Kun tämä foorumi on kehittynyt ihan ykköstason palstaksi, mitä ns. ”hörhöihin” tulee... niin tästä aiheesta...
Hörhöt?
A) Tiedetään, että hörhöjä on erittäin monia lajikkeita? Mökkihöperöt. Kylähullut. Seinähullut? Ja kait ”seiniä vailla” olevat hullut? Pähkähullut, ja pehmohullut, jne.jne. (Tämä näin profaanilla, kansankielen tasolla sanottuna...)
B) Sitten, edelleen maallisella tasolla ollen, ovat laillistettujen lääkärien dignostisoimat hörhöt. Heitäkin monia eri tyyppejä. Ja sitten ovat ns. puoskaritohtorien nimittelemät ”hörhöt” (jotka omasta päästään tekevät diagnooseja...).
Ja sitten kaikki muut, joille naapuri, kateellinen kitupiikki taikka kostonhenkiset kaverit lyövät leiman ”hörhö”..
Tässäpä olikin jo suuri joukko kirjavaa hörhösakkia. Toiset oikeasti, toiset nimitellysti. Ja toki unohtaa ei sovi, että kaikki ne jotka muka katselevat toisia ”hörhöjä” ovat itsekin mikä minkin lajin hörhösakki. Jos oikein tiukalla seulalla katsotaan. Joskus hörhöksi leimattu voikin olla nero?
C) Sitten menkäämme maallisesta ylöspäin! Uskonnolliselle tasolle. Sielläkin on ihan tarkat ”hörhölajit”.
C.1. Suuri osa on vain saanut ”hörhön” tittelin siksi, että uskoo Jumalaan? Se on maallisten ”hörhöjen” mielestä hörhöä! Siinä ei hätää, koska Jeesus sanoi että sellaista lempi-titteliä sopii odottaa. Jumalan ”hullut” ovat kyllä erikoisia? Maallisten ihmisten mielestä?
C.2. Sitten on uskonnollisia fanaatikkoja, jotka ovat ns. ”sokeita”, eli niin keskittyneet omaan oppiinsa (taikka itseensä) että näkevät vain kärpäsen kakan ikkunassa, eivät suurta ikkunaa sen ympärillä! Lahkolais-syndrooma.
C.3. Tämän lisäksi on uskonnollisia hörhöjä, joilla oikeasti psykiatrinen sairaus, laillistetun lääkärin laatima. Tällaiset eivät sekaantuneessa aivojen kemiassa kykene muuhun kuin neurottiseen inttämiseen, ja kaikenlaisten harhaisten uskonnollisten juttujen keksimiseen. Lääkitys tekee toki omat juttunsa.
D)
D.1. Sitten hörhöissä on vielä yksi taso? On ympäristölle vaarallisia hörhöjä.
Muistamme niin Jokelan kuin Kauhajoen tragediat? Kavereill oli mt-ongelmia. Apu ei ehtinyt, taikka lääkitys teki tepposet. (Tiettyjä masennuslääkkeitä ei suositella nuorille; ne voivat aiheuttaa patologista aggressiota..) Sitten muistamme omasta maastamme monta muuta tragediaa, joissa mt-ongelmat ovat tuottaneet väkivaltaa, tappoja, murhia, kaikkea hirveyttä. Taustalla on usein pelko, jonka kaksoiveli on aggressio. Pelko tuottaa vainoharhaisuutta. Tunnetta, että kaikki vihaa, vainoaa... Ja lopuksi näkee joka taholla vain ”vihollisia”... Suhteellisuustaju pettää.
D.2. Me monet tunnemme ”ympäristölle vaarattomia” hörhöjä. He ovat hyväntahtoisia, leppoisia...
Pääteömä:
Pitää oppia ja opetella käsittämään, että hörhömaailma on kovin monikirjava? Ja jos ei ole opiskellut alaa, on tarpeen tutkia? Ja miettiä mihin "hörhöjen" joukkoon sopii?
P.S. Jos kuka ei vielä ole käynyt katsomassa suosittua suomalaista elokuvaa PRINSESSA, niin menkää. Hyvin tehty filmi hörhömaailmasta. Päätähti kuvitteli olevansa Prinsessa.... Joku toinen kuvitteli olevansa siniveristä sukua. Hyvin opettavainen, koskettava leffa. Harhat ovat kantajilleen niin "tosi" juttu, että sille he eivät mahda mitään? Ja siinä onkin hörhön ja mm. neron ero?
hörhöt & hörhöt?
40
580
Vastaukset
- Inhottava realisti
Esitin sinulle suoran kysymyksen tuolla alhaalla minulle suunnatussa ketjussa.
Odotan, että joskus vastaisit siihen. Voisimme ehkä yrittää harjoittaa sitä toivomaasi dialogia.- Inter vivos
Jos sallit, että ym:n lisänimen Sinulle keksin? Ei muuten millään pahalla, sillä Sinähän olet oikeastaan ainoa sivistynyt kommentattori täällä :) :) joka et siis
Missään tekstissä, Mitenkään mainitse, ketään Negatiivisesti.... vaan
Aina ja Joka Paikassa positiivisella Latauksella ja Suopein Silmin ja Jaloilla ajatuksen-kuvioilla kirjoitat.
Nimenomaan Uskoville? Heitä Sinä Erityisesti Arvostat. Ja Kiität heitä, heidän Erinomaisuudestaan... joka Pikkuisen Pienempää Lajia, kuin Sinun erityistasosi?
No niin. Mitähän oli mielessä? Minulla on hyvä muisti.
Että kun siis kysymykseni oliva "koomisia" ja muu teksti "hupaisaa" niin saako kysyä, mitä minunlaiseni "hörhön" kanssa tahdot? Dialogia?
Kuule, pitää sään muuttua erilaiseksi, jos Sinä Inhottava Realisti alennut keskustelemaan jonkun "koomisen" ja "hupaisan" hörhön kanssa? Ei minulla ole Sinulle yhtikäs mitään sanottavaa.
Paitsi tämä em. selvitys. Eli, kaikella ystävällisydellä --- koeta hakeutua dialogiin vertaisesi ja arvostamiesi kavereiden kanssa? Uskikset olet siinä määrin ali-noteerannut, ja minähän olen uskis, ihan kinkkisimmästä päästä................... niin että dialogi ei oletetusti etene. Sinä järkevä, minä "höperö" (?) kun uskon...
Kuten taisin jo kerran todeta, en valuta vettä hanhien selkään. Annan vettä hanhien ja ankkojen juotavaksi, taikka ihmisten tai koirien. Ja annan suolaisia menuja mädäntyneitten höpösaarnojen sekaa, kuten näkyy........... Joten? MIKÄ olisi se sopiva aihe? Ja kenen kanssa? Kyselepä vaikka kamelonttikerholta? Siltä pesee, takuulla! - Tuom.
Inter vivos kirjoitti:
Jos sallit, että ym:n lisänimen Sinulle keksin? Ei muuten millään pahalla, sillä Sinähän olet oikeastaan ainoa sivistynyt kommentattori täällä :) :) joka et siis
Aina ja Joka Paikassa positiivisella Latauksella ja Suopein Silmin ja Jaloilla ajatuksen-kuvioilla kirjoitat.
Nimenomaan Uskoville? Heitä Sinä Erityisesti Arvostat. Ja Kiität heitä, heidän Erinomaisuudestaan... joka Pikkuisen Pienempää Lajia, kuin Sinun erityistasosi?
Että kun siis kysymykseni oliva "koomisia" ja muu teksti "hupaisaa" niin saako kysyä, mitä minunlaiseni "hörhön" kanssa tahdot? Dialogia?
Kuule, pitää sään muuttua erilaiseksi, jos Sinä Inhottava Realisti alennut keskustelemaan jonkun "koomisen" ja "hupaisan" hörhön kanssa? Ei minulla ole Sinulle yhtikäs mitään sanottavaa.
Paitsi tämä em. selvitys. Eli, kaikella ystävällisydellä --- koeta hakeutua dialogiin vertaisesi ja arvostamiesi kavereiden kanssa? Uskikset olet siinä määrin ali-noteerannut, ja minähän olen uskis, ihan kinkkisimmästä päästä................... niin että dialogi ei oletetusti etene. Sinä järkevä, minä "höperö" (?) kun uskon...
