En voi mitään sille, että kun ajattelen jotakin nykyaikana vaikuttavaa profeettaa, saan mieleeni selkeän eideettisen kuvan siitä, miltä profeetta näyttää ulkonaisesti. Jos ajatellaan nykyajan profeettoja, millaisiksi te heidät ulkonäöllisesti kuvittelette?
Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen noin 60-vuotias laihankuivakka maalaismies, jonka kasvoilla on hapan ilme, suupielet roikkuvat, ja joka on napittanut valkoisen kauluspaitansa kuristavan tiukaksi ylänappiin asti ymmärtämättä, että niin kuuluu tehdä ainoastaan solmion kanssa.
Solmiota hänellä ei ole, mutta napitus on kuin habitus, sotilaallisen tarkka. Jalassaan hänellä on sellaiset housut, joita hän jo nuoruudessaan oppi käyttämään; ruskeat suorat housut, joiden prässäys on moitteeton.
Naispuolisella profeetalla taas on ikää suunnilleen saman verran, n. 60 v. Hän on nuoruudestaan asti kuulunut johonkin tiukkaan lahkoon, kuten Kansanlähetykseen (kuulun siihen itsekin). Naisprofeetta pitää maantienvärisiä hiuksiaan tiukalla nutturalla, ja peittää aina päänsä huivilla kirkossa.
Hän ei ole mikään kukkahattutäti, sillä kukkakuvio on liian värikäs ja sellaisena syntiä. Hän pukeutuu nilkkoihin asti ulottuvaan, mahdollisimman tummaan ja huomiota herättämättömään hameeseen. Pyöreät, Liisa Tavi-malliset silmälasit, jotka hän osti ollessaan keski-ikäinen vanhapiika 1980-luvulla, kruunaavat klassisen vaikutelman. Vanhapiika hän tosin on vieläkin.
Sekä miespuoliselle että naispuoliselle profeetalle on ominaista se, että jos joku uskaltaa epäillä heidän sanomaansa, niin heti he alkavat reagoida hyvin fyysisesti vastaanväittämiseen. Yleensä tapahtuu ensiksi katseen lasittuminen ja ryhdin suoristuminen rautakankimaiseksi eli harriholkerimaiseksi.
Tämän jälkeen profeetan silmämunat alkavat muljahdella villisti päässä aivan kuin Johnny Weissmullerin Tarzan-elokuvien alkuasukkailla aikoinaan. Suupielissä alkaa kuohua valkoinen vaahto, kädet puristuvat tiukasti nyrkkiin, vartalo alkaa nytkähdellä raivosta... Ja sitten alkaa tulla!
Sen jälkeen alkaa yleensä tulla raamatunlauseita, tuhoa, kuolemaa, maailmansotaa, tsunamia, Maitreyaa, mikrosirua, Nibirua, maanjäristyksiä, helvettituomioita ym. tulta ja tulikiveä. Vuodatus huipentuu yleensä orgastiseen, katharttiseen kuvaukseen Antikristuksesta ja Harmageddonin verilöylystä.
Syntien anteeksisaamisen ja armon sanoma jääkin sitten yleensä melko vähiin, kun maailmanloppuhurmos iskee täydellä voimalla päälle. Siinä ei juuri synnintunnosta, katumuksesta, parannuksesta ja Jeesuksen uhrikuolemasta syntisten puolesta tule puhuttua. Mieluummin puhutaan syntisten täystuhosta.
Profeetan habitus.
17
274
Vastaukset
- tosimaailmasta
Pari todellista elävää esimerkkiä reaalielämän profeetoista:
Noin kuusikymppinen reteenoloinen mies kuin iso pikkupoika, ilmettä on vähän vaikea hahmottaa kokoparran alta, mutta silmäkulmissa vilkkuu sellainen veikeän hyväntuulinen hymy tai virnistys. Pitkä jo hieman harmahtava tukka on kirkkaalla pompulalla sidottu poninhännäksi
Housut jalassa ovat mukavanpehmeät sammarit, vähän lötköttävät ja kuluneet ja väri on enimmäkseen kaunista: punaistä, vihreää, sinistä. Paidat ovat kaiken sateenkaaren väreissä ja yleensä hihat käärityt ja solmioita löytyy reilun sadan kasasta useimpiin mielentiloihin ja tilaisuuksiin sopivän räikeä (tänään oli hehkupunaisella pohjalla pieniä kermanvaaleita lampaita). Pikkutakkeja on kokonainen kasa myös ja enimmäkseen samettia. Kengät ovat vaatetuksen väriin istuvat lenkkarit.
