Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

112

Kommenttia

7917

1. "Kaikki ovat eräällä tavalla ja usealla tavalla uskovaisia, periaatteessa."

Jos uskovaisuudella tarkoitetaan uskomista yliluonnollisiin asioihin ja jumaliin, niin olen kyllä eri mieltä. Uskottavista lähteistä voimme lukea, että monilta tuo ominausuus puuttuu.

"Ja kaikkihan ovat kutsuttaja, tottelemaan, luottamaan ja uskomaan."

Ilmeisesti tällainen ajatus sisältyy jonkinlaisen kristinuskon sisäiseen ajatusmalliin.

"Tiedostamisen ja tietämisen vankin perusta on uskominenkin, usko tai älä."

Kyllä kyllä, mutta ethän vain nyt yritä kikkailla sanan usko laajemmalla merkityksellä.
    Kaikki uskohan ei ole uskonnollista.

Minäkin uskon että minulla on edessäni näppäimistö, sillä minulla on siitä riittävän luotettavan tuntuinen havainto. Raskaasti kuormatulla moottoripyörällä ajaessani uskon, että eturengas kestää ihan hyvin seuraavatkin 100 km. Uskon myös että monet aikuiset ihmiset ihan vilpittömästi uskovat että ihminen on kuolematon.

"Kaikkiin perusteltuihin asioihinkin täytyy uskoa. Ja sitähän juuri kaikki poliittiset ja aatteelliset ihmiset ja ryhmät käyttävät alati hyväkseen, justiinsa siten kuten Hitler, Stalin, Mussolini :kin käyttivät muiden akateemisten teknokraattien, byrokraattien, teokraattien, ekonokraattien ja demokraattien kanssa aikoinaan päästäkseen tavoitteisiinsa. Joista voimme lukea vieläkin monista erinäisistä tietolähteistä, joiden sisältökin täytyy uskoa todeksi."

Kaikki perustellutkin asiat voi kyseenalaistaa. Siten voimme paremmin erotella jyvät akanoista. Ei mainitsemiesi johtajienkaan propagandaan onneksi ihan kaikki uskoneet. Eikä niihin kirjoituksiinkaan tarvitse sokeasti uskoa.