Vapaa kuvaus

Pohdiskelija, sivustatarkkailija Coctail: sisäisesti kristittyä&ulkoisesti maailmasta tartuntaa saanut Habitus: pienehkö (172), mutta sopusuhtanen Ikä: mieli nuorempi kuin numerot Harrastus:luonto, lukeminen, koti-illat, musan kuuntelu Luonne: ujo, kai?, mä ehkä pelkään enemmän sua kuin sä mua Omia teitään vaeltava lepattava sielunriekale, joka etsii elämää, totuutta ja jotain muutakin ja joka haveilee olevansa suuri-pieni soturi. Ihmisen on löydettävä tiensä ja tapansa kuinka sovittaa yhteen usko ja maallinen vaellus, sillä: Emme voi lähteä täältä ennenaikaisesti pois "Mä tunnen mun ystävän tiedän yrittää pysyä hän kolme vuodenaikaa täällä yli kesän. Oli kuumetta syntyessään sai oudon vian sydämeensä neljä tuulta rakensi sinne pesän" Joillekin vaan ystävyys on vaikeempaa kuin yksinäisyys... Ja synkät pilvilautat valuvat etelästä... tännekkö? Jos uskot, on olemassa käsikirjoitus; ajasta, maailmasta, ihmisistä... Ihminen ei tiedä koska hänen sielunsa vaaditaan pois! Etsin itseäni ja paikkaani tällä planeetalla. En ole sitä löytänyt, en tiedä löytänenkö sitä koskaan? Enkä myöskään kaltaisijani vaeltajia ole täällä maailmassa tavannut. Mihin tekin olette kadonneet? Lienenkö siis syntynyt väärään aikakauteen? Tai väärälle planeetalle? En tiiä mut joku sanoo... "Tunnet olevasi yksin keskellä mustaa maailmaa jokainen sun yrityskin olla iloinen vain masentaa. Älä silloin menetä uskoa parempaan huomiseen juuri sinun täytyy kulkea läpi tuskaisten hetkien kukaan muu ei voi sua auttaa, kukaan ei voinut mua: Olen kokenut tuskan masentavan elämänhaluni lannistavan aina voima rakastava on mut vapauttava" Lainaukset: -P- Positiivisuus on syvältä, mutta syvemmältä on nega.hapatus Ei kaikkea tarvii vakavasti ottaa Tsemppiä erityisesti niille vierailijoile, joilla elämä välillä tuntuu olevan enempi ja vähempi "hukassa", ajatuspohjasta riippumatta! Me kaikki olemme matkalla jonnekkin... tulevaisuuteen Ja mitä tulevaisuus tuokaan mukanaan? Kiitos kun tutustuit! Suosikkibändit/artistit: Pöllö, talitintti, hömötintti, kirjosieppo Suosikkileffat: Mad Maxit, Tanssii susien kanssa Lempikirjat: Raamattu, jännitys kuten Jack Higgins, aku Vapaa-aikanani: luontoon, lukemaan, lepäämään.. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Profetia, yksinäisyys Katson tv:stä mieluiten: luonto-ohjelmat, elokuvia erityisesti jännitys Kotieläimet: villakoiria on aikas paljon nurkissa ja sängyn alla, mut on ne helppohoitosia En pidä: No ne hyttyset! Parhaat matkakohteet: lande Kotimaa: --- Koulutus: Ammattikoulu Ammatti: Muu Työskentelen: vaki duuni Siviilisääty: Sinkku Lapset: --- Messenger: [email protected] Hakusanat: Usko, yksinäisyys

Aloituksia

37

Kommenttia

428

1. Kuten jo on mainittu, niin tuo Paavalin 2 tess. 2-luku kannattaa lukea huolella, jossa tuosta asiasta mainitaan.

-92 käännös on siitä hyvä, että siinä on sanottu suorempaan tuo "lupumus". Kyseinen käännös puhuu "uskosta luopumisesta" ja sen myötä sitten ilmestyy "itse laittomuus ihmishahmossa".
    Mielestäni tuo on varsin osuvasti käännetty.
    Tuo uskosta luopuminenhan näkyy esim. näillä s24:n sivuilla vallan mainiosti, samoin yhteiskunnassamme yleensä. Enää ei kristinusko tai Raamattu ja sen sanoma saa osakseen sellasita arvostusta kuin mitä ne ovat joskus saaneet.

