Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

101

Kommenttia

418

  1. Biitti > Britti
  2. >>>Siksi näen mieluummin alkoholistin kadulla kuin amerikkalaisen kultin jäsenen sapattikoulussa. Alkoholistilla on sentään toivoa paremmasta, jota ei ole usein amerikkalaisen kultin jäsenellä. >>>

    Tällä kertaa minä taidan olla eri mieltä Bushmannin kanssa.

    Minä näkisin mieluummin alkoholistin a-kirkossa (ja mikäli Nykyaikaan on luottaminen ja sen 1 - 2 viimeiseen sivuun, joilla on tietoja paikallisseurakuntien toiminnasta tai toiminnan puutteesta,
    näyttääpä alkoholisti pääsevän pitämään sapattikoulunkin.)

    Paikkakuntaa en viitsi mainita, mutta kyllä normaalinäköisen pitäisi havaita sama minkä minäkin.

    No, joku voi sanoa, ettei veli X ole enää alkoholisti, ja saattaa tosiaan ollakin, ettei hän tätä nykyä ryyppää, mutta yleensä on oltu sitä mieltä, että kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Tosin alkoholistikin voi joka aamu valita, että "tänään minä en juo", mutta se valinta on tehtävä joka päivä ja joka kerran, kun joku tarjoaa miestä väkevämpää.

    Mutta adventistit, ne minä mieluummin näkisin kadulla kuin kirkossaan.

    Jos heillä on olevinaan jokin sanoma julistettavanaan, menkööt kaduille ja aitovierille sitä kertomaan. Kirkkoon kun "ei-meikäläisiä", kuten käypä termi on kuulunut, harvoin eksyy.

    Ja olisihan niitä kiva nähdä kadulla, entisiä uskonveljiä ja -sisaria.
    Tunnettu ongelmahan tosin on, että vaikka ex-adventisti tunnistaa adventistin, vaikka ei olisi 10 - 20 vuoteen häntä nähnyt, adventisti harvoin tunnistaa ex-adventistin, vaikka viimeisestä a-kirkossa tapaamisesta olisi kulunut aikaa vain vuosi.

    Niin hyvä asia kuin pyhitys onkin, näköaistiin ja näkömuistiin sillä näyttää olevan turmiollinen vaikutus. Outo juttu!

    Asiaan kannattaisi tiedemiesten paneutua.
  3. Nyt taisin keksiä vastauksen pähkäilyyni.

    Kuvittelin, että lukijoille sana teodikea olisi tuttu, mutta ilmeisesti olin liian optimistinen (ups! taisi taas tulla sivistyssana? Pyydän anteeksi!)

    Minä siis kirjoitin pelkästään teodikeasta ja annoin siitä käytyy keskusteluun linkin.

    Mutta liekö tässä käynyt niin, että Kantola on sekoittanut käsitteet "teodikea" ja "anarkia".

    Se selittäisi Kantolan toteamuksen "Toisin sanoen kaaosmainen uskovaisuus saisi apsodit sinulta ja esikuviltasi? "

    Ja akuutti auringonpisto selittäisi tuon "apsodit".
  4. joka uskalsi tunnustaa matemaattisen virheensä.

    Kai A:n matematiikan taidoissa ei ilmeisesti ole ainakaan isoa vikaa, jos vikaa lainkaan.

    Vaikka sympatiani Kai_A:a kohtaan ovat viimeisten 20 vuoden aikana olleet melko voimakkaat, en voi silti ummistaa silmiäni siltä faktalta, että silloin tällöin joko

    Kain muisti pettää,
    tai hänen silmänsä ovat olleet aika ajoin, siellä täällä (puoli-)ummessa.

    Viimeksi silloin, kun hän väitti, ettei adventismin julistus Suomessa 70-luvullakaan ole ollut sellaista kuin miksi Bushmanni sitä kuvaili.

    On se kyllä ollut, ei joka paikassa eikä joka pastorin metodina, mutta on minulla vahvat todisteetkin siitä, että asuinpaikkakunnallani B:n kuvailema tapa on ollut käytössä.

    Todisteena pidän röykkiötä C-kasetteja, joille eräs maallikko äänitti täysimittaisen ja menestyksellisen kokoussarjan alusta loppuun asti. Ne kasetit ovat minulla "varmassa tallessa", sikäli kuin sellaista on olemassa tässä epätäydellisyyden maailmassa, jossa koi syö, ruoste raiskaa ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

    Eikä se pastori ollut mikään vasta-alkaja vaan mies, joka joskus oli ehdolla piirikunnan puheenjohtajaksi ja täpärästi jäi valitsematta.

    Minusta se kokoussarjojen luihuilu paheni merkittävästi sen jälkeen kun pastori Coltheart piti H:gissä kokoussarjansa, jolla hän osoitti suomalaisille saarnaajaveljille, että kyllä kokoussarjoilla edelleenkin saadaan tehdyksi runsassti käännynnäisiä, kunhan kuulijoita osataan tarpeeksi etevästi harhauttaa, ilman että heille suoranaisesti valehdeltaisiin.

    Siinä Bushmani on oikeassa, ettei a-kirkon kasvu voi loputtomasti olla yhtä suurta prosentuaalisesti.

    Kasvu tasaantuu joka maassa siinä vaiheessa, kun kaikkein herkkäuskoisimmille on "sanoma" julistettu.

    Toki uusia herkkäuskoisia syntyy tähänkin maahan joka vuosi. mutta a-kirkon kannalta valitettavan vähän.