaan ollut myös fa..eikun innokas luterilainen?
15.09.2009 21:43
Yksi sinulta puuttuu ja sen myötä kaikki.
Kristuksen sisäinen tuntemus.
15.09.2009 21:37
http://elinora.blog.is/users/49/elinora/img/brezhnev_honecker_kiss_1.jpg
15.09.2009 21:35
..on se, että mitä kauempana asia itsestä on, sen helpompi siihen on otttaa kova tuomitseva asenne.
Toki homous on minulle mysteeri, siinä kuin vl-opin ihmeellinen sokaiseva lumous, siihen uskoville.
Kun olen läheltä nähnyt, millaisen tragedian em ominaisuus on aiheuttanut, siihen syyttään syntyneelle ja lopulta kuolemaan päätyen, en millään voi enkä halua kyseistä uhria helvettiin toivottaa. Päinvastoin, uskon hänen olevan niitä Jeesuksen tarkoittamia viimeisiä, jotka ensimmäisiksi nostetaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että homostelun hyväksyisin, asia on luonnollisesti heterolle iljettävä, kuin aikoinaan Honeckerin kielari Bresneville..
****Joten homoja emme voi tuomita, mutta homous vei helevttiin.***
Valitettavasti lausuit tuossa kadotustuomion, jonka raamattu ehdottomasti ihmisiltä kieltää.
Veli Kempelainen, olisiko aika rukouksen kera nyt katsoa peiliin?
15.09.2009 21:31
106 / 275