Agnostismi on uskonto?

anustikko.

Mihin muuhun kuin uskoon perustuu agnostikon väite "jumalan/jumalien olemassaolosta ei voi saada tietoa" ? Kertokaa toki...

9

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä merkitsee sana uskonto eli miten se määritellään?

      • atte anus

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu ateistin väite "jumalia ei ole"?
        Kertokaa toki...


      • Thronos
        atte anus kirjoitti:

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu ateistin väite "jumalia ei ole"?
        Kertokaa toki...

        Harva ateisti varmaan väittää yksioikoisesti että jumalia ei ole. Ainakin minä sanon vain etten usko yhdenkään jumalan josta olen kuullut enkä yhdenkään jonka itse kuvittelen olevan oikeasti olemassa.

        Jos tuolla ulkona pakkasessa ja lumituiskussa minua vastaan tulee ihminen joka kysyy: "Uskotko että minulla on samassa takintaskussa elävä olmi, panamalainen myrkkysammakko, tukaani ja varsieväkala?" Niin varmaan sanoisin että en usko. En kuitenkaan sanoisi että TIEDÄN ettei ole, sillä voisihan hän olla tulossa varkaista jostakin eläinnäyttelystä ja kala ja olmi vielä jotenkuten sinnittelisivät hengissä.

        Juuri sillä samalla lailla en usko mihinkään jumalaan.


      • Thronos kirjoitti:

        Harva ateisti varmaan väittää yksioikoisesti että jumalia ei ole. Ainakin minä sanon vain etten usko yhdenkään jumalan josta olen kuullut enkä yhdenkään jonka itse kuvittelen olevan oikeasti olemassa.

        Jos tuolla ulkona pakkasessa ja lumituiskussa minua vastaan tulee ihminen joka kysyy: "Uskotko että minulla on samassa takintaskussa elävä olmi, panamalainen myrkkysammakko, tukaani ja varsieväkala?" Niin varmaan sanoisin että en usko. En kuitenkaan sanoisi että TIEDÄN ettei ole, sillä voisihan hän olla tulossa varkaista jostakin eläinnäyttelystä ja kala ja olmi vielä jotenkuten sinnittelisivät hengissä.

        Juuri sillä samalla lailla en usko mihinkään jumalaan.

        Uskovainen ei voi sanoa: Minä tiedän että jumala on, vaan minä uskon että jumala on?
        Ateisti: Minä uskon ettei jumalia ole, eikä minä tiedän että jumalia ei ole.

        Tieto ja usko on eri asia.


      • Hihhulihihhii
        atte anus kirjoitti:

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu ateistin väite "jumalia ei ole"?
        Kertokaa toki...

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu joulupukinkieltäjien väite "joulupukkia ei ole"?
        Kertokaa toki...

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu lentävien yksisarvisten kieltäjien väite
        "lentäviä yksisarvisia ei ole? Kertokaa toki...

        Jos sinä säälittävä jälkeenjäänyt kuuppajumi et kykene ymmärtämään mitä eroa on sanoilla
        usko ja uskonto, niin älä turhaan vaivaa tällä totaalisen surkealla ymmärryskyvyttömyydelläsi
        ihan tervejärkisiä ihmisiä, jotka kykenevät ymmärtämään eri käsitteiden selkeät erot.


      • missxcessive kirjoitti:

        Uskovainen ei voi sanoa: Minä tiedän että jumala on, vaan minä uskon että jumala on?
        Ateisti: Minä uskon ettei jumalia ole, eikä minä tiedän että jumalia ei ole.

        Tieto ja usko on eri asia.

        "Ateisti: Minä uskon ettei jumalia ole, eikä minä tiedän että jumalia ei ole."

        Kyllä sen voi tietääkin eräiden jumalien suhteen, kuten raamatun.


      • atte anus kirjoitti:

        Mihin muuhun kuin uskoon perustuu ateistin väite "jumalia ei ole"?
        Kertokaa toki...

        Mitä merkitsee sana uskonto eli miten se määritellään?

        Selvitä tuo itsellesi, niin sinulla on mahdollisuus ymmärtää, että agnostismi tai tai ateismi eivät ole uskontoja. Riippuen tietysti siitä, oletko sinä älynlahjoiltasi niin korkealla tasolla, että olet kykenevä ymmärtämään noin yksinkertaisia asioita.


    • Hankkikaa elämä. Seuraavaksi punaisen pitäminen lempivärinä on varmaan uskonto.

    • Järkeen ja päättelyyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe