Vapaa kuvaus

Pohdiskelija, sivustatarkkailija Coctail: sisäisesti kristittyä&ulkoisesti maailmasta tartuntaa saanut Habitus: pienehkö (172), mutta sopusuhtanen Ikä: mieli nuorempi kuin numerot Harrastus:luonto, lukeminen, koti-illat, musan kuuntelu Luonne: ujo, kai?, mä ehkä pelkään enemmän sua kuin sä mua Omia teitään vaeltava lepattava sielunriekale, joka etsii elämää, totuutta ja jotain muutakin ja joka haveilee olevansa suuri-pieni soturi. Ihmisen on löydettävä tiensä ja tapansa kuinka sovittaa yhteen usko ja maallinen vaellus, sillä: Emme voi lähteä täältä ennenaikaisesti pois "Mä tunnen mun ystävän tiedän yrittää pysyä hän kolme vuodenaikaa täällä yli kesän. Oli kuumetta syntyessään sai oudon vian sydämeensä neljä tuulta rakensi sinne pesän" Joillekin vaan ystävyys on vaikeempaa kuin yksinäisyys... Ja synkät pilvilautat valuvat etelästä... tännekkö? Jos uskot, on olemassa käsikirjoitus; ajasta, maailmasta, ihmisistä... Ihminen ei tiedä koska hänen sielunsa vaaditaan pois! Etsin itseäni ja paikkaani tällä planeetalla. En ole sitä löytänyt, en tiedä löytänenkö sitä koskaan? Enkä myöskään kaltaisijani vaeltajia ole täällä maailmassa tavannut. Mihin tekin olette kadonneet? Lienenkö siis syntynyt väärään aikakauteen? Tai väärälle planeetalle? En tiiä mut joku sanoo... "Tunnet olevasi yksin keskellä mustaa maailmaa jokainen sun yrityskin olla iloinen vain masentaa. Älä silloin menetä uskoa parempaan huomiseen juuri sinun täytyy kulkea läpi tuskaisten hetkien kukaan muu ei voi sua auttaa, kukaan ei voinut mua: Olen kokenut tuskan masentavan elämänhaluni lannistavan aina voima rakastava on mut vapauttava" Lainaukset: -P- Positiivisuus on syvältä, mutta syvemmältä on nega.hapatus Ei kaikkea tarvii vakavasti ottaa Tsemppiä erityisesti niille vierailijoile, joilla elämä välillä tuntuu olevan enempi ja vähempi "hukassa", ajatuspohjasta riippumatta! Me kaikki olemme matkalla jonnekkin... tulevaisuuteen Ja mitä tulevaisuus tuokaan mukanaan? Kiitos kun tutustuit! Suosikkibändit/artistit: Pöllö, talitintti, hömötintti, kirjosieppo Suosikkileffat: Mad Maxit, Tanssii susien kanssa Lempikirjat: Raamattu, jännitys kuten Jack Higgins, aku Vapaa-aikanani: luontoon, lukemaan, lepäämään.. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Profetia, yksinäisyys Katson tv:stä mieluiten: luonto-ohjelmat, elokuvia erityisesti jännitys Kotieläimet: villakoiria on aikas paljon nurkissa ja sängyn alla, mut on ne helppohoitosia En pidä: No ne hyttyset! Parhaat matkakohteet: lande Kotimaa: --- Koulutus: Ammattikoulu Ammatti: Muu Työskentelen: vaki duuni Siviilisääty: Sinkku Lapset: --- Messenger: [email protected] Hakusanat: Usko, yksinäisyys

Aloituksia

37

Kommenttia

428

1. joka ei muuta asetelmia yhtään mihinkään välillämme.

Sinä tunnet Jesajan kirjoitukset ja USKOT kaiken sen kirjan tekstin olevan joko jo historiaa tai muutoin ei enää tapahtuvaa kerrontaa.

Lähtöasetelma on ymmärtääkseni tämä, eikä se muuksi muutu.

Mutta tuon silti taas joitakin sanoja Jesjasta esiin, ehkä joku toinen epäilevä lukija miettii edes hetken mitä ne voisi tarkoittaa..
    Sanojen merkitys on minulle tietynlainen ja selvä, sinulle ne kerttoo kai jotakin muuta.

Eli kun on kirjoitettu Jesaja 24:n alussa otsikko:

"Ilmestys lopun aikojen tapahtumista 24--27"

ja sitten mm:
    "Tällä vuorella hän repäisee pois verhon,
    verhon kaikkien kansojen yltä,
    vaatteen joka on levitetty niiden ylle.
    Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ja vapauttaa kansansa alennuksesta ja häpeästä kaikkialla maan päällä. Näin on Herra puhunut."

ja että:

"Tuomion jälkeen pelastus, kuoleman jälkeen ylösnousemus" otsikon alla on sanottu:

"Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään."

Milloin edellämainitut asiat ovat tapahtuneet?
    Satuako ne vain on?

Kaikki ihmiset joutuvat määrittelemään oman uskonsa Raamatun kirjoituksiin.
    Siis uskooko Raamatun sisältävän kappaleita vielä tapahtumattomista asioista vai uskooko Raamatun olevan historiaa ja satua sekaisin.

Moni näkee ja tulkitsee Raamtun kirjoitukset sellaisena, kuin haluaa ne nähdä ja kokea.
    Jos usko elävään Jumalaan ja Jeesukseen on kuollut, niin on Raamattukin teksteineen kyseiselle ihmiselle "kuollut".
    Ei hän näe, eikä usko siellä olevan mitään tulevaisuuden ennustuksia.
    Hänellä on silloin oma epäusko, jossa elää ja pitää sitä kantaansa realistisena totuutena.

Ihminen joka haluaa uskoa vain siihen mitä näkee ja kokee tai mikä voidaan jotenkin teknisesti todentaa saa elää minun puolestani omaa uskoaan todeksi.

Minulle usko on jotakin laajempaakin kuin vain tämä näkyvä maailma ja maailmankaikkeutemme.
  2. muille henkilöille, mutta silti haluan kommentoida taas jotakin, kun olen seurannut jonkin verran sinun kirjoittelua.

Tykkään sinun kyseenalaistamisistasi eri asioista monissa eri jutuissasi. Itse kun tykkään ja pyrin siihen, että uskonasioissa uskovakin saa kyseenalaistaa ja pohtia uskonnollisia väittämiä myös Raamatussa (järjen käyttö on sallittua).
    Niinpä esim. Vt:n luomiskertomus on mielestäni paljolti vertauskuvallista ja aikamääreet venyvää.

Toisaalta välillä ihmettelen sitä, mistä saat sitkeyttä nostaa samoja teemoja uudelleen esiin, vaikka taisit jo tuohon vastatakkin tässä ketjussa toisaalla.

Se miksi nyt kirjoitan on tuo toteamuksesi: "Kertokaa, missä mielipiteissäni olen väärässä ja miksi."
    Olet mielestäni väärässä siinä, ettet usko UT:n keskeiseen oppiin -Jeesuksen ylösnousemukseen ja kuoleman voittamiseen kuolemalla muiden ihmisten puolesta-.

Niin, minulla on siitä todisteena vain ja ainoastaan USKO Raamatun kirjeiden kirjoittajien haluun kirjoittaa silloisista tapahtumista totuus. Totuus siitä mitä ovat itse nähneet ja mitä ovat toisilta ihmisiltä mahdollisesti todistuksena kuulleet.
    Tietysti itse kirjeiden sisältö ja niissä mainitut asiat (mm. ihmeet ja opetukset) ja myös muiden ihmisten maininta silminnäkijöinä Jeesuksen elossa olosta ristiinnaulitsemisen ja hautaamisen jälkeenkin vaikuttavat uskooni Raamattuun.
    Yli viidensadan ihmisen kun sanotaan Paavalin suulla nähneen Jeesus elossa kuoleman jälkeen.