Sitäpaitsi hänon nuoruudessaan katsastanut Kansanlähetyksen ja todennut sen liian tiukkapipoiseksi ja fundamentalistiseksi. Elämänohjeen voi paremminkin ottaa Jeesuksen opetuksista: "Katselkaa taivaan lintuja ja kedon kukkia, älkääkä viitsikö juosta mammonan oravanpyörässä.
Naisprofeetta on kuin ilmiselvä "Täti Moonika", jolla värit hehkuvat kuten elämänilokin ja huumori. Nuttura ei ole tiukka vaan näyttävän pörheä ja huivin sijasta päässä on olkihattu ja hame on korea kuin mustalaisilla ja sointuvia koruja myös ja hyvällä maulla . Lapsilaumasta on tosiaan vaikka maailmanparantajiksi, sillä hän on kasvattanut ne kaikki kotona isoiksi asti.
Seurapiiriksi sopii parhaiten evankeeliset, jotka osaavat laulaa siitä taivaan ilosta ja autuuden riemusta Siionin kanteleesta. Eikä elämänilo ole syntiä.
Profeetallisia sanomia esitellään vain hyvin supealle joukolle varovasti. Eikä niiden puolesta aleta kiivailemaan, vaan antaa olla, jos ei uskota.
Uskosta puhutaan sen iloisesta puolesta: "Autuaita olette te..."- Iloiset profeetat
Basker kirjoitti:
Jotenkin tuo kuulosti siltä, kuin olisit kuvaillut sinut itsesi ja sinun vaimosi :D :D
Varmaan olet nähnytkin, jos olit mukana mukana Kansanlähetyksen tapahtumissa ennen 80-lukua.
- Näin luulen
Uskon että ulkoisten ominaisuuksien sijaan oikea profeetta on toiminnaltaan sellainen että ilmoittaa asiansa ja väistyy takavasemmalle. Tuskin käy väittelemään ollenkaan!
Oikeasta profeetasta, jonka tehtävänä on johdattaa ihmisiä Jumalan luokse, ei välttämättä jää muille mieleen hänen ulkonäkönsä, mutta hänen kertomansa asiat jäävät. Jumalan armo. Parannuksen tekemisen tärkeys. Kristus-keskeisyys. Syntien anteeksipyytäminen ja anteeksisaaminen.
Väärästä profeetasta jää paha jälkimaku suuhun. Pelko, ahdistus. Epäilys huijatuksi tulemisesta.
- joka ei
liene kovinkaan kaukana totuudesta. Tuon kaltaisista uskovaisista olisi tullut mitä parhainpia korpraaleja armeijaan vanhaan aikaan, eli silloin kun siellä käytännöllisesti katsottuna voitiin kiusata tavallisia sotamiehiä mielin määrin..ja etenkin alokkaita. Voihan olla että suurin osa olisikin hakeutunut puolustusvoimien palvelukseen, mutta reputtivat pääsykokeissa missä testattiin älykkyyttä ja muita henkisiä ominaisuuksia. Tosin ne testit ei olisi niin kovin paljon vaatineet, mutta siitäkin huolimatta..
( Harri Holkerin ryhti oli mitä ilmeisemmin peräisin hänen aikoinaan hyvästä kunnostaan.)- M-L.H.
Oli todella kuvaava "kuvaus" Baskerilt: Profeetan habitus. Hyvä mielikuvitus kirjoittajalla, mukava fiktio-draama-sketsi!
Mutta? Jos tahtoo saada vähän laajemman ja vähemmän musta-valkoisen kuvan, on kiinnostavaa tutkia Kaikkia Raamatun profeettoja. Kuva on paljon värikkäämpi, paljon monipuolisempi. (Ja tuli tuossa luettua täällä olevaa tekstiä Rohveetta-Gogtaili, ja siellä Aatu Akkala runoilee analyysiä, herkullista satiiria profeetta-kisan tiimoilta!)
Jeesuksen päivinä, niinkuin aiemminkin, kiisteltiin ja kinattiin - ei vain onko "profetia" oikea, vaan kuka kukin on? Onko "profeetta" oikea. Ja mikä oli lopputulos? Mikään ei kelvannut. Ei kelvannut Johannes Kastaja, joka söi metsähunajaa ja heinäsirkkoja, jolla pitkä liehuparta ja kamelinkarvaviitta!