Matt 13-luku puhuu kuinka Ihmisen Poika kylvää "hyvän siemenen", joka tarkoittaa valtakunnan lapsia. Niin kauan kuin maa tuottaa hyvää siementä, eli valtakunnan lapsia ovat he samalla itsessään pidättävänä tekijänä.
    Kun uskosta luopuminen riittävän laajalla tasolla ja maailman laajuisesti tapahtuu on tie avoin maailman omalle suurelle ja arvostamalleen johtajalle, joka saa suuren vallan ja aseman maailmassa ja jonka kaikkivoipaisuuteen ihmiset uskovat hänen ihmeidensä myötä.

Oma uskoni menee tätä vieläkin pidemmälle ja jolle en paljoa ole saanut tukea, mutta johon siitä huolimatta uskon.
    Eli se pidättävä tekijä on sanottu jo Raamatun alkusivuilla. Eli tavallaan "Jumalan käsi pidättää" ja se Jumalan käsi on sanottu Adamin ja Eevan paratiisista karkoittamisen yhteydessä 1 Moos 3:24 jakeessa. Siellä siis sanotaan kerubien, ynnä välkkyvän leimuavan miekkan estävän elämän puun tiellä.
    Uskon Jumalan sallivan uskosta luopumuksen yhteydessä niiden vartioinnin poistumisen ja ihminen, ainakain se yksi saavuttaa "elämän puun", kuoleman voittamisen, kuoleman arvoituksen ratkaisemisen jollakin tasolla.

Tuo on niin lopullinen ja peruuttamaton voitto viholliselle, sillä se tekee Jeesuksen työn tyhjäksi, että Jumalalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä tämän toisen tien edustajille loppu ( siis tämän toisen tien valinneille lopun, sillä he ovat valinneet toisenlaisen, valheeseen perustuvan uskon ja pelastuksen tien pois kuoleman lopullisuudesta).

Antikristushan uskottelee olevansa Jeesus itse, siis pelastus, pelastus myös kuolemasta ja ihmiset uskovat, sekä valitsevat tämän valheen.

Mutta tähän kaikkeen on vielä pitkä, pitkä aika..
  2. Olisi mielenkiintoista lukea tuo juttu. En vain löytänyt sitä Hesarin nettiversiosta.

Joka tapauksessa kristinuskon perustahan on Raamattu ja sen kirjoitukset ja ennenkaikkea sen opetukset.
    Kirkkolaki, kirkkohallitus tai mikään muukaan taho ei määrittele kristinuskon arvoja ja sen oppia.

Ilmeisesti tämäkin seurakunnan paimen ( mikäli hän on jonkun seurakunnan virassa pappina ?) lakaisee armolla kaiken muun Raamatun opetuksen tieltään?

Jos lakien rikkominen on ok, sillä armo peittää rikkomukset, niin mitäs tässä sitten. Kukin silloin voinee kai toteuttaa omia himojaan, mihin kaikkeen ne sitten johtaakaan?

Armo voittaa aina, kunhan uskoo?

Itse en ajattele noin. Ajattelen niillä Jeesuksen ja muiden apostolien opetuksilla olevan päämääränä uudistua ihmisenä ja kasvaa pois pahoista teoista ja ajatuksista ( niin paljon kuin mahdollista) ,siis tulla lähemmäs Herraa.

Jaakobin sanoin tiivistäen: "Usko ilman tekoja on kuollut".

Asiassa on toki toinenkin puoli, eli esim. luonnossa eläimillä esiintyy varsin usein myös homoutta, joten ilmeisesti joillakin ihmisillä homus lienee myös synnynnäinen ominaisuus samaan sukupuoleen?.

Jos näin, niin tässä valossa ymärrän, että tällaiset henkilöt haluavat itselleen hyväksyntää.

Raamattu ohjekirjana ei vain tunne homuden hyväksyntää, ei etenkään seurakunnan paimenen toimessa.

Kullakin on kannettavanaan oma ristinsä (takkansa) ja jokaisen se tulisi kantaa.

Jos armo on sitä, että voin tehdä kiellettyä, hyväksyä sen, eikä tarvitse kilvoitella parannuksen tiellä, vaan pahuuden tai kiellettyjen asioiden tie ( tässä tapauksessa parempi kuvaus) on ok, niin mihin Raamatun opetuksia enää tarvitaan? Riittää kun ottaa sieltä vain sanat "usko", "armo", "pelastus" ja kaikki muu joutaakin roskiin.

Ei kai se näin mene papit?

Jeesus kantoi ristin ja syntien taakan antaen armon, mutta ei kai se tarkoita lupaa meille elää pahuuden, siis Paholaisen tien mukaan?
  3. Tuo kun sulhanen hakee morsianta kotoa, niin on rinnastettavissa siis 1 tess.4:17 kohtaan, jossa Paavalin sanoin puhutaan siitä tempauksesta.

Evankeliumissa käytetään mielestäni parempaa, paremmin kuvaavaa sanaa "kokoaminen".

Matt.24:31 kertoo siitä kuinka Jeesus sanoo itsestään "Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin".

Tätä edellisessä jakeessa Jeesus kertoo ja paljastaa tuon hetken olevan silloin kun hän tulee maan päälle; "ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella".

Jo aiemmassa mainitsin kuinka 2 tess. 1:7 kertoo Jeesuksen palaavan voimansa enkelien kanssa, ei seurakunnan.
    Samasta todistaa myös Jeesus Matt. 25:31 kohdassa sanomalla: "Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kansaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle".

Taivaasta ei siis Jeesuksen paluun yhteydessä tule sekä enkelit, että myös seurakunta vaan ja ainoastaan enkelit. Näin nuo em. kohdat todistaa.
    Enkelit aikanaan suorittaa kokoamista maan päällä.

Näin siis kokoaminen, eli Paavalin mainitsema "tempaus" tapahtuu vasta Jeesuksen toisen tulemuksen yhteydessä.

Evankeliumeissa on se huono epätäsmällisyys, että niissä ei kerrota tuhatvuotisesta valtakunnasta siinä Antikristuksen tuhoamisen ja Jeesuksen maan päälle paluun jälkeen syntyvästä tuhatvuotisesta rauhanajasta maan päällä.
    Tämä mainitsemattomuus sekoittaa, josta taas Ilm. kirja kertoo ja todistaa näin olevan.

Mitä taas viisaisiin ja tyhmiin neitsyeisiin tulee, niin vertauksen opetus on valvominen, olla valmiina aina, eli seurata Herraansa uskossaan sanoin, teoin ja ylipäätään mieleltään uudestisyntyneenä Herransa palvelijana.
    Kuolema kun voi lopettaa maallisen vaelluksen koska tahansa, niinpä tulee olla alati valmis, vaikka huomaakain, ettei Herran näkyvä ja suuri paluuajankohta olekkaan vielä ajankohtainen.
    Siis elää ikäänkuin Herra olisi jo tulossa, vaikka Hänen aikansa ei ole vielä, sillä maa synnyttää yhä uskovia ja morsian ei siten ole valmis.
  4. Olipa mukava lukea, että on ilmeiseti useampiakin, jotka eivät usko mihinkään vip-asemaan uskovana, joka sitten konkretisoituisi ylöstempauksena, kun vihollinen ahdistaa.
    Tuolla profetia palstalla tuntuu olevan vahva usko ennenaikaiseen temapukseen tai sitten AK:n ajan "puolivälin tempaukseen".

Jeesus itse opetti, ettei oppilas voi olla opettajaansa suurempi. Se mikä tapahtui hänelle voi tapahtua hänen seuraajillekkin ja niin kävikin monelle hänen opetuslapselleen ja niin käy myös tänä päivänä.
    Moni kokee yhä marttyyrikuoleman uskonsa tähden.
    Ei se tästä muuksi muutu, olipa haltsijan nimi ja valta mikä tahansa.

Samoin Jeesus opetti kuinka "mutta joka vahvana pysyy loppn asti, se pelastuu". Matt.24:13

Paavali taas sanoo suoraan Herran päivästä: "Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi." 2 tess 2: 3
    Ja näinhän se loogistakin on. Ensin pitää tapahtua paha ja vasta sitten tulee Jumalalta seuraamus.