Minä siis uskon Raamatun (UT:n) kirjoittajien puhuvan pitkälti totta.
    Sinä ilmeisesti et usko Raamatun kirjoittajien puhuvan totta mm. siitä, että Jeesus niminen henkilö on voittanut kuoleman jne.

Mitä meille siis jää käteen?

Mielestäni meile jää käteen se, että jomman kumman USKO Raamatun kirjoittajiin on väärä, virheellinen.
    Okei, on sitten myös mahdollisesti oikeita vastauksia näiden kahden edellämainitun (totta, ei totta) ääripään välimaastosta.

Itse luulen, uskon löytäneeni sen ns. punaisen langan koko Raamatun alun luomiskertomuksen ja Raamatun lopun Ilmestyskirjan kerronnan välillä.
    Mutta kysymyksessä on vain ja ainoastaan usko. Usko siihen, että Raamatun kirjoittajat ovat suunnileen, pääpiirteissään kirjoittaneet asiat oiken. Sen myötä toivottavasti olen myös tulkinnut Raamattua pääpiirteissään oiken.

Samoin nykyisin ihailen Jesajan eri kirjoittajien kirjoituksia, sillä niissä on mielestäni kerrottu paljon (niin historiasta, kuin myös tulavaisuudesta). Mutta se "paljon" on vain sitä, että se synnyttää eri tulkintoja ja eri tulkinnat taas sitä eripuraisuutta.

Kaikesta huolimatta hyvä kun kirjoitat täällä. Uskovan on vain ehkä vaikea kuunnella ateistista epäilyä ja ateismiin taipuvaisen on vaikea kuunnella ja sietää uskovien (joskus ikävän sokeaakin) hapatusta maailman rappiosta ja tuhosta "aivan kohta pian".
  3. on eri asia kuin jonkun tietyn asian puolestapuhuja (saarnaaja), sehän on selvää.
    Maailma on siis muuttunut vuosikymmenten vieriessä ja muuttuu edelleen.
    Jos ennen oli koulussa tyylinä opettaa vain yhtä "oikeaa" uskontoa, niin nyt on se vapaus valita.

Kannatan vapautta mahdollisimman laajasti, kunhan sitä ei vain käytetä aseena toisen ihmisen alistamiseen.
    Entinen esim. 1960- luvun suomi lienee tarjonnut kansalle yhtenäisyyttä ja identiteettiä enemmän. Silloin kansaa on ollut ehkä helpompi hallita omalla tavallaan?
    Itse kannatan mahdollisimman vapaata maailmaa.
    Maailmaa ilman rajoja, niinpä äänestin silloin aikanaan EU:n puolesta, sillä se edusti etappia kohti vapaampaa eurooppaa ja toivottavasti myöhemmin myös vapaampaa maailmaa ilman rajoja.
    Maailma, ilman pelkoa naapurivaltioiden mahdollisesta hyökkäys ja valloitusaikeista on ihanne.
    Maailma ilman armeijaa, maailma ilman "rautaa rajalla" olisi hieno juttu ja asevarusteluun käytettävät rahat voitaisiin suunnata inhimillisempiin asioihin.
    Maailmasta voitaisiin poistaa aliravitsemus ja nälkäkuolemat, jos asevarusteluun käytettävät varat voitaisiiin suunnata tuollaiseen lähimmäisen rakkauteen.
    Nyt kansat ovat yhä itserakkaita toisiaan kohtaan. Edelleen on sitä samaa valtio, kanskunta ajattelua kuin vaikka 2000 vuotta sitten.

Tulevaisuus on kuitenkin vääjäämättä poistamassa kansojen välisiä kuiluja. Siinä teknologian kehittyminen ja sen hyödyntäminen käytännön tasolla on ollut iso asia ja edistysaskel tulevaan.
    Joskus, uskon niin, maailma on vielä yhtenäinen.

