Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Suomessa+enemmistö+ateisteista+on+kirkon+jäseniä.+Kuuluvatko+nämäkin+ateistit+siihen+porukkaan,+jonka+ajattelet+syyllistävän+jokaista+kristittyä+niistä+pienimmistäkin+virheistä?
Itse+kirkkoon+kuulumattomana+ateistina+ajattelen,+että+kaikenkokoisia+virheitä+elämässään+tekevät+kaikki+ihmiset.+Toivottavasti+tämä+esimerkki+keventää+vanteen+puristusta+pääsi+ympärillä.
09.10.2017 20:05
Juuri+oli+juttua+(YLEllä?)+siitä+kuinka+esimerkiksi+työhakemuksia+seulovat+tekoälysovellukset+päätyvät+karsimaan+jatkosta+pois+sellaiset+hakijat,+joiden+tapaisia+ei+ole+tullut+valittua+aiemmin+paljoa.+Ei+tarvitse+olla+penaalin+terävin+kynä+tajutakseen+mihin+tällainen+profilointi+voi+johtaa,+tai+mihin+vastaava+päätöksentekoon+vaikuttava+AI-touhu+yleisesti+voi+johtaa.
Tekoäly+lienee+kovin+pätevä+stylografiassa+ja+jos+narujen+pitelijät+haluavat+niillä+keinoin+profiloida+ihmisiä+uskonnollisen+suuntautumisensa+perusteella,+niin+se+on+sekularistina+mielestäni+kenkku+juttu.
09.10.2017 19:46
"Sinä+luulet+että+kyse+on+jostain+käsityksistä+jne,+kun+minä+puhun+Todellisuudesta."
Jos+sinä+käsität+jonkin+asian+omalla+tavallasi,+niin+kyse+on+käsityksestäsi.
Ja+kun+jokin+esittämäsi+Käsitys+vaikuttaa+Epätodelta,+ei+siihen+ole+mielekästä+viitata+vastakkaisilla+termeillä,+vaikka+se+saattaisi+sinua+mukavasti+kutkuttaa.
"Minä+en+jauha+tässä+yhtään+paskaa,+enkä+todellakaan+viitsi."
Jostain+syystä+ajattelit+kuitenkin+kieltää+paskanjauhamisesi.+Ehkä+se+on+esimerkki+autodenialismista,+josta+eräs+kollegani+vastikään+puhui.+Aiemmin+en+ollut+termiä+kuullutkaan.
09.10.2017 06:26
Ajattelin,+että+kun+sinä+kerrot+käsityksenäsi,+ettei+aikaa+ole+todellisuudessa,+niin+on+hyvä+tuoda+esille+muutamia+esimerkkejä+siitä+miten+olennainen+osa+todellisuutta+aika+on.
Ja+kun+sinä+aloituksessasi+väität,+ettei+ateisti+ymmärrä,+mikä+ero+on+ajattomalla+ja+ajallisella,+niin+ajattelin,+että+sinä+puolestasi+voisit+koettaa+kertoa,+millaisen+eron+niiden+välillä+itse+näet.
Jos+nyt+oikein+ymmärsin+ajatuksesi+tuolta+osin,+niin+ajattomuus+on+mielestäsi+jotain+jumalaista+sielullisuutta,+josta+ei+voi+muodostua++vaikutelmaa+toisin+kuin+ajallisuudesta.
Tuo+on+kuplasi+ulkopuolelta+tarkasteltuna+hauskaa,+koska+sinulla+selkeästi+kuitenkin+on+oma+vaikutelmasi+ajattomuudesta.
08.10.2017 20:51
"Todellisuudessa+ei+ole+sen+enempää+aikaa+kuin+lokaatiotakaan."
Aikahan+on+suhteellista+ja+aika+on+monessa+suhteessa+illuusio+ihmisen+mielelle.+Mutta+aikaa+voi+mitata+eri+tavoin+ja+erilaisilla+asioilla+on+tapana+tapahtua+ajalliseesti+selkeässä+järjestyksessä.+Esimerkiksi+isomummosi+elivät+ennen+sinua.
