Vapaa kuvaus

Hei. Ollaan ihmisiksi.

Aloituksia

47

Kommenttia

3017

1. Miksi ihmeessä ateisti pitäisi pelastaa?

Miltä?
  2. "kuten joiden ateistien väite, että ateismi on yhtä kuin tiede"

Voi olla, että joku ateisti on moisen hölmöyden laukaissutkin, mutta minä en ole sellaiseen tätä ennen törmännyt.

"Mutta jos ateismi on aate, tai ei ole, riippuen ateistin henkilökohtaisesta ja mahdollisesesti hetkellisesti kokemastaan tunteesta ateismia ja asiaa, joka ateismia käsittelee kohtaan?"

Aatteen määritelmä ei riipu yksilön omakohtaisesta mieltymyksestä, vaan yhteisön tekemästä luokittelusta.

"Niin silloin siihenkin tulisi voida soveltaa sentyyppiseen "aatteeseen" soveltuvaa tutkimusmetodiikkaa."

Vaikka ateismi ei ole kaikkia ateisteja yhdistävä aate, se on kuitenkin reaalitodellisuudessamme vaikuttava ilmiö.

Ilmiönä sitä voi tietenkin tutkia.

"- ateistinen kulttuuri esim: käsitys kuolemasta, ateistiset initaatioimenot ja seremoniniat"

Mitäh?

Miksi minua ei ole kutsuttu initaatiomenoihin tai seremonioihin? Enkö olekaan niitä "valittuja" ateisteja? Miksi kansainvälinen ateistien salaseura hylkii minua?

Kuolemasta olen havainnut erimielisyyttä myös ateistien keskuudessa. Tosin olemassaolon loppu on aika suosittu selitys asialle. Ehkä siksi, että se on loogisin.

"Mutta monesti näissä kaikissa tieteelliselle tutkimukselle olennaisissa kysymyksissä ateistiyhteisö aika usein vaikuttaa asettuvan eräänlaisen "lahkoauktoriteetin" asemaan."

Minun havaintojeni mukaan ateistit eivät ole eivätkä yritä olla auktoriteetti tieteelliseen tutkimukseen liittyvissä asioissa. Ateistit ovat vain usein paremmin selvillä tieteestä kuin kirjoitushaluiset uskonjulistajat. Silloin asia saattaa pintapuolisesti näyttää siltä, että ateistit kirjoittavat omasta asiantuntemuksestaan, vaikka yritämme vain välittää tieteen saavutuksia myös niille, joilla on asiasta selvästikin heikommat tiedot.

"Itsensä kriittisen tutkimisen ja varsinkin ulkopuoliseen tutkimukseen sen suhteen?"

Ilmeisesti tässä viitataan "auktoriteettiasiaan".

Ateistit eivät pyri auktoriteetiksi itsetutkiskelussakaan, mutta usein tuntevat ja ymmärtävät psykologiaa uskovaisia paremmin. Ennen kaikkea uskonnottomat tunnustavat tieteen auktoriteetiksi mielummin kuin tunteen ja kertomukset.

"Koska olettamuksena on ehkä, että "meillä on oikea tieto"."

Oikein!

Tieteellisin menetelmin hankittu todennettavissa oleva tieto, johon ateistit usein nojautuvat on todellakin luotettavampaa, kuin oletus että taikuri taikoi kaiken.

"Ja tämä on varsin hämmästyttävä ehkä, jopa lahkonomainen tapa toimia ateismissa?"

Ateisteilla on jotain yhteistä ja yhdistävää.

Se on uskon puuttuminen jumalolentoihin.

Aivan samoin, kuin hiusten puute saa jotkut ostamaan peruukin, toiset kokeilemaan ihmelääkkeitä tai istukkeita ja jotkut taas eivät välitä asiasta tuon taivaallista, niin myös ateistit ilmentävät yhteistä ominaisuuttaan hyvinkin eri tavoin.

Jotkut ateistit muodostavat ryhmiä yhteiseen ominaisuuteensa liittyen, kuten shakinharrastajat shakkikerhoja.

Jotkut meistä toimivat aktiivisesti, toiset taas eivät toimi lainkaan.

Meitä on niin moneksi.
  3. "Mikä siis tuon valtavan kentän alkuperä ja lähde voisi olla?"

Emme tiedä vielä maailmankaikkeudesta jokaista sen yksityiskohtaa.

Tarvitsemmeko me niiden täyttämiseen "aukkojen jumalaa"?