Jos Johannes habituksessaan tulisi Suomi24 profetiapalstalle, hän saisi huutia ja kyytiä pelkän ULKOMUODOn nojalla!
- Hyi kuinka haiset! Milloin pesit tukkasi! - Kompastut pitkään partaasi itse, ja kompastutat kaikki muutkin! Hyi sinua likaisessa viitassasi! Etkäole hampaitasi pessyt! Heinäsirkan siipiä näkyy... Hyi , mene tiehesi! Me HALUTAAN siisti MIES profeetaksi. Ja mies nimenomaan...
No, kelpasiko sitten Herramme Jeesus? Ei kelpaa. Se syö syntisten kanssa, juo viiniä heidän kanssaa, mene tuhlaajapoikien ja huorien kotiin. Antaa muka synnit anteeksi, mutta sanoo toisille - Te perkeleen sikiöt!
Ei, ei kelpaa! Me tahdomme.... me tahdomme? Niin? Millaisen me tahdomme? Emme me profeettoja tahdo.
Pois sellaiset. Johannes Kastajan pää pölkylle. Jeesus Nasaretilainen? Ristiinnaulittakoon!
Ja jatkoa? Stefanukselle kivisade persuksiin... Ja niin ja niin?
Eivät ihmiset koskaan profeettoja tahdo? He tahtovat pään silittäjää. Hunajaa. Makeaa.
Mutta Jumala tietää että täällä maailmassa profeettojakin tarvitaan. Vartikoiria, jne.
Maijaliisa Hiekkanen - missä se raamatuss o
M-L.H. kirjoitti:
Oli todella kuvaava "kuvaus" Baskerilt: Profeetan habitus. Hyvä mielikuvitus kirjoittajalla, mukava fiktio-draama-sketsi!
Mutta? Jos tahtoo saada vähän laajemman ja vähemmän musta-valkoisen kuvan, on kiinnostavaa tutkia Kaikkia Raamatun profeettoja. Kuva on paljon värikkäämpi, paljon monipuolisempi. (Ja tuli tuossa luettua täällä olevaa tekstiä Rohveetta-Gogtaili, ja siellä Aatu Akkala runoilee analyysiä, herkullista satiiria profeetta-kisan tiimoilta!)
Jeesuksen päivinä, niinkuin aiemminkin, kiisteltiin ja kinattiin - ei vain onko "profetia" oikea, vaan kuka kukin on? Onko "profeetta" oikea. Ja mikä oli lopputulos? Mikään ei kelvannut. Ei kelvannut Johannes Kastaja, joka söi metsähunajaa ja heinäsirkkoja, jolla pitkä liehuparta ja kamelinkarvaviitta!
Jos Johannes habituksessaan tulisi Suomi24 profetiapalstalle, hän saisi huutia ja kyytiä pelkän ULKOMUODOn nojalla!
- Hyi kuinka haiset! Milloin pesit tukkasi! - Kompastut pitkään partaasi itse, ja kompastutat kaikki muutkin! Hyi sinua likaisessa viitassasi! Etkäole hampaitasi pessyt! Heinäsirkan siipiä näkyy... Hyi , mene tiehesi! Me HALUTAAN siisti MIES profeetaksi. Ja mies nimenomaan...
No, kelpasiko sitten Herramme Jeesus? Ei kelpaa. Se syö syntisten kanssa, juo viiniä heidän kanssaa, mene tuhlaajapoikien ja huorien kotiin. Antaa muka synnit anteeksi, mutta sanoo toisille - Te perkeleen sikiöt!
Ei, ei kelpaa! Me tahdomme.... me tahdomme? Niin? Millaisen me tahdomme? Emme me profeettoja tahdo.
Pois sellaiset. Johannes Kastajan pää pölkylle. Jeesus Nasaretilainen? Ristiinnaulittakoon!
Eivät ihmiset koskaan profeettoja tahdo? He tahtovat pään silittäjää. Hunajaa. Makeaa.
Mutta Jumala tietää että täällä maailmassa profeettojakin tarvitaan. Vartikoiria, jne.
Maijaliisa Hiekkanenettä eikös ne aina oikeat profeetat ole saaneet VÄÄRÄn profeetan tittelin, ja väärät taas on niinku istuneet suosiossa. Oikeat ku varottaa synnist ja väärät taas kehuu itteesä ja.. ja et hulluks ne sanp jeesustaki ja paavalia ja kaikkia?