Lokaatiota+esiintyy+makrotasolla+hyvin+selkeästi.+Minun+tietokoneeni+on+eri+paikassa+kuin+sinun+tietokoneesi.
Mutta+jos+nyt+lähdemme+siitä,+ettei+aikaa+ole+mielestäsi+olemassa,+niin+millä+tavalla+ymmärrät+ajallisen+ja+ajattoman+eron?
08.10.2017 06:33
Etkö+usko,+että+todellisuudessa+on+ajallisuutta?
07.10.2017 19:22
Jos+nyt+oikein+tulkitsen,+niin+tarjoat+Jumalaa+esimerkisi+reaalimaailman+ajattomuudesta.+Minä+taas+enä+näe+syytä+pitää+Jumalaa+reaalimaailman+entiteettinä,+joten+ajattomuus+ei+juttujesi+pohjalta+avautunut+minulle+edelleenkään+faktisena+reaalimaailman+ilmiönä.
Täten+minulle+jää+käsitykseksi+ajallisen+ja+ajattoman+erosta+reaalimaailmassa+se,+että+siinä+esiintyy+ajallisuutta+mutta+ei+ajattomuutta.+Koska+asian+voi+ehkä+ymmärtää+paremminkin,+saatoit+aloituksessasi+osua+siltä+yksittäiseltä+osalta+minun+kohdallani+oikeaan.
06.10.2017 21:25
"No+siitä+saa+tiedon,+historiallisesti+ja+tunnetusti,+Kaikkitietävältä+itseltään,+josta+kaikki+tieto+on+peräisin."
En+ymmärrä,+mitä+tarkoitat.
06.10.2017 06:20
Teen+valintoja+sen+suhteen,+mihin+aikaani+käytän.+WLC:n+ajatuksiin+ei+enään+huvita+panostaa.
Lisäksi+arvelen+sinun+tarjoavan+lukulinkkejä,+koska+sinulla+ei+olekaan+antaa+reaalimaailman+esimerkkejä+ajallisesta+ja+ajattomasta.+
En+kysynyt+niitä+sinulta+siksi,+että+olisin+halunnut+pelata+sinut+nurkkaan,+vaan+siksi,+että+aloituksen+listasta+se+kohta+oli+sellainen,+jossa+saatat+olla+oikeassa+ainakin+minun+tapauksessa.+En+nimittäin+osaa+selkeästi+erottaa+ajatonta+ajallisesta,+koska+en+tiedä,+mikä+olemassaoleva+voisi+olla+riippumaton+ajasta.
06.10.2017 06:18
"sinulle+se+tarkoittaa+sinun+uskomuksiasi+(mielikuvitushahmoja+ym)"
Väärin+kuviteltu.+Minulle+reaalimaailma+tarkoittaa+sitä+todellisuutta,+jota+voidaan+havainnoida+objektiivisesti.+Kykenemme+toki+ajattelemaan+fiktiivisiä+maailmoja,+tapahtumia+ja+hahmoja,+mutta+minä+en+sellaisia+luokittele+reaalimaailman+jutuiksi+siinä+mielessä,+että+uskoisin+niiden+olevan+olemassa+todellisuudessa.+
"Tässä+teksti,+johon+et+varmaankaan+viitsi+paneutua,+koska+se+rikkoisi+sinun+kuvitelmiasi."
Olen+katsonut+muutamia+WLC:n+yrityksiä+vakuuttaa+ihmisiä+siitä,+että+Jumala+olisi+luonut+kaikkeuden,+ja+ne+eivät+ole+vakuuttavia,+koska+hän+lähtee+siitä+mielestäni+tarpeettomasta+olettamasta,+ettei+alkua+voisi+olla,+ellei+sille+olisi+älyllistä+yliluonnollista+alullepanijaa,+koska+muuten+alkua+ei+olisi+voinut+olla.
05.10.2017 22:02
"Mitä+on+tapahtunut+alun+jälkeen,+kiinnostamaton+spekuloinnin+aihe."
