Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"No+joo,+tuo+taitaa+olla+vähän+vaikeaa+itsekullekin+selvittää+mikä+on+agnostikkojen+ja+ateistien+ero."
Ei+se+nyt+niin+vaikeaa+ole,+jos+ei+sotketa+asioita.+Agnostismi+ja+ateismi+ilmaisevat+erilaisia+asioita.+Gnostisuus/agnostisuus+kertoo+siitä,+mikä+kanta+ihmisellä+on+jumalista+saatavissa+olevaan+tietoon.+Teistisyys/ateistisuus+kuvaavat+sitä,+uskooko+henkilö+jumalaan+tai+jumaliin,+vai+eikö+usko.
Jos+ihminen+kertoo+olevansa+agnostikko,+ei+meidän+tarvitse+kuvitella+hänen+olevan+jokin+teismin+ja+ateismin+väliinputoaja.+Agnostisuutensa+lisäksi+hän+voi+joko+uskoa+tai+olla+uskomatta+johonkin+teistiseen+jumalaan.
On+toki+ihmisiä,+jotka+ovat+uskon+suhteen+häilyviä+tai+epävarmoja,+ja+monilla+sellaisilla+on+tapana+kutsua+itseään+vain+ja+ainoastaan+agnostikoiksi.+Ja+onko+kenellekään+muulle+sellaisessa+tilanteessa+mitään+merkitystä+sillä,+kuinka+vähän+tai+paljon+he+uskovat+mihinkään+jumaliin?+Minusta+ei.
Jotkut+itsensä+agnostikoksi+luokittelevat+tyypit+kieltävät+olevansa+ateisteja,+vaikka+heillä+ei+ole+henkilökohtaista+uskoa+mihinkään+jumalaan.+Heille+ehkä+(usein+aivan+ilmeisesti)+on+iskostunut+päähän+ajatus,+että+ateisti+on+tasan+vain+ja+ainoastaan+sellainen,+joka+nimenomaan+kieltää+yhteiskunnassa+vallalla+olevan+uskonnon+mukaisen+jumalan.
"Minulle+ateisti+on+sellainen+joka+sanoo+selvästi,+että+Jumalaa+ei+ole,+agnostikko+taas+sanoo,+jos+Jumala+on+...jne...jne."
No+esimerkiksi+minulla+ei+ole+tarvetta+erikseen+väittää,+että+jotain+tiettyä+jumalaa+ei+ole.+Minulle+riittää+aivan+mainiosti+se,+etten+itse+satu+uskomaan+mihinkään+tunnettuun+jumalhahmoon,+mikä+asettaa+minut+ateistien+kirjavaan+joukkoon.
"Olenko+minä+nyt+mielestäsi+agnostinen+teisti+kun+sanon,+että+jos+Jumala+on.....jne.+jne.+vaikken+uskokaan+[vaikka+uskonkin],+että+Jumalasta+ei+ole+mitään+todisteita?+"
Jos+uskot+Jumalaan,+niin+olet+luonnollisesti+teisti.+Ja+jos+lisäksi+olet+sillä+kannalla,+ettei+tietoa+Jumalan+olemassaolosta+ole+saatavissa,+niin+olet+agnostinen+teisti.+Sellaisia+lienee+suurin+osa+kristityistä,+vaikka+eivät+itseään+sillä+tavoin+kategorisoikaan.
04.01.2017 21:36
"Ateisti+on+varmempi+käsityksessään+kuin+agnostikko+Jumalan+suhteen,+agnostikko+antaa+pienen+mahdollisuuden+jossain+kosmoksen+kätköissä+olevalle+Jumalalle+tai+jumalille."
Tarkastellaan+asiaa+esimerkin+valossa:+Minä+olen+täysin+agnostikko,+koska+mielestäni+jumalten+olemassaolosta+ei+ole+saatavilla+tietoa.+Samalla+kuitenkin+olen+täysin+ateisti,+koska+en+satu+uskomaan+mihinkään+teistiseen+jumalaan.+Tässä+tapauksessa+ateisti+on+siis+yhtä+varma+erilaisten+jumalten+olemassaoloista+kuin+agnostikkokin.+:-)
Agnostisten+teistien+osalta+asia+on+tietenkin+eri+tavalla.