Ilm. kirja taas osoittaa ja todistaa kuinka uskovia ja pelastuvia ihmisiä on pedon aikakaudella sanomalla: "Lähtekää siitä ulos te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa." Ilm. 18:4

Näin siis todistetaan kuinka vitsausten aikana on uskovia, mutta vitsauskset ei kohdistu uskoviin, eikä heitä siis ole temmattu.

Ilm. kirja16:15 kertoo taas sen tarkan paikan jolloin Herra tulee, eli kuudennnen Jumalan vihan maljan jälkeen ja sama kohta siis todistaa ja kehoittaa uskovia valvomaan ja olemaan valmiina. Ja taas myös ositetaan kuinka uskovia on Jumalan vihan maljojen jälkeenkin täällä.

1 tess 4:17 puhuu siitä tempauksesta, mutta joka tarkkaan sen lukee huomaa ehkä kuinka tempaus tapahtuu Herraa vastaan. Ei siis Jeesuksen ylilentoa ja tempausta takaisin taivaaseen vaan Herra on tulossa tänne maan päälle. "Mennä vastaan" tarkoittaa ainakin minulle kuinka joku on siis tulossa tänne.

2 tess 1:7 taas kertoo kuinka Jeesus on tulossa aikanaan alas ja "ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa". Ei srk:n kanssa, ei siis ole tapahtunut tempausta.

Raamatun kaikki eri profetiat ovat järjestyksessä ja yhdistettävissä yhdeksi kokonaisuudeksi. Jokaisen on vain se itse oivallettava, ei sitä voi toinen pakottaa uskomaan.

Tätä voisi siis jatkaa paljon pidempäänkin, mutta jos nämä em. kohdat ei riitä, niin tuskinpa ne loputkaan todistamiset tulee riittämään.
  5. Etsiskelin tuossa vanhoja kirjekurssin kirjeitä ja löysin Ilmestyskirjaan liittyen vain kaksi vastauspaperia, jotka olin säilyttänyt. Ilmeisesti muut oli mennyt paremmin ja olin säilyttänyt vain nuo kaksi punakynän hallitsemaa.

Niissä erimielisyyttä oli aiheuttanut se, mikä on tuo Ilm. 13 luvussa ja 17 luvussa mainittu peto.
    Samoin kysymys: "Mikä pedon päistä ei ollut vielä Johanneksen aikana tullut", niin oikea vastaus tarkastajan mielestä näkyy olleen: "Paavikunta ei ollut vielä tullut".

Itse en usko, että Paavit edustaisivat automaattisesti pedon seitsemättä päätä. Antikristus kyllä aikanaan tekeytynee Paaviksi ja asettunee katoliseen kirkkoon.
    Katolinen kirkko on tainnut kuitenkin tehdä paljon hyvääkin ihmisille ( negatiivisia uutisia unohtamatta) ja sen suojissa moni ihminen ympäri maailmaa on löytänyt uskon ja paavit ovat osaltaan sen mahdollistaneet.

Myös kysymyksen asettelu näkyy ärsyttäneen, eli kysyjä oli jo kysymyksessään tehnyt oman tulkinnan Raamatun kerronnasta.

Olin näköjään saanut myös "ojennuskirjeen" tarkastajalta ( Auvo Helminen ) ylimielisestä asenteestani, jolla olin halunnut kertoa kuinka asioita voi tulkita toisinkin vastaamalla yhteen kysymykseen kirjoittamalla "Jaa'a" ( juuri tuohon kysymykseen; peto, mitä se kuvaa? ).

Tuon kurssin olen näköjään käynyt jotensakin tasan 20 vuotta sitten. Sen jälkeen on monet kerrat tullut tutkittua tuota aihetta ( Ilmestyskirja ja sen myötä koko Raamatun kokonaisuus aiheeseen liittyen).

Näin kauan jälkeenpäin huomaan, että olen osin nyt myös samaa mieltä, mutta osin edelleen eri mieltä joistakin. Sekä myös sen, että kumpikaan ei ole riittävästi ymmärtänyt sitä mitä toinen on sanonut.

