Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

304

Kommenttia

11757

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Anteeksi HV, etä vastaukseni viipyi.
    Minulta jäi vahingossa unohduksiin tämä kommenttisi.
    Olen todella pahoillani, sillä sinä virität oikein hyvää keskustelua.

> jotka jäämme tänne Herran tulemukseen <

Paavali ei tarkkaan ottaen sano aivan näin.
    Paavali puhuu meistä elossa olevista "tänne jätettyinä".
    Toiset - eli nuo jo kuolleet - ovat jo menneet Herran luo.
    Ja Paavalikin kaipasi Herran luo.
    Mutta me elossa olevat olemme vielä tänne jätettyjä.

Sama alkutekstin ilmaisu meistä "tänne jätetyistä" löytyy kohta uudelleen jakeessa 17, jossa Paavali tarkoin selvittää, minkä syyn tähden, me elossa olevat eli tänne jätetyt emme ole etulyöntiasemassa parousian tapahtuessa.
    Ja tuo syy on ennen parousiaa tapahtuva tempaus. Paavali ei tässä jakeessa 17 selvitä parousian yhteydessä tapahtuvaa asiaa vaan meidän tempaamista tuuliin ja pilviin, jonne Jeesus on laskeutunut.

Tuo tempauksen salaisuus, jonka Paavali oli suoraan Jeesukselta saanut tiedoksi, oli ihan uusi asia. Israelhan odotti nimenomaan Messiaan tuloa maan päälle. Ja myös seurakunta odotti Jeesuksen tuloa uudellen maan päälle perustamaan Valtakuntansa. Mutta nyt Paavali kertoo Tessalonikalaisille salaisuuden. Jotakin tapahtuu ennen tuota parousiaa.

Tempaustapahtuma, josta Tessalonikalaiset saivat kuulla tai paremminkin lukea, oli siis aivan uusi asia. Parousia ei sitä ollut, mutta tempaus oli.

Jos Israel olisi kääntynyt noina aikoina Jeesuksen puoleen, olisi Jeesus tullut takaisin heti, kun ylipapit olisivat huutaneet Jeesukselle "siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen". Ja ennenkuin tämä tapahtuu, Jeesus ei tule takaisin maan päälle. Siis ei tapahdu parousiaa.

Mutta kun nyt siis noina aikoina Israel ei kääntynyt, eikä Jeesus voinut tulla vielä takaisin, jotta evankeliumi olisi Hänen valtakunnastaan käsin sitten julistettu kaikkialle maailmaan, niin tuli ikäänkuin lisävaihe - pakanain armotalouskausi, joka päättyy tempaukseen.

Jos tätä vaihetta ei olisi tullut kuvioon mukaan, ei Paavali olisi myöskään koskaan saanut tiedoksi tällaista tempauksen salaisuutta, sillä ei sellaista olisi siinä tapauksessa koskaan tullut tapahtumaankaan. Olisi vain eräänä päivänä tapahtunut Kuningasten Kuninkaan paluu eli parousia.
  2. Minä olen valinnut palvella Jeesusta jo vuosikymmeniä sitten.
    Kun annoin itseni Jeesukselle, minut siirrettiin kuolemasta elämään.
    Saatanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan.
    Nyt minä uskon Jeesukseen, enkä ikinä kuole.
    Tiedät kai, että tämä kaikki sanotaan Raamatussa.

Minä sain valtavan lahjapaketin tuolloin. Ja yksi asia, mikä tuohon lahjapakettiin kuuluu on Jumalan Pojan usko. En siis elä omassa uskossani vaan Jumalan Pojan uskossa. Tietänet, että tuossa kohden oleva genetiivi-ilmaisu tarkoittaa sitä, että Jeesus on tuon uskon alkaja ja täyttäjä alkupisteestä loppupisteeseen saakka ollen siis tuon uskon kantava voima.