04.01.2017 19:33
Teismin+vastaisuus+on+antiteismia.
Se,+ettei+usko+mihinkään+teistiseen+jumalaan,+on+ateismia.
Ateistit+tuskin+kategorisesti+vastustavat+uskontoa.+Suomessa+taitaa+suurin+osa+kirkkon+jäsenistäkin+olla+ateisteja.
Joillakin+on+kummallinen+tarve+kuvitella,+että+jos+ei+ehdottomasti+usko+jonkin+väittämän+pitävyyteen,+niin+uskoo+väitteen+olevan+valhetta.
04.01.2017 19:19
"Ateismi+on+senverran+tyhjä+maailömankatsomus+<...>+"
On+olemassa+autoja,+joissa+ei+ole+ilmastointia.+Ilmastoimattomuus+ei+kuitenkaan+ole+auto.
On+olemassa+maailmankatsomuksia,+joihin+ei+kuulu+jumalusko.+Jumaluskon+olemattomuus+ei+kuitenkaan+ole+maailmankatsomus.
Eli+on+olemassa+ateistisia+maailmankatsomuksia,+mutta+ateismi+ei+ole+maailmankatsomus.
04.01.2017 06:30
Aattelin,+että+jos+se+sattuisi+kuulumaan+jollekin+toiselle+hahmolle,+niin+voitais+käydä+kauppaa.+Minusta+olisi+kiva+asua+maassa,+joka+kuuluu+vaikkapa+Mustanaamiolle,+mutta+en+haluaisi+muuttaa+Suomesta.
03.01.2017 06:13
Hyvä+tietää,+mitä+asioista+sanoo+mies,+joka+ei+ole+tunnettu+puheittensa+totuudellisuudesta.
02.01.2017 18:49
Mites+on+Ruotsin+kanssa?
02.01.2017 18:44
Olipa+vauhdikas+lehtijuttu.+Puhuttiin+viime+vuoden+tilanteesta+ja+siitä+mitä+jossain+verokortissa+sattuu+lukemaan+ensi+vuonna,+jos+tilanne+muuttuu+tämän+vuoden+aikana,+vaikka+asia+kyllä+korjaantuu+2018.
Onkohan+tosiaan+merkittävää+määrää+niitä+jotka+eroaa+vuoden+lopulla+ja+liittyy+vuoden+alussa?+Onko+kirkko+tosiaan+selvittänyt+henkilötasolla+tuota?+
Ei+huomattu+käsitellä+asiaa+toisin+päin.+Saattaa+nimittäin+olla+enempikin+niitä+tapauksia,+kun+porukat+liittyy+ja+eroaa+saman+vuoden+aikana+vain+kirkkovihkimisen+tai+kummiksi+alkamisen+vuoksi.
Kaiken+kaikkiaan+artikkelissa+annettiin+sellaista+kuvaa,+että+kirkkoon+kuulumisen+ratkaisee+raha.+Ilmeisesti+se+on+kirkolle+se+olennaisin+osa+asiaa.+Voisi+kyllä+pohtia+tuon+tyyppisissä+jutuissa+sitäkin,+että+tuntevatko+vauvoina+kirkkoon+pakkoliitetyt+ihmiset+uskontoa,+uskoa+ja+kirkkoa+omakseen+aikuisiksi+kasvettuaan.
Jos+kirkkoa+ihan+oikeasti+nyppii+sellaiset,+jotka+liittyvät+ja+eroavat+vuoden+aikana,+eivätkä+siksi+kartuta+kirkon+kassaa,+niin+kirkkohan+voisi+muuttaa+jäsenmaksukäytäntönsä+sellaiseksi,+että+lähettävät+laskun+niiltä+päiviltä,+kun+tilausjakso+on+kestänyt.+Kestotilaajat+voisivat+maksaa+laskunsa+yhdessä+tai+useammassa+vuotuisessa+erässä.