Näköjään olen säilyttänyt lukuosiot ja joissa selitetään Ilmestyskirjaa.
    Pitää katsoa jaksanko joskus taas perehtyä uudelleen niihin tarkemmin.

Selkeinpiä erimielisyyksiä lienee ainakin tuo tuhatvuotinen valtakunta. Adventistit uskovat sen olevan taivaassa, itse uskon maanpäälliseen valtakuntaan.

No, ymmärtääkseni tuo ristiriita ei ole sinänsä pelastuskysymys.

Kirjekurssin vetäjä ei vain itse ilmeisesti koskaan oivaltanut itse olevansa yhtälailla ylimielinen pitäessään omia kirjoittamiaan ja hekemiaan vastauksia juuri ainoina oikeina.

Tämä on yksi uskovien suurimpia paheita toisia kohtaan, siis ajatus "minä tiedän" ja se asenne, että juuri se oma vastaus on täysin oikein ja muut ovat väärässä.

Tuo asenne näkyy hyvin ilmeisesti kaikilla näillä suomi24:kin eri palstoilla, sen mitä nyt taas pitkästä aikaa olen hiukan tarkemmin näitä selaillut ja joihinkin jotakin kommentoinut.
  6. Vaikeita ja isoja kysymyksiä sinulla.

Tuo perisynti ja mitä se tarkoittaa, niin ei ole täysin koskaan auennut. En kuunnellut Taivaan ja Maan väliltä ohjelman selitystä, mutta itsellä on omanlainen näkökanta siihen ja poikennee yleisestä käsitityksestä, luulen.

Kun käännetään asia toisin päåin ja ajatellaan millainen on perisynnitön ihminen niin joudutaan miettimään sitä ainoaa ihmistä, millaisia ominaisuuksia Hänellä on täytynyt olla.
    Tosin Jeesuskin kasvoi vauvasta aikuisuuteen, joten hänkin ilman tappamista olisi elänyt normaalin ihmisen elinkaaren ja kuollut joskus vanhuuteen.

Jeesus oli vahva uskossaan, siis voinee sanoa, että Hänellä oli hyvät geenit elää hyvyydessä ja vahva halu hyvyyteen.
    Voisi kai sanoa, että Jeesuksella oli jumalalliset Hyvyyden ja Pyhyyden geenit, sillä Jeesus sanoi olevansa yhtä Luojan kanssa.
    Pahuus ja heikkous ei siis voinut hänen geeneissä asua. Vanheneminen kylläkin, sillä Hän vanheni.

Johannes Kastajasta Jeesus todisti, ettei ole ihmisestä syntyneistä suurempaa kuin Johannes, mutta enkelit taivaassa voittaa silti hänet.

Itse olen mm. näiden henkilöiden ominaisuuksia ja sitten vaikkapa alkoholismiin, rikollisuuteen, sairauksiinkin tai vaikkapa tuohon paljon puhuttuun homouteen taipuvaisia ihmisiä ajatellessa joutunut toteamaan, että ihmiset ovat saaneet erilaisia lahjoja syntyessään. Siis joillakin on lahjakkuutta hyvyyteen, olla ja elää siinä ja sitä yhä enemmän haluten ja siten matkaten elämäntiellään yhä lähemmäs Luojaansa.

Toisilla on lahjoja pahuteen, elää siinä ja siitä ja ovat ehkä matkalla lähemmäs omaa jumalaansa: Pahaa.

Toki ne ympäristötekijätkin ovat isossa, isossa roolissa, eli onko uskonnollinen kasvuympäristö vai jotenkin pahuuteentaipuvainen ( uskonnollinenkin voi olla sitä ).

Yhtä tiededokkaria katsellessa, siinä annettiin ymmärtää, että ihminen itse voi vaikuttaa tietoisesti ja tiedostamattaan pitkällä aikavälillä siihen kuinka joku piirre esim. hyvään tai pahaan ( esim. joissakin mt-puolen sairauksissa ) voi muodostua vallitsevaksi piirteeksi ja se todetaan sitten myöhemmin kyseisten geenien hallintana.

Eli pelkästään syntyessä saaduilla geeneilläkään ei kaikkea selitetä, itsekin voi vaikuttaa.

