Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6074

  1. "He kun ajattelevat olevansa niin
    viisaita, etteivät voi uskoa sellaista, mitä tiede ei todista."

    Mutta eihän tuo olisi älykästä vaan erittäin typerää. En tiedä yhtäkään ihmistä, älykästä tai tyhmää, joka uskoisi vain tieteen todistamat asiat. Ettei nyt vain päässyt käymään niin, että päätit vähän valehdella uskoasi puolustaaksesi?
  2. "Sinä et siis usko sokeasti mihinkään?"

    En ole ihan varma. Ehkä en.

    "Jos uskot esim. ateisimiin, sinä uskot siihen sokeasti ilman näyttöä."

    Siis usko siihen, että on olemassa uskon puutetta jumaliin, on sokeaa uskoa? Voihan se periaatteessa olla niin, että kaikki, jotka väittävät olevansa ateisteja, valehtelevat, mutta en pidä sitä uskottavana. Voihan se olla niin että olen erehtynyt pahemman kerran omista ajatuksistani ja oikeasti uskon johonkin Jumalaan, mutta se olisi kovin outo tilanne. Minulla on siis perusteltu syy uskoa, että ateismia on olemassa.

    "Kukaan ei ole voinut todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa."

    Aivan. Samalla lailla kukaan ei ole voinut todistaa ettei Zeusta, Allahia, Osirista, Shiva, tonttuja, keijuja tai yksisarvisia ei ole olemassa.

    "Kukaan ei voi todistaa ateisimin teorioita oikeaksi.
    Ja kuitenkin monet uskovat siihen sokeasti."

    Mitä nämä ateismin teoriat ovat ja ketkä niihin uskovat sokeasti?

    "Ateismiin uskominen on mitä suuremmassa määärissä
    sokeasti uskomista asioihin, joita kukaan ei voi todistaa."

    Siis sinunkin mielestäsi ei oikeasti ole näyttöä siitä, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät usko yhteenkään jumalaan?

    "Miksi et vaadi ateisteilta todisteita Jumalan olemattomuuteen"

    Samasta syystä kuin en vaadi todisteita tonttujen olemattomuudesta jos joku väittää että tonttuja on olemassa: positiivisen väitteen ("asia x on olemassa", "asia y on tapahtunut") esittämällä on todistustaakka.

    Lisäksi tiedän jo syyn, miksi ihmiset ovat ateisteja: yhdestäkään jumalasta ei ole mitään uskosta riippumatonta näyttöä.

    "mutta vaadit uskovilta todisteita Jumalan olemassaoloon?"

    Jos joku väittää että jotain on olemassa eikä kuulija väitetä uskottavana, on ihan tavallista pyytää perusteluista ja todisteita tämän väitteen tueksi. Sitä kutsutaan keskusteluksi.
  3. "Ja mitä siihen tulee, miksi Jumala ei “ilmaissut itseään ymmärrettävästi” – ymmärrettävästi kenelle?"

    Ylipäätänsä kenellekään. Vaikka oikeaa ymmärrystä Raamatun teksteihin on yritetty saada pari tuhatta vuotta, kristityt ovat edelleen täysin erimielisiä tulkinnasta. Jos Jumala olisi ilmoittanut viestinsä selkeästi, ei olis ollut tarvetta kirkkoisille, kirkolliskokouksille tms.

    "2000-luvun länsimaiselle lukijalle vai muinaiselle paimentolaiskansalle?

    Kummallekin

    "Ilmoitus annettiin todellisille ihmisille tietyssä ajassa."

    Eli Raamattu ei ole ajaton teos, joka on tarkoitettu kaikkien aikakausien ihmisille.

    "Jos teksti olisi ollut täynnä kvanttifysiikkaa ja galaksien rakennetta, se olisi ollut heille täysin käsittämätöntä. Silloin vasta se olisi ollut puutaheinää."

    Mutta miksi sen olisi pitänyt olla noin yksityiskohtainen? Miksi Jumala ei kyennyt kertomaan maailman synnystä ymmärrettävästi ja paikkansapitävästi muinaisille ihmisille? Siis tyyliin "Jumala loi valtavan pitkien aikojen kuluessa ensin tähdet, sitten planeetat jne." Ei ymmärttävyys olisi mitenkään pakottanut puhumaan päivistä (joiden kirjaimellisuutta painotetaan toistelemalla "tuli aamu ja tuli ilta) tai kertomalla asioiden luominen väärässä järjestyksessä.

    "Raamatun tarkoitus ei ole selittää kosmologiaa vaan Jumalan ja ihmisen suhdetta, syntiä ja pelastusta."

    Kertoisitko nyt vihdoin: Mitä symboliikkaa on siinä, että kaikkitietävä Jumala viritti syyntakeettomille ihmisille ansan ja sitten rankaisi heitä ja myös kaikkia tulevia ihmisiä, joilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa?

    "Näihin kysymyksiin Raamattu vastaa selkeästi."

    Ja mikä on tämä selkeä vastaus?
  4. " Jumalan Sana on
    tie parantumisille."

    Juuri kirjoitit että Raamattu pitää uskoa niin kuin se on, mutta nyt näytät hyläneen Jeesuksen usasti toistaman opetuksen, että usko on se, joka saa aikaan ihmeparannuksia.


    "Meidän ei tule kysyä Jumalalta; miksi et paranna koska Hän tahtoo
    parantaa. Sellainen kyseleminen on Jumalan (Sanan) kyseenalaistamista."

    Jeesus lupaa täysin yksiselitteisesti parannuskyvyn uskoville. Kyllä pitäisi olla täysi oikeas kyseenalaistaa taho, kun tämän antamat lupaukset eivät pidä.

    "Netissä You Tubessa on monia videoita, joissa uskova rukoilee
    sairaan puolesta ja sairas parantuu"

    Mutta annas kun arvaan: niissä esitetään vain tyhjiä väitteitä ilman ensimmäistäkään todistetta.
  5. "Raamatun Sana on suurin ja vakuuttavin todiste ihmeparanemisille,"

    Raamatun kertomuksen ihmeparannuksista ovat väitteitä, ja tarvittaisiin todisteita osoittamaan että nämä väitteet ovat totta.

    "Mutta sinun tulee tietää, että Sanan vastaan ottaminen ja usko
    Jumalan Sanaan, siis Raamatun Sanaan, on tie parantumisille ja
    niiden näkemisille ja kokemisille."

    Eli pitää jo valmiiksi uskoa sokeasti ihmeparanemisiin, jotta voi uskoa ihmeparanemisiin.

    " Jos et ole ottanut Sanaa
    vastaan etkä usko siihen, et myöskään koe Sanaa ja sen voimaa.
    Onko tämä vaikea käsittää?"

    Ei. Tietenkin kun uskoo sokeasti Raamatun voimaan, uskoo sokeasti Raamatun voimaan.

    "Sinun tulee siis lukea Raamattua"

    Luettu on, useampaan kertaan, osin alkukielellä. Juuri Raamatun lukeminen oli yksi keskeisimpiä syitä sille että menetin uskoni.

    "ja uskoa Sana sellaisenaan"

    Ylempänä keskustelussa toinen uskova käytännössä selitti minulle, että onväärin uskoa Jeesuksen sana sellaisenaan, että uskossa rukoillen voi pyytää ja saada mitä tahansa. Pitäisi ymmärtää, että Jeesus tarkoittikin aivan päinvastaista.

    "Mutta se tulee ottaa myös
    vastaan ja uskoa. "

    Ja tässä se ongelma on: kaikki eivät ole niin hyväuskoisia, että uskoisivat sokeasti perusteettomat väitteet.

    "Jo pelkästään tämä yksi jae ja sen ilmoitus pitäisi avata vilpittömälle
    totuutta janoavalle ja etsivälle ihmiselle tätä asiaa.
    1 Tess 2:13 "Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme
    Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan,
    otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan, niinkuin se totisesti
    on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.""

    No selvähän se: kun uskoo jonkin uskonnon, filosfian tms. oppeja, tämä usko vaikuttaa käytöksiin ja ajatuksiin.