31.12.2016 08:50
Uskovaisten+osalta+on+luonnollista,+että+he+ajattelevat+uskonsa+kohteella+olevan+kaikenlaisia+mainioita+ominaisuuksia+kuten+hyvyyttä,+oikeudenmukaisuutta+ja+jopa+kaikkivoipaisuutta.+Tottahan+he+haluavat+nähdä+idolinsa+positiivisessa+valossa,+ja+siksi+on+ihan+ymmärrettävää,+että+uskovaiset+helposti+jättävät+huomiotta+uskonsa+kohteen+pikkumaisuuden+ja+narsistisuuden+sekä+tarinoiden+ristiriitaisuudet.+
"Ateisti+haluaa+tahrata+ja+liata+Jumalan."
Koska+ateisti+ei+pidä+jumalia+todellisina,+voi+ateisti+tarkastella+erilaisten+uskontojen+jumalhahmoja+ilman+henkilökohtaista+biasoitumista+hyvän+tai+pahan+suhteen.
Kun+ateisti+väittelee+uskovan+kanssa+jumalhahmojen+ominaisuuksista,+niin+ateisti+tietenkin+haluaa+nostaa+esille+niitä+jumalallisia+ominaisuuksia,+joita+uskova+ei+haluaisi+liittää+uskonsa+kohteeseen.+Ehkä+sinä+siksi+olet+saanut+sellaisen+väärän+kuvan,+että+[jokainen]+ateisti+haluaisi+nimenomaan+tahrata+ja+liata+uskosi+kohteen.
"Ateisti+ei+hyväksy+ajatusta,+että+Jumala+on+täydellinen."
Minä+olen+ateisti+ja+silti+ihmiset+saavat+minun+puolestani+määritellä+jumaltensa+ominaispiirteet+juuri+niin+kuin+haluavat.+Koska+en+itse+satu+uskomaan+niihin,+niin+minua+ei+haittaa+karvan+vertaa,+jos+joku+pitää+uskomustensa+kohdetta+erilaisena+kuin+se,+minkä+kuvan+itse+olen+saanut.
"Mikä+vika+täydellisyydessä?"
Sitä+ei+esiinny+reaalimaailmassa.
28.12.2016 21:03
Millä+keinoin+selvitit+niiden+lahjoja+vaille+jääneiden+lasten+uskonnot?
28.12.2016 06:16
"Hyvä+ei+ole+suhteellinen+käsite"
Tuo+on+kukkua.+On+nimittäin+asioita,+jotka+uskontosi+mukaan+ovat+hyviä,+vaikka+ne+monien+mielestä+eivät+ole+hyviä+asioita.
Myös+reaalimaailmasta+löytyy+esimerkkejä+siitä,+miten+hyvä+on+sangen+venyvä+käsite.+Paljon+on+ihmisiä,+joiden+mielestä+Lada+2105+on+ihan+hyvä+auto.
27.12.2016 07:40
"Kaikki+yliluonnollinen+tulee+joskus+luonnolliseksi+kuten+universumin+nyt+luonnollisiin+ilmiöihin+aikoinaan+uskottiin+yliluonnollisina+jumalien+tähdenlentoja+yms."
Selittämättömille+ilmiöille+(reaalimaailman+havaintoja)+oli+uskontojen+kulta-aikoina+tapana+kehitellä+sepitteellisen+yliluonnollisen+olennon+(vain+myyttisiä+tarinoita)+varaan+jokin+näennäinen+selite.
Luonnollisen+ilmiön+väittäminen+taruolenneon+tekosiksi+ei+tietenkään+tee+ilmiöstä+yliluonnollista.+Eikä+ilmiön+paljastuminen+luonnolliseksi+muuta+niitä+taruolentoja+luonnollisiksi.
"Tieteen+perusta+eli+asioita+tarkastellaan+sellaisina+kuin+ne+ovat+todisteiden+kautta+ei+katoa+pois+mutta+ehkä+siinäkin+tarvitaan+uusia+näkökulmia+jotka+vaativat+rohkeutta+ja+uskoa+kaikkeen+mahdolliseen+kuten+enkeleihin+mutta+asiaa+pitää+tarkastella+esim+yhtenä+elämän+muotona."
Anteeksi,+mutta+mitä+asiaa+pitäisi+tarkastella+yhtenä+elämän+muotona?+Ei+kai+nyt+todellisuutta+ja+tarua+sentään?
