Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

1. Voi+uskoa.
  2. Myös+tässä+puheessa+opetin+aiheeseen+liittyen:https://youtu.be/-8Wdq19TY0IJa+tekstinä:http://juhamikkonen.blogspot.com/2017/01/elamanilo-ja-antaminen.html
  3. Ymmärrän+huolesi+siitä,+että+karismaattisuus+olisi+tervettä+ja+sen+edustajat+järkeviä.+David+Herzogin+kaltaisia+ei+pitäisi+päästää+puhumaan+seurakunnissa.+Helposti+heitämme+kuitenkin+lapsen+pesuveden+mukana.+Kun+on+Hengen+liikehdintää+usein+on+myös+lieveilmiöitä.+Sellaiseen+ei+tule+kuitenkaan+rohkaista+vaan+sellaista+tulee+hillitä.+Siinä+Torontossa+mentiin+vikaan.Suomen+Vapaakirkko+kasvaa+hitaasti,+mutta+sen+verran+on+herätystä,+että+emme+kutistu+tai+polje+täysin+paikallaan.+Itselleni+Suomen+Vapaakirkko+on+yksi+kristillinen+kirkko+muiden+kristillisten+kirkkokuntien+joukossa.+Tarkoitan+tällä+sitä+että+voisin+kuulua+johonkin+muuhunkin+kirkkoon,+jos+Jumala+niin+johtaisi.+Koen+yhteenkuuluvuutta+muidenkin+kristittyjen+kanssa.+Kristuksen+seurakunta+on+laaja,+Raamatun+ajoista+näihin+päiviin+kaikkialla+Jumala+on+koonnut+kansaansa.Meillä+on+SVK:ssa+omat+vahvuutemme+ja+omat+heikkoutemme.+Usein+vahvuudet+voivat+olla+samalla+heikkouksia.+Esim.+opistolla+oli+hyvää+että+keskityimme+Raamatun+opiskeluun,+mutta+samalla+se+vei+tilaa+muilta+aineilta.+Toinen+samanaikaisesti+vahvuus/heikkous+on+mielestäni+mataladogmaattisuus.+Eli+se+että+emme+ole+määritelleet+tarkasti+yhteistä+oppiamme.+Tuo+karismaattisuus+(joka+ei+ole+SVK:ssa+nähdäkseni+yleensä+erityisen+korostuneessa+asemassa)+on+nähdäkseni+myös+vahvuus+ja+samalla+siihen+liittyy+myös+inhimillistä+heikkoutta.++Mainittakoon+tässä+sekin+että+en+edusta+täällä+suomi24-sivustolla+virallisesti+Suomen+Vapaakirkkoa,+vaan+puhun+ainoastaan+omasta+puolestani.Olet+tietenkin+vapaa+tekemään+omat+ratkaisusi.+Herra+Sinua+siunatkoon.Juha
  4. Toronton+Airport+ei+ole+yhtä+kuin+kuin+Vineyard.+Vineyard+ei+ole+yhtä+kuin+anglikaanikirkon+karismaattinen+siipi.+Eikä+anglikaanikirkon+karismaattinen+siipi+ole+yhtä+kuin+suomalainen+karismaattisuus.Jeesus+Kristus+käskee+meitä+arvioimaan+hedelmää+eikä+juurta.+Alfa-kurssi+on+kantanut+hyvää+hedelmää+erilaisissa+kirkoissa+ja+useissa+maissa+jo+kymmeniä+vuosia.+New+Wine-verkostossa+on+mukana+ehkä+enemmän+luterilaisia+kuin+vapaakirkollisia,+vaikka+vapaakirkollisiakin+on+siellä.+Muistan+kun+eräs+luterilainen+nainen+kertoi+minulle+NW-tapahtuman+yhteydessä+että+tuli+kristilliseen+uskoon+healing+room-toiminnan+kautta.Ymmärrän+että+karismaattisuus+voi+herättää+monenlaisia+tunteita.+Enkä+ole+väittämässä+ettei+karismaattiseen+liikehdintään+liittyisi+myös+ongelmia,+varsinkin+sen+laitamilla+(kuten+persoonallisuuskultit,+emotionaalinen+tasapainottomuus+sekä+kriittisen+ajattelun+väheksyminen),+vaikka+suhtaudunkin+positiivisesti+maltilliseen+karismaattisuuteen.Ihmiset+olemme+ihmisiä.+Eräs+luterilainen+pappi+sanoi+minulle+vuosia+sitten+"kaikki+mihin+ihmisen+käsi+koskee,+turmeltuu".+Kaikissa+seurakunnissa+on+ongelmia,+kuten+kaikissa+ihmisyhteisöissä.+Tulee+ylilyöntejä+ja+reagoidaan+ylilyönteihin+menemällä+toiseen+ääripäähän+jne.+Pitkin+kirkkohistoriaa+on+arvosteltu+elävää+kristillisyyttä,+joskus+aiheesta,+joskus+aiheetta.En+ole+henkilökohtaisesti+törmännyt+"torontolaisiin+ilmiöihin"+seurakunnissa/tapahtumissa,+vaikka+olen+hieman+kyllä+kuullut+ja+vähän+myös+lukenut+niistä.+Se,+mitä+Hannu+Vuorisesta+olen+kuullut,+ja+mitä+itse+olen+hänessä+havainnut,+kertoo+sen+puolesta,+että+kyseessä+on+vakaa+hengellinen+johtaja.
  5. Eräs+vapaakirkollinen+opiskelijakaveri+sanoi,+että+hänestä+tulee+EVP+(elää+vaimon+palkalla).+Huumori+auttaa+jaksamaan.+SVK:n+työntekijöistä+osalla+on+yli+ja+osalla+alle+2000€/kk.+Osa+on+päätoimisia+ja+osa+on+osa-aikaisia+työntekijöitä.+Kun+otetaan+historiallinen+ja+kansainvälinen+perspektiivi,+niin+hyvin+on+moni+asia+Suomen+Vapaakirkossa.+Pastoraalityö+ei+ole+kaikista+helpoimpia+ammatteja,+vaikka+toki+on+olemassa+rankempiakin.+Koen+kiitollisuutta+sekä+siitä,+että+saan+tehdä+työtä+jonka+koen+kutsumuksekseni+ja+että+tulen+toimeen.