Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Mutta sitä olen miettinyt, miten heille paremmin voitaisiin tarjota mahdollisuuksia eheytymiseen."
Minä olen miettinyt, että mitä jos jätettäisiin homot rauhaan.
Annetaan ihmisille oikeus olla sellaisia kuin he ovat!
Miksi minun pitäisi muuttaa jonkun muun aikuisen kuin itseni käyttäytymistä?
02.07.2012 13:50
"Ei uskontojen aktiivinen kyseenalaistaminen ole epäpuhtautta, millään muotoa."
Riippuu siitä, mitä epäpuhtaudella tarkoitetaan.
Minä en tarkoita sillä tuolla ylempänä mitään likaista, vaan pikemminkin ylimääräistä, valinnaista.
Esimerkiksi lyijymalmin seassa voi olla epäpuhtautena kultaa!
Ateistin ei tarvitse ola antiteisti ollakseen ateisti. Siksi esitin ajatuksen, että se on jotain ateismin päälle, jotain mitä ateismi ei välttämättä tarvitse. Antiteismi ei myöskään muuta ateistia muuksi, vaan antiteistinenkin ateisti pysyy ateistina.
Onhan myös olemassa vaihtoehto, jossa teisti kimpaannuttuaan jumalilleen ryhtyy antiteistiksi säilyttäen silti uskonsa siihen, että hänen kiukkunsa kohde on todellinen.
"Ei uskonto ole "pyhä" sen kummemmin kuin mikään muukaan mielipide."
Samaa mieltä.
02.07.2012 13:43
"Mut sisäisesti ehyt ihminen huokuu usein tyytyväisyyttä ja iloa ympärilleenkin. Katkeroituneet ihmiset kylvävät pahaa oloaan ja ovat oravanpyörässään, josta eivät pääse pois."
Tuohan taitaa pitää paikkansa.
Mutta se kertoo vain tyytyväisen ja tyytymättömän ihmisen välisistä eroista, ei uskovan ja uskomattoman.
Oravanpyörässä rullaa niin teistejä kuin ateistejakin.
Toisaalta voi myös ajatella niin, että uskovia vaivaa se, että heitä syyllistetään synnintunnolla, ihmisen vajavaisuudella, heikkoudella ja elämälle vierailla vaatimuksilla sekä pelotellaan epäinhimillisen julmalla kostolla.
Kyllähän uskonnottomatkin ovat epätäydellisiä, mutta kukaan ei heitä siitä syyllistä. Ihmisiähän me kaikki olemme ja siksi myös inhimillisiä vahvuuksinemme ja puutteinemme.
02.07.2012 09:44
Pahus A-.
Sinne meni sekin jumaluus!
01.07.2012 21:29
Ole hyvä vaan....
OK.
Lievennetään sitten niin, että monen buddhalaisen moraali voittaa suomalaisen moraalin jonkin verran.
Tarkoitan lähinnä tuntemieni tyyppien avuliaisuutta, suvaitsevaisuutta ja ystävällisyyttä sekä jossain määrin myös rehellisyyttä. Rehellisyydessä ero on tosin aika pieni.
Onhan niitä buddhalaisiakin konnia ja huijareita enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksi ihmisyksilöiden väliset erot ovat suurempia kuin kulttuurien väliset erot.
01.07.2012 21:24
"Minun mielestäni ei vain joitakin vaan ei yhtäkään yliluonnollista asiaa tai tapahtumaa voi todistaa. Muutenhan ne eivät olisi yliluonnollisia."
Jos ne voisi todistaa, niin ne olisivat todellisia.
01.07.2012 21:05
"Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin."
Hyvä lajitoveri.
Olen saanut tutustua hyvin läheltä buddhalaisiin ja muslimeihin. Olen asunut heidän keskuudessaan ja käyn edelleen säännöllisesti heidän luonaan.
Vaikka he eivät ole koskaan kuulleetkaan kristillisestä moraalista, niin heidän moraalikäsityksensä ovat lähes identtiset suomalaisten moraalikäsitysten kanssa. Täytyy myös todeta, että monien buddhalaisten moraali voittaa suomalaisten moraalin melko kirkkaasti (valitettavasti näin on).
Tutustu muihin uskontoihin, kulttuureihin ja ihmisiin. Matkustele ja näe maailmaa avoimin silmin. Se avartaa mielen maisemia kummasti.
Tutustu myös ateisteihin. Saatat yllättyä.
01.07.2012 20:39
Maarit-pappi ei taida tuntea ateisteja.
Lisäksi palstalla esiintyy sellaisiakin ateistina esiintyviä kirjoittajia, joista saa hyvin vastenmielisen vaikutelman.
Vaikutelmani Maarit-papista on, että hän ei ole missään nimessä ilkeä ihminen, mutta hänellä on syvään juurtuneita mielipiteitä, joiden tarkastaminen ei tule olemaan helppoa eikä nopeaa.
Siksi kannatan ehdotusta, että hänelle annetaan aikaa ja hänen kanssaan kannattaa olla pitkämielinen.
01.07.2012 20:25
Ai niin.
Ja eksegetiikka on parhautta!
Kannattaa tutustua. Se pudottaa takaisin maanpinnalle.
01.07.2012 20:15
Kyllähän teologian tutkimusta ja opetusta tarvitaan. Vaikka jumalia ei olisikaan, niin uskonnot ovat silti olemassa.
Oma tiedekunta on ehkä kuitenkin liikaa. Teologit voitaisiin siirtää psykologian tai sosiologian yhteyteen.
Pappien koulutus yhteiskunnan varoilla on mielenkiintoinen kysymys. Kun yhteiskunnan varoilla koulutetaan työntekijöitä myös yksityisille liikeyrityksille ja muillekkin yhteisöille, niin lienee reilua kouluttaa työntekijöitä myös uskonnollisille yhteisöille. Nykysysteemiä pitäisi kuitenkin viilata ja laajentaa koulutettavien kirjoa myös muihin uskontoihin joita maassamme harjoitetaan.
01.07.2012 20:13
"Käytännössä koko yhteiskuntaa rakennetaan sekulaarisen maailmankuvan pohjalta. He eivät tule ovelle mutta tunkevat sanomaansa postiluukusta ja mediasta. Myös katukuvassa ja opetuksessa pakkosyötetään sekularismia. Voiko sekularismin pakkosyötöltä välttyä enää missään?"
Mielenkiintoista, että sinusta tuntuu tuolta.
Onhan se vähän ikävääkin, että sinulla on ongelma.
Valitettavasti yhteiskunta pyörii todellisten asioiden parissa. Sille että todellisuus on sekulaaria, ei voi mitään.
Kyllähän yhteiskunta ottaa huomioon uskonnotkin. Nehän ovat olemassa, vaikka jumalia ei olisikaan. Itse asiassa yhteiskunta ottaa muutaman uskonnon tarpeet huomioon liiankin hyvin ja tulee samalla talloneeksi muiden uskontojen kannattajia ja uskonnottomia varpaille. Mutta parempaan suntaan ollaan menossa.
01.07.2012 19:49
"Helvettikö ei ole oikeuden mukainen ja jokainen ei sinne kuuluisi tekojensa puolesta?"
No, helwettiähän ei oikeasti ole olemassa, joten keskustelemme vain konseptista, joka ei ole oikeudenmukainen. Mistään teosta ei ole oikein rangaista epäinhimillisellä kidutuksella eikä iankaikkisesti.
Jopa meidän ihmisten oikeudentaju kieltää julmat rangaistukset. Paheksumme niitä maita, jossa kidutusta harjoitetaan. Pidämme sellaiseen syyllistyneitä hirviöinä, ja aiheesta.
Lisäksi meidän lajimme pyrkimys oikeudenmukaisuuteen sekä reiluuteen saa aikaan sen, että rangaistuksen tarkoituksena on ojentaa ja oikaista, ei kostaa. Iankaikkinen helvetti on selkeä kosto. Sillä ei pyritä muuhun kuin pelotteluun ja kärsimyksen loputtomaan tuottamiseen. Se on julma ja epäoukeudenmukainen ajatus.
"Jokainen vanhempi on varmasti voinut havaita, että lapset oppivat tekemään pahaa ja ainoastaan hyviä tapoja joudutaan terästämään yhä uudestaan ja uudestaan."
Kahden lapsen vanhempana olen huomannut, että lapsilla on taipumus tehdä hyvää.
Koska lapset ovat aktiivisia, impulsiivisia ja heidän elämänkokemuksensa on vielä vähäinen, heille sattuu ajattelemattomuudesta tai itsekontrollin puutteesta johtuvia erehdyksiä.
Vanhempien tehtävänä on opettaa ja kasvattaa lapsiaan antamalla heidän ymmärtää tekojensa seuraukset ja antamalla heille positiivisia esimerkkejä hyväksyttävästä käytöksestä.
Lapsen mahdollinen "pahuus" on hätähuuto. Hänen elinympäristössään on jotain vialla. Valitettavan usein vika löytyy vanhemmista.