27.12.2016 06:56
"tiedekin+tarvitsee+uskoa"
Uskominen+reaalimaailman+ilmiöihin+(kuten+vaikkapa+valon+taitekertoimet+erilaisten+väliaineiden+rajapinnoissa,+mihin+löytyykin+selitys+kvanttielekrodynamiikasta)+on+merkitykseltään+erilainen+ilmiö+kuin+uskominen+jumaliin,+menninkäisiin,+taikuuteen+ja+muuhun+yliluonnolliseen.
Sanoille+usko,+uskoa,+uskominen+löytyy+siis+suomessa+aina+kaksi+toisistaan+merkittävästi+poikkeaavaa+denotaatiota,+joiden+tahallinen+sekoittaminen+toisiinsa+on+huono+juttu.
26.12.2016 08:16
Jep.+Buddhalaisuus+sinänsä+on+ateistinen+uskonto.+Mutta+käsittääkseni+se+ei+tee+automaattisesti+kaikista+buddhalaista+ateisteja.
24.12.2016 12:52
Ateistikin+voi+toki+uskoa+johonkin+yliluonnolliseen+voimaan+tai+asiaan.+Ja+usko+sellaiseeen+voi+ilmentyä+uskonnollisina+tuntemuksina.
Ollakseen+ateisti+ei+sentään+tarvitse+kieltää+mitään+jumalia.+Riittää+ettei+usko+minkään+persoonallisen+jumalan+olemassaoloon.
24.12.2016 08:39
Luomiskertomuksessa+tapetaan+kaksi+härkästä+yhdellä+iskulla.+Annetaan+selitys+sille,+miten+Maa+ja+taivaan+ilmiöt+syntyivät,+ja+samalla+saadaan+Jumalankin+olemassaololle+perustetta+kerrakseen.+Eihän+sen+totta+tarvitse+olla,+kunhan+on+helposti+omaksuttava+tarina.
23.12.2016 12:48
Humaani+mies.
23.12.2016 12:37
Eli+näet+omassa+ajatuskuplassasi+kriisin,+joka+on+toisessa+ihmisessä.+Ja+tuon+kuvittelemasi+kriisin+ajattelet+johtuvan+siitä,+että+toinen+ajattelisi+samalla+tavalla+kuin+sinä+eräästä+asiasta,+joka+on+ongelma+sinulle.
Minulla+kuitenkin+on+vastakkainen+näkökanta,+kuten+olen+jo+kertonut.+Mielestäni+'tieteen+mukaan'+on+normaalia+ja+ymmärrettävää+kieltä.+Lisäksi+käytän+tuota+yleistä+ja+ytimekästä+ilmaisua+tekstini+alussa+vain+kertomaan,+että+tieteen+mukaan+alkuräjähdys+EI+OLE+kemiallinen+räjähdys.
Eli+tässä+tapauksessa+edellytys+kuvittelemasi+kriisin+osalta+puuttuu+toiselta+ihmiseltä.
23.12.2016 08:26
Jos+se+oloasi+helpottaa,+niin+sovitaan+vaikka,+että+mulla+on+leikisti+sellainen+oireeton+myötäkriisi.+Aihe+pitäisi+vielä+keksiä.
22.12.2016 16:55
"Eihän+minulla+tässä+mitään+kriisiä+ole.+Sinullahan+se+on."
Vain+toinen+meistä+on+pillastunut+(tai+esittänyt+pillastuneensa)+yleisesti+käytössä+olevasta+ja+selkeästi+ymmärrettävästä+ilmaisusta+'tieteen+mukaan'.
Lillukanvarsiin+takertuminen+on+eräs+epätoivoinen+tapa+koettaa+selvitä+tilanteesta,+jossa+varsinainen+asia+on+uhka+omalle+agendalle+tai+ajatusmaailmalle.+
Jos+nyt+oletetaan,+että+sinä+et+olekaan+pillastunut+mainitusta+ilmaisusta+(se+ei+aiheuttanut+sinulle+semanttista+kriisiä),+niin+huomataan,+että+lillukanvarsia+voi+tarvittaessa+jopa+taikoa+tyhjästä.
22.12.2016 06:13
76 / 396