Sille en voi mitään, että lopun ennuste on huono kristityn kannalta.
    Maailma, jossa ihmisistä välitetään on kuitenkin ihanne. Se että samalla moraali rappeutuu ja Jumalan merkitys muuttaa muotoaan ihmisten silmissä on tätäpäivää ja tulevaisuutta, mutta en silti kannata pakkokristillistä yhteiskuntaa (takaisin-60- luvulle).
    Tahtooko kristinuskon Jumala sellaista?
  4. pointtisi siitä kuinka kristinusko on nyt heikossa hapessa ja sen flow-ilmiö ei taida olla länsimaissa kovinkaan lähellä.

Joku nosti tv:ssä esiin sen kuinka olisi käynyt jos Jari Tervo olisi Uutisvuoto ohjelmassa siteerannut Raamatun sijasta Koraania ja sen jälkeen heittänyt sen menemään.
    Kukaan ei taida edes uskaltaa tehdä sitä. Pelolla taitaa olla iso ego, joka on tainnut saada otteen ihmisistä.
    No, islamia ja muitakin uskontoja on hyvä kunnioittaa, vaikka erimieltä onkin.

Kyllähän kristinuskoa voi silti opettaa kouluissa, siinä kuin muitakin uskontoja. Siis niiden opillista rakennetta. Itselle vain tuntuisi vaikealta opettaa sellaista, mikä on 100%:sti ajatusteni vastainen, siis oppi siitä. ettei ole mitään yliluonnollista, kuten Jumala olemassa.
    Tai ehkä pystyisin opettamaan, mutta neutraali, tunteeton ja puolueeton suhtautuminen kaikkia eri oppeja kohtaan saattaisi olla haasteellista.

Asiasta toiseen: Huomasitko muuten, että tuossa sinun omassa aloitusketjussasi Adamin.poika sanoo Herran Kulkurin olevan yksi Saalemseurakunnan vanhemmisto veljistä (löytyy sieltä puolivälin jälkeen).
    Katsoin Saalemin nettisivuja ja huomasin niillä tulevaisuuden strtegian olevan tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa (tai jotenkin sinne päin).
    Jos yhteydet Saalemiin ovat totta, niin en tiedä onko tuo nyt tällä palstalla tehty kirjoittelu kovin hyvää julkisuuskuvaa Saalemin toimintaa kohtaa. He kun näkyvät tekevän myös paljon hyvääkin työtä ja ymmärtääkseni he ovat Helluntailiikkeessä jonkinlainen keulakuva tai "lippulaiva".

Ehkä olen käsittänyt asiat väärin???
  5. kun tämä oli sinulta hyvä kirjoitus, josta voin olla pitkälti samaa mieltä!

Paras kohta oli kun sanot: "Raamatussa on paljon hyvääkin asiaa ja suurta viisautta. Jeesuksen opetusten ydin on vain aika monilta hukassa. Se ei liene siinä, että koko maailman tuhoa toistuvasti odotetaan tai siinä, että pystytetään raja-aitoja ihmisten välille? Vai onko?"

Tämä sanomasi olisi hyvä kaikkien keskustelijoiden muistaa ja tiedostaa.
    Lähimmäisen kunnioittaminen (rakastaminen) kommentoinneissa ei ole ainakaan kovin lämpimästi lämmittänyt ja huokunut viime päivinä tällä osastolla.
    Jos koetaan, että joku loukkaa kirjoittelullaan, niin takaisin pitää antaa samalla mitalla.

Ihminen näkyy suhtautuvan asioihin ja varsinkin uskonasioihin hyvin tunteellisesti.
    Se on kyllä ihan luonnollistakin, sillä uskossahan on viimekädessä kyse siitä, että jatkuuko elämä kuolemankin jälkeen vai onko kaikki nyt sitten vain tässä näkyvässä elämässä ja sitten -game over-.
    Isoista asioista siis on kyse ja jos joku yrittää kumota omaksumiaan uskomuksia, niin tunteitahan se taitaa nostattaa pinntaa.