"Jos ihmiset olisivat pohjimmiltaan hyviä, niin hallituksia ja lakeja ei tarvittaisi. Ihmisiä luonnostaan houkuttaa rikkoa sääntöjä ja ajatella: ”Eihän tämä ole iso asia kun vertaan itseäni muihin ihmisiin ja enhän ole tehnyt rikoksia.” "
Pääosa ihmisistä elää lainkuuliaisesti siksi, että se on heidän mielestään oikein; ei suinkaan rangaistuksen pelosta.
Rikoslaki ja rangaistukset on laadittu sitä pientä vähemmistöä varten, joka ei muuten ymmärrä elää ihmisiksi.
"Mutta jos pelkkä laki määrittelisi mikä on oikein ja väärin, niin silloin Adolf Hitler toimi lain puitteissa aivan oikein."
Ihan niinkuin kristittyjen mielestä heidän jumalansa toimii aivan oikein tuomitessaan pääosan maapallolla elävistä ja eläneistä ikuiseen rangaistukseen.
Lajinkehitys on antanut ihmisille laumassa elämiseen liittyviä ominaisuuksia. Osa perustuu yhteisön antamaan turvaan ja osa yksilön henkilökohtaiseen säilymiseen ja suvunjatkamiseen.
Siksi me olemme ristiriitaisia ja tekomme ovat joskus itsekkäitä ja joskus uhrautuvia. Eri yksilöissä ominaisuudet ovat sekottuneet erilailla.
Uhrautuvaisuuteen ja "hyvyyteen" liittyvät ominaisuudet sanelevat meille moraalisäännöt, jotka ovat olleet olemassa jo ennen kuin nykyiset uskonnot on edes keksitty ja ne ovat lähes samanlaisia joka puolella planeettaamme, paikallisesta uskonnosta riippumatta.
Itsekkyyteen liittyvät ominaisuutemme taas aiheuttavat ristiriitoja. Onneksi olemme eläneet yhteisöissä jo niin pitkään, että olemme luoneet kulttuureja, joiden ansiosta pääosa ihmisistä pystyy hillitsemään alkukantaiset viettinsä.
Moraali ei tule uskonnoista, vaan pikemminkin uskonto on seurausta ihmisen perimässä olevasta moraalista.
Uskonto on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi hallita massoja ja sitä se on vieläkin. Ehkä sivistyksen lisääntyessä ja ihmisten tietomäärän enetessä ja levitessä emme enää tarvi keinotekoisia uskomusjärjestelmiä.
01.07.2012 09:45
No selvisihän tuokin asia.
Toisaalta kummallista, että jumala on valvonut käännöstyötä huolimattomasti, kun noin hämärä käännös on mennyt seulasta läpi.
30.06.2012 19:46
Testien lisäksi olen keskustellut tuloksista niitä järjestäneiden psykologien kanssa ja yllätyin itsekkin, miten hyvin ne pystyivät luotaamaan persoonallisuuttani.
30.06.2012 16:48
"Henkisestä terveydestä en tiedä, en ole käynyt testeissä."
Minä olen käynyt entisen työni vaatimuksesta useassakin latvapuolen testissä ja terveen kirjat sain joka kerta.
Joten sekin puoli on kunnossa.
Elämälle kiitos!
30.06.2012 15:53
"Jumala siis toisin sanoen tuossa kohtaa vannottaan itsensä kautta!"
Ja se sama jumala sanoi selkeästi: "Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."
Onkohan tuossa päässyt virhe lipsahtamaan Raamattuun?
30.06.2012 15:49
Soppii, soppii. Eppäillä aina soppii.....
Kuitenkin virkaveljesi on todennut minut terveeksi.
Ja totta tosiaan. Tunnen oloni mainioksi!
30.06.2012 15:38
Olet siis liberaaliteologian kannalla ja tulkitset Jeesuksen sanat armollisen väljästi.
Parempi sekin kuin konservatiivinen jämähdys paikoilleen.
30.06.2012 15:36
Eikös Jeesus kieltänyt vannomisen kokonaan?
"Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."
Tuossakin Paavali taitaa taas laittella omiaan.
30.06.2012 15:12
Ajattele itse asiat selviksi.
Ota etäisyyttä. Tarkastele asioita ulkopuolisen silmin.
Suhtaudu kriittisesti siihen mitä muut sanovat. Muista lähdekritiikki: onko kertoja puolueeton asiassa vai onko hänellä mahdollisesti oma lehmä ojassa.
Pyri yksinkertaiseen, vältä monimutkaisia ajatusrakenteita.
Kyllä se siitä aukeaa.
30.06.2012 15:03
35 / 151