Minulle+ainakin+on+kiinnostavaa+se,+kuinka+asiat+ovat+alusta+asti+kehittyneet+kuumasta+alkeishiukkaspuurosta+tähdiksi,+planeetoiksi,+galakseiksi+jne.+Reaalimaailmassa+riittää+kosolti+ihmeteltävää+ilman,+että+siihen+tarvitsee+istuttaa+mitään+yliluonnollisuuksia.
Ja+kyllä+se+kiinnostaa+minun+lisäkseni+muitakin+ihmisiä,+niin+ateisteja+kuin+teistejäkin.
Sellaisen+pohtimisessa,+mitä+oli+ennen+aikaa,+on+yhtä+paljon+järkeä,+kuin+on+sen+kuvittelemisessa,+mitä+on+pohjoisnavan+pohjoispuolella.
05.10.2017 21:52
Meillä+näyttää+olevan+melkolailla+erilainen+käsitys+käsitteen+'reaalimaailma'+merkityksestä.
05.10.2017 18:46
"Juu+ehkä+niin,+mut+mun+havaintojeni+mukaan+ykskään+uskovainen+ei+edes+kykene+ajattelemaan+asioita+meidän+ateistien+kannalta!"
Tuo+ei+käy+yksiin+omien+kokemusteni+kanssa.+Tunnen+ihmisiä,+jotka+uskovat+erilaisiin+teistisiin+jumaliin+ja+joiden+kanssa+olen+keskustellut+uskosta+ja+sen+'puutteesta'.+Paria+poikkeusta+lukuunottamatta+ovat+mielestäni+ymmärtäneet+hyvin+kantani.+Minulla+on+myös+kaksi+aikuista+tytärtä,+joista+toinen+uskoo+kristinuskon+kolmiyhteyteen,+mutta+ymmärtää+mainiosi+kaikissa+asioissa+sisartaan+joka+ei+jaa+hänen+uskomuksiaan.+S24+uskonnot+ja+uskomukset+-kokoelma+ei+anna+hyvää+kuvaa+uskovaisita.+Ja+tuon+'hyvän+kuvan'+voi+käsittää+oikein+ainakin+kahdella+tavalla.+:-)
"Ja+tos+nyt+vähän+fundeerasin,+et+mikä+olis+mun+oma+kysymykseni+ateistille+ateistisuudesta,+ja+ateistin+kannalta,+jos+mä+olisin+uskovainen,+ja:+<...>+"
Omat+uskovat+tuttavani+ovat+kyselleet+'Miksi+et+usko?',+'Miksi+lopetit+uskomisen?',+'Mikä+pointti+on+olla+uskomatta?',+'Ajatteletko+mitä+Jumala+ajattelee+asiasta?',+'Voitko+todistaa,+ettei+Jumalaa+ole',+yms.
Mutta+minusta+kysely+onkin+mielekkäämpää+toisinpäin.+Jumaluskoihin+liittyenhän+väittämiä+tekevät+lähinnä+uskovaiset.+Heille+riittää+kysymyksiä+tyyliin+'Miksi+ajattelet+Jumalan+olevan+olemassa?'+ja+'Tekeekö+uskominen+johonkin+asiaan+siitä+totta?'.
02.10.2017 21:53
Pitikin+käydä+vilkaisemassa+eilinen+Cordial+Curiosity+ja+sepä+olikin+oikein+karikatyyriesimerkki+mitä+kysymyksillä+voi+saada+aikaiseksi.+:-)
https://www.youtube.com/watch?v=gxSczhni8Rw
02.10.2017 21:20
Muuten:+Jos+kiusaa+hakukonetta+sanoilla+'street+epistemology',+niin+löytää+paljon+kivaa+kamaa+siitä,+miten+kysymällä+saa+haastettua+ihmiset+pohtimaan+uskomuksiaan.
YouTubesta+löytyy+ihka+oma+kanava+tyypille+nimeltään+Anthony+Magnabosco,+joka+toteuttaa+SE:tä+ihan+urakalla.+Mainioita+keskusteluja,+joissa+AM+ei+itse+julista+ateistista+näkemystään+lainkaan.+Mielestäni+kuitenkin+veikein+ja+tehokkain+SE-kyselijä+löytyy+YouTubesta+hakusanoilla+'Cordial+Curiosity'.
