Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Miksi+mummomuoria+komppaa+vain+homot+ja+ateisti?"
Olisiko+siksi,+että+hän+kirjoittaa+kohtuullisen+fiksuja+juttuja?
26.05.2017 12:09
Kumma+homma,+ettei+asiasta+ole+neljän+vuoden+aikana+tullut+sen+isompaa+sensaatiota.+:)
25.05.2017 05:50
"miten+ihminen+voi+pysyä+ehjänä"
Mikäli+tarkoitat+henkistä+eheyttä,+niin+hyväksi+avuksi+on+osata+tunnustaa+tietämättömyytensä+sellaisista+asioista,+mistä+ei+tietoa+ole+saatavilla+tai+tullut+hankittua.
P.S.+Todennäköisyys,+että+se,+jolle+kommentoit,+lukee+kommenttisi,+paranee+rekisteröityneiden+kohdalla+merkittävästi,+jos+kommentoit+kyseiseen+viestiin,+etkä+ketjun+päätasolle.++Nyt+huomasin+viestisi,+koska+tulin+katsomaan+toista+vastausta+viestiini.
23.05.2017 17:35
En+tiedä.+Haittaako?
22.05.2017 23:17
Nimimerkillä+InhottavaRealisti+on+ihan+vänkä+pointti,+ja+joku+loivasti+mahdollinen+fundistumisriski+tuossa+lienee.+Kuitenkin+itse+arvostan+uskonnonvapauden+korkealle.+Siksi+pidän+erittäin+ikävänä+(eli+mahdollisimman+pian+rumukoppaan+joutavana+juttuna)+sitä,+että+eri+kodeista+tuleville+lapsille+opetetaan+erilaisia+uskontoja+samassa+koululaitoksessa.
Historian+ja+yhteiskuntaopin+tunneilla+saadaan+varmasti+riittävästi+tietoa+uskonnoista,+jos+tajutaan+ne+asiat+sinne+sijoittaa.+Minkäänlaisten+uskomusjuttujen+ei+sen+pidemmälle+kuuluisi+kuulua+yleisen+koululaitoksen+pirtaan.
Kun+nykyään+on+normaalia,+että+koululainen+kuuluu+johonkin+uskonnolliseen+yhteisöön,+mutta+ei+usko+sen+juttuja,+niin+on+sortoa,+ihan+höperöä,+resurssien+haaskuuta,+kettuilua,+yms.+eriyttää+hänet+uskonnonopetuksen+osalta+omaan+uskontolokeroon.+Moinen+eriyttäminen+eriarvoistaa,+mikä+on+anaalista.
Ajatellaanpa+tilannetta,+jossa+muslimi-,+ateisti-,+krisse-+ja+hinduperheen+lapset+olisivat+yhteisellä+oppitunnilla+tutkimassa+ja+pohtimassa+uskontojen+olemusta.+Veikkaan,+että+ennemmin+päätään+kunkin+ajatusmaailmassa+nostaisi+sekulaari+humanismi,+kuin+joku+oman+kodin+kiihko-oppi.
Semmoinenkin+pointti+vielä,+että+kaikkea+käsitteellisesti+hankalaa+oppijuttua+tulisi+painottaa+yläasteelle.+Kognitio+niille+asioille+on+silloin+iskussa.+Ala-asteella+kantsii+santsata+vieraisiin+kieliin,+koska+paras+kielten+omaksumisakkuna+alkaa+sulkeutua+varhain.
22.05.2017 19:59
Ehkä+kristinuskoisten+on+siksi+vaikea+uskoa+hindulaisuuden+jumaliin,+kun+ei+oikein+ole+tietoa+niistä.+:)
Länsimaisten+ateistien+osalta+tuskin+tarvitsee+olla+huolissaan,+etteikö+kristinuskon+perusteet+jumalkuvineen+olisi+hyvin+tiedossa.
Nykyaikana,+kun+ihmiset+osaavat+ja+saavat+ajatella+omilla+aivoillaan,+nuo+oskontoasiat+vaikuttavat+ymmärrettävästi+liian+uskomattomilta+ja+hölmöiltä+ollakseen+kaikille+uskottavia.