Kuten taisin jo kerran todeta, en valuta vettä hanhien selkään. Annan vettä hanhien ja ankkojen juotavaksi, taikka ihmisten tai koirien. Ja annan suolaisia menuja mädäntyneitten höpösaarnojen sekaa, kuten näkyy........... Joten? MIKÄ olisi se sopiva aihe? Ja kenen kanssa? Kyselepä vaikka kamelonttikerholta? Siltä pesee, takuulla!tämä "hörhöteema" kiinostaa, kirjoitin aluksi, "kinostaa". Onhan tuota lunta tullut jo luotua. Tai en minä ole sitä luonut, vaan siirtänyt paikasta toiseen, niinkuin hörhöt saattavat parhaimillaan tehdäkin. Asiaan! Siis mikä olikaan se ennusus, mitä ei-hörhönä itseään pitävä I-ealisti haluaisi käsitellä, pohdiskella, ehkä omia enneuniaan esitellen noin vaan niinkuin vaihtoehtoisina futurologisina toteutumisvaihtoehtoina. Ajattelin vaan, että päästäisiin pitkästä aikaa enustelemaan.
- Eroittelija
Inter vivos kirjoitti:
Kuten taisin jo kerran todeta, en valuta vettä hanhien selkään. Annan vettä hanhien ja ankkojen juotavaksi, taikka ihmisten tai koirien. Ja annan suolaisia menuja mädäntyneitten höpösaarnojen sekaa, kuten näkyy........... Joten? MIKÄ olisi se sopiva aihe? Ja kenen kanssa? Kyselepä vaikka kamelonttikerholta? Siltä pesee, takuulla!sanasta-Hörhö. Hörhö ei suinkaan ole sama kuin Hullu. Se ei, niin kuin monasti luullaan , tarkoita myöskään Sekapäistä. Sana-Hörhö, on vanha sanonta yksinkertaisesta ihmisestä, taikka sitten Hölmöläisestä. Hörhölle on olemassa joissakin murteissa vastaavana sanana:"Höynähtänyt". Mutta se ei koskaan tarkoita Hullua, niin kuin itse väität sen tarkoittavan. Yleensä sillä on ystävällismielinen sävy, sillä se lausutaan yleensä leikinlaskun ja humoristisen ajatuksen yhteydessä. Jotkut käyttävät sen sijasta sanontaa:"senkin pässinpää" joka ajaa tuon saman asian.
Vanhoissa lasten piirileikeissä mentiin useinkin hörhölään, eli tarkoitettiin hassulaa. Mutta taidat olla vielä niin nuori, että et muista, tai et tiedä kyseisiä leikkejä. Itse lähestyn jo seitsemääkymmentä, joten hyvin ne muistan vielä.
Joten jos haluat luennoida jostain, niin otappa tarkemmin selvää ennenkuin kirjoitat, tai saatat loukata jotain. Nimittäin voit jotain sanoa hörhöksi, ja itse tulkitsen tarkoittavan Hullua, ja silloin oman tulkintasi mukaan joudut melkoiseen vastuuseen Kaikkivaltiaan edessä, sillä hulluksi nimitteleminen on Sanan mukaan murhaakin pahempi rikkomus Jumalaa vastaan. Mieti siis tarkkaan mitä sanot ja mitä selität jotta et turhaan aiheuta itsellesi hankaluuksia Kaikkivaltiaan kanssa sillä hän pitää Sanastaan kiinni ja hän on säätänyt ankaran rangaistuksen siitä jos jotain haukkuu tai nimittää hulluksi. - Inter vivos
Eroittelija kirjoitti:
sanasta-Hörhö. Hörhö ei suinkaan ole sama kuin Hullu. Se ei, niin kuin monasti luullaan , tarkoita myöskään Sekapäistä. Sana-Hörhö, on vanha sanonta yksinkertaisesta ihmisestä, taikka sitten Hölmöläisestä. Hörhölle on olemassa joissakin murteissa vastaavana sanana:"Höynähtänyt". Mutta se ei koskaan tarkoita Hullua, niin kuin itse väität sen tarkoittavan. Yleensä sillä on ystävällismielinen sävy, sillä se lausutaan yleensä leikinlaskun ja humoristisen ajatuksen yhteydessä. Jotkut käyttävät sen sijasta sanontaa:"senkin pässinpää" joka ajaa tuon saman asian.
Vanhoissa lasten piirileikeissä mentiin useinkin hörhölään, eli tarkoitettiin hassulaa. Mutta taidat olla vielä niin nuori, että et muista, tai et tiedä kyseisiä leikkejä. Itse lähestyn jo seitsemääkymmentä, joten hyvin ne muistan vielä.
Joten jos haluat luennoida jostain, niin otappa tarkemmin selvää ennenkuin kirjoitat, tai saatat loukata jotain. Nimittäin voit jotain sanoa hörhöksi, ja itse tulkitsen tarkoittavan Hullua, ja silloin oman tulkintasi mukaan joudut melkoiseen vastuuseen Kaikkivaltiaan edessä, sillä hulluksi nimitteleminen on Sanan mukaan murhaakin pahempi rikkomus Jumalaa vastaan. Mieti siis tarkkaan mitä sanot ja mitä selität jotta et turhaan aiheuta itsellesi hankaluuksia Kaikkivaltiaan kanssa sillä hän pitää Sanastaan kiinni ja hän on säätänyt ankaran rangaistuksen siitä jos jotain haukkuu tai nimittää hulluksi.Sinulle Tuom. vastausta! Ei onnistunut Sinun "vetoomus suljetulle osastolle".........................
(Ei vastausta jollekin "eroittelijalle". Kuuluu kameleontti.kerhoon. Keskustelkoot keskenään ne eri nimiset "päät".................)
Mutta? Ihan ammatillisella tasolla? Kun opiskelin aikoinaan sosiaalipsykologiaa, niin kiinnostava teema syntyi ryhmässämme, siitä, mitä professorimme puhui "hulluudesta"! Siis kansankielellä sanoen, hörhöydestä. Ei siitä enempää. Mutta on tullut katseltua ihmisiä ja elämää useista viitekehyksistä.
Terveys-sairaus akseli, uskonto-usko kysymykset, jne. Mutta täällä ei passaa juuri mitään mainita?
Näet, nähty on, että kateelliset pikkusielut ja mielenrajoituksia potevat nousukkaat eivät sellaista kestä?
Siksi omalta taholtani rajoitan kommentointia. Annan vakituisten "hörhöjen" puhua. He opettavat monta asiaa... Ja ainakin sen, että pitää kiittää aina terveydestä! Pitää olla kiitollinen, kun henki, sielu ja ruumis ovat Luojan hyvässä hallinnassa! Kaikkien metkujen ja mutkien, myrskyjen ja maahitsen maailmassa!
Muuten? Joka aamu olet rukouslistalla, Sinä Tuom. Onko tuntunut? Viime päivinä? ja jos on, niin tiedät MIHIN kiitos lähetetään!! - Tuom.
Inter vivos kirjoitti:
Sinulle Tuom. vastausta! Ei onnistunut Sinun "vetoomus suljetulle osastolle".........................
(Ei vastausta jollekin "eroittelijalle". Kuuluu kameleontti.kerhoon. Keskustelkoot keskenään ne eri nimiset "päät".................)
Mutta? Ihan ammatillisella tasolla? Kun opiskelin aikoinaan sosiaalipsykologiaa, niin kiinnostava teema syntyi ryhmässämme, siitä, mitä professorimme puhui "hulluudesta"! Siis kansankielellä sanoen, hörhöydestä. Ei siitä enempää. Mutta on tullut katseltua ihmisiä ja elämää useista viitekehyksistä.
Terveys-sairaus akseli, uskonto-usko kysymykset, jne. Mutta täällä ei passaa juuri mitään mainita?
Näet, nähty on, että kateelliset pikkusielut ja mielenrajoituksia potevat nousukkaat eivät sellaista kestä?
Siksi omalta taholtani rajoitan kommentointia. Annan vakituisten "hörhöjen" puhua. He opettavat monta asiaa... Ja ainakin sen, että pitää kiittää aina terveydestä! Pitää olla kiitollinen, kun henki, sielu ja ruumis ovat Luojan hyvässä hallinnassa! Kaikkien metkujen ja mutkien, myrskyjen ja maahitsen maailmassa!
Muuten? Joka aamu olet rukouslistalla, Sinä Tuom. Onko tuntunut? Viime päivinä? ja jos on, niin tiedät MIHIN kiitos lähetetään!!tuosta tieteellisestä viitekehyksestä. "Hörhöstely" on minulle leikkisä kielikuva. Mutta tietylle sosiaalirymälle se on haukkumasana, mikä kylläkin vaan huvittaa. Täytyy ottaa huomioon näin sosiaalipsyklogisen orientaation omaksuneena, että useat keskustelijat purskahtelevat nokitusten ihan täysin heterogeensista lähtökohdista. Täytyisi ammati-ihmisten pyrkiä ymmärtämän ja suhtautumaan siltä pohjalta. Mutta kun itse on uskossa, niin se velvoittaa myös ottamaan huomioon potentiaaliset Jumalan mielenmukaiset pyrkimykset, unohtamatta omaakaan inhimilisyyttä. Siis puutteelisuutta, erehtyväisyyttä.
