Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3018
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Täällä planeetallamme vaikuttavien uskontojen jumalat ovat niin selvästi ihmisten kätten työtä, että niiden olemassaoloon ei kukaan rationaalisesti ajatteleva ihminen voi uskoa.
Kysymys on enemmänkin siitä, onko jotain oikeaa jumalaa olemassa.
Mielestäni ei ole, mutta voidakseni sanoa tietäväni asian, tarvitsen jotain todisteita tietoni vahvistamiseksi.
Yksikään jumalolento ei ole vielä antanut havaintoa itsestään. Tuskin tulee koskaan antamaankaan.
Vielä vähän aikaa sitten ei tiedetty mitään mustista aukoista, kvarkeista, pimeästä aineesta, evoluutiosta, taudinaiheuttajista ja ties mistä. Silti ne ovat olleet olemassa jo ennen kuin ne on löydetty.
Tällä hetkelläkin on paljon asioita ja ilmiöitä, joita emme tunne ja joista emme tiedä. Emme edes tiedä, mitä emme tiedä.
En voi siis sanoa tietäväni, ettei jumalia ole. En usko niiden olemassaoloon. Mielestäni niitä ei ole, mutta ..... ennen kuin joku asia tiedetään - se pitää voida koetella jollain tavalla.
Kyseessä ei ole mikään vastuunpakoilu tai väistely. Ainoastaan tosiasioiden tunnustaminen.
30.01.2010 19:52
>>Ateismi ja teismi ovat määritelmiä, jotka määrittelevät molemmat, uskon ja tiedon.
30.01.2010 17:22
Hyvä Tronos ja arvoisa Aloittaja.
>>"PS. Ei voi sanoa että ei voi tietää, koska sekin on jo tietoa"
30.01.2010 14:33
Järkeen ja päättelyyn.
29.01.2010 21:38
Kriittisesti ajatellen jumalilla ei ole mitään mielenkiintoa ihmiskuntaa kohtaan (siis jos niitä olisi olemassa).
Jos joku jumaluus olisi kiinnostunut, se varmaan ottaisi yhteyttä ja kertoisi mitä haluaa.
Oikea jumala kyllä osaa tehdä sanottavansa riittävän selväksi paatuneimmallekin epäilijälle.
29.01.2010 20:25
Onneksi olkoon!
29.01.2010 14:44
Miksi arvostella kanamunaa?
Onko joku koskaan kuullut jonkun arvostelevan kananmunaa?
28.01.2010 19:52
Kannattaa muistaa, että nyt keskustelemme ajanlaskusta, jota me käytämme täällä Suomessa tai ehkä vähän laajemmin - länsimaissa.
Maailmassa on tällä hetkellä monia muitakin ajanlaskutapoja.
28.01.2010 14:03
Sisar Ps. 134
>>Raamatun joka ikinen sana on totta
28.01.2010 13:19
Ajanlasku perustuu yhteiseen sopimukseen, eikä sillä minulle ole ylivoimaista arvolatausta. Tosin käytän muotoja eaa ja jaa, enkä niitä toisia.
Niin kauan kun kristityt voivat käyttää pakanoilta periytyneitä kuukausien ja viikonpäivien nimiä, 24 -tuntista vuorokautta sekä 60 jakoisia tuntia ja minuuttia, voin aivan hyvin käyttää kalenteria, joka alkaa yhdessä sovitysta hetkestä 10 vuoden sisällä väitetystä kiesussyntymästä.
28.01.2010 13:10
Ei sillä ulkonäöllä minulle ole sen suurenpaa merkitystä.
Kuitenkin joitain käärinliinoja on vakuutettu aidoiksi mm. sillä perusteella, että se muistuttaa kiesusta, vaikka se on ihan jonkun toisen äijän näköinen.
Samaten maailmassa ilmestyy kiesuksen näköisiä paahtoleipiä, oksankohtia ja ties mitä omituisuuksia, jotka eivät itse asiassa esitä kiesusta lainkaan.
Herää kysymys, että onko kristittyjen jumalaa ollenkaan olemassa, koska ihmeet noudattavat ihmisten mielikuvia ja käsityksiä, eivätkä asian todellista laitaa, joka luonnollisesti on muutaman oppineen lisäksi myös jumalien tiedossa.
Voisiko olla, että ns. ihmeet olisivatkin huijausta?
28.01.2010 12:21
Eikös kiesuksen ajan ihmiset ajelleet partansa? Niin muistan lukeneeni.
Myös ensinmäiset kuvat jeesuksesta ovat lyhyttukkaisia ja parrattomia.
Partajeesuksia alkaa ilmestyä 500 -luvulla.
Herää kysymys, että miksi kristittyjen jumala laittelee partajeesuksen kuvia hassuihin paikkoihin, vaikka jäbä oli sileäleukainen?
Olisiko käynyt niin, että .......
27.01.2010 19:07
Mikäli jälkikasvun hoksottimet ovat kunnossa, niin moinen pakkokäännytys kääntyy itseään vastaan.
Minkä tahansa asian tuputtaminen väkisin saa aikaan vastareaktion.
Vanhempien pitää vain muistaa, etteivät ryhdy vastatuputtamiseen, vaan hoitavat asian tyylikkäästi ja asiallisesti.
27.01.2010 16:50
Eikö se ristinkiesus sanonut, että laki on voimassa niin kauan kunnes taivas ja maa katoavat.
No? Ovatko kadonneet?
27.01.2010 11:45
Ristinkiesuksen kerrotaan kylläkin puhuneen laista, ei pelkästään käskyistä.
Siitä vakuutena on mm. se, että kiesus käsitteli myös esimerkkitapauksia, joita kymmenessä käskyssä ei mainita, muualla laeissa kylläkin.
27.01.2010 11:43
Sairasta.
27.01.2010 10:53
Se usko puuttuu jumaliin.
Ei mikään jumalolento ole erityisasemassa. En usko yhteenkään. Enkä muutenkaan yliluonnolliseen.
Ei mitään muuta.
27.01.2010 10:40
Hyvä >>luotu ei ole luoja>pian
27.01.2010 10:34
Kyllähän uskonnotonkin uskoo sellaisiin asioihin, joista on riittävästi tietoa, jotta niihin on järkevää uskoa.
Uskon vakaasti esimerkiksi, että maa kiertää aurinkoa ja on pallon muotoinen.
Jumaliin en sen sijaan usko.
27.01.2010 09:55
Luulenpa, etteivät edes hihhulit usko näihin kertomuksiin.
Jos niihin uskottaisiin yleisesti, niin henkilö joka julistaa omaavansa kyseisen kyvyn ei saisi hetken rauhaa avunpyytäjiltä.
Jännä juttu myöskin, että ihmeet sattuvat aina jossain kaukana ja syrjäisessä paikassa. Miksi vastaavaa ei tapahdu esim. rautatieasemalla aamuruuhkassa?
27.01.2010 09:42
144 / 151