- Kahannes Jostaja
M-L.H. kirjoitti:
Maijaliisa HiekkanenMitenkä Johannes onnistui pysymään likaisena kun vietti kaiket päivät purossa kastamassa ihmisiä?
- Larri Kenttä
Loistava profilointi!En itse olisi kyennyt parempaan vaikka minulla alan koulutusta ja kokemusta kentältä onkin!
"Jos ajatellaan nykyajan profeettoja, millaisiksi te heidät ulkonäöllisesti kuvittelette? "
Niin, vastaus on jotakin kuvailemasi kaltaista.
Olisi se hienoa, jos joku nykyinen profeetta oliskin habitukseltaan; nuorekas, oman omituisen pukeutumistyylin (mutta omalla tavalla tyylikkään) löytänyt tyyppi (mies tai nainen), jolla on sana (ja Sana) hallussa. Silti ei kuitenkaan sortuisi mihinkään pitkiin, tyhjiinamennettuihin väittelyihin, jotka vain todistavat paremminkin heikkoudesta, kuin sanan voimasta.
Kielellistä ilmaisuakin voisi modernisoida. Nyt kun lainataan Raamattua ja sanotaan vaikka että; "Aika on lähellä", niin nyt modernisoitu profeetta voisi sanoa vaikka vähän Terminaattori-leffan Iso Arskaa lainaten "Hasta la vista maailma"!
Ja mikä oleellisinta: Se minkä hän sanoo, se myös toteutuu!- M-L-H.
Vielä profeetan habituksesta...
Jeesus puhui, Matteus 11:16-19
Mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreille ja huutavat toisilleen:
- Me soitimme huilua, ja te ette karkeloineet; me viesasimme itkuvirsiä, ja te ette valittaneet. Sillä .... Johannes (Kastaja) tuli hän ei syö ja juo, ja he sanoivat: Hänessä on riivaaja.
Ihmisen Poika (Jeesus) tuli, hän syö ja juo, ja he sanoivat: Katso syömäriä ja viinijuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää. Ja --- viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa.
Ihmisille ei sovi mikään. He eivät tahdo profeettoja. Ja jos tahtovat, he esittävät ”toivelistan” Jumalalle. Kukin omasta päästään? Tietenkin mies. Ja kovasti varakas, kuuluisa, ja ...
Ja tietenkin ”meidän uskonsuunnasta” taikka ”meidän” kirkkokunnasta! Ja, Jumala kiltti,
'jopa se olisin MINÄ? MINÄ, minä, minä. Ja suositellaan itseä taikka jotakuta toista Jumalan profeetallisen sanan tuojaksi?
JUMALA on Jumala, ja ihminen on ihminen? Käy niin, ettei ihminen taikka ihmiset voi jotakin valintaa suorittaa. Jumala sanoo, pysykää asemassanne. Te ette valitse, ettekä päätä. Minä Jumala valitsen, minä päätän. Autuas se joka hylkää adamin kapinan. Se, joka tottelee ja kunnioittaa.
Näin on ollut aina, kautta historian. Mikään ei sovi ihmisille? Eikä Jumala siitä välitä. Hänen on valta, voima, kunnia ja Majesteetti nyt ja aina. Autuasta on Häntä kumartaa, ylistää Hänen viisauttaan. ( Virsi 580)
Showt ovat mitä ovat. Muotimessut mitä ovat. Missikisat mitä ovat.... M-L-H. kirjoitti:
Vielä profeetan habituksesta...
Jeesus puhui, Matteus 11:16-19
Mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreille ja huutavat toisilleen:
- Me soitimme huilua, ja te ette karkeloineet; me viesasimme itkuvirsiä, ja te ette valittaneet. Sillä .... Johannes (Kastaja) tuli hän ei syö ja juo, ja he sanoivat: Hänessä on riivaaja.
Ihmisen Poika (Jeesus) tuli, hän syö ja juo, ja he sanoivat: Katso syömäriä ja viinijuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää. Ja --- viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa.
Ihmisille ei sovi mikään. He eivät tahdo profeettoja. Ja jos tahtovat, he esittävät ”toivelistan” Jumalalle. Kukin omasta päästään? Tietenkin mies. Ja kovasti varakas, kuuluisa, ja ...