Tuli myös mieleen Joh.9 luvun alku, jossa opetuslapset kyselee Jeesukselta kuka teki syntiä; mies vai hänen vanhempansa, kun sokeana syntyi?
    Jeesus vastasi, ettei kumpikaan "vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki".

Eli sairaudet tai vaikkapa Jobin kaltaiset koettelemukset ei kerro syntisyydestä välttämättä yhtään mitään. Ei välttämätt edes onnettomuudetkaan, sillä mm. Job taisi kohdata onnettomuutta.

Tosin Jeesus myös antaa ymmärtää kuinka onnettomuudet voivat olla myös merkki Jumalan kostosta syntien takia mm. Luuk. 13 alkupuolella kertoo kuinka torni Siloassa kaatui ja surmasi ja "ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte".

Paavali mainitsee Room 6 kirjeessään synnin palkan olevan kuolema, "mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Eli Jeesuksessa perisyntikin kuolee pois.
  7. Itse olen pohtinut tuota samaa, sillä kuulun ev.lut.kirkkoon, mutta en juurikaan osallistu sen tapahtumiin.
    Mikä saisi minut osallistumaan akttivisemmin, niin varmaankin lahjakkaat ja rohkeat saarnaajat!

Alkuseurakunnissa, siis kokoontumisten yhteydessä on luettu mitä ilmeisimmin Paavalin kirjoittamia kirjeitä, sillä jo kirjeiden nimethän kertoo siitä kuinka ne on lähetetty eri alueille esim. vaikkapa Tessalonikalaisille oma nimetty kirje, ei siis vain yksityishenkilöille tai kuinka Kol.4:16 kohdassa jopa kehoitetaan lähettämään kirje edelleen luettavaksi Laodikeassa.

Nytkin Raamattua kyllä luetaan kirkossa, mutta yhtälailla sitä voi lukea keskittyneemmin kotona.
    Sen sijaan kaipaisin samakaltaista rohkeaa julistusta Raamatun tekstejä mukaillen, mutta saarnaajan kohdentamana se nykyiseen maailmaan, nykyaikaan.

Jos Paavali tai muut apostolit eläisivät nyt meidän aikaamme täällä, niin luulenpa heillä olevan paljon sanottavaa meille maailman houkutuksista, joita tulisi välttää.

Valitettavasti alkuseurakunnan ajan veroisia saarnaajia ei tunnu olevan enää meidän aikana, ei ainakaan ev.lut kirkossa.

Kirkossamme on ilmeisen tarkkaan määritelty toiminnan ja saarnojen rajat. Jos joku ylittää ne, niin vaarana lienee toistuvuudessaan jopa potkut?.

Kirkkosta on tullut jäykkä instituutio, jossa ei ole tilaa enää uusille pietareille, jaakobeille tai edes pakanain apostolin kaltaisille paavaleille.
    Tämä on harmi, sillä itse kaipaisin juuri näitä suoraan puhujia, suorine elämänohjeiden opetuksineen.
    Näitä saarnoja menisin mielelläni kuulemaan sen perinteisen veisuun ja ympäripyöreän puheen sijaan.

Nyt vain hyssytellään, suvaitaan ja korostetaan armoa opetusten sijaan.

Pappien tulisi myös tulla ihmisten keskuuteen arkiseen hyörinään, vaikka maailman omiin "pyhäköihin", eli kauppakeskuksiin, pois "omien seiniensä takaa".
    Eli mennä sisälle sinne maailmaan, eli sinne missä ihmiset ovat ja jossa ihmiset voisivat helposti lähestyä pappeja sielunhoidollisissa ym. asioissa.

Kirkko voisi myös jotenkin aktiivisemmin huomioida alati kasvavan sinkkujen joukon, johon itsekkin kuulun järjestämällä uskoville sinkuille omia tapahtumia.
    Maailmalla kyllä on tarjolla omille sinkuilleen ja toki muillekkin omat kokoontumispaikkansa, baarit, mutta missä on kirkon tarjoamat paikat uskoville sinkuille?
    Kirkko, sunnuntaiset kirkonmenot kun on kuitenkin enemmän Sanan julistamista varten.