02.10.2017 21:07
Mainio+aloitus,+mutta+tahdon+hieman+laajentaa+ajattelua+siitä,+mihin+järkiperäinen+keskustelu+nojaa.+Sanoit+sen+nojaavan+'selkeisiin+väitelauseisiin+ja+perusteltuun+argumentaatioon+niiden+puolesta+ja+niitä+vastaan'.+Mielestäni+on+kuitenkin+olemassa+toinenkin+mainiosti+toimiva+tapa+edetä+keskusteluissa,+nimittäin+kysymysten+esittäminen+toisen+kannasta.
Ilman+vastaväitettä+esitetty+kysymys+tarjoaa+toiselle+mahdollisuuden+pohtia+ja+perustella+omaa+näkemystään,+sekä+myös+huomata+väärässä+tai+heikoilla+jäillä+olemisensa.
Yleisesti+ottaen+olen+elämässä+huomannut,+että+jos+tahtoo+myydä+ajatuksiaan+niille,+joilla+tietää+olevan+vastakkainen+kanta,+niin+oman+asian+julistaminen+aiheuttaa+toisen+ajattelussa+välittömän+takalukon,+eikä+myynti+edisty.+Siksi+onkin+hyödyllisempää+kysellä+toisen+ajatuksista+ja+siitä+mitä+todellisia+ongelmia+hän+näkee+niiden+vastaisessa+ajattelussa.
On+kyllä+selvää,+että+omaan+Totuuteensa+lukkiutuneet+ihmiset+väistelevät+kysymyksiä+loputtomiin+ja+siirtyvät+kiusallisten+kysymysten+kohdalla+syyttämään+kysyjiä+kieroilusta,+saivartelusta,+vääristelystä+ja+muusta+sellaisesta,+mutta+sehän+[näissä+nettikeskusteluissa]+vain+paljastaa+ajattelevammille+lukijoille+niiden+heikkouden,+jotka+eivät+asiallisiin+kysymyksiin+kykene+vastaamaan.+Ja+se+on+hyvä+juttu.
02.10.2017 20:45
Kun+kirjoitin+mustamaaluksesta+kohdallasi,+en+tarkoittanut,+että+kirjoittaisit+perusteettomia+asioita+islamista+tai+poliittisista+ja+kapitalistisista+pyrkimyksistä,+jotka+siihen+liittyvät.+Tarkoitin+mustamaaluksella+sitä,+että+tuot+aihealueesta+esille+seikkoja+negatiivisessa+valossa.
Bebebebe+puolestaan+koettaa+mustamaalata+ateisteja.
02.10.2017 18:53
No,+oletko+sitä+mieltä,+että+tuollainen+islam+on+pahasta+tässä+maailmassa?
02.10.2017 17:46
"Ateistit+eivät+tunnu+ymmärtävän+sitä+kuinka+vaarallista+islamin+vähättely+on."
Uskonnot+voivat+tosiaan+vaikuttaa+elämänmenoon+monella+tapaa,+ja+varmasti+ateisteiltakin+jää+paljolti+huomaamatta,+mitä+kaikkea+törkyä+ja+pahuutta+uskonnoissa+pesii.
Mutta+tuo+kaikki+lienee+Bebebeben+hurjan+aloituksen+skoopin+ulkopuolella.+Aloituksen+epätoivoiselta+vaikuttava+motiivihan+lienee+teismin+profiilin+nosto+sillä+keinoin,+että+mustamaalataan+ateisteja.+Nyt+sinä+lähdit+mustamaalaamaan+islaminuskoa...
02.10.2017 17:17
Ehkä+jonain+päivänä+kiellänkin.+Mistäpä+sitä+tietää.
Mutta+vaikuttaako+se+Saatana+teihin+jo+nyt+sillä+tavoin,+ettet+esimerkiksi+sinä+kykene+näyttämään+Jumalaasi+toteen,+vaikka+sanojesi+mukaan+uskossasi+on+kyse+tiedosta?
02.10.2017 06:24
54 / 396