Ihmisiä on moneen lähtöön. Kaikki eivät pysty käsittelemään asioita pohdiskellen ja miettien, vaan se minkä on Raamatusta joskus omaksunut omaksi kannakseen, niin siitä kannasta on vaikea antaa periksi.
    Monen usko on tainnut muodostua fiilis pohjalta ja siten se myös koetaan ja tunteella myös eri asioita peilataan.
    Oma usko on monelle ihmiselle jotenkin niin pyhä, että jos joku yrittää kyseenalistaa sen, niin se herättää vihaa ja epäuskoa kyseenalaistajaa kohtaan,kun itse kokee ehkä jäävän mielipiteineen alakynteen tai sitten on vaan niin täysin erimieltä
    Tosin olen kyllä huomaavinani, että vastavuoroisesti tunnepitoista sanailua löytyy kyllä sinunkin taholta.

Sitä minä ihmettelen, että kuinka jaksat opettaa koulussa uskontoa, jos opettamasi opin sisältö ei vastaa sinun omaa sisäistä kuvaasi uskokonnosta?

Itse jos olisin opettaja, niin en voisi kuvitella pystyväni opettamaan ateismia.
  6. kun luin tekstiäsi.

Kirjoitat: "Totuus ei löydy ihmisen järjestä, vaan hullutuksesta."
    Ymmärrän kyllä mihin viittaat Raamatussa. Silti esim. kristinuskon opettama pelastus-sanomahan on ihan looginen-paha voitettiin täydellisellä hyvyydellä- ja samoin ortodoksien pääsiäisenä laulama hoenta "kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti" on loppujen lopuksi looginen juttu, näin jälkeenpäin ajatellen.

Uskon (niin uskon, en tiedä), että moni muukin salattu on loppujen lopuksi silmiemme edessä, nähtävillä, mutta emme silti näe tai tajua sitä.
    On siis se joissakin kohtaa Raamattua mainittu verho silmiemme edessä ja emme näe ( emme tajua) totuutta.

Tuo sitten kun on kirjoitettu kuinka ihminen on luotu jumalan kuvaksi, niin silloin se tarkoittaa ei ehkä niinkään fyysistä ulkonäköä, vaan tunteita, oikeudentajua, vallanhalua ym. ihmisen ominaisuuksia. Siis monia ominaisuuksia, jotka löytyvät myös siitä Suuremmasta Voimasta.

Jos asioita kykenee ajattelemaan Jumalan silmin voi päätyä yhtälailla lähelle tai kauas totuudesta. Taitaa riippua loppujen lopuksi omasta Jumala kuvasta millaisin silmin se maailma sitten avautuukaan(esim. lempeänä tai väkivaltaisena).

Miksi sitten on kuitenkin kaikki tämä salamyhkäisyys Jumalan taholta?
    Miksi hän ei ilmoita itseään ihmisille, maailmalle näkyvämmin?
    Miksi Jumala on salattu?

Voisin itse vastata jotakin noihin kysymyksiin, mutta tyhjentävää vastausta en taida pystyä antamaan.

Jumala ehkä tykkää leikkiä kuurupiiloa ja laittaa ihmiset etsimään?
  7. vaikka koen, ettei nuo kysymyksesi ole ehkä niin minulle tarkoitettukaan.

Kun sanot: "Lukuisat ennustukset ovat menneet teitä ennenkin pieleen. Jeesuksen paluuta on odotettu jo kauan. Jeesus ei ole palannut. Viimeinen taistelu ei ole tullut ajankohtaiseksi. Teidän laillanne uskovat ovat olleet asialla."