21.05.2017 12:47
Koska+jumaliin+uskomattomuus+peilautuu+jumaliin+uskomiseen,+niin+on+aivan+luonnollista,+että+palstalla+keskusteltallaan+uskonnoista+ja+jumaluskoista+ja+jumaluskomuksista+ja+jumalista+--+ja+siitäkin,+kuinka+niihin+on+pirun+vaikea+uskoa.+Ja+ne,+jotka+kuitenkin+uskovat,+ihmettelevät+hyvin+usein+sitä,+kuinka+joku+voi+olla+uskomatta.+Kaikki+tuohan+on+ihan+suotavaa+ainesta+palstalle,+ainakin+minusta.
Nekin,+jotka+tulevat+tänne+saarnaamaan+uskon+hyvyyttä,+saarnaavat+sentään+samalla+ateismin+pahuutta,+eli+koettavat+purkaa+ateismiin+liittyviä+patoutumiaan.+Valitettavasti+heistä+monet+sekoittavat+jumalapäissään+termien+ateismi+ja+antiteismi+merkitykset+keskenään.
19.05.2017 19:45
Niin+ja+pohjoisnapa+sekä+Afrikka.
19.05.2017 19:28
K:+Kuinka+monta+pastoria+tarvitaan+vaihtamaan+sakastin+hehkulamppu?
V:+Neljä.+(Yksi+pitää+lampusta+kiinni+ja+muut+juo+ehtoollisviiniä+niin,+että+sakasti+tuntuu+pyörivän.)
18.05.2017 12:23
Ja+sitten+hieman+eri+tavalla+ajateltuna:
Jos+teismi+on+aate+tai+suuntaus,+ja+ateismi+sen+käänteinen+tila,+niin+ateismi+ei+ole+aate,+eikä+suuntaus.
18.05.2017 12:13
No+mutta+kun+ihminen+lankeaa+niin+helposti,+kun+kiusaus+on+liian+suuri.+Kyllähän+sinun+se+pitäisi+puhuvana+kärmeksenä+tietää.+;)
Omalta+osaltani+pidän+mukavana+haasteena+koetella+sellaisia+kyseisen+aloittelijan+toistuvia+väittämiä,+jotka+minusta+vaikuttavat+hyvin+epäkuranteilta.
16.05.2017 20:00
Väistit+taas+selvän+kysymyksen.
16.05.2017 19:54
"Sinä+väität+tuossa+tietäväsi,+mikä+minua+risoo.+Se+että+olet+väärässä+väitteessäsi,+ei+sinua+kiinnosta."
Jos+olen+väärässä,+niin+ilman+muuta+minua+kiinnostaa.+Kiinnostaisi+ainakin+saada+tietää+perusteet,+miksi+kerta+toisensa+jälkeen+kirjoitat+viestejä+kuten+sinua+risoisi+se,+ettei+tavalliset+ihmiset+pidä+Jumalaa+todellisena.+Jos+vain+esität+närkästynyttä,+niin+sinua+voi+pitää+trollina,+joka+ei+vielä+ole+tullut+kaapista.
Minun+on+hyvin+vaikea+uskoa,+että+kukaan+kirjottaisi+mitään+tämän+ketjun+aloituksen+kaltaista+mikäli+olisi+tyytyväinen+siihen+tilanteeseen,+tai+piittaamaton+siitä,+etteivät+ihmiset+jaksa+ottaa+todesta+kirjoittajan+ajatuksia+esimerkiksi+Jumalan+olemassaolosta.
16.05.2017 19:52
"Eli+se+mitä+ei+voida+näyttää+toteen+(sinulle+ja+muille+vaatijoille),+sitä+ei+kukaan+voi/saa+väittää+olemassaolevaksi+tai+olemattomaksi."
Tuo+on+sellainen+tulkinta+kirjoittamastani,+jossa+en+näe+järjen+hiventä.+Kyllä+nimittäin+ihminen+minun+ymmärrykseni+mukaan+voi+tehdä+--+ja+tekeekin+hyvin+paljon+--+asioita,+joita+ei+ole+hyvä+tehdä.+Enkä+minä+ole+sitä+muilta+kieltämässä.+
"Mistä+sinä+tuon+vaatimuksesi+keksit?"
Tarkoittanet+'vaatimuksella'+loogisesti+rehellisenä+pitämääni+lähtökohtaa.+No+jos+väittäisin+esimerkiksi,+että+jollain+tietyllä+kaukaista+tähteä+kiertävällä+planeetalla+ei+ole+(tai+on)+älykästä+elämää,+niin+väitteeni+ei+perustuisi+tietoon,+enkä+pystyisi+sitä+todeksi+osoittamaan,+joten+se+ei+olisi+loogisesti+rehellinen+eli+järkevä+teko+minulta.+Ja+järjetöntä+tekoa+ei+ole+hyvä+tehdä.