Rukouslista täytyy ehdottomasti olla puolin ja toisin. Yhteinen päämärämme velvoittaa sitä. Ollaan kaikille (?) kaikkea. Sitä, mllätavalla kukin on, ei kaikki aina ymmärrä. Koska se ei monestikaan näy mitenkään hurskaana "voihkintana", koska siihen on liian helppo käydä pilkkaavin sanan kääntein. Olen rukouksissa havainnut näytettynä muualla tiettyjen sielun tilan. Siihen en itse edes uskalla ottaa kantaa. Mutta Jumala, Jeesuksessa on näyttänyt. Sen puoleen pitäisi itsekin ymmärtää suhtautua Jumalisesti. Tarkoittaa, että joskus asiat on julistettava katoilta, mutta usein on pidettävä suu supussa. Vain hengelliset ja taidolliset ymmärtävät, mistä miloinkin on kysymys? - Inhottava realisti
Inter vivos kirjoitti:
Kuten taisin jo kerran todeta, en valuta vettä hanhien selkään. Annan vettä hanhien ja ankkojen juotavaksi, taikka ihmisten tai koirien. Ja annan suolaisia menuja mädäntyneitten höpösaarnojen sekaa, kuten näkyy........... Joten? MIKÄ olisi se sopiva aihe? Ja kenen kanssa? Kyselepä vaikka kamelonttikerholta? Siltä pesee, takuulla!Sain edelliselläkin kerralla sinulta sen verran "mukavaa" palautetta, että yritin tuossa MAINITSEMASSANI ketjussa aloittaa keskustelua alusta uudelleen.
Olettaisin, että kykenet v...uilun ohessa myös keskustelemaankin?
Asetin sinulle seuraavan väitteen:
"Raamattu on moniselitteinen ja se tekijä, joka johtopäätökset Raamatun osasista tekee, on IHMINEN. Juuri tästä johtuvat esim. tulkintaerimielisyydet siitä, mikä Raamatun perimmäinen sanoma on. "
Kun siis MAHDOLLISESTI ehdit, haluaisin kuulla sinun ajatuksesi tuosta heitostani, joka voisi olla vaikkapa lähtökohta EHKÄ seuraavalle dialogille, jossa käsittelisimme profetioita ja niiden logiikkaa & taustoja.
Jos minun kommenttini eivät aina aivan uskontomyönteisimpiä ole, en kyllä sinunkaan kommentointisi tasoa kehu. Tällä palstalla seikkailee mitä erikoisinta persoonaa, enkä oikein usko olevani se kirjoittaja täällä, joka kaikkein epäkohteliaimmin toisille kuittailee. Vai onko asia todella niin?
Jos keskustelu ei kiinnosta, se on sinun valintasi. Minulla on muutakin tekemistä juuri nyt. - Israel ישראל
Inter vivos kirjoitti:
Sinulle Tuom. vastausta! Ei onnistunut Sinun "vetoomus suljetulle osastolle".........................
Muuten? Joka aamu olet rukouslistalla, Sinä Tuom. Onko tuntunut? Viime päivinä? ja jos on, niin tiedät MIHIN kiitos lähetetään!!Sosiaalipsykologiaan ei kuulu mielensairaudet. Joten tempasit melko tarinan jossa ei ole totuutta tippaakaan.
- Inhottava realisti
Tuom. kirjoitti:
tämä "hörhöteema" kiinostaa, kirjoitin aluksi, "kinostaa". Onhan tuota lunta tullut jo luotua. Tai en minä ole sitä luonut, vaan siirtänyt paikasta toiseen, niinkuin hörhöt saattavat parhaimillaan tehdäkin. Asiaan! Siis mikä olikaan se ennusus, mitä ei-hörhönä itseään pitävä I-ealisti haluaisi käsitellä, pohdiskella, ehkä omia enneuniaan esitellen noin vaan niinkuin vaihtoehtoisina futurologisina toteutumisvaihtoehtoina. Ajattelin vaan, että päästäisiin pitkästä aikaa enustelemaan.
Meiltä jäi pahasti kesken jo tuo edellinenkin keskustelu, jossa puhuimme esim. menneistä vuosikymmenistä ja siitä, olivatko ne entiset ajat oikeasti kaikin tavoin idyllisiä vaiko eivät.
En ole muuten käsittääkseni kovin paljon sinullekaan ilkeillyt enkä ole väittänyt olevani vähemmän "hörhö" kuin joku muu. Vai olenko niin tehnyt?
Nyt muu elämä taas kutsuu. - Antti Ateisti
Inhottava realisti kirjoitti:
Sain edelliselläkin kerralla sinulta sen verran "mukavaa" palautetta, että yritin tuossa MAINITSEMASSANI ketjussa aloittaa keskustelua alusta uudelleen.
"Raamattu on moniselitteinen ja se tekijä, joka johtopäätökset Raamatun osasista tekee, on IHMINEN. Juuri tästä johtuvat esim. tulkintaerimielisyydet siitä, mikä Raamatun perimmäinen sanoma on. "
Kun siis MAHDOLLISESTI ehdit, haluaisin kuulla sinun ajatuksesi tuosta heitostani, joka voisi olla vaikkapa lähtökohta EHKÄ seuraavalle dialogille, jossa käsittelisimme profetioita ja niiden logiikkaa & taustoja.
Jos minun kommenttini eivät aina aivan uskontomyönteisimpiä ole, en kyllä sinunkaan kommentointisi tasoa kehu. Tällä palstalla seikkailee mitä erikoisinta persoonaa, enkä oikein usko olevani se kirjoittaja täällä, joka kaikkein epäkohteliaimmin toisille kuittailee. Vai onko asia todella niin?
Jos keskustelu ei kiinnosta, se on sinun valintasi. Minulla on muutakin tekemistä juuri nyt.Inter vivos = M.-L.H. hänen kanssaan keskustelua ei asiallisissa merkeissä synny.
Tuli huomattua juttu jo ajat sitten. - Tuom.
Meiltä jäi pahasti kesken jo tuo edellinenkin keskustelu, jossa puhuimme esim. menneistä vuosikymmenistä ja siitä, olivatko ne entiset ajat oikeasti kaikin tavoin idyllisiä vaiko eivät.
En ole muuten käsittääkseni kovin paljon sinullekaan ilkeillyt enkä ole väittänyt olevani vähemmän "hörhö" kuin joku muu. Vai olenko niin tehnyt?
Nyt muu elämä taas kutsuu.Kysyin vaan ihan rennon asiallisestij a sinun äkemyksiäsi ihan todellisesti kunioittaen. Ei tääsä ennusustelussa siitä ole kysymys. Olet ihan hanskassa ja pyrin oikaisemaan, jos jokin asia hiertää. Mutta ihan vilpittömästi odottaisin sinulta omaa koemustasi teeman mukaisesta aiheesta, kun suurin osa käsittelee ihan muita asiattomia juttuja. Sinulla täytyy olla ihan oma kokemuksesi teeman mukaisesta , kokemuksista ennustuksista, profetiosta, unista. Kyllähän siunkin seutukuntasi mummot ovat ennen vanhaan nähneet tulevia. Saattaa että minunkin mummnoni on sieltäpäin kotoisin. Todennäköisesti onkin. Mistä sen tietää mitä yhteisiä juuria niitä onkaan?
- Ufoukko
Antti Ateisti kirjoitti:
Inter vivos = M.-L.H. hänen kanssaan keskustelua ei asiallisissa merkeissä synny.
Tuli huomattua juttu jo ajat sitten.Inter vivos on tyypillinen uskis. Muut ei oo mitään, se on mielestään aina ja kaikessa oikeessa.
- Tuom.
Israel ישראל kirjoitti:
Sosiaalipsykologiaan ei kuulu mielensairaudet. Joten tempasit melko tarinan jossa ei ole totuutta tippaakaan.
elämän ongema-alueet kuuluu nimenomaan sosiaalipsykologiaan, mutta erityisesti kontekstissa vuorovaikutuksen kautta suhteessa muihin ihmisiin. Myös sosiologia on kiinnostunut mielisairausista, kun niissä havaitaan yhteiskunallisia ulottuvuuksia.,Mutta psykiatrinen lääketiede ja kliininen psykologia ovat juuri
keskittyneet niihin yksilöasolla. Psykiatriset sairaanhoitajat ja koulutetut psykoanalyytikot ovat tietysti yksilötasolla ammati-ihmisiä hoitotasolla, lisäksi siis muidenkin terapiakoulutuksen saaneet.
