agnostikot, eli sekunda-ateistit

"Kuitenkin jumalien olemassaolosta/puuttumisesta ei ole mitään luotettavaa tietoa, siksi en väitä tietäväni asian oikeaa laitaa."

Ei ole olemassa mitään syytä olettaa ensimmäisenkään jumaluuden olevan olemassa. Teoriassa se Russelin teepannu voi siellä pyöriä mutta täysipäinen ihminen ymmärtää - nykytiedon valossa - että uskonnot ja erilaiset jumalat ovat ihmisen luomia.

Kaikkein vajaalatvaisimmat agnostikot joilla ei kertakaikkiaan ole munaa eikä asennetta ottaa mitään ryhtiä kantoihinsa, eivät edes ymmärrä sitä että näiden väkivaltauskontojen jumalien olemassaolo on täysi mahdottomuus.

Agnostikoissa vituttaa vielä niiden yksioikoisuus, hyvin moni heistä luo jumalakuvastaan persoonallisen, monikaan ei voi ajatella useita jumalia, persoonattomia jumalia, jumalia jotka ovat joskus olleet mutta eivät ole enää.

Panteistit ovat ainoat rehelliset ja älykkäät "agnostitkot"

6

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä planeetallamme vaikuttavien uskontojen jumalat ovat niin selvästi ihmisten kätten työtä, että niiden olemassaoloon ei kukaan rationaalisesti ajatteleva ihminen voi uskoa.

      Kysymys on enemmänkin siitä, onko jotain oikeaa jumalaa olemassa.

      Mielestäni ei ole, mutta voidakseni sanoa tietäväni asian, tarvitsen jotain todisteita tietoni vahvistamiseksi.

      Yksikään jumalolento ei ole vielä antanut havaintoa itsestään. Tuskin tulee koskaan antamaankaan.

      Vielä vähän aikaa sitten ei tiedetty mitään mustista aukoista, kvarkeista, pimeästä aineesta, evoluutiosta, taudinaiheuttajista ja ties mistä. Silti ne ovat olleet olemassa jo ennen kuin ne on löydetty.

      Tällä hetkelläkin on paljon asioita ja ilmiöitä, joita emme tunne ja joista emme tiedä. Emme edes tiedä, mitä emme tiedä.

      En voi siis sanoa tietäväni, ettei jumalia ole. En usko niiden olemassaoloon. Mielestäni niitä ei ole, mutta ..... ennen kuin joku asia tiedetään - se pitää voida koetella jollain tavalla.

      Kyseessä ei ole mikään vastuunpakoilu tai väistely. Ainoastaan tosiasioiden tunnustaminen.

      • luultavasti noin.

        Myös minä ajattelen samalla tavalla. Siis en pidä täysin mahdottomana etteikö jonkinlaisia jumaluuksia voisi ainakin teorian tasolla olla olemassa. Käytännössä en kuitenkaan pidä sitä missään määrin todennäköisenä.

        Voihan olla että jossain on esimerkiksi jonkinlaisia superälyjä jotka luonnollisesti ovat ihmisen kannalta eräänlaisia "jumalia" vaikka todennäköisesti eivät kykene fysiikan lakeja rikkomaankaan.

        Kokonaan toinen asia on että missä määrin tällaiset tahot olisivat kiinnostuneita ihmisistä.

        Mutta nämä agnostikon typerykset joilla ei ole munaa eikä älyä, ne ihmetyttävät ja kummastuttavat pientä kulkijaa. Ymmärtänet pointin.


      • pepe57
        Nas.se kirjoitti:

        luultavasti noin.

        Myös minä ajattelen samalla tavalla. Siis en pidä täysin mahdottomana etteikö jonkinlaisia jumaluuksia voisi ainakin teorian tasolla olla olemassa. Käytännössä en kuitenkaan pidä sitä missään määrin todennäköisenä.

        Voihan olla että jossain on esimerkiksi jonkinlaisia superälyjä jotka luonnollisesti ovat ihmisen kannalta eräänlaisia "jumalia" vaikka todennäköisesti eivät kykene fysiikan lakeja rikkomaankaan.

        Kokonaan toinen asia on että missä määrin tällaiset tahot olisivat kiinnostuneita ihmisistä.

        Mutta nämä agnostikon typerykset joilla ei ole munaa eikä älyä, ne ihmetyttävät ja kummastuttavat pientä kulkijaa. Ymmärtänet pointin.

        Agnostismi on pohjimmiltaan suhtautumistapa asioihin joista ei voi saada tietoa. Ihmisen vuosituhansien kuluessa keksimät tuhannet eri uskomukset ovat vain tylsä lisä isossa ryhmässä asioita joista ei voi saada tietoa. Eli aika enne alkuräjähdystä tms tieteen teoriat, mukaan tähän kuuluu toki ihmisen vapaa tahto (onko sitä olemassa vai ei) ja muut asiat joiden edessä tiede nostaa kädet pystyyn. Ihmisen keksimät uskomukset olipa ne riihitonttuja, menninkäisiä tai vaikka joku tuhansista uskonnoista ei ole millään muotoa kiinnostava, mutta periaatteessa kuuluu joukkoon.


      • kertoo
        pepe57 kirjoitti:

        Agnostismi on pohjimmiltaan suhtautumistapa asioihin joista ei voi saada tietoa. Ihmisen vuosituhansien kuluessa keksimät tuhannet eri uskomukset ovat vain tylsä lisä isossa ryhmässä asioita joista ei voi saada tietoa. Eli aika enne alkuräjähdystä tms tieteen teoriat, mukaan tähän kuuluu toki ihmisen vapaa tahto (onko sitä olemassa vai ei) ja muut asiat joiden edessä tiede nostaa kädet pystyyn. Ihmisen keksimät uskomukset olipa ne riihitonttuja, menninkäisiä tai vaikka joku tuhansista uskonnoista ei ole millään muotoa kiinnostava, mutta periaatteessa kuuluu joukkoon.

        vaikuttaa enemmän kuin todennäköiseltä, että ihminen on perkeleen hyvä luomaan itselleen teistisiä jumalia. vaakakuppi kallistuu ateismin puolelle, sillä kysymyksessä, jossa jotain joko on tai ei ole, on ihminen kykenevämpi luomaan itselleen jumalan kuin olettaa jumalan luoneen ihmisen. jos jumala on luonut ihmisen kerran, ihminen on luonut jumalan todistettavasti satoja kertoja. käytäntö kertoo teorian tässäkin tapauksessa. luottaminen siihen, että mitä tahansa "voisi" olla olemassa, on absurdi, eikä kosketa kenenkään elämää. -> jumalia ei ole olemassa.


      • pepe57 kirjoitti:

        Agnostismi on pohjimmiltaan suhtautumistapa asioihin joista ei voi saada tietoa. Ihmisen vuosituhansien kuluessa keksimät tuhannet eri uskomukset ovat vain tylsä lisä isossa ryhmässä asioita joista ei voi saada tietoa. Eli aika enne alkuräjähdystä tms tieteen teoriat, mukaan tähän kuuluu toki ihmisen vapaa tahto (onko sitä olemassa vai ei) ja muut asiat joiden edessä tiede nostaa kädet pystyyn. Ihmisen keksimät uskomukset olipa ne riihitonttuja, menninkäisiä tai vaikka joku tuhansista uskonnoista ei ole millään muotoa kiinnostava, mutta periaatteessa kuuluu joukkoon.

        tuo lässytys sikäli kun on kysymys ihmisten keksimistä jumalista. Muistahan meillä ei ole tietoa.

        Agnostikon munattomuutta on olla ottamatta kantaa näihin ihmisten luomiin jumaluuksiin. Heitetään diipadaapaa jostain jumalan olemassaolosta, vaikka keskustelun kohteena on vajakkien kamelikuskitarinat tms.


      • aiskis
        Nas.se kirjoitti:

        tuo lässytys sikäli kun on kysymys ihmisten keksimistä jumalista. Muistahan meillä ei ole tietoa.

        Agnostikon munattomuutta on olla ottamatta kantaa näihin ihmisten luomiin jumaluuksiin. Heitetään diipadaapaa jostain jumalan olemassaolosta, vaikka keskustelun kohteena on vajakkien kamelikuskitarinat tms.

        pari-kolme metriä ja liitä ne päistään toisiinsa. Kävele sitten peilin eteen ja mieti miten tämä kehä muistuttaa sinua.

        Sinulla on pakkomielle, se on pahempaa kuin agnostismi.

        Luulisi ihmisellä olevan muutakin tekemistä kuin itkeä päivästä toiseen samasta asiasta.

        Ekö sinulla ole munaa elää omaa elämää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      103
      1085
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      842
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe