Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
profiilit
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Kaikki ovat eräällä tavalla ja usealla tavalla uskovaisia, periaatteessa."
Jos uskovaisuudella tarkoitetaan uskomista yliluonnollisiin asioihin ja jumaliin, niin olen kyllä eri mieltä. Uskottavista lähteistä voimme lukea, että monilta tuo ominausuus puuttuu.
"Ja kaikkihan ovat kutsuttaja, tottelemaan, luottamaan ja uskomaan."
Ilmeisesti tällainen ajatus sisältyy jonkinlaisen kristinuskon sisäiseen ajatusmalliin.
"Tiedostamisen ja tietämisen vankin perusta on uskominenkin, usko tai älä."
Kyllä kyllä, mutta ethän vain nyt yritä kikkailla sanan usko laajemmalla merkityksellä.
Kaikki uskohan ei ole uskonnollista.
Minäkin uskon että minulla on edessäni näppäimistö, sillä minulla on siitä riittävän luotettavan tuntuinen havainto. Raskaasti kuormatulla moottoripyörällä ajaessani uskon, että eturengas kestää ihan hyvin seuraavatkin 100 km. Uskon myös että monet aikuiset ihmiset ihan vilpittömästi uskovat että ihminen on kuolematon.
"Kaikkiin perusteltuihin asioihinkin täytyy uskoa. Ja sitähän juuri kaikki poliittiset ja aatteelliset ihmiset ja ryhmät käyttävät alati hyväkseen, justiinsa siten kuten Hitler, Stalin, Mussolini :kin käyttivät muiden akateemisten teknokraattien, byrokraattien, teokraattien, ekonokraattien ja demokraattien kanssa aikoinaan päästäkseen tavoitteisiinsa. Joista voimme lukea vieläkin monista erinäisistä tietolähteistä, joiden sisältökin täytyy uskoa todeksi."
Kaikki perustellutkin asiat voi kyseenalaistaa. Siten voimme paremmin erotella jyvät akanoista. Ei mainitsemiesi johtajienkaan propagandaan onneksi ihan kaikki uskoneet. Eikä niihin kirjoituksiinkaan tarvitse sokeasti uskoa.
02.02.2010 20:40
"Kyllä viestissäni käsiteltiin asia vaan asiana. Sinulla vaan taitaa ylivoimaisia vaikeuksia ymmärtää jopa omia kysmyksiäsi. Mutta eipä sekään yllätys ole, onhan sekin puoli jo selvitetty. Ja toisaalta se on yksi lysti ja aivan sama jota eri persoonasi siis täällä kyselee, katsos en vastaa sinulle, vaan yleensä lukijoille joita on tietenkin muitakin kuin sinä, siis sinä."
Onhan se ihan normaalia kirjoittaa niin, että huomioi lukijakuntaa laajemminkin. Ja tosi hienoa on käsitellä asiaa asiana, varsinkin jos vielä pystytään jotenkin pitäytymään keskustelun aihepiirissä.
Minua jaksaa ihmetyttää miksi nimimerkki Threemoles rähisee ihmisille, jotka haluavat vain keskustella asioista ja ilmiöistä. Edustavatkohan tuollaiset loanheittokirjoitukset nimimerkin takana piilevää persoonaa kokonaisena vai onko kyseessä vain henkilön hallitsematon pimeä puoli? Käydäänkö henkilön mielessä taistelua hyvän ja pahan välillä vai onko paha ottanut pitävän niskalenkin hyvästä? Vai palveleekohan kirjoittaja mielestään lukijakuntaa tarjoamalla loan heittoa viihteeksi toisille?
Kun kristinuskoiseksi profiloitunut tyyppi esiintyy jatkuvasti kristinuskoa käsittelevällä keskustelupalstalla suvaitsemattomana ja tarjoten perusteetonta tuomitsemista, niin hän mielestäni onnistuu leimaamaan muut kristinuskoiset itsensä kaltaisiksi.
02.02.2010 20:34
Voihan se olla, ettet oikeasti tajunnut tilannetta.
1. Foulheart kysyy oliko Jeesus metsurin poika.
2. Annat lörpöttelevän vastauksen, jonka voi tulkita myönteiseksi.
02.02.2010 06:10
"Periaatteessa aivan kaikki ovat siis kutsuttaja, mutta osa vain sellaisiin tehtäviin, joilla on todellista merkitystä ja sitten osa on kutsuttu vain tottelemaan ja toteuttamaan taivaallisen Isän tahtoa, hamaan loppuunsa saakka pelkkinä ihmisinä toisilleen, tosiansa tukien ja auttaen kaikessa."
Tulkinta: Kuka tahansa voi tulla uskovaiseksi, mutta vain joidenkin valittujen uskolla on merkitystä.
"Tosin, usko myös tarkoittaa uskomista johonkin jonka näkee, tuntee, kuulee, kokee olemassa olevaksi, muttei aivan siten kuten monilla aikuisilla on tapana se tehdä, elikä uskoa vasta vahvan todistelun ja todisteiden jälkeen!"
Tulkinta: Jos uskoo hyvin perusteltuun asiaan, niin se ei ole uskoa.
02.02.2010 06:02
Olenhan minä ennekin kuullut että Raamattu kuuluisi nmaailman eniten käännetyn kirjallisuuden joukkoon mutta seuraava panee hieman hymyilyttämään:
http://www.religionnewsblog.com/13206/thieves-go-for-bible-but-ignore-ten-commandments
-- And topping the list, in some cities at least, would be none other than the Holy Bible itself.
-- "It's true, it's absolutely true," says Kevin Finn, the manager at Book People, an independent bookstore in Austin, Texas. "The most shoplifted book is the Bible."
01.02.2010 20:08
Monille uskoon tuleville uusi elämäntilanne varmaankin tuntuu huolettomammalta ja paremmalta kuin se edeltävä uskonnollisuudesta vapaa tilanne.
Tämä toteutunee usein kun uskoa käytetään henkisen trauman tai päihderiippuvuuden hoitomuotona [sic].
Monilla uskovaisilla voidaan kuitenkin havaita uskonnon itsensä mukana tuomaa roimaa ahdistuneisuutta. Jos nyt joku ahdistunut uskontoriippuvainen koettaa Vapaa-ajattelijoiden kampanjan seurauksena vapautua kurimuksestaan irrottautumalla tietoisesti uskontonsa harjoittamisesta, niin seuraukset saattavat olla kohtalokkaat. Tuloksena ei välttämättä olekaan onnellinen taikauskoista vapautunut ihminen vaan pahimmassa tapauksessa elämänsä viimeisenkin kiintopisteen hukannut kehäraakki.
Tasapainoista elämää viettävillä uskonnottomilla on luonnostaan hyvä elämä. Heille uskontoon tai päihteisiin hurahtaminen saattaa aiheuttaa paljon uutta harmia. Ollaanpa varovaisia ulkona siellä!
01.02.2010 11:19
"Millä perusteella kukin on ateisti tai agnostikko jos ne eritellä täytyy?"
Olen ateisti, sillä en usko.
Olen agnostikko, koska minulla ei ole tietoon perustuvia syitä olla uskomatta.
Ateisti olen täysillä, koska en usko mihinkään vastaantulleiden tarujen jumalista.
Agnostikko olen vain määrittelyn takia. Pakko olla kun ei tiedä. On se kyllä raskasta olla agnostikko niin monen väitetyn jumalan suhteen. :-)
Savuverhoksi tähän sopinee johonkin huumoriketjuun vastikään jättämäni pläjäys:
- Mitä tulee kun risteytetään ateisti ja blondi?
- Agnostikko.
30.01.2010 17:48
Onhan se tuokin tapa sanoa "kyllä".
30.01.2010 07:38
Piti olla muunlaista eikä muunalaista.
30.01.2010 07:26
Se rekisteröityminen vaatii keskittymistä ja hieman osaamistakin sekä sähköpostiosoitteen.
Ja jos ei uskalla seistä sanojensa takana, niin sähköpostiosoitteen antaminen voi hermostuttaa.
Puluvierailut on helpompia ynnälaskun kanssa.
29.01.2010 08:05
Se on kyllä tosi että uskovaiset eivät pelkästään kaipaa nuorassa taluttamista vaan myös tarvitsevat sitä.
Tuo on tietenkin yleistys.
Oikeasti joillakin uskovaisilla on moraaliarvot ihan luonnostaan kunnossa.
Sellaisista uskovaisista saa ihan asiallisen ateistin.
29.01.2010 08:01
Annetaan 1000 ihmisen kasvaa ilman uskonnon opetusta.
Moniko näistä saa kristinuskon lahjaksi?
Kristinuskon luomisoppi ja pelastusoppi ovat kuvausta taikuudesta.
Legendat Jeesuksen ihmeteoista ovat kuvausta taikuudesta.
Kristinusko on puhdas taikausko.
Buddhalaisuudessa on mukana hengellisyyttä mutta se ei perustu taikuuteen kuten kristinusko.
29.01.2010 07:53
Sama homma päihteiden kanssa.
29.01.2010 07:48
Noinhan se menisi jos se menisi oppikirjan mukaan. Kuitenkin monet tavalliset kristityt tykkäävät muunalaisestakin magiasta.
29.01.2010 06:18
Vetaisitko Daavidin juuriverso -sitaatin tähän hälventääksesi pelottavan reaalimaailman ajatuksen, vai onko tarinalla jokin yhteys shamaaneihin?
29.01.2010 06:15
Harrastaahan Haitillakin suurin osa kristityistä voodoota.
Ja aivan turha höpöttää, ettei kristitty voi harjoittaa kristinuskon ulkopuolisia uskontohoitoja, kun kristityiltä onnistuu mainiosti myös avioliiton ulkopuoliset seksisuhteet.
28.01.2010 16:53
Laitoin luomumunani kaappiin yöksi, ettei niitäkin viedä.
Peittelin vielä foliolla, että säästyvät etäavaruuden kohtulaisita ideoilta pimeän yön aikana.
Ajattelin, että aamulla sitten vetäisen munat esiin ja vatkaan niistä oikein muhevan kokkelin.
Mulla on usein tapana aamuisin tehdä niin ennen kuin muut talossa heräävät.
Sitten kun on kunnolla suorittanut munarituaalit, niin voin valaistuneena polttaa muutaman paahtoleivän ja nauttia kahvit S24/munattomat -palstalla.
27.01.2010 21:03
"Semmonen Ateisti joka ei ole varma onko jumalia vai ei _ei_ ole Ateisti."
Onpa.
27.01.2010 20:50
halusin vaan huutaa, että on hyvää juttua, tuossa yllä sulla kyllä.
27.01.2010 20:46
Ja jos tuossa kaikessa seuraavan naapurin mielestä sattuukin olemaan jotain syntistä, niin mikäs sen kivempi. :-)
27.01.2010 19:35
384 / 396