Millaista luentoa olet vailla? Kai siellä Wikipedaissakin on jotain perustietoa? Nyt vaan opiskelemaan sosiaalipsykologiaa, niin sieltä saattaa tulla esiin mitä kummallisimpia inhimillisiä ongelmia, mielisairauksiakin! Hui! - nollanollanolla
Sain edelliselläkin kerralla sinulta sen verran "mukavaa" palautetta, että yritin tuossa MAINITSEMASSANI ketjussa aloittaa keskustelua alusta uudelleen.
Jos keskustelu ei kiinnosta, se on sinun valintasi. Minulla on muutakin tekemistä juuri nyt.Inhottavalle R:lle
Joo, sanoit silloin.... että kysymykseni "ovat koomisia" ja muut esitykset "hupaisia". Koska jatkossakaan en usko fiksumpai (sinun kategoriassasi) esittämään, niin on viisasta kohteliaasti sano: hyvät jatkot.
Praktisestikin, sillä kun työt ja velvoitteet kutsuvat, ne menevät etusijalle verbaalisen jauhamisen.
Täällä ovat uskolliset palstan kunkut, PääOpettajat ja kaikki "miles gloriosus" yrittäjät!
Varmaan he ovat mieluista dialogi-väkeä? On atte ateistia, on sitä ja tätä sanaseppoa!
Nyt siis! Iloista menoa ja meininkiä! Jos on kysyttävää, nin takuuvarmasti Kameleontti-kerho vastaa!
Jos ei entiset "päät" osaa, niin kyllä takurien hatuista uusia lentää... :) - cerebrum
Tuom. kirjoitti:
elämän ongema-alueet kuuluu nimenomaan sosiaalipsykologiaan, mutta erityisesti kontekstissa vuorovaikutuksen kautta suhteessa muihin ihmisiin. Myös sosiologia on kiinnostunut mielisairausista, kun niissä havaitaan yhteiskunallisia ulottuvuuksia.,Mutta psykiatrinen lääketiede ja kliininen psykologia ovat juuri
keskittyneet niihin yksilöasolla. Psykiatriset sairaanhoitajat ja koulutetut psykoanalyytikot ovat tietysti yksilötasolla ammati-ihmisiä hoitotasolla, lisäksi siis muidenkin terapiakoulutuksen saaneet.
Millaista luentoa olet vailla? Kai siellä Wikipedaissakin on jotain perustietoa? Nyt vaan opiskelemaan sosiaalipsykologiaa, niin sieltä saattaa tulla esiin mitä kummallisimpia inhimillisiä ongelmia, mielisairauksiakin! Hui!Kiva kun vastasit tuolle, joka pokkana yrittää väittää, ettei sosiaalipsykolgiassa kajota mm. "hulluuden" väitteisiin? Ihan perusopetukseen - kaikissa yhteiskuntatieteissä - kuuluu tentittävä aine: yhteiskuntatieteiden historia, alkaen länsimaisen ajattelun taustajuurista!
Erilaisia filosofisia suuntauksia, niiden oppi-isiä, jne. Puhumattakaan kun opiskelee terveyden ja sairauden, terapian ym. aineita: psykologiaa, psykiatriaa, terapiasuuntauksia.
Missä ihmeen "pimentolassa" tuokin Israel oikein muhii? Sitä kameleonttikerhon jatketta se on.
Se kerho on raakkuva varislauma, korppikerho, aina nokkimassa ja vielä päin honkia! No, valheista tuntuu sikiävän valhetta ja pimeyttä. Se vain aina "kehittyy". Törkyisemmäksi siis.
No, se siitä. Kaikkea aikansa. Jatkakoot villi-ihmiset ja hörhöt täällä iloista piirileikkiään, kyllä
siitä lopuksi oikein HYVÄ tulee! Miles gloriosus - tyyliin. - yksin armosta
Jos keskustelu ei kiinnosta, se on sinun valintasi. Minulla on muutakin tekemistä juuri nyt.No hei. Kaikesta huolimatta koetan Sinulle vastata.
Katsopa Jeesusta. Mitä Hän teki? Paransi sairaita, rohkaisi alaspainettuja, söi syntisten seurassa. Opetti. Jokainen, joka Häntä kosketti parantuakseen, parani. Jokainen, joka pyysi apua, sai avun.
Ne, jotka eivät pyytäneet, eivät saaneet. Joskus toiset auttoivat. Toivat Jeesuksen luo, joskus joku ei osannut pyytää apua, mutta Jeesus näki sydämen, ja auttoi.
Aika kummallinen tilanne, mies on silminnähden sairas, ja Jeesus kysyy: Mitä sinä tahdot, että minä sinulle tekisin?
Missä tahansa Jeesus liikkui, ihmiset seurasivat. Toiset mielenkiinnosta, toiset vihasta, jotkut r a k k a u d e s t a. Sillä joka on paljon saanut anteeksi, rakastaa paljon, sanoi Jeesus.
Nuo rakkaudesta seuraavat olivat Todellisia Opetuslapsia. He jäljittelivät Mestariaan. He halusivat tulla kaikessa sellaiseksi kuin Hän.
Simon Pietari uhosi: voisin vaikka kuolla tähtesi! Mutta kohta itki kyvyttömyyttään seurata niin kuin halusi.
Mitä Jeesus teki?
Juuri tämän, Pietarin, jonka Omavoimaisuus oli Hävinnyt, Hän asetti saarnaamaan! Juuri tämä, Pietari, sai sanat: Ruoki minun lampaitani, ruoki minun karitsoitani. Sillä Jeesus tiesi, hän ei i t s e siihen pysty.
Pietarin pää kumartui: Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.
Vielä tänäänkin Jumala valitsee ne, jotka ovat arkana Hänen edessään. Tietäen, että halu seurata ja kyetä moneen on paljon suurempi kuin olemassaoleva kyky ja voima. Ja heidät Hän haluaa täyttää omalla voimallaan.
Siksi Pietariksi haluavan (tai kenen tahansa todelliseksi opetuslapseksi haluavan) on koettava pettymysten laaksot ja onnistumisten kukkulat ja huomattava: Jumalan voima ei lepää omassa kyvyssä hoitaa asioita vaan luottamuksessa Jumalaan.
Pietari käveli veden päällä - tasan niin kauan kuin hän katsoi Jeesukseen.
Näin on meidän uskovienkin kohdalla. Jos katse alkaa kääntyä, alkaa uppoaminen.
Raamattu on tarkoitettu rinnalla kulkijaksi ja Valoksi tiellä, jossa s e u ra t a a n Jeesusta.
Raamattua voidaan tulkita ilman seuraamista. - Inhottava realisti
yksin armosta kirjoitti:
No hei. Kaikesta huolimatta koetan Sinulle vastata.
Katsopa Jeesusta. Mitä Hän teki? Paransi sairaita, rohkaisi alaspainettuja, söi syntisten seurassa. Opetti. Jokainen, joka Häntä kosketti parantuakseen, parani. Jokainen, joka pyysi apua, sai avun.
Ne, jotka eivät pyytäneet, eivät saaneet. Joskus toiset auttoivat. Toivat Jeesuksen luo, joskus joku ei osannut pyytää apua, mutta Jeesus näki sydämen, ja auttoi.
Aika kummallinen tilanne, mies on silminnähden sairas, ja Jeesus kysyy: Mitä sinä tahdot, että minä sinulle tekisin?
Missä tahansa Jeesus liikkui, ihmiset seurasivat. Toiset mielenkiinnosta, toiset vihasta, jotkut r a k k a u d e s t a. Sillä joka on paljon saanut anteeksi, rakastaa paljon, sanoi Jeesus.
Nuo rakkaudesta seuraavat olivat Todellisia Opetuslapsia. He jäljittelivät Mestariaan. He halusivat tulla kaikessa sellaiseksi kuin Hän.
Simon Pietari uhosi: voisin vaikka kuolla tähtesi! Mutta kohta itki kyvyttömyyttään seurata niin kuin halusi.
Mitä Jeesus teki?
Juuri tämän, Pietarin, jonka Omavoimaisuus oli Hävinnyt, Hän asetti saarnaamaan! Juuri tämä, Pietari, sai sanat: Ruoki minun lampaitani, ruoki minun karitsoitani. Sillä Jeesus tiesi, hän ei i t s e siihen pysty.
Pietarin pää kumartui: Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.
Vielä tänäänkin Jumala valitsee ne, jotka ovat arkana Hänen edessään. Tietäen, että halu seurata ja kyetä moneen on paljon suurempi kuin olemassaoleva kyky ja voima. Ja heidät Hän haluaa täyttää omalla voimallaan.
Siksi Pietariksi haluavan (tai kenen tahansa todelliseksi opetuslapseksi haluavan) on koettava pettymysten laaksot ja onnistumisten kukkulat ja huomattava: Jumalan voima ei lepää omassa kyvyssä hoitaa asioita vaan luottamuksessa Jumalaan.
