Mooseksen laista ?

fgjfgh14

Olisin kiinnostunut tietämään milloin ja kenen eksyttäjän toimesta Mooseksen laki kumottiin. Viimeksi lain voimassa olosta syntyi palstalla keskustelua, sianlihan syömisen yhteydessä. Kuten silloin todettiin, Jeesus ei antanut mitään lupaa lain kumoamiseen. Kuitenkin useampi ketjuun osallistuneista, hoki hindumantran tavoin, kunka Jeesus "teki" tai "solmi" Uuden liiton. Kysymys kuuluu :

Kuka kumosi Vanhan liiton, kun Jeesus EI antanut siihen valtuuksia ?

13

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

Vanha testamentti on poistettava Raamatusta

• Maruan-ne

kun Jeesus antoi henkensä ristillä. Silloin kun Jeesus sanoi: "Se on täytetty." Siihen loppui seremonialaki: 3. Moos. ja 4. Moos. alkuosa. Seremonialaki naulittiin ristiin: "hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin" (Kol.2:14). "Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti," eli tuolla hetkellä saattoi temppelissä juuri pappi olla uhraamassa uhrikaritsaa. Nyt tuli Jeesuksesta uhrikaritsa, eli nuo kaikki seremoniamenot loppuivat Jeesuksen kuolemaan.

Uusi Liitto:

8 Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. [8:8-12: Jer. 31:31-34]
      9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
      10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      (Hepr. 8:8-10)

• Maruan-ne

2. Moos. 31:18 Jumala oli ne kirjoittanut omalla sormellaan! "Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu": 2. Moos. 25:21 siinä ovat ne alkuperäiset kymmenen rakkauden käskyä.

Mitä Jeesus sanoi kymmenestä käskystä:

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut (Matt. 5:18).

• fgjfgh14

kommrntoid ja vielä asiallisesti.

Juuri näissä jakeissa koenkin jonkinlaista ristiriitaa Lain ja uuden liiton välillä.

Uskon Jeesuksen puhuvan tulevasta paratiisista, puhuessaan tulevaisuudesta.

• Maruanne*
        fgjfgh14 kirjoitti:

kommrntoid ja vielä asiallisesti.

Juuri näissä jakeissa koenkin jonkinlaista ristiriitaa Lain ja uuden liiton välillä.

Uskon Jeesuksen puhuvan tulevasta paratiisista, puhuessaan tulevaisuudesta.

hengellisestä Israelista, niistä jotka Jeesuksen kautta tulevat uuden liiton israelilaisiksi. Uudestisyntymän kautta Jumala kirjoittaa "omalla sormellaan" hengellisesti ajatellen lakinsa sydämiimme. Siten meistä tulee Hänen kansaansa ja Hän on meidän Jumalamme.

• Maruan-ne kirjoitti:

2. Moos. 31:18 Jumala oli ne kirjoittanut omalla sormellaan! "Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu": 2. Moos. 25:21 siinä ovat ne alkuperäiset kymmenen rakkauden käskyä.

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut (Matt. 5:18).

Ristinkiesuksen kerrotaan kylläkin puhuneen laista, ei pelkästään käskyistä.

Siitä vakuutena on mm. se, että kiesus käsitteli myös esimerkkitapauksia, joita kymmenessä käskyssä ei mainita, muualla laeissa kylläkin.

• Eikö se ristinkiesus sanonut, että laki on voimassa niin kauan kunnes taivas ja maa katoavat.

No? Ovatko kadonneet?

• 1*1*1=1
        Phoebus kirjoitti:

Eikö se ristinkiesus sanonut, että laki on voimassa niin kauan kunnes taivas ja maa katoavat.

No? Ovatko kadonneet?

Mutta laki on jo täytetty. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään." (Mat. 5:17) Jeesus täytti lain ristillä. Hän otti meidän syntimme ja sairaudet päällensä ja kuoli niiden takia meidän puolestamme. Eli lakia ei ole kumottu, vaan täytetty Jeesuksessa. Pelastua voi ainoastaan Jeesuksen kautta. Kyse on uudestisyntyneestä ihmisestä ja uudesta identiteetistä Kristuksessa. Jeesus on Herra!

• is business
        1*1*1=1 kirjoitti:

Mutta laki on jo täytetty. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään." (Mat. 5:17) Jeesus täytti lain ristillä. Hän otti meidän syntimme ja sairaudet päällensä ja kuoli niiden takia meidän puolestamme. Eli lakia ei ole kumottu, vaan täytetty Jeesuksessa. Pelastua voi ainoastaan Jeesuksen kautta. Kyse on uudestisyntyneestä ihmisestä ja uudesta identiteetistä Kristuksessa. Jeesus on Herra!

"Hän otti meidän syntimme ja sairaudet päällensä ja kuoli niiden takia meidän puolestamme."
        "Pelastua voi ainoastaan Jeesuksen kautta."

Jeesus siis toteutti jo silloin nykyisin aika yleistä liikeideaa että yritys ostaa toisen yrityksen velat. Velallisen kannalta ei muutu muu kuin taho, jolle ollaan velkaa.

• viettävät ?
        Maruan-ne kirjoitti:

Miksi Jeesukseen Kristukseen uskovaiset elävät Kymmenen Käskyn mukaisesti, mutta eivät muista viettää lepopäivää lauantaina vaan viettävät sunnuntaita pyhänään, että maksetaan oikein tuplapalkka sen päivän tehdystä työstä, että Raamatussa ei kehoiteta lainkaan maksamaan palkanlisiä lepopäivän, eli lauantain vietosta, että itse katsonkin, että lisiä maksetaan sen takia, että ihmiset unohtaisivat mahdollisimman hyvin ja helposti Raamatun Jumalan lepopäivän, joka siis on ainoastaan vain lauantai, että sen päivän on Raamatun Jumala pyhittänyt ja siunannut, että sunnuntain viettäjät ovat oman lihansa pyhityksellä ottaneet väärän lepopäivän ohjelmistoonsa !

Kymmenen Käskyä on meille kaikille Jeesukseen Kristukseen ja Raamatun Jumalaan uskoville oppi elämään Raamatun Jumalan tahdon mukaista elämää !

Keitä nämä ovat, jotka pitävät sunnuntaita pyhänään ja lepopäivänään ? ! ! !

Eivät voi olla Raamatun Jumalan lapsia matkalla Taivasten Valtakuntaan !

Raamattu kertoo jo alkulehdillä luomiskertomuksessa, että vain yhden päivän on Raamatun Jumala siunannut ja pyhittänyt, että mitään muuta lepopäivää ei siis ole olemassa ! ! !

Jos ihmiset tahtovat elää viettäen lepopäivää silloin kuin huvittaa tai yhteisestä sopimuksesta ryhtyvät viettämään jotakin muuta päivää kuin lauantaita, niin silloin eletään vastoin Raamatun Jumalan tahtoa !

Meidän uskomme pohjautuu Raamatusta ammennettuihin tietoihin, ja jos me elämme vastoin Raamatun opetusta, niin silloin ei enää ole Raamatun Jumalakaan meidän tukena, että ketä silloin palvellaan ? ! !

• Ei lakia ole kukaan kykenevä kumoamaan.
      Se (laki) todistaa meidät syntisiksi, Jeshua täytti lain kalliilla hinnalla; Joh.3:16.

• Minä uskon

Minä uskon paskaan,
        paskanisään, paskavaltiaaseen,
        paskan ja ruikun luojaan,

ja paskaiseen paskaan
        paskan ainoaan paskaan,
        meidän paskaamme,
        joka sikisi Paskasta Hengestä,
        syntyi omasta paskasta,
        kärsi paskojen aikana,
        paskottiin,paskoi ja paskottiin,
        astui alas paskaan,
        nousi kolmantena paskapäivänä paskoista,
        astui ylös Paskaan,
        istuu Paskan, Paskanisän, Paskavaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        paskoja ja ruikkuja

ja Paskaan Henkeen,
        pyhän yhteisen paskan,
        paskojen yhteyden,
        paskojen anteeksiantamisen,
        paskoista ylösnousemisen
        ja iankaikkisen paskan.
        Paska.

• mie vua
        Minä uskon kirjoitti:

Minä uskon paskaan,
        paskanisään, paskavaltiaaseen,
        paskan ja ruikun luojaan,

ja paskaiseen paskaan
        paskan ainoaan paskaan,
        meidän paskaamme,
        joka sikisi Paskasta Hengestä,
        syntyi omasta paskasta,
        kärsi paskojen aikana,
        paskottiin,paskoi ja paskottiin,
        astui alas paskaan,
        nousi kolmantena paskapäivänä paskoista,
        astui ylös Paskaan,
        istuu Paskan, Paskanisän, Paskavaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        paskoja ja ruikkuja

ja Paskaan Henkeen,
        pyhän yhteisen paskan,
        paskojen yhteyden,
        paskojen anteeksiantamisen,
        paskoista ylösnousemisen
        ja iankaikkisen paskan.
        Paska.

Tyyppi tykkää ilmeisesti käydä paljon paskomassa? Syö paljon ruisleipää ja puuroa ni varmaan onnistuu! XD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      71
      2705
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2657
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      16
      2066
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      40
      1999
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      49
      1974
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      275
      1944
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1261
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      37
      1076
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      0
      1010
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      95
      966
    Aihe