Ja tietenkin ”meidän uskonsuunnasta” taikka ”meidän” kirkkokunnasta! Ja, Jumala kiltti,
'jopa se olisin MINÄ? MINÄ, minä, minä. Ja suositellaan itseä taikka jotakuta toista Jumalan profeetallisen sanan tuojaksi?
JUMALA on Jumala, ja ihminen on ihminen? Käy niin, ettei ihminen taikka ihmiset voi jotakin valintaa suorittaa. Jumala sanoo, pysykää asemassanne. Te ette valitse, ettekä päätä. Minä Jumala valitsen, minä päätän. Autuas se joka hylkää adamin kapinan. Se, joka tottelee ja kunnioittaa.
Näin on ollut aina, kautta historian. Mikään ei sovi ihmisille? Eikä Jumala siitä välitä. Hänen on valta, voima, kunnia ja Majesteetti nyt ja aina. Autuasta on Häntä kumartaa, ylistää Hänen viisauttaan. ( Virsi 580)
Showt ovat mitä ovat. Muotimessut mitä ovat. Missikisat mitä ovat....Oletko sinä profeetta? Jos olet, niin sinulla varmaan on jokin sanoma ihmisille? Toivottavasti totta.
Minä en ole profeetta. Omaan vain jonkinlaisen tulkinnan Raamatun kerronnasta, niin kuin kaikki muutkin ihmiset äärilaidasta toiseen, vakaumuksesta riippumatta ja maapallo jatkaa radalleen kiintyneenä päivästä toiseen, vuodesta toiseen, synnyttäen uutta elämää...
En halua pitkää litaniaa Raamattuun liittyvistä ennustuksista. Tunnen ne jo kohtuullisesti.
- ====
Basker on nostanut esille v.2010 aloituksen. Otsikko kuvastaa hyvin IHMISTEN tasoa? Katsotaan ulkoiseen olemukseen... ja mitataan sillä asioita.
JUMALAN taso on ihan toinen. Hän katsoo ihmisen sisimpään.
Kun profeetta Samuel aikoinaan sai tehtäväksi voidella uusi kuningas, (tottelemattoman ja hyljätyn Saulin tilalle) hänkin oli inhimillisellä, ulkoisen habituksen katselun tasolla...
Kun Iisai toi poikiaan näytille - kuningas-kandidaateiksi - Samuel ihastui ikihyväksi jo ekaan mieheen, Eliabiin! Oi, tässä varmaan Herran voideltu!
Mitä Herra siitä?
"Älä katso hänen näköänsä äläkä kookasta vartaloansa, sillä minä olen hänet hyljännyt. Sillä ei ole niinkuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen." 1 Sam 16:6-7
Ei siis ollut komea esikoispoika kungingasainesta... Eikä toinen, eikä edes seitsemäs poika... Herra ei ollut valinnut heistä ketään. (Toki itse noista pojista olisi ollut innokas kuninkaan hommiin, jokainen!)
Profeetta ihan hämmentyi? Siinäkö ne kaikki pojat olivat?
- Vielä on nuorin jäljellä, mutta hän on lammaspaimenessa, sanoo Iisai.
Ja kun Daavid tuotiin Samuelin eteen, Herra sanoi:
- Nouse ja voitele tämä, sillä hän se on! 1 Sam 16:12-14
Eli? On oikeastaan typerää mittailla ketään ihmisten epätäydellisillä mittareilla, joilla arvioita tehdään vain ulkoisen ja näkyvän tason nojalla.
Kun jopa profeetta Samuel oli taipuvainen arvioimaan tulevan kuninkaan "habitusta" ulkoisten tekijöiden mukaan, niin kuinka kukaan luulee onnistuvansa arvioinnissaan --- ihmisen kyvyin?
Jumala näkee sydämen. Ja sinne Hän katsoo. Kaiken aikaa. Sisimpään.
Koko uskovan elämän vaelluksen ajan.
"Herran henki tuli Daavidiin, siitä päivästä ja yhä edelleen. Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettävä paha henki vaivasi häntä."
1 Sam 16:13-14
Näillä tasoilla Jumala toimii. Sydänten, sisimmän, (ihmisille) näkymättömän tason kriteerein. Yllätyksiä siis on, on ollut, ja tulee aina olemaan! - =====
Mikä se profeetan päätehtävä on ollut ja on? Ennusteluko?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10218347 - sdfasdfdasfdsa
fsdfdsafdsasda
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001720Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571360Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?761320Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311028Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47926Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51923Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 109853
- 73846