Pietari käveli veden päällä - tasan niin kauan kuin hän katsoi Jeesukseen.
Näin on meidän uskovienkin kohdalla. Jos katse alkaa kääntyä, alkaa uppoaminen.
Raamattu on tarkoitettu rinnalla kulkijaksi ja Valoksi tiellä, jossa s e u ra t a a n Jeesusta.
Raamattua voidaan tulkita ilman seuraamista.Nyt väsyttää sen verran paljon, ettei oikeastaan huvita kommentoida mitään.
Inter vivosin toimintaa pidän enimmäkseen säälittävänä. Jotenkin kummasti hänenkin nimimerkkinsä näyttää vaihtuilevan; viimeisin on tuo nollanollanolla.
Kukin kuitenkin taaplaa tyylillään. - Säälittävien kerhost
Nyt väsyttää sen verran paljon, ettei oikeastaan huvita kommentoida mitään.
Inter vivosin toimintaa pidän enimmäkseen säälittävänä. Jotenkin kummasti hänenkin nimimerkkinsä näyttää vaihtuilevan; viimeisin on tuo nollanollanolla.
Kukin kuitenkin taaplaa tyylillään.Onko joku, joka voisi ilmoittautua ei-säälittäväksi?
Niin inhottava realisti kuin kaikki toistekin.
Kuka klinkkaa mihinkin suuntaan,
kuka höyryää ja houruaa mitenkin?
Kaikki. 100 % säälittäviä, surkimuksia.
Jo ette ennen sitä tienneet, niin teitä opetettiin?
Juuri mitä toisissa näette,
sitä olette itsekin.
Vanha viisaus sanoo:
toiset ihmiset ovat kuin peili, katselet heissä itseäsi....
Ne, jotka tämän ovat jo kauan tieneet,
eivät enää edes yritä olla ulkokultaisia.
Te säälittävät ulkokultaiset, tekopyhät ja fariseukset.
Luulette olevanne muita parempia,
mutta kasvaakaa luuloissanne tosiasioiden tietoisuuteen.
Tai olkaa kasvamatta.
Haudassa ei enää voi kehittyä, eikä ole tarpeen?
Siellä kaikki ovat säälittäviä
matojen syötävänä olevia,
mutta mitä muuta?
Matojen ruoaksi joutumisen puolestako täällä
yritätte kiillottaa omaa imagoanne?
Kehua, kuinka sivistyneitä olette?
Kuinka viisaita olette?
Kuinka hyväkäytöksisiä?
Kuin onnistunteita,
aina "onnistuneempia" kuin tuo, ja tuo, ja tuo!
Hyi mitä tekopyhyyttä, omakehua!
Madoille kelpaavaa. - yksin armosta
Säälittävien kerhost kirjoitti:
Onko joku, joka voisi ilmoittautua ei-säälittäväksi?
Niin inhottava realisti kuin kaikki toistekin.
Kuka klinkkaa mihinkin suuntaan,
kuka höyryää ja houruaa mitenkin?
Kaikki. 100 % säälittäviä, surkimuksia.
Jo ette ennen sitä tienneet, niin teitä opetettiin?
Juuri mitä toisissa näette,
sitä olette itsekin.
Vanha viisaus sanoo:
toiset ihmiset ovat kuin peili, katselet heissä itseäsi....
Ne, jotka tämän ovat jo kauan tieneet,
eivät enää edes yritä olla ulkokultaisia.
Te säälittävät ulkokultaiset, tekopyhät ja fariseukset.
Luulette olevanne muita parempia,
mutta kasvaakaa luuloissanne tosiasioiden tietoisuuteen.
Tai olkaa kasvamatta.
Haudassa ei enää voi kehittyä, eikä ole tarpeen?
Siellä kaikki ovat säälittäviä
matojen syötävänä olevia,
mutta mitä muuta?
Matojen ruoaksi joutumisen puolestako täällä
yritätte kiillottaa omaa imagoanne?
Kehua, kuinka sivistyneitä olette?
Kuinka viisaita olette?
Kuinka hyväkäytöksisiä?
Kuin onnistunteita,
aina "onnistuneempia" kuin tuo, ja tuo, ja tuo!
Hyi mitä tekopyhyyttä, omakehua!
Madoille kelpaavaa.Rakas Maija-Liisa!
Olet loistava verbalisti. Tiesithän sen? Ihailen kykyäsi pukeutua monenlaiseen viittaan, tarkoitan tekstiesi monenkirjavuutta ja lahjakkuutta. Mieleen on jäänyt Elämä-puheenvuorosi IR:lle sekä monet loistavat runot.
Olet kirjallisesti todella lahjakas. - Inhottava realisti
yksin armosta kirjoitti:
Rakas Maija-Liisa!
Olet loistava verbalisti. Tiesithän sen? Ihailen kykyäsi pukeutua monenlaiseen viittaan, tarkoitan tekstiesi monenkirjavuutta ja lahjakkuutta. Mieleen on jäänyt Elämä-puheenvuorosi IR:lle sekä monet loistavat runot.
Olet kirjallisesti todella lahjakas.Multinikkeilyä harrastava Maija-Liisa voisi kuitenkin tutkiskella ajoittain myös omiakin toimiaan.
Se, ettei omia toimiansa & sanojaan ja niiden vaikutusta näe, on ominaisuus, jonka useimmiten havaitsen alakouluikäisissä oppilaissani. Tai, pikemminkin osassa heistä. Onneksi.
Ajoittain tulee ehkä höyryttyä ja kärjistettyä. En kiellä sitä. Se, ettei omia ajatuksiaan pysty analyyttisesti tutkimaan on ominaisuus, joka meissä kaikissa on.
Asiallisen pohdinnan vältteleminen ja erityisesti v...uilu päin naamaa on ominaisuus, jota ei uskovaisesta ihmisestä odottaisi välttämättä löytävänsä. - yksin armosta
Multinikkeilyä harrastava Maija-Liisa voisi kuitenkin tutkiskella ajoittain myös omiakin toimiaan.
Se, ettei omia toimiansa & sanojaan ja niiden vaikutusta näe, on ominaisuus, jonka useimmiten havaitsen alakouluikäisissä oppilaissani. Tai, pikemminkin osassa heistä. Onneksi.
Ajoittain tulee ehkä höyryttyä ja kärjistettyä. En kiellä sitä. Se, ettei omia ajatuksiaan pysty analyyttisesti tutkimaan on ominaisuus, joka meissä kaikissa on.
Asiallisen pohdinnan vältteleminen ja erityisesti v...uilu päin naamaa on ominaisuus, jota ei uskovaisesta ihmisestä odottaisi välttämättä löytävänsä.Täytyy sanoa, että oli mukava eilen Sinulle kirjoittaa ja muutenkin lukea kaikkia noita tekstejäsi. Oletko ollut kauankin? Miten ihmeessä tälle palstalle päädyit?
Omia "murujani" näin vuosien tauon jälkeen ja ilo oli molemminpuolinen. Kehaisikin joku, ja toinen sanoi pitävänsä piirrättämiäni vihkoja edelleen tallessa. Jippii!!
Olet varmaan loisto-ope. Kunnioitan, mitä olet sanonut uskonnon opetuksestasi. - peikko_poika
cerebrum kirjoitti:
Kiva kun vastasit tuolle, joka pokkana yrittää väittää, ettei sosiaalipsykolgiassa kajota mm. "hulluuden" väitteisiin? Ihan perusopetukseen - kaikissa yhteiskuntatieteissä - kuuluu tentittävä aine: yhteiskuntatieteiden historia, alkaen länsimaisen ajattelun taustajuurista!
Erilaisia filosofisia suuntauksia, niiden oppi-isiä, jne. Puhumattakaan kun opiskelee terveyden ja sairauden, terapian ym. aineita: psykologiaa, psykiatriaa, terapiasuuntauksia.
Missä ihmeen "pimentolassa" tuokin Israel oikein muhii? Sitä kameleonttikerhon jatketta se on.
Se kerho on raakkuva varislauma, korppikerho, aina nokkimassa ja vielä päin honkia! No, valheista tuntuu sikiävän valhetta ja pimeyttä. Se vain aina "kehittyy". Törkyisemmäksi siis.
No, se siitä. Kaikkea aikansa. Jatkakoot villi-ihmiset ja hörhöt täällä iloista piirileikkiään, kyllä
siitä lopuksi oikein HYVÄ tulee! Miles gloriosus - tyyliin.tähän aiheeseenne, mutta koska se hipoo alaani, niin voin mainita suoraan, että sosiaalipsykologiaan ei kuulu todellakaan mielisairaudet eikä niiden diagnosointi, sillä se kuuluu psykiatriaan ja se taas on lääketieteellinen eikä sosiologinen alue.
