Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

112

Kommenttia

7917

1. "No+joo,+tuo+taitaa+olla+vähän+vaikeaa+itsekullekin+selvittää+mikä+on+agnostikkojen+ja+ateistien+ero."Ei+se+nyt+niin+vaikeaa+ole,+jos+ei+sotketa+asioita.+Agnostismi+ja+ateismi+ilmaisevat+erilaisia+asioita.+Gnostisuus/agnostisuus+kertoo+siitä,+mikä+kanta+ihmisellä+on+jumalista+saatavissa+olevaan+tietoon.+Teistisyys/ateistisuus+kuvaavat+sitä,+uskooko+henkilö+jumalaan+tai+jumaliin,+vai+eikö+usko.Jos+ihminen+kertoo+olevansa+agnostikko,+ei+meidän+tarvitse+kuvitella+hänen+olevan+jokin+teismin+ja+ateismin+väliinputoaja.+Agnostisuutensa+lisäksi+hän+voi+joko+uskoa+tai+olla+uskomatta+johonkin+teistiseen+jumalaan.On+toki+ihmisiä,+jotka+ovat+uskon+suhteen+häilyviä+tai+epävarmoja,+ja+monilla+sellaisilla+on+tapana+kutsua+itseään+vain+ja+ainoastaan+agnostikoiksi.+Ja+onko+kenellekään+muulle+sellaisessa+tilanteessa+mitään+merkitystä+sillä,+kuinka+vähän+tai+paljon+he+uskovat+mihinkään+jumaliin?+Minusta+ei.Jotkut+itsensä+agnostikoksi+luokittelevat+tyypit+kieltävät+olevansa+ateisteja,+vaikka+heillä+ei+ole+henkilökohtaista+uskoa+mihinkään+jumalaan.+Heille+ehkä+(usein+aivan+ilmeisesti)+on+iskostunut+päähän+ajatus,+että+ateisti+on+tasan+vain+ja+ainoastaan+sellainen,+joka+nimenomaan+kieltää+yhteiskunnassa+vallalla+olevan+uskonnon+mukaisen+jumalan."Minulle+ateisti+on+sellainen+joka+sanoo+selvästi,+että+Jumalaa+ei+ole,+agnostikko+taas+sanoo,+jos+Jumala+on+...jne...jne."No+esimerkiksi+minulla+ei+ole+tarvetta+erikseen+väittää,+että+jotain+tiettyä+jumalaa+ei+ole.+Minulle+riittää+aivan+mainiosti+se,+etten+itse+satu+uskomaan+mihinkään+tunnettuun+jumalhahmoon,+mikä+asettaa+minut+ateistien+kirjavaan+joukkoon."Olenko+minä+nyt+mielestäsi+agnostinen+teisti+kun+sanon,+että+jos+Jumala+on.....jne.+jne.+vaikken+uskokaan+[vaikka+uskonkin],+että+Jumalasta+ei+ole+mitään+todisteita?+"Jos+uskot+Jumalaan,+niin+olet+luonnollisesti+teisti.+Ja+jos+lisäksi+olet+sillä+kannalla,+ettei+tietoa+Jumalan+olemassaolosta+ole+saatavissa,+niin+olet+agnostinen+teisti.+Sellaisia+lienee+suurin+osa+kristityistä,+vaikka+eivät+itseään+sillä+tavoin+kategorisoikaan.
  2. Mites+on+Ruotsin+kanssa?
  3. Humaani+mies.
  4. Jos+se+oloasi+helpottaa,+niin+sovitaan+vaikka,+että+mulla+on+leikisti+sellainen+oireeton+myötäkriisi.+Aihe+pitäisi+vielä+keksiä.