Uskonto, uskoon tuleminen ja sen vallassa eläminen on vähän kuin jonkinlaista huumetta. Se saa ihmiset järkiintymään tai yhtälailla sekoamaan, yksilöstä riippuen.
    Kyse on siitä kuinka yksilö pystyy käsittelemään uskoaan. Toiset pystyy jonkinasteiseen rationalistiseen(järkeilevään) käsittelytapaan. Toisessa ääripäässä on taas ehkä tiedostamattomana mottona se ajatus, että tunteella vedetään ja lujaa, meni sitten metssään tai ei.
    Itse olen yrittänyt pitää yhtenä asiana mielessä sen lauseen, että; "uskossakin järjen käyttö on sallittua".

Tuota taustaa vasten väitän, että moni uskova on kautta aikain vetänyt säkenöivät ennustuksensa enempi fiilis ja tietty uni pohjalta Raamatun jakeiden kera ja järjellinen pohdinta on tippunut aikoja sitten matkasta pois.
    Osa ihmisten käytäytymisessä ei näytä sukupolvien vaihtuessa muuttuneen ja niinpä tämä palsta suoltaa "roskapostia" omilta henk.koht. taivaskanaviltaan.

Sitten: "Mikä tekee teidän oletuksistanne luotettavampia kuin aikaisemmista?"
    Itse en siis näe mitään enneunia. Muita unia kylläkin, niin kuin kai kaikki muutkin.
    Sen sijaan itsellä on oma tulkinta ja omanlainen usko Raamattuun, niin kuin jokaisella ihmisellä on sellainen.
    Uskon Raamatun profetioiden olevan jollakin tavoin totta. Niiden tulkinta vain on täysin lukijan korvien välissä. Raamatun tulkintani maailmasta ja sen lopun kohtalosta on se, että Jumala on kaiken näkyvän ja olemassa olevan maailmamme arkkitehti. Tuo perustuu siis uskoon, jota en sen enempää pysty teille todistamaan.
    Uskon, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja myös omaksi palvelijakseen.
    Uskon, että kun hänen luomansa maapallon ihmiset kääntävät selkänsä Jumalalle ja he palvelevat tietoisesti tai todennäköisesti enemmän tiedostamattaan maanpäällistä johtajaa tulee se täällä mainostettu loppu. Tuo johtaja kun tekee itsensä Jumalan veroiseksi ja kumoaa hänet, näin ainakin on kirjoitettu.

Maa ei siis tuota, eikä synnytä Jumalalle/Jeesukselle enää uusia ihmisiä pelastettavaksi. Maapallolla ei enää ole arvoa Jumalalle.
    Jumalan näkökulmasta hänen luomansa planeetta ja sen ihmiset ovat tulleet hänelle tarpeettomiksi luopuessaan uskostaan Jumalaan, siksi ne tuho jutut on kirjoitettuna.

Mutta kysymyksesi; "mikä tekee tuosta oletuksistani (tulkinnastani, joka on myös ennustus, vaikka en "profeetana" itseäni pidä) luotettavan", niin vastaus on: Ei mikään.
    Ei mikään, koska tuokin tulkinta perustuu uskoon ja vaatii sitä uskoa. Jos sitä uskoa ei ole, niin tyhjiähän minun sanat silloin ovat.
    Aika ja ajan kuluminen voi sen todistaa, mutta itse en odota loppua vielä pitkään aikaan, joten aikakaan ei nyt vielä todista sen enempää.
    Niin kauan kuin maapallolta syntyy niitä palvelijoita Jumalalle on maapallon oltava olemassa nykyisessä muodossaan ja nyt kristinusko on edelleen yksi eniten kasvavista uskonnoista.

Laajemmin ajatellen viimeinen kysymyksesi, jos olen väärässä ettei loppua tule ollenkaan? Jos olen väärässä, niin sillon on (tai olisi ollut) ihan sama miten elää tai ylipäätään elääkö, kun kuolee ja katoaa pois kumminkin.