- peikko_poika
yksin armosta kirjoitti:
Täytyy sanoa, että oli mukava eilen Sinulle kirjoittaa ja muutenkin lukea kaikkia noita tekstejäsi. Oletko ollut kauankin? Miten ihmeessä tälle palstalle päädyit?
Omia "murujani" näin vuosien tauon jälkeen ja ilo oli molemminpuolinen. Kehaisikin joku, ja toinen sanoi pitävänsä piirrättämiäni vihkoja edelleen tallessa. Jippii!!
Olet varmaan loisto-ope. Kunnioitan, mitä olet sanonut uskonnon opetuksestasi.En ole kuin muutaman kerran vastata täällä, ja mielestäni aiheellisesti ketään loukkaamatta, niin heti joku Marja-Liisa on haukkumassa minua 100%:sti säälittäväksi.
Omistaako tuo Marja-Liisa tämän palstan, vai onko hän jokin määrääjä täällä vai millä oikeudella hän tulee esimerkiksi minua haukkumaan ja nimittelemään. Uskaltaako hän edes vastata itse tuohon väitteeseensä ja todistaa sen. - Erakon majoilta
yksin armosta kirjoitti:
Täytyy sanoa, että oli mukava eilen Sinulle kirjoittaa ja muutenkin lukea kaikkia noita tekstejäsi. Oletko ollut kauankin? Miten ihmeessä tälle palstalle päädyit?
Olet varmaan loisto-ope. Kunnioitan, mitä olet sanonut uskonnon opetuksestasi.Mitä te oikein etsitte?
Profeettaako?
”Profeettaako katsomaan? Ihmistäkö; hienoiin vaatteisiin puettua? Katso hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa...”
”..mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen sanoen.: me soitimme huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä ja te ette valittaneet.”
”Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: Hänessä on riivaaja... Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo ja he sanovat: Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää.” (Jeesuksen puheesta, Matteus 11:8-19)
”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet, ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.” (Room 3:23)
”Poissa ovat hurskaat maasta, eikä oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät verkolla toinen toistansa. Pahatekoon molemmin käsin! Sitä taidolla tekemään! Päämies vaatii, tuomari maksusta tuomitsee..."
"Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin kuin ohdakepensas."" Miika 7: 2-4.
Mitä? Joka realisti on, lukee...
Joskus ihmisten sisällisen kuonan kaatopaikoilta voi löytää pois heitetyn Cuccin taikka Pradan merkkituotteen jäänteen, joskus Villeroy & Boch arvoporsliinia; kahvikupin ilman korvaa? Joskus Rolexin kellon kuoret. ... Merkkituotteita, mutta käytössä kuluneet, rikkoutuneet...
Joka täällä etsii totuutta, näkee sen verran tekstisontaa, että alkaa arvostaa jotakin puhdasta, kaunista, hiljaista ja pysyvää. Raamattua. Jumalan Hengen läsnäoloa. Jeesuksen ystävyyttä, Jumalan puhekumppanuutta...
________________________________________________________________________________
Hautaa, matojen maailmaa varten ei ole kehittymistavoitetta. Madoille kelpaa niin hurskas kuin jumalatonkin kroppa. Mutta taivasta varten? Sitä varten ei voi kehittyä, on saatava Uusi Luomus, joka sinne kelpaa. Armosta. Yksin armosta. Eikä se tavoittele ihmisten kiitosta ja sympatioita? Aitous riittää. Kolhiintunut kelpaa. Puhdistuminen on tarpeen. - Inhottava realisti
Erakon majoilta kirjoitti:
Mitä te oikein etsitte?
Profeettaako?
”Profeettaako katsomaan? Ihmistäkö; hienoiin vaatteisiin puettua? Katso hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa...”
”..mihin minä vertaan tämän sukupolven? Se on lasten kaltainen, jotka istuvat toreilla ja huutavat toisilleen sanoen.: me soitimme huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä ja te ette valittaneet.”
”Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: Hänessä on riivaaja... Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo ja he sanovat: Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää.” (Jeesuksen puheesta, Matteus 11:8-19)
”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet, ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.” (Room 3:23)
”Poissa ovat hurskaat maasta, eikä oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät verkolla toinen toistansa. Pahatekoon molemmin käsin! Sitä taidolla tekemään! Päämies vaatii, tuomari maksusta tuomitsee..."
"Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin kuin ohdakepensas."" Miika 7: 2-4.
Joskus ihmisten sisällisen kuonan kaatopaikoilta voi löytää pois heitetyn Cuccin taikka Pradan merkkituotteen jäänteen, joskus Villeroy & Boch arvoporsliinia; kahvikupin ilman korvaa? Joskus Rolexin kellon kuoret. ... Merkkituotteita, mutta käytössä kuluneet, rikkoutuneet...
Joka täällä etsii totuutta, näkee sen verran tekstisontaa, että alkaa arvostaa jotakin puhdasta, kaunista, hiljaista ja pysyvää. Raamattua. Jumalan Hengen läsnäoloa. Jeesuksen ystävyyttä, Jumalan puhekumppanuutta...
________________________________________________________________________________
Hautaa, matojen maailmaa varten ei ole kehittymistavoitetta. Madoille kelpaa niin hurskas kuin jumalatonkin kroppa. Mutta taivasta varten? Sitä varten ei voi kehittyä, on saatava Uusi Luomus, joka sinne kelpaa. Armosta. Yksin armosta. Eikä se tavoittele ihmisten kiitosta ja sympatioita? Aitous riittää. Kolhiintunut kelpaa. Puhdistuminen on tarpeen.Minä etsin sellaista ihmistä, joka rohkenisi uskoaan ja sen seurauksia jollakin tavoin tarkastella. Kyllä minun nähdäkseni omien toimien taustoja pitäisi uskaltaa kriittisestikin pohtia. Jokainen meistä on lisäksi oman henkilöhistoriansa "tuote". Koskee luonnollisesti myös minua.
Olen törmännyt valtavaan määrään höpöttäjiä ja tyhjänjauhajia. Olen törmännyt tiukkapipoisiin fanaatikkoihin, jotka kieltäytyvät näkemästä omissa ajatuksissaan edes pientä erehtymisen mahdollisuutta.
ONNEKSI olen törmännyt myös muutamiin mukaviin ihmisiin, joilla ehkä on tä'ysin erilainen elämänkatsomus kuin minulla, mutta joiden kanssa kuitenkin voi keskustella ja ajoittain vaihtaa ajatuksia jopa jostakin muustakin kuin uskonnosta. Kiitos teille, esim. yksin armosta, suomun lapsi, Tuom. ja Elisa.
Internet-keskustelu vääristää totuutta. Mielipide-erot kasvavat paljon suuremmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Tämä asia unohtuu ajoittain ihan meiltä jokaiselta.
Ja kyllä: minä ihan oikeasti uskon, että jotkut ovat täällä keskustelemassa. Ja jotkut HALUAVAT keskustella eivätkä vain sotkea kaikkia asioita sekaisin.
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt. - Inhottava realisti
Erakon majoilta kirjoitti:
Mitä te oikein etsitte?
Profeettaako?
Hautaa, matojen maailmaa varten ei ole kehittymistavoitetta. Madoille kelpaa niin hurskas kuin jumalatonkin kroppa. Mutta taivasta varten? Sitä varten ei voi kehittyä, on saatava Uusi Luomus, joka sinne kelpaa. Armosta. Yksin armosta. Eikä se tavoittele ihmisten kiitosta ja sympatioita? Aitous riittää. Kolhiintunut kelpaa. Puhdistuminen on tarpeen.Minä etsin sellaista ihmistä, joka rohkenisi uskoaan ja sen seurauksia jollakin tavoin tarkastella. Kyllä minun nähdäkseni omien toimien taustoja pitäisi uskaltaa kriittisestikin pohtia. Jokainen meistä on lisäksi oman henkilöhistoriansa "tuote". Koskee luonnollisesti myös minua.
Olen törmännyt valtavaan määrään höpöttäjiä ja tyhjänjauhajia. Olen törmännyt tiukkapipoisiin fanaatikkoihin, jotka kieltäytyvät näkemästä omissa ajatuksissaan edes pientä erehtymisen mahdollisuutta.
ONNEKSI olen törmännyt myös muutamiin mukaviin ihmisiin, joilla ehkä on tä'ysin erilainen elämänkatsomus kuin minulla, mutta joiden kanssa kuitenkin voi keskustella ja ajoittain vaihtaa ajatuksia jopa jostakin muustakin kuin uskonnosta. Kiitos teille, esim. yksin armosta, suomun lapsi, Tuom. ja Elisa.
Internet-keskustelu vääristää totuutta. Mielipide-erot kasvavat paljon suuremmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Tämä asia unohtuu ajoittain ihan meiltä jokaiselta.
Ja kyllä: minä ihan oikeasti uskon, että jotkut ovat täällä keskustelemassa. Ja jotkut HALUAVAT keskustella eivätkä vain sotkea kaikkia asioita sekaisin.
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt. - Inhottava realisti
Minä etsin sellaista ihmistä, joka rohkenisi uskoaan ja sen seurauksia jollakin tavoin tarkastella. Kyllä minun nähdäkseni omien toimien taustoja pitäisi uskaltaa kriittisestikin pohtia. Jokainen meistä on lisäksi oman henkilöhistoriansa "tuote". Koskee luonnollisesti myös minua.
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt.Piti olla "sumun lapsi"...
- Inhottava realisti
Minä etsin sellaista ihmistä, joka rohkenisi uskoaan ja sen seurauksia jollakin tavoin tarkastella. Kyllä minun nähdäkseni omien toimien taustoja pitäisi uskaltaa kriittisestikin pohtia. Jokainen meistä on lisäksi oman henkilöhistoriansa "tuote". Koskee luonnollisesti myös minua.
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt.Piti olla "sumun lapsi"...
- .
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt.Olet löytänyt sananvaihtokavereita! Ole iloinen, muutkin ovat siitä iloisia.
Mitään ihme-ihmisiä tuskin nettipalstoilla löytyy, mutta onneksi ihan aitoja ihmisiä, ystäviäkin, jopa aitoja uskiksia on täällä. Suomessakin. Ei fanaatikkoja, ei yksisilmäisiä kyklooppi-mörkäjä, vaan jotka ovat sivistyneitäkin, opinneet muutakin kuin Raamattunsa, osaavat muutakin kuin soittaa suutaan....
Ole onnellinen, ja jatka em:n kanssa; he ovat tosiaan aika lähellä HYVÄN uskovan mallia. Arosta heitä, jatka asiallista keskustelua, älä odota liikoja savai-ihmisiltä.
Hyvät jatkot! - * * *
Piti olla "sumun lapsi"...
Jotkut ovat privat-monopoli nimeltään ja
prakitselta tasoltaan
Inhottava Resonanssi.
Ja tältä kukkulalta sanovat:
Sinä Inhottava Turbulenssi!
Ja tuo ja tuo ja tuokin!
Oi, mitä minä näen tältä omalta hyvältä kukkultani!
Toisia kaltaisiani! Ja ne minä lytistän...
Mutta jos joku Inhottava Pasianssi sanoo
kukkulalle: tule alas, kaikki me inhottavia olemme
taikka emme ole...
niin mitä?
Auspicium melioris aevi.
Ja turbulenssi, pasianssi, ja kaikki muut menivät kotiinsa,
ja Inhottava Resonanssi jäi kukkulalleen
vahtimaan taa uusia
kupruja
joita resonoida....
Ja unohtavat Inhottava realisti kirjoitti:
Profeettoja en odota löytäväni. Jos sellainen eteen tulee, olen yllättynyt.ihmisillä on monenlaisia eri motiiveja mielipiteensä ilmaisuun.
Se käy ilmi tästäkin ketjusta.
Lähtökohta on tietysti ilmaista se oma mielipide johonkin asiaan, mutta sitten on muutakin, ehkä monelle tiedostamatonta motiivia sanoa jotakin.
Puhtaan tiedonvälittämisen lisäksi, moni taitaa sortua oman itsetuntonsa pönkittämiseen vähättelemällä muiden sanomisia ja siten kai sitten koetaan itse olevan jotenkin muita etevämpiä.
Joillakin taas painottuu hauskanpito toisten kustannuksella, itse asiasisältöä ei niin vakavasti oteta (se tosin ei tällä palstalla ole niin ihmekkään).
Keskusteluissa täällä ja elämässä yleensä on aina helpompi rikkoa kuin rakentaa.
En tiedä mutta jotenkin tuntuu, että joilakin taitaa olla jopa narsistista halua tuoda itseään esille kirjoittamalla mahdollisimman paljon. Onko heillä sitten senkummemmin mitään olellista uutta sanottavaa???
Keskustelupalstat tarjoavat ihmisille purkaa ulos omaa pahaa oloaan ja tyytymättömyyttään, joskus myös tyytyväisyyttäkin.
Eräänlaista mielen "avohoitoa" ja lääkitsemistä siis koko kirjoittelu.
Ps. tuo "suomun lapsi" oli hyvä! Ehkä se vielä joskus herää eloon...- Tuom.
peikko_poika kirjoitti:
tähän aiheeseenne, mutta koska se hipoo alaani, niin voin mainita suoraan, että sosiaalipsykologiaan ei kuulu todellakaan mielisairaudet eikä niiden diagnosointi, sillä se kuuluu psykiatriaan ja se taas on lääketieteellinen eikä sosiologinen alue.
on eri asia kuin tieteellinen problematisointi. Varsinkin yhteiskuntatieteessä "hulluuta" voidaan tutkia ihan kuin mitä tahasa inhimilisen käytöksen joko yksilöllisenä tai yhteisöllisenä tuotteena. Sitä paitsi tuo diagnosointi voitaisiin hyvinkin perustellusti asettaa sosiaalpsykologien tutkimusongelmaksi. Hulluus on hyvinkin eri yeiskuntajärjestelmien ja kulttuurien vaihtelevien normien määriteltävissä.
Yhteiskuntatyypistä riippuen mielisairaus diagnosoidaan eritavalla tai jätetään diagnosoimatta. Muta jos on lukenut vain "hoito-oppia"(hoitotieteessä taas opiskellaan laajemmin) tai lääketiedettä, niin tietysti käsitteen kapea-alaisuuden ymmärtää. Opiskele edes filosofiaa inhimillisen käyttäytymisen tai ajattelun luonteesta, niin ehkä tuo käsitteen määrittelyn rajapinnat aukeaa? Muuten lääkäreidenkin olisi hyvä opiskella sosiaalipsykologiaa, niin ehkä osaisivat kohdata potilaita empaattisemmin.
Tai sitten lukaise vaikka Foucaultin jokin teos, mm. miten psykiatriaa lähestytään yhteiskunnallisesta kontekstista ja erityisen diagnostisesti, kriittisesti. Eri tieteen aloilla on tietysti "sovitusti" erilaisia käsityksiä käsitteistään. Iänikuinen ongelmanasettelu: Yksilön vai yhteisön ongelma, lääketieteellinen vai käyttäytymistieteellinen ongelma.
Ja sitten psykogeille vinkiksi, voisivat opiskella enempi pahuuden psykologiaa. - Inhottava realisti
sumunlapsi kirjoitti:
ihmisillä on monenlaisia eri motiiveja mielipiteensä ilmaisuun.
Se käy ilmi tästäkin ketjusta.
Lähtökohta on tietysti ilmaista se oma mielipide johonkin asiaan, mutta sitten on muutakin, ehkä monelle tiedostamatonta motiivia sanoa jotakin.
Puhtaan tiedonvälittämisen lisäksi, moni taitaa sortua oman itsetuntonsa pönkittämiseen vähättelemällä muiden sanomisia ja siten kai sitten koetaan itse olevan jotenkin muita etevämpiä.
Joillakin taas painottuu hauskanpito toisten kustannuksella, itse asiasisältöä ei niin vakavasti oteta (se tosin ei tällä palstalla ole niin ihmekkään).
Keskusteluissa täällä ja elämässä yleensä on aina helpompi rikkoa kuin rakentaa.
En tiedä mutta jotenkin tuntuu, että joilakin taitaa olla jopa narsistista halua tuoda itseään esille kirjoittamalla mahdollisimman paljon. Onko heillä sitten senkummemmin mitään olellista uutta sanottavaa???
Keskustelupalstat tarjoavat ihmisille purkaa ulos omaa pahaa oloaan ja tyytymättömyyttään, joskus myös tyytyväisyyttäkin.
Eräänlaista mielen "avohoitoa" ja lääkitsemistä siis koko kirjoittelu.
Ps. tuo "suomun lapsi" oli hyvä! Ehkä se vielä joskus herää eloon...Minulla on ollut teknisiä ongelmia koneeni kanssa. Vastausten lähettäminen kirjoituksiin on jostakin syystä tökkinyt. Vastaus ei ole ensin millään lähtenyt, mutta on sitten jostakin syystä enimmillään mennytkin perille jopa useampia kertoja.
Ehkäpä koneenikin yrittää viestiä, että olisi parempi jättää kirjoittelu vähemmälle? - Inhottava realisti
* * * kirjoitti:
Jotkut ovat privat-monopoli nimeltään ja
prakitselta tasoltaan
Inhottava Resonanssi.
Ja tältä kukkulalta sanovat:
Sinä Inhottava Turbulenssi!
Ja tuo ja tuo ja tuokin!
Oi, mitä minä näen tältä omalta hyvältä kukkultani!
Toisia kaltaisiani! Ja ne minä lytistän...
Mutta jos joku Inhottava Pasianssi sanoo
kukkulalle: tule alas, kaikki me inhottavia olemme
taikka emme ole...
niin mitä?
Auspicium melioris aevi.
Ja turbulenssi, pasianssi, ja kaikki muut menivät kotiinsa,
ja Inhottava Resonanssi jäi kukkulalleen
vahtimaan taa uusia
kupruja
joita resonoida....
Ja unohtavatEhdoton Totuus (Koska haluan niin)
On vain Musta ja Valkoinen.
Ja katso, se on
oikein.
Koska MINÄ uskon niin.
Toiset ovat väärässä,
MINÄ oikeassa.
Ja katso, se on
oikein.
Koska MINÄ toivon niin.
Ja muutamalla latinankielen termillä minä väännän
pronssin kullaksi ja
puuvillan silkiksi.
Ja se on OIKEIN!
Koska MINÄ haluan niin.
Runoiluni taso on aina ollut onnetonta ja suoraan verrannollista yleiseen älyn puutteeseeni. Tästä huolimatta katsoin asiakseni minäkin tuottaa jotakin lukioaikojeni hengessä, koska se näyttää olevan täällä yleistymässä oleva tapa.
Itse asiassa olen joskus haaveillut kirjoittamisesta laajemmassakin merkityksessä, mutta haaveeksi on jäänyt. Lahjat eivät riitä ja ideat osoittautuivat kopioiksi. Kaunokirjallisuus tosin kiehtoo allekirjoittanutta enemmän kuin tietokirjallisuus. - yksin armosta
Ehdoton Totuus (Koska haluan niin)
On vain Musta ja Valkoinen.
Ja katso, se on
oikein.
Koska MINÄ uskon niin.
Toiset ovat väärässä,
MINÄ oikeassa.
Ja katso, se on
oikein.
Koska MINÄ toivon niin.
Ja muutamalla latinankielen termillä minä väännän
pronssin kullaksi ja
puuvillan silkiksi.
Ja se on OIKEIN!
Koska MINÄ haluan niin.
Runoiluni taso on aina ollut onnetonta ja suoraan verrannollista yleiseen älyn puutteeseeni. Tästä huolimatta katsoin asiakseni minäkin tuottaa jotakin lukioaikojeni hengessä, koska se näyttää olevan täällä yleistymässä oleva tapa.
Itse asiassa olen joskus haaveillut kirjoittamisesta laajemmassakin merkityksessä, mutta haaveeksi on jäänyt. Lahjat eivät riitä ja ideat osoittautuivat kopioiksi. Kaunokirjallisuus tosin kiehtoo allekirjoittanutta enemmän kuin tietokirjallisuus.Sinulla on paljon lahjoja! Katsotaan vaan moniko täällä vielä kirjailijaksi rupeaa. (Itse asiassa odotin, että olet jo tuottanut jotain.)
- hupsis-pellet
Minulla on ollut teknisiä ongelmia koneeni kanssa. Vastausten lähettäminen kirjoituksiin on jostakin syystä tökkinyt. Vastaus ei ole ensin millään lähtenyt, mutta on sitten jostakin syystä enimmillään mennytkin perille jopa useampia kertoja.
Ehkäpä koneenikin yrittää viestiä, että olisi parempi jättää kirjoittelu vähemmälle?Eikä kukaan ole pihalla siitä, kuka täällä tosiaan tunkee
SAARNOJA isolla iillä.... niinkuin omistais tämän foorumin? Ehkä me olemme jo NIIN rikollisessa yhteiskunnassa (?) että eivät edes ns. vapaat keskustelufoorumit säästy pimeiden pyrkydeiden puuhilta. Kait siihen väliin sopi lyriikkaa, satiiri, jne,
koska tämä palsta on Seka-Tavara-Kauppa? Simmotttis, tämmöttis ja tommottis, niinku Turun pualess sanottas? Taikka
voiha se niin-niin-olla, niíku savossa, taikka et voihan olla ettei oo niin-niin...
Ja nauraa saa? Ainakin itselleen? - yksin armosta
Minulla on ollut teknisiä ongelmia koneeni kanssa. Vastausten lähettäminen kirjoituksiin on jostakin syystä tökkinyt. Vastaus ei ole ensin millään lähtenyt, mutta on sitten jostakin syystä enimmillään mennytkin perille jopa useampia kertoja.
Ehkäpä koneenikin yrittää viestiä, että olisi parempi jättää kirjoittelu vähemmälle?Älä nyt kuitenkaan. Varoitan myös, että tämäkin tietokone tekee välillä omiaan. Kerran se lähetti sähköpostia ihan itsekseen ja eilen illalla ihan tuskassa yritin lähettää viestiä, ja lopulta luovutin, mutta tänään huomasinkin, että oli tullut jopa k a k s i eri versiota... No, kuinkahan on, olen joskus samaa ihmetellyt, enkä ole käynyt katsomassa, onko silloinkin käynyt sama juttu..
- Inter vivos
yksin armosta kirjoitti:
Älä nyt kuitenkaan. Varoitan myös, että tämäkin tietokone tekee välillä omiaan. Kerran se lähetti sähköpostia ihan itsekseen ja eilen illalla ihan tuskassa yritin lähettää viestiä, ja lopulta luovutin, mutta tänään huomasinkin, että oli tullut jopa k a k s i eri versiota... No, kuinkahan on, olen joskus samaa ihmetellyt, enkä ole käynyt katsomassa, onko silloinkin käynyt sama juttu..
Tämän palstan otsikko Hörhöt & hörhöt oli matalan kynnyksen taso keskustella.
Mutta eihän mikään täällä mene? Mutta se hyvä puoli temmellyksissä on, että
kukaan ei jää "piiloon"? Lopuksi tulevat esiin ihan perimmäiset komerot mielten maailmasta...
Jokaisella ihmisellä on arvonsa ja oikeuteuksensa. Oikeus toki vapaalla foorumilla kirjoittaakin, mutta että onko oikea paikka yrittää hoidattaa mt-ongelmia esim. profetia-foorumilla, on kysymys? Sitä yritti nimim. Tuom. jo herätellä, hyvin laihoin tuloksin. Tietyt tahot vain yltyivät suoltamaan SUURIN KIRJAIMIN uusia ja uusi "saarnojensa otsikoita.
Eikä siinä mitään? Mutta fanaattisuus ei salli, että joku on eri mieltä? Eivät kaikki SUURIN kirjaimin otsikoituja postilloja täällä jaksa? Tämä kun EI ole mikään lahkojen SAARNAstuoli? Mutta perille ei tämä sääntö mene? - * * *
Inter vivos kirjoitti:
Tämän palstan otsikko Hörhöt & hörhöt oli matalan kynnyksen taso keskustella.
Mutta eihän mikään täällä mene? Mutta se hyvä puoli temmellyksissä on, että
kukaan ei jää "piiloon"? Lopuksi tulevat esiin ihan perimmäiset komerot mielten maailmasta...
Jokaisella ihmisellä on arvonsa ja oikeuteuksensa. Oikeus toki vapaalla foorumilla kirjoittaakin, mutta että onko oikea paikka yrittää hoidattaa mt-ongelmia esim. profetia-foorumilla, on kysymys? Sitä yritti nimim. Tuom. jo herätellä, hyvin laihoin tuloksin. Tietyt tahot vain yltyivät suoltamaan SUURIN KIRJAIMIN uusia ja uusi "saarnojensa otsikoita.
Eikä siinä mitään? Mutta fanaattisuus ei salli, että joku on eri mieltä? Eivät kaikki SUURIN kirjaimin otsikoituja postilloja täällä jaksa? Tämä kun EI ole mikään lahkojen SAARNAstuoli? Mutta perille ei tämä sääntö mene?Ei vain siis "aamuyön" saarnoja, vaan nyt tulee runojakin.
Ei mene mikään perille. Ja se on kysymys, johon on vastaus. - meikä vain
* * * kirjoitti:
Ei vain siis "aamuyön" saarnoja, vaan nyt tulee runojakin.
Ei mene mikään perille. Ja se on kysymys, johon on vastaus.valittelee toisessa kohdassa täällä,
että ihmiset ovat uskossaan sekaisin ja kirjoitteleva öiseen aikaan.
Sellasta näkyy. paljo otsikoita. Mut eihän yksi kärpäne kesää tuo, eikä joku yöllinen saarnatuutti ole mikään koko uskovien joukko! Suhtellisuustajua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271974
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001720Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571360Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?771334Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311028Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51933Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47926Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 109863
- 73856