Pelastukseni ei myöskään ole kiinni omasta hurskaudestani, vaan Jumalan lahjavanhurskaudesta. Ja itse Elämä, jonka sain lahjaksi on sekin Jeesuksen Elämää minussa. Nämä lahjat ovat nyt tarjolla. Mutta ne eivät enää ole samoin tarjolla ahdistuksen aikana. Sillä nykyinen armotalouskausi on silloin jo ohi.

Silloin ahdistuksen aikana ne, jotka haluavat erottautua Jumalalle eli siis pyhät, eivät ole uudestisyntyneitä kristittyjä siis Pyhästä Hengestä syntyneitä, vaan tuolloin ahdistuksessa nimenomaan Jaakob on synnytystuskissa. Siis Israel-vaimo synnyttää Ilmestyskirjan luvussa 12. Toki tuotakin voi sanoa uudestisyntymiseksi, sillä silloin Jaakobista tulee Israel. Silloin Israel vihdoin uskoo Jeesukseen.

Ja tästä Ilmestyskirjan 12 luvussa mainitusta kansasta ja pyhien joukosta sanotaan Ilmestyskirjassa kolme kertaa, että he pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. He eivät siis elä Jumalan Pojan uskossa, vaan pitävät Jeesuksen uskon. He siis seuraavat Jeesusta, mutta Jeesus ei samalla tavalla Pyhän Hengen kautta asu heissä kuin nyt meneillään olevassa armotalouskaudessa on asianlaita.

Mitä tulee noihin tapauksiin, joissa joku on kuollut ja herännyt eloon, niin onhan Raamatussakin niitä. Mutta ei tällä ole mitään tekemistä ruumiin ylösnousemisen kanssa. Ei myöskään tempauksen kanssa.

Mitä ihmettä muuten tarkoitat käsitteellä "ylimääräinen tempaus"? Minun avaukseni koskee sitä tempauksen salaisuutta, jonka Jeesus Paavalin kautta antoi meille tiedoksi. Ja se koskee vain seurakuntaa. Ahdistuksen aikana pelastuneita ei temmata mihinkään. He heräävät kyllä eloon 1000 vuotta kestävän aikajakson alkaessa, kun Kristus tulee maan päälle ja perustaa Israelille Valtakunnan. Mutta taivaaseen heitä ei temmata. He hallitsevat maan päällä.
  3. Jeesus puhui saatanasta, kun Hän puhui "tämän maailman ruhtinaasta".
    saatana pitää omansa vallassaan.
    Mutta meidät Jeesusuksen omat on siirretty saatanan vallasta,
    Jumalan rakkaan Pojan valtakuntaan.
    Maailma on pimeyden valtaamana sokeudessa.
    Mutta meidät on siirretty pimeydestä Valoon.
    Tunnistanet nuo kohdat Raamatusta.

Me olemme jo Kristuksessa kuolleet ja haudatut, ja nousseet ylös haudasta uuteen ja ikuiseen elämään, joka on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa.
    Ja tähän iloon ja riemuun haluan toisetkin johdattaa kertomalla heille ilosanoman siitä, että tämän maailman ruhtinaalla ei enää ole oikeutta
    hallita kuninkaana ketään ihmistä.
    Elämän ruhtinaalla on nyt oikeus kaikkiin ihmisiin.
    Tämä vallankaappaus tapahtui 2000 vuotta sitten.

Tuo vapautusoperaatio merkitsi Vapauttajallemme kuoleman kaiken kauheuden läpikäymistä:
    "Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman?
    Isä, pelasta minut tästä hetkestä.
    Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut."
    Taivaasta kuuluu ääni. Jeesus jatkaa:
    "Nyt on tämän maailman tuomio.
    Nyt tämän maailman ruhtinas heitetään ulos.
    Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni."

Jeesuksen kuolemantuomio täytti minun ja koko maailman tuomion.
    Jeesus kuoli meidän kuolemamme.
    "Yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
    ja hän on kuollut kaikkien edestä,
    että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen,
    vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut."

Minäkin olen jo Jeesuksen kuolemassa kuollut ja noussut kuolleista.
    Siirretty kuolemasta elämään.
    Saatanan vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.
    Me olemme sisällä. Ja saatana ulkona.