Pidätkö+sinä+muuten+loogisesti+pätevänä+juttuna+väittää+olemattomaksi+asiaa,+jonka+olemassaolemattomuutta+ei+voida+todistaa?
16.05.2017 19:46
Ilman+olemassaolo+voidaan+helposti+osoittaa.+Sinua+kuitenkin+risoo+se+kun+sama+ei+päde+jumalasi+olemassaolon+suhteen.
15.05.2017 20:30
Toimiiko+tuo+huttu+toiseenkin+suuntaan:+Koska+teisti+ei+tiedä+mitä+on+jumalattomuus,+niin+teisti+ei+tiedä+mitä+on+ateismi,+eikä+siksi+voi+myöskään+tietää+sitä,+mitä+on+teismi+eli+uskominen+persoonalliseen+jumalaan.+??
15.05.2017 20:23
"what+a+fuck"
En+malta+olla+hoksauttamatta,+kun+on+niin+hauska+tuo+'Mikä+pano!'.
(Jos+vaihdetaan+'a'+>+'the',+niin+merkitys+muuttuu+muotoon+'Mitä+hemmettiä!'.)
15.05.2017 20:16
Hups.+Meinasin+missata+kysymyksen.
"Hyvinhän+se+sinulta+luonnistuu,+etkö+itse+huomaa?"
No+siitäpä+vain+kaivamaan+esille+jokin+minun+tekstini,+jossa+olen+väittänyt+olemattomaksi+jotain,+minkä+olemassaolmattomuutta+en+kykene+osoittamaan!
15.05.2017 20:03
Eipä+taaskaan+selvinnyt,+millä+tavoin+mielestäsi+rikon+logiikan+sääntöjä+ajattessani,+ettei+ole+hyvä+väittää+sellaista,+mitä+ei+voida+osoittaa.+Ihmettelet+varmaan+miksi+ei+selvinnyt.+Syy+on+lyhyesti+tässä+alla:
"A+apukoululainen+argumentoi,+kuten+sinä+nyt,+ettei+kukaan+voi+väittää+olemassaolevaksi+sellaista+mitä+ei+voida+näyttää+toteen."
Tuossa+heitossa+on+ainakin+kaksi+hutia.+Ensinnäkään+minä+en+sano,+etteikö+joku+_voisi_+niinkin+väittää.+Toisekseen+ollakseen+analoginen+asimerkki+minun+kantani+kanssa,+A:n+tulisi+olla+myös+sitä+mieltä,+ettei+epätodeksi+väittäminen+ole+mielekästä,+jos+sitä+ei+voida+osoittaa.+Tämä+olennainen+osa+olisi+arvatenkin+suistanut+esimerkkisi+raiteiltaan.
"Onko+A+apukoululainen+looginen?+Ei."
Tietenkin+hän+on+looginen,+jos+viruksia+ei+voida+osoittaa+olemassaoleviksi.+Tässä+kohden+esimerkkisi+analogia+menee+metsään+siksi,+ettet+valinnut+asiaa,+jonka+totuusarvoa+B+ei+kykene+osoittaamaan.
Mutta+sitten+taas+varsinaiseen+asiaan:
Jos+sinä+nyt+kuitenkin+pidät+loogisesti+pätevänä+juttuna+väittää+olemattomaksi+asiaa,+jonka+olemassaolemattomuutta+ei+voida+todistaa,+niin+minusta+ajattelet+asiaa+oudosti+ja+yllättävästi.
15.05.2017 19:59
"Sinä+kuten+muutkaan+ateistit+ette+noudata+logiikan+sääntöjä."
Pidän+loogisesti+rehellisenä+lähtökohtana+sitää,+ettei+kenenkään+ole+hyvä+väittää+olemassaolevaksi+tai+olemattomaksi+sellaista,+mitä+ei+voida+näyttää+toteen.+Miten+tämä+kantani+rikkoo+logiikan+sääntöjä?
"Kaikki+ateistit+kieltävät+Jumalan,+koska+sitä+ateismi+tarkoittaa."
Kieltäminen+vaatisi+kohdallani+olemassaoloemattomaksi+väittämistä,+joka+ei+minulta+luonnistu.+Olen+kuitenkin+ateisti,+koska+en+usko+yhteenkään+teistiseen+jumalaan.+Täten+väitteesi+on+[loogisesti]+epätosi.
15.05.2017 06:34
65 / 396