Olemme ahtaalla kaikin tavoin täällä maailmassa.
    Mutta Jeesus kehotti meitä olemaan turvallisella mielellä.
    Miksi. Siksi, että Hän on jo voittanut maailman.
    Hän on jo kukistanut perkeleen.
    Jumala on Jeesuksen kautta jo saavuttanut voiton riemun.
    "Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta
    ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi;
    hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun."

Jeesuksen ei enää tarvitse valloittaa mitään.
    Hänellä on jo kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
    Hän ärjyy. saatana kiljuu. Kaksi aivan eri asiaa.
    saatana on aseeton. Hampaaton.
    Jeesuksen voiton tähden kenenkään ei tarvitse antautua sen nieltäväksi.
    "Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava."

Mutta toisaalta jotkut nimenomaan nyt meneillään olevalla seurakuntakaudella on katsottu arvollisiksi kärsimään Jeesuksen tähden ja joutua marttyyreiksi, ja saamaan aikanaan elämän kruunun, josta Ilmestyskirja kertoo. Mutta ei kaikille ole tätä osaa varattu. Voittopalkintoja ja kruunuja on monia erilaisia.

Mutta "tämän jälkeen" eli meneillään olevan armotalouskauden eli seurakunnan aikakauden jälkeen ennenkuin ensimmäistäkään kirjakäärön sinettiä on avattu, valtaisa joukko ylistää Jumalan valtaistuimen edessä Karitsaa, joka on verellään ostanut heidät kaikista kielistä, ja kansoista jne.

Kun sitten sinettejä avataan, tulee eteen muun muassa tapahtumat liittyen pedonmerkiin. Tuolloin, jokainen joka kieltäytyy kumartamasta pedon kuvaa ja ottamasta pedon merkkiä otsaansa tai käteensä, tulee kärsimään marttyyrikuoleman. Silloin olemme siinä kohdassa lopunaikojen tapahtumissa, josta Jeesus sanoi: "Ja joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu."
  4. Kun nyt olemme jo niin pitkällä seurakunnan historiassa kuin olemme,
    niin jälkiviisaina voimme todeta,
    että Jeesuksen seitsemän viestiä seurakunnille
    Ilmestyskirjan luvuissa 2 ja 3
    ovat paitsi viestiä juuri noille seitsemälle tuon ajan seurakunnalle
    myös profetiaa seurakunnan historian eri vaiheista.
    Ja nyt olemme tuossa loppujuoksussa,
    jossa esillä ovat Filadelfian ja Laodikean seurakunnat.

Kristittyjen joukko on todellakin tänä päivänä jakaantunut Filadelfian voimaltaan vähäisiin mutta uskollisiin Jeesuksen omiin, ja Laodikean nimikristittyihin jotka ovat alastomuuden häpeässään ilman valkeita vaatteita. Ja tässä vaiheessa kun nyt ollaan, niin Jeesus sanoo Filadelfian joukolle:
    "Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin,
    niin minä myös otan sinusta vaarin
    ja pelastan sinut koetuksen hetkestä,
    joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan
    niitä, jotka maan päällä asuvat."
    Jeesus ei sano, että hän pelastaisi heidät jotenkin tuon koetuksen lävitse,
    vaan Hän pelastaa heidät ulos/pois tuosta hetkestä.

Eli maan päällä kuohuu, mutta ei siellä, missä Filadelfia on oleva, tuon koetuksen hetkenä. Siellä tuo pelastettujen joukko on kuin peilityyni meri. Ihan toista kuin maan päällä, kun meri ja aallot pauhaavat. Ymmärräthän, että meri Raamatun kuvakielessä tarkoittaa kansoja, tarkkaan ottaen pakanakansoja.

Mutta aivan kuten totesitkin, ei Ilmestyskirjassa sanota asioita aivan suoraan. Vaan niinkuin Jeesus seitsemän kertaa sanoo noissa luvuissa:
    "Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo."